Normaalit eivät tiedä

Anonyymi-ap

kuinka kauheaa heidän kanssaan on olla tekemisissä kun ei yhtään tiedä että että mitä pitäisi sanoa ja miten kuuluisi reagoida missäkin tilanteessa.
Minä tiedän, kun koko elämäni on ollut sitä samaa kokoajan. Lapsuus oli yhtä kauhua, nyt olen enemmän eristäytynyt ihmisistä mutta silti aina joskus joudun niiden kanssa tekemisiiin, mitä pidempään niin sen pahempaa se on.

20

89

Vastaukset 20

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Minä tiedän aika pitkälti mutta en koko elämän ajalta eikä se ole yhtä totaalista mutta hyvin yleistä, ja varsinkin semmonen vapaamuotoinen rupattelu. Jos ei kovin väsy onnistuu suht hyvin; eilen kävin taksilla yhdessä paikassa ja kuskin kanssa sain aika hyvin puhuttua mutta tapahtumassa ei meinannu "kuulla ja ymmärtää".
      En tiedä mitä kaikkea meinaat reagoinnilla, mutta itse ainakin osaan olla myös hiljaa, sanomatta kaikkea mitä ajattelee, tahallaan loukkaamatta sellasta jolla ongelmia, suuttumasta pikkuasioista, osaan lukea eleitä aika hyvin ja sarkasmiakin ymmärrän. Mullakin on useampia autismivivahteisia piirteitä (diagnoosia) mutta tähän ketjuun:

-oikeastaan ihan ensimmäinne on pitkäaikainen syrjäyminen eli noi arkiset kyvyt vaan katoo jossain määrit ja unohtaa määrätyt kohteliaisuudet, fraasit ja rupattelut. Edes kiitos ei aina tule ku pitäis, mutta tämmöset voi johtua aiemmasta elämästä eli ei ole totttunut kiittämään ja saamaan kiitosta. No, vähemmäkseen joo.
      -useamman aivovamnman yhteisvaikutus; puheen vaikeudet, väsyherkkyys, fatiikki?
      -neste-ja elektrolyyttitasapainotilanne, jos ja paljonko panacodia, sirdaludia
      - köyhyys yksinasuminen ja yksinäisyys, aito suht paha masennus

Oikeastaa jokainen yksinään on merkittävä aivohaitta, saatikka kaikki yhdessä, ja taatusti rapautuu pajon herkemmin, sen on saanut havaita. Helposti saa idiootin ja ties minkä leiman mutta siitä ei ole kyse, pikemmin sosiaalisesta kömpelyydestä. Oikeastaan aika tavallisia syrjäytymisen ja aivovamman oireita, mutta toi neste-ja elektr.häiriö on erittäin harvinainen. Vaikka monet kerrat oon näitä puhunut, silti joku (he jotka tykkää puhua omista jutuista tai puhemaratoneja) kuvittelee ongelmien katoavan rupattelulla!

PS. Tulipa vastattua tuohon yhteen kyselyyn ja kirjotin yhteen boxiin miksi se on hyvin hankala aihe ottaa omaa näkemystä. Ihan kiinnostava hypoteesi. Tosin en tiedä, pitääkö niukkoja rahoja ihan tämmöseen käyttää

Monisairas

• Anonyymi00002

Elikkäs sulle aloittaja vielä, että ootko aivan varma, että nuo on pysyvää ja autismista johtuvia eikä pitkäaikaisesta välttämis- käyttäytymisestä?

Välttäminen on periaatteessa huonoin ratkaisu sosiaalisissa ongelmissa, mutta ymmärrän, teen itsekin paljon mutta enimmäkseen muista syistä kuin aiemmin kirjoitin. Mutta laitteilla tunteilla, fatiikissa, tavallista suuremmalla panacod ja srdalud annoksellakaan ei ole tarkoituksenmukaista olla pakkososiaalinen. Tällöinkin onnistuu joku ennalta tuttu asia ym ja jos mä voin ohjata puhetta. Tämäkin on eräs autismivivahteisia piirteitä.
      Lisäks ottaa päähän monen ajatus, ellet samalla sekunnilla vastaa, niin et muka ymmärtä tai ellet naura, oot tosikko, jos sanoo väärän sanan, on idiootti jne.

