Kliivian ruskettuneet lehdet

Siiri

Mitä teen punasarjakliivian ruskeille lehtien päille, leikkaanko ne pois vai annanko olla?
On vaan tosi ruman näköiset, sain kukan juuri äskettäin sukulaiseltani. Miten sitä hienoa kukkaa hoidetaan hyvin??

14

16001

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • marja

      Oma Kliiviani "poistaa käytöstä" alimpia lehtiä sitä muka, kun uusia kasvaa, itse olen ottanut kuihtuneet lehdet pois, vasta, kun ovat kokonaan kuolleet.

      Multa saa kuivahtaa välillä, Kliivia varastoi kosteutta juuriinsa.

      Juuret ovat paksut ja vahvat, seuraa niiden kasvua ja siirrä kasvi vähän suurempaan ruukkuun aina tarvittaessa.

      Ihan suorassa auringonpaisteessa omani tuntuu vähän kärsivän, puolivarjo sopii paremmin.

      Kukkiminen talvella vaatii syksyisen viileän jakson, joten jos sinulla on parveke, laita kasvi sinne. Kliiviasi voi olla siellä parvekkeella melko pitkään, yöpakkaset eivät varmaan kuitenkaan ole hyvästä. (Tätä kokeilen itse nyt vasta ensimmäistä kertaa.)

      Toivottavasti pääset tällä eteenpäin.

      • sirkka

        auringonpaistetta kliivialle. Se ruskettaa lehdet. Edellä tulikin hyviä hoito-ohjeita, ja lisäisin vain, että kliivia on aina pidettävä ahtaassa ruukussa, että kukkisi. Tietysti joutuu joskus vaihtamaan suurempaan, mutta siirtäminen ja kasvin jakaminen aiheuttaa sen, ettei se kuki. Eli heti kukinnan jälkeen, jos tarpeen. Muuten, Madeiralla kliiviat rehottavat valtaisina vuorien rinteillä levadareittien varsilla. Niiden kukinta-aikaan en ole siellä koskaan ollut.


      • Laisa Minelli
        sirkka kirjoitti:

        auringonpaistetta kliivialle. Se ruskettaa lehdet. Edellä tulikin hyviä hoito-ohjeita, ja lisäisin vain, että kliivia on aina pidettävä ahtaassa ruukussa, että kukkisi. Tietysti joutuu joskus vaihtamaan suurempaan, mutta siirtäminen ja kasvin jakaminen aiheuttaa sen, ettei se kuki. Eli heti kukinnan jälkeen, jos tarpeen. Muuten, Madeiralla kliiviat rehottavat valtaisina vuorien rinteillä levadareittien varsilla. Niiden kukinta-aikaan en ole siellä koskaan ollut.

        meillä koulussa "viidakossa" on kliivioita muutama ja kyllä ne kukki hienosti viime talvella ja keväällä :)

        Mahtava kukka! Omani juuri tapoin liialla auringolla :(


    • Anonyymi

      Saman huomion olen tehnyt omasta Kliviastani, että lehdet vanhenee ja rapisee jollakin tavalla, aivan, kuin hoitaja itsekin.
      Joskus olen poistanut lehden tai pari, mutta nyt poistin 3-4 lehteä jokaisesta kolmesta
      juurakosta samasta isosta ruukusta.
      Aika näyttää kärsiikö kukka näin rohkeasta käsittelystä?
      Nyt lisään multaa, isot juuret pullistelee pinnassa.
      Tähän asti olen talvella antanut viileähoitoa ja se on tuottanut tulosta. Aikaisemmin
      Kliivia kukki yhden ison kukinnon, mutta seuraavana syksynä siirsin kukan viileään huoneeseen ja se palkittiin! Kukintoja tuli kaksi ja kumpikin edelleenkin isoja.
      Nyt jatkan viileähoitoa ja odotan kolmea kukintaa, kun pistokkaitakin on kolme.
      Mielenkiintoista!
      Kaisa

      • Anonyymi

        Pidin joskus parvekkeella syksyyn, mutta ei kukkinut sen paremmin, yhtenä vuonna paloi lehdet ja oli monta vuotta kukkimatta niin olen antanut olla sisällä. Viimeksi kukkinut huhtikuussa joskus syksyllä.


