Fatzer Kaurapuikulasta puhetta

Anonyymi-ap

Kurkatkaa pussin kylkeä.
Ymmärrän, että leivässä on jauhoja, voi ole myös leseitä, ja jyviä, vettä, suolaa ja hiivaa, niitä minä taikinaan laitan kun leipää leivon.

Mutta Puikuloissa on nuo, ja
- siirappia,
- rapsiöljyä,

- sakeuttamisaine ( E 412 ) guarkumi peräisin kasvin siemenistä ""Stabilointi- ja sakeuttamisaine, jota valmistetaan palkokasveihin kuuluvan guar-kasvin (Cyamopsis tetragonoloba) siemenistä. Saa käyttää lähes kaikkiin ..."" Kopiot kaikki Ruokaviraston sivulta

- emulgointiaine ( E481 ) Natriumstearoyyli-2-laktylaatti ... ""Valmistetaan kemiallisesti maitohaposta (E 270) ja steariinihaposta (E 570). Steariinihappo voi olla eläinperäistä.""

- säilöntöaine ( E 282 ) Kalsiumpropionaatti
"" Propionihapon suola. Valmistetaan kemiallisesti. Propionihappo on luontaisesti esiintyvä orgaaninen happo, jota muodostuu myös ihmisessä. Propionihappo ja sen suolat ovat tehokkaita homeita ja leivän rihmabakteereita vastaan. Saa käyttää vain pakattuihin leipiin ja kahvileipiin sekä juuston pintakäsittelyyn.""

https://www.ruokavirasto.fi › elintarvikkeet › e-koodit
Lisäaineryhmä Säilöntäaineet.

En halua syödä leipää jossa on noin monta lisäainetta,
Kauraa on leivässä vain 54%.
Rasvaa 2,1 grammaa viipaleessa.
Kolhydrat, eli hiilihydraatit 11 grammaa, ja leivän ravintoarvo normi leipiin verraten muodostuu hiilareista ja rasvasta. Protskuja 4,5 grammaa viipaleessa.

Ostin kerran alennuksesta 4 kappaleen pussin, syömättä ovat, vain yhden puolikkaan lämmitin ja oli kuin joku olisi laittanut siirappia suuhuni.
Syön kauraa, mutta en tuota, leivon omat sänpylät ilman ilmaa ja lisäaineita leivässä.

44

365

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Voi herranjumala !!! Ei saisi ostaa kaupasta leipää, josta tykkää !!!
      Leipp, mikö on ihan terveellistä. Suomessa valvotaan tarkkaan elintarvikkeita.

• Anonyymi00018

Niin sinä hyväuskoinen luulet!

• Anonyymi00002

"Ostin kerran alennuksesta 4 kappaleen pussin, syömättä ovat, vain yhden puolikkaan lämmitin ja oli kuin joku olisi laittanut siirappia suuhuni."

Et ole varmaankaan syönyt samaa leipää. En osta ale-leipiä,
      varsinkin kaura ja ohra menettää makuaan vanhana.

• Anonyymi00003

Onko ollut puhe kaurapuikuloista ? En ole itse huomannut.
      Aloittaja kirjoittaa kaurapuikuloista. En ole niitä usein syönyt,
      mutta oikein hyviä ne ovat tuoreena ja erikoisesti paahdettuna.

Joku kehui täällä Fasun kauraisia riisipiirakoita, ne ovat todella
      herkullisia muihin riisipiirakoihin verrattuna, mutta joku toinen
      voi pitää ruiskuorisista piirakoista ja Suomessa on vapaus tykätä
      mistä tykkää ja ostaa rahoilltaan mitä haluaa.

• Anonyymi00004

Jo on pitkä puhe tyyliin "minä olen oikeassa", vaikkei makuasioista
      kannata kiistellä.

• Anonyymi00009

Sinulla on pitempi, Aloituksessa oli tietoja, eli Ruokaviraston tiedot lisäaineista,
        Ei ole pakkolukea!.

• Anonyymi00005

Ei minua haittaa siirappi leivässä, sitä käytetään usein leivissä
      tuomaan leipään makua, mehevyyttä ja auttamaan hiivan toiminnassa.
      Sitä laitetaan niin vähän, ettei sen makua kuitenkaan huomaa,
      ellei kyse ole joululimpuista tai "Tosi Tummasta Reisssumiehestä",
      joka on tehty tarkoituksella aavistuksen makeaksi.

