Elämästä nauttiminen

Anonyymi-ap

Kun joku sanoo että nautin elämästä tai pidän elämästä, haluan elää, elämä on ihanaa jne. niin epäilen että taustalla on jotain huumeiden käyttöä, lääkkeitä, sokerihumala/ sokeri-riippuvuus, hormonien vaikutuksia tms. En sitä muuten mitenkään käsitä. Mielestäni se ei ole normaalia, eikä tavallinen ihminen hihkuisi onnesta ilman niitä lääkkeitä tai muita vaikuttavia aineita. Luonnossa elävät kansat eivät tietääkseni hihku onnesta, vaan elämä on selviytymistä, ruuan hankintaa, työtä. Samoin se on länsimaisillakin ihmisillä, mitään eroa itse elämässä ei ole heihin, siis muuta kuin ne lääkkeet, sokerit ym.


Tietysti olen luokiteltu masentuneeksi, mutta en usko siihen. Uskon että olen täysin looginen ja järkevä.

122

929

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      Usko mitä haluat tai ole uskomatta.

      Elämä ei ole tasaista onnenkukkuloilla paistattelua, mutta kyllä terve ihminen enimmäkseen nauttii elämästä tai vähintään haluaa elää.
      Elämästä nauttimiseen ei tarvita mitään huumeita, huumeet itse asiassa pilaavat elämän ja estävät kokemasta oikeaa onnellisuutta.
      Onnelliseen elämään riittää, että näkee, kuulee, pääsee liikkumaan, on tekemistä, ystäviä, perhe, saa hyvää ruokaa, on tavoitteita ja saavuttaa tavoitteensa, aurinko paistaa jne.

      Itselleni päivän ensimmmäinen onnen hetki on jo aamulla, kun herään vieressäni kyhnyttävän kissan kehräämiseen.

      Aloittaja parka, sinulla on vakavan masennuksen oireet. Et ole terve. Onko sinulla ketään, joka auttaisi sinut lääkäriin?

      • Anonyymi00003

        Käytät lääkkeitä, käytät säännöllisesti sokerituotteita. Siinä on selitys.
        Normaalitilassa oleva ihminen ei tunne onnellisuutta, kun siihen ei ole minkäänlaista syytä. Onnellisuuden tunne tulee jostain saavutuksesta, ei siitä että herää aamulla, se ei ole minkäänlainen saavutus. Suomessa aurinko ei paista niin paljoa että siitä kannattaisi olla mitenkään onnellinen. Ruoka on enimmäkseen epäkelpoa ja sairastuttaa ihmiset. Sinulla ei ole minkäänlaista todellista perusteltavissa olevaa syytä onnellisuuteen.

        En käy lääkärissä. Olen kyllä käynyt joskus, ja olen masennuksen takia sairaseläkkeellä. Mielestäni kyseessä on vain ajojahti koska olen väärää mieltä, esitän tosiasioita joita ei saisi sanoa ääneen, eikä edes ajatella omassa mielessään koska se on "väärin". Mutta se on vain todellisuutta mitä ei haluta nähdä oman sokerihumalan läpi.


      • Anonyymi00006

        Ja mainitset jonkun "perheen" yhtenä onnellisuuden tekijänä, itse sanoisin että se on täysin päinvastoin, täysin! Jossain perhehelvetissä eläminen ei tee ketään onnelliseksi, päinvastoin. Taas vain yksi syy lisää olla onneton. Minkäänlainen edes vähänkään siedettävä elämä löytyy yksinäisyydestä, siitä että eristäytyy muista ihmisistä mahdollisimman kauas ja etäälle. Kaikille tuo ei vaan ole mahdollista, joten onnettomia ihmisiä tulee aina olemaan, paljon.


      • Anonyymi00015
        Anonyymi00003 kirjoitti:

        Käytät lääkkeitä, käytät säännöllisesti sokerituotteita. Siinä on selitys.
        Normaalitilassa oleva ihminen ei tunne onnellisuutta, kun siihen ei ole minkäänlaista syytä. Onnellisuuden tunne tulee jostain saavutuksesta, ei siitä että herää aamulla, se ei ole minkäänlainen saavutus. Suomessa aurinko ei paista niin paljoa että siitä kannattaisi olla mitenkään onnellinen. Ruoka on enimmäkseen epäkelpoa ja sairastuttaa ihmiset. Sinulla ei ole minkäänlaista todellista perusteltavissa olevaa syytä onnellisuuteen.

        En käy lääkärissä. Olen kyllä käynyt joskus, ja olen masennuksen takia sairaseläkkeellä. Mielestäni kyseessä on vain ajojahti koska olen väärää mieltä, esitän tosiasioita joita ei saisi sanoa ääneen, eikä edes ajatella omassa mielessään koska se on "väärin". Mutta se on vain todellisuutta mitä ei haluta nähdä oman sokerihumalan läpi.

        Mikä ihme sua vaivaa. Jos sinulla on paha olla niin sä et kestä sitä että joku toinen voi nauttia elämästä, Sinäkö väität että terveelline ruoka on syypää sun masennukseen. Ei kai onnellisuus ole auringosta kiinni. mikä ihmeen ajojahti. kuka sua jahtaa eläkkeellä


      • Anonyymi00016
        Anonyymi00015 kirjoitti:

        Mikä ihme sua vaivaa. Jos sinulla on paha olla niin sä et kestä sitä että joku toinen voi nauttia elämästä, Sinäkö väität että terveelline ruoka on syypää sun masennukseen. Ei kai onnellisuus ole auringosta kiinni. mikä ihmeen ajojahti. kuka sua jahtaa eläkkeellä

        Vaikutat hieman sekopäiseltä. Sekopäisyys voi olla yksi tekijä onnellisuuteen, kun todellisuus hämärtyy niin onnellisuus alkaa.


      • Anonyymi00017
        Anonyymi00016 kirjoitti:

        Vaikutat hieman sekopäiseltä. Sekopäisyys voi olla yksi tekijä onnellisuuteen, kun todellisuus hämärtyy niin onnellisuus alkaa.

        Hyvää kesän jatkoa . Mielummin olen sekopäinen ja onnellinen. Älä vaan syö terveellisesti ettei olo huonone ja pahene entisestään. Äläkä missään nimessä liiku ja näe ystäviä ja tee mukavia asioita koska se pahentaa sun oloa. Kannattaa pysyä neljän seinän sisällä yksinään niin olosi ja hyvinvointisi paranee silmissä.


      • Anonyymi00018
        Anonyymi00017 kirjoitti:

        Hyvää kesän jatkoa . Mielummin olen sekopäinen ja onnellinen. Älä vaan syö terveellisesti ettei olo huonone ja pahene entisestään. Äläkä missään nimessä liiku ja näe ystäviä ja tee mukavia asioita koska se pahentaa sun oloa. Kannattaa pysyä neljän seinän sisällä yksinään niin olosi ja hyvinvointisi paranee silmissä.

        Olet sekopäinen ja vihamielinen, negatiivinen ihminen. En oikein jaksa uskoa että oikeasti olisit onnellinen, ilman lääkkeitä ja sokerihumalaa ym.


      • Anonyymi00020
        Anonyymi00018 kirjoitti:

        Olet sekopäinen ja vihamielinen, negatiivinen ihminen. En oikein jaksa uskoa että oikeasti olisit onnellinen, ilman lääkkeitä ja sokerihumalaa ym.

        Kyllä olen. eihän sinun tartte olla onnellinen kun et niin tahdo. Sinun ei tarvi olla onnellinen jos et halua.


      • Anonyymi00021
        Anonyymi00018 kirjoitti:

        Olet sekopäinen ja vihamielinen, negatiivinen ihminen. En oikein jaksa uskoa että oikeasti olisit onnellinen, ilman lääkkeitä ja sokerihumalaa ym.

        Ja ei onnesta tartte hihkua. Onnellisuutta voi olla tasapainoinen ja mielekäs elämä.


      • Anonyymi00026
        Anonyymi00021 kirjoitti:

        Ja ei onnesta tartte hihkua. Onnellisuutta voi olla tasapainoinen ja mielekäs elämä.

        Tasapainoisuus on kyllä sinun elämästäsi kaukana. Ja epäilen sen mielekkyyttäkin kyllä paljon.


      • Anonyymi00035
        Anonyymi00026 kirjoitti:

        Tasapainoisuus on kyllä sinun elämästäsi kaukana. Ja epäilen sen mielekkyyttäkin kyllä paljon.

        no siinähän epäilet. ei sun olettamukset ole mun omgelma


    • Anonyymi00002

      Eihän kukaan koko ajan hihku onnesta, ei toki. Onnellinen voi olla hihkumatta ja hehkuttamatta.
      Huumeiden käyttäjät ovat oma lukunsa. Sillä ei ole mitään tekemistä onnellisuuden kanssa.

      • Anonyymi00004

        Huumeidenkäyttäjät ovat ainoita todella onnellisia ihmisiä maan päällä. Miksi luulisit heidän käyttävän kaikki rahansa huumeisiin ja varastavan lisää tarvittaessa, uhraavansa koko elämänsä huumeidenkäyttöön. Onnellisuuden takia. Koska sellaista onnellisuutta ei ole olemassa missään muualla, ilman huumausaineita.


