Olen aloittamassa purjehdusta ja olen melkein aloittanut purjeveneen rakentamisen.
Juhannus on täällä, ja sen myötä heräsi ajatus saaristolaisperinteen tuomisesta osaksi modernia veneilyä. Pohdin tässä, onko teknisesti ja ennen kaikkea sosiaalisesti hyväksyttävää asentaa perinteinen juhannussalko (midsommarstång) purjeveneeseen – esimerkiksi takakaiteeseen tai maston läheisyyteen?
Erityisesti minua kiehtoo tämän ratkaisun sopivuus niin sanotun bättre folkin eli suomenruotsalaisen rannikkoporvariston ja vannoutuneen purjehduseliitin näkökulmasta. Jos rakenba veneeseeni salon, onko kyseessä hieno kunnianosoitus saariston traditioille, vai rikkooko se peruuttamattomasti hyvän maun ja klassisen veneilyetiketin (god sjömanssed) rajoja?
Juhannussalko on ankkuroitu syvälle suomenruotsalaiseen rannikkokulttuuriin ja saaristolaisidentiteettiin kuin Häkanin sako Börjen kanaaliin. Se edustaa yhteisöllisyyttä, jota myös perinteikkäät pursiseurat arvostavat.
Huolellisesti puusta veistetty, lehdillä ja kukilla koristeltu minisalko osoittaa vaivannäköä ja esteettistä silmää, mikä vetoaa laatuun tottuneeseen väestönosaan.
Purjeveneessä arvostetaan usein virtaviivaisuutta, toiminnallisuutta ja puhtaita linjoja. Voiko kukkasalko kannella saattaa näyttää liian "rahvaanomaiselta" tai mauttomalta krääsältä?
Bättre folk arvostaa saumatonta merimiestaitoa. Jos salko on peittää perälipun tai estää ankkuripelin käytön, leimataanko se välittömästi amatöörimäiseksi "maakrapujen" touhuksi?
Perinteen mukaan juhannussalko kuuluu kiinteästi maalle – mieluiten oman saariston kesähuvilan (sommarvilla) nurmikolle, ei keikkuvaan lasikuitupaattiin vierassatamassa... Mutta kehutys kehittyy ja perinteet muuttuvat.
Mitä mieltä olette? Löytyykö Hangon tai Nauvon vesiltä tällaisia virityksiä, vai pitäytyykö parempi väki suosiolla pelkässä tyylikkäässä saaristolaisliputuksessa ja valkoisissa purjehduskengissä?
Jos salko on mielestänne epäsovelias, niin kuika olisi juhannuskokko? Entä voisiko jonkun purjeista korvata jättinäisellä juhannusvastalla?
Juhannussalko purjeveneeseen
4
<50
Vastaukset
- Anonyymi00001
Ei muuta kun masto hittoon ja juhannussalko sen tilalle, ja jos joku tulee urputtamaan niin heitä sitä fendarilla!!!
- Anonyymi00002
Tuossa alussa oli päivän paras lause.
” ja olen melkein aloittanut purjeveneen rakentamisen.” Heh heh!
Sitten asiaan. Ehdottomasti tulee varustaa vene tuollaisella Juhannussalolla.
Se ei estä lipun näkymistä vaikka se olisi perässä kiinni.
Jos siitä tekee pidemmän, niin haruksia ja/tai streevoja on syytä käyttää, sillä voimakas keinuminen rasittaa kiinnitystä.
Kokon polttoa veneessä välttäisin, sillä siinä saattaa joutua pakollisesti uimasille.
Purjeiden tai edes osan niistä korvaaminen jättikokoisella vastalla tai vihdalla vie tuuleen nousukyvyn, mutta koneella voi tietysti Juhannuksenakin aina ajella.
Juhannus perinteistä tulee pitää aina kiinni - oli henkilö kotoisin mistä päin maata tahansa, mutta jos sinulla on pienikin määrä saaristolaisgeenejä, niin silloin ehdottomasti varustat veneesi asianmukaisesti D. - Anonyymi00003
Aloittaja ei ole perillä midsommar virande kulttuurista juurikaan, joten parempi jättää juhannustanko pystyttämättä.
Tanko kuvaa penistä ja ne renkaat kiveksiä. Kaikki ne "leikkimieliset" tanssit sanoineen viittaavat nussimiseen jussina siten, että lapset eivät käsitä niiden merikitystä.- Anonyymi00004
Parempi, jotta Suomijuntti keskittyy kossuun ja örveltämiseen ja nostaa tulevaan mielikuvitus aluksensa mastoon merkinanto lippusarjan.
Huppu päähän ja konttaamaan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad611179- 42891
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että326657- 51651
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän116626- 51618
Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä38605- 93600
- 75566
- 56564