Kliivian ruskettuneet lehdet

Siiri

Mitä teen punasarjakliivian ruskeille lehtien päille, leikkaanko ne pois vai annanko olla?
On vaan tosi ruman näköiset, sain kukan juuri äskettäin sukulaiseltani. Miten sitä hienoa kukkaa hoidetaan hyvin??

14

17967

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • marja

Oma Kliiviani "poistaa käytöstä" alimpia lehtiä sitä muka, kun uusia kasvaa, itse olen ottanut kuihtuneet lehdet pois, vasta, kun ovat kokonaan kuolleet.

Multa saa kuivahtaa välillä, Kliivia varastoi kosteutta juuriinsa.

Juuret ovat paksut ja vahvat, seuraa niiden kasvua ja siirrä kasvi vähän suurempaan ruukkuun aina tarvittaessa.

Ihan suorassa auringonpaisteessa omani tuntuu vähän kärsivän, puolivarjo sopii paremmin.

Kukkiminen talvella vaatii syksyisen viileän jakson, joten jos sinulla on parveke, laita kasvi sinne. Kliiviasi voi olla siellä parvekkeella melko pitkään, yöpakkaset eivät varmaan kuitenkaan ole hyvästä. (Tätä kokeilen itse nyt vasta ensimmäistä kertaa.)

Toivottavasti pääset tällä eteenpäin.

• sirkka

auringonpaistetta kliivialle. Se ruskettaa lehdet. Edellä tulikin hyviä hoito-ohjeita, ja lisäisin vain, että kliivia on aina pidettävä ahtaassa ruukussa, että kukkisi. Tietysti joutuu joskus vaihtamaan suurempaan, mutta siirtäminen ja kasvin jakaminen aiheuttaa sen, ettei se kuki. Eli heti kukinnan jälkeen, jos tarpeen. Muuten, Madeiralla kliiviat rehottavat valtaisina vuorien rinteillä levadareittien varsilla. Niiden kukinta-aikaan en ole siellä koskaan ollut.

• Laisa Minelli
        sirkka kirjoitti:

auringonpaistetta kliivialle. Se ruskettaa lehdet. Edellä tulikin hyviä hoito-ohjeita, ja lisäisin vain, että kliivia on aina pidettävä ahtaassa ruukussa, että kukkisi. Tietysti joutuu joskus vaihtamaan suurempaan, mutta siirtäminen ja kasvin jakaminen aiheuttaa sen, ettei se kuki. Eli heti kukinnan jälkeen, jos tarpeen. Muuten, Madeiralla kliiviat rehottavat valtaisina vuorien rinteillä levadareittien varsilla. Niiden kukinta-aikaan en ole siellä koskaan ollut.

meillä koulussa "viidakossa" on kliivioita muutama ja kyllä ne kukki hienosti viime talvella ja keväällä :)

Mahtava kukka! Omani juuri tapoin liialla auringolla :(

• Anonyymi

Saman huomion olen tehnyt omasta Kliviastani, että lehdet vanhenee ja rapisee jollakin tavalla, aivan, kuin hoitaja itsekin.
      Joskus olen poistanut lehden tai pari, mutta nyt poistin 3-4 lehteä jokaisesta kolmesta
      juurakosta samasta isosta ruukusta.
      Aika näyttää kärsiikö kukka näin rohkeasta käsittelystä?
      Nyt lisään multaa, isot juuret pullistelee pinnassa.
      Tähän asti olen talvella antanut viileähoitoa ja se on tuottanut tulosta. Aikaisemmin
      Kliivia kukki yhden ison kukinnon, mutta seuraavana syksynä siirsin kukan viileään huoneeseen ja se palkittiin! Kukintoja tuli kaksi ja kumpikin edelleenkin isoja.
      Nyt jatkan viileähoitoa ja odotan kolmea kukintaa, kun pistokkaitakin on kolme.
      Mielenkiintoista!
      Kaisa

• Anonyymi

Pidin joskus parvekkeella syksyyn, mutta ei kukkinut sen paremmin, yhtenä vuonna paloi lehdet ja oli monta vuotta kukkimatta niin olen antanut olla sisällä. Viimeksi kukkinut huhtikuussa joskus syksyllä.

