Mikä on SAKO?

Nina-Soturi

Mitä muuten tarkoittaa rynnäkkökiväärissä SAKO merkintä? Onko se Suojeluskuntain ase ja Konepaja Osakeyhtiö? Ammummeko vieläkin Suojeluskuntain ruiskuilla? Se on kätketty lyhenteeseen, ettei kukaan innostuisi liikaa, kuullessaan Suojeluskuntalaisuudestaan.

Suomalaiset ovat lahtareitten murhamiehistä kunniaansa tekevä armeija.

Miksi Kenttälakki vaihtui barettiin? siksi koska sitä sanottiin "verikauhaksi".

Tuossa SAKO lyhenteessä tapahtui sama asia, kun HETEKA sänkyjä myytiin Suomen maalaisille paljon. Mitä sitten HETEKA tarkoittaa? Se on lyhenne Helsingissä toimineesta huonekaluvalmistajasta Helsingin teräs kaluste. Jos maalaiset olisivat sen tienneet niin olisivatko ostaneet sängyn joka vääntää ihmisen luuston kieroksi?

Suojeluskunnat samoin väänsivät Suomalaisen mieleen kauaskantoisen kierouman, mikä ei kuulu normaalin Suomalaisen tapoihin.

Hävetkää kierot lahtarit!

77

6883

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • absent

      Hiljaa kommunisti.

      • Nina-Soturi

        En ole kommari.
        Lahtarit ja kommarit edustavat samoja hulinointiin tähtääviä ajatuksia. Kommarit ovat jo kuolleet sukupuuttoon ja Suomen Puolustusvoimat jatkaa samaa lahtarien/suojeluskuntakaisten ihannointia.

        Suomessa on kielletty Suojeluskunnat, mutta Puolustusvoimat on sisällyttänyt sen omiin promootioihinsa ja kunniallisuuksiinsa.

        Mene Puolustusvoimiin kunnioittamaan valkoista veristä kunniallisuutta.

        Oikea toiminta minun mielestäni lähtee puolueettomasta politiikasta ilman siteitä hulluun menneisyyteen.


      • huhhuhh
        Nina-Soturi kirjoitti:

        En ole kommari.
        Lahtarit ja kommarit edustavat samoja hulinointiin tähtääviä ajatuksia. Kommarit ovat jo kuolleet sukupuuttoon ja Suomen Puolustusvoimat jatkaa samaa lahtarien/suojeluskuntakaisten ihannointia.

        Suomessa on kielletty Suojeluskunnat, mutta Puolustusvoimat on sisällyttänyt sen omiin promootioihinsa ja kunniallisuuksiinsa.

        Mene Puolustusvoimiin kunnioittamaan valkoista veristä kunniallisuutta.

        Oikea toiminta minun mielestäni lähtee puolueettomasta politiikasta ilman siteitä hulluun menneisyyteen.

        .. poistaa kaltaisesi kommarit ennenpitkää.


      • Nina-Soturi
        huhhuhh kirjoitti:

        .. poistaa kaltaisesi kommarit ennenpitkää.

        Listi, listi kapitalisti.

        Ottiko päähän, kun et osannut vastata ainoaankaan kysymykseeni.


      • huhhuhh
        Nina-Soturi kirjoitti:

        Listi, listi kapitalisti.

        Ottiko päähän, kun et osannut vastata ainoaankaan kysymykseeni.

        Nimittäin kyllä listin.


    • H.P.

      Beretta osti Sakon.
      AK:tkin saatiin rutosti halvemmalla Kiinasta ja Venäjältä.

      Kenttälakkikin vaihtui ihan muiden varusteiden mukana. Olisihan se nyt vähintäänkin omituista, kun muut vermeet ol hi-tech ja lakki sitten jotain sotaa edeltävän ajan designii.

      • Nina-Soturi

        Jos armeijalla on polkupyöriä ja kunnostettuja ja hyväkuntoisia. Katsooko joku kieroon jos ajaa -40 luvun polkupyörällä? Sillä ajaa samalla lailla kuin uudella kunnostettuna. Puolustusvoimat itse kehoittaaa säästämään ja ostaa mölkkäsee uuden polkupyörän design-mallii. On se varmaan hienoo elvistellä.

        Puolustusvoimien sotilaspuvut, ja varusteet aseineen on rumia, eikä niitä voi käyttää kuin metsässä! Miksi sitten vaivautua designiin?

        Puolustusvoimat on kuin rysänpäältä kiinni jäänyt varas. Ei tunnusta syntiään. Miksi? Siksikö että kaikki sen saisivat tietää. Salassa kähmitte edelleen!


      • jury
        Nina-Soturi kirjoitti:

        Jos armeijalla on polkupyöriä ja kunnostettuja ja hyväkuntoisia. Katsooko joku kieroon jos ajaa -40 luvun polkupyörällä? Sillä ajaa samalla lailla kuin uudella kunnostettuna. Puolustusvoimat itse kehoittaaa säästämään ja ostaa mölkkäsee uuden polkupyörän design-mallii. On se varmaan hienoo elvistellä.

        Puolustusvoimien sotilaspuvut, ja varusteet aseineen on rumia, eikä niitä voi käyttää kuin metsässä! Miksi sitten vaivautua designiin?

        Puolustusvoimat on kuin rysänpäältä kiinni jäänyt varas. Ei tunnusta syntiään. Miksi? Siksikö että kaikki sen saisivat tietää. Salassa kähmitte edelleen!

        Puolustusvoimien sotilaspuvut, ja varusteet aseineen on rumia, eikä niitä voi käyttää kuin metsässä! Miksi sitten vaivautua designiin?

        No voi helevetti!! Yleensä ne on metsään tarkotettuki! Vai pitäskö varusteet tehdä kaupunkityttöjen silmiä hiveleviksi trendituotteiksi!? ei p**kele! Nii joo ja Onkos Nina-Soturi käyny ees inttiä!? kysyn vaan...


      • Nina-Soturi
        jury kirjoitti:

        Puolustusvoimien sotilaspuvut, ja varusteet aseineen on rumia, eikä niitä voi käyttää kuin metsässä! Miksi sitten vaivautua designiin?

        No voi helevetti!! Yleensä ne on metsään tarkotettuki! Vai pitäskö varusteet tehdä kaupunkityttöjen silmiä hiveleviksi trendituotteiksi!? ei p**kele! Nii joo ja Onkos Nina-Soturi käyny ees inttiä!? kysyn vaan...

        Todellinen mielenkiintonihan pohjautuu puolueettoman Suomen ajatuksiin, enkä kaipaa sitä historiallista hölynpölyä mitä Puolustusvoimat kunninpäivinä sylkee ihmisten naamoille.

        Suomi on hieno maa missä elää. Tuomitsen tuon puolustusvoimien ihailun, sotien käyneitten ihmisten suhteen. Miksi? Tiedätkö itse miten kurinalaton oli suojeluskunta? Tekivät mitä tekivät. Tänään se on kielletty organisaatio. Kerro mistä syystä?

        Onneksi itselläni on vahva mielipide oikean ja väärän suhteen.

        Miksi Suomen puolustusvoimat ei tänäänkään voi myöntää historiallisia vääryyksiään, vaan mennään Mannerheimin haudalle vannomaan ne samat valheelliset lauseet joka juhlapäivä.

        Mitä minun "inttiini" tulee, niin ota selvää jos sinusta on ottajaksi. On ne Puolustusvoimien tietohallinta järjestelmässä.


