Saako vl vierailla Herättäjäjuhlilla? Ne ovat viikon päästä Ylivieskassa.
Vastaukset 38
- Anonyymi00001
Ei saa
- Anonyymi00002
Saapas, mutta kiinni ei saa jäädä!
- Anonyymi00021
Ei körtit kiellä muidenkin käymistä siellä. Ite vanhoillislestadiolaisena olen käynyt Herättäjäjuhlilla, eikä yksikään käännyttänyt minua pois. Seurojen anti vain oli tosi valju. kädenlämpöistä ja mitäänsanomatonta oli puheiden sisältö. Hengellisyyttä niistä sai ihan etsiä. Veisasin muutaman siioninvirren siellä. Veisu ei ollut yhtä voimallista, mitä suviseuroissa ja säestyskin taisi puuttua kokonaan. Osa siionin virsistä on kauniita ja ne ovat minulle tuttuja Ylen ykkösen aamuhartauksista.
- Anonyymi00027
Anonyymi00021 kirjoitti:
Ei körtit kiellä muidenkin käymistä siellä. Ite vanhoillislestadiolaisena olen käynyt Herättäjäjuhlilla, eikä yksikään käännyttänyt minua pois. Seurojen anti vain oli tosi valju. kädenlämpöistä ja mitäänsanomatonta oli puheiden sisältö. Hengellisyyttä niistä sai ihan etsiä. Veisasin muutaman siioninvirren siellä. Veisu ei ollut yhtä voimallista, mitä suviseuroissa ja säestyskin taisi puuttua kokonaan. Osa siionin virsistä on kauniita ja ne ovat minulle tuttuja Ylen ykkösen aamuhartauksista.
Minun olisi vaikeinta mennä yksin Suviseuroihin ei-lestadiolaisena, nimenomaan yksin niin isoon tapahtumaan. En ole kovin rohkea, taitava, nopea tutustumaan muihin, joten mielikuvani on, että viettäisin siellä aikaa lähinnä ilman muita asuntovaunulla ja aluetta kierrellellen, puheita kuunnellen, syömässä käyden.. on se aika erilaista jos ei jaa toisten kanssa tapahtumaa muuten kuin etäisesti.
- Anonyymi00003
Saa käydä vierailulla.
- Anonyymi00004
Ei saa!
- Anonyymi00005
Tässä linkki:
https://www.herattajajuhlat.fi/
Näitä kuunnellaan seuraavaksi!- Anonyymi00007
Siellä esiintyy "artisteja", joiden "konserttiin" pitää varata liput.
Aika outoa.
Suviseuroissa evankeliumi kait laulettiin ilmaiseksi?
Nuo herättäjät kuulostavat yhtä maallistuneilta kuin helluntailaisetkin. Niilläkin, nk. "Helluntaikirkon" synnystä alkaaen, on "evankeliumi" maksanut, isoa rahaa, kaikenlisäksi.
- Anonyymi00006
Saa käydä, koska kirkossakin saa käydä.
- Anonyymi00015
Mutta ei suositellaan!
Yksin tein ilmottaudutte pian perinteisiksi muodostuvalle pelastusjuhlalleni, jossa uskonharhainen kävelee, konttaa tai autetaan avantoon jeesuksen pelastustoimia odottamaan.
Kiitos etukäteen aikuisten oikeasti oikeaan epäjumalaan uskoville jesusianisteille. Vääräuskoisethan eivät tietenkään uskalla ilmoittautua.Herättä juhilla pitäs julistaa synti synniksi, ja anteeksi antamus karitsan veren kautta että pelastus oli monen osana, lihan halut risille nautitavaksi, tulis armo oikeaan aikaan.
Kansa on rapion tiellä pahuus kukoitaa kuin ruusu pehko, siinä onkin kitkemistä.- Anonyymi00022
Ei kai se herättäjäjuhlilla käynti ole itsessään syntiä. Jos alat luopuu omasta uskosta, se on syntiä. Oman empiirisen havaintoni mukaan körtit ovat hyvinkin maallistuneita. Lähinnä vaalivat jotain omia perinteitään, kuten körttivaatteita, körttipastilleita ja lyhyitä körttipastillin mittaisia saarnoja. Saarnan sisältö voi olla ihan mitä vain, eikä saarnaajan tarvi olla edes maallikkosaarnaaja. Kuka tahansa tuntuu käyvän. Eräs puhuja esimerkiksi tunnusti olevan lähes uskonnoton, mutta kokee körttikulttuurin rakkaana. Ja se kulttuuri oli lähinnä itsensä pieneksi tuntemista. Hän jopa sanoi, että tällä kriteerillä lähes kaikki suomalaiset ovat körttejä.
