Raha -kuinka paljon on tarpeeksi paljon?

Roman.Durak

Millä nettosummalla/kk katsotte elävänne suht. tyydyttävää elämää? Mistä voisitte luopua ja mistä ei?

144

40878

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Zeppe Lin

      Asunto maksettu, joten nuo kulut suht pienet. Ruokaa ja vaatteita järkevästi. Raha riittää satunnaisiin kuluhinkin.

      Tienaan kyllä reippaasti enemmän, mutta: Rikkaaksi tullaan vanhalla kliseellä "Ei ne suuret kulut, vaan pienet menot"

    • köyhyys on höristen välis

      Joo sitä luokkaa, jos elää terveellisesti.
      Olen ajatellut myös tasoittaa maailman
      tuloeroja ja harkita kehitysmaista morsianta.

      • jotenkin omituista

        Olen tilanteessa, jossa en todella tiedä, miten paljon kulutan kuussa. Mies maksaa puhelimet, kulkemiset, koiranpidon, ruuan... Itse ostan jotain joskus. Se riippuu paljon, että mitä ja milloin. Vaikea vastata tähän.


      • kunhan kysyn
        jotenkin omituista kirjoitti:

        Olen tilanteessa, jossa en todella tiedä, miten paljon kulutan kuussa. Mies maksaa puhelimet, kulkemiset, koiranpidon, ruuan... Itse ostan jotain joskus. Se riippuu paljon, että mitä ja milloin. Vaikea vastata tähän.

        miksi miehes maksaa kaiken? käykö töissä ja sinä opiskelet? toivottavasti ei aina niin..


      • en osaa sanoa
        kunhan kysyn kirjoitti:

        miksi miehes maksaa kaiken? käykö töissä ja sinä opiskelet? toivottavasti ei aina niin..

        Tässä on vaan käynyt niin, että mies maanitteli ottamaan edullisen puhelinliittymän yrityksen piikkiin. En alunperin tiennyt, että en saa koskaan nähdä puhelinlaskua.

        Asun mieheni luona kun oma asuntoni on toisella puolella suomea. Sen takia en maksa asumisesta. Teen aika paljon kotitöitä, joten ehkä tämä on reilua kaikin puolin, että mies maksaa kauppalaskut.


      • Loukku
        jotenkin omituista kirjoitti:

        Olen tilanteessa, jossa en todella tiedä, miten paljon kulutan kuussa. Mies maksaa puhelimet, kulkemiset, koiranpidon, ruuan... Itse ostan jotain joskus. Se riippuu paljon, että mitä ja milloin. Vaikea vastata tähän.

        Käteisen rahan puute tulee helevitin kalliiksi, köyhä joutuu ostamaan kaikki vähänkin suuremmat ostokset velaksi ja huonolaatuisia vielä nekin vähät.Kaikkihan me tiedämme miten kovat korot on kulutusluotoissa. Ja kun tavarat tms ovat heikkolaatuisia, niin melko pian viimeisen eräpäivän jälkeen onkin taas uusi ostos edessä, ja kierre jatkuu..


    • menee

      Minulla menee n 250€ kuussa, sisältäen vuokran johon saan tukea. Opiskelija kun olen, ei paljoa enempää voi saada, ellei töihin mene. Hengissä olen pysynyt, maksuvaikeuksia ei ole. Joskus tekisi mieli ostaa jotain kivoja vaatteita tai tavaroita, mutta rahat eivät tahdo riittää.
      Eli enemmän olisi kiva saada, noin 400€ kuussa ja siihen päälle vuokrarahat, niin saattaisin tyytyväinen olla.

    • saiturikitupiikki

      palkkaa ihan tarpeeksi, vaikka olenkin niin parjatulla matalapalkka-alalla.
      Riittää asumiskuluihin ja ruokaan ja puhelimen.
      Mistään en ole luopunut. Minussa on senverran "miesgeenejä" että inhoon mm. ostoksilla käyntiä. En halua omistaa mitään, se on turhaa. Lapseni ei kuitenkaan halua "romujani" sitten kun minusta aika jättää.
      Että hyvin menneepi.

      • "köyhä" opiskelija

        Tuloni ovat n. 900 kuussa josta 404,66 on tukea ja loput palkkaa osa-aikatyöstä (duunia noin 2pv/vko).

        Pakolliset menot ovat seuraavat:

        - Vuokra 500eur/kk (Helsingissä on opiskelijan kallis asua)
        - Kännykkä 40eur/kk
        - Rahastosäästösopimus 60 eur/kk
        - Ruokaan n. 200 eur/kk tai 50 euroa viikko (miksi syödä pelkkiä nuudeleita kun on varaa parempaan?)

        Eli mielestäni pärjäään aika hyvin. Noiden pakollisten menojen jälkeen käteen jää riuska satanen, joka useimmiten menee kurkusta alas tai sitten ostan esim. uutta vaatetta tms. Mistään ei ole pulaa ja rahastoonkin saa säästettyä niin että pääsee kerran vuodessa äkkilähdöllä etelään.

        Vähemmällä toki pärjäis: ruokaan mulla menee aika paljon rahaa ja soluasunto tai kimppakämppä tulis huomattavasti halvemmaksi. Mutta miksi ihmeessä pihistellä jos ei tarvitse? Jos saa sen vakiosumman säästöön kuukaudessa niin ylijäämän törsään kyllä hyvällä omallatunnolla.

        Yksi asia mihin taas ei ole varaa on harrastukset: punnttiskortit on kalliita, kuten myös lasketteluliput yms. Eli jos olis enemmän rahaa niin ne menisivät todennäköisesti harrastuksiin.


      • mullakin känny
        "köyhä" opiskelija kirjoitti:

        Tuloni ovat n. 900 kuussa josta 404,66 on tukea ja loput palkkaa osa-aikatyöstä (duunia noin 2pv/vko).

        Pakolliset menot ovat seuraavat:

        - Vuokra 500eur/kk (Helsingissä on opiskelijan kallis asua)
        - Kännykkä 40eur/kk
        - Rahastosäästösopimus 60 eur/kk
        - Ruokaan n. 200 eur/kk tai 50 euroa viikko (miksi syödä pelkkiä nuudeleita kun on varaa parempaan?)

        Eli mielestäni pärjäään aika hyvin. Noiden pakollisten menojen jälkeen käteen jää riuska satanen, joka useimmiten menee kurkusta alas tai sitten ostan esim. uutta vaatetta tms. Mistään ei ole pulaa ja rahastoonkin saa säästettyä niin että pääsee kerran vuodessa äkkilähdöllä etelään.

        Vähemmällä toki pärjäis: ruokaan mulla menee aika paljon rahaa ja soluasunto tai kimppakämppä tulis huomattavasti halvemmaksi. Mutta miksi ihmeessä pihistellä jos ei tarvitse? Jos saa sen vakiosumman säästöön kuukaudessa niin ylijäämän törsään kyllä hyvällä omallatunnolla.

        Yksi asia mihin taas ei ole varaa on harrastukset: punnttiskortit on kalliita, kuten myös lasketteluliput yms. Eli jos olis enemmän rahaa niin ne menisivät todennäköisesti harrastuksiin.

        saat kännykkään kulumaan niin paljon rahaa????
        Vaihda halvempi operaattori- se kannattaa.


      • "köyhä" opiskelija
        mullakin känny kirjoitti:

        saat kännykkään kulumaan niin paljon rahaa????
        Vaihda halvempi operaattori- se kannattaa.

        Kännykkälaskuni on iso koska puhun paljon ja lähettelen paljon tekstiviestejä. Ei ole kiinnostusta vaihtaa operaattoria, vaikka sillä säästäisi noin kympin kuussa (olen kyllä tehnyt hintavertailuja). Olen täysin tyytyväinen nykyiseen palveluntarjoajaan eikä tuo kymppi kuussa ole niin iso raha, että jaksaisin taistella halpisoperaattoreiden laskutusepäselvyyksien ja kahden tunnin asiakaspalvelunumerojonojen kanssa.


      • luin juuri

        ton sinun edellisen aloittaman viestiketjun. Mielenkiintoista, raha-asiat on yleensä sellaisia, mistä ei paljon edes sukulaisten kesken puhuta, ettei tule kateutta jne. No, mua nyt ei kannata kadehtia sen puoleen. Otin itse lopputilin töistä kolme kk sitten,kun en jaksanut enään pomoani. Se johti siihen tietysti, että työkkäri löi 3kk karenssin päälle. sain ensin lopputiliä n.2000€, josta maksoin huhtikuun lopussa seur. kuun vuokran ja muut laskut, tonni sivuun toukokuun loppuun, että sain maksettua taas seur. kuun vuokran ja muut laskut. Se oli aika kituuttamista, vaikka niinhän se aina. Kolme lasta ja niiden kulut maksettavana ja omani vielä. Aattelin, että sossuun en mene, mutta pakko oli mennä. Tai eihän sinne enää mennä, kun paperit vaan lähetetään, ja siitä ne VIISAAT siellä sitten laskevat annetaanko tolle rahaa vai ei. Sainkuin sainkin kesäkuun lopussa rahaa heinäkuun vuokraa varten ja vähän ruokarahaa.Seuraavan selvityksen niille lähetin kuun puolivälisssä. Kerroin, mitä laskuja sillä rahalla maksoin mitä sain ja mitä jäi vielä maksamatta. odotin ja odotin vastausta, soitin viimein sossuun ja kysyin mitä ne meinaa, jos ette anna mitään, lähettäkää mun maksamattomat laskut takasin, koitan maksaa mitä pystyn lapsilisästä (2 lapsesta 280€). ne pyysi lisäselvityksiä jne. No, se on pitkä juttu mitä mulle on tapahtunut. Töitä olen hakenut koko ajan, ollut viidessä haastattelussa, ei mitään. Paitsi tänään ne soitti kuitenkin paikasta, jossa olin haastattelussa, maanantaina sopimaan töistä!! Jee, vihdoinkin! Juuri, kun karenssiaika on mennyt, että olisi alkanut tulla liitosta päivärahaa. Parempi kyllä saada se raha työn teosta, vaikka olenkin vuosien aikan maksanut liittoon pitkän pennin. Mutta hei kaikille, vielä on kesää jäljellä, vielä tulee kauniita päiviä.....


    • Nanna

      Tällä hetkellä tulot noin 1300 euroa / kk, mutta syksyllä jään opintotuen varaan (400 euroa / kk).

      Kulutus suunnilleen 700 euroa kuussa, josta 300 euroa vuokraan, 150 ruokaan ja loput kaikkeen sekalaiseen (vaatteet, välttämättömät hankinnat, hygieniatuotteet, puhelin ja muut laskut, vapaa-aika).

      Sellainen 600-700 euroa on tämänhetkisessä elämänvaiheessa minulle riittävä summa tyydyttävää elämää varten, mutta säästöön rahaa ei kyllä siitä jää.

    • keskituloinen

      Tulot tällä hetkellä 1700 netto. Vaimon kanssa yhteensä n. 3200. Enkä kyllä lanttiakaan vähempää voisi kuvitella. Anteeksi vain, mutta kyllä menoja tuntuu sen verran olevan, että mieluummin toivoisin, että saisimme 500 lisää käteen kuussa.

      Asunto on reilun tonnin, auto 500, ruoka 500, vaatteet 200-300 turhailut 500 / kk.

      • jarre

        kermaperse!


      • ehkäpä
        jarre kirjoitti:

        kermaperse!

        Ehkä olen kermaperse, mutta mielestäni rahani ansainnut. Kerro yksi hyvä syy, miksi minun pitäisi luopua ns. saavutetuista eduista? Veroina minulta menee joka kuukausi n. 600 euroa valtion kassaan, joten osani kyllä näistä opintotuista tms. asioista maksan.


      • köyhä yökkö
        ehkäpä kirjoitti:

        Ehkä olen kermaperse, mutta mielestäni rahani ansainnut. Kerro yksi hyvä syy, miksi minun pitäisi luopua ns. saavutetuista eduista? Veroina minulta menee joka kuukausi n. 600 euroa valtion kassaan, joten osani kyllä näistä opintotuista tms. asioista maksan.

        Niinpä,niin,kyllä minäkin eläisin ja hyvin,jos
        tulot olisi 3200kk:ssa. Mä saan noin 1600e kk.
        Vuokra 500e. Rahaa ei jää ikinä edes seuraavaan tiliin. Joskin,koitan parhaani mukaan auttaa
        taloudellisesti aikuista lastani. Mut ei oikein
        kumppania viitsi taloudellisista syistä ottaa.


      • jaiks

        Mitä ihmettä tuo turhailu on... 500e/kk??

