Ammattikuvaaja” ei ole titteli, jonka saa ostamalla kameran ja kuvaamalla kymmeniä TFP-potretteja Instagramiin. Ammattilaisuus näkyy siinä, että asiakkaat maksavat työstä, palaavat uudelleen ja luottavat kuvaajaan tärkeissä tilanteissa: häissä, yrityskuvauksissa, kampanjoissa, tapahtumissa ja toimituksissa. Jos portfolio koostuu lähes pelkästään ilmaisista TFP-kuvista nuorista naisista, mutta mukana ei ole oikeita asiakastöitä, referenssejä tai näyttöä kaupallisesta osaamisesta, silloin “ammattikuvaaja”-nimike on vähintäänkin harhaanjohtava.
TFP-kuvauksissa ei ole mitään väärää. Ne voivat olla hyvä tapa harjoitella, verkostoitua ja rakentaa tyyliä. Ongelma syntyy silloin, kun niitä käytetään kulissina ammattitaidolle, jota ei ole koskaan testattu oikeassa asiakastyössä. Maksava asiakas tuo mukanaan paineen, aikataulut, vastuun, kommunikoinnin, sopimukset, varmuuskopioinnin, ongelmanratkaisun ja laadun tasaisuuden. Ne erottavat harrastajan ammattilaisesta — eivät tykkäykset somessa.
On myös rehellistä sanoa ääneen, että jatkuva “glamour-TFP”-sisällön tuottaminen voi näyttää enemmän oman egon, huomion tai elämäntyylin rakentamiselta kuin valokuvausalan ammattimaiselta toiminnalta. Jos portfoliossa ei näy yrityksiä, tapahtumia, tuotteita, perheitä, hääpareja, lehtikuvia tai muita oikeita toimeksiantoja, herää täysin aiheellinen kysymys: missä ne asiakkaat ovat?
Ammattikuvaaja ei määrittele itse itseään pelkillä hashtageilla. Sen määrittelevät työn laatu, maksavat asiakkaat, jatkuvuus ja kyky toimia vastuullisesti paineen alla. Kaikki muu on markkinointia.
Ammattikuvaajia jolla ei ole tilattuja töitä
9
65
Vastaukset 9
- Anonyymi00001
Aloittaja on amati-mies
- Anonyymi00002
Asiallinen kirjoitus,
- Anonyymi00003
Ap on vaan kateellinen. Haluis kuiteski kuvata nuoria vosuja...
- Anonyymi00007
Valmistuin juuri haudankaivajaksi. Haluatko olla eka asiakkaani? Ammattilaisena toki laskutan alan yleisen hintatason mukaan. Löytyy myös suntion paperit jos haluat että läheisesi kuulevat kirkon kellot.
- Anonyymi00004
Valitettavan monen portfoliosta ei löydy asiakaslähtöisiä työnäytteitä.
- Anonyymi00005
Oletko työtön "ammattilainen" kun on aikaa veivata samaa virttä aina vain uudestaan ja uudestaan... Rupea kanttoriksi. Siihen lahjasi sopivat.
- Anonyymi00006
Kuluttajat tästä eniten kärsii.
- Anonyymi00008
"Ammattikuvaaja"... Kuka vaan voi ryhtyä ammattikuvaajaksi, mutta kyllä se koulutus kertoo paljon. Ja toki, jos on myös opettanut valokuvausta, niin kertoohan enemmän osasmisesta kuin mikään portfolio.
- Anonyymi00009
Itseoppineet ”ammattikuvaajat” lopettaa yleensä parin vuoden kuluttua. Joten ei syytä huoleen.
Yleisin syy: ei osata käyttää laskinta ja portfolio koostuu lähinnä puolialastomista naista nojailemassa puihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi arkuuteni
Olen säälittävä, mitä tulee sinun kohtaamiseen. Tunnen vaan itseni todella epävarmaksi sun kanssa. Jos minun olisi pitän531067Kuka melkein täysi-ikäinen hukkui?
Poliisin mukaan nuori oli lähes täysi-ikäinen. Ennen iltakuutta tulleen ilmoituksen mukaan ihminen oli joutunut mahdoll221050Perussuomalaisten kannatus nousi rytinällä Ylen tänään julkaisemassa tuoreimmassa gallup-kyselyssä.
https://yle.fi/a/74-20239449 Perussuomalaisilla hurja- ja ylivoimaisesti suurin nousu tässä uudessa Ylen gallupissa. Kyl514838- 50824
- 46735
- 37659
Tykkäätköhän vielä minusta?
Yhtä paljon, kuin minä sinusta? Haaveissa ollaan kahdestaan, rauhassa ja lähennytään fyysisesti ja tutustutaan syvemmin30616Vihervasemmistofeministinaisasianaiset
Tulevat tänne palstalle haukkumaan miehiä ja naljailemaan miehelle, kehuvat olevansa heitä parempia. Itse asuvat MIEHE181605Muistatko Mikkelin panttivankidraaman?
Uusi draamasarja järkyttävästä tapauksesta on tulossa. Tositapahtumiin perustuva sarja ammentaa vuoden 1986 Mikkelin pan61596Olet ihana
Muru, sä oot ihana. Tunsitko sen sähkön meidän välillä kun oltiin ihan låhekkäin? 👩❤️👩❤️😼😘37560