Toiminta terapeutti kertoo Satakunnan kansassa spagettilapsista jotka eivät pysy enää tuolissakaan kun tasapaino ja kehon kannattelu on liikkumisen vähyyden vuoksi vaikeaa. Silloin lapselle käy niin kuin lieksalaiselle työttömälle joka luisuu voittoon. No ei kun vaan lisää tökkimislaitteita ja töktökkiä niin hyvä tulee.
Vastaukset 11
- Anonyymi00003
Lihava vartija ylisuurilla turvakengillänsä ei pääse tuommoiseen nopeuteen 🤠
- Anonyymi00004
Rakkaus on kuin vetelä pasta, et voi estää sitä tulemasta.
- Anonyymi00005
Yleensä kakki valuu aina alaspäin. Olen työpaikalla ruokintaketjussa alimmaisena joten kokemusta on 🤠
- Anonyymi00006
Ite oon kovassa kunnossa. Oon osallistumassa maratoniin syksyllä. Kaikki kadehtii vartaloani.
- Anonyymi00007
Pinikseni on kuin makaroni, ei tosiaan mikään al dente 🥺
- Anonyymi00008
ei voi kiistää....
- Anonyymi00014
Satakunnan Kansa kertoo, että ”spagettilapset”, joilla on suuria ongelmia istumisessa, kehonhallinnassa ja tasapainossa, ovat yhä yleisempiä. Lehti perustaa tietonsa Satakunnan hyvinvointialueen toimintaterapeuttien havaintoihin.
– Lapset eivät oikein tiedä, miten keho asettuisi vaikkapa pulpettiin. Sitten nojataan paljon pöytään ja ollaan tosi levottomia. Se haittaa tietysti myös opiskelua, lasten toimintaterapia-arviointeja tekevä Anu Ikonen kertoo lehdelle. Ikosen asiakkaat ovat noin kolmevuotiaista kuudesluokkalaisiin.
Ikonen kertoo, että esimerkiksi harva esikoululainen jaksaa pitää vartaloa ojennus- tai koukistusasennossa.
Aiemmin kasvatuksen ja terveyden ammattilaiset ovat kertoneet myös Ilta-Sanomille lasten romahtaneesta kunnosta ja motorisista taidoista.
– Lasku lasten kunnossa ja motorisissa taidoissa on niin hurja ja huolestuttava, että ihmettelen, miten meillä on tulevaisuudessa terveitä työntekijöitä, luokanopettaja Iina Malinen sanoi.
Kun Malinen teki ensimmäisen viransijaisuutensa Joensuussa 2000-luvun alussa, viides- ja kuudesluokkalaiset auttoivat nuorempia lapsia sitomaan kengännauhat.
– Nykyään kaikki viitosluokkalaiset eivät itsekään osaa vielä sitoa luistimia.
Malinen kertoi myös, että kaikki 11–12-vuotiaat eivät jaksa juosta kilometriä. Osalla on vaikea edes kävellä se.
Terveydenhoitaja Eeva Romo kertoi Ilta-Sanomille, että hänen havaintonsa mukaan yhä useampi viisivuotias ei osaa esimerkiksi hyppiä yhdellä jalalla. Romo kertoi myös huomanneensa, että yhä useampi lapsi ei ollut koskaan hiihtänyt, pyöräillyt tai luistellut ennen kouluikää. - Anonyymi00015
Vasemmistolaisten lapsia. Oppivat kotoa käsin mitä ihmisen syvin henkinen ja fyysinen löysyys oikeasti tarkoittaa. Tuosta on hyvä tie demariksi tai vasemmistoliittolaiseksi.
- Anonyymi00016
Miten voi olla?
Lieksaa tämä ei koske kun ei tänne lapsia enää synny!
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joko seuraava hallitus uskaltaa puuttua 7,5 viikon vuosilomiin
Onhan se törkeää eriarvoisuutta ja verovarojen törkeää tuhlausta.134742Kysymys
Pystyisitkö tutustuu kaverina tai alkaa parisuhteeseen skitsofreenikon kanssa? T.Skitosoaffektiivinen (parantunut) Ois197700Töysä otsikoissa
Töysässä takavarikoitu kaksi luvallista käsiasetta ammuskelun jälkeen!Näin media uutisoi!26638Kyllä mä tiedän et me kuulutaan yhteen ja se on tähtiin kirjoitettu!!
En vain halua satuttaa sua. Olen aivan perseestä epävakaan ja ADHD oireiluin vuoksi. Ja kun olisi aika "vapauttaa" ne su45627Metsamanin muru kissa kuollut
Nyt siellä surraan muru kissaa päivä tolkulla,vaikka muuten ei oo välittänyt mitenkään siitä,kun joka videolla vaan mars99624- 61619
- 42554
Mistäkö haaveilen
Tällä hetkellä. Siitä, että kohtaamme, vetovoima on jäljellä ja saisimme olla aivan kahden, ei tarvitsisi välittää mistä29521Kuinka hyvin kestäisit?
Oletko miettinyt, että mitä jos olisit pyöreä pullukka ja vielä ruma niin kestäisitkö vai masentuisitko?102520Tapailtaisko nainen
Meidän kotien puolessavälissä suunnilleen, vähä niinku salaa. Siinä on yks kiva paikka joka sopis hyvin. Mieheltä59515