Myooma kohdussa!

Omia kokemuksianne!

Heippa! Kävin tossa viime viikolla gyniksellä, kun mulla todella kauheat vuodot. kestivät 9-10 päivää ja mitkään siteet eivät pitäneet ei edes Libressen Goodnight siteet ne pakuimmat. isoja hyytymiä joka vessa reissun jälkeen ja mun äiti meinasi pyörtyä, kun näki. Olo oli hutera ja ajttelin. Perkele! Nyt yksityiselle ja äkkiä. Noh Kannelmäessä kohtasin aivan ihanan lääkärin. Aikansa ultralla katseltuaan totesi, että mulla on kohdussa 4cm kokoinen myooma. Siksi vuodan niin paljon. Laittoi samantien lähetteen Naistenklinikalle ja nyt tässä odotellaan, että koska pääsen.. Syön Obsidan rautaa ja sain lääkettä joka ehkäisee kovat vuodot jos alan taas vuotamaan.. Kertokaa te naiset joilla ollut samaa miten siitä eteenpäin teillä meni? Miten pian pääsitte jatkotutkimuksiin, entä leikkaukseen? Selvisittekö tähystys laparoskopia leikkauksella? Vai pitikö koko kohtu poistaa? Oliko toipuminen hankalaa? Miten pitkä sairasloma rapsahti`? kaikki kokemukset please.. Vähän olen ollut hermona. OLen vielä nuori nainen. 36 vuotias..

84

40807

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • CaTHy

      Heippa! Oon samanikäinen kun sä ja multa poistettiin kohtu puol vuotta sitten vatsanpeitteiden läpi. Oli myoomat sen verran kasvaneet että katsoivat paremmaksi ottaa vatsan läpi. Mä en ollut sairaalan polin tarkistuksen jälkeen kuin 2 kk jonossa.
      Kyllä on elämä helppoo sen jälkeen, mulla oli kanssa runsaat kuukautiset mutta ei niin pitkät kuin sulla. Sairaalassa olo meni hyvin ja sairasloma oli yhteensä 5 vkoa (sis. 3 sairaalapäivää). Oleminen alussa hiukan hankalaa mutta jo viikon päästä kun tikeistä pääsi eroon, olo oli jo ihan ok. Autollakin pystyi heti sair. pääsyn jälkeen ajamaan kunhan liikkui hissukseen. Toki toi palautuminen on henkilökohtaista mutta kuulemma "nuoremmilla" se on nopeampaa.
      Tsemppiä vaan! Mäkin jännitin aluksi mitä tuleman pitää mutta hyvin kaikki meni ja oon onnellinen nyt, kun ei tarvii enää miettiä niitä vuoto-ongelmia!

      • Vielä yhden lapsen haluava

        Kiitos, kun vastasit.. Olitko Naistenklinikalla.. millaisia oireita sulla olì? oliko hemoglobiini huono? Kaunanko sulla oli ollut oireita? Kuinka iso sun myoma oli? Mulla ei vielä iso.. nyt 3,5 cm. meillä on 3 poikaa ja ehkä haluaisin vielä joskus yhden.. jos se on mahdollista? Aika pitkä sairasloma.. 5 viikkoa.. Oletko kuullut heistä joille on tehty tähystämällä? olisin onnellinen jos selviäisin sillä.. Vähän pelottaa.. Toivottavasti mun ei tarvitse kauaa odotella.. Nyt venaan koska mulle tulee kutsu poliklinikalle.. mitä polilla sulle tehtiin?


      • mutsi

        Aika radikaali toimenpide myoman/mien takia.
        Näinä päiväinä kyllä poistetan myomia menestyksekkäästi ihan huomattavasi inhimillisimmillä menetelmillä... että kohdun poisto... ei kai sentään pelkkien myomien takia...


      • niksu
        mutsi kirjoitti:

        Aika radikaali toimenpide myoman/mien takia.
        Näinä päiväinä kyllä poistetan myomia menestyksekkäästi ihan huomattavasi inhimillisimmillä menetelmillä... että kohdun poisto... ei kai sentään pelkkien myomien takia...

        poistatin kohdun vähäisen edron takia, kun inhosin kuukautisia. Olo on ollut poiston jälkeen taivaallinen; ei vuotoja, ei kipuja, ei raivokohtauksia ja seksi on aivan mahtaavaa. Suosittelen, jos ei halua sotkea kuukautisten kanssa, eikä lapsien teko ole enää ajankohtaista.
        Ikää mulla 37 v.


      • pikkumyoma
        mutsi kirjoitti:

        Aika radikaali toimenpide myoman/mien takia.
        Näinä päiväinä kyllä poistetan myomia menestyksekkäästi ihan huomattavasi inhimillisimmillä menetelmillä... että kohdun poisto... ei kai sentään pelkkien myomien takia...

        Mulla todettiin muutama vuosi sitten muiden tarkastusten yhteydessä myoma joka kasvaa kohdun seinämässä muttei kohtuun päin. Ilmeisesti melko hyvässä paikassa. Myomahan on hyvänlaatuinen kasvain, onneksi. mutta voi siis aiheuttaa vaivojakin, kuten nuo vuotohäiriöt. Mulla ei ollut kovin kummoisia vuotohäiriöitä, pidin kuukautisiani ihan normaaleina. Vatsakipujakaan ei ollut.
        Säikähdin kyllä että mitäs sitten jos se haittaakin hedelmällisyyttä, koska olin tuolloin alle 30 ja ilman lapsia. Ja kun otin selvää mm. netistä niin monessa jutussa puhuttiin juuri kohdunpoistosta!?
        Tietääkseni niin radikaaliin toimenpiteeseen ei aleta, jos halutaan vielä lapsia eikä myomasta ole pahempaa haittaa. Ja ilmeisesti on muitakin keinoja poistaa tai kutistaa myoma.

        Tulin noin vuoden päästä myoman toteamisesta raskaaksi ja raskauden aikana myomaa seurattiin melko tiiviisti. Se kasvoikin ainakin tuplasti, mutta mitään ongelmia muuten ei ollut. Synnytyksen jälkeen myoma on jälleen kutistunut eikä toisessa raskaudessani ole kasvanut. Voihan olla että myoma katoaa joskus ihan itsestäänkin. Syitä myoman syntyyn ja häviämiseen ei ilmeisesti tarkkaan tunneta?

        Jos kohdunpoisto tuntuu liian suurelta ajatukselta, ottaisin kyllä selvää kaikista muista mahdollisuuksista.


      • CaTHy
        mutsi kirjoitti:

        Aika radikaali toimenpide myoman/mien takia.
        Näinä päiväinä kyllä poistetan myomia menestyksekkäästi ihan huomattavasi inhimillisimmillä menetelmillä... että kohdun poisto... ei kai sentään pelkkien myomien takia...

        Kyllä mulla poistettiin kohtu "pelkkien" myoomien takia, jos näin haluat asian ilmaista! Jos ne ovat riittävän suuria ja ne alkavat nopeasti lisääntymään, minun kannaltani oli paras ratkaisu tämä. En halunnut sellaiseen kierteeseen, että joka kerran gynelle mennessä saa jännittää että mitähän tällä kerralla löytyy!
        Tottakai nämä ovat tapauskohtaisia, kerroin vain oman tarinani! Itselläni ei ollut enää haluja perheenlisäykseen ja koen nyt elämäni hyväksi.
        Ja se miksi vatsanpeitteiden läpi, siihen vaikutti myoomien sijainti, kaikki paikat eivät ilmeisesti ole yhtä helppoja alateitse poistettaviksi ja miksi ottaa riskejä?? Luotan suomalaiseen gynekologiin!
        Ja alkup. kysyjälle, muistaakseni alateitseleikatut potilaskaverini saivat n. 4 vkoa sairaslomaa. On kohdunpoisto sen verran iso leikkaus tehtiin se sitten miten vain että kyllä siinä on syytä rauhoittaa hetkeksi meno ja fyysisen palautumisen lisäksi antaa myös henkiselle tilalle rauhoittumisaika.
        Kuitenkin tsemppiä sinulle, oli diagnoosisi mikä vain!