      • absent
        Nina-Soturi kirjoitti:

        Todellinen mielenkiintonihan pohjautuu puolueettoman Suomen ajatuksiin, enkä kaipaa sitä historiallista hölynpölyä mitä Puolustusvoimat kunninpäivinä sylkee ihmisten naamoille.

        Suomi on hieno maa missä elää. Tuomitsen tuon puolustusvoimien ihailun, sotien käyneitten ihmisten suhteen. Miksi? Tiedätkö itse miten kurinalaton oli suojeluskunta? Tekivät mitä tekivät. Tänään se on kielletty organisaatio. Kerro mistä syystä?

        Onneksi itselläni on vahva mielipide oikean ja väärän suhteen.

        Miksi Suomen puolustusvoimat ei tänäänkään voi myöntää historiallisia vääryyksiään, vaan mennään Mannerheimin haudalle vannomaan ne samat valheelliset lauseet joka juhlapäivä.

        Mitä minun "inttiini" tulee, niin ota selvää jos sinusta on ottajaksi. On ne Puolustusvoimien tietohallinta järjestelmässä.

        Suojeluskuntalaiset olivat sankareita ja sinä olet saastainen kommaripelle joka pitäisi viedä saunan taakse.


      • Nina-Soturi
        absent kirjoitti:

        Suojeluskuntalaiset olivat sankareita ja sinä olet saastainen kommaripelle joka pitäisi viedä saunan taakse.

        Vituttaako sinua kun minä olen upseeri ja sinä ties mitä...

        Minä olen kunniallinen enkä hyväksy kommunismia enkä valkoisen armeijan joukkomurhia.

        Asiallinen ja kunniallinen armeija omine voittoineen ja epäonnistumisineen on minun mieleen. En edelleenkään nuole lahtarien saappaita!


      • Pro-Staff
        Nina-Soturi kirjoitti:

        Vituttaako sinua kun minä olen upseeri ja sinä ties mitä...

        Minä olen kunniallinen enkä hyväksy kommunismia enkä valkoisen armeijan joukkomurhia.

        Asiallinen ja kunniallinen armeija omine voittoineen ja epäonnistumisineen on minun mieleen. En edelleenkään nuole lahtarien saappaita!

        Nyt sinä suuri soturi olet ehkä liiaksi jumittunut tuohon lahtaritouhuun. Lahtariarmeija sitä, lahtariarmeija tätä. Ei Suomen sodan ajan toimia voi pistää yhtäläisyysmerkillä suojeluskuntien lahtaritouhuihin, etenkin kun ne lahtaukset tapahtuivat paljolti 1918 ja vähän sen jälkeen -niitä tekoja mitenkään puolustamatta. Kyllä sen jokainen upseeri tietää.
        Oletko mahdollisesti upseeri työpaikkanne paintball-porukassa..


      • Nina-Soturi
        Pro-Staff kirjoitti:

        Nyt sinä suuri soturi olet ehkä liiaksi jumittunut tuohon lahtaritouhuun. Lahtariarmeija sitä, lahtariarmeija tätä. Ei Suomen sodan ajan toimia voi pistää yhtäläisyysmerkillä suojeluskuntien lahtaritouhuihin, etenkin kun ne lahtaukset tapahtuivat paljolti 1918 ja vähän sen jälkeen -niitä tekoja mitenkään puolustamatta. Kyllä sen jokainen upseeri tietää.
        Oletko mahdollisesti upseeri työpaikkanne paintball-porukassa..

        Minun mielestäni Puolustusvoimien pitää tunnustaa julkisesti juhlapäivinä historialliset virheet Puolustusvoimissa ja lupaus tulevaisuuteen kunniallisena ja arvokkaana organisaationa.

        Nykyisin ei saa enää pitää Mannerheimin syntymäpäivää piilotellulla Puolustusvoimien lippujuhla nimikkeellä.

        Totuus pitää kertoa.

        Miksi ei voisi kertoa: Mannerheim oli aikamme johtaja mutta hän teki esikuntineen paljon virheitä maamme puolustamisessa ja semmoisista toiminnoista ollaan luovuttu kokonaan.

        Sitten pöytä on puhdas ja tulevaisuudessa häpeämme sellaista historiallista menettelyä.

        Puolustusvoimien tunnustus: Murhasimme vapaus-sodan aikana n. 30000 suomalaista ja pyydämme anteeksi. Sen pitää lausua Puolustusvoimien komentaja joka itsenäisyyspäivä. Teimme sen ajan oloissa Suojeluskunnat. Liittoutuneet laittoivat meidät kuriin koska emme itse osanneet. Kiitos liittoutuneille. Sanokaa se!


      • absent
        Nina-Soturi kirjoitti:

        Vituttaako sinua kun minä olen upseeri ja sinä ties mitä...

        Minä olen kunniallinen enkä hyväksy kommunismia enkä valkoisen armeijan joukkomurhia.

        Asiallinen ja kunniallinen armeija omine voittoineen ja epäonnistumisineen on minun mieleen. En edelleenkään nuole lahtarien saappaita!

        Korpraali ei ole upseeri.


      • absent
        Nina-Soturi kirjoitti:

        Minun mielestäni Puolustusvoimien pitää tunnustaa julkisesti juhlapäivinä historialliset virheet Puolustusvoimissa ja lupaus tulevaisuuteen kunniallisena ja arvokkaana organisaationa.

        Nykyisin ei saa enää pitää Mannerheimin syntymäpäivää piilotellulla Puolustusvoimien lippujuhla nimikkeellä.

        Totuus pitää kertoa.

        Miksi ei voisi kertoa: Mannerheim oli aikamme johtaja mutta hän teki esikuntineen paljon virheitä maamme puolustamisessa ja semmoisista toiminnoista ollaan luovuttu kokonaan.

        Sitten pöytä on puhdas ja tulevaisuudessa häpeämme sellaista historiallista menettelyä.

        Puolustusvoimien tunnustus: Murhasimme vapaus-sodan aikana n. 30000 suomalaista ja pyydämme anteeksi. Sen pitää lausua Puolustusvoimien komentaja joka itsenäisyyspäivä. Teimme sen ajan oloissa Suojeluskunnat. Liittoutuneet laittoivat meidät kuriin koska emme itse osanneet. Kiitos liittoutuneille. Sanokaa se!

        "Nykyisin ei saa enää pitää Mannerheimin syntymäpäivää piilotellulla Puolustusvoimien lippujuhla nimikkeellä."

        Mannerheimin syntymäpäivä on juhlan arvoinen. Et olisi sinäkään sielä trollaamassa tällähetkellä ilman häntä.

        "Totuus pitää kertoa."

        Niin pitää.


        "Miksi ei voisi kertoa: Mannerheim oli aikamme johtaja mutta hän teki esikuntineen paljon virheitä maamme puolustamisessa ja semmoisista toiminnoista ollaan luovuttu kokonaan."

        Mikäpä johtaja ei tekisi virheitä.

        "Puolustusvoimien tunnustus: Murhasimme vapaus-sodan aikana n. 30000 suomalaista ja pyydämme anteeksi."

        30,000 "suomalaista" kommunistia sen aloitti. Selkään tuli, ei kannata itkeä.

        "Sen pitää lausua Puolustusvoimien komentaja joka itsenäisyyspäivä. Teimme sen ajan oloissa Suojeluskunnat. Liittoutuneet laittoivat meidät kuriin koska emme itse osanneet. Kiitos liittoutuneille. Sanokaa se!"

