Miksi ujous on sairaus!!??

Sairasko?

Olen itse ollut varsinkin ajoittain elämässäni erittäinkin ujo.
Ystävissäni on kuitenkin kaikenlaisia ihmisiä sosiaalisimmasta päästä todella sulkeutuneisiin, joihin verrattuna olen itse hyvinkin avoin.
Koko pienen (lähes 30v kestäneen) elämäni aikana olen pohdiskellut, että MIKSI ujous on huono juttu? Miksei ujoista tykätä?
Miksi heidät useimmiten leimataan omituisiksi tai jopa ylpeiksi, ilman että edes viitsitään ottaa itse selvää?

Erään tuttavani peruskoulun alaluokalla oleva lapsi joutuu mielentilatutkimuksiin vain sen takia, että hän on "hieman liian hiljainen".
Liian hiljainen??
Jos taas lapsi pitää liian paljon itsestään mekkalaa, joutuu hän jälleen kerran mielentilatutkimuksiin ylivilkkauden takia!
Kuka määrittää missä kulkee se "normaalin raja"?

Erityinen huomio kuitenkin tuntuu kiinnittyvän ujoihin lapsiin.
Itse olen aina ennemminkin pohdiskellut sitä, että MIKSI ujous on pahaa ja kiellettyä?
Kaikki kun tuntuvat pitävän sitä huonona juttuna, muttei kukaan osaa selittää MIKSI.

Jo pienet lapset alkavat nokkia herkempiä kavereitaan, sama jatkuu aina aikuisuuteen asti.
Eikö maailmassa todellakaan ole tilaa erilaisille ihmisille, vaan jokaisen pitää olla sosiaalinen, koko ajan äänessä oleva esiintyjätyyppi?

Eikö voisi ajatella sopuisasti, että esiintykööt osa ja se muu osa olkoon yleisöä;)
Jos kaikki olisivat esiintyjiä, ei kukaan olisi yleisönä.
Miettikää nyt tätä ujous-palstaakin, etsin sitä ensin Suhteet-osastolta, mutta se löytyikin täältä Terveys-puolelta, tarkoittaa siis sitä että ujous on sairaus!

56

10128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ez.

      Se on varmaan tämä nykyajan ihmisihanne vähän liian stressaava.
      Mä olen huomannut että koko aika äänessä olevat ja itseään esille tuovat ihmiset ovat jättäneet sen syvemmän pohdiskelun vähemmälle eivätkä voi ymmärtää ujoa ihmistä. Sen takia he pitävät ujoa ihmistä erilaisena ja ihminenhän vierastaa kaikkea erillaista. Ja usein tämä vierastaminen sitten täytyy pukea ilkeilyyn ja pilkkaamiseen jotta he tuntisivat itsensä taas paremmaksi.

      Lapset ovat varmaan julmimpia olentoja tässä suhteessa koska erilaisia syrjitään todella rankasti varsinkin ala-asteella, yläasteella ja muutama vuosi sen jälkeen. Yleensä ihmisen päähän kasvaa jossain vaiheessa järkeä ja sitä muututaan suvaitsevammaksi mutta tiedän kyllä monia tapauksia joilla sitä järkeä ei ole kerinnyt ilmestyä edes keski-ikään mennessä.

      Mun mielestä maailmassa on tilaa kaikenlaisille ihmisille ja mun mielestä onkin siitä kysymys miten seuransa valitsee... Ei lampaatkaan leijonaluolassa asusta.

      Itse yritän valita kaverini ja muutkin sosiaaliset kontaktit sen mukaan keitten seurassa viihdyn. Työelämässä tämä on ikävä kyllä välillä mahdotonta koska yleensä jokaisessa isommassa työpaikassa löytyy aina se musta lammas joka on myrkkyä työilmapiirille.

      Mulla ei nyt tähän hätään ollut muuta asiaa...

    • ujoliini

      ..kun löytyy täältä terveys palstalta, tarkoittaa, että ujous on sairaus. No harhaluulot ainakin ovat..

    • R.T

      Nykyään on tämä diagnoosi-villitys,jossa kaikki vähänkin "linjasta"poikkeavat 'vaivat' pitää saada diagnosoiduksi,ja 'potilas' siis 'sairaaksi'.
      En minä tiedä,onko siinä kyse tehokkuutta palvovasta tasapäistämisestä.
      Kuten itse mainitsit,puhutaan 'ylivilkkaista' ja heitä sitten salvataan lääkkeillä,ja sit on 'ujo-sairaita' ketkä poikkeavuutensa takia laitetaan keskustelemaan syvällisesti 'ongelmistaan' tohtori-setien kanssa,jotta ymmärtävät,että "he ovat sairaita" ja käyntiin laitettava muutosprosessi(esim lääkitykset,ym keskustelut) onkin itseasiassa parantumista.Todellisuudessa on vain erilaisia ihmisiä.Ja he 'menettävät itsensä' tuon kaiken räknäämisen ja persoonallisuuden 'yhteiskunta kelpoisemmaksi' muuttamisen aikana.
      Mutta ette te ujot ole yksin.Kuvio on paljon suurempi.Ihmiset leimataan sairaiksi(jotta he kokevat tarpeensa parantua)mieltymyksiensäkin johdosta,ja siinä taistelussa heikommat sortuvat ja todella uskovat itsellään olevan tarvetta parantua,vaikka ovat olleet ihan hyvin voivia ihmisiä tuntematta edes 'sairauttaan'.
      Esimerkkeinä sanottakoon tietynlainen,ihanteista vähänkin poikkeava ruokavalio,tupakointi.Tai konkreettisena esimerkkinä viralliselta taholta annetut "annosmäärät" alkoholille viikkoa kohti,jonka ylitettyään voi suorastaan katsoa olevansa sairas.
      Elämme sairasta aikaa.
      Tuntuu että suurimpana ihanteena on vain olla mahdollisimman tehokas vaientaen omat halut ja mieltymykset.Verovaroin kerätystä terveyteen suunnatuista rahoista on tullut potti,jonka kulutuksen pienentämistalkoisiin jokaisen valveutuneen kansalaisen muka pitäisi osallistua,vaikka sen rahan tarkoitus nimenomaan on turvata,että voi elää vailla pelkoa tyhjän päälle tipahtamisesta,vaikka elämän kolhut vähän sairastuttaisivat.

    • MaaruK

      Itsekin olen aika ajoin todella ujo tapaus ja olen myös huomannut sen, että ujoja pidetään usein ylpeinä ja omituisina. Sikäli se ei ole yhtään hämmästyttävää, sillä ainakin itse saatan joskus esim. jättää tervehtimättä jotakuta, koska vain ujostelen häntä liikaa, mikä jättää minusta varmasti melko tylyn kuvan. Pahimmissa ujouspuuskissa suusta ei tunnu tulevan mitään järkevää ja helpoimmalta tuntuu vain äkkiä liueta tilanteesta tai pitää suunsa kiinni, jolloin vaikuttaa helposti ylpeältä tai välinpitämättömältä. Ensi ujostelun jälkeen olen usein kuitenkin kovinkin puhelias ja avoin, ja minua harmittaa aivan suunnattomasti se, että hyvin harvoilla ihmisillä on kärsivällisyyttä katsoa pintaa syvemmälle. Ihmiset tuomitsevat toisiaan liian kepeästi ja välittömästi ensivaikutelman perusteella!
      Olen hyvin usein itsekin miettinyt miksi ujous on niin huono juttu. Miksei nykyisessä yhä suvaitsevaisemmassa yhteiskunnassa suvaita hiljaisia!? Miksi kenenkään pitää tuntea olevansa muita huonompi ujouden takia? Se ei ole mikään sairaus, vaan osa temperamenttia. Jos ujojen annettaisiin olla ujoja, niin kyllä he siitä vähitellen rohkaistuisivat, omassa tahdissaan.

      • ^^,

        MaaruK: todella viisas viesti, olen kaikesta täysin samaa mieltä! Hienoa nähdä että aina löytyy ihmisiä jotka ajattelevat noin. Onneksi kaikki eivät ole sosiaalisuutta palvovia pikkusieluja! :=)


    • Mustikkametsän kulkija

      Pitäähän kansaa aina jollakin tavalla hallita, olkoon se vaikka niin, että luodaan tarve olla normaali, mitä se sitten lie oikeasti onkaan...
      Hajota ja hallitse.

    • Ujoujo

      Olen ujo ja kerronkin sen usein, ettei tule paineita. Valitettavan moni ei usko ujouttani, sillä saatan olla puheliaskin. Sinäkö ujo! No, on paljon tilanteita, joissa ujostuttaa. Silloin olen hiljaa ja manailen mielessäni, miksen voi olla ulospäinsuuntautunut!

      Ihailen suunapäänä olevia, esiintymishaluisia ihmisiä, kuten nähtävästi kaikki muutkin. Yritän lohduttautua sillä, että ennen varovaisuus ja harkitsevuus olivat elossa pysymisen ehtoja.

      Kun on tutkittu mielikuvia, niin ujo-sanan on todettu herättävän negatiivisia ajatuksia. Ujo = tyhmänahkera (ei siis älykäs, vaan toisten käskyn mukaan puurtaja). Minusta ujous syntyy ja pysyy hengissä lapsuudenkokemusten myötä.

    • Sania

      olen ihmetellyt. Itsekin jouduin ujona lapsena opettajan takia tutkimuksiin ym, piti ujouttani pahana asiana, josta päästävä eroon. Itsekin aloin uskoa niin, mutta eihän se ole totta: ujo saa olla. Ihmisten suhtautuminen, etenkin opettajan oli raskasta. Sama opettaja jatkaa samaa edelleen, olen kuullut.

    • ....

      Itse olen pienestä pitäen ollut ujo vieraita ihmisiä kohtaan ja koulussa ujouteni (luulisin sitä syyksi kun en ole muutakaan keksinyt) aiheutti vuosia kestävän koulukiusaamisen, josta taas seurasi masennusta, ahdistusta, sosiaalisten tilanteiden pelkoa ja pari paniikkihäiriökohtaustakin. Kaikki luokan edessä esiintymiset oli minulle kuin tuomiopäiviä. Itsemurhakin kävi noina synkeinä aikoina monesti mielessä.

      Lapsena minua kotonakin yritettiin patistaa olemaan "rohkeampi". Äitini on täysin vastakkainen persoona kuin minä (puhelias, ulospäinsuuntautunut ja vilkas) ja varsinkin hän arvosteli minua monesti ujouteni takia.

      Sain sellaisen vaikutelman, että ujous on negatiivinen asia, josta pitäisi päästä eroon.