      • Anonyymi00005
        Anonyymi00004 kirjoitti:

        Huumeidenkäyttäjät ovat ainoita todella onnellisia ihmisiä maan päällä. Miksi luulisit heidän käyttävän kaikki rahansa huumeisiin ja varastavan lisää tarvittaessa, uhraavansa koko elämänsä huumeidenkäyttöön. Onnellisuuden takia. Koska sellaista onnellisuutta ei ole olemassa missään muualla, ilman huumausaineita.

        Ja tiedän, kun olen itse joskus käyttänyt lääkärin määräämiä huumaavia psyykenlääkkeitä, alkuun kun vaikutus alkoi tuntumaan niin olin pari viikkoa kuin pilven päällä kävelemässä, kaikki oli aivan mahtavaa, ruokakaupassa käyminenkin oli upea kokemus. Sen jälkeen vaikutus alkoi haihtumaan vähän kerrassaan pois kun lääkkeisiin tottui. Mutta tiedän sen miten huumaavat aineet vaikuttavat, millainen se tila on minkä niistä saa. Ja ymmärrän 100% huumeidenkäyttäjiä siinä että miksi he haluavat ja tarvitsevat huumeita. Itse en huumeidenkäyttöä hyväksy enkä suvaitse, mutta tiedän mihin se perustuu.


      • Anonyymi00008
        Anonyymi00005 kirjoitti:

        Ja tiedän, kun olen itse joskus käyttänyt lääkärin määräämiä huumaavia psyykenlääkkeitä, alkuun kun vaikutus alkoi tuntumaan niin olin pari viikkoa kuin pilven päällä kävelemässä, kaikki oli aivan mahtavaa, ruokakaupassa käyminenkin oli upea kokemus. Sen jälkeen vaikutus alkoi haihtumaan vähän kerrassaan pois kun lääkkeisiin tottui. Mutta tiedän sen miten huumaavat aineet vaikuttavat, millainen se tila on minkä niistä saa. Ja ymmärrän 100% huumeidenkäyttäjiä siinä että miksi he haluavat ja tarvitsevat huumeita. Itse en huumeidenkäyttöä hyväksy enkä suvaitse, mutta tiedän mihin se perustuu.

        miksi ihmiset sitten käyttää laittomia huumeita jos niitä saa lailillesti lääkäriltä ja silloin niiden käytöstä ei rangaista


      • Anonyymi00010
        Anonyymi00008 kirjoitti:

        miksi ihmiset sitten käyttää laittomia huumeita jos niitä saa lailillesti lääkäriltä ja silloin niiden käytöstä ei rangaista

        Kaikki ei pidä lääkäreistä ja valvonnan alaisina olemisesta.


      • Anonyymi00011
        Anonyymi00010 kirjoitti:

        Kaikki ei pidä lääkäreistä ja valvonnan alaisina olemisesta.

        No miksi katukauppa on rangaistavaa jos kerta samat lääkkeet saa kadulta ostettua ja ovat siis laiilllisia koska lääkäritkin niitä määrävät


      • Anonyymi00012
        Anonyymi00011 kirjoitti:

        No miksi katukauppa on rangaistavaa jos kerta samat lääkkeet saa kadulta ostettua ja ovat siis laiilllisia koska lääkäritkin niitä määrävät

        Kysy lääkäriltäsi sitä, en osaa sanoa miksi noin on. Se on laki.


    • Anonyymi00007

      Ihminen voi nauttia elämästä ilman että käyttää huumeita. Oletko sitä mieltä että huumeiden käyttäjät näyttävät onnellisilta. Syövät terveellisesti, terveelliset elämäntavat,harrastavat liikuntaa ja tekevät asioita jotka tukee hyvinvointia. Sulla on ihan väärä kuvitelma huumeista. On totta että elimistön hormonit vaikuttaa mielialaan ja psyykkeeseen. esim serotoniini,dopamiini,oksitoniini ja endorfiini vaikuttavat mielialaan. ja ihmisen elimistö erittää näitä. Sinulla ei nähtävästi eritä.

      • Anonyymi00009

        Ja sinä olet onnellinen kun syöt pillereitä.


    • Anonyymi00013

      Tasapainoinen elämä.
      Lapsuus, opiskelu, työ.
      Koulussa opetetaan ja kasvatetaan hyville tavoille, Terveille.
      Muistakaa kaikki opetella ja aulaa suvivirsi.

      • Anonyymi00014

        minä en enää käy peruskoulua


      • Anonyymi00019
        Anonyymi00014 kirjoitti:

        minä en enää käy peruskoulua

        Aika kovaa elämänkoulua käyt.


      • Anonyymi00023
        Anonyymi00019 kirjoitti:

        Aika kovaa elämänkoulua käyt.

        Voi hyvänen aika, Kuinka monta kertaa sinä käyt peruskoulun läpi ja laulamassa suvivirren?


    • Anonyymi00022

      Olen uusi kommentoija, mutta olen itsekin käynyt kovan elämänkoulun, ja siltikin olen jokseenkin onnellinen, ja tyytyväinen elämääni, vaikka aina ei helppoa olekaan.
      Elämänkoulu opetti sen, että vähemmälläkin onnellisudella voi kyllä pärjätä riittävän hyvin.
      Kenties voin olla onnellinen jo pelkästään siitä, että olen edelleen elossa. Vuosia sitten oli aika lähellä, etten enää olisi hengissä.
      Onnellisuuteen ei tarvita mitään erityisiä saavutuksia, saavuttamisia. Itse olen ainakin onnellisempi, kun en yritä mitään erityistä, en yritä ylittää itseäni, en pyri parempaan kuin mihin kykenen, se riittää.
      Aloittajalla on aika lailla vääristynyt kuva siitä, mitä onnellisuuteen tarvittaisiin.

      • Anonyymi00028

        Ensimmäinen melko looginen ja järkevä vastaus tässä ketjussa. Viimeistä lausetta lukuunottamatta. Tiedän tarkkaan mitä onnellisuuteen tarvitaan, ja siksi en usko onnellisuuden perustuvan ollenkaan todellisuuteen.

        Mutta osaatko selittää tuota että miksi ihmeessä olet onnellinen siitä että olet edelleen elossa?? Minusta tuo kuvastaa jotain täyttä hulluutta ja mielenhäiriötä.


      • Anonyymi00030
        Anonyymi00028 kirjoitti:

        Ensimmäinen melko looginen ja järkevä vastaus tässä ketjussa. Viimeistä lausetta lukuunottamatta. Tiedän tarkkaan mitä onnellisuuteen tarvitaan, ja siksi en usko onnellisuuden perustuvan ollenkaan todellisuuteen.

        Mutta osaatko selittää tuota että miksi ihmeessä olet onnellinen siitä että olet edelleen elossa?? Minusta tuo kuvastaa jotain täyttä hulluutta ja mielenhäiriötä.

        Olen ollut useamman kerran sen verran lähellä kuolemaa, että olen oppinut arvostamaan elämää. Ehkä voisin sanoa, että olen ennemminkin kiitollinen kuin onnellinen elossa olostani.
        Toisekseen en ole pitkiin aikoihin ollut masentunutkaan, mieliala on ollut jo vuosia aika tasainen.
        En toki voi väittää mitä sinä katsot tarpeelliseksi onnellisuuteen, itse olen sitä mieltä, että ajattelet vääristyneesti. Toki se onkin vain minun mielipide, saathan ajatella miten itse haluat.
        Miksi sinusta on vaikeaa ajatella, että joku muu voikin olla onnellinen ? Tunnetko jotain kateuden tapaista, vai miksi väität, ettei ihminen voisi olla onnellinen ?
        Tavallaan voisin itsekin ajatella, että joskus minulla taitaa jonkinlaista mielenhäiriötä olla, koska perusolemukseni on enemmän onnellisuuden suuntaan, vaikka vastoinkäymisiäkin tulee ajoittain eteen.
        Tosin en tarvitse mitään suurta ja mahtavaa tapahtuvaksi, tms. tunteakseni mielihyvää, ehkä onnellisuuttakin. Omalla kohdallani se koostuu pienistä, joskus jopa päivittäisistä asioista.


      • Anonyymi00033
        Anonyymi00030 kirjoitti:

        Olen ollut useamman kerran sen verran lähellä kuolemaa, että olen oppinut arvostamaan elämää. Ehkä voisin sanoa, että olen ennemminkin kiitollinen kuin onnellinen elossa olostani.
        Toisekseen en ole pitkiin aikoihin ollut masentunutkaan, mieliala on ollut jo vuosia aika tasainen.
        En toki voi väittää mitä sinä katsot tarpeelliseksi onnellisuuteen, itse olen sitä mieltä, että ajattelet vääristyneesti. Toki se onkin vain minun mielipide, saathan ajatella miten itse haluat.
        Miksi sinusta on vaikeaa ajatella, että joku muu voikin olla onnellinen ? Tunnetko jotain kateuden tapaista, vai miksi väität, ettei ihminen voisi olla onnellinen ?
        Tavallaan voisin itsekin ajatella, että joskus minulla taitaa jonkinlaista mielenhäiriötä olla, koska perusolemukseni on enemmän onnellisuuden suuntaan, vaikka vastoinkäymisiäkin tulee ajoittain eteen.
        Tosin en tarvitse mitään suurta ja mahtavaa tapahtuvaksi, tms. tunteakseni mielihyvää, ehkä onnellisuuttakin. Omalla kohdallani se koostuu pienistä, joskus jopa päivittäisistä asioista.