      • CaTHy
        Vielä yhden lapsen haluava kirjoitti:

        Kiitos, kun vastasit.. Olitko Naistenklinikalla.. millaisia oireita sulla olì? oliko hemoglobiini huono? Kaunanko sulla oli ollut oireita? Kuinka iso sun myoma oli? Mulla ei vielä iso.. nyt 3,5 cm. meillä on 3 poikaa ja ehkä haluaisin vielä joskus yhden.. jos se on mahdollista? Aika pitkä sairasloma.. 5 viikkoa.. Oletko kuullut heistä joille on tehty tähystämällä? olisin onnellinen jos selviäisin sillä.. Vähän pelottaa.. Toivottavasti mun ei tarvitse kauaa odotella.. Nyt venaan koska mulle tulee kutsu poliklinikalle.. mitä polilla sulle tehtiin?

        Vielä sinulle, en ollut Naistenklinikalla.
        Oireina runsas vuoto ja muutamat alavatsakrampit joihin piti antibiootteja hakea.
        Polilla tutkittiin normaalisti ultraäänellä, ei sen kummempaa. Sitten sairaalassa tutkittiin myös muutama päivä ennen sisäänmenoa, taas ultralla ja norm. sisätutkimus. Ei mitään pelottavaa!
        Mutta jos sulla on vain 1 myooma, tuskin sulle mitään isoa leikkausta tehdään!


      • mutsi
        CaTHy kirjoitti:

        Kyllä mulla poistettiin kohtu "pelkkien" myoomien takia, jos näin haluat asian ilmaista! Jos ne ovat riittävän suuria ja ne alkavat nopeasti lisääntymään, minun kannaltani oli paras ratkaisu tämä. En halunnut sellaiseen kierteeseen, että joka kerran gynelle mennessä saa jännittää että mitähän tällä kerralla löytyy!
        Tottakai nämä ovat tapauskohtaisia, kerroin vain oman tarinani! Itselläni ei ollut enää haluja perheenlisäykseen ja koen nyt elämäni hyväksi.
        Ja se miksi vatsanpeitteiden läpi, siihen vaikutti myoomien sijainti, kaikki paikat eivät ilmeisesti ole yhtä helppoja alateitse poistettaviksi ja miksi ottaa riskejä?? Luotan suomalaiseen gynekologiin!
        Ja alkup. kysyjälle, muistaakseni alateitseleikatut potilaskaverini saivat n. 4 vkoa sairaslomaa. On kohdunpoisto sen verran iso leikkaus tehtiin se sitten miten vain että kyllä siinä on syytä rauhoittaa hetkeksi meno ja fyysisen palautumisen lisäksi antaa myös henkiselle tilalle rauhoittumisaika.
        Kuitenkin tsemppiä sinulle, oli diagnoosisi mikä vain!

        Niin siis, en missään nimessä epäile etteikö näin olisi käynyt ja vielä ävhemmän arvostelen. Se vain TUNTUU niin uskomattomalta.
        Itselläni on myoomia, eikä pelkästään kohdussa, vaan myös poskionteloissa. Missään vaiheessa, ikinä koskaan yksikään lääkäri ei ole ehdottanut kohdunpoistoa, ei edes viitannut siihen noin edes ohimennen.
        Sinäpä sen sanoit, sen taikasanan... tapauskohtaista...
        Mutta juu, näillä mennään.


      • Mammalii78
        mutsi kirjoitti:

        Aika radikaali toimenpide myoman/mien takia.
        Näinä päiväinä kyllä poistetan myomia menestyksekkäästi ihan huomattavasi inhimillisimmillä menetelmillä... että kohdun poisto... ei kai sentään pelkkien myomien takia...

        Kyllä poistetaan kohtu myomien takia todella usein


      • Anonyymi
        mutsi kirjoitti:

        Niin siis, en missään nimessä epäile etteikö näin olisi käynyt ja vielä ävhemmän arvostelen. Se vain TUNTUU niin uskomattomalta.
        Itselläni on myoomia, eikä pelkästään kohdussa, vaan myös poskionteloissa. Missään vaiheessa, ikinä koskaan yksikään lääkäri ei ole ehdottanut kohdunpoistoa, ei edes viitannut siihen noin edes ohimennen.
        Sinäpä sen sanoit, sen taikasanan... tapauskohtaista...
        Mutta juu, näillä mennään.

        Voi jeesus mikä urpo!!! Myoomia EI OLE nenässä


    • maikki

      Olen 35-vuotias ja kohtuni poistettiin reilu kuukausi sitten. Leikkaus tehtiin tähystyksellä, sairauslomaa ensin kolme viikkoa mutta sain jatkoa kaksi viikkoa! Toimenpide tehtiin vaikeiden kuukautisten (vuotoa kuukaudessa n. 25 vrk, johon tarvittiin lasten housuvaipat avuksi), endometrioosin ja adenomyoosin vuoksi. Toimenpiteen jälkeen sairaalassa olin 2 vrk ja hankalin aika kesti noin viikon. Nyt olen jo hyvässä kunnossa ja palailen töihin ensi kuun alussa! Pääsi niistä vaippa sotkuista!
      Myoomien hoidossa käytetään myös kaavintaa ja lääkityksiä, tosin uusiutuvat helposti. Punnitse tarkasti mitä haluat, jos mielit vielä vauvoja puhu lääkärisi kanssa että tekevät kohdun säästävän toimenpiteen! Mahdollisuuksia on monia ja jokaiselle löytyy varmasti oikea ratkaisu! Tsemppiä sinulle, olet varmasti osaavissa käsissä!

      • Kiitos vastauksestasi.

        Mulla ei onneksi ole, kuin se 3,5 cm myooma.. Ainakaan vielä.. Vuodot tosi runsaat ja isoja hyytymiä paljon. Vuotopäivät kestävät 8-10 päivää.. Toivon, että selviän tähystyksellä.. Ja, että kohtu säästyisi.. tietenkin jos kovin myoomia täynnä sitten poisto kai se paras vaihtoehto. Nyt odottelen koska Naistenklinikalta tulee postia..


    • Minsku

      Halusin vielä vastata sinulle, koska itse löysin tämän aiheen vasta.

      Olen raskaana oleva 31v. nainen ja minulla myooma äityi kasvamaan n. 8x5 cm kokoiseksi tässä ihan hiljakkoin. Järkytys oli suuri, että miten isoksi kasvaa ja kivut olivat kuitenkin tosi kauheita.

      Minulle lääkäri totesi, että hormonit vaikuttaa äkkinäiseen kasvuun näin raskauden aikana, joten voi olla mahdollista, että myooma kuihtuu tai jatkaa kasvamista. Minulla kivun aiheutti kuolioon menevä myooma.
      Onneksi sijaitsee kohdun ulkopuolella.

      Vaihtoehtoja ei raskauden aikana ole, koska eivät mielellään leikkaa, ellei aivan pakko.

      Nyt käynkin loppuraskauden ajan sairaalassa seurannassa tiiviisti, saas nähdä miten tilanne kehittyy. Kivut onneksi poissa tällä hetkellä ja myooma rauhoittunut. Itsehoitona kipuihin Panadol. Jos ei auta, niin sairaalaan sisälle lääkitykseen.

      Synnytyksen jälkeen pohditaan sitten jälkitarkastuksessa mitä tehdään, jos tosiaan ei ole kasvain kuihtunut.
      Lääkärin mukaan 40% naisista potee myoomia jossain vaiheessa elämää, yleensä yli 30 vuotiaat.

      • Hymmm

        Miten sinun kävi nm Huokaus? Itse olen nyt raskaana, rv 21. Tällä viikolla todettiin minulla samankokoinen myooma. Suuremmin myooma ei ole oireillut, mutta sijaitsee kohdun suun läheisyydessä. Olen seurannassa, kerro miten sinun kävi synnytyksen ja oireiden kannalta.
        Poistettiinko sinulta myooma jälkitarkastuksessa? Entäs jos haluaa vielä säilyttää kohdun - mietin.


      • Anonyymi

        Kiinnostaisi tietää aiheuttiko muotona sinulle veren vuotoja alkuraskaudesta?
        Itsellä 6 rv ja 7 cm myooma toissa päivänä ultrattu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiinnostaisi tietää aiheuttiko muotona sinulle veren vuotoja alkuraskaudesta?
        Itsellä 6 rv ja 7 cm myooma toissa päivänä ultrattu.

