Skitsofrenia on kirosana

Anonyymi-ap

On kestänyt pitkään hyväksyä, että sairastaa skitsofreniaa. Sillä mallilla, että pärjää ilman lääkkeitä, mutta oloa pitää seurata ettei lähde laukalle. Paska tauti.

24

242

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Ihan hyvin olen pärjännyt. Toki muutamat harhat aika ikäviä, mutta pärjäilen. Haen diagnoosin kesän aikana.

• Anonyymi00003

Mihin tarvitse diagnoosia, jos pärjäät ilman lääkitystä yms? Itseasiassa on tutkittu, että psykoosilääkitys lisää psykoosin toistumisen riskiä sen sijaan, että psykoosi olisi hoidettu ilman lääkkeitä.

Mutta eipä tästä tämän enempää. olen nähnyt tarpeeksi sitä mitä kyseiset myrkyt ihmisille tekevät, joten en suosittelisi kenellekään moisia m ömmöjä.

• Anonyymi00004
        Anonyymi00003 kirjoitti:

Mihin tarvitse diagnoosia, jos pärjäät ilman lääkitystä yms? Itseasiassa on tutkittu, että psykoosilääkitys lisää psykoosin toistumisen riskiä sen sijaan, että psykoosi olisi hoidettu ilman lääkkeitä.

Mutta eipä tästä tämän enempää. olen nähnyt tarpeeksi sitä mitä kyseiset myrkyt ihmisille tekevät, joten en suosittelisi kenellekään moisia m ömmöjä.

Työkyvyttömyyseläke kiinnostaa. Eivät ala julkisella minua hoitamaan ja yksityiseen ei rahas. Paras näin.

• Anonyymi00007
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Työkyvyttömyyseläke kiinnostaa. Eivät ala julkisella minua hoitamaan ja yksityiseen ei rahas. Paras näin.

No syynä kullakin. En käsiä miksi kukaan haluaisi työkyvyttömyyseläkkeelle elämäänsä tuhlaamaan. En myöskään halua elämääni yhtäkään, joka on vapaaehtoisesti hakeutunut työkyvyttömyyseläkkeelle.

• Anonyymi00008
        Anonyymi00007 kirjoitti:

No syynä kullakin. En käsiä miksi kukaan haluaisi työkyvyttömyyseläkkeelle elämäänsä tuhlaamaan. En myöskään halua elämääni yhtäkään, joka on vapaaehtoisesti hakeutunut työkyvyttömyyseläkkeelle.

No ei ole kuule minun vikani että lääkärit eivät tee työtään!

• Anonyymi00009
        Anonyymi00003 kirjoitti:

Tuo ei ollut aloittajalta. Kirjoitin vain aloituksen. Olen tk-eläkkeellä ja lääkevastainen myöskin.

• Anonyymi00011
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Tuo ei ollut aloittajalta. Kirjoitin vain aloituksen. Olen tk-eläkkeellä ja lääkevastainen myöskin.

En todellakaan haluaisi työkyvyttömyyselääkkeelle, mutta en voi muutakaan! En voi työllistyä jatkuvan päänsäryn takia, lääkäri ei ohjaa eteenpäin ja olen pelkällä yleistuella. Yksityisellä asiat menisi eteenpäin, mutta vain työkyvyttömyys elääkkeellä saan tarpeeksi varoja siihen.

Lääkkeet kyllä toimii, ja ei toimi. En ole vastainen mutta en suosittelekaan ainakaan reseptorin estäjiä. Jos serotoniinia tai dopamiinia täytyy säädellä, niin joko trytofaania tai tyrosiinia kapseleina.

• Anonyymi00002

Oletko varma ettei kyse ole paskamaisesta ympäristöstä? Ellei oireita ole yksin ollessa niin tarkista ympäristö ja keiden kanssa olet tekemisissä.

• Anonyymi00005

Juurikin näin!

• Anonyymi00010

Olen varma siitä ettei ole.

• Anonyymi00012
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Olen varma siitä ettei ole.