      Noh, nyt olen 23-vuotias ja minusta on valmistumassa lähihoitaja. En olisi ikinä uskonut päätyväni näin sosiaaliselle alalle. Olen saanut vähitellen itseluottamusta, avoimuutta ja hyväksynyt ujouteni sekä nähnyt ujouden hyvät puolet. Ujouden ansiosta olen empaattinen, pohdiskeleva, luova, herkkä, ymmärtäväinen ja hyvä kuuntelija. Lisäksi kovat kokemukset ovat kasvattaneet minusta melko viisaan, vaikka itse sanonkin. ;)

    • Sulkeutuja

      Toisinaan olen jotenkin sosiaalisempi ja puheliaampi. Sitä seuraa kuitenkin eräänlainen morkkis, jossa kaduttaa kaikki mitä on tullut puhuttua ihmisten kanssa ja tulee voimakas halu eristäytyä ihmisistä entistä enemmän ja olla puhumatta kenellekkään mitään vain omissa oloissaan.
      Ja kaikki tämä tapahtuu selvin päin.

      Ujouttako?

      • Ailahteleva

        Minä olen yleensä hiljaa ja vähän syrjemmässä, mutta välillä kun olen tosi hyvällä mielellä, voin tulla hetkeksi ulos kuorestani ja puhua pulputtaa, jopa naurahtaa ääneen. Kunnes taas tulee hetki jolloin palaan " kuoreeni". Minua häiritsee vain se, että työkaverini ottivat ehdottomalla varmuudella sen kannan, että olen silloin käynyt pullolla! Ihmettelin ensin niitä lähelle tuloja, joita ei muulloin ollut ja vaihvihkaisia nuuhkaisuja kasvojeni läheltä. Minä, melkein absolutisti, päätin sen jälkeen olla niin sulkeutunut, ettei iloiset hetkeni tee heistä vainoharhaisia.
        Sen hinta vain oli masennus. Mutta olen ylpeä, etten masennukseni aikanakaan sortunut ryyppäämään.


      • minusta tuntuu ihan

        samalta. "Tulipas taas sanottua liikaa " jne.
        Kyllä, ja ihan selvinpäin. Voisiko joku "ammatti" ihminen "selittää" tämän, kun en ole näköjään ainut.


    • Hytti

      Ujous ON sairaus siinä vaiheessa, kun se alkaa häiritä normaalia elämää. Siis, kun olet niin "ujo", ettet uskalla mennä kauppaan, ettet uskalla hankkia uusia tuttuja, ettet uskalla osallistua harrastuksiin, ettet voi tehdä töitä, ettet uskalla poistua kotiovestasi ajattelematta, ketä voit siellä kohdata jne.

      Tuollaista liiallisuuksiin menevää ujoutta kutsutaan esimerkiksi sosiaaliseksi fobiaksi.

      En usko, että kukaan nauttii siitä, että joutuu jäämään ulkopuoliseksi. Sitä alkaa tuntea itsensä jotenkin huonommaksi, vähäpätöisemmäksi ja sitten alkaa ajatella, että muut pitävät outona. Ihan niin kuin täällä moni kertoo. Muut tuskin huomaavat koko asiaa, mutta ujon omat ajatukset alkavat helposti laukata.

      Ja mitä huonommaksi itsensä kokee, sitä syvemmälle joutuu itsensä tarkkailussa, itsetunto laskee. Alkaa vältellä muita, tilanteita, jossa tapaisi ihmisiä. Ja vähitellen ihminen jopa masentuu.

      Masentuneena alkaa tuntea itsensä entistä arvottomammaksi, ei saa tehdyksi asioita enää edes itselleen (käytyä suihkussa, pestyä pyykkejä, puettua päälleen jne). Se johtaa valtavaan itseinhoon.

      Tuossa on tuo ujouden kaava pahimmillaan. Tuohon kehitykseen menee vuosikausia. Ja kaikilla ujous ei suinkaan kehity negatiivisesti. He eivät sairastu, ja vajoa syvemmälle. Mutta tuossa vastaus siihen, miksi ujous VOI olla merkki alkavasta sairastumisesta ja mihin se pahimmallaan johtaa.

      • sairas

        juu, tunnistan itseni kun luen tuota.. en edes kehtaa yleensä kirjoittaa anonyyminä nettiin koska se näyttää tyhmältä.


      • Kaarina

        Olet todella oikeassa, Hytti, ujous voi kehittyä sairaudeksi. Ja vaikkei se sinänsä luonteenpiirteenä olisi sairautta, varmasti jokainen haluaa pärjätä arkipäivän tilanteissa siten, ettei koko ajan tarvitse tarkkailla tekemisiään ja sanomisiaan.

        Jos luette psykiatri Juhani Mattilan kirjan Ujoudesta, yksinäisyydestä, huomaatte, kuinka hienovaraisesti ja herkästi hän kirjoittaa ujoudesta. Näkee ujouden luonteenpiirteenä ihan positiivisesti. Ujo ihminen on empaattinen, herkkä aistimaan monia vivahteita elämässä, luova, taiteellinen.

        Ei ujoja vihata, joissakin ihmisissä vain on tämä kummallinen ominaisuus polkea niitä, jotka eivät osaa puolustautua. Ehkä sellainen ihminen näkee ujoissa oman piilotetun puolensa ja vahvistaakseen tämän ominaisuuden kätkemistä, ehkä peläten sen paljastuvan, sitä pitää sitten esiintyä rehvastellen ujoa kohtaan. Monihan kätkee oman ujoutensa nimenomaan päinvastaiseen käyttäytymiseen.

        Huomaatteko koskaan, että moni yrittää lähestyä ystävällisesti ujoa ihmistä, helpottaa tämän oloa, osoittaa myötämieltä. Mutta jos toinen sulkeutuu täysin, tuntuu se tästä lähestyjästä torjunnalta. Ei sitä voi väkisin murtautua toisen kuoren alle. Kun ei voi olla ajatusten lukija, ei tiedä mitä tämän ujosti käyttäytyvän ihmisen mielessä ihan oikeasti liikkuu. Ujon ihmisen on vain opittava pikkuisen antamaan itsestään.


      • ujomus
        Kaarina kirjoitti:

        Olet todella oikeassa, Hytti, ujous voi kehittyä sairaudeksi. Ja vaikkei se sinänsä luonteenpiirteenä olisi sairautta, varmasti jokainen haluaa pärjätä arkipäivän tilanteissa siten, ettei koko ajan tarvitse tarkkailla tekemisiään ja sanomisiaan.

        Jos luette psykiatri Juhani Mattilan kirjan Ujoudesta, yksinäisyydestä, huomaatte, kuinka hienovaraisesti ja herkästi hän kirjoittaa ujoudesta. Näkee ujouden luonteenpiirteenä ihan positiivisesti. Ujo ihminen on empaattinen, herkkä aistimaan monia vivahteita elämässä, luova, taiteellinen.

        Ei ujoja vihata, joissakin ihmisissä vain on tämä kummallinen ominaisuus polkea niitä, jotka eivät osaa puolustautua. Ehkä sellainen ihminen näkee ujoissa oman piilotetun puolensa ja vahvistaakseen tämän ominaisuuden kätkemistä, ehkä peläten sen paljastuvan, sitä pitää sitten esiintyä rehvastellen ujoa kohtaan. Monihan kätkee oman ujoutensa nimenomaan päinvastaiseen käyttäytymiseen.

        Huomaatteko koskaan, että moni yrittää lähestyä ystävällisesti ujoa ihmistä, helpottaa tämän oloa, osoittaa myötämieltä. Mutta jos toinen sulkeutuu täysin, tuntuu se tästä lähestyjästä torjunnalta. Ei sitä voi väkisin murtautua toisen kuoren alle. Kun ei voi olla ajatusten lukija, ei tiedä mitä tämän ujosti käyttäytyvän ihmisen mielessä ihan oikeasti liikkuu. Ujon ihmisen on vain opittava pikkuisen antamaan itsestään.

        Jos ujo huomaa, että toinen alkaa "helpottaa" tilannetta jotenkin, niin menee vaan entistä enemmän lukkoon, koska hoksaa, että siihen jo muutkin kiinnittävät erityisesti huomiota, mitä ujona viimeiseksi haluasi. Siinä on entistä vaikeampi yrittää, kun muutkin tavallaan tekevät asiasta entistä ilmeisemmän omalla käytöksellä. Sen vaistoaa, että toinen nyt yrittää parhaansa että olisi helpompaa ja paineet kasvavat samantien, kun tavallaan pitäisi vielä enemmän yrittää sitten toisenkin vuoksi.
        Ei riitä että olo on ujolla tukala, vaan kun se alkaa jo vielä vaikuttaa muiden käytökseen, niin se on totaalinen ongelma ujolle. Eli joskus aikaisemminkin olen sanonut, ettei mitään helpotuksia eikä varovaisteluja siihen enää tarvita, koska se tavallaan tekee ongelmasta niin ilmeisen ja nostaa esille entistä enemmän. Ennemminkin rempseämpää tyyliä.


      • ujo
        Kaarina kirjoitti:

        Olet todella oikeassa, Hytti, ujous voi kehittyä sairaudeksi. Ja vaikkei se sinänsä luonteenpiirteenä olisi sairautta, varmasti jokainen haluaa pärjätä arkipäivän tilanteissa siten, ettei koko ajan tarvitse tarkkailla tekemisiään ja sanomisiaan.

        Jos luette psykiatri Juhani Mattilan kirjan Ujoudesta, yksinäisyydestä, huomaatte, kuinka hienovaraisesti ja herkästi hän kirjoittaa ujoudesta. Näkee ujouden luonteenpiirteenä ihan positiivisesti. Ujo ihminen on empaattinen, herkkä aistimaan monia vivahteita elämässä, luova, taiteellinen.

        Ei ujoja vihata, joissakin ihmisissä vain on tämä kummallinen ominaisuus polkea niitä, jotka eivät osaa puolustautua. Ehkä sellainen ihminen näkee ujoissa oman piilotetun puolensa ja vahvistaakseen tämän ominaisuuden kätkemistä, ehkä peläten sen paljastuvan, sitä pitää sitten esiintyä rehvastellen ujoa kohtaan. Monihan kätkee oman ujoutensa nimenomaan päinvastaiseen käyttäytymiseen.

        Huomaatteko koskaan, että moni yrittää lähestyä ystävällisesti ujoa ihmistä, helpottaa tämän oloa, osoittaa myötämieltä. Mutta jos toinen sulkeutuu täysin, tuntuu se tästä lähestyjästä torjunnalta. Ei sitä voi väkisin murtautua toisen kuoren alle. Kun ei voi olla ajatusten lukija, ei tiedä mitä tämän ujosti käyttäytyvän ihmisen mielessä ihan oikeasti liikkuu. Ujon ihmisen on vain opittava pikkuisen antamaan itsestään.

        joka nauttii ulospäinsuuntautuneiden ihmisten seurasta. Jos joku viitsii tehdä tuttavuutta kanssani, annan vastakaikua. Paras naisystäväni ja mieheni ovat extrovertteja ja puheliaita ja heidän seurassaan minäkin rohkaistun ja pystyn antamaan itsestäni.


