Olen aloittelemassa purjeveneilyä ja olen aloittanut oman purjeveneen rajennuksen. Olen kuitenkin huomannut, että on paljon asioita, joissa kokemuksesta on hyötyä - jälleen minun on nöösinä nöyrryttävä kysymään merikarhuilta...
Purjeveneinnostuksen ohella harrastan mato-ongintaa - millainen purjevene sopii mato-onkijan käyttöön? Olen pohtinut, kuinka paljon valintaan vaikuttaa mm. millaisessa ympäristössä veneellä aiotaan liikkua. Tarkoitukseni on kalastaa suojaisilla järvillä, rannikon läheisyydessä vai avomerellä. Tarvitaanko veneeltä ennen kaikkea vakautta, helppoa käsiteltävyyttä vai riittävää tilaa kalastusvälineille? Entä kuinka monta henkilöä veneessä yleensä on mukana?
Mato-onkijallehan tärkeää on usein se, että vene on vakaa ja turvallinen. Pienikin keinunta voi tehdä onginnasta hankalaa, joten leveä runko ja hyvä painopiste voivat olla hyödyksi. Millainen vene olisi tukeva? Vakauttaako köli tarpeeksi? Entä missä veneessä on riittävästi avointa tilaa, jotta onkiminen onnistuu mukavasti ilman, että köydet, masto tai muut varusteet ovat tiellä? Laidatkin saisivat olla matalat.
Lisäksi tärkeä kysymys on, kuinka helposti veneen voi ankkuroida tai pitää paikallaan. Mato-onginta onnistuu usein parhaiten silloin, kun vene pysyy lähes paikallaan. Siksi purjeveneessä olisi hyvä olla toimiva ankkurointimahdollisuus tai muuten helppo tapa hallita veneen asentoa. Myös matala syväys voi olla etu, jos kalastetaan matalissa lahdissa tai rannan tuntumassa.
Veneessö pitäisi olla myös säilytystilaa onkivavoille, syöteille, saaliille ja muille tarvikkeille. Lisäksi oleellista on se, löytyykö veneestä penkkejä tai tasaisia pintoja, joilla voi istua mukavasti pidempiäkin aikoja. Käytännöllisyys korostuu erityisesti silloin, kun vene toimii sekä purjehdus- että kalastusvälineenä.
Vinkkejä siis:)
Mato-ongintaan soveltuva purjevene
Anonyymi-ap
4
62
Vastaukset
- Anonyymi00001UUSI
Mene mato-ongelle aina kun tuntuu kirjoitusinspiraatio ottavan vallan!
- Anonyymi00002UUSI
Hienoa nähdä, että olet yhä täällä pohtimassa veneilyurasi jatkoa.
Onginta on varmasti hyväksi mielenterveydelle, joten ehdottomasti sinun tulee jatkaa sitä. - Anonyymi00003UUSI
Tällä purjehduksen aloittajalla on kyllä virkistäviå tulokulmia veneilyyn!
- Anonyymi00004UUSI
Minä tarvin purjeveneen vetouisteluun,suosituksia?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo räyhää: kansan on muututtava
Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san2292987Muovikassikartelli
Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell111679Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta
Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.61357- 1031216
Nainen, nyt esitän muutaman skenaarion
Asumme yhdessä ja seurustelemme. 1. On ilta ja olet sohvalla makoilemassa ja räpläät kännykkääsi. Makuuhuoneesta kuulu1271194- 751127
Kristillinen kaste toimitetaan upottamalla veteen - pään valelukaste ei kelpaa
Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen puhdistautumiseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali verta1531042Oikea kaste on syntisten kaste
Oikea kaste on syntisten kaste. Vain syntisiä tulee kastaa. Itsensä uskoviksi ja vanhurskaiksi julistaneita ei tule ka581025Upotuskaste on raamatullisin kaste
Jokainen raamattua lukenut tietää sen. Päivänselvä asia. Vauvalle annettu kaste ei löydy raamatusta.717947- 135932