• Anonyymi00006

Kyllä me jo uskotaan, että olet maailman paras leipuri eikä kukaan muu osaa
      leipoa mitään. Ei Fazerkaan.
      Kumma kun kaikki suomalaiset eivät ole jo kuolleet, kun Fazerin leipiä
      syödään niin paljon ja kumma kun Ruokavirasto ei puuttunut asiaan jos leipiin
      laitetaan kiellettyjä terveydelle vaarallisia myrkkyjä.

• Anonyymi00019

Niinhän sinäkin luulet. Miksi te puolustatte huijareita ja kortuptoituja.
        Miten Totuus uhkaa teitä? Sijoitus, klikkikö?

• Anonyymi00037

Ei Fazerkaan........... laitattavat usein liikaa suolaa. En voi syödä tai voin,mutta pitää<ottaa viikko sen jälkeen verenpainelääkettä.

Oma valinta on x-train leipä siinäkin on suolaa, mutta on jotenkin parempaa mun verenkierrolle.

• Anonyymi00007

Siirapilla leivässä on tarkoituksensa. Rapsi- ja rypsiöljy on terveellistä.
      Mulla menee puolen litran pullo sitä ja oliiviöjyä kuukaudessa, jos
      piisaakaan. Epäterveellisä eläinrasvoja en syö, mutta minua ei haittaa
      pätkäkään mitä muut syövät.

• Anonyymi00008

Ruuanlaitto on taidetta, leipominen kemiaa. Hiiva ei toimi ilman siirappia tai vaikka sokeria, jos joku ravitsemustiedoton tahtoo sitä käyttää.

• Anonyymi00020

Valhe. Mikä höperö olet.

• Anonyymi00028
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Valhe. Mikä höperö olet.

Kyllä "höperö" olet sinä, etkä ole sitten ikinä leiponut mitään. Hah.

• Anonyymi00038

"Hiiva ei toimi ilman siirappia tai vaikka sokeria..........

Kyllä vaan toimii. Joskus luin että ei toimi ilman suolaa.

Ite olen leiponut vuosia
        Vehnäjauho vesi ja hiiva ei muuta. Teen pesuvadissa taikinan ja 2 pellillistä onnistuu samaan aikaan tavallisessa uunissa.. Valmiina heti halkaisen ja myöhemmin pakkaseen.
        Hyvää on kun leivän päälle laittaa makuja.

• Anonyymi00040
        Anonyymi00038 kirjoitti:

"Hiiva ei toimi ilman siirappia tai vaikka sokeria..........

Kyllä vaan toimii. Joskus luin että ei toimi ilman suolaa.

Ite olen leiponut vuosia
        Vehnäjauho vesi ja hiiva ei muuta. Teen pesuvadissa taikinan ja 2 pellillistä onnistuu samaan aikaan tavallisessa uunissa.. Valmiina heti halkaisen ja myöhemmin pakkaseen.
        Hyvää on kun leivän päälle laittaa makuja.

" Hiivan toiminta ja käyttö / Ravinto ja lämpö: Hiiva tarvitsee toimiakseen ravinnokseen sokeria sekä oikean lämpötilan. Tuorehiiva vaatii aktivoituakseen kädenlämpöisen nesteen (noin +37 °C). " - K V G .

• Anonyymi00010

halua syödä leipää jossa on noin monta lisäainetta""

Olet itse täynnä lisäaineita satoja tuhansia proteiineja

En haluaisi istumaan sellaisen lähelle tiedä mitä siitä irtoaa hengitykseen jne

• Anonyymi00027

Proteiini ei ole lisäaine, vaan ravintoaine, jota ihminen tarvitsee pysyäkseen terveenä ja toimivana. Kehity.

• Anonyymi00011

Juuri niistä haluankin eroon?

Miksi Valion kuohukermassa on lisäaine ?

Syötkö purkista Karrageeniå?

• Anonyymi00012

Aloittajan viereen ei kukaan täällä kommentoiva / -toinut todellakaan

pääse istumaan ( vaikka haluasikin ) etti hengityksen " lisaineet "
      heitä saastuttaisi!
      Ole huoleti, minusta et niitä saa, syö ne itse!

