Meillä ruumiillinen kuritus on kulkenut vahvasti suvussa vuosikymmeniä. Rakkautta ja huolenpitoa on riittänyt, mutta myös kuria, piiskaa ja tukkapöllyä. Molempien vanhempieni oma kotikuri on ollut ankaraa ja kuulemma varsinkin isoisät on kunnostautuneet kovina selkäsaunan antajina. Omassa lapsuudessa piiskaa saatiin myös paljon vyöremmmillä paljaalle persukselle. Samantyyppisen kasvatuksen on saaneet myös vanhempieni sisarusten lapset eli serkkuni. Taidettiin joskus hankkia rangaistuksemme yhdessäkin. Joskus aikoinaan tuli kyllä omiakin kuritettua, mutta vähemmän kuin itse sain aikoinaan. Suurin syy tähän oli se, puolisoni kodissa ruumiillinen kuritus oli ollut maltillisista. Hän sai oman ajattelunikin muuttumaan siten, että kasvatusta ja kuria voi antaa myös muulla tavoin kuin fyysisellä rankaisulla. Niinpä nuorimmaisen ollessa murrosiässä piiska jäi lähinnä puheentasolle, symboliksi kovasta sanktiosta eikä siihen oikeasti usein enää turvauduttu.
Onko kuritus kulkenut teillä suvussa?
9
572
Vastaukset
- Anonyymi00001
En ole saanut yhtään kuria vanhemmilta. Mutta paljon sain puhetta kuinka pitää olla ystävällinen , niin kaikki on sitten minullekin ystävällisiä.
Vähän herkuilla lahjottiin, oli ennen kouluun menoja ylipaino-ongelmia ainakin mulla ja 2 siskolla. Onneksi ylipainot meni kun saatiin koulussa toimintaa ja iltaan kavereita.
Itse huusin ainakin kerran lapsilleni, olivat noin 4-5-5-6 vuotiaita. Nauroivat ja sanoivat että ei me sua pelätä, eikä olla kuuroja.
Nyt jälkeläiset on niin paljon harrastuksissa joukkueissa, että oppivat jo 3 vuotiaista hyvät käytöstavat.
Tuntuu ihan kauhealta jos lasta lyödään. - Anonyymi00002
Uskoisin että on ihan peruskuvio.Sain kyllä 50-luvulla syntyneiltä vanhemmiltani selkäsaunoja. Yleensä kyllä melko lieviä esim.koivuvitsaa ja remmiä.Mutta olen 2 kertaa saanut selkääni myös 20-luvulla syntyneeltä isoisältä.Ensin näpistyksestä ja toisen tupakanpoltosta.Hånen asenteessa kaikkia hommia kohtaan oli,että se mikä aloitetaan,niin tehdään kunnollla. Kyseessä oli sotaveteraani.Ikävä kyllä se koski sitten myös selkäsaunaa.Ensimmäisellä kerralla tuli viuhuvaa pajua ja toisella kumiletkua.Hän veteli niin pahasti,että menin veteläksi.Alkuun jaksoi jännittää kroppaa ja ulista. Mutta lopputulos oli molemmilla kerroilla sama.Eli lopenuupunut jätkä,mikä ei pystynyt enää edes rimpuilemaan.Ekalla kerralla olin n.10v. Ja toisella n.14v.
- Anonyymi00007
Kannattaako sitä kroppaa jännittää piiskattaessa? Eikö se vaan satu pahemmin, jos on lihakset jännitettynä? Itse ainakin yritin välttää lihasten jännittämistä kun vitsaa tai remmiä tiesi saavansa. Ei se todellakaan helppoa ollut, mutta yrittää täytyi.
- Anonyymi00008
Anonyymi00007 kirjoitti:
Kannattaako sitä kroppaa jännittää piiskattaessa? Eikö se vaan satu pahemmin, jos on lihakset jännitettynä? Itse ainakin yritin välttää lihasten jännittämistä kun vitsaa tai remmiä tiesi saavansa. Ei se todellakaan helppoa ollut, mutta yrittää täytyi.
Olet aivan oikeassa.kroppaa ei tosiaankaan kannata jännittää.Vitsa sattuu silloin paljon enemmän.Mutta itseni kohdalla se oli enemmänkin refleksi kipuun. Voi olla syynä se,etten ollut kovin kokenut saamaan selkääni.En vain pystynyt olemaan rentona.Mutta on sellainen sanonta,että tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.
- Anonyymi00009
Anonyymi00008 kirjoitti:
Olet aivan oikeassa.kroppaa ei tosiaankaan kannata jännittää.Vitsa sattuu silloin paljon enemmän.Mutta itseni kohdalla se oli enemmänkin refleksi kipuun. Voi olla syynä se,etten ollut kovin kokenut saamaan selkääni.En vain pystynyt olemaan rentona.Mutta on sellainen sanonta,että tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.
Luulin, että piiska sattuu enemmän jos on rentona, ja ehkä siksi sitä jännittääkin kroppaa, kun tulee piiskaa. Sain joskus nuorena piiskaa vaarilta ja silloin tuli napakasti käskyjä tyyliin: "Älä jännitä", "Pysy liikkumatta", "Pysy rentona". Muistaakseni seuraava lyönti tuli vasta, kun olin paikallaan enkä jännittänyt kroppaa. Lyönnistä tuli viuhahtava ääni, joten ensin aloin jännittää kroppaa ennen kuin piiskaa edes tunsi. Vaari kuitenkin kokeili viuhuttaa piiskaa ilmassa ihan vain testatakseen, etten pelkän äänen perusteella alkanut jännittää tai liikkua.
- Anonyymi00003
Meidä suvussa ollaan kärsitty lapsettomuudesta jo usean sukupolven ajan, joten kuritusesta ei ole säilynyt tietoa
- Anonyymi00004
Koitko omien maksujen kurittamisen vastenmieliseksi oman taustasi takia vai koitko toimivaksi vai mites? Kurittiko puolisosi koskaan vai tuliko sinusta se perheen "kurinpitäjä"?
- Anonyymi00005
Maksujen ::D vai sittenkin muksujen?
- Anonyymi00006
Kyllä se oma tausta vaikuttaa. Joskus parikymppisenä, ennen omien lasten syntymää, pidin täysin selvänä, että samanlainen piiskakuri kuin mitä itsellä oli lapsuudessa ollut tulee olemaan myös oma pääasiallinen kasvatustapa. Vasta omien lasten kasvaessa, opin että on olemassa myös muita keinoja eikä suinkaan aina ole pakko turvautua ensimmäisenä vitsaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?741360Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,11930Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol79862Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa
Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.89779Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt51684- 53654
Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs46594Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv42583Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia
https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot132579Hurmasit sitten minut
kauneudellasi nainen ja kun sait minut rakastumaan itseesi muutuit ihan porsaaksi etkä välitä vartalostasi enää yhtään.45547