Olin ravintolassa syömässä. Paikalle tuli isä n. 8 vuotiaan poikansa kanssa. He hakivat annoksensa ja isä otti lautasensa viereen kaksi kännykkää, jotka piippasivat koko ajan ja isä näpytteli viesteihin vastauksia syömisensä ohessa. Lapsi kysyi ainakin kolme kertaa jotain isältään aloittaen; Isä........... Yhteenkään lapsen kysymykseen isä ei vastannut. Hänen kaikki huomionsa oli kännyköissään ja ehti hän välillä lapata ruokaakin suuhunsa. Lapsi oli tosi turhautuneen oloinen ja kaikesta näki, ettei haarukalla ja veitsellä syöminenkään ollut hanskassa, vaan välillä sormet uivat ruuassa. Lapsi kysyi taas pari kertaa jotain isältään, johon isä kerran murahti jotain lyhyesti. Lapsi olisi kaivannut sanallista ohjausta tilanteessa, mutta isän mielenkiinto oli kännyköissä. Aivan sääliksi kävi poikaa, jolle todennäköisesti tämä ruokailuhetki oli vahva osoitus siitä, ettei isää kiinnosta jutella hänen kanssaan eikä myöskään elelläänkään osoita halua auttaa ja tukea lastaan, vaan kännykkä on prioriteetti numero yksi ja vahvasti. Lapsi oli aivan tavanomaisen oloinen poika, eikä isän vaatetus ainakaan viestinyt siitä, että hänellä olisi jokin päivystystehtävä, koska ei puhunut puhelimiinsa, vaan viestitteili koko ajan. Jatkuva puhelimien piippaus oli ainakin minusta myös häiritsevää. Olisiko sen voinut laittaa äänettömälle, kun se oli silmien alla koko ajan. Voi aikoja, voi tapoja.
Aikuisille kännykkäkielto
13
312
Vastaukset
- Anonyymi00001
Salarakkaiden kanssa vaihtoi viestejä
- Anonyymi00006
Ennen vanhaan oli salarakkaita se aika jäänyt nykyään on vain rakkaita. T nainen
- Anonyymi00002
Mikäli isä oli kahren lietepiirin päivystyksesä, ja puhelimiin sylki tietoja täyttyneistä lietekaivoista, oli hän estynyt seuraamasta muita ympärillänsä tapahtuvia asioita.
- Anonyymi00004
Kyllä sontamiehiä oli ja pääkin jo taynnä sitä ihteensä.
- Anonyymi00005
Kovasti provokatiivinen ja liioiteltu avaus, mutta onhan siinä kovin paljon totuutta ja vakavaa asiaakin. On totta, että vanhemmat ovat liian paljon nenä kiinni luurissa ja tenavat tekevät sillä aikaa ihan mitä sattuu ja joskus jopa tarkoituksella pahaakin että saisivat hieman huomiota vanhemmiltaan.
Näin meille on kasvatettu ainakin pari täysin sekopäistä sukupolvea lapsia joilla ei ole minkäänlaisia tapoja ja yhteiskunnan vaativaa osaamista perusasioista ja sitten vielä nämä puhelinvanhemmat peittelevät asiaa ja osuuttaan kun esim. opettaja tai tarhan täti ottaa ongelmat puheeksi.
Yhteiskunnan ja lasten kannalta olisi pikaisesti saatava lapsille kännykkäkiellot ja somekiellot ja tietenkin vanhemmille järkeä päähän ja luuri pois. - Anonyymi00007
Avausviestin mäkätyksen sijaan antaisin jotain ymmärrystä sille isällekin. Olen itsekin ollut ainakin 20 v. liikenteessä kahden puhelimen kanssa, toinen työasioille ja toinen omille privaattipuheluille. Työpuhelin soi jatkuvasti.
Monissa asiakaspalvelutyyppisissä hommissa on asiakasta palveltava koko ajan, eikä voi vaan jättää linjoille roikkumaan 45 min lounastauoan ajaksi. Jos se iskä oli yksinyrittäjä, niin sitä tarkempaa ja tärkeämpää on, että asiakkaita ei menetetä liian huonost toimivan asiakaspalvelun takia.
Varmasti tuokin iskä tuntee huonoa omaatuntoa tälläkin hetkellä, tai ainakin vuosia myöhemmin, kun lapset ovat jo irtautumassa isän vaikutusvallasta ja piiristä. Mutta ei ole sellaista viisasten kiveä vielä keksitty, että kuinka aikansa oikein jakaisi työn ja kodin välillä.
Ne jotka ovat ruuhkavuosissa tiukoissa työtehtävissä tai vaikka yrittäjänä, he tilanteen tietävät ja tunnistavat.
Säännöllistä ja leppoisaa ja turvattua palkkatyötä 08-16.00 tekevien on nähtävästi huomattavasti helpompaa neuvoa sivusta. Että miksi et sinä paskaläjä tee näin ja näin, sen oman elämäsi, työsi ja oman lapsesi kanssa. - Anonyymi00008
Jokainen toki voi syyttää työtä, yhteiskuntaa, salarakkaita tms. siitä ettei vastaa lapsensa esittämiin kysymyksiin ja ole läsnä lyhyessä ruokailuhetkessä. Kyse on valinnoista ja asenteista. Olisi kaikkien kannalta parempi, jos se puhelin laitettaisiin joskus äänettömäksi ja taskuun, edes niiksi hetkiksi, jolloin ollaan toisten seurassa. Ihmiset ovat totuttaneet itsensä sellaiseen kuvitelmaan, että meidän täytyy olla koko ajan kaikkien kanssa reaaliajassa. Tosin moni tarvitsee työssään koko ajan puhelintaan, mutta on myös monia ammattilaisia, jotka pitävät yksityispuhelintaan työpäivän ajan pukukopissaan, koska työaikana ei saa edes käyttää omaa puhelintaan, oli sitten salarakkaita tai ei.
- Anonyymi00009
YK:n tilaston mukaan maailmassa kuolee joka ikinen päivä noin 16.500 alle 5-vuotiasta lasta ariravitsemukseen. Sinä jaksat viitsiä moraalisesti marmattaa siitä, kun joku suomalaislapsi ei ole kiireesti saanut vastauksia kaikkiin kysymyksiinsä. Pitäiskö yhtään sun omasta mielestäsi noi nälkäkuolemat laittaa kuntoon kiiruummin, kuin niiden että niiden kaikkien vastausten saaminen taaperoille?
- Anonyymi00011
Mulla on salarakas, heti kun muijan silmä välttää tulee viestejä yötä päivää....n. 50 kpl/ päivässä. Eikä muuten ole mikään lietemies vaan ihan oikea mies.
- Anonyymi00012
Anonyymi00011 kirjoitti:
Mulla on salarakas, heti kun muijan silmä välttää tulee viestejä yötä päivää....n. 50 kpl/ päivässä. Eikä muuten ole mikään lietemies vaan ihan oikea mies.
👍🤣
- Anonyymi00013
Anonyymi00011 kirjoitti:
Vaimosuhde selvästikin brakaa, mutta onko suhteet lapsiin hoidettu kuitenkin kunnolla? Niiden kanssa pitää käydä säännöllisesti, kerran vuodessa joko eläintarhassa tai tykkimäen huvipuistossa.
- Anonyymi00010
Missä ravintolassa..
- Anonyymi00014
Avausviesti on täysin keksitty juttu. Ei täällä tuon tyyppisiä ravintoloita edes ole yhtään kappaletta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1741182
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän132867- 84803
- 51738
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?45619Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk55559Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä301554Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t225538- 51519
Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs45502