• Anonyymi00013

En ole löytänyt vaaleaa lisäaineetonta leipää joten joskus harvoin vain otan siitä tänään leivottujen leipien joukosta yhden. Oikeastaan vain jos joku tulee kylään kun toisten vatsa ei tykkää rukiista.
      Ruisleivissä on Halmeen vuoka- ja pyöreä limppu, Uotilan vuokalimppu ja Aallon pyöreä limppu, joissa on vain juuri, kokojyväruis, suola ja vesi. Niitä ostelen vuorotelleen. Kestävät paperipussissa pöydällä viikon verran homehtumatta. Jos vähän kuivuvat, liotan maidossa tai piimässä, suojatakseni hampaiden paikkoja. Minun vatsani ja makunystyräni tykkäävät.

• Anonyymi00014

Miksi Valion kuohukermassa on lisäaine ?
      Syötkö purkista Karrageeniå""

Laiskat eli kuluttajat vaativat sitä
      Tavis ei siedä mut kikas taelämää

Valio muutti kymmenisen vuotta sitten kermat lisäaineettomiksi, kauhea melu
      Pakko lyödä aineet sisään

Kerma ja jugurtti tarttuu purkin seinään itse se n pesen ja juon muttei tavis viitsi

Karrageeni on selluloosan tapainen, joka estää tarttumista purkin kylkeen

• Anonyymi00016

Tuosta karrageenista on ollut juttua joten kannattaa välttää jos asia mitenkään kiinnostaa.
        Maitokolmion Kuohukerma ja Luomu Kuohukerma ovat karrageenittomia. Niitä ostan kun kermaa tarvitsen.

• Anonyymi00017
        Anonyymi00016 kirjoitti:

Tuosta karrageenista on ollut juttua joten kannattaa välttää jos asia mitenkään kiinnostaa.
        Maitokolmion Kuohukerma ja Luomu Kuohukerma ovat karrageenittomia. Niitä ostan kun kermaa tarvitsen.

Joo. En tarkoittanut arvostella sinun huomiotasi joka on osuva, pitää olla ktiittinen

Toisin kuin lääkkeet = yleensä hyvin tutkittuja

lisäaineet = hienosti sanottuna integroiva hoito = ts. EI vastusteta lääkkeitä vaan lisätään tehoa

on huonosti tunnettu

Itse käytän massiivista aminohappoketjua "omalla vastuulla" eli orgaanisen biokemian tiedoilla

Peitesana lääkärityyppisillä tässä on "Välimeren ruokavalio" VR joka välttelyä

kun ei osata neuvoa eli yritän tehdä itse VR vitamiineista mineraaleista ja proteiinien esiasteista

• Anonyymi00041
        Anonyymi00017 kirjoitti:

Joo. En tarkoittanut arvostella sinun huomiotasi joka on osuva, pitää olla ktiittinen

Toisin kuin lääkkeet = yleensä hyvin tutkittuja

lisäaineet = hienosti sanottuna integroiva hoito = ts. EI vastusteta lääkkeitä vaan lisätään tehoa

on huonosti tunnettu

Itse käytän massiivista aminohappoketjua "omalla vastuulla" eli orgaanisen biokemian tiedoilla

Peitesana lääkärityyppisillä tässä on "Välimeren ruokavalio" VR joka välttelyä

kun ei osata neuvoa eli yritän tehdä itse VR vitamiineista mineraaleista ja proteiinien esiasteista

Laitan 3dl pulloihin 15g 90% heraproteiinia ja useita muita juttuja jauheena. Laitan jopa 1 g sokeria, 0,2 g suolaa ja merilevää 0,5 tablettia. Näitä joka päivä 1-2 kertaa , vain veden lisäys ja juon.
        Kun syön 5 kertaa, ei jaksa aina miettiä tai edes pysähtyä välipalalle. Muuten välipalat jää syömättä ja syön liikaa ja paino nousee.

• Anonyymi00015

En usko, että niitä lisäaineita laitetaan vain kiusaksi. Kyllä niillä jokin tehtävä on tuotteessa, joko säilyvyys tai maku, tai koostumus jne.

• Anonyymi00022

Onko Koostumus jotain, mitä ravinnon sisällettävä, ollakseen Terveellistä.

Miksi enmme saa mistään Lisäaineetonta Leipää?

Saamme, lun teemme sen itse, mutta kaikki eivät jaksa kokata.

En Osta Valmistuotteita, keitän ja paistan itse, Jaksan vielä.
        Kaurapuurossa jonka keitän aamulla, ei ole säilyvyyttä, koostumusta, ulkonäköa, tuoksua eikä makua lisääviä KEinotekoisesti kootettavia LISÄAINEITA.