        Ilman Suojeluskuntia ei olisi Suomen Tasavaltaa. Pidä nyt se pääsi kiinni, pakkaa kamat ja muuta Moskovaan.


      • Nina-Soturi
        absent kirjoitti:

        Korpraali ei ole upseeri.

        Sinä olet Korpraali elikkäs miehistöä. Jep! Minä olen 27-vuotias upseeri ja nainen.


      • Nina-Soturi
        absent kirjoitti:

        "Nykyisin ei saa enää pitää Mannerheimin syntymäpäivää piilotellulla Puolustusvoimien lippujuhla nimikkeellä."

        Mannerheimin syntymäpäivä on juhlan arvoinen. Et olisi sinäkään sielä trollaamassa tällähetkellä ilman häntä.

        "Totuus pitää kertoa."

        Niin pitää.


        "Miksi ei voisi kertoa: Mannerheim oli aikamme johtaja mutta hän teki esikuntineen paljon virheitä maamme puolustamisessa ja semmoisista toiminnoista ollaan luovuttu kokonaan."

        Mikäpä johtaja ei tekisi virheitä.

        "Puolustusvoimien tunnustus: Murhasimme vapaus-sodan aikana n. 30000 suomalaista ja pyydämme anteeksi."

        30,000 "suomalaista" kommunistia sen aloitti. Selkään tuli, ei kannata itkeä.

        "Sen pitää lausua Puolustusvoimien komentaja joka itsenäisyyspäivä. Teimme sen ajan oloissa Suojeluskunnat. Liittoutuneet laittoivat meidät kuriin koska emme itse osanneet. Kiitos liittoutuneille. Sanokaa se!"

        Ilman Suojeluskuntia ei olisi Suomen Tasavaltaa. Pidä nyt se pääsi kiinni, pakkaa kamat ja muuta Moskovaan.

        Tämä ei jää tähän. Pommitan!


      • huhhuhh
        Nina-Soturi kirjoitti:

        Todellinen mielenkiintonihan pohjautuu puolueettoman Suomen ajatuksiin, enkä kaipaa sitä historiallista hölynpölyä mitä Puolustusvoimat kunninpäivinä sylkee ihmisten naamoille.

        Suomi on hieno maa missä elää. Tuomitsen tuon puolustusvoimien ihailun, sotien käyneitten ihmisten suhteen. Miksi? Tiedätkö itse miten kurinalaton oli suojeluskunta? Tekivät mitä tekivät. Tänään se on kielletty organisaatio. Kerro mistä syystä?

        Onneksi itselläni on vahva mielipide oikean ja väärän suhteen.

        Miksi Suomen puolustusvoimat ei tänäänkään voi myöntää historiallisia vääryyksiään, vaan mennään Mannerheimin haudalle vannomaan ne samat valheelliset lauseet joka juhlapäivä.

        Mitä minun "inttiini" tulee, niin ota selvää jos sinusta on ottajaksi. On ne Puolustusvoimien tietohallinta järjestelmässä.

        Joskin tyhjäpäinen blondi.

        Jätä aikuisten jutut miehille.


      • huhhuhh
        Nina-Soturi kirjoitti:

        Sinä olet Korpraali elikkäs miehistöä. Jep! Minä olen 27-vuotias upseeri ja nainen.

        .. kenraali.


      • Nina-Soturi
        huhhuhh kirjoitti:

        .. kenraali.

        Kerran olet sitten kenraali, niin kerro kaikille miten leveä on Kenttätykistöpatteriston tai Tykistöryhmän vastuualue rintamataistelussa?


      • Nina-Soturi
        huhhuhh kirjoitti:

        Joskin tyhjäpäinen blondi.

        Jätä aikuisten jutut miehille.

        Kerro kenraali miten tärkeä Herra Nenonen oli?


      • huhhuhh
        Nina-Soturi kirjoitti:

        Kerro kenraali miten tärkeä Herra Nenonen oli?

        ... idiootit eivät kiinnosta minua.


      • huhhuhh
        Nina-Soturi kirjoitti:

        Kerran olet sitten kenraali, niin kerro kaikille miten leveä on Kenttätykistöpatteriston tai Tykistöryhmän vastuualue rintamataistelussa?

        Eikä täällä ruveta sotasalaisuuksilla kehuskelemaan, poju!


      • Nina-Soturi
        huhhuhh kirjoitti:

        ... idiootit eivät kiinnosta minua.

        Vilho Petter Nenonen oli Suomen Kenttätykistön isä, joka loi Kennttätykistöstä tarkan ja tulivoimaisen vaikka olisimmekin köyhiä. Se on vähän samanlainen kuin viestien salaustekniikan Reino Hallamaa.

        Kenttätykistön tuliyksikkö on patteristo, 12 tykkiä. Mittaustakin hän sääteli...

        Nyt osuu jos nyt sitten ruvetaan koettamaan!


      • Nina-Soturi
        huhhuhh kirjoitti:

        Eikä täällä ruveta sotasalaisuuksilla kehuskelemaan, poju!

        Ne ovat yhtäsuuria kuin pohjanmaan pellot. Vai kusaispesääkö ajattelit niillä härnäämään.


      • Kirjans lukenut
        Nina-Soturi kirjoitti:

        Vilho Petter Nenonen oli Suomen Kenttätykistön isä, joka loi Kennttätykistöstä tarkan ja tulivoimaisen vaikka olisimmekin köyhiä. Se on vähän samanlainen kuin viestien salaustekniikan Reino Hallamaa.

        Kenttätykistön tuliyksikkö on patteristo, 12 tykkiä. Mittaustakin hän sääteli...

        Nyt osuu jos nyt sitten ruvetaan koettamaan!

        Nina-Satuilija puhuu pötyä! Vasta koordinaattimuuntimen keksiminen teki pienestä tykistöstä tulivoimaisen, tarkan ja tehokkaan!


        "Vilho Petter Nenonen oli Suomen Kenttätykistön isä, joka loi Kennttätykistöstä tarkan ja tulivoimaisen vaikka olisimmekin köyhiä. Se on vähän samanlainen kuin viestien salaustekniikan Reino Hallamaa."

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=500000000000015&posting=22000000009619281


        Nina-tyhjänpuhuja ei taida tietää läheskään sitä mitä luulee tietävänsä! Ei se Nenonenkaan sentään kaikkea keksinyt itse, vaikka kovasti yrittikin omia tuon mullistavan muunnin-keksinnön nimiinsä ruotsinkielisessä elämänkertateoksessaan!

        Ota Suomen Kenttätykistön Historia osa 2 ja lue juttu koordinaattimuuntimen keksijästä eli
        Majuri Unto Petäjän keksinnöstä kertova juttu!

        Suomen kenttätykistön historia osa 2
        Paulaharju, Jyri; Sinerma, Martti;
        Koskimaa, Matti
        ISBN: 9529055110
        Suomen kenttätykistön säätiö, 1994


        Löytyy täältä foorumeiltakin juttua asiasta ja ihan oikeinkin kirjoitettuna...Mitä nyt Roope vähän satuilee!

        **********************************


        http://www.jippii.fi/jsp/forum/thread.jsp?b=armeija&t=6337

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=4000000000000028&posting=22000000004471968



        Hain eilen kirjastosta Evl Matti Koskimaan mainion teoksen KARHUMÄESTÄ ILOMANTSIIN ISBN 951-0-24831-2 v.2000
        ja siinä on asia kerrottu hyvin täsmällisesti ja seikkaperäisesti sivuilla 33-37.