Monisairas

• Anonyymi00003

...jatkan vielä... noi elektrolyytit ei nyt liity sokeritautiin mutta oireiltaan hyvin samaan eli diabetes insipidukseen (adh:n eli vasopressiinnin puutos ja on täydellinen vielpä). Mä oon kansainvaälisestä aineistosta lukenut sikäli kun oikein ymmärsin, että vasopressiinin puute aiheuttaa paljon muutakin vesitasapainon säätelyn lisäksi, kuin myös samassa hypotalamuksen osassa syntyvä oksitosiini, ja eräs näiden molempien puutosoire on jossain määrin autismivivahteiden käytös. Katsoin just tekoälyllä äkkiä tuon oksitosiinin ja hyvin hyvin tuttua on! Saas nähdä mitä autismista vielä todetaan mutta sittä olen aika varma, että nykyisestä synnynnäisesti neurobiologisesta kehityshäiriö- olettamasta tullaan luopumaan. Enemmän asia-ihminen olen myös ollu saman ajan aina, en siis yksin väsyneenä ym.

Monisairas

• Anonyymi00004

" Saas nähdä mitä autismista vielä todetaan mutta sittä olen aika varma, että nykyisestä synnynnäisesti neurobiologisesta kehityshäiriö- olettamasta tullaan luopumaan."

Autisminkirjon tilan synnynnäisyys on vahvasti todistettu. Esimerkiksi autisminkirjoisten ja neurotyypillisten aivorakenteissa on huomattu merkittäviä eroja. Useat tutkimukset ovat osittaneet, että autisminkirjoon liittyviä avorakenteen eroja pystytään havaitsemaan jo ennen syntymää eli sikiöaikana. Tämä todistaa, että autismi ei ole ympäristön, kasvatuksen tai rokotteiden aiheuttamaa. Myöskin autisminkirjon piirteitä pystytään nykyään havaitsemaan jo pienillä lapsilla. Autisminkirjon piirteitä pystytään havaitsemaan jo ensimmäisten elinkuukausien aikana, jolloin ympäristötekijät eivät pysty selittämään niitä. Myös autisminkirjoon liittyvät geenit liittyvät olennaisesti varhaisiin neurokehityksen prosesseeihin. Autisminkirjon periytyvyys on myös todistettu korkeaksi.

Voi olla, että jotkut lääkkeet aiheuttavat autisminkirjon tilan kaltaisia piirteitä. Mutta ei se johda diagnoosiin. Edellytys diagnoosin saamiselle on, että pystytään osoittamaan, että piirteet ovat olleet olemassa jo lapsuudessa. Tutkimuksessa aina haastatellaan tutkittavan vanhempia. Jos molemmat vanhemmat ovat jo kuolleet, niin sitten haastatellaan muita henkilön lapsena tunteneita ihmisiä. Jos ketään haastateltavaa ei löydy, tutkitaan henkilön lapsuuden aikaisia dokumentteja (tämä toki tehdään joka tapauksessa). Jos ei pystytä osoittamaan, että piirteet olivat olemassa jo lapsena, niin diagnoosia ei saa.

Kun kirjoitat, että " nykyisestä synnynnäisesti neurobiologisesta kehityshäiriö- olettamasta tullaan luopumaan", niin olen siinä mielessä samaa mieltä, että tuosta kehityshäiriö-sanasta tullaan luultavasti luopumaan. Autisminkirjo ei ole sillä lailla negatiivinen tila, että kehityshäiriö-sana olisi perusteltu. Sen sijaan en ymmärrä, että mistä sinulle tulee into yrittää kiistää autisminkirjon synnynnäisyys, kun asiantuntijat käytännössä yksimielisesti pitävät autisminkirjoa synnynnäisenä ominaisuutena. Miksi uskot tietäväsi asiat paremmin kuin asiantuntijat? Eikö ihmisellä ole silloin aika suuret luulot itsestään?

• Anonyymi00005
        Anonyymi00004 kirjoitti:

" Saas nähdä mitä autismista vielä todetaan mutta sittä olen aika varma, että nykyisestä synnynnäisesti neurobiologisesta kehityshäiriö- olettamasta tullaan luopumaan."

Autisminkirjon tilan synnynnäisyys on vahvasti todistettu. Esimerkiksi autisminkirjoisten ja neurotyypillisten aivorakenteissa on huomattu merkittäviä eroja. Useat tutkimukset ovat osittaneet, että autisminkirjoon liittyviä avorakenteen eroja pystytään havaitsemaan jo ennen syntymää eli sikiöaikana. Tämä todistaa, että autismi ei ole ympäristön, kasvatuksen tai rokotteiden aiheuttamaa. Myöskin autisminkirjon piirteitä pystytään nykyään havaitsemaan jo pienillä lapsilla. Autisminkirjon piirteitä pystytään havaitsemaan jo ensimmäisten elinkuukausien aikana, jolloin ympäristötekijät eivät pysty selittämään niitä. Myös autisminkirjoon liittyvät geenit liittyvät olennaisesti varhaisiin neurokehityksen prosesseeihin. Autisminkirjon periytyvyys on myös todistettu korkeaksi.