No minä taasen olen ollut tekemisissä muutaman tyypin kanssa, joiden mielestä misery loves company ja todennut heidän käytöksensä olevan tarkoituksella hämmentävää ja mielenterveyttä horjuttavaa. Eli toisinaan on todellakin kyse ympäristöstä eikä omasta pääkopasta. Ainakin on oppinut mitä kannattaa uskoa ja mitä ei.

• Anonyymi00013
        Anonyymi00012 kirjoitti:

No minä taasen olen ollut tekemisissä muutaman tyypin kanssa, joiden mielestä misery loves company ja todennut heidän käytöksensä olevan tarkoituksella hämmentävää ja mielenterveyttä horjuttavaa. Eli toisinaan on todellakin kyse ympäristöstä eikä omasta pääkopasta. Ainakin on oppinut mitä kannattaa uskoa ja mitä ei.

No tuossa on sosiaalipsykologinen ulottuvuus, mutta ei se yksin selitä miksi skitsofreniaan sairastutaan.

• Anonyymi00014
        Anonyymi00013 kirjoitti:

No tuossa on sosiaalipsykologinen ulottuvuus, mutta ei se yksin selitä miksi skitsofreniaan sairastutaan.

No minua ei itseasiassa kiinnosta skitsofrenia tai muutoinkaan puida mielenterveysongelmia. Päänsärky ei ole mielentervesongelma ja totean sen, että jos oirieta on aina tietyn ihmisen kanssa tekemisissä ollessa niin ennemmin vaihtaa seuruetta, kuin diagnosoi itselleen vakavan ja loppuelämän diagnoosin.

Kannattaa katsoa leffa nimeltä Gaslight niin käsittää mitä tarkoitan. Sitä tapahtuu todellisessakin elämässä eikä ainoastaan elokuvissa.

• Anonyymi00017
        Anonyymi00014 kirjoitti:

No minua ei itseasiassa kiinnosta skitsofrenia tai muutoinkaan puida mielenterveysongelmia. Päänsärky ei ole mielentervesongelma ja totean sen, että jos oirieta on aina tietyn ihmisen kanssa tekemisissä ollessa niin ennemmin vaihtaa seuruetta, kuin diagnosoi itselleen vakavan ja loppuelämän diagnoosin.

Kannattaa katsoa leffa nimeltä Gaslight niin käsittää mitä tarkoitan. Sitä tapahtuu todellisessakin elämässä eikä ainoastaan elokuvissa.

Ymmärrän mitä tarkoitat. Manipuloimalla ympäristöä ihmisen aisteja voidaan kyseenalaistaa toisten toimesta. Skitsofrenia on siitä hauska ilmiö, että sen voi todeta vain toiset ihmiset, tai sen oikeastaan luo toiset ihmiset tva:lle. Jos skitsofreenikko laitetaan saarelle yksin, niin ei kukaan voi hänen käyttäytymisestään diagnosoida hänelle kyseistä tautia.

Mutta tosiaan, on ihmisiä jotka näkevät diagnoosin myös työkaluna. Jopa itselleen. Sitä kutsutaan opportunismiksi.

• Anonyymi00020
        Anonyymi00017 kirjoitti:

Ymmärrän mitä tarkoitat. Manipuloimalla ympäristöä ihmisen aisteja voidaan kyseenalaistaa toisten toimesta. Skitsofrenia on siitä hauska ilmiö, että sen voi todeta vain toiset ihmiset, tai sen oikeastaan luo toiset ihmiset tva:lle. Jos skitsofreenikko laitetaan saarelle yksin, niin ei kukaan voi hänen käyttäytymisestään diagnosoida hänelle kyseistä tautia.

Mutta tosiaan, on ihmisiä jotka näkevät diagnoosin myös työkaluna. Jopa itselleen. Sitä kutsutaan opportunismiksi.

Pöh. Jokainen tajuaa, jos oma ajatusmaailma lähtee ylikierroksille, mutta myöskin analysoimaan mikä on lähtöisin itsestä ja mikä ulkopuolelta.

Toki herättää huomiota, jos käy julkisella paikalla ääneen keskusteluja muille näkymättömien tyyppien kanssa. Ero on siinä käittääkö ihminen keskustelevansa itsekseen vai ei.