        Ja aika hyvin saa olla vaatetta kaapissa jos joka kuukaus menee satasia. Ei ihmisen edes tarvitsisi joka kk uusia vaatteita ostaa. Se on turhuutta.
        Tottakai rahoistaan pitää nauttia tai siis siitä mitä sillä saa aikaan, mut kun sen ei aina tarvis olla sitä materiaa.

        Meneehän joskus hyväntekeväisyyteenkin...??

        Eikä tämä nyt ollu kamalaa arvostelua. Kunhan pohdin.


      • jhjkh
        ehkäpä kirjoitti:

        Ehkä olen kermaperse, mutta mielestäni rahani ansainnut. Kerro yksi hyvä syy, miksi minun pitäisi luopua ns. saavutetuista eduista? Veroina minulta menee joka kuukausi n. 600 euroa valtion kassaan, joten osani kyllä näistä opintotuista tms. asioista maksan.

        Älä jaksa, aina sama laulu. Kyllä varmaan suurin osa palkansaajista tonverran tienaa.


      • ---
        jhjkh kirjoitti:

        Älä jaksa, aina sama laulu. Kyllä varmaan suurin osa palkansaajista tonverran tienaa.

        Onko joku sitten jotain muuta väittänyt senkin ääliö??


      • köyhä yökkö kirjoitti:

        Niinpä,niin,kyllä minäkin eläisin ja hyvin,jos
        tulot olisi 3200kk:ssa. Mä saan noin 1600e kk.
        Vuokra 500e. Rahaa ei jää ikinä edes seuraavaan tiliin. Joskin,koitan parhaani mukaan auttaa
        taloudellisesti aikuista lastani. Mut ei oikein
        kumppania viitsi taloudellisista syistä ottaa.

        Päivätyöstä netto noin 1300, 1 lapsilisä kaupungin elatustuki, sivutoimesta jää ungefär 250/kk. Asumiskulut noin 800/kk.

        Ei paljoa jää säästöön täälläkään, keväällä uusittiin asunnon lattiat,


      • verovirkailija

        Että ne jotka eniten saavat sitä maallista hyvää, he siitä "kurjuudesta" eniten valittavat!

        Ahneus on sellainen sairaus...


      • vaaka

        Eiköhän se vähän niin oo että mitä enemmän tulee sen enmmän menee..Ainakin itse oon huomannu sen kun oon ollu sekä opiskelija, työtön, töissä ja äitiyslomalla ja kodinhoidontuellakin kotona..Eli pienellä tulee toimeen on itsestä kiinni ja siitä mitä pitää tärkeenä ja mihini sen rahan tuhlaa eli mikä on ihan pakollista ja minkä taas sit voi jättää pois jos tullee siihen tilanteeseen että tulot pinenee..


      • Minä_Itte
        ehkäpä kirjoitti:

        Ehkä olen kermaperse, mutta mielestäni rahani ansainnut. Kerro yksi hyvä syy, miksi minun pitäisi luopua ns. saavutetuista eduista? Veroina minulta menee joka kuukausi n. 600 euroa valtion kassaan, joten osani kyllä näistä opintotuista tms. asioista maksan.

        Hyvä että tienaat, kannattaa siis käydä töissä


      • apuva...
        köyhä yökkö kirjoitti:

        Niinpä,niin,kyllä minäkin eläisin ja hyvin,jos
        tulot olisi 3200kk:ssa. Mä saan noin 1600e kk.
        Vuokra 500e. Rahaa ei jää ikinä edes seuraavaan tiliin. Joskin,koitan parhaani mukaan auttaa
        taloudellisesti aikuista lastani. Mut ei oikein
        kumppania viitsi taloudellisista syistä ottaa.

        joo... sä tienaat hiukka viel enemmän kuin minä... ikinä ei jää tilistä käteen ylimääräistä.. ja huom! olen myös rahasto säästäjä.. aina ikuista kikkailua miten pärjätä.. teen koti ruokaa.. ja kaikin tavoin yritän kikkailla et sais jotain säästöön vaan ei... onko neuvoja kellään...


    • Stella

      Saadaan 665€lapslisää, n.300€ äit.päiv.rahaa, 160€ kotihoidontukee, 170€ asumistukee ja n.500€ työt.päiv.rahaa yhteensä:1795€
      siitä menee kk:ssa
      asuntolaina 350€ ,autoon (pakollinen tääl korves)210€ ,sähkö vesi 80€, puhelimet 100€ erityisruokavalio 150€ lääkkeet 100-120€ vaippoihin n.60€ vakuutukset 100€ ulosottoon 100€
      yhteensä:1270€
      ja lopuilla ruokaa(525€).
      Ainoat mitä uusina ostetaan ovat alusvaatteet ja sukat muut haetaan kirppareilta ja kerätään sukulaisilta ja tutuilta.
      Paljon vähemmällä ei 7henkistä perhettä elätetä varsinkin kun on kolme vaippaikäistä.

      • onpa pummi!!

        Siis oikein kunnon sosiaalipummi!!!! Olette selvästi yhteiskunnan kantavia voimia (tämä on ironiaa ja sana ironia löytyy sanakirjasta, jos et ymmärrä). Juuri tuollaiset pummit ottavat aivan sairaasti aivoon 99.9 prosenttia työssäkäyvistä ihmisistä. Miksi ihmeessä sinulla on tuollainen lapsikatras, jos kerran et todellakaan pysty elättämään heitä, vaan annat veronmaksajien tehdä sen!! Jos kerran olette vielä ulosotossakin, niin huomaa, että ette todellakaan ole pakan fiksuimpia.


      • Stella
        onpa pummi!! kirjoitti:

        Siis oikein kunnon sosiaalipummi!!!! Olette selvästi yhteiskunnan kantavia voimia (tämä on ironiaa ja sana ironia löytyy sanakirjasta, jos et ymmärrä). Juuri tuollaiset pummit ottavat aivan sairaasti aivoon 99.9 prosenttia työssäkäyvistä ihmisistä. Miksi ihmeessä sinulla on tuollainen lapsikatras, jos kerran et todellakaan pysty elättämään heitä, vaan annat veronmaksajien tehdä sen!! Jos kerran olette vielä ulosotossakin, niin huomaa, että ette todellakaan ole pakan fiksuimpia.

        Jaa-a pitää si vissii mennä soppalaan itkee kohtaloaan...
        Ja kyl lapsia pitää jonku tehä ku ei kaikki saa vaik tahtos ja jotkut eivät saa siihen tarvittaa puoliskoa...
        Tietenkin otan sen mitä kela maksaa ja siit vie viedään VEROOOOOO eli älä sää sano mua pummiks eläkkä selitä lasten elättämisestä.
        Täs oli koko perheen tietoo.
        Tyhmäst päästä kärsii jokainen mut joskus vika ei ole oma.
        On mul työpaikkakin mut oon ny vauva lomal et se työs käyvist.


      • Stella kirjoitti:

        Jaa-a pitää si vissii mennä soppalaan itkee kohtaloaan...
        Ja kyl lapsia pitää jonku tehä ku ei kaikki saa vaik tahtos ja jotkut eivät saa siihen tarvittaa puoliskoa...
        Tietenkin otan sen mitä kela maksaa ja siit vie viedään VEROOOOOO eli älä sää sano mua pummiks eläkkä selitä lasten elättämisestä.
        Täs oli koko perheen tietoo.
        Tyhmäst päästä kärsii jokainen mut joskus vika ei ole oma.
        On mul työpaikkakin mut oon ny vauva lomal et se työs käyvist.

        Ei tämä maa väestönlisäystä tarvitse ja väestömäärän räjähdys on tämän pallon suurimpia ongelmia. Suuren lapsilauman tekeminen on siis sitä suurinta typeryyttä. Itse asiassa lapsilisien maksamisen saisikin lopettaa jo kolmannen lapsen kohdalla.

        Ja mitä tuista meneviin veroihin tulee, niin kaikesta huolimatta sinä olet yhteiskunnalta NETTOSAAJA.


      • onpa pummi!! kirjoitti:

        Siis oikein kunnon sosiaalipummi!!!! Olette selvästi yhteiskunnan kantavia voimia (tämä on ironiaa ja sana ironia löytyy sanakirjasta, jos et ymmärrä). Juuri tuollaiset pummit ottavat aivan sairaasti aivoon 99.9 prosenttia työssäkäyvistä ihmisistä. Miksi ihmeessä sinulla on tuollainen lapsikatras, jos kerran et todellakaan pysty elättämään heitä, vaan annat veronmaksajien tehdä sen!! Jos kerran olette vielä ulosotossakin, niin huomaa, että ette todellakaan ole pakan fiksuimpia.

        Puhut täyttä asiaa, johon ei lisättävää ole. Mutta varo vaan, kohta joku tulee sanomaan, että lastenteko on työtä, josta pitäisi maksaa palkkaa ja saada suuret eläke-etuudet.


      • Kunnioitus
        kriittinen kirjoitti:

        Puhut täyttä asiaa, johon ei lisättävää ole. Mutta varo vaan, kohta joku tulee sanomaan, että lastenteko on työtä, josta pitäisi maksaa palkkaa ja saada suuret eläke-etuudet.

        niin se on muuten.työaika 24h ei lomia eikä minäänlaista kunnioitusta.
        Kyllä lastenhoito vaikka omiaan hoitaisi niin siitä pitäisi saada palkkaa ilman lomia.
        Ei kovinkaan moni lapseton tiedä kuinka paljon lapsissa on työtä,vaan valittavat että kun työtä ei tehdä eikä opiskella.
        Asettakaa lapsettomat itsenne samaan asemaan vaikka viikoksi niin ette paljon valittaisi-.


      • lapseton yksineläjä
        Kunnioitus kirjoitti:

        niin se on muuten.työaika 24h ei lomia eikä minäänlaista kunnioitusta.
        Kyllä lastenhoito vaikka omiaan hoitaisi niin siitä pitäisi saada palkkaa ilman lomia.
        Ei kovinkaan moni lapseton tiedä kuinka paljon lapsissa on työtä,vaan valittavat että kun työtä ei tehdä eikä opiskella.
        Asettakaa lapsettomat itsenne samaan asemaan vaikka viikoksi niin ette paljon valittaisi-.

        jee jee, ja minä hyvinkoulutettu lapseton työssäkäyvä maksan kaikesta suurimman ja kalliimman mukaan, myös ne teidän lapset.
        Ei pidä tehdä lapsia jos ei ole varaa niitä elättää, on olemassa myös ehkäisy =)


      • Kunnioitus kirjoitti:

        niin se on muuten.työaika 24h ei lomia eikä minäänlaista kunnioitusta.
        Kyllä lastenhoito vaikka omiaan hoitaisi niin siitä pitäisi saada palkkaa ilman lomia.
        Ei kovinkaan moni lapseton tiedä kuinka paljon lapsissa on työtä,vaan valittavat että kun työtä ei tehdä eikä opiskella.
        Asettakaa lapsettomat itsenne samaan asemaan vaikka viikoksi niin ette paljon valittaisi-.

        Se ei ole työtä, se on elämäntapavalinta.

        Ja kenenkä pitäisi maksaa omien lasten hoidosta palkka? Niin, arvaan, yhteiskunnan. Eli minun ja muiden veronmaksajien pitäisi maksaa siitä, että joillakin olisi mahdollisuus viettää kotonaan sitä perhe-elämäänsä.


      • arpakuutio

        no hei voisit karsia puhelinkuluissa ei kukaan soita 100€/kk ja vaiks teitä olisi kaks niin 50 € on vähän liikaa ja ainakin toinen vois mennä töihin ettei tarvi meidän työssäkäyvien elättää teitä


      • Veikko Veronmaksaja
        kriittinen kirjoitti:

        Se ei ole työtä, se on elämäntapavalinta.

        Ja kenenkä pitäisi maksaa omien lasten hoidosta palkka? Niin, arvaan, yhteiskunnan. Eli minun ja muiden veronmaksajien pitäisi maksaa siitä, että joillakin olisi mahdollisuus viettää kotonaan sitä perhe-elämäänsä.

        Olen aivan samaa mieltä. Näitä elätettäviä
        alkaa olla jo yli sietorajan tässä maassa ja
        lisää tulee.
        Omaa vastuuta ei oteta mistään, yhteiskunnan
        pitäisi kaikki maksaa.


      • Muikku
        kriittinen kirjoitti:

        Se ei ole työtä, se on elämäntapavalinta.

        Ja kenenkä pitäisi maksaa omien lasten hoidosta palkka? Niin, arvaan, yhteiskunnan. Eli minun ja muiden veronmaksajien pitäisi maksaa siitä, että joillakin olisi mahdollisuus viettää kotonaan sitä perhe-elämäänsä.

        HANKI ELÄMÄ!!!
        ja si kokeile jos vaikka sullakin ois jossain PERHE


      • Muikku kirjoitti:

        HANKI ELÄMÄ!!!
        ja si kokeile jos vaikka sullakin ois jossain PERHE

        ...sieltä tuli taas se samalla legendaarinen että säälittävä "hanki elämä" -komento. Älä huolehdi, on minulle elämä. Vieläpä sellainen elämä, jonka pystyn itse rahoittamaan. Ei siis tarvitse elää muiden työllä.