        En tarkoita etteikö onnellisuutta voisi tuntea, se ei vaan ole todellista, ei perustu yhtään mihinkään vaan johtuu hormooneista, sokerista alkoholista huumaavista lääkkeistä jne.

        Miksi olet kiitollinen elossa olemisesta? Mikä siinä nyt on niin hienoa?


      • Anonyymi00036
        Anonyymi00033 kirjoitti:

        En tarkoita etteikö onnellisuutta voisi tuntea, se ei vaan ole todellista, ei perustu yhtään mihinkään vaan johtuu hormooneista, sokerista alkoholista huumaavista lääkkeistä jne.

        Miksi olet kiitollinen elossa olemisesta? Mikä siinä nyt on niin hienoa?

        Kyllä mielialaan vaikuttaa elimistön hormonit. itse en juo alkoholia ja käytä huumaavia lääkkeitä ollakseni onnellinen. Sulla on todellisuudentajuj hämärtynyt todella pahasti.


      • Anonyymi00039
        Anonyymi00036 kirjoitti:

        Kyllä mielialaan vaikuttaa elimistön hormonit. itse en juo alkoholia ja käytä huumaavia lääkkeitä ollakseni onnellinen. Sulla on todellisuudentajuj hämärtynyt todella pahasti.

        Käytät kuitenkin psyykenlääkkeitä.

        Millä tavoin todellisuudentajuni on mielestäsi hämärtynyt?


      • Anonyymi00046
        Anonyymi00039 kirjoitti:

        Käytät kuitenkin psyykenlääkkeitä.

        Millä tavoin todellisuudentajuni on mielestäsi hämärtynyt?

        koska luulet että onnellisuus tulee huumeista ,lääkkeistä, alkoholista. Mihin sä perustat sen että nämä edellä mainut tuo onnellisuutta,


      • Anonyymi00049
        Anonyymi00046 kirjoitti:

        koska luulet että onnellisuus tulee huumeista ,lääkkeistä, alkoholista. Mihin sä perustat sen että nämä edellä mainut tuo onnellisuutta,

        1. En luule, tiedän.
        2. Kokeile niin tiedät.


      • Anonyymi00051
        Anonyymi00049 kirjoitti:

        1. En luule, tiedän.
        2. Kokeile niin tiedät.

        sinä voit ihan yksinäs käyttää näitä. jos ite käytät näitä ja se tuo onnellisuuttab niin ei se sun viesteistä välity


      • Anonyymi00058
        Anonyymi00051 kirjoitti:

        sinä voit ihan yksinäs käyttää näitä. jos ite käytät näitä ja se tuo onnellisuuttab niin ei se sun viesteistä välity

        Tuli kyllä sama mieleen, että ei tuolle päihteiden kehujalle ole varmaankaan aineet kovin hyvää tehnyt. Jos ihminen olisi hyvin onnellinen, hän ei suhtautuisi elämään negatiivisesti.
        Kuka tahansa riippuvainen haluaisi kyllä riippuvuudesta eroon. Se voi vain tuntua todella pelottavalta saada elämänsä järjestykseen, jos on pitkään tottunut olemaan sekaisin jonkun päihteen avulla.


      • Anonyymi00063
        Anonyymi00058 kirjoitti:

        Tuli kyllä sama mieleen, että ei tuolle päihteiden kehujalle ole varmaankaan aineet kovin hyvää tehnyt. Jos ihminen olisi hyvin onnellinen, hän ei suhtautuisi elämään negatiivisesti.
        Kuka tahansa riippuvainen haluaisi kyllä riippuvuudesta eroon. Se voi vain tuntua todella pelottavalta saada elämänsä järjestykseen, jos on pitkään tottunut olemaan sekaisin jonkun päihteen avulla.

        Puhut nyt selkeästi tässä itsestäsi, projisoit sen asian vaan johonkin muuhun kun se on sinulle liian vaikea aihe käsitellä omalla kohdallasi.


      • Anonyymi00065
        Anonyymi00063 kirjoitti:

        Puhut nyt selkeästi tässä itsestäsi, projisoit sen asian vaan johonkin muuhun kun se on sinulle liian vaikea aihe käsitellä omalla kohdallasi.

        En puhu itsestäni. Tosin jos nyt olisi aika parikymmentä vuotta sitten olisin itse kyseessä.
        Elin aikoinaan alkoholihelvetissä suoraan sanottuna, mutta kuljin pitkän tien, ja pääsin ongelmista eroon. Matkan varrella oli myös vaikeita mt-ongelmia.
        Pakko myöntää, että olihan se aika vaikeaa aikaa, mutta kun myönsin itselläni olevan ongelmia, siitä lähti toipuminen.
        Olin itsekin aikoinaan kateellinen ihmisille, joilla näytti olevan asiat kunnossa, ei minun ole vaikeaa sitä tunnustaa.
        Jos on itse onneton, ei ole hyvä olla, niin ei se tarkoita, että kenelläkään muullakaan ei voisi olla hyvä olla. Onnellisuuskin voi olla joskus liian kaukana, mutta tyytyväisyys omaan elämään korvaa myös onnellisuuden tunnetta.


      • Anonyymi00070
        Anonyymi00065 kirjoitti:

        En puhu itsestäni. Tosin jos nyt olisi aika parikymmentä vuotta sitten olisin itse kyseessä.
        Elin aikoinaan alkoholihelvetissä suoraan sanottuna, mutta kuljin pitkän tien, ja pääsin ongelmista eroon. Matkan varrella oli myös vaikeita mt-ongelmia.
        Pakko myöntää, että olihan se aika vaikeaa aikaa, mutta kun myönsin itselläni olevan ongelmia, siitä lähti toipuminen.
        Olin itsekin aikoinaan kateellinen ihmisille, joilla näytti olevan asiat kunnossa, ei minun ole vaikeaa sitä tunnustaa.
        Jos on itse onneton, ei ole hyvä olla, niin ei se tarkoita, että kenelläkään muullakaan ei voisi olla hyvä olla. Onnellisuuskin voi olla joskus liian kaukana, mutta tyytyväisyys omaan elämään korvaa myös onnellisuuden tunnetta.

        Tiesin sen.


    • Anonyymi00024

      Ei onnellinen elämä tarkoita sitä että elämä olis syntymästä asti pelkkää ruusuilla tanssimista. Esim läheiset voi sairastua ja se vaikuttaa myös omaan elämään. Ei ole varmaan yhtään ihmistä joka ei olis kokenut vastoinkäymisiä mutta silti voi nauttia elämästä.

      • Anonyymi00029

        " silti voi nauttia elämästä."

        Kuinka tuo mielestäsi sitten tapahtuu?
        Huumaavilla aineilla ja lääkkeillä, hormonien vaikutuksella jne?


      • Anonyymi00031
        Anonyymi00029 kirjoitti:

        " silti voi nauttia elämästä."

        Kuinka tuo mielestäsi sitten tapahtuu?
        Huumaavilla aineilla ja lääkkeillä, hormonien vaikutuksella jne?

        Kyllä elämä on parasta huumetta. Ei siihen tarvita huumaavia aineita. Elämään saa nautintoa ihan vaan siitäkin, kun hyväksyy itsensä sellaisena kuin on, mahdollisine puutteineen, ehkä vikoineenkin, mutta myös hyvine puolineen.


      • Anonyymi00034
        Anonyymi00031 kirjoitti:

        Kyllä elämä on parasta huumetta. Ei siihen tarvita huumaavia aineita. Elämään saa nautintoa ihan vaan siitäkin, kun hyväksyy itsensä sellaisena kuin on, mahdollisine puutteineen, ehkä vikoineenkin, mutta myös hyvine puolineen.

        Et käytä lääkkeitä? Et käytä huumaavia aineita? Alkoholia? Sokeria?


      • Anonyymi00037
        Anonyymi00029 kirjoitti:

        " silti voi nauttia elämästä."

        Kuinka tuo mielestäsi sitten tapahtuu?
        Huumaavilla aineilla ja lääkkeillä, hormonien vaikutuksella jne?

        Kyllä . Monta kertaa sinulle pitää kertoa että elimistön omilla hormoneilla on merkitystä mielialaan. Onnellisuutta tuo mm että asita on hyvin, on terve, syö monipuolisesti/terveellisesti, ja harrastaa liikuntaa, tapaa ystäviä ja on ihmissuhteita. Mutta sinä voit elää jossain omassa mielikuvitusmaailmassa.


      • Anonyymi00041
        Anonyymi00037 kirjoitti:

        Kyllä . Monta kertaa sinulle pitää kertoa että elimistön omilla hormoneilla on merkitystä mielialaan. Onnellisuutta tuo mm että asita on hyvin, on terve, syö monipuolisesti/terveellisesti, ja harrastaa liikuntaa, tapaa ystäviä ja on ihmissuhteita. Mutta sinä voit elää jossain omassa mielikuvitusmaailmassa.

        Ja se että käyttää psyykenlääkkeitä.