Tosin saattahan se näyttää yksin keskustelemiselta, jos keskustelukumpani on vaikkapa kumartunut pöydän taakse ja näkyy ainoastaan yksi ihminen, joka on äänessä.

En kuitenkaan jatka keskusteluatästä aiheesta, koska en ole kiinnostunut mielenterveysongelmista eikä minua myöskään kiinnosta diagnosoida ketään. Lisäksi minulla on tarpeeksi kokemusta gaslightingista, jotta erottelukykini sisäisen ja ulkoisen impulssin ja todellisuudentajuni arvioimisen kohdalla on erittäin virittynyt.

Vinkkinä muillekin: välttäkää kaikkia hengellisyyden ja spiritualismin muotoja. Elämä on huomattavasti helpompaa eikä kukaan yritä sekoittaa todellisuudentajua.

• Anonyymi00021
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Pöh. Jokainen tajuaa, jos oma ajatusmaailma lähtee ylikierroksille, mutta myöskin analysoimaan mikä on lähtöisin itsestä ja mikä ulkopuolelta.

Toki herättää huomiota, jos käy julkisella paikalla ääneen keskusteluja muille näkymättömien tyyppien kanssa. Ero on siinä käittääkö ihminen keskustelevansa itsekseen vai ei.

Tosin saattahan se näyttää yksin keskustelemiselta, jos keskustelukumpani on vaikkapa kumartunut pöydän taakse ja näkyy ainoastaan yksi ihminen, joka on äänessä.

En kuitenkaan jatka keskusteluatästä aiheesta, koska en ole kiinnostunut mielenterveysongelmista eikä minua myöskään kiinnosta diagnosoida ketään. Lisäksi minulla on tarpeeksi kokemusta gaslightingista, jotta erottelukykini sisäisen ja ulkoisen impulssin ja todellisuudentajuni arvioimisen kohdalla on erittäin virittynyt.

Vinkkinä muillekin: välttäkää kaikkia hengellisyyden ja spiritualismin muotoja. Elämä on huomattavasti helpompaa eikä kukaan yritä sekoittaa todellisuudentajua.

Se mikä on sisällä, on ulkona.
        Kuin ylhäällä, niin myös alhaalla.

• Anonyymi00023
        Anonyymi00021 kirjoitti:

Se mikä on sisällä, on ulkona.
        Kuin ylhäällä, niin myös alhaalla.

Nope. Ulkoinen on ulkoista ja sisäinen on sisäistä. Ulkoinen ja sisäinen ovat vuorovaikutuksessa, mutta se mitä kukin sisäisestään tuo ulkoisuuteen on heidän itsensä määriteltävissä.

Insiraatio ja luovuus tarvitsevat ulkoisen sytykkeen. Siksi ei olekaan ihme, että kautta aikain eri taiteenalojen mestarit ovat hakeneet uusia kokemuksia ja nauttineet matkailusta.

• Anonyymi00024
        Anonyymi00017 kirjoitti:

Kyllä tässä lähiympäristössä on pari tyyppiä, jotka ovat varsinaisia gaslightingin mestareita. Järkyttäviiä vanhoja ukkoja, joilla on tarve kurjistaa itseään nuoremman naisen elämää. Onneksi on myös fiksuja ja tunneälykkäitä miehiä. Yleensä he ovat suurinpiirtein samanikäisiä kuin minä.

• Anonyymi00006

Skitsofrenia on oikeasti selkäydin vaiva. Fysiatrian vaiva.

• Anonyymi00015

Ja sen pystyy parantamaan ilman lääkkeitä, ilman lääkäriä, ilman leikkausta.

• Anonyymi00016

Tutkimuksissa oireet on saatu katoamaan ketoosiruokavaliolla, joten todennäköisesti kyse on jonkinlaisesta aineenvaihdunnallisesta häiriöstä.

• Anonyymi00018
        Anonyymi00016 kirjoitti:

Tutkimuksissa oireet on saatu katoamaan ketoosiruokavaliolla, joten todennäköisesti kyse on jonkinlaisesta aineenvaihdunnallisesta häiriöstä.