        Koskimaa oli kiinostunut keksinnön tekijästä ja otti selvää tapahtumien kulusta. Hän oli tavannut valtiotieteen maisteri, ekonomi,
        luutnantti Lauri Meriluodon ja haastatellut häntä ja kirjassa on LM:n kertomana tapahtumat Suvi-Kumsassa!

        Kirjassa on myöskin Majuri Unto Petäjän haastattelu sivulla 36.

        Tämä LM toimi siihen aikaan Maaselän Esikunnan tykistöosastossa ja sen lisäksi ampumaopin opettajana Suvi-Kumsassa kaikilla kursseilla 1-6.
        Siis todella hyvällä näköalapaikalla ja tuli siten tietoiseksi tästä mullistavasta keksinnöstä jo hyvin aikaisessa vaiheessa.
        Kirjassa kerrotaan kuinka Ev Honko meni 13.4.1943 esittelemään keksintöä Nenoselle ja myöskin sen että Majuri Unto Petäjä kävi myöskin muuntimen keksijän ominaisuudessa Nenosen luona.

        (Nähtävästi Honko ei osannut toisen keksintöä selostaa järkevästi, kommentti kirjoittajan).

        Koskimaa mainitsee myöskin kirjassaan Alajoen teoksen Tykistökenraali V. P. Nenonen Legenda jo eläessään ja sen että siinä teoksessa EI tiedetä mitään Petäjän vierailusta Nenosen luona. Mainintana on että "jotain vaikutteita Ev Honko lienee saanut Suvi-Kumsan Ampumakoulusta..."

        Suomen Kenttätykistön Historia osa 2 sisältänee lisää tietoa asiasta, koska sitä kirjoitettaessa tuli tämä koordinaattimuuntimen keksijä-kysymys vastaan.

        Kävi vaan niin kuten monesti käy että mullistavan keksinnön tekijä jäi ilman MITÄÄN virallista tunnustusta eläissään!

        Koskimaan kirjassa kerrotaan kuinka Kuninkaallisen Tykistön 200-vuotisjuhlissa 3.6.1994 oli tämä keksijäkysymys tarkoitus virallisemmin esitellä (ja varmaankin esiteltiin) mutta U. Petäjä oli kuollut viikkoa aiemmin.

        Se mies olisi mitalinsa totisesti ansainnut jos kuka.

        Kirjassa LM kertoo myöskin kuinka ensimmäinen prototyyppi tehtiin "fanerista"!

        --------------

        Siis jonkinlainen asteikkolevy oli kyseessä ja homma taisi toimia VAIN ja ainoastaan sellaisessa maastossa ja sellaisilla alueilla mistä oli TARKAT ja paikkansa pitävät kartat eli siis soveltui hyvin "perääntymistaisteluihin" ja puolustussotaan omalla maaperällä mistä oli hyvät kartat jo olemassa. Ei tainnut soveltua oikein hyvin nopeaan hyökkäyssotaan vieraille ja tuntemattomille maille...


      • huhhuhh
        Nina-Soturi kirjoitti:

        Ne ovat yhtäsuuria kuin pohjanmaan pellot. Vai kusaispesääkö ajattelit niillä härnäämään.

        .. äitin pikku nallekarhu!


      • huhhuhh
        Nina-Soturi kirjoitti:

        Vilho Petter Nenonen oli Suomen Kenttätykistön isä, joka loi Kennttätykistöstä tarkan ja tulivoimaisen vaikka olisimmekin köyhiä. Se on vähän samanlainen kuin viestien salaustekniikan Reino Hallamaa.

        Kenttätykistön tuliyksikkö on patteristo, 12 tykkiä. Mittaustakin hän sääteli...

        Nyt osuu jos nyt sitten ruvetaan koettamaan!

        ... muinaiset kentsumme tunnen.

        Älä leiki opettajaa. Se ei oikein istu rähjäiseen tyyliisi.

        "Kenttätykistön tuliyksikkö on patteristo, 12 tykkiä. Mittaustakin hän sääteli..."

        Ihanko totta! Enpä tiennytkään! Kerro lisää, baby!


      • jalkaväkimies
        Nina-Soturi kirjoitti:

        Vilho Petter Nenonen oli Suomen Kenttätykistön isä, joka loi Kennttätykistöstä tarkan ja tulivoimaisen vaikka olisimmekin köyhiä. Se on vähän samanlainen kuin viestien salaustekniikan Reino Hallamaa.

        Kenttätykistön tuliyksikkö on patteristo, 12 tykkiä. Mittaustakin hän sääteli...

        Nyt osuu jos nyt sitten ruvetaan koettamaan!

        Kenttätykistön tuliyksikkö, patteristo, on 18 tykkiä. Ollut jo pitkään.


      • Mäkkylän kreivi
        Nina-Soturi kirjoitti:

        Sinä olet Korpraali elikkäs miehistöä. Jep! Minä olen 27-vuotias upseeri ja nainen.

        Sinulla on hyvät (ja aggressiiviset) mielipiteet. Oletko tosiaan res. vänr.? Minä - aatelisarvostani huolimatta - olen res. korpr. Jatka kommentointiasi - olet palstan suola. Yst.terv. ja hyvää alkavaa syksyä tv. Mäkkylän kreivi.


      • Anonyymi
        jalkaväkimies kirjoitti:

        Kenttätykistön tuliyksikkö, patteristo, on 18 tykkiä. Ollut jo pitkään.

        V.74-75 se oli 12 tykkiä, terveisin vanha mittausa liupseeri entisestä PohmTR:stä.


    • Jos ei päinvastoin.

      Suojeluskuntain Ase- ja Konepaja Oy
      mutta muistapa että valmet:kin on ValtionMetalli...


      Väitätkö että ihmiset ottavat poliittisen kannan jos ampuvat Smith & Wessonilla tai heidän elämän arvonsa ovat samat kuin Samuel Colt:lla jos kantaa colt 1911:a

      Tuolla logiikalla isäni on kommunisti ja minä kuulun sisilian mafiaan. Kuinkahan veljeni tulee toimeen isäni kanssa koska velipoikani on Remington fani.

      VArmaan on homo jos käyttää husqvarna haulikkoa ja englantilaisilla aseilla ammuttaessa on huono kokki.

      Onkohan Uzi:n käyttö myös poliittinen kannanotto tai mitä tuumii tsekkiläisen scorpionin käyttäjä?

      Luuletko muka oikeasti että nimellä on väliä. Tänäänki oltiin ampumassa Baikalilla ja Remarilla rinnakkain, ja kumma kyllä hyvin tultiin juttuun.

      • absent

        Ei maksa vaivaa vastata. Ilmiselvää trollausta.


      • Nina-Soturi
        absent kirjoitti:

        Ei maksa vaivaa vastata. Ilmiselvää trollausta.

        Sinua ottaa päähän kun minä olen nainen ja upseeri. Pilkkaa millä haluat. Minulla on hymyä suupieli täynnä :)

        Saanko kertoa sinun mielipiteitäsi koostuneen tunnereaktion? Jatka, että voin nauraa taas sinun voimattomuudellesi.

        Mitä minä sinulle keksisin? Kerro montako miestä on tulenjohtueessa? Esitä asia muodossa X X X :) kävikö jo joimattomaksi?