      • onpa pummi!! kirjoitti:

        Siis oikein kunnon sosiaalipummi!!!! Olette selvästi yhteiskunnan kantavia voimia (tämä on ironiaa ja sana ironia löytyy sanakirjasta, jos et ymmärrä). Juuri tuollaiset pummit ottavat aivan sairaasti aivoon 99.9 prosenttia työssäkäyvistä ihmisistä. Miksi ihmeessä sinulla on tuollainen lapsikatras, jos kerran et todellakaan pysty elättämään heitä, vaan annat veronmaksajien tehdä sen!! Jos kerran olette vielä ulosotossakin, niin huomaa, että ette todellakaan ole pakan fiksuimpia.

        Kyllä pummit ärsyttää,toisaalta kaikki me joskus ollaan oltu pummeja,eikös lapslisiä o jo aikas kauan maksettu Suomen maassa.Ja kai jonkun tähänkin maahan pitää uusia veronmaksajapummeja hommata kun me ei tunnuta huolivan ulkomaalaisiakaan tänne,aika suvaitsevaista kansaa.Ja jos muualta joku tänne pääseekin niin sille ei anneta töitäkään,ei täällä kylmässä elä veneen alla.Siis lisää lapsia tekemään kansalaiset ja lapslisiä nostamaan.Suomes on tilaa vielä lapsille,niin omille kuin vieraille.Vähän yhteisvastuuta peliin.


      • virgo65 kirjoitti:

        Kyllä pummit ärsyttää,toisaalta kaikki me joskus ollaan oltu pummeja,eikös lapslisiä o jo aikas kauan maksettu Suomen maassa.Ja kai jonkun tähänkin maahan pitää uusia veronmaksajapummeja hommata kun me ei tunnuta huolivan ulkomaalaisiakaan tänne,aika suvaitsevaista kansaa.Ja jos muualta joku tänne pääseekin niin sille ei anneta töitäkään,ei täällä kylmässä elä veneen alla.Siis lisää lapsia tekemään kansalaiset ja lapslisiä nostamaan.Suomes on tilaa vielä lapsille,niin omille kuin vieraille.Vähän yhteisvastuuta peliin.

        Sillä on todella suuri ero, että ovatko vanhemmat nettomaksajia vaiko nettosaajia. Työtä tekevien vanhempien kohdalla lapsilisät ovat tulonsiirtoja takaisin heidän itse maksamistaan veroista.

        Väestönkasvua Suomi EI tarvitse nykyistä enempää. Nykyäänkin on paljon työttömyyttä, eikä tilanne tulevaisuudessa parane. Palvelualoille uusia työpaikkoja varmastikin syntyy, mutta vastaavasti vähenee koko ajan teollisuuden saralla ja työn tuottavuus lisääntyy.


      • kriittinen kirjoitti:

        Sillä on todella suuri ero, että ovatko vanhemmat nettomaksajia vaiko nettosaajia. Työtä tekevien vanhempien kohdalla lapsilisät ovat tulonsiirtoja takaisin heidän itse maksamistaan veroista.

        Väestönkasvua Suomi EI tarvitse nykyistä enempää. Nykyäänkin on paljon työttömyyttä, eikä tilanne tulevaisuudessa parane. Palvelualoille uusia työpaikkoja varmastikin syntyy, mutta vastaavasti vähenee koko ajan teollisuuden saralla ja työn tuottavuus lisääntyy.

        Sen eron olen ainaisena nettomaksajana huomannut.Väestöä olen kasvattanut 4 uudella kansalaisella ja töitä tehnyt pienen ikäni.Aina on töitä löytynyt.Tulot tällä hetkellä n.1400-1700 netto/kk.Yhteishuoltaja,se lapslisätön.Kyllä tiukkaa tekee tulojen kanssa vaikka jatkuvasti tekee ylitöitä.Jokainen osansa valitsee.Väestönkasvulle on olemassa hyvä ratkaisu,kaikki sukukypsät sterilointiin.


      • virgo65 kirjoitti:

        Sen eron olen ainaisena nettomaksajana huomannut.Väestöä olen kasvattanut 4 uudella kansalaisella ja töitä tehnyt pienen ikäni.Aina on töitä löytynyt.Tulot tällä hetkellä n.1400-1700 netto/kk.Yhteishuoltaja,se lapslisätön.Kyllä tiukkaa tekee tulojen kanssa vaikka jatkuvasti tekee ylitöitä.Jokainen osansa valitsee.Väestönkasvulle on olemassa hyvä ratkaisu,kaikki sukukypsät sterilointiin.

        Sinä kuulutkin siihen joukkoon, jotka nimenomaan ovat olleet lastensa huoltajia. Hyvä niin. Lasten tekeminen kun ei tosiaankaan taida olla niitä maailman vaikeimpia eikä edes epämiellyttävämpiä asioita - eikä se sinällään ole vielä kunnioitettavaa. Mutta se että kasvattaa lapsensa hyvin ja on sananmukaisesti näiden huoltaja, on jo hatunnoston arvoinen asia.


      • ääliöt!
        kriittinen kirjoitti:

        Sinä kuulutkin siihen joukkoon, jotka nimenomaan ovat olleet lastensa huoltajia. Hyvä niin. Lasten tekeminen kun ei tosiaankaan taida olla niitä maailman vaikeimpia eikä edes epämiellyttävämpiä asioita - eikä se sinällään ole vielä kunnioitettavaa. Mutta se että kasvattaa lapsensa hyvin ja on sananmukaisesti näiden huoltaja, on jo hatunnoston arvoinen asia.

        joo-o, näitä sosiaalipummeja löytyy niin lapsellisista kuin lapsettomista, eikö totta idiootit?!

        vituttas minuakin olla kykenemätön lisääntymään. Jos tarkkoja ollaan ihmisen tarkoitus on suvun jatkaminen, kuten eläintenkin


      • vastarannankiiskinen*

        3 alle kolmevuotiasta kun sulla on kolme vaippa-ikäistä? kannattas alkaa jo kouluttamaan potalle niitä kahta, jos yksi on ihan vauva.
        Puhelinlaskukin on holliton per kk.
        Mikä erikoisruokavalio? Jos on keliakia, siihen saa tukea.
        Muuten voi syödä melko tavallista ruokaa, en nyt muuta erityistä keksi. Jos on ns. avaruusruokaa, siihenkin saa tukea. Noihin sairaanlapsen hoitoihin saa tukea, oletko kysynyt.
        Onko teillä sähkölämmitys ja sähkösauna?


      • Stella
        vastarannankiiskinen* kirjoitti:

        3 alle kolmevuotiasta kun sulla on kolme vaippa-ikäistä? kannattas alkaa jo kouluttamaan potalle niitä kahta, jos yksi on ihan vauva.
        Puhelinlaskukin on holliton per kk.
        Mikä erikoisruokavalio? Jos on keliakia, siihen saa tukea.
        Muuten voi syödä melko tavallista ruokaa, en nyt muuta erityistä keksi. Jos on ns. avaruusruokaa, siihenkin saa tukea. Noihin sairaanlapsen hoitoihin saa tukea, oletko kysynyt.
        Onko teillä sähkölämmitys ja sähkösauna?

        sain kolmoset 6kk si,ei ne ihan vie potalle mee.
        Ja keliakiasta saa muuten 21€/kk ja sehän riittää,vai?ja kun on kaksi keliakiaa sairastavaa eikä kunpikaan voi käyttää maitoa missään muodos.
        Vanhin muksu on 12-v ja se tarttee oman puhelimen jo turvallisuuden takia,lähin naapuri kun on 6km päässä.
        Meil on puu lämmitys ja puu sauna.
        Ja työpaikka on ja siinne menen kun "loma" loppuu ja si kaikki rahat menee päivähoitomaksuihin kun mieheni menee jatkaa opintojaan.
        Enhän mä sanonu etten tulis toimeen,tää on vaan elämää.kyl täs maassa on monta muutakin meidän kaltasta ja monia joilla asiat on vie huonommin,heillä vaan on järkee olla hiljaa siitä...


      • vastarannan...
        Stella kirjoitti:

        sain kolmoset 6kk si,ei ne ihan vie potalle mee.
        Ja keliakiasta saa muuten 21€/kk ja sehän riittää,vai?ja kun on kaksi keliakiaa sairastavaa eikä kunpikaan voi käyttää maitoa missään muodos.
        Vanhin muksu on 12-v ja se tarttee oman puhelimen jo turvallisuuden takia,lähin naapuri kun on 6km päässä.
        Meil on puu lämmitys ja puu sauna.
        Ja työpaikka on ja siinne menen kun "loma" loppuu ja si kaikki rahat menee päivähoitomaksuihin kun mieheni menee jatkaa opintojaan.
        Enhän mä sanonu etten tulis toimeen,tää on vaan elämää.kyl täs maassa on monta muutakin meidän kaltasta ja monia joilla asiat on vie huonommin,heillä vaan on järkee olla hiljaa siitä...

        tarkoitus ivata, aattelin vaan säästöä esim. vaippakuluissa. Ei ne ihan kyllä potalla vielä...
        Ja aattelin, josko sähkösauna, sehän syö kaameasti.


      • Jos
        onpa pummi!! kirjoitti:

        Siis oikein kunnon sosiaalipummi!!!! Olette selvästi yhteiskunnan kantavia voimia (tämä on ironiaa ja sana ironia löytyy sanakirjasta, jos et ymmärrä). Juuri tuollaiset pummit ottavat aivan sairaasti aivoon 99.9 prosenttia työssäkäyvistä ihmisistä. Miksi ihmeessä sinulla on tuollainen lapsikatras, jos kerran et todellakaan pysty elättämään heitä, vaan annat veronmaksajien tehdä sen!! Jos kerran olette vielä ulosotossakin, niin huomaa, että ette todellakaan ole pakan fiksuimpia.

        Ken hoitaa kolme pikkukersaa tekee ihan kunnon duunii eikä tosiaan ole pummi.


      • Jos kirjoitti:

        Ken hoitaa kolme pikkukersaa tekee ihan kunnon duunii eikä tosiaan ole pummi.

        Höpsis, ei se ole edelleenkään työntekoa. Se on elämäntapavalinta! Onhan siinäkin kovasti paljon tekemistä jos kotona on paljon kissoja, mutta ei siitäkään palkkaa tarvitse yhteiskunnan maksaa. Ja hyvä niin.


      • doctor NO
        virgo65 kirjoitti:

        Sen eron olen ainaisena nettomaksajana huomannut.Väestöä olen kasvattanut 4 uudella kansalaisella ja töitä tehnyt pienen ikäni.Aina on töitä löytynyt.Tulot tällä hetkellä n.1400-1700 netto/kk.Yhteishuoltaja,se lapslisätön.Kyllä tiukkaa tekee tulojen kanssa vaikka jatkuvasti tekee ylitöitä.Jokainen osansa valitsee.Väestönkasvulle on olemassa hyvä ratkaisu,kaikki sukukypsät sterilointiin.

        Lääkäreillä on muutakin tekemistä kuin steriloida
        pari miljoonaa tervettä aikuista Suomessa. Tarpeellinen lakimuutos "veisi aikaa" ja veronmaksajat kiittäisivät poliitikkoja.


      • äippä3
        kriittinen kirjoitti:

        Ei tämä maa väestönlisäystä tarvitse ja väestömäärän räjähdys on tämän pallon suurimpia ongelmia. Suuren lapsilauman tekeminen on siis sitä suurinta typeryyttä. Itse asiassa lapsilisien maksamisen saisikin lopettaa jo kolmannen lapsen kohdalla.

        Ja mitä tuista meneviin veroihin tulee, niin kaikesta huolimatta sinä olet yhteiskunnalta NETTOSAAJA.

        Sitten muuttuu ääni kellossa. Kaksivitosen opiskelija/ työssäkäyvän yksineläjän on hyvä heittää läppää sosiaalituista... Kuka sinun eläkkeesi aikanaan maksaa, jos et uusia veronmaksajia tähän maahan tee? Ei yhteiskunta ole mikään viimeisen sukupolven pysähdystolppa vaan toivottavasti jatkumo ja tulevillakin sukupolvilla on täällä mukava elellä.


      • äippä3 kirjoitti:

        Sitten muuttuu ääni kellossa. Kaksivitosen opiskelija/ työssäkäyvän yksineläjän on hyvä heittää läppää sosiaalituista... Kuka sinun eläkkeesi aikanaan maksaa, jos et uusia veronmaksajia tähän maahan tee? Ei yhteiskunta ole mikään viimeisen sukupolven pysähdystolppa vaan toivottavasti jatkumo ja tulevillakin sukupolvilla on täällä mukava elellä.