Kun tulen niin vanhaksi, etten jaksa otse puuroani keittää, keittäköön sen minulle joku joka jaksaa, Älköön tuoko Karjanpiirakoita ja kaupan leipää, mieluummin vettä ja suolaa.
        Näin KARRIKOIDEN aiheesta, mutta vaömisruokia ei minun kaappeihini ilmesty!

Vetäkää siitä, vaikka nenäänne.

• Anonyymi00024
        Anonyymi00022 kirjoitti:

Onko Koostumus jotain, mitä ravinnon sisällettävä, ollakseen Terveellistä.

Miksi enmme saa mistään Lisäaineetonta Leipää?

Saamme, lun teemme sen itse, mutta kaikki eivät jaksa kokata.

En Osta Valmistuotteita, keitän ja paistan itse, Jaksan vielä.
        Kaurapuurossa jonka keitän aamulla, ei ole säilyvyyttä, koostumusta, ulkonäköa, tuoksua eikä makua lisääviä KEinotekoisesti kootettavia LISÄAINEITA.

Kun tulen niin vanhaksi, etten jaksa otse puuroani keittää, keittäköön sen minulle joku joka jaksaa, Älköön tuoko Karjanpiirakoita ja kaupan leipää, mieluummin vettä ja suolaa.
        Näin KARRIKOIDEN aiheesta, mutta vaömisruokia ei minun kaappeihini ilmesty!

Vetäkää siitä, vaikka nenäänne.

Sen kun paistelet mitä haluat. Älä puutu muitten syömisiin. Ei mekään sinun.
        Levität lisäksi väärää tietoa.

• Anonyymi00025

Näin on ja lisäaineitten käyttö on valvottua, ei Suomessa saa vahingollisia
        lisäaineita käyttää ruokaan tai leipiin. Niitä on sitäpaitsi niin häviävän vähän
        ruuassa tai leivässä, ettei sillä todellakaan ole mitään merkitystä.

Lihansyöjien ei kannata ainakaan marmattaa lisäaineista.
        Liha voi aiheuttaa mm. suolistosyöpää.

• Anonyymi00021

PUOLUSTELEVIA 80 90 100V VANHUKSIKSIA.
      Elämä kulkenut ohi ettekä tajunneet mitään pahuudesta. Voitte itse olla niitä pahoja..
      Rypsiöljy on vahingollista. Terveyshaittaa ja sairauksia.
      Satanistiser ruoka opit. : margariini. Kasviöljyt, soija. Murot,makeiset, ei lihaa, ei maitoa,
      Väärä ravinto,sairaus,kuolema, ihmisten poistaminen petomielisren tieltä ja askenaasi natsi opit,pedofilia kaiili ovat himoj, keinokohtu lisääntyminen. Näitäkö kannatatte?

• Anonyymi00026

Ihan sekopäistä.

• Anonyymi00023

Älä suolla p*skaa. Rypsiöljy on terveellistä.

• Anonyymi00029

Onneks ei tartte ottaa päänsärkyä muitten syömisistä . . .

• Anonyymi00030

Joo siis ei kannata neuvoa jollei mene perille
      Minulla on perhetuttuna pariskunta jollle ehdotin noin 2010-luvulla apuani miten tehdään massia miljonääriksi eikä ne kuunnelleet vaan välit melkein katkesivat

LisäaineKAUHISTELIJOILLE esitän mietittäväksi

mikä saa teidät uskomaan että luonto kasvattaa teille vapaaehtoisesti ruokaa

Eihän mikään elävä kasvi tai eläin hakua tulla ihmisen syömäksi hyvänmakuisena tai terveellisenä

• Anonyymi00033

Tämä aloitus on juuri näitä lähes sairaita aloituksia.
      Ei minun päiväni pilalle mene.Ylös,ulos ja lenkille!
      Kaura on viljakasveista terveellisin,joten
      kauraa koneeseen.Markussetähän nimenomaan
      kertoi,myöskin kaurapuurosta?
      Jo on pienet murheet kirjoittajalla.
      Kyllä se kaurapuuro maistuisi pakolaislapsille
      ja kaikille nälkäänäkeville.
      Olen sotaajan nähnyt täällä Suomessa.
      Ei silloin naristu kauraryyneistä,kun lähes
      kaikki elintarvikkeet oli "tiskinalla" tai elintarvikekortilla!