Todennäköisesti kroonisesta nälästä, sillä selän vaivat ovat lihasperäisiä ja lihakset tarvitsevat aivan runsaasti energiaa pitkältä ajalle pitkälle ajalle.

• Anonyymi00019
        Anonyymi00016 kirjoitti:

Toinen hypoteesi voi olla ympärillä olevien ihmisten suhtautuminen? Tutkijat olettavat tva:lla olevan skitsofrenia, joten he suhtautuvat tähän ymmärtäväisesti ja uteliaasti, hyvällä energialla. Ehkä tva:lla on vain reaktiivinen luonne, ja hän heijastaa ympärillä olevia ihmisiä ja siksi taudinkuva ilmenee vain tiettyjen ihmisten ja ympäristön alueella.

• Anonyymi00022
        Anonyymi00019 kirjoitti:

Toinen hypoteesi voi olla ympärillä olevien ihmisten suhtautuminen? Tutkijat olettavat tva:lla olevan skitsofrenia, joten he suhtautuvat tähän ymmärtäväisesti ja uteliaasti, hyvällä energialla. Ehkä tva:lla on vain reaktiivinen luonne, ja hän heijastaa ympärillä olevia ihmisiä ja siksi taudinkuva ilmenee vain tiettyjen ihmisten ja ympäristön alueella.

Höpölöpö.

Pitkäaikaisen gaslightingin ja henkisen väkivallan kohteeksi joutuneilla hippokampus ja mantelitumake muokkautuvat niin, että mm. keskittymiskyky ja muisti heikkenevät ja reaktiivisuus kasvaa. Skitsofrenialla ei ole mitään tekemistä kummankaan ilmiön kanssa. Ympäristö, jossa kokemukset ovat syntyneet ei mahdollista palautumista ja paranemista, koska hermsto on jo ehdollistunut jatkuvaan varuillaan oloon. Samoin tietyt triggerit eli esimerkiksi ihmiset, jotka käyttäytyvät samoin, kuin alkuperäisen pitkyttyneen trauman aiheuttanut/aiheuttaneet käyttäytyvät tai saman näköiset kuin trauman aiheuttaneet, laukaisevat varuillaan olon ja puolustautumisreaktion.

Hermosta palautuu ja reaktiivisuus vähenee, jos ihmisellä on mahdollisuus toipua, kunhan gaslighting ja henkinen väkivalta päättyvät ja hän kokee turvallisuutta ja tasapainoisia ihmissuhteita. Uudelleen altistaminen ei paranna saatika lievitä reaktioita tai traumaa vaan kerrostaa trauman ja kasvattaa reaktiivisuutta. Siksi esimerkiksi eri henkisenpolun hiippareiden vinkit aiheeseen liittyen ovat täysin vastuuttomia ja jopa vaarallisia.

Ja ei, en tee tällä tiedolla mitään enkä ole aikeissa hyödyntää tätä tietoa kenenkään auttamiseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka oli töllöntyön tekijä?

Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt
      Pieksämäki
      48
      5127
    2. Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja

Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.
      Pieksämäki
      67
      2915
    3. Vihamielisyys naisia kohtaan on jo yllättävän suuri ongelma

Esiintyy laajemmassa mittakaavassa, mitä vain tällä palstalla. Mistä tuo ilmiö nyt oikein johtuu, ja saa alkuvoimansa?
      Sinkut
      273
      1377
    4. Odotan sitä hetkeä

kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh
      Ikävä
      72
      1123
    5. Jenkkilahkojen kastekaava

Jenkkilahkojen yhteinen kastekaava on kirjoitettuna Mormonin Kirjaan, Moroni, luku-8 Pienten lapsien vanhempia uhataan
      Kaste
      139
      1114
    6. Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!

Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin
      Kaste
      161
      1085
    7. Leijonat Maailmanmestareita!

Ihanaa Leijonat, ihanaa!!!
      Maailman menoa
      128
      1048
    8. Olen melko vakuuttunut

etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok
      Ikävä
      74
      1044
    9. Mitä ajatuksia miehet, jos..?

Nainen on 40v eikä ole omia lapsia?
      Ikävä
      162
      1010
    10. Se mies rakastaa minua

Ja minä rakastan häntä. 😌
      Ikävä
      49