      • pohdiskelija
        ujomus kirjoitti:

        Jos ujo huomaa, että toinen alkaa "helpottaa" tilannetta jotenkin, niin menee vaan entistä enemmän lukkoon, koska hoksaa, että siihen jo muutkin kiinnittävät erityisesti huomiota, mitä ujona viimeiseksi haluasi. Siinä on entistä vaikeampi yrittää, kun muutkin tavallaan tekevät asiasta entistä ilmeisemmän omalla käytöksellä. Sen vaistoaa, että toinen nyt yrittää parhaansa että olisi helpompaa ja paineet kasvavat samantien, kun tavallaan pitäisi vielä enemmän yrittää sitten toisenkin vuoksi.
        Ei riitä että olo on ujolla tukala, vaan kun se alkaa jo vielä vaikuttaa muiden käytökseen, niin se on totaalinen ongelma ujolle. Eli joskus aikaisemminkin olen sanonut, ettei mitään helpotuksia eikä varovaisteluja siihen enää tarvita, koska se tavallaan tekee ongelmasta niin ilmeisen ja nostaa esille entistä enemmän. Ennemminkin rempseämpää tyyliä.

        Olen aivan samaa mieltä kanssasi. Jos joku alkaa "helpottaa" tilannetta ,tulkitsen sen sääliksi ja siitä harmistun entisestään.

        Jos voisin toivoa "rohkeilta" tukea, niin se olisi sellaista lähestymistä ohimennen, hiljaista läsnäoloni unohtamatta. Toivoisin, että minua kohdeltaisiin kuin "rohkeitakin", mutta minua aina lämmittää sellaiset ihmiset, jotka lähestyvät minua tietyllä hienotunteisuudella; antavat aikaa vastata, eivätkä vedä koko ryhmän huomiota minuun, joka tekee oloni tukalaksi. Tällaisia ihmisiä pidän sosiaalisina, koska he ymmärtävät meitä "erilaisiakin" ja onnistuvat rohkaisemaan minua tekemättä siitä sen kummempaa numeroa.

        Ihantellinen ilmapiiri olisi sellainen hyväksyvä, jossa voisi olla juuri tasan niin ujo kuin on ja tuntea, että muutkin hyväksyvät sen. Liekö tähänkin ratkaisu siinä, että kun itse hyväksyy itsensä, se näkyy ja muutkin hyväksyvät. Se ei tietenkään ole niin yksinkertaista.


      • Ikäkriisi
        Kaarina kirjoitti:

        Olet todella oikeassa, Hytti, ujous voi kehittyä sairaudeksi. Ja vaikkei se sinänsä luonteenpiirteenä olisi sairautta, varmasti jokainen haluaa pärjätä arkipäivän tilanteissa siten, ettei koko ajan tarvitse tarkkailla tekemisiään ja sanomisiaan.

        Jos luette psykiatri Juhani Mattilan kirjan Ujoudesta, yksinäisyydestä, huomaatte, kuinka hienovaraisesti ja herkästi hän kirjoittaa ujoudesta. Näkee ujouden luonteenpiirteenä ihan positiivisesti. Ujo ihminen on empaattinen, herkkä aistimaan monia vivahteita elämässä, luova, taiteellinen.

        Ei ujoja vihata, joissakin ihmisissä vain on tämä kummallinen ominaisuus polkea niitä, jotka eivät osaa puolustautua. Ehkä sellainen ihminen näkee ujoissa oman piilotetun puolensa ja vahvistaakseen tämän ominaisuuden kätkemistä, ehkä peläten sen paljastuvan, sitä pitää sitten esiintyä rehvastellen ujoa kohtaan. Monihan kätkee oman ujoutensa nimenomaan päinvastaiseen käyttäytymiseen.

        Huomaatteko koskaan, että moni yrittää lähestyä ystävällisesti ujoa ihmistä, helpottaa tämän oloa, osoittaa myötämieltä. Mutta jos toinen sulkeutuu täysin, tuntuu se tästä lähestyjästä torjunnalta. Ei sitä voi väkisin murtautua toisen kuoren alle. Kun ei voi olla ajatusten lukija, ei tiedä mitä tämän ujosti käyttäytyvän ihmisen mielessä ihan oikeasti liikkuu. Ujon ihmisen on vain opittava pikkuisen antamaan itsestään.

        En koe itseäni kyllä ujoksi. Tervehdin naapureita ja muita tuttuja. Sen kyllä olen huomannut että kaikkein tutumpien kanssa, vaikkapa läheinen opiskelukaveri, vanhemmat tai pitkäaikainen ystävä, olen enemmän minä, ehkäpä eniten.
        Tarkkailuni keskittyy lähinnä siihen, olenko ja puhunko kuin aikuisen kuuluu. Tämä tapahtuu usein esimerkiksi tekstiviestin lähetettyäni jollekin. Selaan vielä että teksti on järkevää, lähetänkin sen jo ehkä, kunnes alan miettiä, olinko siinä ikäni mukaisesti. Olen 20-vuotias. (Tiedän, itsetunto hieman hukassa :/ )


      • nyyhkis5

        tuntuu tutulta.


    • yrittävät peittää

      pman ujoutensa ahdistuvat, kun näkevät ujon, joka on aidosti oma itsensä. Hyvä kirja aiheesta on Ujoudesta, yksinäisyydestä

    • AvPD

      Niin, lähes kaikilla ihmisillä on evoluution luoma tarve olla muiden ihmisten seurassa, riippumatta siitä onko ujo vai ei. Jos ujous on niin vakavaa, että se rajoittaa sosialisoitumista, niin todennäköisesti ihminen tästä silloin itse kärsii. Ja riippumatta siitä, kuinka hyväksyttävää ujous yhteiskunnallisesti on. Mitään selvää rajaa ei tietenkään ole, mutta kun ujoudesta on ihmiselle riittävän paljon haittaa, se muuttuu sairaudeksi. Voidaan tietenkin kyseenalaistaa, että onko kyse enää ujoudesta, vai onko se silloin sosiaalinen fobia tms.

      Olen kyllä itsekin sitä mieltä, etteivät ujot yleensä saa ansaitsemaansa arvostusta, mutta mielestäni tämän tulisi kuitenkin olla kokonaan eri kysymys kuin se, että onko ujous sairaus vai ei. Sairaskin ihminen on oikeutettu kokemaan hyväksyntää ja myötätuntoa.

      Mitä tulee tuohon mainitsemaasi esimerkkitapaukseen, uskon että olet hieman aliarvioinut tilanteen vakavuuden. Ei hiljaisia tai ujoja lapsia noin vain passiteta tutkimuksiin, vaan kyse saattaa olla esim. mutismista. Itse tunnen myös henkilökohtaisesti yhden tällaisen tapauksen.

      • minä

        Mielestäni ujous ei ole sairaus. Nykyään vaan ihmiset yritetään kaikki saada samaan muottiin ja jos on erilainen hyljeksitään. Olen huomannut, että ujot ihmiset ovat monta kertaa reilumpia ja suvaitsevampia. Työpaikallani esimerkiksi nämä puheliaat, esiintyjätyypit haukkuvat selän takana toisia mikä mielestäni on väärin, itse ujona en tähän osallistu, mielestäni se on naurettavaa käytöstä aikuisilta ihmisiltä.


      • zacharias
        minä kirjoitti:

        Mielestäni ujous ei ole sairaus. Nykyään vaan ihmiset yritetään kaikki saada samaan muottiin ja jos on erilainen hyljeksitään. Olen huomannut, että ujot ihmiset ovat monta kertaa reilumpia ja suvaitsevampia. Työpaikallani esimerkiksi nämä puheliaat, esiintyjätyypit haukkuvat selän takana toisia mikä mielestäni on väärin, itse ujona en tähän osallistu, mielestäni se on naurettavaa käytöstä aikuisilta ihmisiltä.

        Mielestäni ujous on sairaus. Siinä saa melko kauan räknätä että saa laskettua kaikki menetetyt tilaisuudet ja vitutukset mistä on kärsinyt kun ei vain ole pystynyt lähtemään jengin mukaan milloin minnekin, tai ei ole voinut kysyä.

        Voi voi millaista elämäni olisikaan ilman tätä ehkä kaikkein vittumaisinta luonteenpiirrettäni, vihaan sitä ja nykyistä itseäni jokainen päivä, tekisi mieli repiä se pelokas pikku paska sisältäni pihalle, piestä se henkihieveriin ja sen jälkeen jatkaa matkaa uutena ihmisenä.

        Kuitenkaan en itseäni ole pahemmin lyönyt, paisi nyt joskus pääni vahingossa johonkin. Sen sijaan olen lähinnä tullut katkeraksi ja vihaiseksi sekä itselleni että jostain syystä ympäristölleni. Vihaan itseäni, joten epäilemättä muutkin vihaavat minua, ja koska pelaan mieluummin omaan pussiin niin vihaan muita ihan varmuuden vuoksi. Toinen syy on siinä että kaikenasteinen viha on paljon mukavampaa tuntea kuin minkään asteinen "pelko" tai se saatanan ujous.

        Kiitos ujouden, olin ala-asteella yksin, ylä-asteella hylkiö, lukiossa hyypiö, armeijassa hiljainen kusipää, ja nyt yliopistossa kaikkea näitä yhdessä.
        Tässä onkin nyt ujouden takia hyvää aikaa istua lauantai-iltana yksin kämpässään netissä kirjoittamassa katkeroitunutta tekstiä asiasta kuin asiasta.

        Onnea kuitenkin kaikille jotka ovat keksineet ujouden olevan jotenkin toivottava ja iloinen asia. Itse en tähän jaksa uskoa.


    • randomBreather

      Hei!

      Haluaisin selkiyttää asioita liittyen ujouteen ja yhteen vakavampaan juttuun.

      Nimimerkki "Sairasko?", kirjoitat toisessa lauseessa "Ystävissäni...". Tuo kertoo että et tosiaan tiedä millaista elämä voi olla. En tarkoita sanoa pahasti, ja enhän minä tiedä mistä mainitsemassasi tapauksessa oli kyse, mutta ajattelin että ehkä voisin tähän viestiryppääseen lisätä yhden näkökulman, jos tätä ketjua joku vaikka vielä lukee..

      Olen kohta 30v. AvPD-ihminen. Kunpa olisin kuten muut, tämä ei ole ujoutta! Eikä tämä ole rikkaus, tai tuo elämääni mitään. Tämä vie (ja on vienyt/estänyt tapahtumasta) elämästäni kaiken.

      Ujous ja AvPD ovat yhtä lailla samanlaisia kuin ovat vaikkapa hakaneula ja pankkiholvi. Kumman saa helpommin auki?

