Mato-ongintaan soveltuva purjevene

Anonyymi-ap

Olen aloittelemassa purjeveneilyä ja olen aloittanut oman purjeveneen rajennuksen. Olen kuitenkin huomannut, että on paljon asioita, joissa kokemuksesta on hyötyä - jälleen minun on nöösinä nöyrryttävä kysymään merikarhuilta...

Purjeveneinnostuksen ohella harrastan mato-ongintaa - millainen purjevene sopii mato-onkijan käyttöön? Olen pohtinut, kuinka paljon valintaan vaikuttaa mm. millaisessa ympäristössä veneellä aiotaan liikkua. Tarkoitukseni on kalastaa suojaisilla järvillä, rannikon läheisyydessä vai avomerellä. Tarvitaanko veneeltä ennen kaikkea vakautta, helppoa käsiteltävyyttä vai riittävää tilaa kalastusvälineille? Entä kuinka monta henkilöä veneessä yleensä on mukana?

Mato-onkijallehan tärkeää on usein se, että vene on vakaa ja turvallinen. Pienikin keinunta voi tehdä onginnasta hankalaa, joten leveä runko ja hyvä painopiste voivat olla hyödyksi. Millainen vene olisi tukeva? Vakauttaako köli tarpeeksi? Entä missä veneessä on riittävästi avointa tilaa, jotta onkiminen onnistuu mukavasti ilman, että köydet, masto tai muut varusteet ovat tiellä? Laidatkin saisivat olla matalat.

Lisäksi tärkeä kysymys on, kuinka helposti veneen voi ankkuroida tai pitää paikallaan. Mato-onginta onnistuu usein parhaiten silloin, kun vene pysyy lähes paikallaan. Siksi purjeveneessä olisi hyvä olla toimiva ankkurointimahdollisuus tai muuten helppo tapa hallita veneen asentoa. Myös matala syväys voi olla etu, jos kalastetaan matalissa lahdissa tai rannan tuntumassa.

Veneessö pitäisi olla myös säilytystilaa onkivavoille, syöteille, saaliille ja muille tarvikkeille. Lisäksi oleellista on se, löytyykö veneestä penkkejä tai tasaisia pintoja, joilla voi istua mukavasti pidempiäkin aikoja. Käytännöllisyys korostuu erityisesti silloin, kun vene toimii sekä purjehdus- että kalastusvälineenä.

Vinkkejä siis:)

10

257

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Mene mato-ongelle aina kun tuntuu kirjoitusinspiraatio ottavan vallan!

• Anonyymi00002

Hienoa nähdä, että olet yhä täällä pohtimassa veneilyurasi jatkoa.
      Onginta on varmasti hyväksi mielenterveydelle, joten ehdottomasti sinun tulee jatkaa sitä.

• Anonyymi00003

Tällä purjehduksen aloittajalla on kyllä virkistäviå tulokulmia veneilyyn!

• Anonyymi00004

Minä tarvin purjeveneen vetouisteluun,suosituksia?

• Anonyymi00005

Unohda sellaiset omatekeleet ja hanki esim: Swan 131 tyyppinen purjevene. Siinä riittää tilaa ongintaan ja varmasti kestää pikkulampien aallokon. Tämmöses venees on tod näk jonkinmoinen keittomahdollisuus, siellä kokkaa päivän saaliin mukavasti.
      Ei muuta kun kireitä siimoja!

• Anonyymi00006

Kytke pontooni laituri veneen jatkeeksi ja vietä kiireettömiä mato-onki päiviä vesillä. Semmoinen 6 metrin pätkä on jo vakaa ja hyvin suunniteltuna voit sivukiinnittyä siihen yöksi, kun Ankkuroit laiturin ensi.

• Anonyymi00007

Tämä on hyvä idea. Olenkin tuuminut, että kuinka valtameripurjehtijat toimivat, kun rantautumis/kiinnittymispaikkoja ei siellä kaukana oikein löydy - nyt sekin selvisi minulle:)

• Anonyymi00009

Kukin taaplaa tyylillään. Luulen, että pääsen jyvälle tuosta combosta.

Kun kysyt kuinka monta ihmistä on yleensä veneessä, niin voi olla vaikea löytää toista, joka jakaa samat kiinnostuksen kohteet. Veneessäsi tulee olemaan yleensä ei yhtään ihmistä ja yksi, kun sinä olet siellä. Ei kannata odottaa jonoa gastiksi ilmoittautuvia laiturille.

Ehdottomasti suosittelen nostokölillä varustettua purjevenettä. Kopioi vaikkapa Beneteau First 27 ja tee siitä oman näköisesi.

• Anonyymi00010

Minä tarvitsen sukellus veneen ostin harpuunan ,onko kellään myynnissä.

• Anonyymi00011
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Minä tarvitsen sukellus veneen ostin harpuunan ,onko kellään myynnissä.

Varustenetistä löytyy.
        Ole varovainen ilmalukon kanssa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      94
      2533
    2. Mitä jos saisit selville

että kaivattusi tekee susta pilaa?
      Ikävä
      187
      899
    3. Mitä ajattelit ensimmäisenä kun

näit kaivattusi ekaa kertaa?
      Ikävä
      53
      723
    4. Sofia teki aika pahat oharit

Leikkiikö Sofia kansainvälistä kosmopoliittia vai menikö rehdisti pupu pöksyyn, kun perui viestillä tulonsa puoli tunti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      119
      642
    5. Mikä on toinen nimesi?

Tiedätkö naisen?
      Ikävä
      49
      542
    6. Peräännytkö nainen vai mitä sanot

Jos sanon sulle että rakastan sua? Suututko oletko vihainen vai olisiko tunteet molemminpuolisia?
      Ikävä
      52
      484
    7. Havaintoja ihmisen ulosteesta lenkkeilypoluilla

Oletteko havainneet ihmisen ulostetta taajamaa kiertävillä lenkkeilypoluilla?
      Kuhmo
      12
      481
    8. Mies, toivotko että kaivatullasi

olisi vähän isommat rinnat? Kuinka paljon isommat olisi kivat?
      Ikävä
      48
      467
    9. Mitä nainen tekisit J-miehen kanssa?

Jos saisit juoksemalla kiinni?
      Ikävä
      54
      432
    10. Auto katolleen Huhtalantiellä

Iso poliisioperaatio Lapualla, 7 poliisipartiota ajoi rosvoja takaa,loppu tuli kun rosvot osuivat pihlajaan lentäen siit
      Lapua
      11
      430
    Aihe