Fatzer Kaurapuikulasta puhetta

Anonyymi-ap

Kurkatkaa pussin kylkeä.
Ymmärrän, että leivässä on jauhoja, voi ole myös leseitä, ja jyviä, vettä, suolaa ja hiivaa, niitä minä taikinaan laitan kun leipää leivon.

Mutta Puikuloissa on nuo, ja
- siirappia,
- rapsiöljyä,

- sakeuttamisaine ( E 412 ) guarkumi peräisin kasvin siemenistä ""Stabilointi- ja sakeuttamisaine, jota valmistetaan palkokasveihin kuuluvan guar-kasvin (Cyamopsis tetragonoloba) siemenistä. Saa käyttää lähes kaikkiin ..."" Kopiot kaikki Ruokaviraston sivulta

- emulgointiaine ( E481 ) Natriumstearoyyli-2-laktylaatti ... ""Valmistetaan kemiallisesti maitohaposta (E 270) ja steariinihaposta (E 570). Steariinihappo voi olla eläinperäistä.""

- säilöntöaine ( E 282 ) Kalsiumpropionaatti
"" Propionihapon suola. Valmistetaan kemiallisesti. Propionihappo on luontaisesti esiintyvä orgaaninen happo, jota muodostuu myös ihmisessä. Propionihappo ja sen suolat ovat tehokkaita homeita ja leivän rihmabakteereita vastaan. Saa käyttää vain pakattuihin leipiin ja kahvileipiin sekä juuston pintakäsittelyyn.""

https://www.ruokavirasto.fi › elintarvikkeet › e-koodit
Lisäaineryhmä Säilöntäaineet.

En halua syödä leipää jossa on noin monta lisäainetta,
Kauraa on leivässä vain 54%.
Rasvaa 2,1 grammaa viipaleessa.
Kolhydrat, eli hiilihydraatit 11 grammaa, ja leivän ravintoarvo normi leipiin verraten muodostuu hiilareista ja rasvasta. Protskuja 4,5 grammaa viipaleessa.

Ostin kerran alennuksesta 4 kappaleen pussin, syömättä ovat, vain yhden puolikkaan lämmitin ja oli kuin joku olisi laittanut siirappia suuhuni.
Syön kauraa, mutta en tuota, leivon omat sänpylät ilman ilmaa ja lisäaineita leivässä.

17

112

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001
      UUSI

Voi herranjumala !!! Ei saisi ostaa kaupasta leipää, josta tykkää !!!
      Leipp, mikö on ihan terveellistä. Suomessa valvotaan tarkkaan elintarvikkeita.

• Anonyymi00002
      UUSI

"Ostin kerran alennuksesta 4 kappaleen pussin, syömättä ovat, vain yhden puolikkaan lämmitin ja oli kuin joku olisi laittanut siirappia suuhuni."

Et ole varmaankaan syönyt samaa leipää. En osta ale-leipiä,
      varsinkin kaura ja ohra menettää makuaan vanhana.

• Anonyymi00003
      UUSI

Onko ollut puhe kaurapuikuloista ? En ole itse huomannut.
      Aloittaja kirjoittaa kaurapuikuloista. En ole niitä usein syönyt,
      mutta oikein hyviä ne ovat tuoreena ja erikoisesti paahdettuna.

Joku kehui täällä Fasun kauraisia riisipiirakoita, ne ovat todella
      herkullisia muihin riisipiirakoihin verrattuna, mutta joku toinen
      voi pitää ruiskuorisista piirakoista ja Suomessa on vapaus tykätä
      mistä tykkää ja ostaa rahoilltaan mitä haluaa.

• Anonyymi00004
      UUSI

Jo on pitkä puhe tyyliin "minä olen oikeassa", vaikkei makuasioista
      kannata kiistellä.

• Anonyymi00009
        UUSI

Sinulla on pitempi, Aloituksessa oli tietoja, eli Ruokaviraston tiedot lisäaineista,
        Ei ole pakkolukea!.

• Anonyymi00005
      UUSI

Ei minua haittaa siirappi leivässä, sitä käytetään usein leivissä
      tuomaan leipään makua, mehevyyttä ja auttamaan hiivan toiminnassa.
      Sitä laitetaan niin vähän, ettei sen makua kuitenkaan huomaa,
      ellei kyse ole joululimpuista tai "Tosi Tummasta Reisssumiehestä",
      joka on tehty tarkoituksella aavistuksen makeaksi.

• Anonyymi00006
      UUSI

Kyllä me jo uskotaan, että olet maailman paras leipuri eikä kukaan muu osaa
      leipoa mitään. Ei Fazerkaan.
      Kumma kun kaikki suomalaiset eivät ole jo kuolleet, kun Fazerin leipiä
      syödään niin paljon ja kumma kun Ruokavirasto ei puuttunut asiaan jos leipiin
      laitetaan kiellettyjä terveydelle vaarallisia myrkkyjä.

• Anonyymi00007
      UUSI

Siirapilla leivässä on tarkoituksensa. Rapsi- ja rypsiöljy on terveellistä.
      Mulla menee puolen litran pullo sitä ja oliiviöjyä kuukaudessa, jos
      piisaakaan. Epäterveellisä eläinrasvoja en syö, mutta minua ei haittaa
      pätkäkään mitä muut syövät.