      En todellakaan ole käynyt lääkärissä, ei se ole mahdollista. Minulla ei ole yhtään kaveria. Laitan tämän tähän vielä toisen kerran, koska kaikki eivät voi käsittää tätä aivan helposti: minulla ei ole yhtäkään kaveria, ei ketään kenen kanssa viettäisin aikaa. Elämäni on yksinäisyyttä. Kun puhelimen viestiääni piippaa, TIEDÄN että se on äitini.

      Tietoa AvPD:sta yhteenvetona:
      http://ivy_league0.tripod.com/rhyme_of_the_ancient_wanderer/id45.html
      (tarvitsee hieman skrollata alaspäin)

      Olkaa kilttejä ihmiset ja älkää luulko tietävänne niin paljon. Ei ujoutta ole määritelty sairaudeksi. Toisaalta en ajattele että minäkään olisin sairas (ja se mitä sairauksiksi määritellään vaihtelee eri aikakausina), mutta tämä on todella kaikkea elämään liittyvää toimintaa estävä asia. Katson kaikkea ulkopuolelta, enkä kuulu mihinkään. Olen aina ulkopuolinen, aina ja kaikkialla.

      Ujous on söpö piirre ihmisessä. AvPD ei ole piirre, eikä se näy muille sellaisena kuin se on. AvPD näkyy muunlaisina piirteinä kuin ujoutena, ks. edellä mainittu tietolähde, siellä on kerrottu miltä tämä näyttää ulospäin ja miten se vaikuttaa ihmisten tulkintoihin AvPD ihmisestä, kun ei tiedetä mistä on kyse. Ja AvPD-ihminen ei varmasti sitä kerro!!

      Kiitos että luit tämän. Suosittelen mainitsemaani linkkiä, luethan sen ajatuksella ja huolella. Luethan sen ensin etenkin jos ajattelit kommentoida kirjoitustani tyyliin "no mikset vaan hanki kavereita, kyllä se siitä lähtee.. :D ".

      AvPD estää yrittämästä, ja vaikka joskus menneisyydessä yritinkin, AvPD sai ihmiset tulkitsemaan minut väärin -> kavereita ei saa vaikka yrittäisi. En enää voi hajota (=epäonnistua), joten yritän suojata itseäni, ja kaipaan ihmisiä kuin janoinen autiomaassa kaipaa vettä. Hajoaminen vaarantaa kaiken rahallista toimeentuloa myöten, joten ymmärtänette että yrittäminen ei vain ole vaihtoehto, riskiä ei vain voi ottaa.

      Olkaa iloisia elämästänne ja kavereistanne.

      • Miete

        Sinä saat pojan melkein itkemään, kuinka elämä voi ollakkaan niin julmaa.


      • Ponikoiras

        Tervehdys, ihminen!

        Ihmiselo on siitä hankalaa, että toisen pään sisälle on hankala päästä ja toisen kenkiin vaikea asettua. Kokemukset ja reagointitavat ovat yksilöllisiä, eikä niitä mitenkään milloinkaan pysty vertailemaan. Silti, luulen tunnistavani edes osan noista kuvailemistasi tunteista omasta elämässäni. Pidän vilpittömästi ihmisten seurasta kuten Sinäkin - sehän on luonnollista ja kertonee, että olemme ihan tavallisia ihmisiä.

        Ongelmia synnyttää kuitenkin se, että tarkkailen ja pyrin kontrolloimaan itseäni ihan liikaa, jotta kykenisin luomaan ihmissuhteita ja tutustumaan ihmisiin. Jatkuva itsensä kriittinen tarkastelu on joskus kovin ahdistavaa ja johtaa siihen, että vältän useimmiten sosiaalisia tilanteita tai ainakin poistun niistä pikimmiten omaan rauhaani. Vanhempien ja joidenkin sukulaisten seurassa uskallan olla oma itseni ja heidän luonaan olenkin rento, hassunhauska itseni.

        Vieraissa sosiaalisissa tilanteissa pyrin kuitenkin toimimaan jonkun sosiaalisista normeista muotoilemani epätodellisen täydellisen "ihanneminän" asettamien standardien mukaan. Tämän tavoitteen toteuttaminen kääntyy kuitenkin täysin vastakohdakseen ja lamaannun pahimmillaan täysin. Olen oikeastaan ihan viime aikoina alkanut tajuta, että oman olemisen täydelliseen "esittämiseen" kuluu sosiaalisissa tilanteissa niin paljon energiaa, että ne eivät voikaan sujua sulavasti. Tämä taas synnyttää entisestään huonoja kokemuksia ja lisää paineita sekä häpeän tuntemuksia omasta itsestä. Kynnys sosiaaliseen kanssakäymiseen nousee näin melkeinpä joka kerta kun sanoo kaupan kassatädille hei. ("Mitäköhän sekin musta ajatteli, kun noin epävarmasti tervehdin eikä sitä boonuskorttiakaan ollut") Tuntuu, että etääntyy siitä täydellisen (utopistisen) "normaalista" ihmisestä entisestään.

        Mutta: sen ongelman ydin ei ole Sinä tai minä, vaan meidän epärealistisen huono kuva itsestämme. Mielestäni kaiken pahan ydin on oman itsen vertailu toisiin ja ylireagointi ympäristömme signaaleihin tai sellaisten singnaalien kehittely omassa päässä. Helpommin sanottu kuin tehty, mutta sekä minun että sinun pitäisi kerran unohtaa kaikki menneet kokemukset. Jättää ne taakse ja elää hetkessä kuin lapsi.

        Kuulostaa varmaan tosi mahdottoman kliseiseltä ja kaikkitietävältä besserwisserismiltä, mutta olen koittanut alkaa nauttia yksinkin joka elämän hetkestä ja korostaa kaikesta ne positiiviset puolet. Kaikki Luojan luoma, aistimukset, ruoka, luonto, musiikki, hiljaisuus, se mammalta saatu ainoakin puhelu - ne ovat kaikki asioita joista koitan löytää ilon ja huumorin. En tosiaan puhu korkealta, mutta sosiaalisissa tilanteissa koitetaan rakastaa niitä ihmisiä täysillä ja koko aidolla persoonallamme - vaikka tuntuisi, että ne ei sitä ansaitsekaan. Eikä verrata elämäämme kenenkään toisen (todennäköisesti aika rasittavan feikkiin facebook-) elämään. Jos liikunta vähänkään innostaa, olen huomannut, että halpa ja terveellinen lenkkeilyharrastus auttaa mainiosti rentoutumaan - ja sitä rentouttahan me lopulta kaipaamme.

        Jos se kaiken kontrollin alta löytyvä aito Sinä tai minä ei kelpaa ihmisille, eivätpä tiedä mitä menettävät. Todennäköisesti me kelpaamme kumpikin, mitään mitä ei ole ei ainakaan kannata esittää - se ei ole mielenterveyden kannalta kestävää. Lopulta me kumpikin haluamme elää niin, että pelko ei estäisi tekemästä hyviä ja kauniita asioita. Elää ja rakastaa lähimmäistä ilman pelkoa, siitähän tässä on kyse. Kaikkia näitä ajatelmia ei ole testattu käytännössä, mutta sillehän meillä on koko elämä aikaa. Jos jostain kumman syystä jaksoit lukea tämän, voimia Sinulle! Godspeed. ;)


      • ..
        Miete kirjoitti:

        Sinä saat pojan melkein itkemään, kuinka elämä voi ollakkaan niin julmaa.

        Huomasin itsekin vasta, että ujous löytyy täältä mielenterveys- puolelta.. ja nyt kyllä rupes todella ketuttamaan.


      • Luonnetta vai sairautta?
        Ponikoiras kirjoitti:

        Tervehdys, ihminen!

        Ihmiselo on siitä hankalaa, että toisen pään sisälle on hankala päästä ja toisen kenkiin vaikea asettua. Kokemukset ja reagointitavat ovat yksilöllisiä, eikä niitä mitenkään milloinkaan pysty vertailemaan. Silti, luulen tunnistavani edes osan noista kuvailemistasi tunteista omasta elämässäni. Pidän vilpittömästi ihmisten seurasta kuten Sinäkin - sehän on luonnollista ja kertonee, että olemme ihan tavallisia ihmisiä.

        Ongelmia synnyttää kuitenkin se, että tarkkailen ja pyrin kontrolloimaan itseäni ihan liikaa, jotta kykenisin luomaan ihmissuhteita ja tutustumaan ihmisiin. Jatkuva itsensä kriittinen tarkastelu on joskus kovin ahdistavaa ja johtaa siihen, että vältän useimmiten sosiaalisia tilanteita tai ainakin poistun niistä pikimmiten omaan rauhaani. Vanhempien ja joidenkin sukulaisten seurassa uskallan olla oma itseni ja heidän luonaan olenkin rento, hassunhauska itseni.

        Vieraissa sosiaalisissa tilanteissa pyrin kuitenkin toimimaan jonkun sosiaalisista normeista muotoilemani epätodellisen täydellisen "ihanneminän" asettamien standardien mukaan. Tämän tavoitteen toteuttaminen kääntyy kuitenkin täysin vastakohdakseen ja lamaannun pahimmillaan täysin. Olen oikeastaan ihan viime aikoina alkanut tajuta, että oman olemisen täydelliseen "esittämiseen" kuluu sosiaalisissa tilanteissa niin paljon energiaa, että ne eivät voikaan sujua sulavasti. Tämä taas synnyttää entisestään huonoja kokemuksia ja lisää paineita sekä häpeän tuntemuksia omasta itsestä. Kynnys sosiaaliseen kanssakäymiseen nousee näin melkeinpä joka kerta kun sanoo kaupan kassatädille hei. ("Mitäköhän sekin musta ajatteli, kun noin epävarmasti tervehdin eikä sitä boonuskorttiakaan ollut") Tuntuu, että etääntyy siitä täydellisen (utopistisen) "normaalista" ihmisestä entisestään.

        Mutta: sen ongelman ydin ei ole Sinä tai minä, vaan meidän epärealistisen huono kuva itsestämme. Mielestäni kaiken pahan ydin on oman itsen vertailu toisiin ja ylireagointi ympäristömme signaaleihin tai sellaisten singnaalien kehittely omassa päässä. Helpommin sanottu kuin tehty, mutta sekä minun että sinun pitäisi kerran unohtaa kaikki menneet kokemukset. Jättää ne taakse ja elää hetkessä kuin lapsi.

