Olen rakentamassa hirsistä savusaunaa ja kiukaan tekeminen on vielä vaiheessa. Ajattelin tehdä kiukaan itse. Onko kellään hyviä rakennusohjeita / linkkejä, mistä löytäisin hyvän ja toimivan kiukaan teko-ohjeet?
Savusaunan kiuas
9
15964
Vastaukset
- Kiuas
...ainakin mistä apuja löytyy:
http://www.multikustannus.fi/sauna/
Ja sieltä Savusaunan kiuas kirja, hintaa näyttää olevan 17€. En ole lukenu ko. opusta joten en tiedä onko millanen sisältö.- latomalla
käy jostain museosta katsomassa mallia.
- Topias
Rakensin viime kesänä tiileistä muuraamalla. Tulipesän tein ilman laastia tulitiileista "holvaamalla", sen ympärille alaosaan "apukiuas" parin tiilen korkeudelle polteuista savitiileistä ja lopuksi muurasin koko komeuden ympärille punatiileistä varsinaisen kiukaan. Paljon kiviä sisälle, isommat alle ja pienempä päälle.
Lämmitysaika 3-4 tuntia, löylyä riittää sitten hyvinkin tuplaten sen verran. Jos on hyviä puita, niin ei mene paljon niitäkään. Tikua ei ole ollut.
Jos asia kiinnostaa, voin yrittää värkätä jonkin piirustuksen ja panna nettiin (en tosin ole mikään taiteilija)...
--- Teikkuli
Olispa kiva, jos tekisit jonkun piirroksen kiukaasta. Olen rakentamassa savusaunaa, ja kiukaan valinta on hankalaa. Kuinka iso sun sauna on? Voisiko tulipesäluukun laittaa ulkopuolelle?
- wilperi
www.savusauna.com
- Höyrymies
Minulla on ollut omatekonen savusaunakiuas käytössä 20 v.On todella heppo tedä .Parasta tulla katsomaan .Sauna on Hartolassa
- Esko
Höyrymies kirjoitti:
Minulla on ollut omatekonen savusaunakiuas käytössä 20 v.On todella heppo tedä .Parasta tulla katsomaan .Sauna on Hartolassa
Moi
Olit kirjoittanut nettiin kiukaasta. Jos on mahdollista tulla vielä katsomaan ja tutustumaan niin tulisimme mielellämme. Asumme Sysmässä - VapunJälkeen 2010
Esko kirjoitti:
Moi
Olit kirjoittanut nettiin kiukaasta. Jos on mahdollista tulla vielä katsomaan ja tutustumaan niin tulisimme mielellämme. Asumme SysmässäOlen Pirttijärvellä , Pohjolasta Itään 10,5 km Teikarlahti , niitä 0,5 km länteen No 20
- heke4
HIntaa on liikaa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305792Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144364Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403237IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522951Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3391549Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338- 621276
Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321206- 791169
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul4011161