        Siis vuotoja


    • Elämisen ihemitä

      Olen 24-vuotias ja odotan kolmatta lasta, edellinen tosin kuoli kohtuun varhaisessa vaiheessa vk9 ilman minkäänlaisia oirita, kuitenkin nyt kolmannen raskauden aika löydettiin myooma 4x3cm eli pienehkö mutta on kasvanut nyt koko raskuden ajan ja olen viikolla 16, Myooma ei ole aiheuttanut mitään oireita, ei edes kipuja. Myooma sijaitsee aivan alhaalla kohdussa etuseinämässä, tässä olen pähkäillyt mitä kaikkea myooma voi aiheuttaa? Hematooman oli aiheuttanut mutta muutaman viikon lepäämisellä selvittiin siitä ja säästyttiin tulehduksilta. Ensimmäinen lapsi syntyi sektiolla ja mietin onkohan se nyt myös edessä, ja kuinkahan tuo operaatio mahtaa sitten sujua kun myooman on edellisen leikkausarven alla?

    • kohta masentunut

      Hei multa poistettiin myooma vaikka olisin halunnut kohdun poiston mutta eivät sitä suostuneet tekemään. Kysyisinkin että kuinka kauan ja kuinka runsasta vuotoa on sen jälkeen ollut kun tuntuu ettei tää lopu koskaan ?

    • myooma ja oireet

      Hei! Onko kellään ollut tihentynyttä virsaamis ongelmaa, jolta on löydetty myooma? Itellä on ihan älytön ja kiusallinen vaiva tuon pissaamisen kanssa. Pitää puolentunnin välein käydä vessassa ja sitten tulee vaan pieni loraus vaikka kuinka odottaa. Välillä en saa pissattua lainkaan ja pitää ootella vaikka kuinka kauan. Painontunnetta on allavatsalla ja kipua, miten muilla? Miten ongelman sais ratkaistua? Ärsyttää kun ei saa yöllä nukuttuakaan.

      • tätitäpinä

        Kyllä kyllä ihan sama oli minulla, eli vessattomiin paikkoihin en mennyt ollenkaan, tiesin kaikkien tavaratalojen vessat ja työpaikalla yhtämittaa juoksin pissatauolla. Kipua ja painontunnetta oli myös alavatsalla ja loppua kohti kipu yltyi karmeaksi.

        Sitten todettiin iso myooma, leikkaukseen pääsin varsin pian, kohtu ja munasarjat poistettiin 52 vuoden iässä ja löytynyt myooma oli kuolioon mennyt ja 11 cm:n kokoinen. Eipä ihme että vaivasi.

        Nyt se on enää muisto vain, minut leikattiin helmikuussa, ja viiden viikon saikun jälkeen olo oli loistava! Leikkaus meni hyvin, pelkäsin kyllä mielettömästi mutta ei olisi kannattanut. Hyvä hoito oli sairaalassa ja kotona laiskottelin kunnolla. Pissavaivat ovat historiaa ja yleiskunto koheni kun unikin parani. Ja uimaan voi mennä milloin vain! Ei enää kuukautisia JEEEE

        Jos sinulle tulee leikkaus eteen, älä pelkää. Todennäköisesti elämä paranee aivan hurjasti! :)


      • tuutikki62

        Hei!
        Minulla on samoja vaivoja kun sinulla. Jatkuvaa vessassa ramppamista. Joskus tuntuu että pissat tulee kertakaikkiaan housuun. Kävin lääkärissä kertoi että kohtu kasvanut navan korkeudelle. siis iso ja kova. siis Myomia .
        Niitä löytyi jo puoli vuotta sitten kun kierukka laitettiin. kerrottiin että on kaksi myomaa jotka ovat 5 x 6 cm aikasen isoja.
        Jään odotteleen aikaa Naistentautien polille. Edessä varmaan leikkaus.
        Hieman huolestuttaa jos on jotain vakavaa esim. pahanlaatuinen kasvain.


    • 50 v nainen

      Minä kävin gynekologilla kierukan vaihdossa nyt huhtikuussa. Myoomia minulla oli neljä ja olivat vielä kasvaneet viime syksystä. Eikä minulla ole ollut mitään oireita. Lääkäri teki lähetteen sairaalaan. Aika tuli jo kahden viikon päästä. Mulla oli pari myoomaa noin 7 cm. Oli puhetta kohdunpoistosta. Sanoi, että tulee kiireellinen aika kohdun poistoon, ei saa enää venyttää kesän yli, koska muuten on jo hankala leikata, kun myoomat kasvaa. Nyt sitten kun vaihdettiin tämä toinen kierukka niin vuotoa on ollut melkein jatkuvasti. Pari päivää sitten luulin, että loppui, mutta yllätys, yllätys, tänään alkoi taas vuotamaan. Ihan mielenkiinnolla luin noita viestejä. Mua niin jännittää tuo leikkaus. Mietin, että kauanko aikaa joudun olemaan sairaalassa jne.

    • huokausta

      Eivät ne pitkään sairaalassa pidä, ole huoleti. Oma reissu oli maaliskuun alkupuolella ja kotiin tulin leikkausta seuraavana päivänä.

      Myoomat on hyvänlaatuisia, joskin harmillisia kasvaimia. Minulla oli polyyppi, joita sitten kaavinnassa olikin neljä. Patologin vastauksen tultua varattiin leikkausaika. Poistettiin munasarjat ja kohtu. Taas patologin tutkimukset ja todettiin pieni syöpäkasvu poistetussa kohdussa. Hoitoja ei ole, vain seurantaa kolmena vuotena kerran vuodessa, ellei mitään yllättävää ilmaannu.
      Olo on muuten hyvä, mutta mitään painavampaa en voi nostella tai kurkotellakaan. Muuten tulee, kuten nytkin, paineen tunnetta ja pientä repivää oloa haavojen kohdilla sisällä. Itseä siitä voi syyttää, mitäs menen pihatöitä tekemään:) Eli kehotan olemaan pitkään "laiskana" Imurointikaan ei käy.
      On meillä naisilla kaikenlaista.

      • Tyytyväinen leikattu

        Mulle tehtiin helmikuussa kohdunpoisto ynnä toinen munasarja- ja johdin. Tähystyksellä, heti aamukahdeksalta ja seuraavan päivän iltana kotiin. Hyvin meni kaikki ja kyllä on elämä niin paljon helpompaa ja tuskattomampaa nyt! Alussa oli pikku kremppaa paranemisen kanssa, mutta nyt kun kaikki on jo takana päin ei voi kuin harmitella ettei tätä tehty jo paljon aikaisemmin. Hyvästi tolkuttomat kuukautiskivut, vuodot ja hyytymät, jotka veti hemoglobiinin alas ja mielen matalaksi. Mulla oli siis valikoima myoomaa, polyyppia, kystaa, endometrioosia ynnä muuta tavaraa. En voi kuin suositella operaatiota, jos kärsii tällaisista ongelmista! Sairaslomaa tuli 3 viikkoa, ja tosiaan ne krempat tuli nimenomaan siitä kun ei uskonut hyvällä että pitää ottaa iisisti. Seksiäkin harrastin ihan liian aikaisin. Tuntui sillä hetkellä hyvältä, mutta jälkeen päin aloin vuotaa - ja vielä monta kertaa myöhemmin. Sellainenkin omalaatuinen sivujuonne siinä oli, että ikään kuin suolisto olisi etsinyt omaa, uutta paikkaansa, ja vatsaan ei mahtunut enää yhtä paljon ruokaa kuin ennen - ilahduin siis että tässähän laihtuu väkisinkin, mutta tämä teoria ei nyt sit realisoitunut kuitenkaan. Toisaalta en ole lihonutkaan, mitä jotkut pelottelivat.
        Eli tämä kaikki tsemppauksena, jos joku pelkää mennä leikkaukseen.


      • 50 v nainen

        Kiitoskannustavasta viestistä, helpotti suunnattomasti. Minulle ei vielä aikaa ole tullut, vaikka lääkäri niin sanoikin. Niin, ei niitä pihatöitä kannata mennä tekemään;) mutta kun sormet alkaa syyhytä jo puutarhahommiin.
        Kaikkea hyvää sinulle ja mukavaa kesän odotusta!