        Työssäkäyvä olen enkä ole yksineläjä. Eläkkeeni maksan aivan itse työlläni. Mutta kukas maksaa kotona maleksivien äitien/isien toimeentulon vanhana? Aivan oikein, veronmaksajat.

        Lastenteko kuuluu niille, joilla on varaa elättää lapsensa.


      • kuka vaan
        onpa pummi!! kirjoitti:

        Siis oikein kunnon sosiaalipummi!!!! Olette selvästi yhteiskunnan kantavia voimia (tämä on ironiaa ja sana ironia löytyy sanakirjasta, jos et ymmärrä). Juuri tuollaiset pummit ottavat aivan sairaasti aivoon 99.9 prosenttia työssäkäyvistä ihmisistä. Miksi ihmeessä sinulla on tuollainen lapsikatras, jos kerran et todellakaan pysty elättämään heitä, vaan annat veronmaksajien tehdä sen!! Jos kerran olette vielä ulosotossakin, niin huomaa, että ette todellakaan ole pakan fiksuimpia.

        Niinpä niin. Mitäpä tästä opimme? Älä kritisoi asioita, joista et tiedä! Joskin kriittisyys yleensä on hyvä asia, huom. yleensä!


      • Muikku
        kriittinen kirjoitti:

        Höpsis, ei se ole edelleenkään työntekoa. Se on elämäntapavalinta! Onhan siinäkin kovasti paljon tekemistä jos kotona on paljon kissoja, mutta ei siitäkään palkkaa tarvitse yhteiskunnan maksaa. Ja hyvä niin.

        sit ku oot vanha,YKSIN ja tarvitset "vieraan" apua.TOIVON et si noi KISSAT tulee ja pesee,pukee ja syöttää sut tai ois kyl oikein jos makaisit yltäpäältä paskassas...


      • Muikku kirjoitti:

        sit ku oot vanha,YKSIN ja tarvitset "vieraan" apua.TOIVON et si noi KISSAT tulee ja pesee,pukee ja syöttää sut tai ois kyl oikein jos makaisit yltäpäältä paskassas...

        Vanhana minusta huolehtivat ihan ihmiset. Ja se on mahdollista rahoittaa mm. eläkkeelläni sekä vanhuutta varten keräämilläni säästöillä.

        Suomi EI TARVITSE väestönkasvua ja siten "ammattivanhempia". Palvelualalla työmäärä lisääntyy tulevaisuudessa, mutta ei läheskään niin paljoa kuin mitä on työttömiä ja mitä tuotantoaloilta vapautuu työpaikkoja.


      • vaan
        Kunnioitus kirjoitti:

        niin se on muuten.työaika 24h ei lomia eikä minäänlaista kunnioitusta.
        Kyllä lastenhoito vaikka omiaan hoitaisi niin siitä pitäisi saada palkkaa ilman lomia.
        Ei kovinkaan moni lapseton tiedä kuinka paljon lapsissa on työtä,vaan valittavat että kun työtä ei tehdä eikä opiskella.
        Asettakaa lapsettomat itsenne samaan asemaan vaikka viikoksi niin ette paljon valittaisi-.

        Pystyn täysin asettumaan perheenisien/äitien asemaan kuten varmaan moni muukin lapseton. Perheestähän lapsettomatkin ovat peräisin, joten ne kuviot on aika tutut. Ja just sen takia, että muistaa, mitä perhe teettää, niin sitä ei ihan heti itse hanki.


      • sillä tavalla
        kriittinen kirjoitti:

        Se ei ole työtä, se on elämäntapavalinta.

        Ja kenenkä pitäisi maksaa omien lasten hoidosta palkka? Niin, arvaan, yhteiskunnan. Eli minun ja muiden veronmaksajien pitäisi maksaa siitä, että joillakin olisi mahdollisuus viettää kotonaan sitä perhe-elämäänsä.

        Se on vähän sillai, että omien rahallisten saantojen/menetysten laskeminen ei kyllä tee ketään onnellisemmaksi. Ei itseä eikä muita. Kunnioitetaan toistemme elämäntapaa.


      • ole kaikille oikeaa elämää
        Muikku kirjoitti:

        HANKI ELÄMÄ!!!
        ja si kokeile jos vaikka sullakin ois jossain PERHE

        Jos sinusta perhe on hyvä, ei se ole sitä kaikkien mielestä. Se oli ehkä sinun unelma jo teininä. Minun unelma se ei ole koskaan ollut. Tuskin tänne tarvitaan huonoja vanhempia, jotka eivät ole kiinnostuneet lapsista. Vähenee nämä psykiatrista hoitoa tarvivat perheet kun jokainen voi itse todeta, kiinnostaako sellainen elämä vai ei.


      • Nimetön
        Stella kirjoitti:

        sain kolmoset 6kk si,ei ne ihan vie potalle mee.
        Ja keliakiasta saa muuten 21€/kk ja sehän riittää,vai?ja kun on kaksi keliakiaa sairastavaa eikä kunpikaan voi käyttää maitoa missään muodos.
        Vanhin muksu on 12-v ja se tarttee oman puhelimen jo turvallisuuden takia,lähin naapuri kun on 6km päässä.
        Meil on puu lämmitys ja puu sauna.
        Ja työpaikka on ja siinne menen kun "loma" loppuu ja si kaikki rahat menee päivähoitomaksuihin kun mieheni menee jatkaa opintojaan.
        Enhän mä sanonu etten tulis toimeen,tää on vaan elämää.kyl täs maassa on monta muutakin meidän kaltasta ja monia joilla asiat on vie huonommin,heillä vaan on järkee olla hiljaa siitä...

        Kyllä on hatun noston paikka.Jos kolmosten kans saatte ajan ja rahan riittämään ja vielä jaksat töihinkin ajatella mennä,siellä varmaan on välillä helpompaa.Kyllä itsellä teki tiukkaa kun kaksoset syntyi ja vanhemmat lapset oli silloin 2 ja 4,ei meinannu perässä pysyä ja ne työtkin piti jaksaa että olis talous kestäny.Päivääkään en silti antais pois.


      • Stella
        virgo65 kirjoitti:

        Sen eron olen ainaisena nettomaksajana huomannut.Väestöä olen kasvattanut 4 uudella kansalaisella ja töitä tehnyt pienen ikäni.Aina on töitä löytynyt.Tulot tällä hetkellä n.1400-1700 netto/kk.Yhteishuoltaja,se lapslisätön.Kyllä tiukkaa tekee tulojen kanssa vaikka jatkuvasti tekee ylitöitä.Jokainen osansa valitsee.Väestönkasvulle on olemassa hyvä ratkaisu,kaikki sukukypsät sterilointiin.

        sinänsä varmaan sopii yksinäisille ja niille jotka ovat syntyneet kultalusikka suussa jne. Mut kun täst asiasta ei tee yhtään vähempää huvittavaa se et mun ei pitänyt saada enempää lapsia kun 2 ja sitten kun mieheni steriloitii niin JEE minä raskaana.enkä ees käy vierais enkä "tutuis".Se oli aika järkyttävä uutinen mutta IHANA,sekunttiakaan en antas pois.Vaikka ulkoisesti muistutan suuresti pesukarhua, niin kaikesta huolimatta olen huippu onnellinen eikä elänästä puutu mitään.


      • vaaka
        Veikko Veronmaksaja kirjoitti:

        Olen aivan samaa mieltä. Näitä elätettäviä
        alkaa olla jo yli sietorajan tässä maassa ja
        lisää tulee.
        Omaa vastuuta ei oteta mistään, yhteiskunnan
        pitäisi kaikki maksaa.

        Kuule ole onnellinen ettei sinun äiti ole ajatellu noin...Eipä olis sinuakaan täällä jos vanhempasi olisivat olleet samaa mieltä kanssasi tai muitten samallalailla ajttelevien vanhemmat..


      • 8989898988
        kriittinen kirjoitti:

        Se ei ole työtä, se on elämäntapavalinta.

        Ja kenenkä pitäisi maksaa omien lasten hoidosta palkka? Niin, arvaan, yhteiskunnan. Eli minun ja muiden veronmaksajien pitäisi maksaa siitä, että joillakin olisi mahdollisuus viettää kotonaan sitä perhe-elämäänsä.

        Tällä hetkellä en maksa mistään mitään.
        Palkasta jää käteen kuussa 1400e
        Ainoat kk menot ovat työmatkat omalla autolla
        20e viikko ja ruoka.
        Puhelin on Prepaid, eli ei laskua.
        Vakuutuksia ei ole, koska työpaikka vakuttaa työmatkat.
        Vaatteita ostelan joskus, vanhatkin vielä käyttämättä.
        Lehdet luetaan töissä ruokatauolla, sinne tulee kitettävästi lehtiä.
        Harrastukset ovat fillarointi ja se ei pajoa maksa.
        Cd-levyt lainataan kirjastosta ja kopiodaan omaan käyttöön, ei maksa mitään.

        Ai niin asun kaverilla, josta en nyt maksa mitään.



        Eli mihin sitä rahaa sitten tarvitaa??


      • valita
        ääliöt! kirjoitti:

        joo-o, näitä sosiaalipummeja löytyy niin lapsellisista kuin lapsettomista, eikö totta idiootit?!

        vituttas minuakin olla kykenemätön lisääntymään. Jos tarkkoja ollaan ihmisen tarkoitus on suvun jatkaminen, kuten eläintenkin

        Lisäätymisen voi itse valita. Kaikki lapsettomat eivät suinkaan ole kykenemättömiä lisääntymään.

        Onkin huvittavaa, kun jotkut ajattelee, että vain pelkkä lisääntyminen on elämän tarkoitus. Ikään kuin elämän laadulla ei olisi mitään merkitystä. Kunhan vaan joku resujengi täällä pyörii, niin mulla ei ole väliä ? Niinkö ?


      • ketjun tarkoitus
        Jos kirjoitti:

        Ken hoitaa kolme pikkukersaa tekee ihan kunnon duunii eikä tosiaan ole pummi.

        Eikö tämän viestiketjun aloittaja tiedustellut hyvin selkeästi, että "Millä rahalla tulette toimeen ?"

        Ei hän kysynyt, että "Onko lasten hankinta järkevää?" tai "Kannatatko sterilaatiota?".

        Outoa kun nämä lisääntymisasiat nirvaa monia ihmisiä niin perusteellisesti, että alkuperäinen asia unohtuu.


      • eivät elä vanhaksi
        Muikku kirjoitti:

        sit ku oot vanha,YKSIN ja tarvitset "vieraan" apua.TOIVON et si noi KISSAT tulee ja pesee,pukee ja syöttää sut tai ois kyl oikein jos makaisit yltäpäältä paskassas...

        Kaikki eivät elä vanhaksi, eivätkä tarvi vanhana vieraan apua.

        Sinä ehkä olet sen perusteella tehnyt lapsia, että he hoitaa sinut ja on sinun seurana. Moni on kyllä mykistynyt kun ei lapsia näy eikä kuulu vanhainkodissa, saati hoitamassa vanhempiaan kotona.

        Ei yksinäisyyden ja vanhenemisen pelko ole mikään syy lisääntyä. Siihen auttaa ihan muut konstit, kuten pelkoihin yleensäkin. omista peloistasihan sinä puhuit kun mainitsit paskassa makaamisen vanhana. Jotkut makaa paskassa muuten jo ennen vanhuuttaan - henkisessä sellaisessa.


      • minäkin samaa
        ketjun tarkoitus kirjoitti:

        Eikö tämän viestiketjun aloittaja tiedustellut hyvin selkeästi, että "Millä rahalla tulette toimeen ?"

        Ei hän kysynyt, että "Onko lasten hankinta järkevää?" tai "Kannatatko sterilaatiota?".

        Outoa kun nämä lisääntymisasiat nirvaa monia ihmisiä niin perusteellisesti, että alkuperäinen asia unohtuu.

        mutta taisin ymmärtää jotain väärin...No mä tienaan 1600€/kk hoidan elätän itteni,lapsen ja valjeni.Hoidan äitiäni ja si vie työt teen.
        En valita enkä tuomitse,jokainen elää tavallaan.
        Olen itsekkin ollut ahdingossa kun ja se oli yhtä helvettiä,enkä suinkaan häpeä sitä et sossus kävin.Sitä vartenhan se on!!!!!!!!!


      • Splash! Splish!
        minäkin samaa kirjoitti:

        mutta taisin ymmärtää jotain väärin...No mä tienaan 1600€/kk hoidan elätän itteni,lapsen ja valjeni.Hoidan äitiäni ja si vie työt teen.
        En valita enkä tuomitse,jokainen elää tavallaan.
        Olen itsekkin ollut ahdingossa kun ja se oli yhtä helvettiä,enkä suinkaan häpeä sitä et sossus kävin.Sitä vartenhan se on!!!!!!!!!