      • absent kirjoitti:

        Ei maksa vaivaa vastata. Ilmiselvää trollausta.

        pitää vain mielenvirkeänä kun saa kiistellä ja kyseenalaistaa hänen teorioitaan...


      • Jarmo-Pimppa
        Nina-Soturi kirjoitti:

        Sinua ottaa päähän kun minä olen nainen ja upseeri. Pilkkaa millä haluat. Minulla on hymyä suupieli täynnä :)

        Saanko kertoa sinun mielipiteitäsi koostuneen tunnereaktion? Jatka, että voin nauraa taas sinun voimattomuudellesi.

        Mitä minä sinulle keksisin? Kerro montako miestä on tulenjohtueessa? Esitä asia muodossa X X X :) kävikö jo joimattomaksi?

        Juttusi ovat niin sekavia että todennäköisesti reputit P2-testin jos nyt armeijassa olet ollutkaan, eli ei toivoa että olisit upseeri. Todennäköisesti olet työtön amk-insinööri. Esitä rynnäkkökiväärin luodin lähtönopeus muodossa xxx y/z!!


      • Nina-Soturi
        Jarmo-Pimppa kirjoitti:

        Juttusi ovat niin sekavia että todennäköisesti reputit P2-testin jos nyt armeijassa olet ollutkaan, eli ei toivoa että olisit upseeri. Todennäköisesti olet työtön amk-insinööri. Esitä rynnäkkökiväärin luodin lähtönopeus muodossa xxx y/z!!

        Tulenjohtueessa on 2upseeria, 4 aliupseeria ja 10 miehistöön kuuluvaa. Kuka pitää hallussaan kiikaria? Minä. Kuka sitten juoksee? Muut.


      • Jarmo-Pimppa
        Nina-Soturi kirjoitti:

        Tulenjohtueessa on 2upseeria, 4 aliupseeria ja 10 miehistöön kuuluvaa. Kuka pitää hallussaan kiikaria? Minä. Kuka sitten juoksee? Muut.

        Esitä rynnäkkökiväärin luodin lähtönopeus muodossa xxx y/z!!


      • Nina-Soturi
        Jarmo-Pimppa kirjoitti:

        Esitä rynnäkkökiväärin luodin lähtönopeus muodossa xxx y/z!!

        Minkä painoisella luodilla haluaisit ampua? Miten jos muutettaisiin se läntiseen kaliperiin 4,45 tai 5,5 mm luotiin. Nouseeko lähtönopeus vai eikö?
        11 grammasella menee siihen 700 metriin sekunnissa. Oletko itse ladannut patruunat vai käytätkö tehdastekosia. Miten saisit luvankaan niille. Saisitko? Monia kysymyksiä herää. Oletko rikollinen tai itselataaja?


      • huhhuhh
        Nina-Soturi kirjoitti:

        Sinua ottaa päähän kun minä olen nainen ja upseeri. Pilkkaa millä haluat. Minulla on hymyä suupieli täynnä :)

        Saanko kertoa sinun mielipiteitäsi koostuneen tunnereaktion? Jatka, että voin nauraa taas sinun voimattomuudellesi.

        Mitä minä sinulle keksisin? Kerro montako miestä on tulenjohtueessa? Esitä asia muodossa X X X :) kävikö jo joimattomaksi?

        .. etkä upseeri.

        Tv. Kenraali


      • huhhuhh
        Nina-Soturi kirjoitti:

        Tulenjohtueessa on 2upseeria, 4 aliupseeria ja 10 miehistöön kuuluvaa. Kuka pitää hallussaan kiikaria? Minä. Kuka sitten juoksee? Muut.

        ... upseeri, niin tositilanteessa sinuun osuisi ensimmäisenä. Takaraivoon ;)


      • Nina.Soturi
        huhhuhh kirjoitti:

        .. etkä upseeri.

        Tv. Kenraali

        Kerro, kuka olen? Kyllähän kenraalin pitäisi tietää ja 41 vuotiaskin vielä. Hienoo.


      • Nina-Soturi
        huhhuhh kirjoitti:

        ... upseeri, niin tositilanteessa sinuun osuisi ensimmäisenä. Takaraivoon ;)

        Sinä kenraali tiedät piirun. Ajatellaan, sinulla on jalat piirun kulmassa ja jalkojesi pituus on yksi kilometri. Miten etäällä kantapäät ovat toisistaan?


      • Jarmo-Pimppa
        Nina-Soturi kirjoitti:

        Minkä painoisella luodilla haluaisit ampua? Miten jos muutettaisiin se läntiseen kaliperiin 4,45 tai 5,5 mm luotiin. Nouseeko lähtönopeus vai eikö?
        11 grammasella menee siihen 700 metriin sekunnissa. Oletko itse ladannut patruunat vai käytätkö tehdastekosia. Miten saisit luvankaan niille. Saisitko? Monia kysymyksiä herää. Oletko rikollinen tai itselataaja?

        Eikö Niinasoturi osaa??! Ei pitäisi olla vaikea kysymys!

        Kerro rynnäkkökiväärin lähtönopeus muodossa xxx y/z!

        Ja nyt puhutaan suomalaisen RK 7.62 62 standardipanoksesta eikä mistään Niinasoturin isovaarin itse tekemistä tuhnupaukuista!


      • Nina-Soturi
        Jarmo-Pimppa kirjoitti:

        Eikö Niinasoturi osaa??! Ei pitäisi olla vaikea kysymys!

        Kerro rynnäkkökiväärin lähtönopeus muodossa xxx y/z!

        Ja nyt puhutaan suomalaisen RK 7.62 62 standardipanoksesta eikä mistään Niinasoturin isovaarin itse tekemistä tuhnupaukuista!

        En ole itse mitannut luotien lähtönopeuksia, mutta Rk 62 normaalilla kokovaippaluodilla, uskoisin sen olevan n. 715 m/s.

        Kerro sinä sitten minulle miten monta säätömahdollisuutta on Kp m31 takatähtäimessä ja mitä muuta siinä lukee. Onko senkin tulinopeus pappasi leukojen aukomisen luokkaa :) Minulla on niitä viisi asetta. Paljon on millä loksuttaa :)


      • huhhuhh
        Nina-Soturi kirjoitti:

        Sinä kenraali tiedät piirun. Ajatellaan, sinulla on jalat piirun kulmassa ja jalkojesi pituus on yksi kilometri. Miten etäällä kantapäät ovat toisistaan?

        ... sillä jalkani ovat edelleen tukevasti maassa, toisin kuin sinun 43:t.


      • jope
        Nina-Soturi kirjoitti:

        Sinä kenraali tiedät piirun. Ajatellaan, sinulla on jalat piirun kulmassa ja jalkojesi pituus on yksi kilometri. Miten etäällä kantapäät ovat toisistaan?

        Piirulle on olemassa useampi kuin yksi määritelmä, mistä määritelmästä puhut?


      • Nina-Soturi
        jope kirjoitti:

        Piirulle on olemassa useampi kuin yksi määritelmä, mistä määritelmästä puhut?

        Jos nainen makaa selällään ja jalat ovat kilometrin pitkät ja piirun kulmassa, niin paljonko on kantapäitten väli? Yksi metri. Siinä on piirun kulma.

        Missä on suuntakehäsi? Pillussa!

        Kouluttajat osaavat neuvoa kulman ja suuntakehän paikan, että sitten muistuu mieleen.