      • Anonyymi00047
        Anonyymi00041 kirjoitti:

        Ja se että käyttää psyykenlääkkeitä.

        voi helvetti. Huomaa ettei sulla ole asiat hyvin


      • Anonyymi00050
        Anonyymi00047 kirjoitti:

        voi helvetti. Huomaa ettei sulla ole asiat hyvin

        Mutta sinulla on asiat hyvin, ainakin tasan niin kauan kun pää on täynnä lääkettä.


      • Anonyymi00052
        Anonyymi00050 kirjoitti:

        Mutta sinulla on asiat hyvin, ainakin tasan niin kauan kun pää on täynnä lääkettä.

        mitö helvettiä sä sekoilet. mä poistun . ei sun jutuissa ole mitään järkeä.


      • Anonyymi00053
        Anonyymi00052 kirjoitti:

        mitö helvettiä sä sekoilet. mä poistun . ei sun jutuissa ole mitään järkeä.

        Muista ottaa iltalääkkeet.


      • Anonyymi00054

        Kiitollisuus tuo onnea. Silloin on kiitollinen kun on selvinnyt vaikeuksista ja elänyt vastoinkäymisiä. Näkee ne pienet asiat jotka tuo kiitollisuutta. Kun näkee niitä joilla ei ole asiat hyvin. Esim sairaalassa jossa ihmisiä joilla ei ole enää mahdollisuuksia tehdä sitä mitä itsellä.


      • Anonyymi00056
        Anonyymi00054 kirjoitti:

        Kiitollisuus tuo onnea. Silloin on kiitollinen kun on selvinnyt vaikeuksista ja elänyt vastoinkäymisiä. Näkee ne pienet asiat jotka tuo kiitollisuutta. Kun näkee niitä joilla ei ole asiat hyvin. Esim sairaalassa jossa ihmisiä joilla ei ole enää mahdollisuuksia tehdä sitä mitä itsellä.

        Sitten kannattaa olla tekemisissä vain ihmisten kanssa joilla menee huonommin kuin itsellä, voi tuntea itsensä onnekkaaksi tai menestyneeksi, paremmaksi kuin mitä ne toiset on.


      • Anonyymi00059
        Anonyymi00034 kirjoitti:

        Et käytä lääkkeitä? Et käytä huumaavia aineita? Alkoholia? Sokeria?

        Käytän toki jonkin verran sokeria, mutta ei se päihdytä millään tavalla, jos joskus jotain sokeripitoista vähän syön.
        Alkoholia otan silloin tällöin maltilla, se ei ole ongelma. En juo paetakseni elämääni tai itseäni, en pakene tunteitani humalaan.


      • Anonyymi00060
        Anonyymi00050 kirjoitti:

        Mutta sinulla on asiat hyvin, ainakin tasan niin kauan kun pää on täynnä lääkettä.

        Joillain voi ollakin asiat hyvin, joko lääkkeiden kanssa tai ilman.
        Jos itsellä ei ole asiat hyvin, turhaa olla kateellinen, jos jollain toisella on.
        Jokaisella on mahdollisuus voida paremmin, mutta kaikille on myös eri keinot saavuttaakseen sen paremman voinnin. Olemme yksilöitä, sen takia eri keinot, yksilölliset.


      • Anonyymi00061
        Anonyymi00056 kirjoitti:

        Sitten kannattaa olla tekemisissä vain ihmisten kanssa joilla menee huonommin kuin itsellä, voi tuntea itsensä onnekkaaksi tai menestyneeksi, paremmaksi kuin mitä ne toiset on.

        Onko mitään järkeä ajatella olevansa muita parempi, tuntea itsensä muka paremmaksi kuin muut ? Kaikki ovat yhtä arvokkaita, ihmisiähän me kaikki ollaan.


      • Anonyymi00064
        Anonyymi00060 kirjoitti:

        Joillain voi ollakin asiat hyvin, joko lääkkeiden kanssa tai ilman.
        Jos itsellä ei ole asiat hyvin, turhaa olla kateellinen, jos jollain toisella on.
        Jokaisella on mahdollisuus voida paremmin, mutta kaikille on myös eri keinot saavuttaakseen sen paremman voinnin. Olemme yksilöitä, sen takia eri keinot, yksilölliset.

        "yksilöitä, sen takia eri keinot, yksilölliset."

        Ja ne keinot ovat: lääkkeet, huumeet, alkoholi, sokeri, kofeiini, kuntourheilu, tunnemyrskyt, rakkaus jne. Kaikkea sellaista millä vaan saadaan pää hyvin sekaisin. Ja siitä on seurauksena onnellisuuden tunne.


      • Anonyymi00066
        Anonyymi00064 kirjoitti:

        "yksilöitä, sen takia eri keinot, yksilölliset."

        Ja ne keinot ovat: lääkkeet, huumeet, alkoholi, sokeri, kofeiini, kuntourheilu, tunnemyrskyt, rakkaus jne. Kaikkea sellaista millä vaan saadaan pää hyvin sekaisin. Ja siitä on seurauksena onnellisuuden tunne.

        Onhan elämässä jotain oltava. En kyllä ajattele, että kuntourheilu, rakkaus tai tunteiden tunteminen olisi mitenkään huono asia. Ei niistä mene pää sekaisin samalla tavalla kuin esim. päihteistä.
        Kuka sen onnellisuutensa sitten mistäkin saa, kukin omilla tavoillaan, jos on saadakseen.


      • Anonyymi00071
        Anonyymi00066 kirjoitti:

        Onhan elämässä jotain oltava. En kyllä ajattele, että kuntourheilu, rakkaus tai tunteiden tunteminen olisi mitenkään huono asia. Ei niistä mene pää sekaisin samalla tavalla kuin esim. päihteistä.
        Kuka sen onnellisuutensa sitten mistäkin saa, kukin omilla tavoillaan, jos on saadakseen.

        Miksi pitäisi olla onnellinen? Se on täysin luonnoton olotila, poikkeuksellinen tilanne, ei ihmisen normaalitila.


      • Anonyymi00073
        Anonyymi00071 kirjoitti:

        Miksi pitäisi olla onnellinen? Se on täysin luonnoton olotila, poikkeuksellinen tilanne, ei ihmisen normaalitila.

        Jokaisella on toki oikeus ja lupa olla aivan sellainen kuin on (toki laillisuuden rajoissa).
        Kerro mikä on mielestäsi normaali, mitä se tarkoittaa ? Onko sellaista edes, ja jos on, kuka sen määrittää ?
        Itse olen huomannut, että koen ajoittain onnellisuutta liittyen johonkin tapahtuneeseen, tai jopa tunteeseen liittyen. En todellakaan ole onnellinen jatkuvasti, kenties en edes haluaisi olla joku "aina onnellinen" ihminen (sellaista ei kyllä olekaan).
        Jos/kun onnellisuus on poikkeuksellinen tilanne, kuten se aika usein onkin, hetkittäinen, ohimenevä, on se silti hyvä olotila.


      • Anonyymi00075
        Anonyymi00073 kirjoitti:

        Jokaisella on toki oikeus ja lupa olla aivan sellainen kuin on (toki laillisuuden rajoissa).
        Kerro mikä on mielestäsi normaali, mitä se tarkoittaa ? Onko sellaista edes, ja jos on, kuka sen määrittää ?
        Itse olen huomannut, että koen ajoittain onnellisuutta liittyen johonkin tapahtuneeseen, tai jopa tunteeseen liittyen. En todellakaan ole onnellinen jatkuvasti, kenties en edes haluaisi olla joku "aina onnellinen" ihminen (sellaista ei kyllä olekaan).
        Jos/kun onnellisuus on poikkeuksellinen tilanne, kuten se aika usein onkin, hetkittäinen, ohimenevä, on se silti hyvä olotila.

        Normaali on väärä sana, koska normaali ihminen on juuri sellainen joka haluaa tuntea onnellisuutta hinnalla millä hyvänsä, ja onnellisuuden tavoittelu on koko elämän kestävä "tehtävä".
        Normaalitilalla tarkoitan luonnollista olotilaa ilman onnellisuutta aiheuttavia ärsykkeitä tai aineita. Se olisi melko neutraali. Silloin ihminen on valmis reagoimaan ympäristöönsä millä tavalla hyvänsä ja toimimaan järkevästi.

        Mielestäni erilaisilla tunteilla kuten onnellisuudella ei ole paljoa merkitystä. Ne ovat vain tunteita, sisäisiä asioita jotka eivät vaikuta ulkomaailmaan kovin paljoa.


      • Anonyymi00077
        Anonyymi00075 kirjoitti:

        Normaali on väärä sana, koska normaali ihminen on juuri sellainen joka haluaa tuntea onnellisuutta hinnalla millä hyvänsä, ja onnellisuuden tavoittelu on koko elämän kestävä "tehtävä".
        Normaalitilalla tarkoitan luonnollista olotilaa ilman onnellisuutta aiheuttavia ärsykkeitä tai aineita. Se olisi melko neutraali. Silloin ihminen on valmis reagoimaan ympäristöönsä millä tavalla hyvänsä ja toimimaan järkevästi.

        Mielestäni erilaisilla tunteilla kuten onnellisuudella ei ole paljoa merkitystä. Ne ovat vain tunteita, sisäisiä asioita jotka eivät vaikuta ulkomaailmaan kovin paljoa.

