Jos tikkapoikue jää orvoksi pesäkoloonsa, onko mahdollista, että suurin poikanen syö nälissään pienemmät sisaruksensa?
Vastaukset 5
- Anonyymi00001
Oma arvaus on, että ei syö. Tikka on lähtökohtaisesti siemensyöjä ja se lihanhimo käsittääkseni herää joissakin yksilöissä vasta aikuisiällä.
- Anonyymi00002
Wikipedian mukaan:
"Käpytikan pääravintoa ovat syyskesästä myöhäiseen kevääseen havupuiden siemenet.[10] Se kiilaa kävyn puunkoloon ja naputtelee siemenet esiin. Puun alle kertyy runsaasti siemenistä tyhjennettyjä käpyjä.[4] Kesäisin käpytikka syö hyönteisiä ja niiden toukkia.[10] Se voi syödä myös marjoja ja ryöstää muiden lintujen munia ja poikasia."
Kun kerran muiden lintujen poikaset maistuvat, mikseipä nälkä voisi pakottaa tikan syömään lajitovereitaan...? - Anonyymi00003
Käpytikka on säännöllinen vieras varhaisesta keväästä myöhäiseen syksyyn pikkulinnun ruokintapaikallanai. Tässä vaiheessa ja tänäkin vuonna se tuo mukanaan myös poikasensa jolle syöttä samaa auringonkukan siementä ja murskattua pähkinää mitä itsekin syö. Sama näytelmä kai ollut joka vuosi kolme vuosikymmentä mutta ainakaan en ole nähnyt muita kuin yhden poikasen kerrallaan. Melko peloton on ihmistä kohtaan, ei montaa metriä väisty kun vien lisää ruokaa ja muutenkin liikkuu rohkeasti pihapiirissä paljonkaan säikkymättä.
- Anonyymi00004
Silloin kun tikkojen ampumista pidettiin vielä hyveenä (80-luvun loppuun asti) niin itsekin moisia riesoja ampuneena muistan sen, että kyllä niitä noin 5 linnun poikueita oli juhannuksesta lähtien. Käkättelivät muutaman aarin alueella ja oli helppo napsia alas. Tikkojen jahtauksen taustallahan oli se, että sähköyhtiöt halusi suojella pylväitään. Parina keväänä niitä olin itsekin vähemmäksi ampumassa. Tuntipalkalla mentiin. Parhaimpana päivänä noin 20 tikkaa.
- Anonyymi00005
Ja sitten satu menikin jo saunaan...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?
Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi3741220- 71768
Missä vaiheessa
Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et37716- 50622
- 44615
Mulla on ikävä sua
Pakko se on myöntää, mulla on ikävä sua 🥺💔.. En kyllä haluaisi sitä myöntää kun tämä tilanne on niin hankala. Oon yri21554SDP: tiukkaa maahanmuuttopolitiikkaa ilman rasismia
Analyysin mukaan demareiden uuden maahanmuuttolinjan suurin ero konservatiivioikeiston vastaavaan on rasismin puute. ht346546- 63533
- 84498
kasariperjantai 2026
Ajatuksia vuoden 2026 kasariperjantaista...ainakin porukkaa oli mun mielestä liikkeellä tosi paljon ja fiilinki noin yle22469