      • 50 v nainen
        50 v nainen kirjoitti:

        Kiitoskannustavasta viestistä, helpotti suunnattomasti. Minulle ei vielä aikaa ole tullut, vaikka lääkäri niin sanoikin. Niin, ei niitä pihatöitä kannata mennä tekemään;) mutta kun sormet alkaa syyhytä jo puutarhahommiin.
        Kaikkea hyvää sinulle ja mukavaa kesän odotusta!

        Siis tuo ed. viesti on huokausta-nimimerkille.


      • 4 + 8

        Myoomassakin voi olla syöpä, vaikka se kai harvinaista onkin. Joten jos ei aio hankkia enää lapsia, niin kohdunpoisto voi olla hyvä vaihtoehto. Sukulainen kuoli hyvänlaatuisena pidettyyn myoomaan, joka olikin syöpä ja jo lähettänyt etäpesäkkeitä.


    • Hortensia2

      Sain keskenmenon joulukuussa 2010 ja samalla todettiin 3 x 3 cm myooma ja toinen 1x1 cm, olin kontrollissa 2 kk keskenmenon jälkeen jonka jälkeen sain luvan yrittää raskautta. Molemmat myomaat sijaitsevat kohdun ulkoseinässä. Tulin raskaaksi heti maaliskuussa 2011! joten ainakaan minulla ne eivät vaikuttaneet raskautumiseen. Raskaus on mennyt tähän asti erittäin hyvin, nyt parina päivänä ollut tajutonta vatsakipua ja lääkäri epäili että se johtuu myoomista. Nyt suurimman myoman koko on n. 6x4 cm. Koska olen raskaana ei myomalle voi tehdä mitään, pitää yrittää vain kärsiä kipulääkkeiden voimin... Toivottavasti kivut loppuvat ennenpitkää.

    • 50 ja risat

      Hei, tietääkö kukaan, voiko myooma kasvaessaan aiheuttaa iskiaksen?

      • Riitta 52

        Hei,

        minulla oli kovat iskiassäryt ja nyt kun kohtu on poistettu ja sen mukana useita myoomia ja munasarjat kipuni on kadonneet ainakin tällä hetkellä. Leikkauksesta on kylläkin kulunut vasta 2 viikkoa. Mutta hyvältä tuntuu.Oma diagnoosini on että niillä on yhteys.Minulla oli kohtu suurentunut joka varmaan painoi selkään.


    • Tuskaa

      Moroh

      Minulla on ollut 3vuotta Myooma jo en voi ikinä suositella kelleen tätä kivut on kovat hoitoina on ollut Keltarauhas hoito jonka ainaka hypin kirjaimellisesti seinille raivosin masennuin todella pahasti. Tällä hetkellä hormonikierukka joka aiheuttanut tulehduksia alapäähän enempi kuin mikään muu minulla. Olen pyytänyt jo 10kk että minulta kohtu poistetaan en tee enään toista lasta enään kokeilimme 8vuotta toista esikoisen jälkeen kun kyselin lääkäriltä miksi en tuu raskaaksi käskettiin vaan laihuttaa eivät edes tutkineet mistä johtuu toikin asia kyllästyin tyttäreni ollessa 8v ja pyysin sterilisaatiota jonka jälkeen alkoi todella kovat kuukautiset jotka kestivät jopa 2viikkoa -3 viikkoa kovat alavatsa kivut ei tiennyt koska tulisi seuraavat kk:t. lääkärissä käskettiin vaan ottaa särkylääket et sil menisi ohi. Sain tietää taudistani kun menin lääkäriin epäiltynä umpisuoli epäilyn takia ja siel todettiin että minulla oli puhkeamassa munasarjas puhkeamas oleva kananmunan kokonen myooma se puhkaistiin siinä samalla ja poisteltiin ulkopuolelta. Mutta tämä ei ole helppottanut elämääni ollenkaan Olen pyytänyt jo viimeset 1½v kohdunpoistoa mut tääl ei aleta tekeen sitä minulle vaikka oon sanonut et en tee toista enkä halua elää kipujen kaa!! onkos muilla samaa ongelmaa?? Ei mistään apua ja itse tahtoo eroon jo kaikesta mitä tapahtuu kropassa... ):

      • tuskien taival

        kävin nyt j´viime kuussa erikoislääkärillä sekä röntgenissä ultrassa jossa havaittiin muutoksia kahdessa eri myoomassa ja tiedän että suvussani on kohtu syöpää mutta gynegologian lääkörin mukhan se ei ole vaarallista. Mutta onko se normaalia et vähässä ajassa muuttuu niin paljon mitä röntgen lääkäri sanoi minulle eli yks myoomista oli muuttunut semmoiset 4mm viime kerrasta mitä ultrattu


      • 4 + 8
        tuskien taival kirjoitti:

        kävin nyt j´viime kuussa erikoislääkärillä sekä röntgenissä ultrassa jossa havaittiin muutoksia kahdessa eri myoomassa ja tiedän että suvussani on kohtu syöpää mutta gynegologian lääkörin mukhan se ei ole vaarallista. Mutta onko se normaalia et vähässä ajassa muuttuu niin paljon mitä röntgen lääkäri sanoi minulle eli yks myoomista oli muuttunut semmoiset 4mm viime kerrasta mitä ultrattu

        Sinuna ottaisin ne myoomat pois ja äkkiä, jos vaikka yksityislääkäri ne suostuu leikkaamaan. Mun sukulainen kuoli, kun ei pitänyt olla mitään huolestuttavaa ja viivyteltiin leikkausta. Hups, se oli sittenkin syöpä. Sellaisen jälkeen mä en itse ainakaan saisi mitään mielenrauhaa, jos jotain ylimääräistä kasvaisi mun sisällä.


      • ihana kipu
        tuskien taival kirjoitti:

        kävin nyt j´viime kuussa erikoislääkärillä sekä röntgenissä ultrassa jossa havaittiin muutoksia kahdessa eri myoomassa ja tiedän että suvussani on kohtu syöpää mutta gynegologian lääkörin mukhan se ei ole vaarallista. Mutta onko se normaalia et vähässä ajassa muuttuu niin paljon mitä röntgen lääkäri sanoi minulle eli yks myoomista oli muuttunut semmoiset 4mm viime kerrasta mitä ultrattu

        nyt on pääsemäs lekurriin jossa aion vaatia kohdun poistoa mutta en tiedä sit alkavatko tekeen sitä päätin et meen sit yksityiselle sanoen tuol sairaalas et te maksatte kaiken ykstyislääkäri kulut ku ette tee mitään olon helpottamiseksi. ja uutena voin sannoo et ku ei ole kuukautissii nih silti koko ajan kirkasta verta näkyy valkovuodossas et kivah ja pelottaa todella paljon mut pakko lapsen takia olla iloinen oma itsensä.
        oisko neuvoja miten saisin kunnallises lekuris tekeen sen mitä pyydänki???


      • 4 + 8
        ihana kipu kirjoitti:

        nyt on pääsemäs lekurriin jossa aion vaatia kohdun poistoa mutta en tiedä sit alkavatko tekeen sitä päätin et meen sit yksityiselle sanoen tuol sairaalas et te maksatte kaiken ykstyislääkäri kulut ku ette tee mitään olon helpottamiseksi. ja uutena voin sannoo et ku ei ole kuukautissii nih silti koko ajan kirkasta verta näkyy valkovuodossas et kivah ja pelottaa todella paljon mut pakko lapsen takia olla iloinen oma itsensä.
        oisko neuvoja miten saisin kunnallises lekuris tekeen sen mitä pyydänki???

        No ei kannata pelätä, melko varmaan kumminkin ihan tavallisia hyvänlaatuisia myoomia. Tuon tyypin syöpähän on vissiinkin hirveän harvinainen mikä on myoomassa, niillä sun suvussa oli ehkä jonkun muun tyyppinen kohtusyöpä. Mutta mitä niitä siellä kanniskella, oireitahan niistä varmaan alkaa tulla kun noin nopeasti kasvavat, ja jos on kipujakin. Ja jos sitten kuitenkin olisikin jotain, niin ajoissa todettaisiin ja varmaan ehdittäissin hoitaa.


    • 32v

      hei

      En tiedä onko kyseessä Myooma, mutta olisin vailla vertaistukea. Minulla alkoi viime jouluna yhtäkkiä todella runsaat kuukautiset 31vuotiaana, sitä ennen olivat olleet ihan normaalit muutaman päivän kestoiset, suht niukatkin ja välillä pidemmälläkin, mutta säännöllisellä, kierrolla. Kuukautiskivut yltyivät aika koviksi n.25vuotiaana.