Voi olla, että jotkut lääkkeet aiheuttavat autisminkirjon tilan kaltaisia piirteitä. Mutta ei se johda diagnoosiin. Edellytys diagnoosin saamiselle on, että pystytään osoittamaan, että piirteet ovat olleet olemassa jo lapsuudessa. Tutkimuksessa aina haastatellaan tutkittavan vanhempia. Jos molemmat vanhemmat ovat jo kuolleet, niin sitten haastatellaan muita henkilön lapsena tunteneita ihmisiä. Jos ketään haastateltavaa ei löydy, tutkitaan henkilön lapsuuden aikaisia dokumentteja (tämä toki tehdään joka tapauksessa). Jos ei pystytä osoittamaan, että piirteet olivat olemassa jo lapsena, niin diagnoosia ei saa.

Kun kirjoitat, että " nykyisestä synnynnäisesti neurobiologisesta kehityshäiriö- olettamasta tullaan luopumaan", niin olen siinä mielessä samaa mieltä, että tuosta kehityshäiriö-sanasta tullaan luultavasti luopumaan. Autisminkirjo ei ole sillä lailla negatiivinen tila, että kehityshäiriö-sana olisi perusteltu. Sen sijaan en ymmärrä, että mistä sinulle tulee into yrittää kiistää autisminkirjon synnynnäisyys, kun asiantuntijat käytännössä yksimielisesti pitävät autisminkirjoa synnynnäisenä ominaisuutena. Miksi uskot tietäväsi asiat paremmin kuin asiantuntijat? Eikö ihmisellä ole silloin aika suuret luulot itsestään?

Kiitos pitkästä ja perusteellisesta vastauksesta, enkä ole tiennytkään että nboinkin tarkkaan jo tiedetään. Aivojen rakennekuva muutos ei kuitenkaan kerro kauheesti näiden muutosten toiminnasta.

Mä luin erään nepsy- aiheisen kirjan (autismista ja adhdsta lähinnä) mutta tekijää ja nimee en muista enkä painosvuotta. Tekijäkin kuitenkin ihmetteli miten niin paljon toiset sanoo tietävänsä mikä kaikki on esim. autismia ja mistä tämä johtuu tai ei. Nimittäin hänen mukaansa kenties vasta n. 15% aiheesta on tietoa ja 85% tuntematonta. Kuin myös siihen, että kasvatus vaikuttaa joka tapauksessa aina jokaiseen jotain, niin hyvässä kuin pahassa.

Viimeiseen kappaleeseen. KIrjoitin huolimattomasti. Tullaan kenties luopumaan siitä, että autismi olisi vain ja ainoastaan synnynnäinen kehityshäiriö eli saapi nähdä voiko se tulla muustakin syystä niinkuin monio muu neurologinen eli samanlaisen oireen takana voi olla avh, aivovamma, aivotulehdus, aivokasvain ym. Osalla piirteet on niin vahvoja, että kehityshäiriö on hyvin perusteltu.

Eihän terveelle piirteelle diagnoosia ole, johon myös kirjan tekijä otti kantaa, kuin myös siihen että sairaus-käsite on yleiskäsite Diagnoosien kriteerithän on vahvistanut hyvin monilukuinen kv. asiantuntijajoukko, mutta on selvää, että lääketeollisuus ainakin lobbaa. Niin juurikin kv. aineistosta olen lukenut mm. joistain epäilyistä tiettyjjen hypotalamus-hormonien ja välittäjäaineiden osuudesta autismin kirjon syntyyn. En jaksa alkaa kaivaa näitä, kun on jo aikaa, kun näistä luin, ja niin muistan että ainakin oksitosiini, mutta myös vasopressiini, ja joku ihan uus mulle ainakin mainittiin.
        Se ei sinänsä ole olennaista mistä joku johtuu, vaan mitä kaikkea voidaan saada paremmaksi. Vauvoilla mitataan varoiksi kilpirauhasarvot, koska riskinä vaikea keva. On toissijaista miettiä onko kilpparia vikaantunut ennen syntymää, sen aikana vai sen jälkeen.

Joo mutta antaa olla. Sen vielä laitan loppuun, että lyön vaikka vetoa, että merkittävä osa nykyajan valtavasti kasvaneesta nepsyilystä johtuu liian varhain alkaneesta etenkin aivan liiasta netin käytöstä. Eipä ihme että ihmiset aristaa eikä oikein käytös ole luontevaa ja sopivaa, kun ei ole tottunu ihmisten kanssa oleen, mutta toisaalta eikö melkein kaikki ole päiväghoidossa vai varhaiskasvatuksessako se kuuluu sanoo. Joku mättä, jos 1/4 oppillasta on koulussa henk. koht. avustaja tai muuta merkittävää tukee ja eri käytösongelmat on kauheesti kuulemma lissäntynyt kouluissakin

Monisairas

• Anonyymi00006
        Anonyymi00005 kirjoitti:

Kiitos pitkästä ja perusteellisesta vastauksesta, enkä ole tiennytkään että nboinkin tarkkaan jo tiedetään. Aivojen rakennekuva muutos ei kuitenkaan kerro kauheesti näiden muutosten toiminnasta.