        Kuulostaa varmaan tosi mahdottoman kliseiseltä ja kaikkitietävältä besserwisserismiltä, mutta olen koittanut alkaa nauttia yksinkin joka elämän hetkestä ja korostaa kaikesta ne positiiviset puolet. Kaikki Luojan luoma, aistimukset, ruoka, luonto, musiikki, hiljaisuus, se mammalta saatu ainoakin puhelu - ne ovat kaikki asioita joista koitan löytää ilon ja huumorin. En tosiaan puhu korkealta, mutta sosiaalisissa tilanteissa koitetaan rakastaa niitä ihmisiä täysillä ja koko aidolla persoonallamme - vaikka tuntuisi, että ne ei sitä ansaitsekaan. Eikä verrata elämäämme kenenkään toisen (todennäköisesti aika rasittavan feikkiin facebook-) elämään. Jos liikunta vähänkään innostaa, olen huomannut, että halpa ja terveellinen lenkkeilyharrastus auttaa mainiosti rentoutumaan - ja sitä rentouttahan me lopulta kaipaamme.

        Jos se kaiken kontrollin alta löytyvä aito Sinä tai minä ei kelpaa ihmisille, eivätpä tiedä mitä menettävät. Todennäköisesti me kelpaamme kumpikin, mitään mitä ei ole ei ainakaan kannata esittää - se ei ole mielenterveyden kannalta kestävää. Lopulta me kumpikin haluamme elää niin, että pelko ei estäisi tekemästä hyviä ja kauniita asioita. Elää ja rakastaa lähimmäistä ilman pelkoa, siitähän tässä on kyse. Kaikkia näitä ajatelmia ei ole testattu käytännössä, mutta sillehän meillä on koko elämä aikaa. Jos jostain kumman syystä jaksoit lukea tämän, voimia Sinulle! Godspeed. ;)

        Jos ujo ihminen hyväksyy ujoutensa eikä häpeä sitä, se yleensä on mitä herttaisin luonteenpiirre. Ujous muuttuu ongelmaksi vasta silloin kun sitä ei hyväksytä eli silloin kun ihmisellä on heikko itsetunto. Usein ujot ihmiset eivät hyväksy ujoutta itsessään mutta kyllä muissa ihmisissä, kuitenkin edellyttäen, että nämä hyväksyvät ujouden itsessään.

        Nimittäin se, ettei hyväksy ujoutta tai muutakaan heikkoutta itsessään, ilmenee usein kiusallisina tai muuten ikävinä puolustusmekanismeina. Ja niihin puolustusmekanismeihin muut ihmiset ovat herkkiä puuttumaan, kuten siihen, että vetäydytään joukosta tai ei saada sanaa suusta, ei katsota silmiin tms. Ja tosi usein ihmiset, jotka arvostelevat toisen ujoutta tai sen synnyttämää häpeilyä, ei kestä sitä vain sen takia koska he näkevät siinä itsensä ja oman häpeänsä.

        Seuraava kysymys tietysti on, että onko heikko itsetunto sairaus. Jos on, niin altaosa suomalaisista olisi sen määritelmän mukaan enemmän tai vähemmän sairaita.


      • ......
        Luonnetta vai sairautta? kirjoitti:

        Jos ujo ihminen hyväksyy ujoutensa eikä häpeä sitä, se yleensä on mitä herttaisin luonteenpiirre. Ujous muuttuu ongelmaksi vasta silloin kun sitä ei hyväksytä eli silloin kun ihmisellä on heikko itsetunto. Usein ujot ihmiset eivät hyväksy ujoutta itsessään mutta kyllä muissa ihmisissä, kuitenkin edellyttäen, että nämä hyväksyvät ujouden itsessään.

        Nimittäin se, ettei hyväksy ujoutta tai muutakaan heikkoutta itsessään, ilmenee usein kiusallisina tai muuten ikävinä puolustusmekanismeina. Ja niihin puolustusmekanismeihin muut ihmiset ovat herkkiä puuttumaan, kuten siihen, että vetäydytään joukosta tai ei saada sanaa suusta, ei katsota silmiin tms. Ja tosi usein ihmiset, jotka arvostelevat toisen ujoutta tai sen synnyttämää häpeilyä, ei kestä sitä vain sen takia koska he näkevät siinä itsensä ja oman häpeänsä.

        Seuraava kysymys tietysti on, että onko heikko itsetunto sairaus. Jos on, niin altaosa suomalaisista olisi sen määritelmän mukaan enemmän tai vähemmän sairaita.

        toisaalta suomalaiseen kulttuuriin kuuluu se, että ihmiset ovat ujoja.
        Mutta toisaalta sitten, on vaikka kuinka paljon perheitä (varsinkin ennen vanhaan ollut) joissa ujoutta on hävetty. Jos lapsi on ollut ujo, häntä on kaikin keinoin yritetty karaista rohkeammaksi. Ja tehty selväksi että ujo ei saa olla, täytyy olla reipas! kun mitä ihmisetkin ajattelevat kun et saa sanaa suusta jne.
        varsinkin maaseudulla esim. naisten on odotettu olevan pyyleviä, punaposkisia, reippaita emäntiä. Jos tyttö onkin sattunut olemaan ujo ja hiljainen, ja vielä hento ja hauras olemukseltaan, hänelle on sanottu että ei sinua kukaan emännäksi ota kun tuommoinen olet.

        Eli minusta se että moni häpeää ujouttaan, juontaa juurensa jostain tuolta. Jokin kummallinen juttu on suomalaisessa kulttuurissa, että ujoutta väkisinkin on opittu häpeämään.

        Siitä pitäisi kasvaa pois, ja ihmetyttää kyllä, että vielä nykyaikanakin lapsia viedään psykologisiin testeihin ujouden takia! luulisi että olisi jo vähän edistytty kun 2000 lukua eletään.


      • Ponikoiras
        ...... kirjoitti:

        toisaalta suomalaiseen kulttuuriin kuuluu se, että ihmiset ovat ujoja.
        Mutta toisaalta sitten, on vaikka kuinka paljon perheitä (varsinkin ennen vanhaan ollut) joissa ujoutta on hävetty. Jos lapsi on ollut ujo, häntä on kaikin keinoin yritetty karaista rohkeammaksi. Ja tehty selväksi että ujo ei saa olla, täytyy olla reipas! kun mitä ihmisetkin ajattelevat kun et saa sanaa suusta jne.
        varsinkin maaseudulla esim. naisten on odotettu olevan pyyleviä, punaposkisia, reippaita emäntiä. Jos tyttö onkin sattunut olemaan ujo ja hiljainen, ja vielä hento ja hauras olemukseltaan, hänelle on sanottu että ei sinua kukaan emännäksi ota kun tuommoinen olet.

        Eli minusta se että moni häpeää ujouttaan, juontaa juurensa jostain tuolta. Jokin kummallinen juttu on suomalaisessa kulttuurissa, että ujoutta väkisinkin on opittu häpeämään.

        Siitä pitäisi kasvaa pois, ja ihmetyttää kyllä, että vielä nykyaikanakin lapsia viedään psykologisiin testeihin ujouden takia! luulisi että olisi jo vähän edistytty kun 2000 lukua eletään.

        Aivan. Tämä on jotenkin hirveän ristiriitaista. Ujoutta hävetään, mutta toisaalta kulttuuri osittain tukee sitä. Vaikeneminen on kultaa, muttei saa tuommoinen mörökölli olla. Välillä tuntuu, että suomalaisessa kulttuurissa se normaalius on määritelty todella rasittavan kapeasti.

        Väittäisin, että osittain meillä on edelleen tämmöinen "hiljaisuuden kulttuuri", mutta väitän myös, että suurinta osaa ihmisistä se itse asiassa ahdistaa. Oli sitten ujo tai ulospäinsuuntautunut. Tuntuu, että pitää olla hiljaa jotenkin tietyllä, arvokkaalla tavalla. Ei ujosti, vaan jotenkin rehellisen rohkeasti. Ja sanoa, rohkeasti mielipiteensä silloin kun on jotakin sanottavaa.

        Näin se aiheuttaa luonteeltaan ujoillekin ongelmia: milloin meillä kenelläkään on oikeasti järkevää sanottavaa, jonka voi - ah niin rohkeasti ja varmasti - tuoda esille? Lisäksi meillä on vähättelyn ja arvostelun kulttuuri, jonka kautta määritellään suurin osa ihmisen sanomisista vähintään turhaksi pätemiseksi. Ujoimmat päätyvät olemaan täysin hiljaa. Näin normaali suomalainen hiljaisuus ja sairaalloiseksi määritelty ujous erotellaan meillä jotenkin mahdottoman hienojakoisesti. Normina on olla pitämättä itsestään meteliä, mutta kun siihen oikein mukautuu onkin lopulta epänormaali. Kun se teidän lapsi on noin hiljainen...

        Luulisin, että ujotkin ihmiset ovat pohjimmiltaan sosiaalisesta vuorovaikutuksesta pitäviä ihmisiä. Ainakin itse olen. Ympäristön ristiriitaiset vaatimukset ja suomalainen perusnegatiivinen ilmapiiri tekevät sosiaalisuuden toteuttamisen joskus mahdottomaksi.

        En tiedä onko helpompaa olla ujo jossakin maksimaalisen pinnallisen sosiaalisuuden kulttuurissa mallia Yhdysvallat vai patoutuneen sosiaalisuuden kulttuurissa mallia peräpohjola. Globalisaatiossa kun elämme, näiden kahden kohtaaminen tuntuu ainakin ujon ihmisen näkökulmasta kovin hankalalta.


      • samantapaiset oireet
        ...... kirjoitti:

        toisaalta suomalaiseen kulttuuriin kuuluu se, että ihmiset ovat ujoja.
        Mutta toisaalta sitten, on vaikka kuinka paljon perheitä (varsinkin ennen vanhaan ollut) joissa ujoutta on hävetty. Jos lapsi on ollut ujo, häntä on kaikin keinoin yritetty karaista rohkeammaksi. Ja tehty selväksi että ujo ei saa olla, täytyy olla reipas! kun mitä ihmisetkin ajattelevat kun et saa sanaa suusta jne.
        varsinkin maaseudulla esim. naisten on odotettu olevan pyyleviä, punaposkisia, reippaita emäntiä. Jos tyttö onkin sattunut olemaan ujo ja hiljainen, ja vielä hento ja hauras olemukseltaan, hänelle on sanottu että ei sinua kukaan emännäksi ota kun tuommoinen olet.

        Eli minusta se että moni häpeää ujouttaan, juontaa juurensa jostain tuolta. Jokin kummallinen juttu on suomalaisessa kulttuurissa, että ujoutta väkisinkin on opittu häpeämään.

        Siitä pitäisi kasvaa pois, ja ihmetyttää kyllä, että vielä nykyaikanakin lapsia viedään psykologisiin testeihin ujouden takia! luulisi että olisi jo vähän edistytty kun 2000 lukua eletään.

        ...... :"toisaalta suomalaiseen kulttuuriin kuuluu se, että ihmiset ovat ujoja."