      Olen yrittäjä, ja joulu kiireisin sesonki, olin todella stressaantunut ja kirjaimellisesti nukuin 1.5 kk:n ajan vain muutaman tunnin yöunia työkiireiden takia. Oletin, että runsaat ja itselleni omituiset kuukautiset johtuivat vain mahdollisesti stressihormooneista? Mutta kuukautiset eivät loppuneet ja minä pelkään lääkäreitä.

      Joulu tulee taas, olen oppinut karttelemaan stressiä, mutta kuukautiset jatkuivat superrunsaina tähän asti parin viikon ryppäinä, kierto miten sattuu, viikosta pariin:(. Poikkeuksena kesä, joka oli suht normaali ja niukahkotkin. Sairaanhoitaja mittasi hemoglobiinin keväällä alarajoille, mutta normaaliksi. Minulla on myös "uutuutena" hyytymiä, jotka tuntuvat todella isoilta. Käytän lähinnä tampooneja, ja pahana päivänä muutaman minuutin päästä tamponi "sinkoaa" (kirkkaan) hyytymän mukana ulos:( Jos jotain positiivista; kuukautiskivut ovat kadonneet, hyvin pientä painetta vain alavatsassa.

      En enää tiedä onko kyseessä oikeasti edes kuukautiset, vai onko kuukautiset siellä välissä ja kaikki muu on vain epänormaalia vuotoa. Luulin pari viikkoisten kuukautisteni loppuneen viime viikolla, kunnes tänään lenkkeilyn jälkeen tulin kotiin, kävin pissalla ja "samalla hetkellä" tuli suuri (kirkas) hyytymä. Olen aiemminkin huomannut, että esim. säikähtäessä, ikäänkuin elimistöni olisi niin heikko ja repeytyisi alkaen vuotaa välittömästi kuin hanaa kääntämällä:(

      Sukupuolitauteja ei pitäisi olla, seksiä en ole voinut harrastaa kuin muutamasti koko vuoden aikana (vakituinen kumppani 13vuotta), joten raskaus / keskenmenokaan ei voi olla kyseessä, ja toki näin pitkällä aikavälilläkään tietenkään mahdollinen vaihtoehto, mutta..

      Pelottaa:(

      • kokeiles

        Tämä kuulostaa samalta mitä parhaalla ystävälläni on ja paras hoito hänelle ollut kuumapallo hoito ainakin hänellä. Kannattaa todellakin käydä lääkärillä jotta vaivasi voidaan hoitaa


    • Neiti Netti

      Olen menossa kohdunpoistoon parin viikon sisällä. Minulla on tyrä, sappikivi 3cm, 20cm kokoinen myooma kohdussa, kysta toisessa munasarjassa. Tehdään avoleikkauksena ja hieman pitemmälle ylös leikkaushaava navan yläpuolella olevan tyrän vuoksi ja käsitin että ainakin toinen munasarjoista poistettaisiin. Lisäksi kärsin rytmihäiriöistä 13v asti. Ikää on 47v.
      Kovat ovat minullakin olleet vuodot. 7-8pv, eikä riitä se isoin "rätti".

      Arvaa oonko minä hermona?

      Uskoisin että sulle tehdään se tähystysleikkauksena alakautta. Toipuminen on sitten sulla nopeampaa kuin mulla. Ala syömään myös muita vitamiineja ja hivenaineita. Syö ainakin teho-pii-kalkki-D purkista 3tabl. päivässä. Itse syön myös sinkkiä, D-vitamiinia (joudun syömään normi enemmän aurinkoallergiani vuoksi), C-vitamiinia, Retafer 100mg.
      Tsemppiä!

      Toipumiseen vaikuttaa myös asenne, muista se.

    • Nuori 49 v

      Missä tapauksissa myoomaleikkauksen yhteydessä poistetaan myös munasarjat ? Olen 49 vuotias, yli 5 cm myooma kohdussa, joka on kasvanut 3 cm:sta puolen vuoden aikana. Lääkäri sanoi, että kohdunpoistoleikkaus voi olla edessä, pelästyin jo sitäkin, mutta miksi joiltakin poistetaan myös munasarjat samassa yhteydessä ?

      Kuinka munasarjojen poisto vaikuttaa hormonitoimintaan/seksihaluihin, kuinka kohdun poisto ?

      Eikö ole hyvä pitää munasarjat hormonitoimintojen takia ? Onko kokemuksia ?

    • Miten on ?

      Edellinen kirjoittaja tässä vielä, olisi hyvä kuulla asiasta tietävien kokemuksia ja vastauksia kysymyksiini, kiitos jo etukäteen.

    • magnus_ti

      jättimyooma ja onnistunut raskaus

      Tässä taas yksi tarina, toivottavasti auttaa: Mulla oli ennen raskaaksi tuloa muutama myooma, joista isoin oli n. 8 x 7 cm ja sijaisti subseröösisti (kohdun ulkoseinämässä). Tulin kuitenkin raskaaksi ensiyrittämällä, mutta sitten raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikana myooma olikin kasvanut huisisti ja oli ekassa ultrassa kokoa n. 13 x 15 cm! (tämä kuulemma tyypillistä) ja sen jälkeen se näytti ultrissa kuulemma intramuraaliselta (kohdun seinämän sisässä sijaitsevalta).

      Minä tietysti olin todella huolissani kun vauva näytti olevan vain pienessä tilassa kohdun oikeassa laidassa ja myooma vei koko vasemman puolen. Hädissäni juoksin eri gyneillä yksityisellä kunnes löysin ihanan naistenklinikan lääkärin ja pääsin sinne säännöllisiin kontrolleihin. Jatkuvasti tietysti oli huoli että kuinka vauva mahtuu olemaan kun myooma tuntui kovalta kuin kivi siinä vatsaontelon vasemmalla puolella ja mietin esim. että kuinka päin uskallan nukkua ettei vauvaa vaan painaisi. No, onneksi myooma ei sitten sen ekan kolmanneksen jälkeen kasvanut juurikaan. Rv 22 jouduin muutamaksi päiväksi sairaalaan kun tuli kovat kivut myooman seudulle. Epäiltiin kuoliotakin kun tulehdusarvot nousivat hieman mutta sekin meni ohi tilanteen juuri muuttumatta ja rv 24 eteenpäin kaikki sujui hyvin (mun stressausta lukuunottamatta). Jossain vaiheessa vauvan pää oli ympärysmitaltaan hieman pieni viikkoihin nähden ja tietysti olin siitäkin tosi huolissani kun pää oli siellä alhaalla myooman vieressä. Lääkärit eivät siitä tuntuneet kuitenkaan olevan huolissaan.

      Lääkärien alkuperäinen arvio oli että rv 35 tai 36 sektio, mutta loppujen lopuksi terve tyttö leikattiin suunnitellulla sektiolla nkl:lla rv 39 (tosin alkoi itse syntymään jo 2 vrk aiemmin!) eikä lapsessa ainakaan nyt näytä olevan mitään vikaa ( tätä kirjoittaessa 3 vk vanha). Maito mulla ei vaan ole noussut oikein kunnolla ja korviketta menee päivittäin (leikkauksessa menetin 2,5 l verta kun tommoinen myoomakohtu vuotelee runsaasti, onneksi siihen oli varauduttu enkä menettänyt kohtua), muuten kaikki on mennyt tosi hyvin ( ja voihan olla että mun maidon tulo on niukkaa kun oon stressannut tätä raskautta niin paljon).

      Että noinkin ison myooman kanssa pärjää ja vielä raskaana. Nyt sitten jälkitarkastukseen ja ehkä puolen vuoden päästä myooman poistoon jos vaikka vielä toisenkin lapsen voisi saada Tällä hetkellä maha on pienentynyt huomattavasti raskauden lopusta mutta iso kova myyomapallo siellä vieltä tietysti möllöttää alavatsassa. Pidän peukkuja että supistuisi siitä huomattavasti pienemmäksi.

    • onko tietoa ?

      Noh ompas ollut varmaan jännitystä sulla elämässä, mutta onneksi kaikki meni hyvin ja sait terveen lapsen !