        Olisi ihan hyvä, että itselläkin olisi hyvä olla myös ulkomaailmassa.
        Siihen en usko, että elämänlaatu ja mieli olisi parempi sillä, että jatkuvasti tavoittelisi esim. jotain onnea. Jos olisi jatkuva kova yritys päällä, vaikka tavoitella jotakin, eikä millään onnistuisi, niin olisi jatkuva pettymystila päällä, näin ainakin voisi ajatella.
        Ja pettymyshän ei ole mukava tunne, vaikka sekin kuuluu elämään, se on yksi tunne muiden tunteiden joukossa.
        Neutraali olotila päällä, reagoiminen ympäristöön, riittää usein siihen, että elämässä tuntee jotakin merkitystä.
        Jos olisi ympäristöstään irrallaan, ei pystyisi reagoimaan, ja silloinhan olisi paha olla, kenties ahdistavaakin.


      • Anonyymi00081
        Anonyymi00071 kirjoitti:

        Miksi pitäisi olla onnellinen? Se on täysin luonnoton olotila, poikkeuksellinen tilanne, ei ihmisen normaalitila.

        Ei tarvitse jos haluaa voida huonosti.


      • Anonyymi00084
        Anonyymi00081 kirjoitti:

        Ei tarvitse jos haluaa voida huonosti.

        Ei ihminen välttämättä voi huonosti, vaikka hän ei onnellisuutta yritäkään tavoitella.


      • Anonyymi00086
        Anonyymi00084 kirjoitti:

        Ei ihminen välttämättä voi huonosti, vaikka hän ei onnellisuutta yritäkään tavoitella.

        Ei elämässä ole ainoastaan kaksi ääripäätä, joko onnellisuus tai pahoinvointi. Niiden väliin mahtuu hyvin paljon erilaisia olotiloja, tunteita, ym.
        Monet ihmiset "asettuvat" siihen välimaastoon.


    • Anonyymi00025

      Laajat tutkimukset osoittavat, että monet luonnonvaraisissa ja eristäytyneissä yhteisöissä elävät alkuperäiskansat ovat elämäänsä vähintään yhtä tyytyväisiä kuin vauraiden länsimaiden asukkaat. Heidän onnellisuutensa ei perustu materiaan, vaan yhteisöllisyyteen, kulttuuriin ja luontoyhteyteen.Esimerkiksi Barcelonan yliopiston (ICTA-UAB) tutkimuksessa havaittiin, että pienissä yhteisöissä, joissa rahankäyttö on minimaalista, elämäntyytyväisyys on silti samalla tasolla kuin rikkaissa länsimaissa.Ihmisten välinen luottamus, läheiset perhesuhteet ja yhteiset rituaalit tuovat turvaa. Alkuperäiskansoilla, jotka saavat yhä harjoittaa perinteisiä elinkeinojaan (kuten metsästystä, keräilyä tai kalastusta), on tutkitusti korkeampi hyvinvoinnin taso.
      Osallistuminen yhteisön hyväksi ja merkityksellisen arjen jakaminen muiden kanssa luo vahvan onnellisuuden pohjan.Vaikka arki luonnonvaraisissa yhteisöissä voi olla fyysisesti raskasta ja elinajanodote alhaisempi, ihmiset arvostavat elämän pieniä onnistumisia ja nykyhetkessä elämää.

      Voisko ketjun aloittaja perustella väitteensä

      • Anonyymi00027

        Voisiko valittaja laittaa linkin tuohon tutkimukseensa ensin.


      • Anonyymi00032

        En ole aloittaja, mutta tuohon 00025 kommenttiin liittyen on pakko sanoa, että itselleni on monet asiat tärkeämpiä kuin varallisuus. Vähemmilläkin varoilla voi tulla toimeen, mutta juurikin hyvät ihmissuhteet, ystävät, kaverit, sukulaiset, tutut, sekä mielekäs tekeminen ovat tärkeämpiä.
        Olisinko mieluummin joku ökyrikas ja yksin yksinäisenä, vai köyhempänä mukavien ihmisten seurassa tehden mielekkäitä asioita ? Ilman muuta tuo jälkimmäinen vaihtoehto.


      • Anonyymi00038
        Anonyymi00027 kirjoitti:

        Voisiko valittaja laittaa linkin tuohon tutkimukseensa ensin.

        mistä olen valittanut. aloittaja kertoo että alkuperäiskansat ovat onnettomia


      • Anonyymi00040
        Anonyymi00032 kirjoitti:

        En ole aloittaja, mutta tuohon 00025 kommenttiin liittyen on pakko sanoa, että itselleni on monet asiat tärkeämpiä kuin varallisuus. Vähemmilläkin varoilla voi tulla toimeen, mutta juurikin hyvät ihmissuhteet, ystävät, kaverit, sukulaiset, tutut, sekä mielekäs tekeminen ovat tärkeämpiä.
        Olisinko mieluummin joku ökyrikas ja yksin yksinäisenä, vai köyhempänä mukavien ihmisten seurassa tehden mielekkäitä asioita ? Ilman muuta tuo jälkimmäinen vaihtoehto.

        Nyt oli kyse alkuperäiskansoista kun aloittaja kertoo että he ovat onnettomia "Luonnossa elävät kansat eivät tietääkseni hihku onnesta, vaan elämä on selviytymistä, ruuan hankintaa, työtä."


      • Anonyymi00042

      • Anonyymi00043
        Anonyymi00040 kirjoitti:

        Nyt oli kyse alkuperäiskansoista kun aloittaja kertoo että he ovat onnettomia "Luonnossa elävät kansat eivät tietääkseni hihku onnesta, vaan elämä on selviytymistä, ruuan hankintaa, työtä."

        No, jos alkuperäiskansat ovat onnellisia niin ole hyvä ja osoita se linkillä tutkimukseen missä kerrotaan että alkuperäiskansat todistetusti hihkuvat onnesta.


      • Anonyymi00044
        Anonyymi00042 kirjoitti:

        tässä sinulle linkki ja kerro mistä olen valittanut

        https://inas.uga.edu/news/stories/2024/study-shows-isolated-indigenous-people-happy-wealthy-western-peers

        people living in remote Indigenous communities are just as happy, if not happier, than the average person in high-income Western countries.


        Tuossa siis kerrotaan että ovat yhtä onnellisia tai jopa onnellisempia kuin keskiverto länsimaalainen. No, tuo nyt ei kerro paljoa kun keskiverto länsimaalainen haluaa vaan kuolla pois eikä jaksa enää elää. Voisi olettaa että alkuperäiskansat olisivat paljonkin onnellisempia.


      • Anonyymi00048

        Lisäksi tulee ottaa huomioon että alkuperäiskansojen keskuudessa erillaisten huumaavien kasvien käyttö on NORMAALIA ja säännöllistä, jopa päivittäistä toimintaa. En epäile etteivätkö viidakkointiaanit olisi onnellisia eläessään keskellä luonnon huumelaboratoriota.


      • Anonyymi00067
        Anonyymi00043 kirjoitti:

        No, jos alkuperäiskansat ovat onnellisia niin ole hyvä ja osoita se linkillä tutkimukseen missä kerrotaan että alkuperäiskansat todistetusti hihkuvat onnesta.

        Kyllä kai niilläkin on/on ollut omat ongelmansa, ehkä vain hieman erilaisia kuin ehkä nykyaikana ihmisillä.


      • Anonyymi00068
        Anonyymi00044 kirjoitti:

        people living in remote Indigenous communities are just as happy, if not happier, than the average person in high-income Western countries.


        Tuossa siis kerrotaan että ovat yhtä onnellisia tai jopa onnellisempia kuin keskiverto länsimaalainen. No, tuo nyt ei kerro paljoa kun keskiverto länsimaalainen haluaa vaan kuolla pois eikä jaksa enää elää. Voisi olettaa että alkuperäiskansat olisivat paljonkin onnellisempia.

        Suuri osa ihmisistä haluaa kuitenkin elää, vaikka ei niin onnellinen olisikaan.


      • Anonyymi00069
        Anonyymi00048 kirjoitti:

        Lisäksi tulee ottaa huomioon että alkuperäiskansojen keskuudessa erillaisten huumaavien kasvien käyttö on NORMAALIA ja säännöllistä, jopa päivittäistä toimintaa. En epäile etteivätkö viidakkointiaanit olisi onnellisia eläessään keskellä luonnon huumelaboratoriota.

        Luonnossa on hyvää tilaa, viidakossa, tai missä ikinä, vaikka aavikolla on tilaa temmeltää ainepäissään eri tavalla kuin vaikkapa kaupunkialueella, jossa on paljon muitakin ihmisiä ympärillä, jotka on otettava huomioon.
        Huumaavia kasveja on varmaan ollut olemassa yhtä kauan kuin kasveja on ollut olemassa.


    • Anonyymi00055

      "Mielestäni se ei ole normaalia, eikä tavallinen ihminen'"

      Jos käytät itseäsi ns normaalia ja tavallisena. Ei ehkä sitten.

      Onnellisuus on rakkauden ja kiitollisuuden tunnetta. Hiljaista rauhaa, ei mitään hihkumista tarvi ilmetä. Se on tosi valitettavaa ettet ole päässyt positiivisia tunteita kokemaan...

      • Anonyymi00057

        Ja tuo "rakkaus ja kiitollisuus" on seurausta erilaisten aineiden käytöstä, ei olemassaolosta.