        ...vedätetään alkuperäisestä aivan muihin aiheisiin?


      • Minä_Itte

        Teet arvokasta työtä ja onne sulle jos oltais espanjassa kertyis sulle lapsien hoidosta jopa eläkettä, mut eipä täällä.
        Ja te joutka ulvotte nettosaajasta niin kukas teidät sitte ruokkii kun ootte vanhoja, tämän päivän lapset tietty


      • Minä_Itte
        virgo65 kirjoitti:

        Kyllä pummit ärsyttää,toisaalta kaikki me joskus ollaan oltu pummeja,eikös lapslisiä o jo aikas kauan maksettu Suomen maassa.Ja kai jonkun tähänkin maahan pitää uusia veronmaksajapummeja hommata kun me ei tunnuta huolivan ulkomaalaisiakaan tänne,aika suvaitsevaista kansaa.Ja jos muualta joku tänne pääseekin niin sille ei anneta töitäkään,ei täällä kylmässä elä veneen alla.Siis lisää lapsia tekemään kansalaiset ja lapslisiä nostamaan.Suomes on tilaa vielä lapsille,niin omille kuin vieraille.Vähän yhteisvastuuta peliin.

        Lapsilisä ja äitiysneuvonta
        Kodinperustamislainat
        Vuonna 1945 ryhdyttiin myöntämään kodinperustamislainoja valtion varoista nuorille pareille. Vuonna 1947 ryhdyttiin maksamaan palkanlisää niille työnte-kijöille, joilla oli alle 17-vuotiaita lapsia. Valtion viran- ja toimenhaltijoille oli vastaavaa maksettu jo aiemminkin. Kysymyksessä oli ensimmäinen versio lapsilisästä, joka oli tässä tapauksessa sidottu palkkatuloon.
        Lapsilisäjärjestelmän kehittäminen
        Vuona 1948 lapsilisäjärjestelmä laajennettiin koskemaan koko väestöä ja val-tio ryhtyi kantamaan suurimman osan sen kustannuksista. Lapsilisän kustan-nukset muodostivat tuolloin noin 40 prosenttia valtion sosiaalimenoista. Yh-dessä kansaneläkevastuiden kanssa lapsilisät kasvattivat valtion sosiaalikus-tannukset kaksinkertaisiksi vuonna 1949.
        Äitiysavustukset
        Suomessa tuli voimaan äitiysavustuslaki vuonna 1938. Äitiysavustus jaettiin vaatepakkauksena, raha-avustuksena tai molempina. Äitiysavustuspakkaus oli hyvin suosittu varsinkin taloudellisesti hankalina sota-ajan vuosina. Pakkaukseen liittyi ohjekirjanen pikkulapsen hoidosta. Äitiysavustuspakkaus on edelleenkin käytössä. Vuonna 1949 muutettiin äitiysavustuslakia siten, että kaikki synnyttäjät saivat äitiysavustuksen.
        Äitiysneuvonta
        Suomessa oli lääkärin johtamia äitiysneuvoloita vuonna 1941 vain 36, mutta vuonna 1945 jo yli 300. Suomessa annettiin vuonna 1944 laki kunnallisista äitiys- ja lastenneuvoloista sekä lait kunnankätilöistä ja kunnallisista terveyssisarista. Laeissa oli siirtymäkausi vuoteen 1949 saakka, jonka jälkeen kaikissa kunnissa oli oltava sekä äitiys- että lastenneuvola.


      • täsmääköhän luvut
        8989898988 kirjoitti:

        Tällä hetkellä en maksa mistään mitään.
        Palkasta jää käteen kuussa 1400e
        Ainoat kk menot ovat työmatkat omalla autolla
        20e viikko ja ruoka.
        Puhelin on Prepaid, eli ei laskua.
        Vakuutuksia ei ole, koska työpaikka vakuttaa työmatkat.
        Vaatteita ostelan joskus, vanhatkin vielä käyttämättä.
        Lehdet luetaan töissä ruokatauolla, sinne tulee kitettävästi lehtiä.
        Harrastukset ovat fillarointi ja se ei pajoa maksa.
        Cd-levyt lainataan kirjastosta ja kopiodaan omaan käyttöön, ei maksa mitään.

        Ai niin asun kaverilla, josta en nyt maksa mitään.



        Eli mihin sitä rahaa sitten tarvitaa??

        Ihme loinen! "Asun kaverilla eikä maksa mitään" - niin ei SULLE! Kaverillesi kyllä. Jos sulla ois mitään tapoja niin maksaisit osasi.

        "CD:t kopsin kirjastosta, ei maksa mitään" - paitsi niille keneltä varastit tyhjät romput. Ja menettyinä tuloina niille keltä levyt olisi pitänyt ostaa.

        "prepaid, ei laskua" - aha, taidatkin olla ainut. Yleensä prepaidiin joutuu ostamaan puheaikaa.

        "vakuutuksia ei ole" - mutta oma auto? Liikennevakuutus on Suomessa pakollinen, pöljä!


      • paljonko kenenkin osuus...

        Mielenkiintoista, että koko taloudella ei ole yhtään "todellisia" tuloja, pelkkiä yhteisestä kassasta maksettavia tukia, ja silti voi lyhentää oman asunnon lainoja!?

        Ei onnistuis kuin Suomessa ja Ruotsissa, on helevetin näppärä systeemi! Olisko vapaaehtoisia, haluaisko joku sponsoroida meidänkin asuntoa???


      • sdfgs

        miten harvoin oikein vaipat vaihdat kun noin vähän maksaa???


      • sdsddg
        täsmääköhän luvut kirjoitti:

        Ihme loinen! "Asun kaverilla eikä maksa mitään" - niin ei SULLE! Kaverillesi kyllä. Jos sulla ois mitään tapoja niin maksaisit osasi.

        "CD:t kopsin kirjastosta, ei maksa mitään" - paitsi niille keneltä varastit tyhjät romput. Ja menettyinä tuloina niille keltä levyt olisi pitänyt ostaa.

        "prepaid, ei laskua" - aha, taidatkin olla ainut. Yleensä prepaidiin joutuu ostamaan puheaikaa.

        "vakuutuksia ei ole" - mutta oma auto? Liikennevakuutus on Suomessa pakollinen, pöljä!

        Muut saavat soitella minulle, joten puhelin maksua ei tule.
        Ja asun vanhemmilla ei maksa mitään.
        Laitoin oman asuntoni vuokralle.

        Kyllä on paljon vielä oppimista sinulle, miten rahaa tehdään
        ;)))


      • 8909809809098
        täsmääköhän luvut kirjoitti:

        Ihme loinen! "Asun kaverilla eikä maksa mitään" - niin ei SULLE! Kaverillesi kyllä. Jos sulla ois mitään tapoja niin maksaisit osasi.

        "CD:t kopsin kirjastosta, ei maksa mitään" - paitsi niille keneltä varastit tyhjät romput. Ja menettyinä tuloina niille keltä levyt olisi pitänyt ostaa.

        "prepaid, ei laskua" - aha, taidatkin olla ainut. Yleensä prepaidiin joutuu ostamaan puheaikaa.

        "vakuutuksia ei ole" - mutta oma auto? Liikennevakuutus on Suomessa pakollinen, pöljä!

        Taidat itse olla hieman tyhmä
        Cd:t voi kopioida kiintolevylle.
        Auto maksaa 20e vikko kuten kirjoitin.
        puhelin laskua ei tule, koska muuta saavat soittaa minulle.
        Vakuutuksia ei tarvita.

        Tälläisiä tyhmiä lisää , niin saa nauraa.


      • gas
        täsmääköhän luvut kirjoitti:

        Ihme loinen! "Asun kaverilla eikä maksa mitään" - niin ei SULLE! Kaverillesi kyllä. Jos sulla ois mitään tapoja niin maksaisit osasi.

        "CD:t kopsin kirjastosta, ei maksa mitään" - paitsi niille keneltä varastit tyhjät romput. Ja menettyinä tuloina niille keltä levyt olisi pitänyt ostaa.

        "prepaid, ei laskua" - aha, taidatkin olla ainut. Yleensä prepaidiin joutuu ostamaan puheaikaa.

        "vakuutuksia ei ole" - mutta oma auto? Liikennevakuutus on Suomessa pakollinen, pöljä!

        Entä kirjastokirjat.
        Saako niitä lainata, myös niistä tekijä menettää rahaa.
        hah, kyllä olet yksinkertainen.


      • sfsgsgsgg
        täsmääköhän luvut kirjoitti:

        Ihme loinen! "Asun kaverilla eikä maksa mitään" - niin ei SULLE! Kaverillesi kyllä. Jos sulla ois mitään tapoja niin maksaisit osasi.

        "CD:t kopsin kirjastosta, ei maksa mitään" - paitsi niille keneltä varastit tyhjät romput. Ja menettyinä tuloina niille keltä levyt olisi pitänyt ostaa.

        "prepaid, ei laskua" - aha, taidatkin olla ainut. Yleensä prepaidiin joutuu ostamaan puheaikaa.

        "vakuutuksia ei ole" - mutta oma auto? Liikennevakuutus on Suomessa pakollinen, pöljä!

        Kuvaa sinua todella hyvin.
        ;))


      • joo
        kriittinen kirjoitti:

        Työssäkäyvä olen enkä ole yksineläjä. Eläkkeeni maksan aivan itse työlläni. Mutta kukas maksaa kotona maleksivien äitien/isien toimeentulon vanhana? Aivan oikein, veronmaksajat.

        Lastenteko kuuluu niille, joilla on varaa elättää lapsensa.

        taidat olla semmonen katkera tuhkamuna, joka ei saa omia lapsia


      • toinen kriittinen
        kriittinen kirjoitti:

        Vanhana minusta huolehtivat ihan ihmiset. Ja se on mahdollista rahoittaa mm. eläkkeelläni sekä vanhuutta varten keräämilläni säästöillä.

        Suomi EI TARVITSE väestönkasvua ja siten "ammattivanhempia". Palvelualalla työmäärä lisääntyy tulevaisuudessa, mutta ei läheskään niin paljoa kuin mitä on työttömiä ja mitä tuotantoaloilta vapautuu työpaikkoja.

        tommosesta kukaan huolehdi vanhana,siitä syystä
        että kukaan ei sua halua kontolleen,hajoo
        yksinäisyytees hah.....


      • ikävä kyllä
        toinen kriittinen kirjoitti:

        tommosesta kukaan huolehdi vanhana,siitä syystä
        että kukaan ei sua halua kontolleen,hajoo
        yksinäisyytees hah.....

        ei suakaan varmaan kukaan kontolleen halua vaikka uskot omaan erinomaisuuteesi noin vahvasti....


      • toinen kriittinen
        ikävä kyllä kirjoitti:

        ei suakaan varmaan kukaan kontolleen halua vaikka uskot omaan erinomaisuuteesi noin vahvasti....

        ottaa,mähän olen maailman napa,ja mitä ystävällisin
        ihminen,korkeasti koulutettu ja kaiken lisäksi
        lottovoittaja,kato rahalla saa sitä mitä sulta
        puuttuu,mua rakastaa kaikki,jopa sinä mutta sä et vaan tiedä sitä vielä....


      • stella
        sdfgs kirjoitti:

        miten harvoin oikein vaipat vaihdat kun noin vähän maksaa???

        lidl nimisestä kaupasta saa 50kpl/7€ ja kyllä kesto vaippuja on riittävästi


      • stella
        paljonko kenenkin osuus... kirjoitti:

        Mielenkiintoista, että koko taloudella ei ole yhtään "todellisia" tuloja, pelkkiä yhteisestä kassasta maksettavia tukia, ja silti voi lyhentää oman asunnon lainoja!?

        Ei onnistuis kuin Suomessa ja Ruotsissa, on helevetin näppärä systeemi! Olisko vapaaehtoisia, haluaisko joku sponsoroida meidänkin asuntoa???

        muutta kyl vuokralle jos löytyy tarpeeks tilaa, se vaan maksaa 4*enemmän mut VALTIO MAKSAA.
        Mitäs siihen?


      • kun kerroit
        toinen kriittinen kirjoitti:

        ottaa,mähän olen maailman napa,ja mitä ystävällisin
        ihminen,korkeasti koulutettu ja kaiken lisäksi
        lottovoittaja,kato rahalla saa sitä mitä sulta
        puuttuu,mua rakastaa kaikki,jopa sinä mutta sä et vaan tiedä sitä vielä....

        No hyvä kun kerroit sen noin yleisesti täällä kaikkien nähden - maailman tarpeellisin teko.