Mä luin erään nepsy- aiheisen kirjan (autismista ja adhdsta lähinnä) mutta tekijää ja nimee en muista enkä painosvuotta. Tekijäkin kuitenkin ihmetteli miten niin paljon toiset sanoo tietävänsä mikä kaikki on esim. autismia ja mistä tämä johtuu tai ei. Nimittäin hänen mukaansa kenties vasta n. 15% aiheesta on tietoa ja 85% tuntematonta. Kuin myös siihen, että kasvatus vaikuttaa joka tapauksessa aina jokaiseen jotain, niin hyvässä kuin pahassa.

Viimeiseen kappaleeseen. KIrjoitin huolimattomasti. Tullaan kenties luopumaan siitä, että autismi olisi vain ja ainoastaan synnynnäinen kehityshäiriö eli saapi nähdä voiko se tulla muustakin syystä niinkuin monio muu neurologinen eli samanlaisen oireen takana voi olla avh, aivovamma, aivotulehdus, aivokasvain ym. Osalla piirteet on niin vahvoja, että kehityshäiriö on hyvin perusteltu.

Eihän terveelle piirteelle diagnoosia ole, johon myös kirjan tekijä otti kantaa, kuin myös siihen että sairaus-käsite on yleiskäsite Diagnoosien kriteerithän on vahvistanut hyvin monilukuinen kv. asiantuntijajoukko, mutta on selvää, että lääketeollisuus ainakin lobbaa. Niin juurikin kv. aineistosta olen lukenut mm. joistain epäilyistä tiettyjjen hypotalamus-hormonien ja välittäjäaineiden osuudesta autismin kirjon syntyyn. En jaksa alkaa kaivaa näitä, kun on jo aikaa, kun näistä luin, ja niin muistan että ainakin oksitosiini, mutta myös vasopressiini, ja joku ihan uus mulle ainakin mainittiin.
        Se ei sinänsä ole olennaista mistä joku johtuu, vaan mitä kaikkea voidaan saada paremmaksi. Vauvoilla mitataan varoiksi kilpirauhasarvot, koska riskinä vaikea keva. On toissijaista miettiä onko kilpparia vikaantunut ennen syntymää, sen aikana vai sen jälkeen.

Joo mutta antaa olla. Sen vielä laitan loppuun, että lyön vaikka vetoa, että merkittävä osa nykyajan valtavasti kasvaneesta nepsyilystä johtuu liian varhain alkaneesta etenkin aivan liiasta netin käytöstä. Eipä ihme että ihmiset aristaa eikä oikein käytös ole luontevaa ja sopivaa, kun ei ole tottunu ihmisten kanssa oleen, mutta toisaalta eikö melkein kaikki ole päiväghoidossa vai varhaiskasvatuksessako se kuuluu sanoo. Joku mättä, jos 1/4 oppillasta on koulussa henk. koht. avustaja tai muuta merkittävää tukee ja eri käytösongelmat on kauheesti kuulemma lissäntynyt kouluissakin

Monisairas

...pieni täsmennys... jos joku ei tiedä, vasopressiini on se viimeisin lukko joka säätelee elimistön nestetasapainoa (myös sokeritaudissa, insuliini ei tätä tee!) vaikuttamalla munuaisten tietyssä osassa (taisi olla Henlen linko). Tämä siis tiedetään varmuudella ja sitten on renaalinen insipidus eli vasopressinia erittyy mut se ei vaikuta munuaisissa kunnolla. KUitenkin epäillään vasopressiinilla olevan myös aivovaikutusta ja nämä on osin mysteeri. Käsittääkseni sekin on vahvempi käsitys, että monella autistisella on oksitosiinin puutos jota ei oikeastaan kukaan mistää voi päätellä, kun taas vasopressiinin puutos on helppo havaita. Tai näin luulisi, mutta ei pää ole raksuttanut ja asenteet vinksallaan ollu jollain prof. tason ihmisilläkin😉

Monisairas

• Anonyymi00007
        Anonyymi00005 kirjoitti:

Monisairas

...eräs sana toi mieleen mikä kirja voisi olla ja googlasin (luin muutama kk sitten):
        Marianna Stolbow; Nepsylandia. KIrjoittaja nepsyvalmentaja ja on mm. yo-koulutus, mutta en muista mainittiinko tarkemmin. Kenties neuropsykologi?