      • Anonyymi00062
        Anonyymi00057 kirjoitti:

        Ja tuo "rakkaus ja kiitollisuus" on seurausta erilaisten aineiden käytöstä, ei olemassaolosta.

        Rakkautta ja kiitollisuutta voi tuntea esim. silloin, kun on päässyt aineista eroon.


      • Anonyymi00072
        Anonyymi00062 kirjoitti:

        Rakkautta ja kiitollisuutta voi tuntea esim. silloin, kun on päässyt aineista eroon.

        Aineista ei pääse KOSKAAN eroon. Voit sen riippuvuuden vain korvata jollain toisella aineella tai toisella toiminnolla.


      • Anonyymi00074
        Anonyymi00072 kirjoitti:

        Aineista ei pääse KOSKAAN eroon. Voit sen riippuvuuden vain korvata jollain toisella aineella tai toisella toiminnolla.

        Jos aineet korvaa toisella toiminnolla, onhan silloin päässyt kuitenkin aineista eroon.
        Riippuvuus on sairaus, ja riippuvuus useimmiten siirtyy toiminnosta toiseen, jos yhdestä pääsee eroon. Esim. alkoholisti saattaa juomisen lopetettuaan hurahtaa pelaamaan vaikka rahapelejä, tai muuttua ns. "urheiluhulluksi", eli alkaa rääkkäämään itseään järjettömällä liikunnalla, ehkä jopa liiallisella.
        Tupakoinnin lopettaja saattaa siirtyä nikotiinipussien käyttäjäksi päästäkseen tupakan poltosta eroon, ja jääkin sitten koukkuun niihin nikotiinipusseihin.
        Riippuvuuksia on paljon erilaisia, pelaaminen, päihteet, ihmissuhteissa voi olla riippuvuutta (läheisriippuvuus), on olemassa myös seksuaalinen riippuvuus, joku voi olla täysin seksiaddikti ja tarvitsee jatkuvasti seksuaalista aktia. Riippuvuuksia on laidasta laitaan, ja onhan riippuvaisia ihmisiäkin aika paljon olemassa. Joillain riippuvuus haittaa elämää enemmänkin, joillain ehkä vähemmän.

        Ja jos aina ajattelee, että mistään ei pääse koskaan eroon, mikään ei ikinä onnistu, koskaan ei voi olla onnellinen, jne., niin aika pienet mahdollisuudet silloin on onnistua. Vahva negatiivinen asennoituminen kaikkeen muodostuu positiivisuuden esteeksi.


      • Anonyymi00076
        Anonyymi00074 kirjoitti:

        Jos aineet korvaa toisella toiminnolla, onhan silloin päässyt kuitenkin aineista eroon.
        Riippuvuus on sairaus, ja riippuvuus useimmiten siirtyy toiminnosta toiseen, jos yhdestä pääsee eroon. Esim. alkoholisti saattaa juomisen lopetettuaan hurahtaa pelaamaan vaikka rahapelejä, tai muuttua ns. "urheiluhulluksi", eli alkaa rääkkäämään itseään järjettömällä liikunnalla, ehkä jopa liiallisella.
        Tupakoinnin lopettaja saattaa siirtyä nikotiinipussien käyttäjäksi päästäkseen tupakan poltosta eroon, ja jääkin sitten koukkuun niihin nikotiinipusseihin.
        Riippuvuuksia on paljon erilaisia, pelaaminen, päihteet, ihmissuhteissa voi olla riippuvuutta (läheisriippuvuus), on olemassa myös seksuaalinen riippuvuus, joku voi olla täysin seksiaddikti ja tarvitsee jatkuvasti seksuaalista aktia. Riippuvuuksia on laidasta laitaan, ja onhan riippuvaisia ihmisiäkin aika paljon olemassa. Joillain riippuvuus haittaa elämää enemmänkin, joillain ehkä vähemmän.

        Ja jos aina ajattelee, että mistään ei pääse koskaan eroon, mikään ei ikinä onnistu, koskaan ei voi olla onnellinen, jne., niin aika pienet mahdollisuudet silloin on onnistua. Vahva negatiivinen asennoituminen kaikkeen muodostuu positiivisuuden esteeksi.

        No, kokeile. Polta vain yksi tupakka, ota vain yksi lasillinen alkoholia, ota vain yksi annos huumetta. Syö vain yksi jäätelö tai yksi suklaapala. Sitten tiedät miten vapaa olet.


      • Anonyymi00078
        Anonyymi00076 kirjoitti:

        No, kokeile. Polta vain yksi tupakka, ota vain yksi lasillinen alkoholia, ota vain yksi annos huumetta. Syö vain yksi jäätelö tai yksi suklaapala. Sitten tiedät miten vapaa olet.

        Olen kokeillutkin.
        Poltin ensin vain sen yhden tupakan, sen jälkeen olen polttanut tupakkaa yli 40 vuotta.
        Aikoinaan otin ensin vähän alkoholia, ei mennyt kauaa, kun sitä alkoi menemään todella runsaasti, pahoihin ongelmiin asti.
        Huumeista ei ole kokemusta kuin kannabiksesta, sitä käytin noin 15 vuoden ajan, ja sitten lopetin sen. Jonkin aikaa myöhemmin lopetin myös alkoholin käytön.
        Tupakasta en ole enää moneen vuoteen edes yrittänyt eroon, joskus sitäkin yritin, en onnistunut.
        Jäätelöä ja suklaata olen kyllä silloin tällöin syönyt yhden, kaksi palaa, siihen ei ole tullut mitään riippuvuutta. En pidä paljoa makeasta. Ehkä se on ollut jonkinlainen pelastus, etten ole missään sokerikoukussa.


      • Anonyymi00079
        Anonyymi00078 kirjoitti:

        Olen kokeillutkin.
        Poltin ensin vain sen yhden tupakan, sen jälkeen olen polttanut tupakkaa yli 40 vuotta.
        Aikoinaan otin ensin vähän alkoholia, ei mennyt kauaa, kun sitä alkoi menemään todella runsaasti, pahoihin ongelmiin asti.
        Huumeista ei ole kokemusta kuin kannabiksesta, sitä käytin noin 15 vuoden ajan, ja sitten lopetin sen. Jonkin aikaa myöhemmin lopetin myös alkoholin käytön.
        Tupakasta en ole enää moneen vuoteen edes yrittänyt eroon, joskus sitäkin yritin, en onnistunut.
        Jäätelöä ja suklaata olen kyllä silloin tällöin syönyt yhden, kaksi palaa, siihen ei ole tullut mitään riippuvuutta. En pidä paljoa makeasta. Ehkä se on ollut jonkinlainen pelastus, etten ole missään sokerikoukussa.

        Jos kenen niin sinun pitäisi tietää paremmin... Puheet eivät vastaa todellisuutta.


      • Anonyymi00080
        Anonyymi00079 kirjoitti:

        Jos kenen niin sinun pitäisi tietää paremmin... Puheet eivät vastaa todellisuutta.

        On sanottava, että tiedän vain omalta kohdaltani, minulla on ollut ja on, vain oma todellisuus. Muiden puolesta en voi kokea asioita. Jotakin voin toki ymmärtää, jotain juttuja vain ihmetellä. Sellaista elämä on.


      • Anonyymi00088
        Anonyymi00057 kirjoitti:

        Ja tuo "rakkaus ja kiitollisuus" on seurausta erilaisten aineiden käytöstä, ei olemassaolosta.

        En käytä mitään "aineita".

        On vain niin kiva herätä kivaan päivään ja mennä kivaan työhön jossa voi auttaa muita. Ja kun on ihana perhe ja kaikki hyvin, terveyttä ja mahdollisuuksia niin mikäpä on ollessa onnellinen! Se on asennekysymys!


      • Anonyymi00100
        Anonyymi00088 kirjoitti:

        En käytä mitään "aineita".

        On vain niin kiva herätä kivaan päivään ja mennä kivaan työhön jossa voi auttaa muita. Ja kun on ihana perhe ja kaikki hyvin, terveyttä ja mahdollisuuksia niin mikäpä on ollessa onnellinen! Se on asennekysymys!

        Voi kun KIVA!


    • Anonyymi00082

      Kyllä minä mielummin elän tyytyväistä elämää eli olen onnellinen. Mutta jos ei halua voida hyvin ja tuntea tyytyväisyyttä,niin saa valita elää ja voida huonosti ettei vaan tuntis onnellisuutta, tyytyväisyyttä, mielihyvää. Silloin kannattaa tavoitella huonoa oloa ja vointia.

      • Anonyymi00083

        Jos haluat olla tyytyväinen niin lääkkeitä vaan pää täyteen ja hällä väliä.


      • Anonyymi00085

        Tyytyväisyys ja onnellisuus voidaan ajatella myös erillisinä tunteina.
        Voi olla tyytyväinen elämäänsä, vaikka ei olisi täysin onnellinen.
        Eikä kaikki ole edes jatkuvasti onnellisia, se tunne voi tulla pieninä osasina melkein mistä asioista vain, samoin mielihyvän tunne. Tuskin kukaan kokee ihan koko ajan jotain mielihyvää, jos niin väittäisi niin valehtelisi.
        Haluaako kukaan oikeasti tavoitella huonoa oloa ja vointia, tuskin? Yleensä ihminen haluaisi, että hänellä olisi mahdollisimman hyvä olla.