        Minä taas luulen, että suomalaiseen kulttuuriin kuuluu se, että ihmisillä on huono itsetunto, mikä ilmenee samaan tapaan kuin peitelty ujous.

        Huonoon itsetuntoon johtaa se, jos ihminen ei koe olevansa hyvä ja kelvollinen oli hän sitten luonteeltaan minkälainen tahansa.

        Myös luonnostaan ulospäinsuuntautuneet ihmiset voivat jäätyä sosiaalisissa tilanteissa, jos heidän itsetuntonsa on poljettu lokaan. Heidän kasvatuksessaan on voitu nimittäin korostaa sitä, että pitää olla hillitty eikä mikään päällepäsmäri.

        Mutta miksi meidät suomalaiset on kasvatettu ja kasvatetaan niin ettei itseensä saa olla tyytyväinen sellaisena kuin on sattunut syntymään? Ja miten sitä kasvatustapaa saa muutettua?


      • .........
        samantapaiset oireet kirjoitti:

        ...... :"toisaalta suomalaiseen kulttuuriin kuuluu se, että ihmiset ovat ujoja."

        Minä taas luulen, että suomalaiseen kulttuuriin kuuluu se, että ihmisillä on huono itsetunto, mikä ilmenee samaan tapaan kuin peitelty ujous.

        Huonoon itsetuntoon johtaa se, jos ihminen ei koe olevansa hyvä ja kelvollinen oli hän sitten luonteeltaan minkälainen tahansa.

        Myös luonnostaan ulospäinsuuntautuneet ihmiset voivat jäätyä sosiaalisissa tilanteissa, jos heidän itsetuntonsa on poljettu lokaan. Heidän kasvatuksessaan on voitu nimittäin korostaa sitä, että pitää olla hillitty eikä mikään päällepäsmäri.

        Mutta miksi meidät suomalaiset on kasvatettu ja kasvatetaan niin ettei itseensä saa olla tyytyväinen sellaisena kuin on sattunut syntymään? Ja miten sitä kasvatustapaa saa muutettua?

        joo, tuo on kyllä totta, että myös ulospäinsuuntautuneita esiintymishaluisia, liian nauravaisia lapsia on myös ennenvanhaan paheksuttu. En huomannut tuota asiaa ilmaista.
        sananlaskukin sanoo "mies se tulee räkänokastakin, vaan ei tyhjän naurajasta".
        Minusta tuo sananlasku on todella ärsyttävä.

        voit olla kyllä siinä oikeassa, että enimmäkseen huono itsetunto aiheuttaa tuollaista ujoa käyttäytymistä. Hyvä näkökulma. Täytyy itsekin alkaa pohtimaan, että olenko nyt loppujen lopuksi pohjimmiltani edes ujo. Vai onko "vääränlainen" luonteeni vain lytätty lapsena, ja siitä aiheutuu huono itsetunto ja arka käyttäytyminen.

        Mutta siis, todellakaan minkäänlaista erilaisuutta ei jotenkin ollenkaan hyväksytä suomalaisessa kulttuurissa.


      • Yksi pointti
        ......... kirjoitti:

        joo, tuo on kyllä totta, että myös ulospäinsuuntautuneita esiintymishaluisia, liian nauravaisia lapsia on myös ennenvanhaan paheksuttu. En huomannut tuota asiaa ilmaista.
        sananlaskukin sanoo "mies se tulee räkänokastakin, vaan ei tyhjän naurajasta".
        Minusta tuo sananlasku on todella ärsyttävä.

        voit olla kyllä siinä oikeassa, että enimmäkseen huono itsetunto aiheuttaa tuollaista ujoa käyttäytymistä. Hyvä näkökulma. Täytyy itsekin alkaa pohtimaan, että olenko nyt loppujen lopuksi pohjimmiltani edes ujo. Vai onko "vääränlainen" luonteeni vain lytätty lapsena, ja siitä aiheutuu huono itsetunto ja arka käyttäytyminen.

        Mutta siis, todellakaan minkäänlaista erilaisuutta ei jotenkin ollenkaan hyväksytä suomalaisessa kulttuurissa.

        Sama tunne mulla myös tuon itsetunto-ujous-kysymyksen kanssa. Nuorena olin tosi arka esim. esiintymään. Erityisesti opiskeluaikana tehtävien esittäminen luokan edessä oli piinaa, kun käsi tärisi ja ääni värisi. Puhumattakaan siitä, että olisi esittänyt kysymyksiä ison ihmislauman joukossa, silloinkaan, kun jotkut asiat olisivat jääneet hämäriksi. En silti ajatellut että olisin ollut ujo, sillä olisin halunnut ilmaista itseäni, mutta en vain uskaltanut. Kyse oli enemmän huonosta itsetunnosta, ei ujoudesta.

        Erilaisuutta ei hyväksytä, vaan lapset yritetään edelleen kasvattaa kuuliaisiksi keskivertokansalaisiksi, jotka eivät erotu massasta ja joudu ihmisten joukossa silmätikuiksi ja sen takia hankaluuksiin. Vahinko vain, että sen "hyvän tarkoituksen" hintana on niin paljon häpeää ja huonoa itsetuntoa, mikä aiheuttaa jo sinällään paljon tuskaa ja hankaluuksia.

        Jos taas vanhemmat kunnioittaisivat omien lastensa yksilöllisiä ominaisuuksia, kuten esim. sitä ujoutta, ja ottaisivat ne huomioon kasvattaessaan lapsiaan, niin monelta kärsimykseltä vältyttäisiin ja lapset oppisivat luottamaan itseensä. Nyt kun pahana tapana on just patistaa ujoa lasta reippauteen ja moititaan että miksi sinun pitää olla tuollainen. Ujokin lapsi voi menestyä elämässään jos hän oppii arvostamaan itseään. Ja ujokin lapsi saa kyllä asiansa sanottua silloin kun on tarvetta, ellei hänelle ole iskostettu päähän, että kukaan ei kyllä kuuntele tuollaista nyhveröä.


      • hyvin häpäisty
        Yksi pointti kirjoitti:

        Sama tunne mulla myös tuon itsetunto-ujous-kysymyksen kanssa. Nuorena olin tosi arka esim. esiintymään. Erityisesti opiskeluaikana tehtävien esittäminen luokan edessä oli piinaa, kun käsi tärisi ja ääni värisi. Puhumattakaan siitä, että olisi esittänyt kysymyksiä ison ihmislauman joukossa, silloinkaan, kun jotkut asiat olisivat jääneet hämäriksi. En silti ajatellut että olisin ollut ujo, sillä olisin halunnut ilmaista itseäni, mutta en vain uskaltanut. Kyse oli enemmän huonosta itsetunnosta, ei ujoudesta.

        Erilaisuutta ei hyväksytä, vaan lapset yritetään edelleen kasvattaa kuuliaisiksi keskivertokansalaisiksi, jotka eivät erotu massasta ja joudu ihmisten joukossa silmätikuiksi ja sen takia hankaluuksiin. Vahinko vain, että sen "hyvän tarkoituksen" hintana on niin paljon häpeää ja huonoa itsetuntoa, mikä aiheuttaa jo sinällään paljon tuskaa ja hankaluuksia.

        Jos taas vanhemmat kunnioittaisivat omien lastensa yksilöllisiä ominaisuuksia, kuten esim. sitä ujoutta, ja ottaisivat ne huomioon kasvattaessaan lapsiaan, niin monelta kärsimykseltä vältyttäisiin ja lapset oppisivat luottamaan itseensä. Nyt kun pahana tapana on just patistaa ujoa lasta reippauteen ja moititaan että miksi sinun pitää olla tuollainen. Ujokin lapsi voi menestyä elämässään jos hän oppii arvostamaan itseään. Ja ujokin lapsi saa kyllä asiansa sanottua silloin kun on tarvetta, ellei hänelle ole iskostettu päähän, että kukaan ei kyllä kuuntele tuollaista nyhveröä.

        Oikeastaan ujous on hyvin harvoin patologista niin, että se jatkuvasti estäisi elämistä. Muistelen jostain lukeneeni, että 20 - 25% ihmisistä on temperamentiltaan ujoja. Kyse on geneettisestä tosiasiasta. Persoonallisuuden piirteestä saadaan väännettyä "sairaus" osoittamalla ujoa ihmistainta sormella ja kertomalla hänelle mahdollisimman usein, että et ole hyvä tuollaisena, mutta voisit tulla hyväksytyksi, jos käyttäytyisit niin kuin tuo suuna päänä kälkättävä Liisa tai Matti. Jotta ujous varmasti kehittyisi sosiaaliseksi fobiaksi, ei lasta tueta ja rohkaista, vaan häpäistään ja hänen ujoudestaan tehdään Suuri Ongelma, joka pilaa paitsi hänen, myös hänen perheensä, opettajansa, luokkatovereiden ja tulevien työtovereiden maineen sekä mielialat. Tämä käsittely on tuttu lähes meille kaikille ujoille.


      • ...

        Luulen (en ole psykiatri tai asiantuntia), että minulla voisi olla AvPD. Aina ennen kun sanoo jotain miettii voisiko se jollain lailla loukata, onko se jotenkin tyhmästi sanottu, onko se NORMAALIA sanoa näin. Kun kaikki nämä kohdat on mietitty niin keskustelu on kulkenut jo monta repliikkiä eteenpäin. Jokaisen repliikin kohdalla samat kysymykset. Tuntuu ettei koskaan voi vastata mitään jottei kuullosta tyhmältä. Hirveä paniikki päällä ettei sano vaan mitään lievästikkään hölmöä. Sitten jälkeenpäin harmittaa kaikki: Sanoin oman nimen empien tai ei sanonu mitään järkevää tai mitään ollenkaan. Sitä miettii sitten pari kuukautta että miten hölmö sitä tuli oltua.


    • omasta puolestani

      mutta minusta ujous ON "sairaus" siinä mielessä, että se rajoittaa elämääni.
      Esim: olen yli 30v nainen ja seurustellut vain kerran ja sekin tapahtui vain sen takia, että kyseinen mies oli erittäin itsevarma ja uskalsi puskeutua muurini läpi.
      Sanomattakin on selvää, että tuo mies on myös ainut sänkykumppani jota minulla on ollut.

      Koko suhdekin kaatui lopulta ujouteeni, eli siihen etten osaanut "hoitaa suhdetta oikein", eli olla avoin ja antautua täysin vaan jopa monen vuodenkin jälkeen olin edelleen arka, jonka takia itse lopulta päätin suhteen, jotta mies saisi avoimemman naisen.. Ja saikin, siinä ei kauaa mennyt.

      Sen jälkeen olenkin elellyt yksin, nyt jo yli 5 vuotta ja se varmasti tulee jatkumaan lopun elämäni, sillä eihän tällaista punastelijatyttöä kukaan halua, paitsi hyväksikäyttäjät.