• Anonyymi00034

Munkaan päivä ei mene pilalle.
      päinbastoin, se alkaa Kaurapuurolla, riippumatta hiutaleista, kaikki keöpaa, kun on ´kauraa.

Mutta, minun on pakko syödä hiivattomia tuotteita.
      Hiiva ei vain sovi minulle!

Hapantaikinasta pullapitkot ja ruis, sekä vaaleat leivät.

Ei murise maha, eikä tarvii pelätä kosteita pieruja,
      Pierut on muuten ihan tarpeellisiakin.

• Anonyymi00035

Ostan nykyisin aamusämpylät ja muut leivät kaupasta, mutta en halua homeisia leipiä. Niiden on säilyttävä kaupassa tuoreena muutamia päiviä. Sen takia säilöntäaineet
      E-koodit oli välttämätön uudistus, kun kaikki tavalliset aineet, mitä ruoanvalmistuksessa käytetään, ovat eri maissa eri nimillä. Joidenkin aineiden "kauppanimi" tarkoittaa eri asiaa toisessa maassa. E-koodi tarkoittaa vain sitä, mille se koodi on annettu.

• Anonyymi00042

Terveet kestää E-koodeja terveinä tietyn ajan.
        Itse en olisi näin terve jos en välttäisi useita E-koodeja ja ruoka-aineita.
        Ulkona ja lapsilla syön kaikkea, mutta kyllä sen tuntee väsymyksenä jos viikon syö.
        kotona on helppo välttää turhaa, kun ei osta sitä.

Ja meistä "puhdas" lihakin, esim kanan fileeleike on parempaa kun paistuu omassa mehussaan kannen alla ykkös-teholla puoli tuntia. Ei mausteita, ei suolaa.
        Toki maustettu on hyvää, kiihottavan hyvää.

Koskaan ei ole käristetty, lastenkin aikana ei ollut aikaa vahtia pannua jotta liha ei palaisi. Ykköselle vaan ja tunnin kuluttua oli valmista.

• Anonyymi00036

olen lopettanut kokonaan kauran, kun melko pieni kaura määrä aiheuttaa jalkaterän tai jalkapöydän nivelissä lievää kipua.

• Anonyymi00039

Kuulostaa höpöjutulta. Kysy viisaammilta, esim. ravintoterapeutilta ja / tai ehkä lääkäriltä.

• Anonyymi00043

Juuri kauran pitäisi olla viljoista se, joka sopii parhaiten kaikille.
        Siinä ei ole gluteeniakaan.

• Anonyymi00044
        Anonyymi00043 kirjoitti:

Juuri kauran pitäisi olla viljoista se, joka sopii parhaiten kaikille.
        Siinä ei ole gluteeniakaan.

Olet aivan oikeassa
        Lääkkeiden lisäksi käytettävä integroiva hoito on vaikea hallita ja siitä voi juuri
        eläkeläisenä tehdä elämäntehtävän, terveysbiologisen mikrokemian selvittelyn

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10459712/

Nykyiset todisteet viittaavat siihen, että kaura voi muuttaa hyödyllisesti suoliston mikrobiston koostumusta ja edistää lyhytketjuisten rasvahappojen synteesiä.

Tällä hetkellä suurin osa tutkimuksesta on tehty eläimillä ja in vitro. Nämä tutkimukset viittaavat uskottaviin vaikutusmekanismeihin, jotka osoittavat tulevan tutkimuksen tarpeen tällä alalla.

Tulevia kliinisiä tutkimuksia tarvitaan osoittamaan kauran vaikutus ihmisen suoliston mikrobistoon ottaen huomioon mikrobiotaan vaikuttavat sisäiset ja ulkoiset tekijät sekä suuri yksilöiden välinen vaihtelu.

• Anonyymi00045

Juuri siksimkirjoitin Kurapuikulasta,!

En syö, en osta.

Kauraleipää voi leipoa ina itse,
      nooin teen ja leivon muutakin leipää, hiivattomana,

• Anonyymi00046

Namia.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      143
      1347
    2. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      39
      936
    3. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      36
      671
    4. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      610
    5. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      597
    6. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      26
      588
    7. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      25
      565
    8. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      17
      563
    9. Ajatteletko ollenkaan minua

Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott
      Ikävä
      30
      557
    10. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      17
      533
    Aihe