Anonyymi00022 kirjoitti:
Ei kai se herättäjäjuhlilla käynti ole itsessään syntiä. Jos alat luopuu omasta uskosta, se on syntiä. Oman empiirisen havaintoni mukaan körtit ovat hyvinkin maallistuneita. Lähinnä vaalivat jotain omia perinteitään, kuten körttivaatteita, körttipastilleita ja lyhyitä körttipastillin mittaisia saarnoja. Saarnan sisältö voi olla ihan mitä vain, eikä saarnaajan tarvi olla edes maallikkosaarnaaja. Kuka tahansa tuntuu käyvän. Eräs puhuja esimerkiksi tunnusti olevan lähes uskonnoton, mutta kokee körttikulttuurin rakkaana. Ja se kulttuuri oli lähinnä itsensä pieneksi tuntemista. Hän jopa sanoi, että tällä kriteerillä lähes kaikki suomalaiset ovat körttejä.
Körtit ova omien ehtojensa orjia.
- Anonyymi00008
Mutta miksi vl sinne menisi? Jos on itsellä perinteiset uskonkäsitykset, ei kai sellainen juhla vetoa, jossa on annettu liberaaliteologialle valta.
- Anonyymi00009
Kesälomalla on luppoaikaa, niin sen takia voisi käydä katsomassa herättäjäjuhlia.
- Anonyymi00010
Anonyymi00009 kirjoitti:
Kesälomalla on luppoaikaa, niin sen takia voisi käydä katsomassa herättäjäjuhlia.
Käy vaan.
- Anonyymi00014
Eipä sitä kannata mennä vieraille tulille lämmittelemään.
- Anonyymi00011
Varmaan vähän voi vierailla
- Anonyymi00012
Ei kai tutustumiskäynti pahitteeksi ole,
jos oma usko ei vähästä horju
- Anonyymi00013
Ei saa.
Oikeastaan ei kannata- Anonyymi00016
Ei, kannatakaan, voit huomata eläväsi vl-valheessa!
- Anonyymi00017
Ei kukaan kiellä. Itsekin olen uteliaisuuttani Herättäjäjuhlilla käynyt. Tosi pieni tapahtuma, luulin isommaksi. Juhlakentällä oli jotain torikojun tapaisia, josta sai ostettua jotain. Hintataso korkeampi. Ihmisten määrä pienempi. Nuoria tosi vähän. Ja ne nuoret, joita näki, heillä oli joku herättäjäjuhlavierasrintaneula. Puhe kuului vain kentällä ja se oli urheilukenttä. Penkeillä yllin kyllin tilaa. Ja puheet superlyhyitä. Eräs mies siellä sanoikin, että hyvä saarna on körttipastillin mittainen. Eli sen mittainen, mitä Pohjanmaanpastilli kestää suussa. Alueella myytiin näitä pastilleja körttipastilli-nimellä. Itsekin ostin körttipastillipussin.
Kukaan ei ajanut minua pois, vaikka moni tiesi minun olevan vanhoillislestadiolainen.- Anonyymi00018
Herättäjäjuhlat oli siis huomattavasti suviseuroja pienempi tapahtuma. Vaikka seurakenttä oli kaupungin keskustassa, liikenne ei ruuhkautunu minään päivänä. Päiväparkkiin pääsi tuosta vain ajamalla ilman jonotuksia. Tapahtumat ripoteltu ympäri kaupunkia. Nuorisotalolla oli jotain, kirkossa jotain ja jopa anniskeluravintolassakin oli oma veisukaraoketapahtumansa. Siellä en tietenkään käyny, kuten en käyny katsoo tanssiteosta. Kävin vain juhlakentällä ja siellä oli tilaa. Luulin paljon suuremmaksi tapahtumaksi.