    • vaan

      Ujous on infektio aivoissa, todennäköisesti amgydalassa. Samalla lailla voi esim. tasapainoelimet olla infektoituneita (matkapahoinvointi), kuten myös muut aivon osat.

      Se on parannettavissa. Ei kannata tuhlata aikaansa siihen sen enempää. Se on vain omaa huonoutta että sitä ei osaa itse parantaa. Monet tuntuvat haluavan elää asian kanssa loppuelämänsä, minä taas en.

      Monet tutkimukset viittaisivat että Chlamydia pneumoniae niminen bakteeri on todennäköisesti syyllinen. Se on hyvin tavallinen infektio, ja bakteeri on neurotrooppinen, eli infektoi helposti keskushermostoa ja aivoja. Sitä bakteeria on löydetty esim. MS-taudissa, Alzheimerin taudissa (erityisen vakuuttavaa näyttöä), skitsofreniassa, masennuksessa ja fibromyalgiassa.

      Pyysin aiemmin että halukkaat ottaisivat yhteyttä minuun siinä mielessä että opastaisin ilmaiseksi miten lisäravinteilla homma onnistuu, mutta kukaan ei ollut kiinnostunut. No lopputuloksena oli vain se, että minä itse tästä vain hyödyin, mutta olisi kiva jakaa tätä tietoa muillekin.

      • puoskariko?

        Haluat varmaan pseudotieteilijänä putsata mieluummin ihmisten taskut, kuin ihmisten ujouden. Lisäravinteethan tunnetusti parantavat kaiken mahdollisen ;(


      • ??
        puoskariko? kirjoitti:

        Haluat varmaan pseudotieteilijänä putsata mieluummin ihmisten taskut, kuin ihmisten ujouden. Lisäravinteethan tunnetusti parantavat kaiken mahdollisen ;(

        "Haluat varmaan pseudotieteilijänä putsata mieluummin ihmisten taskut, kuin ihmisten ujouden. Lisäravinteethan tunnetusti parantavat kaiken mahdollisen ;("
        Sinulla ei taida olla mitään tietoa siitä mikä on pseudotiede, ja mitkä minun aikeeni ovat.

        Pseudotieteeseen kuuluu esim. se että asioita ei edes yritetä selvittää, vaan vedotaan siihen että ei voi olla varmoja/ei voi tietää.

        Sen sijaan hypoteesin esittäminen ja sen testaaminen kokeellisesti on tiedettä parhaimmillaan. Koska hypoteesi on testattavissa, teoria toteuttaa myös falsifioitavuuden kriteerit. Niinpä esittämäni hypoteesi täyttää monia oleellisia tieteen kriteerejä. Sen testaamatta jättäminen on tavallaan myös pseudotiedettä, sillä osoittaa että siinä tapauksessa ei ollakaan kiinostuneita selvittää asioita.

        Näin alussa, kukaan ei voi olettaa että hypoteesini olisi täydellinen, ja että perustelut olisivat täydellisesti tuettuja teoriassa. Vaikuttaa ihan siltä että teillä pitäisi olla mustaa valkoisella se asia että tutkijat ovat löytäneet aivokudosnäytteistä Chlamydia pneumoniaea ujoilta, ennen kuin ryhdytte toimenpiteisiin. Sen voin sanoa, että sitä bakteeria on löytynyt Alzheimerin taudista aivokudosnäytteistä, mutta näillä näkymin ei taatusti tulla tutkimaan samalla lailla kuolleiden ujojen aivokudoksia.

        Kun menette lääkäriin, ette myöskään saa mitään tutkimuksia siitä että saamanne hoito edes toimii, miten lääkkeet toimivat, ja mikä aiheuttaa jonkun tietyn sairauden. Ettekä saa edes tilastoja siitä miten joku hoito on toiminut muilla, eli olisi aika hassua väittää että edes lääketieteelliset hoidot olisivat perusteltuja. Jos luette tutkimuksia siitä miten hoidot ovat toimineet lääketieteellisissä julkaisuissa itse, niin tulette saamaan sen kuvan että surkeita ne ovat.

        Vakavassa masennuksesta on selvät merkit siitä että se on Chlamydia pneumoniaen aiheuttama sairaus, sillä siinä on neuronikato samanlaista kuin dementiassakin. Jos mennään vielä askel taaksepäin, niin ujous usein edeltää masennusta, ihan samalla lailla kuin masennus on dementian ja Alzheimerin taudin riskitekijä.

        On tärkeää ymmärtää että mitä aikaisemmin tätä asiaa hoitaa, niin sitä nopeampaa ja helpompaa on paraneminen. Esim. vakava masennus vie jo useita vuosia hoitaa pois antibakteerisilla terapioilla, Alzheimerin taudissa taas aivot ovat niin vakavasti vaurioituneita, että emme edes tiedä onko täydellinen paraneminen enää mahdollista, vaikka bakteerit tapettaisiin kaikki pois.

        Mutta ujous on niin lievä muoto, että hoitoaika on todennäköisesti lyhyt.

        Onhan niitä kokeita tehty missä todettiin että antibiootit ovat hyödyllisiä ujouden hoidossa; esim. tässä käytettiin tuberkuloosilääkitystä, d-Cycloserineä kognitiivisen terapian lisäksi, ja tulokset olivat paljon parempia kuin plasebo. Tässä nyt ei pidä luulla että tuberkuloosi aiheutti ujouden, sillä monet tuberkuloosilääkkeet ovat yhtälailla tehokkaita myös Chlamydia pneumoniaen hoidossa; esim. rifampisiiniä käytetään myös Chlamydia pneumoniaen hoidossa, vaikka onkin tuberkuloosilääke.

        http://www.virtualcancercentre.com/pda/news.asp?artid=12138

        Chlamydia pneumoniae on lisäksi erityisen neurotrooppinen bakteeri, ja sen voi olettaa olevan monen mielenterveydellisen sairauden takana:

        High risk of schizophrenia and other mental disorders associated with chlamydial infections: hypothesis to combine drug treatment and adoptive immunotherapy.
        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15922095


      • bakteerit
        ?? kirjoitti:

        "Haluat varmaan pseudotieteilijänä putsata mieluummin ihmisten taskut, kuin ihmisten ujouden. Lisäravinteethan tunnetusti parantavat kaiken mahdollisen ;("
        Sinulla ei taida olla mitään tietoa siitä mikä on pseudotiede, ja mitkä minun aikeeni ovat.

        Pseudotieteeseen kuuluu esim. se että asioita ei edes yritetä selvittää, vaan vedotaan siihen että ei voi olla varmoja/ei voi tietää.

        Sen sijaan hypoteesin esittäminen ja sen testaaminen kokeellisesti on tiedettä parhaimmillaan. Koska hypoteesi on testattavissa, teoria toteuttaa myös falsifioitavuuden kriteerit. Niinpä esittämäni hypoteesi täyttää monia oleellisia tieteen kriteerejä. Sen testaamatta jättäminen on tavallaan myös pseudotiedettä, sillä osoittaa että siinä tapauksessa ei ollakaan kiinostuneita selvittää asioita.

        Näin alussa, kukaan ei voi olettaa että hypoteesini olisi täydellinen, ja että perustelut olisivat täydellisesti tuettuja teoriassa. Vaikuttaa ihan siltä että teillä pitäisi olla mustaa valkoisella se asia että tutkijat ovat löytäneet aivokudosnäytteistä Chlamydia pneumoniaea ujoilta, ennen kuin ryhdytte toimenpiteisiin. Sen voin sanoa, että sitä bakteeria on löytynyt Alzheimerin taudista aivokudosnäytteistä, mutta näillä näkymin ei taatusti tulla tutkimaan samalla lailla kuolleiden ujojen aivokudoksia.

        Kun menette lääkäriin, ette myöskään saa mitään tutkimuksia siitä että saamanne hoito edes toimii, miten lääkkeet toimivat, ja mikä aiheuttaa jonkun tietyn sairauden. Ettekä saa edes tilastoja siitä miten joku hoito on toiminut muilla, eli olisi aika hassua väittää että edes lääketieteelliset hoidot olisivat perusteltuja. Jos luette tutkimuksia siitä miten hoidot ovat toimineet lääketieteellisissä julkaisuissa itse, niin tulette saamaan sen kuvan että surkeita ne ovat.

        Vakavassa masennuksesta on selvät merkit siitä että se on Chlamydia pneumoniaen aiheuttama sairaus, sillä siinä on neuronikato samanlaista kuin dementiassakin. Jos mennään vielä askel taaksepäin, niin ujous usein edeltää masennusta, ihan samalla lailla kuin masennus on dementian ja Alzheimerin taudin riskitekijä.

        On tärkeää ymmärtää että mitä aikaisemmin tätä asiaa hoitaa, niin sitä nopeampaa ja helpompaa on paraneminen. Esim. vakava masennus vie jo useita vuosia hoitaa pois antibakteerisilla terapioilla, Alzheimerin taudissa taas aivot ovat niin vakavasti vaurioituneita, että emme edes tiedä onko täydellinen paraneminen enää mahdollista, vaikka bakteerit tapettaisiin kaikki pois.

        Mutta ujous on niin lievä muoto, että hoitoaika on todennäköisesti lyhyt.

        Onhan niitä kokeita tehty missä todettiin että antibiootit ovat hyödyllisiä ujouden hoidossa; esim. tässä käytettiin tuberkuloosilääkitystä, d-Cycloserineä kognitiivisen terapian lisäksi, ja tulokset olivat paljon parempia kuin plasebo. Tässä nyt ei pidä luulla että tuberkuloosi aiheutti ujouden, sillä monet tuberkuloosilääkkeet ovat yhtälailla tehokkaita myös Chlamydia pneumoniaen hoidossa; esim. rifampisiiniä käytetään myös Chlamydia pneumoniaen hoidossa, vaikka onkin tuberkuloosilääke.

        http://www.virtualcancercentre.com/pda/news.asp?artid=12138

        Chlamydia pneumoniae on lisäksi erityisen neurotrooppinen bakteeri, ja sen voi olettaa olevan monen mielenterveydellisen sairauden takana:

        High risk of schizophrenia and other mental disorders associated with chlamydial infections: hypothesis to combine drug treatment and adoptive immunotherapy.
        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15922095

        Voisiko joku kertoa millä lisäravinteilla/ruoka-aineilla saa chlamydophilan pidettyä kurissa sillä en saa mistään tarvittavia antibiootteja? Kärsin "aivosumusta".


      • v*ttu!!!
        bakteerit kirjoitti:

        Voisiko joku kertoa millä lisäravinteilla/ruoka-aineilla saa chlamydophilan pidettyä kurissa sillä en saa mistään tarvittavia antibiootteja? Kärsin "aivosumusta".