Vähän aiemmista... en nyt tiedä kuinka hyvin osaan eleitä, sarkasmia ym. mutta kuitenkin. Mulla ei alunperin ollu noita hypotalamusongelmia eikä monia muitakaan, olen ollut normi sosiaalinen ja puhekykyinen eikä ollu pientäkään pellekäytöstä.
        Se on varmaa että rauhallinen perusluonne olen, mutta pääosin fyysisesti aivovammaiset onkin usein rauhallisia, ja hermot menee lähinnä omaan kömpelyyteen yms. Tässä pari helppoa linkkiä oksitosiinista, lyhyt uudempi ja pitkähkö vanhahko:

https://terveyssummit.fi/miksi-kosketus-on-elintarkeaa-oksitosiini-vahvistaa-vastustuskykya/
        https://www.duodecimlehti.fi/duo99526
        Hyvin todennäköisesti itsellä on myös oksitosiinin puutos; ja kasvu- ja testosteroniakin ohjaavien hormonien. Ainoastaan kortisolia ohjaava toiminee normaalisti. Insuliinista en tiedä, joskus tulee ilman syytä sellasia voimakkaita hypoglykemioita mielestäni ilman syytä: nälkää, pyörrytystä, voimakasta käsien vapinaa, sydän takoo, hiki valuu päästä ja yläkehosta.

Monisairas

Monisairas

• Anonyymi00008
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Anonyymi00004:ltä (2026-07-07 15:44:28)
        ERITTÄIN HYVÄ ja ASIANTUNTEVA kirjoitus!
        Onnittelut!

• Anonyymi00009
        Anonyymi00004 kirjoitti:

"autisminkirjoon liittyviä avorakenteen eroja pystytään havaitsemaan jo ennen syntymää eli sikiöaikana. Tämä todistaa, että autismi ei ole ympäristön, kasvatuksen tai rokotteiden aiheuttamaa"

Mikäli totta, niin tuo todistaa vain sen että lapsen äiti on saanut jonkun rokotteen tai lääkkeen (ehkä viruksen) tms. joka aiheuttaa kehityshäiriön. Samoin kun joskus raskaana olevat naiset ottivat särkylääkettä turhamaisuutensa takia, ja heidän lapsistaan tuli kädettömiä ja jalattomia.

• Anonyymi00010
        Anonyymi00009 kirjoitti:

"autisminkirjoon liittyviä avorakenteen eroja pystytään havaitsemaan jo ennen syntymää eli sikiöaikana. Tämä todistaa, että autismi ei ole ympäristön, kasvatuksen tai rokotteiden aiheuttamaa"

Mikäli totta, niin tuo todistaa vain sen että lapsen äiti on saanut jonkun rokotteen tai lääkkeen (ehkä viruksen) tms. joka aiheuttaa kehityshäiriön. Samoin kun joskus raskaana olevat naiset ottivat särkylääkettä turhamaisuutensa takia, ja heidän lapsistaan tuli kädettömiä ja jalattomia.

Autismin kirjo on on niin laaja piirrekokonaisuus ettei voi olla kovin paljoa hyvää näyttöä yhteneväisistä rakennemuutoksista juuri autismin suhteen. Jotyain yhteneväistä tod. näk. on. Ihmisen käyttäytymiseen vaikuttaa moni aivoalue yhtaikaa. On hyvä muistaa että on lukuisa määrä seikkoja, jotka muuttaa jo tilapäisestikin aivojen rakenteita.

Minulla on aivoissa kolme löydöstä mutta ei niistä näe millasia vikoja ne on, noin esimerkkinä. Odotetaan nyt rauhassa mitä tutkimus tuo tullessaan, tässä vaiheessa tiedetään aivan liian vähän mikä on autismia ja mikä ei ja mistä tämä johtuu.

Vaikka tollanen olisi syntymästä, niin tod. näk. ainakin haitallisia piirteitä pystytään oikealla kasvatuksella ja mm. menemällä epämukavuusalueelle niin minimopimaan huomattavasti. Nykyään tiedetään jo oikein hyvin, että aivot on hyvin hyvin plastiset. Siksi on pikkasen vanhahtava käsitys, että synnynnäinen käytöspoikkeama ei voisi muuttua paremmaksi. Kaikkein vaikeinta on muuttaa motorisia hermoja eli mm. lihashermoja mutta tässäkin jotain pystytään, kun han kuntoutus aloitetaan mahdollisimman varhain. Jälkeenpäin nämä ei muutui millään asennemuutoksilla, ei toki autismikaan

Monisairas

• Anonyymi00011
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Niinpä juuri tai esim. puutteellinen ruokavalio! Ehkä geenitkin, mutta sitte tullaankin siihen pitäiskö abortoida tai on ainakin vähän vastuutontya hankkia lapsia. Näitähän juuri pitäisi tutkia ja aineistoo luulisi olevan eikä käyttää kauheeta resurssia nykytyyliin.

