Älä syö, äläkä lehtiä. Syötäväksi kelpaavat vain raparperin varret, ja nekin kypsennettyinä.
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/c77ce541-317f-4f10-bda6-6df17ac275b6
Oletko tehnyt jo raparperista piirakkaa tai kiisseliä ? Mie tein kiisseliä.
Vain hiukan laitoin sokeria sekaan. Se korvaa jugurtit ja muut välipalat.
Syssymmällä mustikat ja puolukat korvaavat kaupan mössöt.
Pystyykö joku syömään raparperia raakana ?
19
163
Vastaukset 19
- Anonyymi00001
Lapsena kun ei saanut karamellejä söimme ohuista raparperinvarsista pilkottuja pieniä paloja raakana hienosokerin kanssa. Kukaan ei kehottanut juomaan maitoa samassa yhteydessä.
- Anonyymi00002
Ei pysty - onneksi. Raparperikiisseliä syön kauramaidon kera.
Pitääkö maitoa juoda raparperin kanssa ? Miksi ?- Anonyymi00004
Oksaalihapon takia.
- Anonyymi00003
Jotkut pystyvät syömään vahvoja chilejäkin. Olin kerran lähes kuolla
keskivahvasta. Herttileijaa mikä polte ! - Anonyymi00005
Ei pysty.
- Anonyymi00006
no,
raparperi tarvitsee kalkin
ja vaarantaa kihdin ja munuaiset ja sydämen
lopettakaa pelleily
ja juokaa ainkin maitoa tai piimää ennen raparperia pinaattia punajuurta ...
enemmän hotkiessanne
CaCl₂ + H₂C₂O₄ = CaC₂O₄ + 2HCl (saostumaton osa mahassa) - Anonyymi00007
En päässyt lukemaan iltistä, mitä uhkaavaa siinä lukee.
Tietysti syön raakaa raparperia, mutta syön myös piimää, jugurttia, raejuustoa ja tavallista maitoa. - Anonyymi00008
Pentuna tuli syötynä raakana
- Anonyymi00009
Muistan, kirpeitä.
- Anonyymi00010
Penskana syötiin raakana, ei tosin isoja määriä eikä maidon juonnista ollut mitään tietoa. Aikuisena raparperin käyttö rajoittunut muutamaan piirakkaan eikä enää muutamaan vuoteen sitäkään.
- Anonyymi00011
Lapsena niitä tuli syötyä.
- Anonyymi00012
iltalehtien kurkkijoille mainostan kikan
Kun saatte jo honkin tautiinne
mene lääkärille -käskyn
ja ota lääkkees
niin miettikää onko
päivitä repestis
niissä sellaisia joista voi valita lääkepolun jossa sama lääke auttaa edes vähän useampia ongelmia, sellaisia löytyy MUTTEI suoraan käypähoidosta kun lääkepalvelut ovat tässä suhteessa vähän vanhanaikaudia
Esim reumaa kihtiä veritulppaa yhdellä lääkkellö niin munuaisen työt vähenevät - Anonyymi00013
Sain neuvon kuoria raparperi sekä sitten aina topata sokeriin ja näin syödä. Kuulemma vanhukset lapsena kotonaan oppivat näin maalaisille tavoille.
- Anonyymi00014
Onnekkaita olette te joilla on paljon raparperejä. Siitä tehtyä vaikka mitä hyvää hilloa ja mehuakin. Ja kiva olla tuoreita raparperipaloja pakastettuinakin jos talvella tekee mieli keitellä raparperisoppaa/kiisseliä.
- Anonyymi00015
Ennen oli pihoissa puutarhoja, nyt on vuokrattavana aarin peltoja.
- Anonyymi00016
Hyvin niistä pakastetuista paloista saa piirakkaakin kun laittaa jäisenä taikinan sekaan.
- Anonyymi00017
syöty on ja kastettu sokeriin ja siirappiin silloin -50 luvulla.
Nyt kun on netti, en taatusti syö. Samat huonot aineet, ei ne poistu, on vaikka jotain vastavoimaa ottaisi vatsan tuntemuksien takia. - Anonyymi00018
No niin nyt on kesän ensimmäinen raparperikiisseli tehty! Naapuri tuo mökiltään kun siellä kuulemma raparperit rehottaa.
Tein Ohramannapuuroa kiisselin seuraksi, kohta nautiskelen. - Anonyymi00019
En halua vatsavaivoja, siksi en syö.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1771580
Muistakaa pojat tämä.
Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.104793En ehkä onnistu siinä
Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.58735Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin
Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset203598- 128561
- 48546
Pahoin pelkään nainen
että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus50528- 37526
Viesti jonka haluaisit lähettää...
hänelle. Onko jokin pieni tunniste jonka vain te tiedätte. Onko naiselta miehelle tai toisinpäin, joku joku päivämäärä15510- 25493