- Anonyymi00024
Anonyymi00018 kirjoitti:
Herättäjäjuhlat oli siis huomattavasti suviseuroja pienempi tapahtuma. Vaikka seurakenttä oli kaupungin keskustassa, liikenne ei ruuhkautunu minään päivänä. Päiväparkkiin pääsi tuosta vain ajamalla ilman jonotuksia. Tapahtumat ripoteltu ympäri kaupunkia. Nuorisotalolla oli jotain, kirkossa jotain ja jopa anniskeluravintolassakin oli oma veisukaraoketapahtumansa. Siellä en tietenkään käyny, kuten en käyny katsoo tanssiteosta. Kävin vain juhlakentällä ja siellä oli tilaa. Luulin paljon suuremmaksi tapahtumaksi.
No ei ihme, jos on kutistunut pieneksi tapahtumaksi. Vakavastiotettavat uskovaiset karttavat.
Kaljakapakassa virsikaraoke?
Ihan periaatteesta olis jännä kuunnella yksi körttisaarna. Mitä pöljä humalassa saarnaa. - Anonyymi00025
Anonyymi00024 kirjoitti:
No ei ihme, jos on kutistunut pieneksi tapahtumaksi. Vakavastiotettavat uskovaiset karttavat.
Ihan periaatteesta olis jännä kuunnella yksi körttisaarna. Mitä pöljä humalassa saarnaa.Kävijämäärä on kys. juhlilla on ilmoitettu yhä kymmenissä tuhansissa, vaikka kävijämäärä on laskenut. Eikö kävijämäärät ole laskeneet vuosien saatossa muillakin kesäjuhlilla?
- Anonyymi00031
Anonyymi00024 kirjoitti:
Ihan periaatteesta olis jännä kuunnella yksi körttisaarna. Mitä pöljä humalassa saarnaa.Ite olin Aleksis Kivi - Seitsemän veljestä - aiheisissa körttiseuroissa. Raamattu oli vaihdettu Seitsemään veljeen ja tekstit luettiin siitä. On ollut myös Kalevala-seuroja ja Star Wars -seuroja. Körtit käyttää Raamatun rinnalla sujuvasti myös muita saagoja. Miksi pysyä vain Raamatussa, kun kirjallisia teoksia on muitakin?
- Anonyymi00019
Miksi te mietitte muiden lupaa tai mitä he sanovat?
Toimikaa vain oman omantuntonne mukaan! - Anonyymi00020
Ei varsinaisesti kiellettyä, mutta miksi mennä vieraille tulille lämmittelemään. Ymmärrän eri porukoissa kiertelyn etsivälle. Jos vl menee herättäjäjuhlille, tulee vaikutelma, että etsisi jotain. Voihan sitä toki silkkaa uteliaisuuttaankin käydä.
- Anonyymi00026
Minä kävisin vain uteliaisuuttani kerran tsekkaamassa.
- Anonyymi00034
Ei körteillä ole enää tulta. Se on hiipunut pois ja suolakin käynyt mauttomaksi. Mitään sanomatonta liirum laarumia siellä nykyisin höpötetään. Jeesus on jäänyt huolella paitsioon.
- Anonyymi00023
Kait tuo Herättäjäjuhlakin näytetään netissä?
- Anonyymi00032
Ilmeisesti ei näytetä.
Radiotallenteet, eli kuunnella voi, kunkin tilaisuuden jälkeen.
Itseä ei kiinnosta niin paljon, että jaksaisin vaivautua.
Teidän vellujen nettilähetyksiä oli mukava katsella ja kuunnella. Kiitos.
- Anonyymi00033
Totta rutossa saa. Miksi ei? Tänä vuonna Herättäjäjuhlat ovat Ylivieskan keskustassa. Tapahtumia on yökerhoissa, baareissa, Akustiikka-talossa, Melenderin aukiolla, kirjaston ja kaupungintalon nurkilla, Päivärinnan koululla jne. Jos tuona aikana ei saa Ylivieskassa liikkua, ni jo on elläimen käsi ja toinen takajalaka. Ei körtit oo kettään pois työntämässä.