Monisairas

• Anonyymi00012
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Niinpä juuri tai esim. puutteellinen ruokavalio! Ehkä geenitkin, mutta sitte tullaankin siihen pitäiskö abortoida tai on ainakin vähän vastuutontya hankkia lapsia. Näitähän juuri pitäisi tutkia ja aineistoo luulisi olevan eikä käyttää kauheeta resurssia nykytyyliin.

Monisairas

...hävyttömän pienellä otantamäärällä tehty ainakin yksi rakennetutkimus mitä pikaseenn googlasin! Tarkoituksellista, kenties joku bisnesajatus jollain...?
        Samaan tyyliin kuin banaanin haitallisuus, jos ootte huomannut sellasen

Monisairas

• Anonyymi00016
        Anonyymi00012 kirjoitti:

...hävyttömän pienellä otantamäärällä tehty ainakin yksi rakennetutkimus mitä pikaseenn googlasin! Tarkoituksellista, kenties joku bisnesajatus jollain...?
        Samaan tyyliin kuin banaanin haitallisuus, jos ootte huomannut sellasen

Monisairas

... ja tottakai autistiosilla voi olla mri tain fmri yms kuvissa poikkeamaa mm. mantelitumakkeessa ja limbisessä järjestelmässä, kun nämä on osaltaan ns. kyseisten piirteiden ytimessä mutta tämä ei todista syystä sinänsä. Huomatkaa ero korrelaatiio vs. kausaliteetti.

Muistaakseni itselläkin on mm. suurentunut amygdala eli mantelitumake ja tämä voi johtua esim. eri stressitilanteissa elämässä ja näitä on riittänyt terveysasioissa ja kotona vähintään tarpeeksi. Olis sinänsä kiva tietää onko pienentynyt, kun asunut yksin ja muutama stressilähde kuollu ym. Siitä olen varma että kokonaistressi on vähentynyt,mutta tottakai ottaa päähän, kun ei voi oikein tehdä mitään, en tarkoita työtä, vaan vaikka ihan kävellä ja mennä vapaasti vaikka mihin, mitä taas voi tehdä moni nepsykin niinku tää eräs tvstara, mt-ihminen, köyhä jne.

Enempää en kommentoi ellein sitten erityisesti jollekin vastaa

Monisairas

• Anonyymi00017
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Monisairas

" Ehkä geenitkin, mutta sitte tullaankin siihen pitäiskö abortoida tai on ainakin vähän vastuutontya hankkia lapsia."

Huh huh. Tuo paljastaa suhtautumisesi autisminkirjon ihmisiin. Sinulla on siis niin negatiivinen kuva autisminkirjon ihmisistä, että sinusta on parempi, ettei heitä edes synny, kun kerran on mielestäsi vastuutonta olla tekemättä aborttia, jos on autisminkirjoiset geenit. Joskus sinun viestit ihan aidosti kammottavat minua.

• Anonyymi00018
        Anonyymi00017 kirjoitti:

" Ehkä geenitkin, mutta sitte tullaankin siihen pitäiskö abortoida tai on ainakin vähän vastuutontya hankkia lapsia."

Huh huh. Tuo paljastaa suhtautumisesi autisminkirjon ihmisiin. Sinulla on siis niin negatiivinen kuva autisminkirjon ihmisistä, että sinusta on parempi, ettei heitä edes synny, kun kerran on mielestäsi vastuutonta olla tekemättä aborttia, jos on autisminkirjoiset geenit. Joskus sinun viestit ihan aidosti kammottavat minua.

No, ei nyt ihan noinkaan. Jos johonkin on vahva geneettinen taipumus, kyllä siinä on syytä pohtia ja mini varmaa näin tekeekin, hankkiako biologisia lapsia vai ei. Kannattaako todennäköisesti kuitenkin jollain tavoin rasite ehdoin tahdoin hankkia ja mitä tämmönen lapsi tykkää. On hyvä tiedostaa, että lapsethan pääsee nestistä lukee näitä taustasyitä ja kyllä siinä varmaa monenlaista ajatusta pyörii. On myös liikaa tapauksia, joissa vanhempien voimat on uupunut, ja lapsi annetaan lasten suojelun hoteisiin mistä ei kai pitkäaikaistulokset kovin hyviä yleensä ole.

Ihan tätä taustaa vasten, ja tietty maksaahan nuo, mutta en ole nettoveronmaksaja, niin mulle henk. koht. on sinänsä ihan sama. Mutta kyllä, kannatan mm. tällaista rodunjalostusta. Sama juttu kaikkien niiden raskausaikana tulleiden erilaisten kehityspoikkeamien osalta, aborttia vaan, siksihän noita tutkitaa. Se on lopulta kaikken etu. Sitäpaitsi on ihan tarpeeksi sellasia terveysongelmia, joita on vaikea tai mahdoton estää ja ennakoida.