• Anonyymi

Kliivia on tosi helppo kasvi, voi kukkia pari - kolme kertaa vuodessa. Kun tulee poikasia sen voi oikein hyvin jakaa, kasvi ei kärsi siitä, sen voi pitää aika pienessä ruukussa, puolivaloisa paikka. Lannoitetta keväästä syksyyn. Sopii hyvin altakasteluruukkuun.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kliivia on tosi helppo kasvi, voi kukkia pari - kolme kertaa vuodessa. Kun tulee poikasia sen voi oikein hyvin jakaa, kasvi ei kärsi siitä, sen voi pitää aika pienessä ruukussa, puolivaloisa paikka. Lannoitetta keväästä syksyyn. Sopii hyvin altakasteluruukkuun.

Missä lämpötilassa kukkii noin usein? Josksu tainnut kukkia kahdesti, mutta aina ei edes joka vuosi.

• Anonyymi

Mulla ollu isohko kliivia n. 15 v. Sitte aloin jakamaan, elossa on mutta parissa purkissa 3 vartissa säälittäviä lehtiä. Miten saan elämään uudelleen?

• Anonyymi

Mahdollisimman läpäisevä multa niin juuret viihtyy hyvin, lehdet kasvaa komeiksi ja tekee poikasia. Ainakin itsellä viihtyy paremmin kun kastelee vain päältä. Kukkimaan samainen onkin vaikeampaa, joskus tainnut kukkia kahdesti vuodess mihin aikaan satuu, välillä monta vuotta väliä. Kun poikaset kasvaa isommiksi niin kukkii toivottavasti komeammin.

• Anonyymi

Alkoikin poikanen kukkia, saanut varmaan ruukun täyteen juuria. Kun vielä toinen poikanen kasvaa isommaksi ja kukkisivat kaikki yhtäaikaa niin olisi komea. Onhan tuossa pelkät lehdetkin komeat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Alkoikin poikanen kukkia, saanut varmaan ruukun täyteen juuria. Kun vielä toinen poikanen kasvaa isommaksi ja kukkisivat kaikki yhtäaikaa niin olisi komea. Onhan tuossa pelkät lehdetkin komeat.

Siirsin valoisampaan paikkaan kukinnan ajaksi ja nyt on emollakin kukat tulossa, kaikki kolme vuoden sisään, mutta ei yhtä aikaa.

• Anonyymi

Ikivanha kliivia ja nahistuneet lehdet; mitä tehdä. Vanha kliivia on todennäköisesti ottanut itseensä siirrosta eikä tykkää paikastaan. Mietin saako ravinteita tarpeeksi, kun multa on lähtenyt madaltaumaan. Uskaltaako hänelle lisätä multaa vai heittäytyykö hän aivan pois tolaltaan siitä? Kellastuttanut alimpia lehtiään viime kk aikana.

• Anonyymi

Minun Kliviani lehdet ovat väsyneet ja lerpahtaneet alas. Mikä neuvoksi,poistin pintamulaa ja lisäsin uutta. Ei ole vuoteen kukkinut.on yksi poikanen samassa ruukussa.?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minun Kliviani lehdet ovat väsyneet ja lerpahtaneet alas. Mikä neuvoksi,poistin pintamulaa ja lisäsin uutta. Ei ole vuoteen kukkinut.on yksi poikanen samassa ruukussa.?

Läpäisevä multa tärkein, juuret mätänee todella helposti jos multa pysyy pitkään kosteana. Terveet juuret käyttää paljon enemmmän vettä, kasvaa ja kukkii hyvin. Kastelu päältä vasta kun multa kuiva.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      97
      4737
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      140
      3173
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3135
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      406
      2229
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      235
      1378
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1223
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1207
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      69
      1132
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1104
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      118
      1020
    Aihe