• Anonyymi00008
      UUSI

Ruuanlaitto on taidetta, leipominen kemiaa. Hiiva ei toimi ilman siirappia tai vaikka sokeria, jos joku ravitsemustiedoton tahtoo sitä käyttää.

• Anonyymi00010
      UUSI

halua syödä leipää jossa on noin monta lisäainetta""

Olet itse täynnä lisäaineita satoja tuhansia proteiineja

En haluaisi istumaan sellaisen lähelle tiedä mitä siitä irtoaa hengitykseen jne

• Anonyymi00011
      UUSI

Juuri niistä haluankin eroon?

Miksi Valion kuohukermassa on lisäaine ?

Syötkö purkista Karrageeniå?

• Anonyymi00012
      UUSI

Aloittajan viereen ei kukaan täällä kommentoiva / -toinut todellakaan

pääse istumaan ( vaikka haluasikin ) etti hengityksen " lisaineet "
      heitä saastuttaisi!
      Ole huoleti, minusta et niitä saa, syö ne itse!

• Anonyymi00013
      UUSI

En ole löytänyt vaaleaa lisäaineetonta leipää joten joskus harvoin vain otan siitä tänään leivottujen leipien joukosta yhden. Oikeastaan vain jos joku tulee kylään kun toisten vatsa ei tykkää rukiista.
      Ruisleivissä on Halmeen vuoka- ja pyöreä limppu, Uotilan vuokalimppu ja Aallon pyöreä limppu, joissa on vain juuri, kokojyväruis, suola ja vesi. Niitä ostelen vuorotelleen. Kestävät paperipussissa pöydällä viikon verran homehtumatta. Jos vähän kuivuvat, liotan maidossa tai piimässä, suojatakseni hampaiden paikkoja. Minun vatsani ja makunystyräni tykkäävät.

• Anonyymi00014
      UUSI

Miksi Valion kuohukermassa on lisäaine ?
      Syötkö purkista Karrageeniå""

Laiskat eli kuluttajat vaativat sitä
      Tavis ei siedä mut kikas taelämää

Valio muutti kymmenisen vuotta sitten kermat lisäaineettomiksi, kauhea melu
      Pakko lyödä aineet sisään

Kerma ja jugurtti tarttuu purkin seinään itse se n pesen ja juon muttei tavis viitsi

Karrageeni on selluloosan tapainen, joka estää tarttumista purkin kylkeen

• Anonyymi00016
        UUSI

Tuosta karrageenista on ollut juttua joten kannattaa välttää jos asia mitenkään kiinnostaa.
        Maitokolmion Kuohukerma ja Luomu Kuohukerma ovat karrageenittomia. Niitä ostan kun kermaa tarvitsen.

• Anonyymi00017
        UUSI
        Anonyymi00016 kirjoitti:

Tuosta karrageenista on ollut juttua joten kannattaa välttää jos asia mitenkään kiinnostaa.
        Maitokolmion Kuohukerma ja Luomu Kuohukerma ovat karrageenittomia. Niitä ostan kun kermaa tarvitsen.

Joo. En tarkoittanut arvostella sinun huomiotasi joka on osuva, pitää olla ktiittinen

Toisin kuin lääkkeet = yleensä hyvin tutkittuja

lisäaineet = hienosti sanottuna integroiva hoito = ts. EI vastusteta lääkkeitä vaan lisätään tehoa

on huonosti tunnettu

Itse käytän massiivista aminohappoketjua "omalla vastuulla" eli orgaanisen biokemian tiedoilla

Peitesana lääkärityyppisillä tässä on "Välimeren ruokavalio" VR joka välttelyä

kun ei osata neuvoa eli yritän tehdä itse VR vitamiineista mineraaleista ja proteiinien esiasteista

• Anonyymi00015
      UUSI

En usko, että niitä lisäaineita laitetaan vain kiusaksi. Kyllä niillä jokin tehtävä on tuotteessa, joko säilyvyys tai maku, tai koostumus jne.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Missä kokoomuksen naiset?

Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa
      Maailman menoa
      20
      3247
    2. Finland is now Petter place

Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.
      Maailman menoa
      16
      2229
    3. Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita

HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.
      Maailman menoa
      127
      1849
    4. Huomasitko? Tidjan Ban tyttöystävä paljastui - Tuttu kohutusta rakkausrealitystä

Ban tyttöystävä on Kolmiodraama-realityn Heidi Kytö. Ba ja Kytö kertoivat maaliskuussa 2026 somessa, että he ovat seurus
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1226
    5. Alkuperäinen Jeesuksen antama kastekäsky on Matteuksen evankeliumissa

Matt.28:16-20 16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän menn
      Kaste
      163
      1117
    6. Vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden kasteesta.

Nykyaikana on niin paljon tietoa saatavilla että vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden myös kristillisestä kasteesta. R
      Kaste
      450
      1012
    7. Pistä joku tunniste vuosien takaa

Meidän välillä. Naiselta pyydän.
      Ikävä
      37
      852
    8. Pidätkö vielä elämäsi

Rakkautena minua
      Ikävä
      54
      778
    9. Mietin tässä yhtä kysymystä

Pysyisitkö minun kävelytahdissa mukana?
      Ikävä
      67
      721
    10. Toivon että kuulut elämääni

Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.
      Ikävä
      30
      705
    Aihe