Tunteiden kokeminen silloin kun on sopiva tilaisuus ja kun haluaa niitä tuntea, juuri sen aikaa kun haluaa tuntea. Ei yhtään sen enempää.
Tämä on ratkaisu masennukseen, ja moniin muihinkin ongelmiin.
Älä heittäydy tunteiden vietäväksi, vaan tunne silloin kun haluat, ja vain sen aikaa kuin haluat. Voimakkaasti, aidosti, mutta vain hetken aikaa.
Hallittu tunteiden tunteminen
19
247
Vastaukset 19
- Anonyymi00001
Tunteiden hallitseminen on meikämiehellekin vaikeeta monissa tilaisuuksissa. Se kyllä korjaantuu pian kun kehotetaan pian käyttämään ulosmeno-ovea.
.as-kirjolainen.- Anonyymi00002
Jos olet vielä täällä niin kerrotko mitä tarkoitit tuolla?
- Anonyymi00003
Miksi pitäisi tuntea jotain vain hetken aikaa?
Ei masennukseen, tai muuhunkaan auta tunteettomuus.
Se että pitää kaiken sisällään vaan pahentaa loppujen lopuksi koko helkatin tilanteen.
Koska jossakin vaiheessa tulee se hetki eteen kun kaikki sisällään pitämät asiat, ja tunteet on liikaa ja silloin ei pysty enää itse hallitsemaan itseään kuinka kaikki purkautuu ulos.
Se ei yleensä ole kovinkaan kivaa tai nättiä eikä kenellekään mukavaa kuinka siinä tapahtuu silloin.
Silloin kun kaikki padotut tunteet ja ajatukset pääsevät "vapaaksi" voi koko elämä tuhoutua hetkessä.
Ennemmin tuntee koko aika jotenkin kuin patoaa kaiken sisälleen. Pitää vaan opetella hallitsemaan niitä tunteita.
Masennukseen auttaa oikeasti tunteet,
ja se että pystyy kertomaan jollekin sen miltä oikeasti tuntuu.
Parasta "lääkettä" masennukseen ja oikeastaan kaikkeen muuhunkin on toinen ihminen.
Ei sen tarvitse olla mikään parisuhde,
parempi olisikin ettei olisikaan parisuhde.
Vaan ystävä johon voi luottaa ja jolle voi soittaa vaikkapa keskellä yötä jos on oikein paha hetki meneillään.
Jo pelkästään viestittely ystävän kanssa auttaa silloin
kun on paha olla.
Terapia on ihan hyvä apu masennukseen sekä muihinkin
mt-juttuihin kunhan se työntekijä on just oikea itselle.
Lääkitys myös joissain tapauksissa on paikallaan.
Mutta ei kaikissa todellakaan, joissain tapauksissa lääkitys vaan lopulta pahentaa tilannetta ja elämää.
Vertaistuki on paras vaihtoehto omasta mielestäni,
ja sen perusteella mitä itsekin olen kokenut. - Anonyymi00004
Tunteet ovat vastauksia elämän haasteisiin. Ne on käytävä läpi. Tunteet kuuluvat elämään. Ne tulevat ja menevät tilanteiden mukaan.
- Anonyymi00005
Juuri näin. Eikä tunteita voi tuntea vain halutessaan. Jos tunteet voisi halutessaan sulkea pois mielestään, ei olisi olemassakaan mitään masennuksia, ahdistuksia, tms. mitkä liittyvät tunteisiin. Silloinhan voisi olla haluamatta tuntea myös ikäviäkin tunteita.
Tunteet kuuluvat elämään, ja mitä paremmin tunteitaan ymmärtää ja niitä osaa käsitellä, sen helpompaa tunteidensa kanssa on elää.
Ja silloin on helpompi elää myös muiden kanssa, muiden joukossa. - Anonyymi00007
Jos tapahtuu jotain ikävää niin aluksi tulee voimakas negatiivinen tunne ajatuksineen, mutta ei se jaksa kovin kauaa myllätä samalla teholla. Tämä vaihe pitää vain kestää, koska se kyllä menee ohi. Sitten olo normalisoituu, ehä saat jotain muuta ajateltavaa. Jonkin ajan päästä se iskee udestaan, mutta vähän heikompana, eikä kestä yhtä kauan. Sitten taas olo normalisoituu. Sitten se tulee vielä muutaman kerran uudestaan, mutta joka kerta edellistä aaltoa heikompana. Kaikki tunteet, ajatukset ja tilanteet ovat ohimeneviä, ja mieli ja tunteet palautuvat ennenpitkää neutraaliin normaalitilaan, mikä tarkoittaa että on hyvä olotila.
Elämässä tulee sellaisia oloja vastaan ja niitä pitää vain oppia kestämään. Toivottomassakin tilanteessa on toivoa, sitä ei vain välttämättä näe synkimmällä hetkellä.
- Anonyymi00006
Ei hädässä ja peloissaan oleva voi siirtää tunteitaan sopivaan ajankohtaan.
- Anonyymi00008
Ei ehkä voi siirtää, mutta voi ymmärtää, että nyt minua pelottaa. Pelkääminen ei ole väärin eikä siihen kuole.
- Anonyymi00009
Anonyymi00008 kirjoitti:
Ei ehkä voi siirtää, mutta voi ymmärtää, että nyt minua pelottaa. Pelkääminen ei ole väärin eikä siihen kuole.
Ei ehkä pelkoon kuole. Mutta sen aiheuttajaan valitettavan useinkin.