Monisairas

• Anonyymi00019
        Anonyymi00017 kirjoitti:

Autistit voi olla myös tosi hyviä kuka missäkin ja heitä on jo vaikka kuinka paljon. Työllistyminen on kumminkin vaikeeta noiden ominaisuuksien vuoksi, ja sama homma itsellä mutta eri syistä (silti on sanottu ettei niillä tärkeimmillä eli nenävälitteisillä syillä merkitystä; eikä siinä mitkään wholet ja pesemiset auta kun elimistö väkisin poistaa liikaa lämpöä tai nestettä ym., jos tämä ei normaalisti onnistu!)

Heitähän on niin paljon, että voisivat perustaa vaikka yrityksiä missä käyttää kykyjä, mutta tässä tullaan siihen mikä monella puute eli he tarvii päällepäsmärin ja moni asia pitäisi antaa ns. tarjottimella ja riskinsietokin monelle kauheaa. Mutta toisaalta onhan näitä kansainväilisä superautisteja, joskin heidän piirteensä on hyvin lieviä.

Itseltä tuo kävisi helposti tietyissä jutuissa ja onhan se eri istua täällä hyvässä tuolissa (selkä ja lantionpohjakin voi vähä paremmin, juoda ja syödä kuin parhaaksi näkee, tasanen lämpö ja yleensä kosteuskin, eikä lämmitä tuulikaan haihduta. Ihmisiä näkisi harvakseltaa ja tiettyjä hirveyksiä voi pyrkiä helpommin välttään. Aina on nirppiksiä, mutta olkoot. Mä tiedän tietyistä aiemmista kokemuksista ettei nuo olisi se ongelma, vielä vähemmän tekeminen.

Nirppikset on suurin ongelma perusarjessa ja ylivoimaisesti eniten täällä paikallistasolla, monesti junttilaksikin nimetyssä pikkukaupungissa. Eläkkeellä nyt siis kuitenkin ollaan, ja tylsää ym on ja kohta viissiin pitää taas (ei toki pakko) mennä kuunteleen erään tyypin aika turhanpäiväistä monologia, kahville nääs, oikeesti kuuntellee monologia. Oikee keskustelu olis vähän kivampaa mutta vain jos vireys hyvä eikä ylim. kolmiolääkkeitä. Eläke sinänsä merkkaa mitää, rahaa se vaan on mutta se on kukava ettei tartte suotta olla työttömänä ja höpökuntoutuksissa.

Monisairas

• Anonyymi00020
        Anonyymi00018 kirjoitti:

No, ei nyt ihan noinkaan. Jos johonkin on vahva geneettinen taipumus, kyllä siinä on syytä pohtia ja mini varmaa näin tekeekin, hankkiako biologisia lapsia vai ei. Kannattaako todennäköisesti kuitenkin jollain tavoin rasite ehdoin tahdoin hankkia ja mitä tämmönen lapsi tykkää. On hyvä tiedostaa, että lapsethan pääsee nestistä lukee näitä taustasyitä ja kyllä siinä varmaa monenlaista ajatusta pyörii. On myös liikaa tapauksia, joissa vanhempien voimat on uupunut, ja lapsi annetaan lasten suojelun hoteisiin mistä ei kai pitkäaikaistulokset kovin hyviä yleensä ole.

Ihan tätä taustaa vasten, ja tietty maksaahan nuo, mutta en ole nettoveronmaksaja, niin mulle henk. koht. on sinänsä ihan sama. Mutta kyllä, kannatan mm. tällaista rodunjalostusta. Sama juttu kaikkien niiden raskausaikana tulleiden erilaisten kehityspoikkeamien osalta, aborttia vaan, siksihän noita tutkitaa. Se on lopulta kaikken etu. Sitäpaitsi on ihan tarpeeksi sellasia terveysongelmia, joita on vaikea tai mahdoton estää ja ennakoida.

Monisairas

"Mutta kyllä, kannatan mm. tällaista rodunjalostusta. Sama juttu kaikkien niiden raskausaikana tulleiden erilaisten kehityspoikkeamien osalta, aborttia vaan, siksihän noita tutkitaa. Se on lopulta kaikken etu."

Tuollainen rodunjalostus ei missään nimessä olisi kenenkään etu. Jos autisminkirjoisia ei olisi, niin silloin ei voisi myöskään hyödyntää autisminkirjon erityisvahvuuksia. Vaikeaa on myöskään nähdä, että autisminkirjo aiheuttaisi mitään sellaista haittaa, että sen pois jalostaminen olisi yhteiskunnankaan kokonaisedun mukaista.