      • Anonyymi00087
        Anonyymi00083 kirjoitti:

        Jos haluat olla tyytyväinen niin lääkkeitä vaan pää täyteen ja hällä väliä.

        Jos noin toimisi, niin ei todellakaan olisi tyytyväinen.
        Mistäkö tiedän ? Elin monta vuotta tuollaisessa (pää täynnä lääkkeitä ja viinaa) "tyytyväisyydessä", joka oli todellisuudessa täyttä tyytymättömyyttä.
        Päihteiden käytön syynä oli se, kun en ollut tyytyväinen, en ollut tyytyväinen itseeni, ja yritin paeta itseäni päihteiden avulla. Siinä ei tuntenut missään vaiheessa tyytyväisyyttä, ei edes sekaisin ollessa. Kun olin sekaisin, ainoa tunne oli "hällä väliä", mutta ei sekään tyytyväisyyttä tuonut.


      • Anonyymi00089

        Kyllä, itsesääli on joillain niin vahva ettei muulle ole tilaa.


      • Anonyymi00091
        Anonyymi00089 kirjoitti:

        Kyllä, itsesääli on joillain niin vahva ettei muulle ole tilaa.

        Juuri noin se voi olla.
        Mutta itsesäälistäkin pystyy pääsemään eroon.
        On todella hieno tunne, kun tilaa avautuu kaikille eri tunteille, niiden tuntemiseen.


      • Anonyymi00095

        "Kyllä minä mielummin elän tyytyväistä elämää eli olen onnellinen. Mutta jos ei halua voida hyvin ja tuntea tyytyväisyyttä,niin saa valita elää ja voida huonosti ettei vaan tuntis onnellisuutta, tyytyväisyyttä, mielihyvää. Silloin kannattaa tavoitella huonoa oloa ja vointia."

        Tässä se taas nähdään kuinka erilaisia me ihmiset ollaan enkä kyllä ymmärrä tuollaista ajatusmaailmaa ollenkaa.

        Masentunut Mies


      • Anonyymi00096
        Anonyymi00087 kirjoitti:

        Jos noin toimisi, niin ei todellakaan olisi tyytyväinen.
        Mistäkö tiedän ? Elin monta vuotta tuollaisessa (pää täynnä lääkkeitä ja viinaa) "tyytyväisyydessä", joka oli todellisuudessa täyttä tyytymättömyyttä.
        Päihteiden käytön syynä oli se, kun en ollut tyytyväinen, en ollut tyytyväinen itseeni, ja yritin paeta itseäni päihteiden avulla. Siinä ei tuntenut missään vaiheessa tyytyväisyyttä, ei edes sekaisin ollessa. Kun olin sekaisin, ainoa tunne oli "hällä väliä", mutta ei sekään tyytyväisyyttä tuonut.

        Jos sinä et ole pystynyt elämään ilman lääkkeitä ja alkoholia niin et voi olettaa ettei kukaan muukaan pysty.


      • Anonyymi00097
        Anonyymi00095 kirjoitti:

        "Kyllä minä mielummin elän tyytyväistä elämää eli olen onnellinen. Mutta jos ei halua voida hyvin ja tuntea tyytyväisyyttä,niin saa valita elää ja voida huonosti ettei vaan tuntis onnellisuutta, tyytyväisyyttä, mielihyvää. Silloin kannattaa tavoitella huonoa oloa ja vointia."

        Tässä se taas nähdään kuinka erilaisia me ihmiset ollaan enkä kyllä ymmärrä tuollaista ajatusmaailmaa ollenkaa.

        Masentunut Mies

        Oletko lukenut ketjun? Joku väittää että jokainen joka elää mielekästä elämää käyttää huumeita, alkoholia , lääkkeitä. ja ihminen ei voi olla tyytyväinen elämään ilman näitä.


      • Anonyymi00101
        Anonyymi00096 kirjoitti:

        Jos sinä et ole pystynyt elämään ilman lääkkeitä ja alkoholia niin et voi olettaa ettei kukaan muukaan pysty.

        Enpä ole väittänytkään, ettei kukaan muu pystyisi. Kerroin vain, miten omalla kohdallani kävi. En minä pysty sanomaan asioita ja kokemuksia muiden puolesta.
        Juu, ja en pystynyt elämään ilman alkoholia ja lääkkeitä aikoinaan, nyt olen jo monta vuotta pystynyt.


      • Anonyymi00102
        Anonyymi00101 kirjoitti:

        Enpä ole väittänytkään, ettei kukaan muu pystyisi. Kerroin vain, miten omalla kohdallani kävi. En minä pysty sanomaan asioita ja kokemuksia muiden puolesta.
        Juu, ja en pystynyt elämään ilman alkoholia ja lääkkeitä aikoinaan, nyt olen jo monta vuotta pystynyt.

        ai nyt muutit mielesi jos olet ketjun aloittaja. Olet koko ketjun kertonut onnelisen ihmisien käyttävän lääkkeitä, huumeita. alholia tai olevan sokerihumalassa jatkuvasti.


      • Anonyymi00103
        Anonyymi00102 kirjoitti:

        ai nyt muutit mielesi jos olet ketjun aloittaja. Olet koko ketjun kertonut onnelisen ihmisien käyttävän lääkkeitä, huumeita. alholia tai olevan sokerihumalassa jatkuvasti.

        En ole aloittaja, eli en ole mieltäni muutellut. Olet erehtynyt henkilöistä.


      • Anonyymi00104
        Anonyymi00103 kirjoitti:

        En ole aloittaja, eli en ole mieltäni muutellut. Olet erehtynyt henkilöistä.

        Miksi sitten vastaat minulle kun minä olen kommentoinut hänelle joka sanoo että onnellinen ihminen käyttä lääkeitä,huumeita , alkoholia ollakseen onnellinen.


      • Anonyymi00105
        Anonyymi00104 kirjoitti:

        Miksi sitten vastaat minulle kun minä olen kommentoinut hänelle joka sanoo että onnellinen ihminen käyttä lääkeitä,huumeita , alkoholia ollakseen onnellinen.

        Laitan kyllä kommenttini juuri siihen kohtaan, jossa kommentissa lukee "kommentoi". Sille en voi mitään, jos sivusto heittää kommentin eri kohtaan kuin on tarkoitus.
        Ja kyllä varmaan sinäkin huomaat kommentista, liittyykö se juuri sinun kommenttiisi vai kenties johonkin toiseen.


      • Anonyymi00106
        Anonyymi00105 kirjoitti:

        Laitan kyllä kommenttini juuri siihen kohtaan, jossa kommentissa lukee "kommentoi". Sille en voi mitään, jos sivusto heittää kommentin eri kohtaan kuin on tarkoitus.
        Ja kyllä varmaan sinäkin huomaat kommentista, liittyykö se juuri sinun kommenttiisi vai kenties johonkin toiseen.

        Kyllä. Jos sinä painat kommentoi sanaa niin se kommentti tulee siihen viestiin jota haluat kommentoida. Jos et ole huomannut niin viestiketjun lopussa on kohta kommentoi aloitusta.Jos minä kommentoin jonkun viestiä niin se osoitettu hänelle.


      • Anonyymi00107
        Anonyymi00105 kirjoitti:

        Laitan kyllä kommenttini juuri siihen kohtaan, jossa kommentissa lukee "kommentoi". Sille en voi mitään, jos sivusto heittää kommentin eri kohtaan kuin on tarkoitus.
        Ja kyllä varmaan sinäkin huomaat kommentista, liittyykö se juuri sinun kommenttiisi vai kenties johonkin toiseen.

        Tämäkään ei varmaan ollut minulle koska tämähän voi olla kelle tahansa


      • Anonyymi00108
        Anonyymi00104 kirjoitti:

        Miksi sitten vastaat minulle kun minä olen kommentoinut hänelle joka sanoo että onnellinen ihminen käyttä lääkeitä,huumeita , alkoholia ollakseen onnellinen.

        Kyllä tähän saa kuka tahansa kommentoida mitä haluaa. Ei tämä ole sinun yksityispalstasi.


      • Anonyymi00109
        Anonyymi00108 kirjoitti:

        Kyllä tähän saa kuka tahansa kommentoida mitä haluaa. Ei tämä ole sinun yksityispalstasi.

        olenko niin väittänyt. tämä kommennti ei ollut osoitettu mulle ja minäkään en osoittanut tätä vastausta sulle


    • Anonyymi00090

      Vaikea selittää tunnetta toiselle joka ei pysty tuntea.

      • Anonyymi00092

        Sepä. Ja vaatii ihmiseltä myös empatiaa, että pystyy ymmärtämään esim. toisen ihmisen tunteita. Täysin tunteeton ihminen ei voi ymmärtää toisen ihmisen tunteita, kun ei ymmärrä omiaankaan.


    • Anonyymi00093

      Elämästä saa ja pitää nauttia. Hiiteen ainaiset työn vaatimiset ja suorittamispakot. Sokerihumala, ei sokerista humalaan tule.

    • Anonyymi00094

      Miten voi nauttia elämästä kun se on ihan samanlaista vuosikymmenestä toiseen ja on totaalisen kyllästynyt jo kaikkeen.

      Ainut mikä huvittaisi on seksi mut sitäkään ei saa mitenkään.