        Tämä yksi paskakasa se vain jaksaa noiden infektioidensa kanssa. Ensin oli masennus infektio ja nyt UJOUS? Ei noin tyhmää ihmistä voi olla olemassakaan! Että ollaankin ujoja kun on joku vitun infektio ja vieläpä tyhmiäkin sen lisäksi kun ei osata "parantua" tästä hirveästä infektiosta.


      • v*ttu!!!
        v*ttu!!! kirjoitti:

        Tämä yksi paskakasa se vain jaksaa noiden infektioidensa kanssa. Ensin oli masennus infektio ja nyt UJOUS? Ei noin tyhmää ihmistä voi olla olemassakaan! Että ollaankin ujoja kun on joku vitun infektio ja vieläpä tyhmiäkin sen lisäksi kun ei osata "parantua" tästä hirveästä infektiosta.

        Paranenko kenties syömällä E-Epaa? Kumma kyllä kun olen syönyt ties kuinka monia vuosia ja ujous ei kyllä ole karissut yhtään mihinkään.


      • ei.
        v*ttu!!! kirjoitti:

        Paranenko kenties syömällä E-Epaa? Kumma kyllä kun olen syönyt ties kuinka monia vuosia ja ujous ei kyllä ole karissut yhtään mihinkään.

        Et.


      • aivosumua?
        bakteerit kirjoitti:

        Voisiko joku kertoa millä lisäravinteilla/ruoka-aineilla saa chlamydophilan pidettyä kurissa sillä en saa mistään tarvittavia antibiootteja? Kärsin "aivosumusta".

        Minusta se viittaa jo pahempaan infektioon, varsinkin jos sitä on spontaanisti. Aivosumuun on minulle auttanut parhaiten L-glutamiini. Sitä pitää ottaa aika reippaasti, eli pari teelusikallista päivässä on hyvä. Saa ostaa urheilukaupoissa joissa myydään urheilijoille tarkoitettuja lisäravinteita.


    • neutronstar

      eikai ujous ole diagnosoitu sairaus mutta onko se millään tavalla hyvä juttu? lähdetään siitä liikkeelle että ihminen on evoluution kehittynyt sosiaalinen lauma olento ja tarvitsee sosiaalisia kontakteja selviytyäkseen. ujous auttaa tässä miten? vastaus on että ei mitenkään, päinvaistoin. jos esim. kuvittelet koulu-/työyhteisön jossa yksi tyyppi on ujo, eli ei puhu juurikaan eikä ole vuorovaikutuksessa muiden kanssa, tällaista ihmistä on vaikea muiden lähestyä ja hän helposti eristäytyy joka hänelle itselleen ikävää, työyhteisölle ja työntulokselle (mahdollisesti).

      ujous ei ole minusta edes persoonallisuutta tai luonteen piirre vaikka jotkut niin väittää. se on ongelma. hyvin usein ujot ihmiset ovat kokeneet lapsena jotain tyyliin vanhempien ero tai ollut koulukiusattuna, johon minusta ujous on seuraus eikä syy, kukaan ei ole oletusarvoisesti ujo. ujous on siis jollain tapaa myös pelkuruutta, kohdata asioita jotka ovat itselle ongelmia. pelkää miten toinen ihminen reagoi siihen mitä sanoo ja siitä johtuvia huonoja seurauksia. mutta kuten kaikki tietää, pienessä määrin pelko on myös tervettä.

      lapsena ujous on pienessä määrin normaalia. mutta jos miettii että on ollut lapsena tarpeeksi ujo -> todennäköisesti on myös teininä ujo ja eristäytyy porukasta -> ja mitä todennäköisimmin sama vaihde jää päälle aikuisena, joka ei hyvä asia menestykselle elämässä. yleensä ujot eivät saa elämältä sitä mitä haluavat eivätkä ole onnellisia.

      ja itse olen ollut ujo suurimman osan elämästäni, vasta ihan viime vuosina olen kehittynyt hiukan paremmaksi ihmiseksi, mutta matkaa on vielä paljon edessä. olen huomannut että ujous ei ole minun luonteeni enkä ole sitä oikeasti. se on ulkoinen ongelma ja rasite. ja tämän asian tiedostaminen on askel kohti parempaa.

      joten ehkä ujous on tietyllä tavalla mielisairaus, tosin pienemmässä mittakaavassa kuin masennus, tai skitsofrenia tai mikä tahansa vakava.

      • oikeassa

        "joten ehkä ujous on tietyllä tavalla mielisairaus, tosin pienemmässä mittakaavassa kuin masennus, tai skitsofrenia tai mikä tahansa vakava."

        Näin on, ja sen vuoksi siitä pääse eroon helposti jos tietää mitä tekee, eikä hoitoaikakaan ole pitkä. Itseään pystyy toki psyykkaamaan että pärjää paremmin, mutta se ei ole sama asia kuin että olisi spontaanisti terve.


      • ????????
        oikeassa kirjoitti:

        "joten ehkä ujous on tietyllä tavalla mielisairaus, tosin pienemmässä mittakaavassa kuin masennus, tai skitsofrenia tai mikä tahansa vakava."

        Näin on, ja sen vuoksi siitä pääse eroon helposti jos tietää mitä tekee, eikä hoitoaikakaan ole pitkä. Itseään pystyy toki psyykkaamaan että pärjää paremmin, mutta se ei ole sama asia kuin että olisi spontaanisti terve.

        Minä en ymmärrä tuollaista jaarittelua. Ujous ei ole mikään sairaus. Itse en lapsena kohdannut mitään traumaattista ja minulla on normalai perhe, ja silti olen ollut pienestä pitäen ujo ihminen. Kaikista parhaiten ujouden kanssa pärjää kun oppii hyväksymään sen, ei pakonomaisesti yrittämällä kitkeä sitä pois itsestään niin kuin se olisi jokin sairaus tai kamala vika, mitä se siisei missään nimessä ole.


      • lkoki
        ???????? kirjoitti:

        Minä en ymmärrä tuollaista jaarittelua. Ujous ei ole mikään sairaus. Itse en lapsena kohdannut mitään traumaattista ja minulla on normalai perhe, ja silti olen ollut pienestä pitäen ujo ihminen. Kaikista parhaiten ujouden kanssa pärjää kun oppii hyväksymään sen, ei pakonomaisesti yrittämällä kitkeä sitä pois itsestään niin kuin se olisi jokin sairaus tai kamala vika, mitä se siisei missään nimessä ole.

        Ei saa helposti parisuhdetta, jos on miespuolinen.


    • UJO113

      Olen itse 12.v. Kaikki aina kysyvät minulta koulussa miksi olen niin hiljainen. En minä kuitenkaan haluaisi. Miten voisi päästä ujoudesta pois? Olen huomannut, että ujoudesta syntyy useimmin koulukiusaus ja yksinäisyys. Minä en sentään ole yksinäinen. Päin vastoin. Jotenkin minunsta älillä tuntuu siltä, että haluaisin olla yksin. Mutta välillä hyvä seura on puutteessa. Koulussa minulla ei ole kuin vain 1 kaveri. Aina kun hän on esim kipeä olen yksin ja vaikka menisinkin muitten mukaan, en viihdy heidän kanssa kun ovat koko ajan kyselemässä miksi olen niin hiljainen. Onko ujous tosiaankin kiellettyä?

    • Hajuherneet ova!

      Roska rahvas asantuntijoineen,ovat päinvastoin ilmaan mitään käyttäytymistä,ja muutenkin alaarvoista katupummiporukkaa.Heidän pitäisi päästä heti ujoon käsiksi kakkaisilla haalareillaan ja käsillään.Ellei onnistu,niin kirilevat ja huutavat uhria sairaaksi asiantuntijoineen.Ihminen on kukkanen täällä sontaisessa myrkky-yhteiskunnassa,jos on ujoutensakin viellä mukanaan säilyttänyt.Ruotsalaiset sanoivat jo ajat 2skit-stövlar2 He näkivät jo kauan sivityneemmässä yhteiskunnassaan,jos sinne astui kyseisiä.Eli Röh! Röh! Röh! Kvii!

    • ShyWanderer

      Mäkään en ymmärrä miksi ujoutta niin yleisesti pidetään huonona, jopa sairaana. Se on NIIIIN yleistä ja normaalia, ihmisyyteen kuuluvaa. Uskon että jokainen ihminen on jossakin elämänsä vaiheessa jossakin tilanteessa ujo muiden seurassa.

      Sitäpaitsi: eikö sellaiset superpuheliaat, itsevarmat(/rakkaat?) tyypit ole paljon negatiivisempi ilmiö? En usko että kukaan olisi mieluummin supersosiaalisen mutta jopa töykeyteen asti suutansa aukovan, kuin ujon mutta ystävällisen ja hyvätapaisen ihmisen seurassa. Ihmiset joissa ei ole hiukkaakaan ujoitta ovat sitäpaitsi äärimäisen harvassa, osa vain osaa kätkeä sen ja piilottaa sen paskanjauhamisen alle.

      • hmmmmmm:)

        minäkuva = negatiivinen > itsetunto = huono > sosiaalisuus = heikko > mielenterveys = pilalla > katsekontaktit = vältetään.. > tästä kaikesta = paha mieli.


    • ujohko!

      Minulla ujoudesta todella kehittyi sairaus.. Sosiaalinen fobia ja masennus. Nyt pärjään virallisista asioiden hoitamisista lääkkeiden avulla ja olen päättänyt vihdoin ja viimein hakea opiskelemaan. Lääkkeiden avulla ainakin alussa koitan selviytyä. Toivottavasti onnistun ja valmistun ammattiin. Vaikeaa siitä kyllä tulee!

    • rauhallinen lähäri

      Olen ujo ja hiljainen lähihoitajaopiskelija - enkä koe että ujous olisi sairaus. Eikä se,että on ujo tarkoita ettei ole sosiaalinen. Sosiaalisuus ei tarkoita puheliasta koko ajan äänessä olevaa ihmistä, vaan henkilöä, joka tulee toimeen muiden kanssa ja haluaa ja kaipaa muiden seuraa. Jokaisella on jo syntyessään erinlainen tempperamentti, jotkut ovat "tulisempia" ja jotkut rauhallisimpia ja ujoja. Itse ajattelen, että ujous on luonteenpiirre - osa minua.

      Itsellänikin on ollut vaikeuksia ujouteni takia tällä alalla, mutta jotenkin se auttaa ja antaa rohkeutta kun saa asettua siihen hoitajan "rooliin" ja voin unohtaa oman ujouteni.... Vaikea selittää mutta toimii minulla.

      Voimia ja jaksamista kaikille ujoille!

    • ärsyyntynyt

      Maailma on täynnä ahdasmielisiä ja todella tyhmiä ihmisiä jotka eivät suvaitse erillaisuutta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7658
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2842
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2422
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2155
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1819
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1563
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1426
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1424
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1349
    Aihe