- Anonyymi00012
Anonyymi00009 kirjoitti:
Ei ehkä pelkoon kuole. Mutta sen aiheuttajaan valitettavan useinkin.
Kannattaisikohan hankkiutua pois pelottavasta tilanteesta ja vaarasta?
Olisi hyvä osata erottaa toisistaan aiheeton pelko ja todellinen vaaratilanne. Vaaroja ei juurikaan kannata uhmata. - Anonyymi00017
Anonyymi00012 kirjoitti:
Kannattaisikohan hankkiutua pois pelottavasta tilanteesta ja vaarasta?
Olisi hyvä osata erottaa toisistaan aiheeton pelko ja todellinen vaaratilanne. Vaaroja ei juurikaan kannata uhmata.Pelko on tunne, joka auttaa ihmistä suojautumaan vaaroilta.
- Anonyymi00010
Ei ole helppoa. Voihan sitä toki sanoa että älä anna tunteiden viedä mutta kyllä ne välillä vie ne tunteet. Ei toki aina vie tunteet minua mut kyl ne välillä vie. Väkisinkin kun olen syntynyt temperamenttiseksi ihmiseksi niin automaattisesti tunteet välillä vie.
- Anonyymi00011
Minä taas vain kärsin yksin ja hiljaa. Niinkuin aina.
- Anonyymi00013
Tunteet pitää ottaa vakavissaan ja katsoa että mikä niitä aiheuttaa, analysoida ja katsoa voiko itse tehdä jotain, jos ei kykene ainakaan sillä hetkellä, niin sitten suositeltavaa on esimerkiksi lähteä sellaiseen paikkaan jossa asiaan saa etäisyyttä ja hengittää vapaasti. Jos joku esimerkiksi todella manipulatiivinen, niin sitten sitten suositeltavaa on tehdä niin että jätät tämän manipulatiivisen tyypin FOR GOOD etkä katso taaksesi. Vaikka sieltä tuliskin jotain manipulatiivista paskaa, niin ignoraa ne ja hyväksy että "toi tyyppi ei oo mun arvoinen", vaikka se KUINKA yrittäis käännellä kaiken ylösalaisin ja syyttää sinua hänen vääristä toimistaan.
Jos kyseessä on taas perheen sisäinen manipulatiivisuus, niin ensiksi suosittelen pitämään pitkä väli manipulatiiviseen perheenjäseneen. Kun koet että olet tarpeeksi saanut hengittää ja rauhoittua, suosittelen että sitten tämän levon jälkeen vasta alat asettamaan rajoja, koska kun voi pahoin, niin se on vaikeampaa! Jos rajojen asettaminen ei onnistu, rajat voi asettaa sitenkin että ei puhu sille joka jatkuvasti rikkoo asettamiasi rajoja!- Anonyymi00014
Lapsena ei voi.
- Anonyymi00015
Lapsena ei voi.
- Anonyymi00016
Lapsena ei voi.
- Anonyymi00020
Anonyymi00016 kirjoitti:
Lapsena ei voi.
Lapsena voi puhua perheen ulkopuoliselle jos perheessä aiheutetaan pahaa oloa, koska lapsi kuitenkin on yhtälailla oikeutettu tunteisiin kuin aikuinen. Itsellä oli aika hemmetin manipulatiivista kotona ja äiti oli aika räjähdys herkkä ja hänen mielestäni kaikkien olisi pitänyt sen takia vain olla varpaillani koska hän oli isoegoinen ja räjähdysherkkä norsu joka pyrki jyräämään kaiken alleen.
Lapsena voi ja pitää pystyä jossain puhumaan tunteistaan ja mieluiten sellaisen kanssa, joka on ammattilainen. Tai sitten voi ottaa yhteyttä johonkin lasten/nuorten auttavaan puhelimeen joka kuuntelee lasten/nuoren murheita. Lapsella ON oikeus olla kevyt ja rauhaisa lapsuus, koska lapsuus on tärkeä osa elämän rakennuspalikoita ja siis moraalisesti: Lapsella ON oikeus kertoa pahasta olostaan SUORAAN eikä häntä saisi vaientaa (niiku esimerkiksi itselle tehtiin monesti).
- Anonyymi00019
Tunteet eivät ole kovin helposti paikalle kutsuttavissa eikä pois käskettävissä. Tunteet pitää tunnistaa, silloin niiden kanssa tulee toimeen ja niitä pystyy ohjailemaan. Pitää ymmärtää, että tunne on vain tunne, se ei pakota mihinkään. Sinä päätät, miten toimit, tunteista huolimatta tai niiden vuoksi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan tyttärestä hieno haastattelu IL
Martina on kasvattanut fiksun tyttären.373866- 100842
- 78642
- 50625
- 65615
Mä olen tosi
Ylpeä sinusta 🫂 Ajatuksissani pyydän sulle paljon suojelusta ja varjelusta. Sinua rakastettaan ja susta välitetään. Mui38599Orpo pelästyi, kun asiat tulivat ilmi ? Hallitus ei enää tuekaan Garden hanketta
Pääministerinä Orpo on vastuussa hallituksensa päätöksenteosta. Hallitus päätti avokätisestä tuesta hankkeelle, joka ei152594- 30576
Omituiset kuntayhtymän vieraat festareilla
Mitähän Pekka Iivari teki kuntayhtymän vieraana festareilla? Harvemmin tällaiset tilaisuudet ovat ns. avec- tyyppisiä ei48557- 57556