      • jope
        Nina-Soturi kirjoitti:

        Jos nainen makaa selällään ja jalat ovat kilometrin pitkät ja piirun kulmassa, niin paljonko on kantapäitten väli? Yksi metri. Siinä on piirun kulma.

        Missä on suuntakehäsi? Pillussa!

        Kouluttajat osaavat neuvoa kulman ja suuntakehän paikan, että sitten muistuu mieleen.

        Piirukolmio ja sen käyttö epäsuoran tulen yhteydessä on minulle tuttua. Valaiseva esimerkkisi ei sisältänyt virhettä, kyseinen piirun määritelmä on oikein. Piirusta on olemassa tosin toinenkin määritelmä, jota käytetään myös mm. sotilaallisessa toiminnassa. Testatakseni tietämystäsi kysyinkin tunnetko nämä molemmat. Ei nähtävästi hajun palaakaan? Kiitos.


      • HeimoSoturi
        Nina-Soturi kirjoitti:

        Tulenjohtueessa on 2upseeria, 4 aliupseeria ja 10 miehistöön kuuluvaa. Kuka pitää hallussaan kiikaria? Minä. Kuka sitten juoksee? Muut.

        Minkähän valtion sotilasorganisaatiosta nyt puhut? Suomen jalkaväki- ja jääkäriorganisaatioiden tulenjohtue on erilainen. Tulenjohtue käsittää 3 tulenjohtoryhmää, joissa kussakin on 1 tj(upseeri), tj-au, etäisyydenmittaaja ja kaksi viestimiestä. Yhden ryhmän tulenjohtaja on tjpääll ja hänen ryhmänsä tehtävä poikkeaa kahden tulta johtavan ryhmän tehtävistä.

        Jos puhut "Mooseksista", siihen en ota kantaa. Jos jv-organisaatiosta, vähennä volyymiä ja ota asioista selvää.


      • Nina-Soturi
        jope kirjoitti:

        Piirukolmio ja sen käyttö epäsuoran tulen yhteydessä on minulle tuttua. Valaiseva esimerkkisi ei sisältänyt virhettä, kyseinen piirun määritelmä on oikein. Piirusta on olemassa tosin toinenkin määritelmä, jota käytetään myös mm. sotilaallisessa toiminnassa. Testatakseni tietämystäsi kysyinkin tunnetko nämä molemmat. Ei nähtävästi hajun palaakaan? Kiitos.

        Ei tämän palstan tarkoituksena ole Kenttätykistön mittaustekniikan oppitunti.

        Jos nyt vähän:

        Jos sinulla on suuntakehä tarkassa pisteessä Suomen maaperässä ja haluat tietää jonkin toisen paikan koordinaatit. No! Ota suunta ja mittaa matka ja vie suuntakehä mitattuun paikkaan ja ota taas uusi suunta ja mitattu matka, niin voit olla entisessä paikassa pilkulleen. Mittaustasotyösi palkitsee sinut jos loppupisteen koordinaatit ovat samat lähtiessä ja palatessa.

        Tiedätkö? Jäniksen ympörikierrolla on palkitseva vaikutus mittaustekniikassa, jos löydät takaisin samalle kallion "mulkunkuulalle" ja tasotyösi todistaa sen!

        Voihan sen talvella ottaa auringosta tai tähdestäkin, koska eihän kukaan ala lunta lapioimaan, etsiessään "mulkunkuulaa".


      • jope
        Nina-Soturi kirjoitti:

        Ei tämän palstan tarkoituksena ole Kenttätykistön mittaustekniikan oppitunti.

        Jos nyt vähän:

        Jos sinulla on suuntakehä tarkassa pisteessä Suomen maaperässä ja haluat tietää jonkin toisen paikan koordinaatit. No! Ota suunta ja mittaa matka ja vie suuntakehä mitattuun paikkaan ja ota taas uusi suunta ja mitattu matka, niin voit olla entisessä paikassa pilkulleen. Mittaustasotyösi palkitsee sinut jos loppupisteen koordinaatit ovat samat lähtiessä ja palatessa.

        Tiedätkö? Jäniksen ympörikierrolla on palkitseva vaikutus mittaustekniikassa, jos löydät takaisin samalle kallion "mulkunkuulalle" ja tasotyösi todistaa sen!

        Voihan sen talvella ottaa auringosta tai tähdestäkin, koska eihän kukaan ala lunta lapioimaan, etsiessään "mulkunkuulaa".

        Pulmiin, joihin ei tiedä vastausta, on hyvä suhtautua väistämällä?

        "Ei tämän palstan tarkoituksena ole Kenttätykistön mittaustekniikan oppitunti."

        Esiinnyt kuitenkin ko aiheen asiantuntijana, tietämättä piirun määritelmää, joten sinulle sellaisia oppitunteja olisi syytä järjestää. Kertausharjoitukset ovat tietysti sitä varten, että opitut asiat verestyvät. Vai haluatko opettaa meille näin etänä esim. mitä tarkoittaa mittauksessa termi deglinaatio? Vai haluaisitko opettaa minulle vaikka hyrräsuuntakehän käytön? Milloin suunta on tarkka? Luettele 5 tärkeintä mittaustähteä?

        Aika huvittavaa, että esität lapsellisen helppoja kysymyksiä muille, vastaat niihin itse ja vastaat väärin(Tjuen kokoonpano). Valtava egosi kestää senkin ja jatkat samalla linjalla. Tulee mieleen vanha sanonta: "Tyhjät tynnyrit kolisee eniten".

        Puhut "tarkasta pisteestä" tietämättä mitä se tarkoittaa tässä yhteydessä. Yllätä minut ja kerro minulle, mikä on tarkka koordinaattipiste. Muukin kuin jo mainitsemasi pulttipari.


      • Nina-Soturi
        jope kirjoitti:

        Pulmiin, joihin ei tiedä vastausta, on hyvä suhtautua väistämällä?

        "Ei tämän palstan tarkoituksena ole Kenttätykistön mittaustekniikan oppitunti."

        Esiinnyt kuitenkin ko aiheen asiantuntijana, tietämättä piirun määritelmää, joten sinulle sellaisia oppitunteja olisi syytä järjestää. Kertausharjoitukset ovat tietysti sitä varten, että opitut asiat verestyvät. Vai haluatko opettaa meille näin etänä esim. mitä tarkoittaa mittauksessa termi deglinaatio? Vai haluaisitko opettaa minulle vaikka hyrräsuuntakehän käytön? Milloin suunta on tarkka? Luettele 5 tärkeintä mittaustähteä?

        Aika huvittavaa, että esität lapsellisen helppoja kysymyksiä muille, vastaat niihin itse ja vastaat väärin(Tjuen kokoonpano). Valtava egosi kestää senkin ja jatkat samalla linjalla. Tulee mieleen vanha sanonta: "Tyhjät tynnyrit kolisee eniten".

        Puhut "tarkasta pisteestä" tietämättä mitä se tarkoittaa tässä yhteydessä. Yllätä minut ja kerro minulle, mikä on tarkka koordinaattipiste. Muukin kuin jo mainitsemasi pulttipari.

        Vieläkin haluan huomauttaa mainitsemisistasi lapsellisista leikeistä.