      • Anonyymi

        Kliivia on tosi helppo kasvi, voi kukkia pari - kolme kertaa vuodessa. Kun tulee poikasia sen voi oikein hyvin jakaa, kasvi ei kärsi siitä, sen voi pitää aika pienessä ruukussa, puolivaloisa paikka. Lannoitetta keväästä syksyyn. Sopii hyvin altakasteluruukkuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kliivia on tosi helppo kasvi, voi kukkia pari - kolme kertaa vuodessa. Kun tulee poikasia sen voi oikein hyvin jakaa, kasvi ei kärsi siitä, sen voi pitää aika pienessä ruukussa, puolivaloisa paikka. Lannoitetta keväästä syksyyn. Sopii hyvin altakasteluruukkuun.

        Missä lämpötilassa kukkii noin usein? Josksu tainnut kukkia kahdesti, mutta aina ei edes joka vuosi.


      • Anonyymi

        Mulla ollu isohko kliivia n. 15 v. Sitte aloin jakamaan, elossa on mutta parissa purkissa 3 vartissa säälittäviä lehtiä. Miten saan elämään uudelleen?


    • Anonyymi

      Mahdollisimman läpäisevä multa niin juuret viihtyy hyvin, lehdet kasvaa komeiksi ja tekee poikasia. Ainakin itsellä viihtyy paremmin kun kastelee vain päältä. Kukkimaan samainen onkin vaikeampaa, joskus tainnut kukkia kahdesti vuodess mihin aikaan satuu, välillä monta vuotta väliä. Kun poikaset kasvaa isommiksi niin kukkii toivottavasti komeammin.

      • Anonyymi

        Alkoikin poikanen kukkia, saanut varmaan ruukun täyteen juuria. Kun vielä toinen poikanen kasvaa isommaksi ja kukkisivat kaikki yhtäaikaa niin olisi komea. Onhan tuossa pelkät lehdetkin komeat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkoikin poikanen kukkia, saanut varmaan ruukun täyteen juuria. Kun vielä toinen poikanen kasvaa isommaksi ja kukkisivat kaikki yhtäaikaa niin olisi komea. Onhan tuossa pelkät lehdetkin komeat.

        Siirsin valoisampaan paikkaan kukinnan ajaksi ja nyt on emollakin kukat tulossa, kaikki kolme vuoden sisään, mutta ei yhtä aikaa.


    • Anonyymi

      Ikivanha kliivia ja nahistuneet lehdet; mitä tehdä. Vanha kliivia on todennäköisesti ottanut itseensä siirrosta eikä tykkää paikastaan. Mietin saako ravinteita tarpeeksi, kun multa on lähtenyt madaltaumaan. Uskaltaako hänelle lisätä multaa vai heittäytyykö hän aivan pois tolaltaan siitä? Kellastuttanut alimpia lehtiään viime kk aikana.

      • Anonyymi

        Minun Kliviani lehdet ovat väsyneet ja lerpahtaneet alas. Mikä neuvoksi,poistin pintamulaa ja lisäsin uutta. Ei ole vuoteen kukkinut.on yksi poikanen samassa ruukussa.?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun Kliviani lehdet ovat väsyneet ja lerpahtaneet alas. Mikä neuvoksi,poistin pintamulaa ja lisäsin uutta. Ei ole vuoteen kukkinut.on yksi poikanen samassa ruukussa.?

        Läpäisevä multa tärkein, juuret mätänee todella helposti jos multa pysyy pitkään kosteana. Terveet juuret käyttää paljon enemmmän vettä, kasvaa ja kukkii hyvin. Kastelu päältä vasta kun multa kuiva.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3090
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2101
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1583
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe