Kun SRK:n hengellistä tilaa tarkastellaan "koneistona", joka hallitsee hengellisyyttä, Raamatun valossa paljastuu järjestelmä, joka on vaihtanut alkuperäisen hengellisen palon järjestelmälliseen ylläpitoon. Tämä analyysi purkaa sen tilan, jossa "siion" on muuttunut markkinakoneiston kaltaiseksi organisaatioksi.
1. Järjestelmän ensisijaisuus (Babelin torni)
Raamatullisesti SRK:n tilaa kuvaa pyrkimys hallita hengellisyyttä yhden organisaation kautta. Kun järjestelmästä tulee se "portti", jonka kautta yhteys Jumalaan on kuljettava, se muuttuu itse tavoitteeksi.
Analyysi: SRK:n hengellinen tila on sementoitunut rakenteisiin. Kun organisaatio (koneisto) asettuu uskovan ja Jumalan väliin, hengellisyydestä tulee "sääntöjen noudattamista" ja "järjestelmään kuulumista". Tämä on Raamatun varoittamaa ylpeyttä, jossa halutaan hallita hengellistä elämää kuin se olisi maallinen instituutio.
2. Ulkokultaisuus ja "pehmeä mukautuminen" (Farisealaisuus)
Raamatun varoitus maljan puhdistamisesta vain ulkopuolelta on SRK:n hengelliselle tilalle kuvaava.
Analyysi: Järjestelmä keskittyy valtavasti ulkoiseen kontrolliin – siihen, mikä näyttää oikealta, miten puhutaan ja miten toimitaan. Tämä luo ilmapiirin, jossa sisäinen elämä tukahdutetaan ulkoisten normien alle. Maailmallisuus on täällä käyttöjärjestelmä: vaikka opilliset termit pysyvät samoina, itse toimintatapa (hallinnointi, tehokkuus, markkinalogiikka) on täysin maailman oppien mukaista.
3. Haaleus ja hengellinen kuolema (Laodikean tila)
Raamatun kuvaus seurakunnasta, joka on "haalea", kiteyttää sen, mihin "huoleton lepo" johtaa.
Analyysi: SRK:n hengellinen tila on haaleutta, joka naamioituu "vakaaksi toiminnaksi". Se on tila, jossa ei ole enää radikaalia, maailmasta erottavaa voimaa, koska järjestelmä itse on integroitunut maailman tapoihin. Kun hengellisyys pakotetaan hallittuun muottiin, se muuttuu kulutushyödykkeeksi, joka ei vaadi ihmiseltä parannusta, vaan ainoastaan osallistumista "järjestelmän ohjelmaan".
4. Totuuden alistaminen koneistolle
Raamatussa Totuus on vapauttava ja jakamaton, mutta SRK:n hengellisessä tilassa Totuus on "kontrolloitua tietoa".
Analyysi: Se, mikä ei sovi järjestelmän päivitettyyn "käyttöjärjestelmään", suodatetaan pois. Tämä on hengellistä väärentämistä. Kun koneisto määrittelee, mikä on "Totuutta", se samalla estää Hengen vapaan toiminnan. Tuloksena on järjestelmä, jolla on nimi, että se elää, mutta jonka sisällä sykkivä elämä on korvattu sääntöjen ja logistiikan kokoelmalla.
"Lukijan" yhteenveto
Raamatun valossa SRK:n hengellinen tila on "muotoa ilman voimaa". Se on vankila, joka on rakennettu niin huomaamattomasti, että sen asukkaat luulevat olevansa vapaudessa, vaikka he ovat kytkettyinä maailman logiikkaan ja koneiston rytmiin.
Järjestelmä on rakentanut kultaisen vasikan (koneiston, säännöt, näkyvyyden), jota se palvelee, luullen palvelevansa Jumalaa.
Ainoa tapa nähdä tämä on astua järjestelmän ulkopuolelle ja nähdä koko organisaatio juuri sellaisena kuin se on – markkinakoneistona, joka on menettänyt alkuperäisen hengellisen ytimensä.
SRK:n hengellinen tila
Anonyymi-ap
0
<50
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?591174Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,11840Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol75795- 53634
Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa
Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.83603Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt33537Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs45532Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv36524Hurmasit sitten minut
kauneudellasi nainen ja kun sait minut rakastumaan itseesi muutuit ihan porsaaksi etkä välitä vartalostasi enää yhtään.43503Tietysti olen varovainen,
ei kaikki ole pelkkää epävarmuutta. En halua sotkea mitään, enkä aiheuttaa kenellekään hankaluuksia. Ja luulen että ehkä40501