On vakava ongelma, että Suviseurojen saarnaajista vain 6 henkilöä 49ä on pappeja, eli noin 12,2 %. Kyse ei ole mistään sivuseikasta, vaan siitä, kuka seurakunnassa julkisesti opettaa Jumalan sanaa.
Luterilaisessa kirkossa saarnavirka ei ole yleinen esiintymisvuoro, vaan kirkon virkaan liittyvä tehtävä. Kun valtaosa puhujista on maallikkoja, syntyy väistämättä vaikutelma, että SRK oma puhujajärjestelmä kulkee käytännössä kirkon virkarakenteen rinnalla ja jopa sen ohi.
Tämä kertoo myös siitä, kuinka heikko asema koulutetulla teologialla ja kirkon viralla on Suviseurojen käytännössä. Pappeja kyllä käytetään liturgisissa kohdissa ja jumalanpalveluksessa, mutta varsinaisessa seurapuheiden kokonaisuudessa heidän osuutensa jää marginaaliseksi.
Jos tapahtuma haluaa esiintyä luterilaisena hengellisenä kokoontumisena, on perusteltua kysyä, miksi saarnavastuu on näin vahvasti maallikkopuhujilla. 12,2 % ei ole pieni vinouma, vaan selvä rakenteellinen valinta.
https://www.suviseurat.fi/ohjelma/
Suviseurojen saarnaajista vain 6 henkilöä 49ä on pappeja
7
223
Vastaukset 7
- Anonyymi00001
Se vastannee suunnilleen pappien osuutta puhujista. Voi vaihdella vuosittain. Vl-liikkeessä maallikkojen rooli on ollut alusta alkaen keskeinen. Teologian osaaminen on hyvä asia, mutta tärkeimpänä Raamatun avaimena vl-liikkeessä pidetään Pyhää Henkeä. Ei tarvitse tuntea maailman kaikkia kristillisiä suuntauksia juurta jaksain - riittää, että tuntee sen oikean opin ja tärkeimpänä on se, että puhujalla on Pyhä Henki sydämessä, jotta saarnattu sana voi synnyttää elävää uskoa.
- Anonyymi00003
kun ei ole pappi niin voi hiukan kevyemmällä omallatunnolla ladella pöntöstä isien perinnesääntöjä ihmisten riesaksi
- Anonyymi00005
Hänen otsansa päällä on kolme kirjainta, a, k ja t. Ja se "a" merkitsee "minä kiellän", ja "k", "minä hylkään täysin", ja "t", "se saastainen lohikäärme". Ja se antikristus opettaa, ja häntä opetetaan.
- Anonyymi00002
Elävä usko on vilunkia missä koko seurakunta on sitoutunut maallisen tavoitteluun vailla moraalia.
- Anonyymi00004
Mistähän sitten johtuu, että suviseurojen maallikkopuhujien saarnoissa on enemmän hengellistä antia kuin monien kirkon virkapappien saarnoissa? Molempia on nimittäin tullut kuunneltua melko paljon
- Anonyymi00008
Sinulla on sellainen korvasyyhy että arvelet vain sellaisen saarnan olevan oikeanlainen jossa paasataan televisiokieltoloita
- Anonyymi00007
Tärkeintä olisi pysyä Jumalan sanassa, eikä mukauttaa sitä omien mieltymysten mukaan.https://www.youtube.com/watch?v=0M7a57b9t4k
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa751759- 251252
Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as341142Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu135943Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.189836- 64704
- 77662
Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo196642On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit79608- 49581
Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä
Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,32528- 55517
- 58507
- 36494
Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25457- 20446
Kai sä mies ymmärrät..
..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast28432- 33423
- 40417
- 82398