      Mun mielestä se on väärin että luokitellaan masentuneeksi ja määrätään masennuslääkitys kun kyse on elämään kyllästymisestä, ei masennuksesta. Mun mielestä on ihan normaalia kyllästyä elämään kun sama paska jatkuu vaan vuodesta toiseen.

      • Anonyymi00098

        Mikä estää tekemästä muutoksia elämään. Sinä olet kyllästynyt ystäviisi. Voisitko ehdottaa että teksitte välillä jotain muutakin kuin mihin olette tottuneet. Nyt on kesä. Niin miksi ette vaikka matkustele, käy kesätapahtumissa.


      • Anonyymi00099

        No tee sille elämälle jotain ettei sama paska jatku. Mitä olet yrittänyt tehdä sen eteen että asiat muuttusi. Ei ne asiat sillä muutu että haluaa seksiä ja panna. Jos se seksi on se ainoa keino itsensä arvostamiseen niin koko elämä pitäis olla pelkkää panemista ja seksiä koko ajan.


      • Anonyymi00110
        Anonyymi00098 kirjoitti:

        Mikä estää tekemästä muutoksia elämään. Sinä olet kyllästynyt ystäviisi. Voisitko ehdottaa että teksitte välillä jotain muutakin kuin mihin olette tottuneet. Nyt on kesä. Niin miksi ette vaikka matkustele, käy kesätapahtumissa.

        Jos olis noin helppoa niin tuskin tässä maailmassa olis onnettomia ihmisiä.


      • Anonyymi00111
        Anonyymi00099 kirjoitti:

        No tee sille elämälle jotain ettei sama paska jatku. Mitä olet yrittänyt tehdä sen eteen että asiat muuttusi. Ei ne asiat sillä muutu että haluaa seksiä ja panna. Jos se seksi on se ainoa keino itsensä arvostamiseen niin koko elämä pitäis olla pelkkää panemista ja seksiä koko ajan.

        Luuletko että en ole yrittänyt? Ja en mä nyt sitä tarkoittanut että pitäis kokoajan olla panemassa. Kun sais edes joskus niin sekin olis parempi kuin ei mitään.


      • Anonyymi00112
        Anonyymi00110 kirjoitti:

        Jos olis noin helppoa niin tuskin tässä maailmassa olis onnettomia ihmisiä.

        Olenko sanonut että on helppoa. Ei tarvitse kerralla ja heti tapahtua vaan pienin askelin parempaan suuntaan.


      • Anonyymi00113
        Anonyymi00111 kirjoitti:

        Luuletko että en ole yrittänyt? Ja en mä nyt sitä tarkoittanut että pitäis kokoajan olla panemassa. Kun sais edes joskus niin sekin olis parempi kuin ei mitään.

        Ja taas toi sama. Eikö elämässä ole mitään muuta mielessä kuin paneminen. Himoitsetko sun ystäviä ja haluatko heitäkin panna kun kun panemaan pitäis päästä. Onko sun elämässä mitään muuta kuin seksi , seksi ja seksi. Etkö sä psyty olemaan sun ystävien kaa ilman että pitää seksiä saada. Seksi on ainoa joka tuo iloa.


      • Anonyymi00114
        Anonyymi00111 kirjoitti:

        Luuletko että en ole yrittänyt? Ja en mä nyt sitä tarkoittanut että pitäis kokoajan olla panemassa. Kun sais edes joskus niin sekin olis parempi kuin ei mitään.

        Mitä muuta sä teet kuin mietit seksiä? Saako sun ystävät sitten naisia ja seksiä ,mutta sinä et saa naisia baarissa.


      • Anonyymi00115
        Anonyymi00111 kirjoitti:

        Luuletko että en ole yrittänyt? Ja en mä nyt sitä tarkoittanut että pitäis kokoajan olla panemassa. Kun sais edes joskus niin sekin olis parempi kuin ei mitään.

        Kun et mieti seksiä niin mitä teet? Eikö muut asia tuo iloa elämään että kalu pitäis saada naisen emättimeen niin sitten voi olla onnellinen. Onko sinulle naisen nautinto tärkeää vai vain se että sinä saat jyystää. Nautitko esileikistä vai odotatko vaan että pääset työntää peniksen naiseen.


      • Anonyymi00116
        Anonyymi00114 kirjoitti:

        Mitä muuta sä teet kuin mietit seksiä? Saako sun ystävät sitten naisia ja seksiä ,mutta sinä et saa naisia baarissa.

        Teen pakolliset asiat mitä nyt elämässä pitää tehdä vaikka ei yhtään huvittaisi ja saa osa kavereista naista.


      • Anonyymi00117
        Anonyymi00113 kirjoitti:

        Ja taas toi sama. Eikö elämässä ole mitään muuta mielessä kuin paneminen. Himoitsetko sun ystäviä ja haluatko heitäkin panna kun kun panemaan pitäis päästä. Onko sun elämässä mitään muuta kuin seksi , seksi ja seksi. Etkö sä psyty olemaan sun ystävien kaa ilman että pitää seksiä saada. Seksi on ainoa joka tuo iloa.

        Mikähän kysymys tuokin nyt taas sitten oikein oli? No en tietenkään himoitse mun ystäviä kun en mikään homo ole! Ja se että pitäisi seksiä saada on ihan luonnollinen tarve siinä missä vaikka veden juominen ja syöminen. Aika harvassa varmaan on sellaiset ihmiset jotka ei koe seksiä tarvitsevansa missään muodossa.


      • Anonyymi00118
        Anonyymi00117 kirjoitti:

        Mikähän kysymys tuokin nyt taas sitten oikein oli? No en tietenkään himoitse mun ystäviä kun en mikään homo ole! Ja se että pitäisi seksiä saada on ihan luonnollinen tarve siinä missä vaikka veden juominen ja syöminen. Aika harvassa varmaan on sellaiset ihmiset jotka ei koe seksiä tarvitsevansa missään muodossa.

        Oletko Masentunut mies? Sori miehillä ei ole voi olla naispuolisia ystäviä. Miehillä on vaan miespuolisia ystäviä. Olis heti pitänyt toi tajuta. Mun miespuolisiöa ystävillä naisia kavereina ja ei tartte olla mitään seksiä.


      • Anonyymi00119
        Anonyymi00115 kirjoitti:

        Kun et mieti seksiä niin mitä teet? Eikö muut asia tuo iloa elämään että kalu pitäis saada naisen emättimeen niin sitten voi olla onnellinen. Onko sinulle naisen nautinto tärkeää vai vain se että sinä saat jyystää. Nautitko esileikistä vai odotatko vaan että pääset työntää peniksen naiseen.

        No kyllä mä ainaki silloin olen ottanut naisen huomioon kun olen harrastanut seksiä.


      • Anonyymi00120
        Anonyymi00098 kirjoitti:

        Mikä estää tekemästä muutoksia elämään. Sinä olet kyllästynyt ystäviisi. Voisitko ehdottaa että teksitte välillä jotain muutakin kuin mihin olette tottuneet. Nyt on kesä. Niin miksi ette vaikka matkustele, käy kesätapahtumissa.

        Taitaa olla niin huono rahatilanne monella kaverilla ja osalla myös terveystilanne ettei siinä paljon matkustella. Itsellä taas niin huono mielenterveys ettei pystyisi matkustelemaan. Ihan jo perusarjestakin selviytyminen tuottaa ylivoimaisia vaikeuksia. Mut samapa tuo kun kuitenkaan en voi olla onnellinen millään muulla tavalla kuin löytämällä naisen ja se on hyvin epätodennäköistä.


      • Anonyymi00121
        Anonyymi00120 kirjoitti:

        Taitaa olla niin huono rahatilanne monella kaverilla ja osalla myös terveystilanne ettei siinä paljon matkustella. Itsellä taas niin huono mielenterveys ettei pystyisi matkustelemaan. Ihan jo perusarjestakin selviytyminen tuottaa ylivoimaisia vaikeuksia. Mut samapa tuo kun kuitenkaan en voi olla onnellinen millään muulla tavalla kuin löytämällä naisen ja se on hyvin epätodennäköistä.

        Mikäs siinä naisessa saa sinut voimaa paremmin? Mitä jos nainen asuu toisella paikkakunnalla niin sinähän et pysty matkustamaan mihinkään.Jos perusarki tuottaa ongelmia niin vaimoako olet hakemassa hoitamaan arkeasi?


    • Anonyymi00122

      "Uskon että olen täysin looginen ja järkevä."

      Ei sulje pois masennusta.

    • Anonyymi00123

      Lihominen, lääkkeet, huumeiden väärinkäyttö ja addiktio esim. kipuun kertovat ongelmista enemmän kuin nautinnosta.

      Ongelmia alkaa siinä vaiheessa kun mieli turtuu johonkin todella addiktoivaan kuten SEKSI, VALTA, HUOMIO ja RAHA

      Leikkaamalla itsensä irti Täyttymyksen ja Himojen Puusta joka on tyhjentävästi kuvattuna yllä, ihminen vapautuu ns. "Dopamiini-addiktiosta" joka tuottaa syvää tyytymättömyyttä lopulta.

      Vapautuneena voi sitten keskittyä sellaisiin asioihin kuin Rakkaus, Uutteruus ja Lepo

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      182
      1800
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      997
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      884
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      703
    5. 52
      674
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      578
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      172
      534
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      26
      511
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe