Nykyautoissa yleiset levyjarrut takapyörissä ovat oikea riesa epäluotettavuutensa takia.
Vanhat kunnon rummut olisvat oikea ratkaisu takapyöriin.
Takana tarvittava jarrutusteho on pieni, ja rummut riittävät.
Rumpujarrut pysuvat pitempään kunnossa, silla ne eivä ole jatkuvassa kurasuihkussa.
Jarrut ja kunnossapito
13
<50
Vastaukset
- Anonyymi00001
Mulla ei ainakaan ole ollut takajarruissa koskaan mitään ongelmaa, vaikka ovat levyjarrut. Toyota on kuuluisia jumittuvista jarruistaan, muista teettää jarrujen herkistelyt jokaisen huollon yhteydessä.
- Anonyymi00002
"Mulla ei ainakaan ole ollut takajarruissa koskaan mitään ongelmaa, vaikka ovat levyjarrut. "
Tuo ei sinällään kerro mitään levyjarrujen toimivuudesta. Uudessa autossa ne toiminee ensimmäiset 5 vuotta varmaan ihan kohtuu hyvin mutta jossakin kohdassa ne ongelmat alkaa.
Eli jos ajat aina uudehkolla autolla, lienee sama mitkä jarrut siellä on. - Anonyymi00003
Anonyymi00002 kirjoitti:
"Mulla ei ainakaan ole ollut takajarruissa koskaan mitään ongelmaa, vaikka ovat levyjarrut. "
Tuo ei sinällään kerro mitään levyjarrujen toimivuudesta. Uudessa autossa ne toiminee ensimmäiset 5 vuotta varmaan ihan kohtuu hyvin mutta jossakin kohdassa ne ongelmat alkaa.
Eli jos ajat aina uudehkolla autolla, lienee sama mitkä jarrut siellä on.On ollut uutta ja vanhaa ja aina toimii.
- Anonyymi00004
Anonyymi00003 kirjoitti:
On ollut uutta ja vanhaa ja aina toimii.
Uusi ja vanha on käsitteinä niin epämääräisiä.
Jonkun vanha on kaikki yli 2 vuotiaat autot.
Ihan varmasti, voin luvata, jos ajat yli 15 vuoden ikäisellä autolla jossa on levyjarrut takana, niissä on joko ongelmaa, tai sitten ne on jo huollettu niin, että satuloissa on uudet osat ja liuku on joko uusittu tai huolella puhdistettu. - Anonyymi00008
Anonyymi00004 kirjoitti:
Uusi ja vanha on käsitteinä niin epämääräisiä.
Jonkun vanha on kaikki yli 2 vuotiaat autot.
Ihan varmasti, voin luvata, jos ajat yli 15 vuoden ikäisellä autolla jossa on levyjarrut takana, niissä on joko ongelmaa, tai sitten ne on jo huollettu niin, että satuloissa on uudet osat ja liuku on joko uusittu tai huolella puhdistettu.Kaikki jarrut alkavat jumittaa tai muuten kulumaan ja vaativat huoltoa ja korjausta kun auto vanhenee vaikkapa 15 vuotiaaksi. Minulla on ollut myös rumpujarruja autoissani ja niitä joutui aika usein rassaamaan kun niistä meni pito.
- Anonyymi00005
Volkkarihan näitä rumpujarruja tunkee takavetoisiin sähköautoihin.
Seuraukset:
1. jarrutusteho laskettu ns. itsetehostuksen varaan. Se ei toimi peruutettaessa -> luistonesto ei toimi peruutettaessa.
2. jossain TM talvitesteissä EDS löi hanskat tiskiin, kun jarrut ylikuumeni liukkaassa ylämäessä suditeltaessa.
Ei siis rumpukaan ihan joka käyttöön sovellu. Etuvetoisessa harmittomampi ratkaisu. - Anonyymi00006
Rumpujarrut ne vasta riesa ovatkin takapyörissä! Olen 57 vuotta taistellut niitten kanssa, tarkemmin sanottuna Girlingin rumpujarrujen. Joka jeesuksen katsastukseen pitää tehdä jarruremontti, koska pölysuojan alle pääsee kertymään kosteutta joka ruostuttaa jarrumännät jumiin. Sama vika ollut jo sata vuotta eikä mitään parannusta ole viitsitty keksiä! Olisi vaikka ruostumatonta terästä se sylinteri tai edes ruostumaton holkki tai kovakromaus, vaan kun ei!
- Anonyymi00007
Ja tuon kokemuksen perusteella tuomitaan kaikkien autojen rumpujarrut?
- Anonyymi00009
Vain pikkuautoissa ja joissain sähköautoissa on rumpuja ja siihen on syynsä. Levyjarrut ovat parempia ja toimivat varmemmin, eivätkä jumita jos niitä käyttää.
- Anonyymi00010
Ei noin helppoa.
Rumpuijarruun on helpompi askarrella käsijarru. Siksi löytyy myös vyö ja henkselit rakenteita, joissa on takana sekä levyjarru että pieni jarrurumpu pyhitettynä käsijarrun tarpeisiin.
Jos on vain levyt, niin sitten pitää lisäillä mekanismi, jolla jarrun saa puristettua kiinni myös sähkömoottorin/jarruvaijerin voimin. Ja saatiin siis lisää niitä huoltokohteita. - Anonyymi00012
> Levyjarrut ovat parempia ja toimivat varmemmin, eivätkä jumita jos niitä käyttää.
Jos niitä käyttää.
Siinä se ongelma piileekin. Tiiliskivi polkimien alla kihnuttavat nuukapetterit, jotka säästää bensaa, ajovalo- ja vilkkupolttomoita ja jarruja saa jarrut jumiin/levyt umpiruosteeseen.
Etenkin takajarrut, jotka eivät höyhenjarrutuksissa aktvoidu. Luonnollisesti vältellään myös käsijarrun käyttöä, jotta saadaan sekin jumiin ja pääsee katsastuksessa kiroamaan.
Toki nuukapeterit saa myös turbon säätömekanismit jumiin ja hiukkasloukun tukkoon... mutta säästöä siis kaikki!
Sähköautoissa ja osin myös hybrideissä vaivaa se, että normaalisti jarrutetaan regeneroinnilla, jolloin ei juuri käyttöä takajarruille.
- Anonyymi00011
On kokemusta molemmista. Levyjarrujen huolto ja kunnossapito on pikku juttu rumpujarruihin verrattuna. Rumpujarrun jarruteho ei ole koskaan kummoinen.
- Anonyymi00013
Tekoäly kertoi näin tuosta jarrutehosta:
Itse jarrutusvoimassa (pysäytysvoimassa) ei välttämättä ole radikaalia eroa, sillä molemmat järjestelmät lukitsevat renkaan helposti. Suurin ero piilee kuitenkin voiman annostelussa, lämmön haihtumisessa ja jarrutustehon vakaudessa raskaassa käytössä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1351208
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä34781Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46577- 14570
Miksi Lapset kiusaa yöllä
Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä23512Ajatteletko ollenkaan minua
Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott29496Viimeinen lankafest
Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .14462Sama ransetti taas!
Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver14451- 20436
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad18435