- Anonyymi00035
Aika köppäset seurat, kun kävin Ylivieskan herättäjäjuhla-alueella. Sitä ei oikeastaan edes ole, kun kaikki rakenteet muutamia pieniä yksityiskohtia, ovat olleet jo valmiina. Seurapenkkejä oli vähän, kaikki taivasalla ja tilaa oli, vaikkei penkkejä ollut edes paljoa. Ite juhlakenttä on tyhjällä tontilla keskustassa. Seurapuheessa ei puhuttu raamattua oikeastaan ollenkaan. Muutenkin kaikin puolin aika köppäset seurat.
- Anonyymi00036
Entisajan synnintuntoisesta körttiläisyydestä ei ole enää kuin muisto jäljellä. Hengellisyyttä ei enää nimeksikään, kaikki hyväksytään. Raamatun ohjeista ei välitetä eikä uskomisesta puhuta.
- Anonyymi00037
Vaisut pippalot oli. Edes veisu ei ol,ut voimallista. Jos körttikuoro olis puuttunut, veisuuta tuskin olisi edes kuullut. Seurapuheet oli tyhjän lätinää. Oheisohjelma tuubaa. Tosin kaikkiin oheisohjelmiinen osallistunut. Sateenkaariseurat ja kaljakuppilat jätin sikseen. Sen sijaan kävin visiitin Toivo Essemble -tilaisuudessa, jonne onnistuin luikahtaa liputta. Hyvä, etten maksanut lippua, sillä se musa ei ollu mua varten. Lähin sen siliän tien sieltä pois. Huonot juhlat, ei mulla muuta! Suviseurat ovat parempi konsepti!
- Anonyymi00038
Iteki vierailevana vanhoillislestadiolaisena totesi, että on köppäset seurat. Meillä Alajärvellä seurakansa laulaa paljon voimallisemmin, mitä yhtenäkään päivänä Herättäjäjuhlakansa. Jos kuoro olisi puuttunut juhlakentältä, veisua tuskin olis kuullut. Seurapuheet oli käsittämättömän lyhyitä, noin 5-minuutin mittaisia ja hengellinen anti aika olematon. Toisaalta en ihmettele, miksi seurakansaakin oli niin vähän. Nuo kestit kun eivät puhuttele oikekastaan ketään. Lähinnä pitkän linjan körttisukuja saattoi puhutella erinäiset historialuennot. Ulkopuolisille juhlat eivät oikeastaan tarjonneet muuta, kuin körttipastilleja, jollaisia itsekin piti päästä maistelemaan. Samalta maistu, mitä Pohjanmaan pastillit, joita saa kaupasta, kuin kaupasta, ainakin täällä Alajärvellä.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan bisneksillä ei mene hyvin
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/c46da6ab-340f-4790-aaa7-0865eed2336 Yrityksen konkurssihakemus on tullut kärä3281650Tiesitkö? Martina Aitolehden isäpuoli on tämä suosittu laulaja
Martina Aitolehti on seurattu julkisuuden henkilö. Lähipiiriin mahtuu muitakin tunnettuja henkilöitä. Tiesitkö, että Ma341370Jos SDP ei voita reilusti, persut kumoavat demokratian Suomesta
Näin tekisi ainakin Rydman seuratessaan idolinsa Trumpin mallia https://www.is.fi/politiikka/art-2000012187244.html5681369- 651071
- 741000
Mies, olenko ymmärtänyt oikein?
Ystävyys/salainen suhde/molemmat ovat täysin poissuljettuja asioita? Nainen81814- 53796
Kiteen Pallon superpesisjoukkue pelaa huumeiden vaikutuksen alaisena
Huumerikos. Yleisesti uskotaan, että se seikka, että eräs KiPan pelaaja kärähtää huumeista, on vain jäävuoren huippu. M112775Anteeksi arkuuteni
Olen säälittävä, mitä tulee sinun kohtaamiseen. Tunnen vaan itseni todella epävarmaksi sun kanssa. Jos minun olisi pitän42733Perussuomalaisten kannatus nousi rytinällä Ylen tänään julkaisemassa tuoreimmassa gallup-kyselyssä.
https://yle.fi/a/74-20239449 Perussuomalaisilla hurja- ja ylivoimaisesti suurin nousu tässä uudessa Ylen gallupissa. Kyl468677