Toiminta terapeutti kertoo Satakunnan kansassa spagettilapsista jotka eivät pysy enää tuolissakaan kun tasapaino ja kehon kannattelu on liikkumisen vähyyden vuoksi vaikeaa. Silloin lapselle käy niin kuin lieksalaiselle työttömälle joka luisuu voittoon. No ei kun vaan lisää tökkimislaitteita ja töktökkiä niin hyvä tulee.
Valuvat spagettilapset yleistyvät
11
392
Vastaukset
- Anonyymi00003
Lihava vartija ylisuurilla turvakengillänsä ei pääse tuommoiseen nopeuteen 🤠
- Anonyymi00004
Rakkaus on kuin vetelä pasta, et voi estää sitä tulemasta.
- Anonyymi00005
Yleensä kakki valuu aina alaspäin. Olen työpaikalla ruokintaketjussa alimmaisena joten kokemusta on 🤠
- Anonyymi00006
Ite oon kovassa kunnossa. Oon osallistumassa maratoniin syksyllä. Kaikki kadehtii vartaloani.
- Anonyymi00007
Pinikseni on kuin makaroni, ei tosiaan mikään al dente 🥺
- Anonyymi00008
ei voi kiistää....
- Anonyymi00014
Satakunnan Kansa kertoo, että ”spagettilapset”, joilla on suuria ongelmia istumisessa, kehonhallinnassa ja tasapainossa, ovat yhä yleisempiä. Lehti perustaa tietonsa Satakunnan hyvinvointialueen toimintaterapeuttien havaintoihin.
– Lapset eivät oikein tiedä, miten keho asettuisi vaikkapa pulpettiin. Sitten nojataan paljon pöytään ja ollaan tosi levottomia. Se haittaa tietysti myös opiskelua, lasten toimintaterapia-arviointeja tekevä Anu Ikonen kertoo lehdelle. Ikosen asiakkaat ovat noin kolmevuotiaista kuudesluokkalaisiin.
Ikonen kertoo, että esimerkiksi harva esikoululainen jaksaa pitää vartaloa ojennus- tai koukistusasennossa.
Aiemmin kasvatuksen ja terveyden ammattilaiset ovat kertoneet myös Ilta-Sanomille lasten romahtaneesta kunnosta ja motorisista taidoista.
– Lasku lasten kunnossa ja motorisissa taidoissa on niin hurja ja huolestuttava, että ihmettelen, miten meillä on tulevaisuudessa terveitä työntekijöitä, luokanopettaja Iina Malinen sanoi.
Kun Malinen teki ensimmäisen viransijaisuutensa Joensuussa 2000-luvun alussa, viides- ja kuudesluokkalaiset auttoivat nuorempia lapsia sitomaan kengännauhat.
– Nykyään kaikki viitosluokkalaiset eivät itsekään osaa vielä sitoa luistimia.
Malinen kertoi myös, että kaikki 11–12-vuotiaat eivät jaksa juosta kilometriä. Osalla on vaikea edes kävellä se.
Terveydenhoitaja Eeva Romo kertoi Ilta-Sanomille, että hänen havaintonsa mukaan yhä useampi viisivuotias ei osaa esimerkiksi hyppiä yhdellä jalalla. Romo kertoi myös huomanneensa, että yhä useampi lapsi ei ollut koskaan hiihtänyt, pyöräillyt tai luistellut ennen kouluikää. - Anonyymi00015
Vasemmistolaisten lapsia. Oppivat kotoa käsin mitä ihmisen syvin henkinen ja fyysinen löysyys oikeasti tarkoittaa. Tuosta on hyvä tie demariksi tai vasemmistoliittolaiseksi.
- Anonyymi00016
Miten voi olla?
Lieksaa tämä ei koske kun ei tänne lapsia enää synny!
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad971625- 541083
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että4201041- 166962
- 57782
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän126762- 51698
- 81689
Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä38665- 57661