      • N42
        kriittinen kirjoitti:

        ...sieltä tuli taas se samalla legendaarinen että säälittävä "hanki elämä" -komento. Älä huolehdi, on minulle elämä. Vieläpä sellainen elämä, jonka pystyn itse rahoittamaan. Ei siis tarvitse elää muiden työllä.

        ............ tämähän menee vaikeaksi, tapelkaa niin saatte banaanit!!!!!!!!!!!!!!


      • äitinne
        gas kirjoitti:

        Entä kirjastokirjat.
        Saako niitä lainata, myös niistä tekijä menettää rahaa.
        hah, kyllä olet yksinkertainen.

        nyt lapsukaiset.... pienempää ääntä!!!!


      • TOINEN KRIITTINEN
        kun kerroit kirjoitti:

        No hyvä kun kerroit sen noin yleisesti täällä kaikkien nähden - maailman tarpeellisin teko.

        Toki,eihän sitä muuten ihmiset tietäis että mä olen
        kaikkea tota ja muuten suomen tuleva presidentti
        sen mä päätin eilen,pitää olla tavoitteet korkealla
        että täällä edes jotenkin pärjää,ja tietysti
        säkin äänestät mua koska olen niin ihana
        ihminen,eiks niin

        Mutta ei kun kesän jatkoja teveisin minä minä minä
        minä minä itse ja kaikki mulle moi...


      • kirjallisuutta
        8989898988 kirjoitti:

        Tällä hetkellä en maksa mistään mitään.
        Palkasta jää käteen kuussa 1400e
        Ainoat kk menot ovat työmatkat omalla autolla
        20e viikko ja ruoka.
        Puhelin on Prepaid, eli ei laskua.
        Vakuutuksia ei ole, koska työpaikka vakuttaa työmatkat.
        Vaatteita ostelan joskus, vanhatkin vielä käyttämättä.
        Lehdet luetaan töissä ruokatauolla, sinne tulee kitettävästi lehtiä.
        Harrastukset ovat fillarointi ja se ei pajoa maksa.
        Cd-levyt lainataan kirjastosta ja kopiodaan omaan käyttöön, ei maksa mitään.

        Ai niin asun kaverilla, josta en nyt maksa mitään.



        Eli mihin sitä rahaa sitten tarvitaa??

        Tarviset aapisen että opit edes oikeinkirjoituksen alkeet, tai jospa joku ystävällinen sellaisen Sinulle antaa, ilmaiseksi tietenkin.


      • Äiti

        Saastumisen ja köyhyyden suurin syy on liikakansoitus. Lapsilisät pitäisi ehdottomasti poistaa. Ellei pysty elättämään edes yhtä lasta itse, pitää olla ilman. Toisen jne. lapsen koulukulut pitäisi periä vanhemmilta juuri liikakansoituksen estämiseksi.


      • Verot
        kriittinen kirjoitti:

        Se ei ole työtä, se on elämäntapavalinta.

        Ja kenenkä pitäisi maksaa omien lasten hoidosta palkka? Niin, arvaan, yhteiskunnan. Eli minun ja muiden veronmaksajien pitäisi maksaa siitä, että joillakin olisi mahdollisuus viettää kotonaan sitä perhe-elämäänsä.

        Jos tekee lapsia niin miksi naapurin pitäisi elättää ne veroillaan. Ei auton tankkiinkaan pyydetä rahaa naapurilta eli hänen veroistaan. Jos jonkun pitää maksaa palkkaa lasten teosta ja hoidosta niin se on tietysti puoliso.


      • osaksi...
        kriittinen kirjoitti:

        Ei tämä maa väestönlisäystä tarvitse ja väestömäärän räjähdys on tämän pallon suurimpia ongelmia. Suuren lapsilauman tekeminen on siis sitä suurinta typeryyttä. Itse asiassa lapsilisien maksamisen saisikin lopettaa jo kolmannen lapsen kohdalla.

        Ja mitä tuista meneviin veroihin tulee, niin kaikesta huolimatta sinä olet yhteiskunnalta NETTOSAAJA.

        ...mutta mielestäni lapsilisää ei saisi antaa ensimmäisen kakaran jälkeen lainkaan, mieluumminkin saisivat maksaa lapsiveroa.


      • zak
        osaksi... kirjoitti:

        ...mutta mielestäni lapsilisää ei saisi antaa ensimmäisen kakaran jälkeen lainkaan, mieluumminkin saisivat maksaa lapsiveroa.

        ..mielestäni verotus ansiotuloista tulisi laskea muutaman prosenttiyksikön jokaista tehtyä lasta kohti..lapsettomat siis uhrautuisivat elättämään lapsellisia, se olisi aika jees ja oikein, kun lapsettomat eivät katso tulevaisuuteen...kun eivät siis lapsia vaivaudu tekemään!


      • just joo
        zak kirjoitti:

        ..mielestäni verotus ansiotuloista tulisi laskea muutaman prosenttiyksikön jokaista tehtyä lasta kohti..lapsettomat siis uhrautuisivat elättämään lapsellisia, se olisi aika jees ja oikein, kun lapsettomat eivät katso tulevaisuuteen...kun eivät siis lapsia vaivaudu tekemään!

        Hei maailmassa on LIIKAA ihmisiä, ei siis ole ekologista & oikein muita lajeja kohtaan värkätä tätä luonnonvarojen tuhlaajaporukkaa lisää! Ahnetta ja itsekästä ajattelua tuollainen!!


      • ja mahdotonta?
        Stella kirjoitti:

        Jaa-a pitää si vissii mennä soppalaan itkee kohtaloaan...
        Ja kyl lapsia pitää jonku tehä ku ei kaikki saa vaik tahtos ja jotkut eivät saa siihen tarvittaa puoliskoa...
        Tietenkin otan sen mitä kela maksaa ja siit vie viedään VEROOOOOO eli älä sää sano mua pummiks eläkkä selitä lasten elättämisestä.
        Täs oli koko perheen tietoo.
        Tyhmäst päästä kärsii jokainen mut joskus vika ei ole oma.
        On mul työpaikkakin mut oon ny vauva lomal et se työs käyvist.

        Miten on mahdollista että saat muka äitiyspäivärahaa, kotihoidontukea ja työttömyyspäivärahaa yhtaikaa? Vai onko mies se joka saa työttömyysrahaa? Ä-päivärahaa ja kotihoidontukeahan ei voi saada yhtaikaa!


    • ei riitä...

      Mikään ei loppujen lopuksi,
      ole koskaan tarpeeksi,
      vaikka saisi 10.000 € kuussa
      nettona käteen, niin aina
      tekisi mieli lisää, sitä
      ennen on ylitettävä selvitä 10:s
      osalla edellä mainitusta ;)

    • jukka

      harrastus vain on väärä jos rahaa jää

    • opiskelija

      Mie saan kuussa noin 500 € ja noin 100 € menee kk laskuihin. Opiskeluunkin menee rahaa ja tietysti ruokaakin. En tule noin pienellä summalla toimeen kovinkaan hyvin.

      • Sirkuttaja

        Kyllähän sitä rahaa saa kulumaan,jos shoppailee ja syö vain herkkuja ja valmisruokaa. Asuntoon vaatteisiin ,ruokaan ja terveydenhoitoon menee minulta 500 euroa ja 150 jää auton ja muihin tilapäisiin kuluihin. Pidän tarkkaa kirjaa mihin kannattaa rahaa laittaa. Pitää ajatella paljonko tulevaisuudessa voi tienata. Kyllähän sitä rahaa menisi,mut ei voi kuluttaa enempi,kun kk tulee. Vai miten on? Vanhemmilta? Mummolta? En minä kehtaa pyytää hekin on ne rahat tienannut ja säästänyt. Kannattaa opetella hyvän ja halvan ruuan valmistustapa. Nyt tienaan extraa lapin hillasoilla,kannattaa. Sitävartenhan loma on et olisi erilaista ja tämä leiriteltta elämä on tosi makeaa!!! Ja halpaa.


    • Hillevi*

      Mun nettotulot on n. 2600 euroo kuussa. Yksin elelen ja asumiskustannukset ovat 1200 euroa kuussa. Rahastoihin laitan 100 euroa ja loput 1300 euroa kuluu ruokaan, vaatteisiin, harrastuksiin, matkusteluun jne. Auto on työsuhde-etu ja siitä ei tule mitään kuluja. Tai nettopalkka olis tietty paljon parempi ilman tuota etua, että siinä mielessä siitä kyllä ihan kiitettävästi maksan.

      Jos ihan pakko olisi tulla pienemmällä summalla toimeen, niin se onnistuisi. Käyn aika paljon ulkona syömässä ja muutenkin tykkään ostella hyviä viinejä ja muita herkkuja. Rahaa kuluu myös paljon ns. sisustustavaraan, vaatteisiin ja lehtiin.

      Tarpeen vaatiessa voisin tietysti myös pienentää kuukausittaista lainanlyhennystä. Nyt maksan melko paljon, koska haluan saada asunnon nopeahkosti maksettua pois.

      Vaikea sanoa millä summalla tulisi toimeen, mutta tyydyttävää elämää en usko pystyväni viettämään pienemmällä summalla. Se on vähän sellainen juttu, että sinkun ilot tulee shoppailusta ja ystävien tapaamisesta. Mun kaveripiirissä on tapana tavata hyvän ruuan ja juoman merkeissä ravintolassa tai sitten jossain kahvilassa. Niissähän saa yllättävän paljon rahaa menemään.

      Uskon, että jos mulla olis perhettä, niin rahaa tälläisiin turhuuksiin ei menisi läheskään niin paljoa, koska iloa elämään saisi muistakin asioista kuin kaupoissa ja ravintoloissa kiertelystä (esmes hellät hetket oman miehen kanssa ja lasten kanssa touhuaminen).

      Mä ainakin vaihtaisin tän sinkku-uranaisen elämäni samantien rakastavaan mieheen ja pariin kauhukakaraan. Eli asioilla on puolensa ja hirveen kateellinen ei kannata lapsettomille hyvintoimeentuleville olla. Kaikille se ei oo se ykkösvalinta.

    • ..............................

      Tällä hetkellä brutto tuloni on noin 21000 palkka ja ansiosidonnainen ja pääomatulot noin 10000. Eli justiinsa ja justiinsa kumpikin yhteen laskettuna mutta en halua käyttää pääomatuloja joten joutuu vähän kitsastelee. Onneksi kohta tulee 1500 euron ansiosidonnainen loppu vuodeksi niin jää aikaa bisneksen tekoon. Jos sitten ens vuodeksi saisi 40 donan tulot yhteensä.

      Suunitelmat noin 10 vuoden päästä olisi noin 30 donan pääomatulot ja siihen päälle jotain 30 donan palkka/sossu tulot päälle. Silloin olisi ihan jees.

      • ..............................

        24v, mies, ei lapsia ja sinkku. Syntynyt vielä hopealusikka suussa eli odotettavissa vähintään 150 tonnia perintöa, todennäköisesti jotain 200-400 tonnia kun porukat on hyväkuntoisia, hyvät eläkkeet ja vielä suth nuoria.


      • Napoleon

        Sinulla tuntuu olevan sekä matematiikka ynnä nimikkeet yhtä lailla hakusessa...
        Kysypä niiltä osaston hoitajilta asioista.

        Toivottavasti pääset jonain päivänä avohoitoon...


    • ahdistunut

      En edes viitinyt lukea noita viestejä, kun alkaa niin ottamaan päähän. Vähällä muka ihmiset tule toimeen.
      Itse olen vihdoin saannut tukityöpaikan, netto vähän yli 700,00 euroa kuukaudessa, ja vuorolisiä noin kaksisataa euroa kuukaudessa. Olen viikoloppuja ja iltaisinkin töissä.Mieheni tienaa noin 500,00 euroa kuukaudessa.Elikkä yhteiset tulomme ovat noin 1500,00 euroa kuukaudessa. Ja siitä kun maksamme kaikki ns. lakisääteiset kulumme ja avitamme myös kahta opiskelevaa nuortamme, niin helppoa ei ole. Ei todellakaan.

      • sdacfasda

        Tällä hetkellä en maksa mistään mitään.
        Palkasta jää käteen kuussa 1400e
        Ainoat kk menot ovat työmatkat omalla autolla
        20e viikko ja ruoka.
        Puhelin on Prepaid, eli ei laskua.
        Vakuutuksia ei ole, koska työpaikka vakuttaa työmatkat.
        Vaatteita ostelan joskus, vanhatkin vielä käyttämättä.
        Lehdet luetaan töissä ruokatauolla, sinne tulee kitettävästi lehtiä.
        Harrastukset ovat fillarointi ja se ei pajoa maksa.
        Cd-levyt lainataan kirjastosta ja kopiodaan omaan käyttöön, ei maksa mitään.

        Ai niin asun kaverilla, josta en nyt maksa mitään.



        Eli mihin sitä rahaa sitten tarvitaa??    