      Kiinnostaisi tietää, että onko kohdulla muuta tehtävää elimistössä, kuin lapsen "kotina" toimiminen, vai onko sillä vaikutuksia/yhteyksiä muitten elinten toimintaan ? Tämä siis, jos kohtu poistetaan, olisi tärkeää tietää.

      • Tänään lääkäri 52 v.

        Kyllä se varmaan vaikuttaa omaan naisellisuuteen. Samoin kuin rinnat. Vain mitä mieltä olette?


    • Tiedonhaluinen

      Lisää kokemuksia pliis ? Ja infoa ?

    • Miten on ?

      Eihän voi olla turhia kohdunpoistoleikkauksia, sellaisia että katuisi jälkeen päin ?

      • Leikattu

        Tuskinpa. Kohdunpoistoja ei tehdä niin heppoisin perustein, että jälkikäteen katuminen olisi mahdollista. Öh, olipa hassusti ilmaistu, mutta tarkoitan sitä, että jokaisella kohdunpoiston läpikäyneellä on hyvin todennäköisesti ollut siihen niin hyvä lääketieteellinen syy, ettei kohdun jättäminen olisi ollut järkevää tai edes mahdollista.


    • Tiedonhaluinen

      Nimim. "Leikattu", kiitos vastauksesta. Ilmeisesti sulla meni leikkaus hyvin, juurevasta vastauksestasi päätellen, vaikket kerrokaan oletko itse ollut tyytyväinen lopputulokseen ja/tai miten se kohdunpoisto on muuttanut elämääsi, vai onko mitenkään ?

      Esim. kokemukset seksielämän vaikutuksista, tai muista kehollisista asioista olisivat tervetulleita.

    • Leikattu

      Hei "Tiedonhaluinen". Oletkohan sama kirjoittaja, joka kyselee kokemuksia kohdunpoistoleikkauksista.. Naputtelin siihen ketjuun kokemuksiani.

    • Se Jännittäjä

      Jep, taidampa olla. Kiitos vastauksestasi. Jatkan jännittämistä ja menen nyt maaliskuussa kontrolliin toteamaan onko myooma kasvanut entisestään. Oireita kuitenkin on , jopa kramppeja, joten se poisto voisi olla viisain. Silti pelottaa kivut ym.

      Ei kai mitään katetria laiteta leikkauksen yhteydessä ? Siitä on hirvittävä kokemus.

    • FinnScot

      Heips - toivun juuri myoomaleikkauksesta, josta on aikaa tasan kaksi viikkoa. Patti oli noin 9 - 10cm kooltaan mutta luojan kiitos asusteli kohdussa yksistään! Operaatio meni hyvin ja pystyin liikkumaan ilman apua parin päivän sisään. Suurempia kipuja ei ole ollut. Myooma löytyi hedelmöityshoitoa aloitellessa ja suosittelu oli, että se on leikattava koska tähystyksellä eivät löytäneet munasarjojani. Viimesten vuosien aikaan menkat oli tosi kovat parin päivän ajan mutta sitten tihkutteli ja kivut oli melkoiset. Vaan en koskaan ajatellut, että kyse olisi myoomasta. En jännittänyt leikkausta - menin yksityisen kautta - ja täytyy sanoa, että helpommalla olen päässyt kuin osasin odottaa. Kohtu säilyi ja kuulema sisätilat oli "oikein siistit" sitä pattia lukuunottamatta.Olen aika hyvin jalkeilla, ajan ja niin edelleen, mutta toisaalta lepäilen myös paljon. Vatsalihasharjoituksia yms mitä fysio suosittelee kannattaa todellakin tehdä. Turvotus on edelleen kova mutta ylivoimaisesti suurin vaiva on ilmavaivat. Leikkauksen jälkeen hetken kuvittelin saavani sydärin kun kipu löi kylkiä myöten olkaan ja edelleen käsivarteen. Liikunta auttaa tähänkin vaivaan... ja inkivääritee. Lykkyä matkaan kanssasisaret - kyllä se siitä. Itse toivon suuntaavani työmaalle jo ensi viikolla jos kaikki menee putkeen.

      • Leikkaukseen menossa

        Hei FinnScot!
        Minullakin on todennäköisesti myooma leikkaus edessä yksityisellä nyt kevään aikana (löytyi hedelmöityshoitojen aikana) ja olisin kiinnostunut tietämään paljonko se sinulle maksoi?


      • FinnScot
        Leikkaukseen menossa kirjoitti:

        Hei FinnScot!
        Minullakin on todennäköisesti myooma leikkaus edessä yksityisellä nyt kevään aikana (löytyi hedelmöityshoitojen aikana) ja olisin kiinnostunut tietämään paljonko se sinulle maksoi?

        Heips, olen ulkosuomalainen ja sain vakuutuksen kautta maksuun. Noin 1000 euroa taisi tulla kaikkineen - tosin siihen mennessä olin jos käynyt magneettikuvauksissa ja konsultaatiossa täkäläisen terveydenhuoltojärjestelmän piikkiin. Tohon hintaan sisältyi kolme yötä sairaalassa ja jälkitarkastus joka oli eilen. Sairaslomaa on takana neljä viikkoa ja kaksi ainakin vielä edessä. Lykkyä matkaan. Parasta tässä on se, että hoidot jatkuvat ilmeisesti toukokuussa vaikka olenkin jo 40v.


      • FinnScot
        FinnScot kirjoitti:

        Heips, olen ulkosuomalainen ja sain vakuutuksen kautta maksuun. Noin 1000 euroa taisi tulla kaikkineen - tosin siihen mennessä olin jos käynyt magneettikuvauksissa ja konsultaatiossa täkäläisen terveydenhuoltojärjestelmän piikkiin. Tohon hintaan sisältyi kolme yötä sairaalassa ja jälkitarkastus joka oli eilen. Sairaslomaa on takana neljä viikkoa ja kaksi ainakin vielä edessä. Lykkyä matkaan. Parasta tässä on se, että hoidot jatkuvat ilmeisesti toukokuussa vaikka olenkin jo 40v.

        Hei taas ja "pieni" korjaus ylläolevaan. Kokonaislasku (ilman magneettikuvia ja konsultaatiota) olikin nelisentuhatta euroa. Tänään tuli laskun kopio vakuutusyhtiöstä.


    • Tiedonhaluinen

      Minkä ikäinen olet ? Nimittäin sillä on tässä asiassa merkitystä ja vaihdevuosia lähellä olevat, jotka eivät enää haikaile raskauksia, ehkä toivovat kohdunpoistoa ja se on jo isompi operaatio, kuin "pelkkä" myoomanpoisto.

      Hyvä, että sulla meni noin ja elämä jatkuu, mut oisko lisäkokemuksia juuri kohdunpoistoleikkauksista ?

    • missus..-

      Moi! Minulta leikattiin kohtu ja munasarjat 6-vuotta takaperin myomien ja kystien vuoksi. leikkaus meni hyvin.mutta nyt hormooni korvaus hoitojen kanssa ongelmia.kun ei oikein mikään korvaushoito tunnu riittävän:/ olen 48v

    • Paranemisia

      Nimimerkki "missus-" saako kysyä, koska sinulta leikattiin myös munasarjat, niin kysyisin, että kuinka olet kokenut seksuaalisuutesi leikkauksen jälkeen ?

      Toivottavasti hyvä korvaushoito löytyy, mut jos haluat vastata, ois mielenkiintoista tietää. Kiitos.

    • Nyt kirjoittamaan!
    • Tietääkö joku ?

      Säästävistä leikkauksista on puhuttu ja eikös myooman voisi poistaa ilman kohdunpoistoakin, jos on vain yksi myooma ?

    • Säästävä leikkaus?

      Onko se niin, että julkisella puolella leikataan helpommin koko kohtu pois ja yksityisellä puolella saa poistettua sen ongelman, eli myooman ?

      Mitä se yksityisen puolen leikkaus sitten maksaisi ? Suunnilleen edes ?

    • Kuka tietää ?

      Niin kiinnostaisi tietää.

    • ítsellä myooma

      vaikka tää on jo vanha kirjoitus,kokeillaan löytyiskö alkuperäistä kirjoittajaa :)
      (tai osaako joku muu vastata) eli mitä lääkettä sait koviin vuotoihin?( ...sain lääkettä joka ehkäisee kovat vuodot jos alan taas vuotamaan..)