        Aloitappas uusi keskustelu kysellen mm. Deklinaatiosta, Rektaskentiosta, Tähden tuntikulmista, Auringon napaluvun korjauksista, Mikä oli tähtiaika, paikallisaikaa tai vaikka esittäkää tähtimittauslaskun kokonaiskorjausten keskiarvo. Tai kysyppäs aurinkolaskun matemaattista kellonkorjausta :) Moniko osaa vastata?

        Silloin sinut kärrätään hullejenhuoneelle!

        Toki toki ne ovat sotilaallisessa käytössä ja niitä käytetään.Ovatko sotilaat hulluja? ei, mutta noiden asioiden käsittelypaikka on väärä.


    • Kermit the Hermit

      Sori nyt vaan! Vaikka on kesä, niin taitaa pilli soida ja tulla vienti pehmeään koppiin. Mikäs siinä! Mukavampaa siellä yksinään, kuin muiden mukana muussa elämässä!

      • Nina-Soturi

        Miksi haluaisit minut hullujenhuoneelle. Siksikö, kun et osa edes Maslovin hierarkiaa, joka kuuluu alokaskoulutukseen.

        Kerro arvostuksen tarpeista, mitä Puolustusvoimat opettaa alokkaille?


      • huhhuhh
        Nina-Soturi kirjoitti:

        Miksi haluaisit minut hullujenhuoneelle. Siksikö, kun et osa edes Maslovin hierarkiaa, joka kuuluu alokaskoulutukseen.

        Kerro arvostuksen tarpeista, mitä Puolustusvoimat opettaa alokkaille?

        ...kirjoittele humalassa.

        Maslovilla ja teorioillasi on yhtä paljon tekemistä toistensa kanssa kuin SAKOlla ja Auringolla.


      • Nina-Soturi
        huhhuhh kirjoitti:

        ...kirjoittele humalassa.

        Maslovilla ja teorioillasi on yhtä paljon tekemistä toistensa kanssa kuin SAKOlla ja Auringolla.

        Miksi sinä vastaat vain minun viesteihini? Jos olet kenraali, niin selvitä kuka olen, asenumero 261006. En ole miehistöä, enkä mies.


      • huhhuhh
        Nina-Soturi kirjoitti:

        Miksi sinä vastaat vain minun viesteihini? Jos olet kenraali, niin selvitä kuka olen, asenumero 261006. En ole miehistöä, enkä mies.

        Ja typerä yhtä aikaa.

        Sekä epäaito sekoilija, huomionkipeä pikkupoika...


      • Nina-Soturi
        huhhuhh kirjoitti:

        Ja typerä yhtä aikaa.

        Sekä epäaito sekoilija, huomionkipeä pikkupoika...

        Anarkisti ja kiljunkeittäjää, ateisti ja pomminheittäjää...

        Voi että sua vituttaa...


      • vai herrasmies
        Nina-Soturi kirjoitti:

        Anarkisti ja kiljunkeittäjää, ateisti ja pomminheittäjää...

        Voi että sua vituttaa...

        Olet toisinaan maininnut olevasi upseeri.
        Miksi sitten käyttäydyt täällä foorumilla
        kuin murkkuikäinen?


      • Nina-Soturi
        vai herrasmies kirjoitti:

        Olet toisinaan maininnut olevasi upseeri.
        Miksi sitten käyttäydyt täällä foorumilla
        kuin murkkuikäinen?

        Sinähän voit aina päätellä puheista kuka on kuka, vai pettääkö päätelytaitosi? Kieltämättä sumutan... silleen vähän? kysele. jokainen täällä voi olla mitä tahansa, mutta olen kylläkin reserviläinen ja upseeri.


      • riina
        vai herrasmies kirjoitti:

        Olet toisinaan maininnut olevasi upseeri.
        Miksi sitten käyttäydyt täällä foorumilla
        kuin murkkuikäinen?

        Nina on armeijassa patteri upseeri.
        Kerro asiasi: [email protected]
        Tämä on julkinen palsta.Jos et halua kertoa, niin ole hiljaa.


      • Niko-Peluri
        riina kirjoitti:

        Nina on armeijassa patteri upseeri.
        Kerro asiasi: [email protected]
        Tämä on julkinen palsta.Jos et halua kertoa, niin ole hiljaa.

        Saanko kertoa sinun mielipiteitäsi
        koostuneen tunnereaktion?
        Jatka, että voin nauraa
        taas sinun voimattomuudellesi...

        Mille kuulostaa?

        Lapselliselle.

        Kyseessä on lainaus omasta
        tekstistäsi.....


      • Ei pidä paikkaansa !
        riina kirjoitti:

        Nina on armeijassa patteri upseeri.
        Kerro asiasi: [email protected]
        Tämä on julkinen palsta.Jos et halua kertoa, niin ole hiljaa.

        Nina-Rita on yksityiskohtaisesti kertonut huoltopuolen tehtävistään ja vielä erityisesti soppahuollon puolelta. Ei kai patteriupseeria laiteta ruokalavääpeliksi ilman erityistä syytä??

        Onko jokin erityinen syy minkä johdosta ao. henkilö olisi pidetty erossa taisteluvälinemateriaalista???


      • Nina-Soturi
        Ei pidä paikkaansa ! kirjoitti:

        Nina-Rita on yksityiskohtaisesti kertonut huoltopuolen tehtävistään ja vielä erityisesti soppahuollon puolelta. Ei kai patteriupseeria laiteta ruokalavääpeliksi ilman erityistä syytä??

        Onko jokin erityinen syy minkä johdosta ao. henkilö olisi pidetty erossa taisteluvälinemateriaalista???

        Niinkö? Eikö kelpaa?

        Minä olen toiminut: Tväl ryhmässä, Mittauspartiossa, niin nopsassa ja SKAU partiossa, mittausaliupseerina ja suuntakehäaliupseerina. Käytännössä voin mitata tuliaseman tai tulenjohtueen mittaripisteen koordinaatit muutamalla miehellä. Sitten olen tulenjohtaja, tulenjohtoaliupseeri ja niinkuin kerroin, myös tulenjohtueessa mitt-au. Sitten olen ollut ruokahuollon esimiehenä, sissipartion johtajana, tulenjohtueen radistina, viestimiehenä, sotilaspoliisina, liikenteenohjaajana ja hmm... telttojen pystyttäjänä, sitten laskijana tykinjohtajana ja patteriupseerina :)

        Minun mielestäni siinä on jo mulle tarpeeksi ollutkin työtä.

        puolustusvoimat opettaa monta hommaa!


      • jope
        Nina-Soturi kirjoitti:

        Niinkö? Eikö kelpaa?

        Minä olen toiminut: Tväl ryhmässä, Mittauspartiossa, niin nopsassa ja SKAU partiossa, mittausaliupseerina ja suuntakehäaliupseerina. Käytännössä voin mitata tuliaseman tai tulenjohtueen mittaripisteen koordinaatit muutamalla miehellä. Sitten olen tulenjohtaja, tulenjohtoaliupseeri ja niinkuin kerroin, myös tulenjohtueessa mitt-au. Sitten olen ollut ruokahuollon esimiehenä, sissipartion johtajana, tulenjohtueen radistina, viestimiehenä, sotilaspoliisina, liikenteenohjaajana ja hmm... telttojen pystyttäjänä, sitten laskijana tykinjohtajana ja patteriupseerina :)

        Minun mielestäni siinä on jo mulle tarpeeksi ollutkin työtä.

        puolustusvoimat opettaa monta hommaa!