    • Pistää ihmettelemään

      Jotenkin havaitsee, että raha ja etenkin tulot on niin tabu ja kuuma peruna tässä yhteiskunnassa, että se kirvoittaa ihmisestä esille tässäkin keskustelussa ties mitä kummallisimpia puolia.

      Mitä järkeä on vertailla itseä muihin, kun siitä näkyy tulevan paha mieli? Entäpä mitä mieltä on siinä, että yrittää tarjota omaa elintapaansa pakolla toisillekin?

      Jos tämä valtio on jotain yhteisiä sääntöjä sopinut, ei voi syyllistää henkilöitä, jotka yhteisestä kassasta myös saavat jotain. Ei auta unohtaa myöskään sitä, ettei koskaan tiedä, mikä päivä tuo tarpeen omalle kohdalle. Jos sitä ei tuo työttömyys, on aina mahdollisuus sairastua jne. Jos tämän maan malli hoitaa asioita ei miellytä, on sentään se onni, että asumme maassa, josta poismuuttaminen on täysin vapaaehtoista ja sallittua.

      Onneksi on ihmisiä, jotka uskaltavat saattaa maailmaan lapsia välittämättä kaikenmaailman katkerista vuodatuksista kateellisten ihmisten taholta. Sitten vasta on aihetta huomautella, jos joku yrittää saada yli sen, mihin on laillisesti oikeutettu.

      Menot tuppaavat kasvamaan samaa tahtia kuin tulotkin, sen olen omassa elämässäni huomannut. Onneksi ihminen on älykäs ja sopeutuvainen ja osaa yleensä sovittaa elintasonsa vallitsevien olosuhteiden mukaan.

      Tyytyväisyys luo onnea. Köyhältä puuttuu rahaa, ahneelta puuttuu ihan kaikki.

    • Liian nuori

      Jos ton yli tienaa ja valittaa ettei oo tarpeeks. Niin omapa on onnettomuutensa ja vois miettiä, että mitä oikeesti tarttee ja mitä ei. Tolla summalla saa kaiken mitä tarttee ja vähän ylimääräistäki.

      • Erkki

        Ei tolla voi pärjätä jos asuu yksin,on vuokralla,maksaa autolainaa,ruokalaskut,kännykkälaskut,bensalaskut,vakuutusmaksut,sahkö-ja vesimaksut,vaatteet jne. ja jos yksin ne maksaa niin nälkäkuolema tulee.


      • juu

        Mä saan käteen joku 2334€ ja se riittää yksinäiselle ,kun on oma asuntoki


    • Lisbeth

      Olipa mielenkiintoinen viestiketju, laitanpa tähän omatkin tulot niin saatte pähkäiltävää vielä lisää:

      Omat ja miehen tulot noin 3500 e /kk. Kuulostaa paljolta kun sitä oikein rupeaa ajattelemaan, mutta missähän ne kaikki rahat on???

      Lapsia on kolme, taloa remontoidaan sitä mukaa kun varaa on, autoja muutama kappale (asutaan maalla niin pitää olla), avustetaan köyhiä sukulaisia jotka opiskelee ja/tai on työttömänä, kaikkea "pakollista" on kertynyt elämän varrella eli lehtitilauksia, vakuutuksia, säästötilejä jonne joka kk laitetaan pahan päivän varalle, samoin joka kk myös pariin hyväntekeväisyysjuttuun, yllättävän paljon menee rahaa kaikenlaiseen verhoihin, meikkeihin, liikuntavälineisiin, kampaajalle, välillä syödään ulkona, käydään elokuvissa jne...

      Mihinkään parempiin lomiin ei rahaa riitä eli lomat kotona kun tykätään että arki on mukavaa kun ei kauheesti tarvii pihistellä. Muutama kymppi menee turhaan vähän väliä, satasia vahditaan..

      Olen elämässäni siinä pisteessä jossa olen oikeasti tyytyväinen tulotasooni, eipä tässä enempiä tarvitakaan.

      Olen joskus joutunut hakemaan rahaa sossun luukultakin, ja silläkin pärjäsi ihan hyvin. Kaikki turha vaan pois, niin yksinkertaista se sitten kuitenkin on.

      Raha oli yksi murhe, nyt kun se ei ole enää murhe niin elämä on tuonut muita, suurempiakin murheita, valitettavasti.

      • pienet menot

        No aina oon tullut omillani toimeen mut isommin ei ole säästöönkään jäänyt...

        Tällä hetkellä tienaan netto n. 1500 €/kk. Asuntolaina 400€, yhtiövastike ja sähkö n. 200 €/kk. Auto vie uskomattoman paljon rahaa. Uuteen taloon ja autoon pystyy vähän säästämään, mut kyllä tilin saldoa joutuu tarkistelemaan. Ulkomaille pääsee ehkä kerran yhdes tai kahdes vuodessa.


      • fsdfsdfsd
        pienet menot kirjoitti:

        No aina oon tullut omillani toimeen mut isommin ei ole säästöönkään jäänyt...

        Tällä hetkellä tienaan netto n. 1500 €/kk. Asuntolaina 400€, yhtiövastike ja sähkö n. 200 €/kk. Auto vie uskomattoman paljon rahaa. Uuteen taloon ja autoon pystyy vähän säästämään, mut kyllä tilin saldoa joutuu tarkistelemaan. Ulkomaille pääsee ehkä kerran yhdes tai kahdes vuodessa.

        Onko sinne ulkomaille mikään pakko päästä? Kysyn vaan.


      • Niinpäpä
        fsdfsdfsd kirjoitti:

        Onko sinne ulkomaille mikään pakko päästä? Kysyn vaan.

        Siis on päästävä ja turha selittää miksi...


    • Minä_Itte

      Asuntolainaan menee 500 kuussa
      Muita laskuja noin 500 ja
      Ruokaan noin 300
      Työmatkoihin yms 200
      Tenavien hankintoihin 200 (vaattet yms)
      Lääkkeet 100
      eli yhteensä 1800 kuussa ja mitään ei jää säästöön. Kiva olis jos jäis

      • Mummo

        eläkettä tulee käteen 1164 euroa. Molemmat miehen kanssa pannaan huusholli- ja asuinkuluihin 360 euroa.
        Rahastoihin 250 euroa,lainaan 100 euroa, lomatilille
        160 euroa. Hurvittelurahaa=auton bensa ym, lääkkeet,
        ym jää 294 euroa. Kyllä se riittää, kun on tarkkana


    • Erkki

      Vielä kun sais pikkuisen enemmän, ja taas vähän ajan päästä pikkuisen enemmän=mikään ei ole tarpeeksi.
      Muistan joskus viisi vuotta sitten ajatelleeni että jos liksa olis pari tonnia (eur.) kuussa niin olisin tyytyväinen. Sitten liksani nousikin n.2200 euroon. Sitten ajattelin, että 2500 eur. olis ihan kiva, liksani nousikin 2600 euroon. Nyt tuntuu siltä, että pitäis saada kolme tonnia.

      Sitä tulee sorruttua siihen, että nostaa kokoajan elintasoa liksan nousemisen myötä. Jos ei nostais niin melkoinen summa jäisi säästöön joka kuussa. Tyhmästä päästä kärsii koko runko.

    • kyltymätön

      mikään ei riitä. aina pitää saada enemmän ja enemmän rahaa ja naisia ja muita huvituksia. en voi luopua mistään, päinvastoin.

      • ..menot

        ..minulla on taas päinvastoin. Elämä opettaa.
        Ansaitsen nettona 2200 e kk:ssa ja sillä elätän itseni lisäksi kaksi kouluikäistä lasta.
        Menot Asumiskustannukset 356 e, sähkö 116 e (omakotitalo), puhelin ja netti 40 e, muut 130 e, säästöön 100 e..eli 742 e. Jää 1458 ruokaan, vaatteisiin, liikkumiseen, lasten harrastuksiin,sisustamiseen.. Ulkomaille en matkustele ja yksinhuoltajana on pakko joskus ostaa myös valmisruokia..Kaiken ylim. mm. lehtitilaukset olen karsinut ja maksulliset omat harrastukset esim. kuntosali. Lenkkeilen, teen pihahommia, siivoan ym. En juo enkä poltakaan. Olen tyytyväinen taloon ja lapsiin. Jos jotain ostan itselleni niin ostan laadukasta ja maksan kerralla enemmän..periaate on hyvä siis en sorru sesonkituotteisiin ! Mutta miltä elämä tuntuisi jos olisi täysipäinen kumppanikin, joka ei laittaisi eurojaan naisiin ja viinaan !!


      • kategoria

        Nainen=huvitus


    • ja silti olen

      ihan varakas mies. Jos ei ole paljon menoja niin ehtii rikastua. Mitähän kivaa sitä keksisi viikonloppuna kun on tuota rahhaa lompsa ja tili pullollaan :)

      • näin on

        Samaa minäkin olen ajatellut. Kun opintojen jälkeen pääsi töihin ja on tottunut aika vaatimattomaan elämäntyyliin niin 1200 euroa kuussa on iso raha. Toisaalta, ei ole lapsia elätettävänä tai muita isoja menoja. Toisessa elämäntilanteessa se 1200 ei välttämättä olisi kovin paljon.


      • muah
        näin on kirjoitti:

        Samaa minäkin olen ajatellut. Kun opintojen jälkeen pääsi töihin ja on tottunut aika vaatimattomaan elämäntyyliin niin 1200 euroa kuussa on iso raha. Toisaalta, ei ole lapsia elätettävänä tai muita isoja menoja. Toisessa elämäntilanteessa se 1200 ei välttämättä olisi kovin paljon.

        aika köyhää.. oon kesätöissä ja saan kk 1600€
        ei mitää muita kuluja ku moottoripyörän maksua ja vakuutuksia..


      • sgsgsgsg
        muah kirjoitti:

        aika köyhää.. oon kesätöissä ja saan kk 1600€
        ei mitää muita kuluja ku moottoripyörän maksua ja vakuutuksia..

        Lehdet luetaan töissä tai kirjastossa.
        Mitään ei tilata eikä mistään makseta.
        Mäin tehdään Rahaa!


      • muah
        muah kirjoitti:

        aika köyhää.. oon kesätöissä ja saan kk 1600€
        ei mitää muita kuluja ku moottoripyörän maksua ja vakuutuksia..

        siis siitä on jo verot pois


      • ..............................
        muah kirjoitti:

        aika köyhää.. oon kesätöissä ja saan kk 1600€
        ei mitää muita kuluja ku moottoripyörän maksua ja vakuutuksia..

        Et silleen.


      • jee
        .............................. kirjoitti:

        Et silleen.

        taitaa olla papan firmassa varastoapulaisena ;)


      • terkku!
        .............................. kirjoitti:

        Et silleen.

        Terkku!

        Niin vain. Eipäs sitä kadehtiakaan saisi, mutta ollaanpas nyt suomalaisten ja enemmistön mukana.
        Sinullahan sitten varmaankin menee tosi hyvin. tietysti kulusikin voivat olla kohtuuttoman suuret, mutta onnea!


    • köyhä?

      asun poikaystääni kanssa opiskelija asunnossa. vuokra 400 ( 12e vesilasku)
      hän saa opintotukea vajaa 300 e kuussa.

      minä kuntoutustukea 380 e kuussa.

      asumistuki 230e.

      puhelin laskut yhteensä 40e kuussa

      meillä on kolme kissaa
      joiden ruokintaan menee n. 35e kuussa.

      siitä saa jokainen itse laskea onko meillä tiukkaa vai ei=)

    • Borneo

      Tarkkoja lukuja ei kai pysty antamaan, että mikä olisi sopiva määrä hyvään elintasoon, mutta muutama asia tuli mieleen josta näkee että menee "hyvin"

      1. Auton tankkaaminen, Eli tankataan aina täyteen, eikä mietitä sitä, että naapuripitäjästä saisi 2 senttiä halvemmalla bensaa... vaan aina täyteen, hinnasta ja paikasta riippumatta.

      2. Ruoka, kaupassa ei etsitä "osta 2 maksa 3"- tarjouksia, vaan yksinkertaisesti ostetaan sitä mitä tekee sillä hetkellä mieli, eikä jälkeenpäin tuijoteta kassakuitista kerättyjä bonus-pisteitä.

      3. ja pankkiin ei mennä "nöyristelemään" jotain lyhennysvapaita kuukausia....

      jeps, tässä muutama pieni asia... hyvään/tyydyttävään elämään ei siis välttämättä tarvita merenrantahuvilaa ja urheiluautoa jokaiselle viikonpäivälle erikseen (vaikka se kivaa olisikin!)

      omalla kohdalla nämä 3 esimerkkiä toteutuvat tällä hetkellä ilman ongelmia 2500euron bruttotuloilla... mutta entäs sitten jos perheeseen kuuluisi myös 3 kakaraa jotka alkavat yhtäaikaa haluta mopoa tai ajokorttia/autoa... sitten pitää jo pennejä venytellä! =P

      • mopoujellus

        Kakaroiden mopoujellukseen paras lääke olis se, että hankkivat sitten sen mitä tahtovat kun on omaa rahaa. Se arki heille eteen kuitenkin tulee. Se on sitä vaikeempi niellä, mitä usemman mopon on vanhemmiltaan saanut.