    • Pelottaa liikaa

      Niin ja kokemuksia kohdunpoistosta, miten elämä muuttui leikkauksen jälkeen ?

      Oliko kovia kipuja ja kuinka pian paranit, oliko iso muutos ?

      Olen tavannut myös ihmisiä, jotka elelevät myooma kohdussa, eikä se vaivaa, eivätkä mene leikkaukseen. Joutuuko sitten pelkäämään koko ajan, vai miten pitäisi suhtautua.

      Jotenkin tuntuu niin isolta ja radikaalilta tuo leikkaus.

    • rva 40 v.

      Minulla todettiin kaksi myomaa, kohdun sisällä, läpimitta tällä hetkellä 1.5 cm. Lääkäri suositteli hoidoksi hormonikierukkaa, jota en ole koskaan käyttänyt. Samalla kerralla pitäisi ottaa joku näyte noista myomista, sanoi, että sillä kuulemma varmistetaan jotakin solumuutos mahdollisuutta.
      Onko kellään kokemusta tällaisista? Entä hormonikierukan käytöstä, onko siitä ollut apua muille, jolla on todettu myomia? Minulta on leikattu munasarjoista kysta, ja onneksi sellaisia ei nyt löydetty ultrassa, missä kuitenkin nämä myomat löydettin. Entä onko kenelläkään kokemuksia tuosta myomien näytteenotosta?
      Lääkäri sanoi, että minun jännittäjä tapauksessa olisi hyvä laittaa jotakin puudutetta, koska se kuulemma tuntuu epämukavalta....??

      Jännitän kovasti kaikkia tutkimuksia, ja kipukynnykseni on todella alhainen.
      Onko yksityinen puoli näissä asioissa minkalainen suhteessa kunnalliseen sairaanhoitoon? Onko kokemuksia?
      Olisin kaikista vastauksista kovin kiitollinen,
      ps. onko mahdollista että myomat voivat hävitä myös itsekseen, ns. puhjeta?

      • Anonyymi

        On jo tosi vanha ketju, mutta ajattelinpa kommentoida jos joku tätä lukee joskus etsiessään kokemuksia.
        Mulla myoomien kokeiltiin hormonikierukkaa. Ei auttanut. Vuodot vaan paheni ja menkkojenkin välissä esm sekin yhteydessä vuotoa.
        Myoomat poistettiin alakautta tähystämällä.
        Kasvoivat muutamassa vuodessa takaisin, jäätävät vuodot ja menkkakivut. Kärsin anemiasta.
        Myoomia koitettiin poistaa nukutuksessa tehtävässä järeämmässä poistossa, sekin alakautta. Ei saatu kokokaan poistettua ja lääkäri teki reiän kohtuun. Saapa nähä tuleeko mitään tulehduksia, maha nyt ainakin melkoisen kipeä.
        Nyt olen sitten leikkausjonossa kohdun poistoon.


    • yllätetty

      Menin työterveyslääkäriin noin kuukausi sitten tavallisen flussan takia. Jostain syystä lääkäri paineli mahaani ja totesi että olen rv 24. Juu, en ollut et sinällään vähän hämmentävä tieto. Siltä seisomalta sit vatsan alueen ultraan jossa todettiin iso kyhmy kohdun/munasarjan alueella. Samana päivänä lähete sairaalaan ja siitä parin viikon päästä lleikkaukseen. Leikkausta edeltävässä tutkimuksessa ei annettu paljon toivoa että kohtua ja munasarjoja pystyttäs säästämään, koska kasvain niin iso ja tietoa siitä saapi vasta kun sen poistaa. No eipä kovin hääppöisin mielin leikkauspäivän aamuna operaatiota odottanut. Olenhan vasta 32 ja lapseton ja toiveena todellakin hankkia vielä oma lapsi. Leikkaukseen kuitenkin oli mentävä. Ensin kokeiltu tähystyksellä kun tietoa ei ollut mutta päädytty sit alakeskiviiltoon (noin 15 cm navasta alaspän) Kohdusta poistettiin sit 10 myoomaa, joista isoin oli melkein kilon painoinen, mutta onnekseni kaikki oma säilyi, vaikkakin hieman epämuodostuneena. Melkoinen järkytys koska oireita ei kuitenkaan niin hirveästi ollut ollut. Leikkauksesta nyt viisi päivää ja olo suhteellisen hyvä (luultavammin kipulääkkeitten ansiosta).

    • ikäsyrjintää?

      näin se menee. Nuoremmat saa itää kohtunsa ja meitlä vanhemmilta viedään enempiä kyselemättä ja vedoten siihen ettemme sitä tarvitse. Näinköhän on?
      On kai sillä kohdullakin joku funktio vielä lastenteon jälkeenkin sillä muutenhan se putoaisi tarpeettomana pois tai surkastuisi itsestään olemattomiin. Näin ei kuitenkaan ihmiselle käy vaan jokaisella leikkaamattomalla mummollakin on vielä kohtu vaikka olisi satavuotias

    • Onko se sinulta pois

      No kyllä riski siihen, että kohtu alkaa satavuotiaalla mummolla jo pudota (laskeuma) on jo aika korkea.
      Enkä näkisi ikäsyrjintänä sitä, että nuorelta ihmiseltä, joka aikoo vielä lapsia tehdä, ei leikata koko kohtua. Kyllä se kohtu pyritään säästämään aina, kun mahdollista. Ja etteköhän te vanhemmat naiset ole jo lapsenne tehneet.

    • Ikäsyrjintää hyvinki

      käsitit asian ilmeisesti tahallaan väärin. En tarkoittanut etteikö nuorilta naisilta kohtua tulisi säästää viimeiseen asti. Mutta niin pitäisi vanhemmiltakin, jotka on lapsensa jo tehneet. Sitäpaitsi niitä laskeumiahan on jo nuoremmillakin naisilla, että tippuu ne kohdut heiltäkin. heillehän on tarjolla jos minkälaisia sidontoja. edelleen olen sitä mieltä, että pitäisi keski-ikäsillä olla sama oikeus pitää elimensä. Näin ei kuitenkaan ole vaan vaihtari-ikää lähestyessä kaikkiin ongelmiin oli sitten myooma tai laskeuma, tarjotaan ainoastaan kohdunpoistoa. väärin se minusta on.

      • Leikkausta pelkäävä

        Ihan asiallista kommenttia ikäsyrjinnästä. Kyllä kohdulla todellakin on muutakin merkitystä ihmisen terveydelle, kuin lasten tekeminen. Ihminen on kokonaisuus ja naisihmisellä siihen kokonaisuuteen kuuluu kohtu.

        Minkälainenhan suhtautuminen, noilla kohduista kylmästi puhuvilla naisilla, on ollut kohtuihinsa ennen leikkausta ? Tulee sellainen vaikutelma, että lienevätköhän silloinkaan pitäneet kohtuaan/itseään, omia tunteitaan ja herkkyyttään arvossa ? Tai sitten toiset vaan ovat monipuolisemmin tuntevia, herkempiä ja heille kaikki tunteisiin liittyvät asiat ja niihin tarvittavat elimet ovat arvokkaita.

        Henk.koht. pelkään kohdun- ja mahdollisesti munasarjojen poistoleikkausta hirvittävästi. Peruin leikkausajan ja menen kontrollikokeisiin heinäkuussa ja sitten lääkärin kanssa uusiin neuvotteluihin.

        Vatsakipuja on nytkin ja siellä se myooma kai edelleen on ja sen ympärillä "poikkeavaa kudosmassaa", kuten lääkäri asian ilmaisi. Veri- ja munasarjasyöpäkokeet olivat normaalialueilla, eli niissä ei mitään.

        Pakko kai siihen leikkaukseen on sitten alistua, mutta jotenkin sitä toivoisi, ikääntyneenä (49 v) ja lapsettomanakin, että suhtauduttaisiin kunnioittavammin ihmisen elimiin, eli poistettaisiin vain ongelmia, kasvaimia tms, mutta säilytettäisiin terve osa elimistä.


