Te jotka opiskelette Joensuun yliopistossa, kertokaa paikasta jotakin, oletteko viihtyneet jne.? ja millainen kaupunki Joensuu on?
Joensuun yliopisto
4
1230
Vastaukset
- ...
Itse en vielä ole varsinaisesti opiskellut Joensuun yo:ssa, mutta viime vuosi on vierähtänyt Joensuussa ja myös yliopistolla - tulevana syksynä pitäisi ehkä vaivautua sitten jo jotain opiskelemaan, ei tosin kiirettä kun on opinto-oikeus myös toisaalla ja opinnot siellä lopuillaan. Mutta, Joensuun yliopisto on oman tuntumani mukaan ihan kelpo paikka: tiivis kampus ja hyvät peruspalvelut (ruokalat, kirjasto, opintotoimisto, tietokoneet jne.), jotka paranevat tässä vielä entisestään kun piakkoin myös YTHS saa omat tilat kampukselta. Yliopisto on lähellä keskustaa ja myös Joensuun kaupungin kirjasto, tiedepuisto, Areena ja uimahalli ovat kaikki lähellä kampusta.
Kaupunkina Joensuu on melko tylsähkö, mutta menettelee - luontoa on melko kivasti, joten ulkoilusta pitävälle ihan kelpo paikka. Itse olen jo hivenen vanhempaa polvea oleva opiskelija, joten opiskelijabileet eivät enää innosta, mutta luulen että niitä kyllä on tarjolla ihan samalla tavalla kuin muuallakin. Jonkin verran kaupungissa on "junttimaisuutta", mutta kyllä sen jotenkin kestää. Toisaalta täällä on myös ihan kiitettävästi "vaihtoehto" porukkaakin liikenteessä.
Kaupungin kulttuuritarjonta ym. on paranemassa lähiaikoina: jo syksyllä avataan uudistettu 4 salin leffateatteri keskustassa ja keskustaan ollaan myös rakentamassa isohkoa kauppakeskustasta, joka valmistuu kai n. 1,5-2 vuoden sisällä. Julkinen liikenne toimii hyvin, mutta toistaiseksi opiskelijat eivät saa alennuksia julkisten käytöstä. ;(
Opiskelija-asuminen on suht. edullista, mutta yksityisellä vuokrat ovat minusta täällä yllättävänkin kovia: keskustassa yksiö n. 370 - 400 jopa 450 euroa.
Niin, olenko viihtynyt? Hmm... se miten viihtyy riippuu kait myös aika paljon itsestä ja omista taustoista. Edellinen asuinpaikka sattui olemaan Vaasa ja kyllä Vaasa kaupunkina minusta Joensuun voitti - toisaalta taas yliopistossa on täällä Joensuussa omiin kiinnostuksen kohteisiini nähden hieman parempi ainevalikoima. Joo, olen siis kuitenkin viihtynyt ihan ok, mutta tuskinpa tänne pysyvästi jään. - 3 vsk
Joensuun yliopisto on mielestäni hyvä opiskelupaikka. Aiempaa kokemusta on tullut Tampereen yliopistosta, ja voin sanoa, että kyllä JNS voittaa Treen mennen tullen. Kampusalue on tiivis ja opiskelijapalvelut toimii erinomaisesti, varsinkin asumispalvelut. Op. asunnot on lähes kaikki hyväkuntoisia ja edullisia. Erityisesti soluja täytyy kehua - alle 150 eurolla kuussa saa hyvän ja toimivan kämpän. Yksiöitä, kaksioita ja kolmioitakin löytyy, mutta niihin täytyy jonottaa min. 1 vuosi. Yksityisten kämpät on kallita tai huonokuntoisia (tai molempia) ja niitä on vähän tarjolla.
Yliopistossa on erityisen plussaa vastaanottava ilmapiiri. Laitokset on pääosin melko pieniä, ja kaikki tuntevat toisensa. Mielenkiintoisia aineitakin löytyy, varsinkin monitieteisissä opinnoissa on kaikkea mukavaa. Op. henkilökunnan kanssa käydään kaljoilla jne. Tutortoiminta on uudelle opiskelijalle järjestetty ihan hyvin, ja bile-elämä on tarpeeksi vilkasta (riippuu ainejärjestöstä). Liikunnan harrastajia varten Joensuu on varusteltu todella hyvin. Varsinkin kamppailulajien harrastajalle mahdollisuuksia löytyy. Sählyvuoroja yo-kunta järjestää ihan mukavasti, ja laskettelijoita varten on yolla Luisto ry, joka järjestää alaan liittyvää toimintaa talvisin. Yleensä yo-kunnan ja ainejärjestöjen porukka on mukavaa ja toiminnassa on positiivinen henki.
Kulttuuritarjonnan vilkkaus vaihtelee. Kuva- ja tanssitaiteen alalla sentään tapahtuu jotakin, mutta piirit on pienet.. Elokuva-alan saralla menee ihan ok, yliopistolla on elokuvailtoja järjestävä kerho. Teatteri on ihan ok.
Hyviä kahviloita täällä on ihan helvetin vähän, samoin baaritarjonta on aika hissua. Kertoo jotakin sellainen yksityiskohta, että 2 kk:n viikonloppujen aikana kävin kylän baarit läpi, ml. lähiökuppilat.
Joensuun ilmapiiri on ihan positiivinen, ihmiset on mukavia - riippuu tosin mistä pitää. Kavereita saa kyllä, niin että saa välillä pois potkia. Bänditarjontaakin löytyy, tuntuu että joka 2. tyyppi soittaa jossakin autotallikokoonpanossa.
Jns ei oo mikään huono paikka asua tai elää, ainoa paha puoli on se, että tää on aikas kaukana muusta Suomesta...- jones
samoilla linjoilla olen kuin edellinenkin kirjoittaja. yliopisto on uskoakseni vertailun kestävä ja erityisesti opiskelijan näkökulmasta, sillä tiedekuntia/laitoksia/sivuaineita on todella laajasti tarjolla ja kaikki on vapaasti ja kätevästi hyödynnettävissä.
Ja pienemmässä kaikkeen pääsee helposti itse vaikuttamaan jos nypityttää joku!
Kaupungissa on sitten kyllä parantamisen varaa mutta parempaan päin ollaan menossa. Ja täytyy mainita cafe Kruunu, mielestäni paras kahvila koko Suomessa.
Tästä aiheesta on käyty muuten aiemminkin keskustelua, en vain muista missä: olisiko ollut pääsykokeet -otsikon alla.
- lisää keskustelua
tässä linkki toiseen keskusteluun...
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1500000000000005&conference=4000000000000024&posting=22000000008965536#22000000008965536
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k374906- 823496
- 302943
- 612915
- 82737
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t552270- 381763
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91690- 181681
- 161574