      • Lisbeth

        Antamasi esimerkit ovat ainakin omalla kohdalla tyydyttäneet minua!
        (vaikka meillä onkin jo kaksi mopoikäistä niin ei silti tarvitse juosta niiden tarjousten perässä ja tankata voi täyteen pari senttiä kalliimallakin)


    • ...

      paljon rahaa on sen verran että pystyy maksamaan koko loppuelämänsä laskut, ruoan sekä pystyy ostamaan pari ameriikan autoa ja ISON talon.
      paljon rahaa on sen verran että sitä pystyy surutta käyttämään ilman että on pelkoa budjetin ylittymisestä, eikä parin tonnin kulutus päivässä pahaa tekisi.
      paljon rahaa on sen verran että voi ostaa puolen maapalloa itselleen, eikä silti menisi puoliakaan rahoista.
      paljon rahaa on karkeasti arvioituna n.
      1 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 €.

    • poikamies

      hmm...itse tienaan jotain 6000e/kuus
      siit menee 1000elämiseen,sisältää vuokran omakotitalost,sähköt veet ja kaikki sit siit jää verojen jälkeen jotain 3000tonnia,ne kai menee turhuuteen viikonloppuisin mitä töist joskus jää aikaa,olen kai isotuloinen,mut tressi on aikamoinen,jotain 20puhelua päiväs ja sit töitä joka päivä n 14h paitsi viikonloppuisin.. kaikki menee mitä tulee!todennut et mikään ei ole hyvä:(

      • miettinyt näitä

        Olenpa miettinyt paljon sitä, että MIKÄ lopulta korvaa vapaa-aikaa ja omaa rauhaa. Sitä, että voi nousta ylös kun tahtoo, jäädä petiin kun hiukan särkee ja olla sinut itsensä kanssa. Parisuhde on myös tosi tärkee. Että vois aina olla toiselle lämmin ja kiihkeä, eikä sitä estäisi koskaan mikään levoton ajatus siitä, mitä sitten jos ei tulekaan se ja se asiakas ja entäs sitten jos ....

        Olen ollut paljon terveempi niinä aikoina kun olen saanut olla vapaammin. Heti kun on tarvinut hoitaa velvollisuuksia, immuniteetti on huonontunut ja ystävyyssuhteet laimenneet.

        6000 kuussa kuullostaa namilta. Mutta kun....myönnän olevani ihan liian laiska, että voisin kuvitellakaan tekeväni 14h/pvä töitä. Moisesta työpanoksesta mulla olisi alituinen stressiperäinen päänsärky, olisin järkyn väsynyt ja hyvin ärtyisä. Parisuhdetta en edes kuvittelisi, sillä mitäpä tekisin miehellä, jolle mulla ei olis edes aikaa. Viikonloput kun menisi nukkumiseen ja itsensä kokoamiseen kuitenkin.

        Tsemppiä ja jaksamista yrittäjälle. Olet semmoinen mies, jonka rinnalla esim. minunlainen, huomionkipeä ja yhteistä aikaa vaativa nainen ei ikinä tulisi toimeen.


      • poikamies1
        miettinyt näitä kirjoitti:

        Olenpa miettinyt paljon sitä, että MIKÄ lopulta korvaa vapaa-aikaa ja omaa rauhaa. Sitä, että voi nousta ylös kun tahtoo, jäädä petiin kun hiukan särkee ja olla sinut itsensä kanssa. Parisuhde on myös tosi tärkee. Että vois aina olla toiselle lämmin ja kiihkeä, eikä sitä estäisi koskaan mikään levoton ajatus siitä, mitä sitten jos ei tulekaan se ja se asiakas ja entäs sitten jos ....

        Olen ollut paljon terveempi niinä aikoina kun olen saanut olla vapaammin. Heti kun on tarvinut hoitaa velvollisuuksia, immuniteetti on huonontunut ja ystävyyssuhteet laimenneet.

        6000 kuussa kuullostaa namilta. Mutta kun....myönnän olevani ihan liian laiska, että voisin kuvitellakaan tekeväni 14h/pvä töitä. Moisesta työpanoksesta mulla olisi alituinen stressiperäinen päänsärky, olisin järkyn väsynyt ja hyvin ärtyisä. Parisuhdetta en edes kuvittelisi, sillä mitäpä tekisin miehellä, jolle mulla ei olis edes aikaa. Viikonloput kun menisi nukkumiseen ja itsensä kokoamiseen kuitenkin.

        Tsemppiä ja jaksamista yrittäjälle. Olet semmoinen mies, jonka rinnalla esim. minunlainen, huomionkipeä ja yhteistä aikaa vaativa nainen ei ikinä tulisi toimeen.

        HMM:) mielenkiintonen vastaus,yleensäkin odotin et tulis jotain ääliömäisiä kommentteja,mut sulta kuka sit oletkin tuli varsin mielenkiintonen vastaus!:) enmä tiedä mul on jätti sydän kaikest työst huolimat,odotan vaan sitä oikeaa.... itse arvostan juuri kaikkein eniten toist ihmist rinnal,siks kai tulee tehtyy pitkää päivää,yksin vihtikämpilkään istuu:) kylhän se perhe on tietysti tärkeintä elämäs.. ite jäin eilen lomil,ensviikol täyttäs sit 26v!mut kyl jo täs vaihees elämää huomannu et ei se raha tärkeintä ole... minkäs ikänen sä olet?


    • Terve

      Terve!

      Mielestäni kohtuulline summa rahaa on, kun saa maksettua asuntokulut, sähköt, hygieenisetuotteet,
      puhelimen ja liittymälaskut,harrastusmahdollisuudet, bussikortti. Enpäs huomaa näin yht`äkkisesti muuta, mutta tarvitaanhan sitä lisäksi näiden yleellisyyttäkin joskus.
      All right!

    • matrix

      no eipä sitä normaali työssä käyvä voi arvioida tommoisia...kysykää mielummin vaikka nokian pomolta ollilalta....kuulin että hemmo tienaa 300 000€/kk, eli vuodessa enemmän kuin normaali työssäkäyvä 45 vuoden aikana....sitten tähän lisätään optiot sun muut "pikku" sivutulot....ja tuskin tämä kaikki edes riittää isolle O:lle.
      sitä vaan ihmettelee miten joku voi olla nuin korvaamaton.

    • 4444dd

      Elän yksin rivarissa:

      550 e asuntolainan lyhennystä kuussa 50 e sähköt 50 e internetmaksu 10 e puhelinmaksut (ei paljoo) vastike 75 e =asumiskulut yht. 725 euroa.

      muut kulut:

      auton kulut eli bensat, vakuutukset = väh. 100 e bensaa ja muut kulut 50 e, ruoka 100-150 e kuussa

      = 250-300 euroa.

      tähän ei sitten muuta ole laskettu. eli pakolla menee lähes 1000 euroa yhteensä kuussa, vaan eipä oo tuloja nytkään kuin 400 e tökäri 130 e asumistuki.

      edes asumismaksuja en saa maksettua saati autoa ja ruokaa.

      • saiturikitupiikki

        oli äiti 2 ja kyllä kirpaisi, se sai tulonsiirtoina enemmän käteen kuin meikäläinen työstä. Silti se luokiteltiin KÖYHÄKSI! Kyllä otti aivoon!
        You are a working poor, sanoisi amerikkalainen mulle.(työtätekevä köyhä)


    • Roope

      Olen pitänyt aika tarkkaa kirjaa tuloistani ja menoistani ja suosittelen sitä myös muille tarkan euron ihmisille. Ihan kohtuullista elintasoa olen pystynyt lapsettomana yksineläjänä viettämään, kun olen käyttänyt 750e/kk rahaa vuokra 320e/kk. Sitten ei tuo summa riittäisi, jos olisi elätettäviä, velkaa, pitäisi vaihtaa auto uudempaan tai pitäisi maksaa paljon terveyskuluja. Jotain on jäänyt tuloistani säästöönkin.

    • Perheellinen.

      Opiskeluaikana tuli mukavasti toimeen opintorahalla ja lainalla, eikä sitä oikein muuta osannut kaivatakaan.

      Tällä hetkellä vaimolle jää käteen 3700€/kk ja minulle vähän yli 2000€/kk. Paljon vähemmälläkin tulisi varmasti mukavasti toimeen, mutta onpahan ainakin mahdollisus säästää.

    • PORVARIT prkl

      vuodelta 2005...
      2010.. asuntokustannusten jälkeen..( joita meillä on reilu.2500€/kk velka käyttävedet,sähköt ,lämmitys korjaus huolto taloon)
      Eli elämiseen.. ruoka ,auto yms kaikki niin 4-henkinen tarvitsee n.2000€ et saa kaiken edes välttämättömän..
      5000€/kk netto pärjää ja elää ,mut ei oo törsättävää ..
      Meidän netot onkin yhteensä reilu 4000€ eli aika tiukilla kitkutetaan.....Päivähoidot yms.maksut... kaikki on nousseet ihan kauheesti.. autovero kiinteistövero..... yms

    • (. ^.)

      Vähintään 850 - enintään 1100.
      Kledjut niistä luovutaan ensin, sitten juomapuoli, liha. Lopuksi televisio.
      Polkupyörä ja kännykkä ovat pakolliset, samoin bussikortti ja saipua.
      Ehjät kengät ja muut ulkoiluvehkeet myös.

    • 5akari

      ...kuluu vuokraan, sapuskaan, tupakkaan, kaljaan, kaapelikanaviin, nettiin,puhelimeen.....
      Loput rahat sitten käytän turhuuksiin:))

    • Keskituloinen

      Pärjään reilulla 900 eurolla kuukaudessa. Tämä sisältää myös pakolliset asumiskulut eli puolet vastikkeesta, veden, sähkön ja puolet asuntolainan koroista. Lyhennyksitä voisi tiukan paikan tullen pitää vapaata. Asumme kolmiossa Helsingissä. Käytän asuntolainan lyhennyksiin (eli säästöön) yli puolet nettotuloistani, koska tulen toimeen suurin piirtein tuolla budjetilla ja mistään ei tarvitse luopua.

      • Hankkikaa elämä ihmi

        Eli asutte puolison kanssa ja teillä on omat rahat... Maksatte puoliksi okke sekin kertoo jo kieroutuneesta suhteesta tai paremminkin sairaasta suhteesta ainaskin rahaan !!!

        Otetaan pois ns. asumiskustannukset(joka pitää sisällä remontoinnin) ja lastenkin kustannukset jotka meillä vie eniten tuloistamme...
        Ruoka 600-700€/kk 4 henk.
        Vaatteet 300-400€/kk
        Ravintolat/baarit/viihde/bibbalot joskus 200-- joskus 1000€/kk
        Kodin elektroniikka 0- helposti 2000€/kk jos uusii vehkeitä...
        Sitten netti puhelimet kaapeli tv... en tiedä mihin laskee tv-luvan = satasia /kk
        Lahjat sukulaisille /ystäville/omalle perheelle .. joulu ja tonni ei riitä...
        Kodin sisustaminen.. meillä voisin sanoa ettei 10000€ riitä viimeiseen 5-vuoteen..
        Lääkärit,lääkkeet,ehkäisy
        Parturit ,naisilla meikit yms,naisten jutut
        Harrastukset
        Auto meillä n.500€/kk
        Mtkustaminen.. 0- 6000€ ... esim. juuri ensi talven thaimaan reissu kulut päälle...
        Säästöön ei tarvitsekkaan jäädä kunhan saamme mielensemme elämän ja olemme tyytyväisiä.. aina löytyy uusittavaa ja jos jotakin jää käytämme rahat niihin.


    • Tintti46

      Saan tällä hetkellä 1750,- kuussa nettona, asun velottomassa omakotitalossa aikuiskynnyksellä olevan lapseni kanssa. Kyllä ne tulot yleensä riittävät kuukaudessa (toki joskus maksan visalla jotain). Olen aikamoinen kotikissa, joten siinä menot ovat aika pienet, vastaavasti voin ostaa vaatteita ja asusteita tai sisustustuotteita jopa 800,- kuussa. Enemmän voisin ottaa, mutta näinkin pärjää. Täytää toki myöntää, että minulla on perintörahoja, joihin kosken aina välillä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      136
      3752
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      115
      1474
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1340
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      69
      1289
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1164
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1101
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      45
      1068
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      58
      1044
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1036
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      56
      977
    Aihe