    • Ex-adenomyyoosi

      jaa-a, terve osa - mitäs sitten, jos se terve osa on sekoittunut sairaaseen tai päinvastoin. Näinhän usein esim endometrioosissa, adenomyoosissa tai joskus jopa nämä myoomat kasvaa suoraan kohtulihaksen sisään. Ei siinä voi enää oikein mitään ruveta säästelemään. vai pitäisikö kohtu reijittää kuin emmentaalijuusto ja yrittää tikata reikiä umpeet. Mahtaisi mennä leikkaus melkoiseksi tilkkutäkkihommaksi. nukutuskin voisi kestää vaarallisen kauan. Eikä silti tiedä onnistuisiko koko homma noin mutkikkaalla menetelmällä.
      Joskus vaan on järkevämpää leikata koko elin pois.

    • Tieto on tietoa

      "Minkälainenhan suhtautuminen, noilla kohduista kylmästi puhuvilla naisilla, on ollut kohtuihinsa ennen leikkausta ? Tulee sellainen vaikutelma, että lienevätköhän silloinkaan pitäneet kohtuaan/itseään, omia tunteitaan ja herkkyyttään arvossa ? Tai sitten toiset vaan ovat monipuolisemmin tuntevia, herkempiä ja heille kaikki tunteisiin liittyvät asiat ja niihin tarvittavat elimet ovat arvokkaita."

      Voi herttinen sentään. En minä nyt minuuttani ja tunteitani mihinkään kohtuun rinnasta. Aivan yhtä monipuolisesti tunteva ja herkkä olin kohdun kanssa kuin sitä ilmankin.

      Mene sinne leikkaukseen tai ole menemättä, mutta lopeta nyt hyvä nainen sen oman erinomaisuutesi korostaminen ja lakkaa haukkumasta niitä, jotka eivät viitsi kuukausikaupalla porata sairaiden elintensä perään.

      Ja jos oikeasti uskot, että kohtu on edellytyksenä tunteisiin, kannattaisi käydä juttelemassa asiasta jonkun asiantuntijan kanssa.

    • Psykofyysinen kokon.

      Sinulle Tieto on tietoa, etkö tiedä että ihminen on psykofyysinen kokonaisuus, kaikki vaikuttaa kaikkeen. Kohtu on tärkeä elin, itse en siitä luopuisi aivan helposti, onko muita, joilla on vielä säännöllinen kuukautiskierto, näin 51-vuotiaana, eikä vaivoja. Naiseuteen kuuluu kohtu.

    • Et ole ikääntynyt

      Hei leikkausta pelkäävä, ei 49-vuotias ole ikääntynyt, ikääntyneet ovat 80-vuotiaita. Mehän ollaan vielä nuoria.

    • tiinik1

      Mulla on ilmeisesti kolme myomaa, joista isoin jo 12cm läpimitaltaan! Kummallisinta tässä on se ettei minulla ole mitään oireita! Kuukautiset normaalit, ei kipuja, rakko (todellinen seurapiirirakko itseasiassa) ja suoli toimivat normaalisti. Nyt kuitenkin kaksikin gynea on sitä mieltä, että ne olisi leikattava pois. Muutama vuosi sitten kun asuin Hollannissa, sikäläinen gyne ei katsonut leikkausta aiheelliseksi. Minua ei tietenkään kauheasti innosta avoleikkaus vatsanpeitteiden läpi eikä sairaslomailukaan kun ei mitään vaivaa niistä tunnu olevan. Ystävälleni on tehty embolisaatio ja mietinkin, voisiko se olla minullekin avoleikkauksen vaihtoehto. Kukaan ei ainakaan tässä ketjussa ole maininnut embolisaatiota, tehdäänköhänkään sitä edes Suomessa (ystäväni on amerikkalainen)? Tänään menen klinikalle tutkimuksiin ja toivon todella että olisin sopiva kandidaatti embolisaatioon.

    • Embolisoitu

      tiinik1, ilmeisesti olet saanut jo kuulla kaiken haluamasi myoomaembolisaatiosta, mutta jos haluat kuulla potilaan kokemuksia toimenpiteestä, niin minulle on tehty se Taysissa. Minulla tosin oli vain yksi tuhottava myooma ja sekin vain noin kolmesenttinen.

      • kohduullinenwanabe

        Mulla n 10 cm myoma alkoi vaivaamaan, menin akupunktio hoitoon ja jo eka kerta toi helpotusta paineen tunteeseen, mutta hoitoa pitää jatkaa ja sen avulla olisi tarkoitus kutistaa myoma. Kiinalaisen lääketieteen mukaan myoma johtuu "kuumuudesta" joka estää normaalia verenkiertoa ja aiheuttaa myoman. Kuumuus.puolestaan johtuu Kait ainakin.osin siitä että elimistö on "hapan" (valkoinen leipä roskaruoka jne). Olen pärjännyt akulla jo nyt. 10 vuotta ja nyt ajattelinottaa hoidon loppuun ja käydä sen jälkeen gynellä ultrassa katsomassa onko kaikki ok. Haluan säästää kohdun koska se on rakenteellisesti tukee ssuolistoa. Yhdellä naisella tuli kohdunpoiston jälkeen ripulia mutta ei ehkä liity asiaan.. en halua kuitenkaan.kokeilla kun itsellä vatsan eli suoliston kanssa ongelmia.


    • jofg

      runsaat kuukautiset voivat osa- tai pääsyynä johtua veren hyytymistekijöiden vähyydestä. ELi ihmeessä pyytäkää veren hyytymistekjä veikokeet. spr -paketti, mutta sen tekee normaali laboratorio. Hematologi on lääkäri asiantuntija veren koosomuksessa, tai mulla teki tutkmus lähetteen labraan naisten tautien lääkäri. Sain oikean diagnoosin ja lääkkeet. Elämä helppottui paljon. !!!Minulla pieni myooma, ei vuoda. tssemppiää.

    • Maaerjut

      Hei!! Itsellä on vuotanu 3 viikkoa ja on ollut aina pari päivää väliä ja taas vuodan tosi pahasti! Huuomenna oon menossa lekuriin!

    • myooma

      mulla 6cm myooma ja aina pari päivää kovaa vuotoa joista alkuvaiheessa tulee kauhallinen retkua.. en tiedä menenkö kohdunpoistoon.. lapsia en tosin ole enää tekemässä. esmya kuuria tarjottu myös, mutta mitkä sivuoireet ja eihän sekään tapa myoomaa.. kallis lääke kaiken lisäksi! raudan syönnistä tulee paha olo mutta pakko syödä ainakin menkkojen aikana. kyllä naisena on mukavaa.

    • tietoahaluava

      Hei! Kertokaa siitä embolisaatiosta, eli myooman kutistamisesta, onnistuiko vai kasvoiko myooma uudelleen?

    • Outoajakummaa

      Mä kuulin sektiota leikkaavalta lääkäriltäni ihan ohi mennen kun paikkaili minua kokoon takas että on seinämässä myooma. Ei lääkäri mulle siitä puhunut vaan avustavalle lääkärille.. Myöhemmin sit googletin että mikähä se myooma on.. raskauden aikana vuosin verta kolme kertaa viimesin vuoto johti sektioon..vuodon syytä ei tiedetty.. nyt sektiosta 1 puol vuotta kohtu edelleen kivi kova pallo..muutaman viikon päästä ultra josko lääkärit sit kertois jotain tästä myoomasta..

    • Vee91

      Heips, tässä lueskelin teidän juttuja ja mulla tänään oli rakenneultra missä kätilö totesi että mulla on lihaskasvain joka on hyvänlaatuinen olen 25v, että ei haittaa mitenkään raskautta kuulemma, olen ollut todella hämmentynyt kokopäivän ja kauhee stressi että mitä tästä eteenpäin, perjantaina lääkäriaikoja ja aion kyllä sielä sanoo tämän, mä inhoon niin kauheesti kaiken maailman leikkauksia ja nyt varsinkin kun odotan lasta että mitäs nyt. Kiva jos tulee jotain ongelmia.
      Auttakaa mua ja kertokaas mitä mun kannattaa tehä. Onko muilla ollut odotusaikana tää kasvain?

    • siilixi

      Miksi täällä kirjoitetaan oudosti kuukautisvuodosta(hyytymä) joka on limakalvoa. Joku retku?
      Ei se ole mikään epänormaali asia.

    • nykyaikaaonneksi

      Nykyään myoomat adenomyoomat hoidetaan ilman leikkausta MR-HIFU terapialla. Siis ultraäänellä tuhotaan kasvain.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1525
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1315
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1112
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1035
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    9. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    Aihe