Nimimerkki Monisairas on muuten kirjoituksissaan aina vain vaarillisemmilla poluilla(toki todennäköisesti sitä itse ymmärtämättä, haluan toki uskoa ihmisistä hyvää). Kun puhutaan rodunjalostuksesta, niin ei olla kaukana aikamoisesta pimeydestä. Historiasta löytyy ääriesimerkki siitä, mikä voi olla seuraus, kun valtio ottaa päämääräkseen rodunjalostuksen. Ei tarvinne sanoa, mihin viittaan.

• Anonyymi00013

Itsehän muuttaisin vaikka susirajalle tai Lappiin. Tai Pohjanmaan kyliin. Ei noissa ole pakko kaikkeen reagoida tai sanoa mitään. Se on sitä perinteistä kulttuuria se. Saada viesti ja lukea se, eikä ole pakko vastata mitään, jos siinä viestissä ei kysytä mitään.

• Anonyymi00015

Tavallaan samaa mieltä, ärsyttää tää nykytouhu. Miettikää nyt, ruuhkainen hovioikeus käsittelee armeijan tuvan runkkausasiaa, kun tod. näk. jokainen heistä varmaan tehny itekin ym, mutta sakkoa tuli 120€!!!

Monisairas

• Anonyymi00014

Monisairas kirjoitti:
      "on pikkasen vanhahtava käsitys, että synnynnäinen käytöspoikkeama
      ei voisi muuttua paremmaksi."

Assina en ole ollenkaan samaa mieltä tuosta.
      Tuo kuulostaa hyvin nentistiseltä.
      Nentistit juuri uskovat - harhaisesti - tuohon että
      "synnynnäinen käytöspoikkeama voidaan muuttaa
      paremmaksi". Eli nimittävät autismikirjoa
      "käytöspoikkeamaksi" ja sen takia muka huonoksi,
      sellaiseksi, joka pitää muuttaa muka "paremmaksi".

Nentistien yleisin harhainen päähänpinttymä on
      juuri tuo, että autismikirjoisuus on muka
      negatiivinen käytöspoikkeama ja että se muka
      voidaan muuttaa paremmaksi, mikä nentistin
      puutteellisessa ja harvinaisen kapeassa ajatusjuoksussa
      tarkoittaa muuttamista neurotyypilliseksi.

Monisairaan kirjoitukset täällä autismi-osiossa
      ovat melko säännöllisesti sellaisia, että ne
      kaipaavat meiltä autismikirjon kokemusasiantuntijoilta
      oikaisevia vastakommentteja. Monisairaan kirjoituksissa
      voi törmätä jopa salaliittoteorioiden tasoiseen puppuun.

Tuntuu, että monisairas toistuvasti kirjoittaa ja kirjoittaa, jotta
      välttäisi sen vaaran, että alkaisi ajatella.

Autismikirjo on parhaimmillaan silloin, kun se on säilynyt
      puhtaana eli silloin, kun sitä eivät ole nentistit päässeet
      puoskaroimaan pilalle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan tyttärestä hieno haastattelu IL

Martina on kasvattanut fiksun tyttären.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      365
      842
    2. Muuttaisitko kaivattusi luokse

heti asumaan? 🛒
      Ikävä
      100
      842
    3. Mitä odotat kohtaamiselta?

Niin, otsikossa kysymys.
      Ikävä
      76
      630
    4. Olet kuin minä

Jännä huomata tämä kerta toisensa jälkeen eikö ❤️
      Ikävä
      50
      615
    5. Samassa kylässä asuu yks mies...

Jota en voi sietää... yök!
      Ikävä
      65
      605
    6. Mä olen tosi

Ylpeä sinusta 🫂 Ajatuksissani pyydän sulle paljon suojelusta ja varjelusta. Sinua rakastettaan ja susta välitetään. Mui
      Ikävä
      38
      599
    7. Sanotaan se sitten tässä

Rakastan sua mies varmaan.
      Ikävä
      30
      566
    8. Orpo pelästyi, kun asiat tulivat ilmi ? Hallitus ei enää tuekaan Garden hanketta

Pääministerinä Orpo on vastuussa hallituksensa päätöksenteosta. Hallitus päätti avokätisestä tuesta hankkeelle, joka ei
      Kansallinen Kokoomus
      129
      551
    9. Omituiset kuntayhtymän vieraat festareilla

Mitähän Pekka Iivari teki kuntayhtymän vieraana festareilla? Harvemmin tällaiset tilaisuudet ovat ns. avec- tyyppisiä ei
      Kemijärvi
      48
      547
    10. En minä tule koskaan ottamaan sinuun yhteyttä

Että siinä ole vaan rauhassa ilman minua koko loppuelämäsi ajan.
      Ikävä
      25
      540
    Aihe