Arvon Mazdalaiset.
CX-30 vm. 2019 sähköinen takaluukku paukahtaa pari/kolme kertaa auetessaan.
Ja ääni kuuluu siis itse lukosta, ei nostovarsista.
Tyyppivikahan tuo on, vaikka en löytänytkään täältä keskustelua aiheesta.
Jossakin sanotaan, että lukon kiinnityspultit löystyvät.
Olen muutamaan otteeseen repinyt verhoilun irti ja kiristänyt pultit.
Toimii hetken moitteettomasti, mutta sitten ikävä ääni palaa.
Onko kellään kokemusta asiasta/korjauksesta?
Kun oireet alkoivat, olin yhteydessä Mazda huoltoon ja sanoivat, että uusi lukko maksaa 1500€ ja eivät ole tällaisesta viasta kuulleet.
Täytyy ilmeisesti käydä marmorilla kysymässä onko tilanne muuttunut..
Sähköinen takaluukku
6
<50
Vastaukset
- Anonyymi00001
Kyseessä on todellakin Mazdan tiedostama tyyppivika. Pohjois-Amerikassa valmistaja on julkaissut tästä virallisen huoltotiedotteen (TSB 09-010/23), joka koskee juuri sähköisellä takaluukulla varustettuja CX-30-malleja.
Merkkihuollon antama 1500 euron hinta-arvio ja väite, etteivät he ole kuulleet viasta, on vähintäänkin erikoinen. Oireen taustalla on kaksi toisiinsa liittyvää tekijää: lukon kiinnityspulttien löystyminen sekä lukkomekanismin sisäinen ratasvika, jossa mekanismi alkaa hylkiä ja hyppiä yli. Koska pulttien pelkkä kiristäminen auttaa vain hetkeksi, lukon sisäiset rattaat tai sen kiinnityslevy ovat todennäköisesti jo vaurioituneet tai vääntyneet.
Seuraavat ratkaisuvaihtoehdot korjaavat ongelman pysyvästi:
1. Pysyvä DIY-korjaus: Ruuvilukite ja uudet pultit
Jos haluat kokeilla vielä kerran pulttien kiristystä ennen osien vaihtoa, tee se näin:
Avaa verhoilu ja irrota pultit kokonaan.
Puhdista kierteet huolellisesti rasvanpoistoaineella.
Lisää kierteisiin keskilujaa ruuvilukitetta (esim. sinistä Loctitea).
Kiristä pultit tiukasti (varmista samalla, ettei lukon taustalla oleva metallilevy ole murtunut, mikä on joissakin tapauksissa mahdollista).
2. Lukon uusiminen itse (Säästö huomattava)
Jos lukon sisäiset rattaat ovat jo kuluneet tai särkyneet, pelkkä kiristäminen ei enää auta. Merkkiliikkeen 1500 euron riistohinnan sijaan voit tilata osan itse:
Alkuperäinen parannettu osa: Mazdan huoltotiedotteen mukaan korjaukseen on päivitetty parannettu lukko-osa (osanumero: DGJ1-62-310A) ja uudet pultit (9KGB-E0-616). Voit kysyä pelkkää osaa varaosatiskiltä tai tilata sen ulkomaisista Mazda-varaosakaupoista, jolloin osien hinta liikkuu yleensä 200–300 euron vaiheilla.
Tarvikeosat: Esimerkiksi Autodocilta tai EU-Varaosilta sähköisen takaluukun tarvikelukkoja saa jopa 20–30 eurolla.
Vaihto: Koska olet jo repinyt verhoilun irti useasti, itse lukkomekanismin vaihto vie vain noin 15 minuuttia lisää (vain johdinliitin irti ja pultit auki).
Jos käyt vielä merkkiliikkeessä, älä kysy heiltä "onko tilanne muuttunut", vaan mainitse suoraan valmistajan virallinen huoltotiedote (Technical Service Bulletin / TSB) koskien sähköisen takaluukun lukon paukkumista ja löystyviä pultteja. Vaadi heitä tarkistamaan järjestelmästä tehtaan ohjeistus. Jos auto on huollettu merkkiliikkeessä, tästä voi yrittää hakea tehtaan tai maahantuojan goodwill-vastaantuloa, sillä kyseessä on selkeä valmistus-/suunnitteluvirhe.- Anonyymi00006
Tekoälyhöpötystä, mutta pitänee silti paikkansa.
- Anonyymi00007
Anonyymi00006 kirjoitti:
Tekoälyhöpötystä, mutta pitänee silti paikkansa.
Tekoäly osaa vastata näiden palstojen kysymyksiin paremmin kuin ihmiset joten miksei se saisi vastata.
- Anonyymi00003
poista sulake ja lämi luukku itse kiinni
voi olla että joudut poistamaan mekaniikan
mutta sehän näköjään irtoaa koskemattakin - Anonyymi00004
Mulla oli vuosi sitten vm. 2022 sähköluukkuisessa Toyotassa sama vika! Merkkihuollossa sanottiin että jokin yleinen tyyppivika, mekanismihan siinä oli hajonnut ja korjaus oli töineen 1100€.
- Anonyymi00005
Mazdassa ei ole tuota koko mekanismivikaa. Taitaa olla vain tuollainen pienempi häikkä niinkuin ensimmäinen kommentoija tuossa lateli
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla
Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2942573- 196980
- 55772
Sofia teki aika pahat oharit
Leikkiikö Sofia kansainvälistä kosmopoliittia vai menikö rehdisti pupu pöksyyn, kun perui viestillä tulonsa puoli tunti119692- 50581
Havaintoja ihmisen ulosteesta lenkkeilypoluilla
Oletteko havainneet ihmisen ulostetta taajamaa kiertävillä lenkkeilypoluilla?15516- 51515
Peräännytkö nainen vai mitä sanot
Jos sanon sulle että rakastan sua? Suututko oletko vihainen vai olisiko tunteet molemminpuolisia?52494- 55475
- 40474