Jos tikkapoikue jää orvoksi pesäkoloonsa, onko mahdollista, että suurin poikanen syö nälissään pienemmät sisaruksensa?
Vastaukset 5
- Anonyymi00001
Oma arvaus on, että ei syö. Tikka on lähtökohtaisesti siemensyöjä ja se lihanhimo käsittääkseni herää joissakin yksilöissä vasta aikuisiällä.
- Anonyymi00002
Wikipedian mukaan:
"Käpytikan pääravintoa ovat syyskesästä myöhäiseen kevääseen havupuiden siemenet.[10] Se kiilaa kävyn puunkoloon ja naputtelee siemenet esiin. Puun alle kertyy runsaasti siemenistä tyhjennettyjä käpyjä.[4] Kesäisin käpytikka syö hyönteisiä ja niiden toukkia.[10] Se voi syödä myös marjoja ja ryöstää muiden lintujen munia ja poikasia."
Kun kerran muiden lintujen poikaset maistuvat, mikseipä nälkä voisi pakottaa tikan syömään lajitovereitaan...? - Anonyymi00003
Käpytikka on säännöllinen vieras varhaisesta keväästä myöhäiseen syksyyn pikkulinnun ruokintapaikallanai. Tässä vaiheessa ja tänäkin vuonna se tuo mukanaan myös poikasensa jolle syöttä samaa auringonkukan siementä ja murskattua pähkinää mitä itsekin syö. Sama näytelmä kai ollut joka vuosi kolme vuosikymmentä mutta ainakaan en ole nähnyt muita kuin yhden poikasen kerrallaan. Melko peloton on ihmistä kohtaan, ei montaa metriä väisty kun vien lisää ruokaa ja muutenkin liikkuu rohkeasti pihapiirissä paljonkaan säikkymättä.
- Anonyymi00004
Silloin kun tikkojen ampumista pidettiin vielä hyveenä (80-luvun loppuun asti) niin itsekin moisia riesoja ampuneena muistan sen, että kyllä niitä noin 5 linnun poikueita oli juhannuksesta lähtien. Käkättelivät muutaman aarin alueella ja oli helppo napsia alas. Tikkojen jahtauksen taustallahan oli se, että sähköyhtiöt halusi suojella pylväitään. Parina keväänä niitä olin itsekin vähemmäksi ampumassa. Tuntipalkalla mentiin. Parhaimpana päivänä noin 20 tikkaa.
- Anonyymi00005
Ja sitten satu menikin jo saunaan...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan tyttärestä hieno haastattelu IL
Martina on kasvattanut fiksun tyttären.368848- 100842
- 76630
- 50625
- 65605
Mä olen tosi
Ylpeä sinusta 🫂 Ajatuksissani pyydän sulle paljon suojelusta ja varjelusta. Sinua rakastettaan ja susta välitetään. Mui38599- 30576
Orpo pelästyi, kun asiat tulivat ilmi ? Hallitus ei enää tuekaan Garden hanketta
Pääministerinä Orpo on vastuussa hallituksensa päätöksenteosta. Hallitus päätti avokätisestä tuesta hankkeelle, joka ei134569En minä tule koskaan ottamaan sinuun yhteyttä
Että siinä ole vaan rauhassa ilman minua koko loppuelämäsi ajan.25550Omituiset kuntayhtymän vieraat festareilla
Mitähän Pekka Iivari teki kuntayhtymän vieraana festareilla? Harvemmin tällaiset tilaisuudet ovat ns. avec- tyyppisiä ei48547