        Tulenjohtueella ei ole mittaripistettä. Tuliyksiköllä on.
        Tulenjohtueessa ei ole mittausaliupseeria. Mittausryhmässä on.


      • Nina-Soturi
        jope kirjoitti:

        Tulenjohtueella ei ole mittaripistettä. Tuliyksiköllä on.
        Tulenjohtueessa ei ole mittausaliupseeria. Mittausryhmässä on.

        Kerro vielä mitä lukee suomi konepistoolin takatähtäimen oikealla puolella? Siinä on jotain salatun paikan sanomaa, vai onko?


      • Patteripetteri
        Nina-Soturi kirjoitti:

        Kerro vielä mitä lukee suomi konepistoolin takatähtäimen oikealla puolella? Siinä on jotain salatun paikan sanomaa, vai onko?

        Siellä on da-vinci koodi. Kerro mikä se on. Mitä lukee upo-pesukoneen takapanelissa? Onko se viesti?


      • Nina-Soturi
        Patteripetteri kirjoitti:

        Siellä on da-vinci koodi. Kerro mikä se on. Mitä lukee upo-pesukoneen takapanelissa? Onko se viesti?

        Ole hyvä Herra V.I Uljanov. Se ei ollutkaan oikealla, vaan vasemmalla puolella. anteeksi.


      • tyjää touhotusta
        Nina-Soturi kirjoitti:

        Ole hyvä Herra V.I Uljanov. Se ei ollutkaan oikealla, vaan vasemmalla puolella. anteeksi.

        Miten pojat edes viitsite vastaila tälle sekopäälle, joka pohjimmiltaan asialliseksi tarkoitetulla palstalla tahallaan provosoi teitä.
        Jättäkää tuo huuhaa jo omaan arvoonsa.


      • jope
        tyjää touhotusta kirjoitti:

        Miten pojat edes viitsite vastaila tälle sekopäälle, joka pohjimmiltaan asialliseksi tarkoitetulla palstalla tahallaan provosoi teitä.
        Jättäkää tuo huuhaa jo omaan arvoonsa.

        Provo mikä provo. En nähtävästi osaa esittää niin yksinkertaista kysymystä mihin ko henkilö osaisi vastata. Tarkoituksenani on kuitenkin keskustella, mutta se näyttää olevan mahdotonta. Surrealismia parhaimmillaan, Nina-soturi, mikä on piirun määritelmä?
        -Tuoli

        Jätän tapauksen omaan onnellisuuteensa.


      • VAI VIELLÄ UPSEERI?
        Nina-Soturi kirjoitti:

        Miksi sinä vastaat vain minun viesteihini? Jos olet kenraali, niin selvitä kuka olen, asenumero 261006. En ole miehistöä, enkä mies.

        No miksi sitten rva upseerilla on vain yksi aseennumero? :-)

        1. RK alokasaikana ?
        2. RK aliupseerikoulussa ja/tai RUK:ssa ?
        3. RK loppuaikana ?

        Mitä tämä kertoo?

        1. Et ole käynyt mitään sotakouluja, vaan kuulut miehistöön!
        2. Aseen numerolla ei ole mitään merkitystä. Et sitä samaa RK kuitenkaan saa.

        En minäkään ole 120 kertausvuorokauden aikana koskaan ampunut samalla aseella kuin kerran! :-)

        No, samapa tuo. Tarkoituksenasi on vaan provosoida keskustelua ja se sinulta kyllä onnistuu..


      • Nina-Soturi
        VAI VIELLÄ UPSEERI? kirjoitti:

        No miksi sitten rva upseerilla on vain yksi aseennumero? :-)

        1. RK alokasaikana ?
        2. RK aliupseerikoulussa ja/tai RUK:ssa ?
        3. RK loppuaikana ?

        Mitä tämä kertoo?

        1. Et ole käynyt mitään sotakouluja, vaan kuulut miehistöön!
        2. Aseen numerolla ei ole mitään merkitystä. Et sitä samaa RK kuitenkaan saa.

        En minäkään ole 120 kertausvuorokauden aikana koskaan ampunut samalla aseella kuin kerran! :-)

        No, samapa tuo. Tarkoituksenasi on vaan provosoida keskustelua ja se sinulta kyllä onnistuu..

        Olihan minulla kolme asetta armeijassa. Plus sitten se pistooli, mitä en edes kuitannut. Haluaisitko etsiä minut?

        Minä olen aseseppä siviilissä. Minulla on siviilissä 16 asetta. Muutama on metsästykseen ja loput keräilyaseita. Asekeräilijä olen myös. Kerroppas minulle miten Pv:n varikot dekoaa kp m31:sen lukon?


      • Vääpeli
        Nina-Soturi kirjoitti:

        Olihan minulla kolme asetta armeijassa. Plus sitten se pistooli, mitä en edes kuitannut. Haluaisitko etsiä minut?

        Minä olen aseseppä siviilissä. Minulla on siviilissä 16 asetta. Muutama on metsästykseen ja loput keräilyaseita. Asekeräilijä olen myös. Kerroppas minulle miten Pv:n varikot dekoaa kp m31:sen lukon?

        Sinähän olet kova tyttö kyselemään! :-)

        Seuraa en ole vailla, mulla on oma "hellavääpeli", etten sanoisi hellamestari! ;-)

        Suomi kp:stä, koska näyttävät jättävän lukon liikkuvaksi, niin dekoavat sen tukkimalla piipun (hitsattu tappi poikittain piippuun ja piippu hitsattu runkoon)
        ja itse lukosta ulosvetäjä sekä osa patruunan kantaan tulevasta osasta pois. Joten piippua ei ole helppo vaihtaa (ei toki mahdotonta) ja lukkokin pitäisi jostakin löytää koska vanhasta sitä ei kannata enää virittää.


    • Anonyymi

      SAKO = SLAAVI ASE KONEPAJA OSAKEYHTIÖ.

      • Anonyymi

        Yhtä typerää kun väittää puuta venäläiseksi, jos se kasvaa poliittisen rajan tuollapuolen. Ehkä niiltä villisioiltakin ois pitäny mennä kysymään passia, jotka ylitti poliittisen rajan? Sitähän eläinten vapaaliikkuvuutta irvailtiin "sikamaiseksi touhuksi"?
        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009010061.html

        Eli rajan ylittämisen kielto koskee vain ihmislajia tai niitä, jotka ymmärtää passin päälle? Onko valtoiden luominen kansan olemassaolon turvaamiseksi? Ei siltä näytä, kun maan sisällä muhii kansalaisuuksia kymmeniä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhtä typerää kun väittää puuta venäläiseksi, jos se kasvaa poliittisen rajan tuollapuolen. Ehkä niiltä villisioiltakin ois pitäny mennä kysymään passia, jotka ylitti poliittisen rajan? Sitähän eläinten vapaaliikkuvuutta irvailtiin "sikamaiseksi touhuksi"?
        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009010061.html

        Eli rajan ylittämisen kielto koskee vain ihmislajia tai niitä, jotka ymmärtää passin päälle? Onko valtoiden luominen kansan olemassaolon turvaamiseksi? Ei siltä näytä, kun maan sisällä muhii kansalaisuuksia kymmeniä.

        Ja jos ei halua olla tekemisissä tietyn valtion kanssa, koska olosuhteet vaarantavat mm. suvun jatkamisen mahdollisyyden, niin miten siitä pääsee pois?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      13442
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      184
      1784
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1046
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      194
      956
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      833
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe