Sähköinen takaluukku

Anonyymi-ap

Arvon Mazdalaiset.
CX-30 vm. 2019 sähköinen takaluukku paukahtaa pari/kolme kertaa auetessaan.
Ja ääni kuuluu siis itse lukosta, ei nostovarsista.
Tyyppivikahan tuo on, vaikka en löytänytkään täältä keskustelua aiheesta.
Jossakin sanotaan, että lukon kiinnityspultit löystyvät.
Olen muutamaan otteeseen repinyt verhoilun irti ja kiristänyt pultit.
Toimii hetken moitteettomasti, mutta sitten ikävä ääni palaa.
Onko kellään kokemusta asiasta/korjauksesta?
Kun oireet alkoivat, olin yhteydessä Mazda huoltoon ja sanoivat, että uusi lukko maksaa 1500€ ja eivät ole tällaisesta viasta kuulleet.
Täytyy ilmeisesti käydä marmorilla kysymässä onko tilanne muuttunut..

14

86

Vastaukset 14

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Kyseessä on todellakin Mazdan tiedostama tyyppivika. Pohjois-Amerikassa valmistaja on julkaissut tästä virallisen huoltotiedotteen (TSB 09-010/23), joka koskee juuri sähköisellä takaluukulla varustettuja CX-30-malleja.

Merkkihuollon antama 1500 euron hinta-arvio ja väite, etteivät he ole kuulleet viasta, on vähintäänkin erikoinen. Oireen taustalla on kaksi toisiinsa liittyvää tekijää: lukon kiinnityspulttien löystyminen sekä lukkomekanismin sisäinen ratasvika, jossa mekanismi alkaa hylkiä ja hyppiä yli. Koska pulttien pelkkä kiristäminen auttaa vain hetkeksi, lukon sisäiset rattaat tai sen kiinnityslevy ovat todennäköisesti jo vaurioituneet tai vääntyneet.

Seuraavat ratkaisuvaihtoehdot korjaavat ongelman pysyvästi:

1. Pysyvä DIY-korjaus: Ruuvilukite ja uudet pultit
      Jos haluat kokeilla vielä kerran pulttien kiristystä ennen osien vaihtoa, tee se näin:

Avaa verhoilu ja irrota pultit kokonaan.
      Puhdista kierteet huolellisesti rasvanpoistoaineella.
      Lisää kierteisiin keskilujaa ruuvilukitetta (esim. sinistä Loctitea).
      Kiristä pultit tiukasti (varmista samalla, ettei lukon taustalla oleva metallilevy ole murtunut, mikä on joissakin tapauksissa mahdollista).

2. Lukon uusiminen itse (Säästö huomattava)
      Jos lukon sisäiset rattaat ovat jo kuluneet tai särkyneet, pelkkä kiristäminen ei enää auta. Merkkiliikkeen 1500 euron riistohinnan sijaan voit tilata osan itse:

Alkuperäinen parannettu osa: Mazdan huoltotiedotteen mukaan korjaukseen on päivitetty parannettu lukko-osa (osanumero: DGJ1-62-310A) ja uudet pultit (9KGB-E0-616). Voit kysyä pelkkää osaa varaosatiskiltä tai tilata sen ulkomaisista Mazda-varaosakaupoista, jolloin osien hinta liikkuu yleensä 200–300 euron vaiheilla.

Tarvikeosat: Esimerkiksi Autodocilta tai EU-Varaosilta sähköisen takaluukun tarvikelukkoja saa jopa 20–30 eurolla.

Vaihto: Koska olet jo repinyt verhoilun irti useasti, itse lukkomekanismin vaihto vie vain noin 15 minuuttia lisää (vain johdinliitin irti ja pultit auki).

Jos käyt vielä merkkiliikkeessä, älä kysy heiltä "onko tilanne muuttunut", vaan mainitse suoraan valmistajan virallinen huoltotiedote (Technical Service Bulletin / TSB) koskien sähköisen takaluukun lukon paukkumista ja löystyviä pultteja. Vaadi heitä tarkistamaan järjestelmästä tehtaan ohjeistus. Jos auto on huollettu merkkiliikkeessä, tästä voi yrittää hakea tehtaan tai maahantuojan goodwill-vastaantuloa, sillä kyseessä on selkeä valmistus-/suunnitteluvirhe.

• Anonyymi00006

Tekoälyhöpötystä, mutta pitänee silti paikkansa.

• Anonyymi00007
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Tekoälyhöpötystä, mutta pitänee silti paikkansa.

Tekoäly osaa vastata näiden palstojen kysymyksiin paremmin kuin ihmiset joten miksei se saisi vastata.

• Anonyymi00003

poista sulake ja lämi luukku itse kiinni
      voi olla että joudut poistamaan mekaniikan
      mutta sehän näköjään irtoaa koskemattakin

• Anonyymi00004

Mulla oli vuosi sitten vm. 2022 sähköluukkuisessa Toyotassa sama vika! Merkkihuollossa sanottiin että jokin yleinen tyyppivika, mekanismihan siinä oli hajonnut ja korjaus oli töineen 1100€.

• Anonyymi00005

Mazdassa ei ole tuota koko mekanismivikaa. Taitaa olla vain tuollainen pienempi häikkä niinkuin ensimmäinen kommentoija tuossa lateli

• Anonyymi00008

Perinteinen manuaalinen takaluukku on siis edelleen toimintavarmin ratkaisu, kaikki sähkölelut näköjään särkyy hyvin pian käytössä, manuaalinen takaluukku sen sijaan pelaa edelleen vaikka 40 - 50 vuotta myöhemminkin!

• Anonyymi00009

Ketä kiinnostaa joku 50 vuotta vanha paksinluukku?

• Anonyymi00010

Tällaisia "ennen aikojaan" hajoavia osia lienee aivan joka automerkissä,
      toisissa enemmän - toisissa vähemmän.
      Riippuu siis tuurista.
      Jotenkin olen sitä mieltä, että käyttöosien tulisi vähintään kestää 10
      vuotta tavanomasista käyttöä.
      Osalle mainittu marmoritiskihinta lisättynä työnosuudella on usein
      vain kyettävä maksamaan, mikäli autoa ylipäätään aikoo pitää.
      Vaihto tavanomaisesti aukeavaan lukkoon lienee myös poissuljettu.
      Nykyautoissa on lisäksi se riesa, että vaikka jonkun sopivan osan sai-
      sikin hankittua muita kanavia pitkin, osan liittämisessä autoon saattaa
      esiintyä hankaluuksia.
      Vaikea autoa on puolikuntoisenakaan myydä.

• Anonyymi00011

Ennenaikojaan hajoavia osia on ollut aina, 10 vuoden kesto on utopiaa.

60-luvulla hajosi kaikki ennen 10 vuoden ikää
        70-luvulla ruostui kori ja moottori meni täysremonttiin ennen 10 vuoden ikää

jne jne

Ja nyt on maailmanloppu jos ei paksin luukku toimi.

Jotain realismia noihin juttuihin.

• Anonyymi00012
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Ennenaikojaan hajoavia osia on ollut aina, 10 vuoden kesto on utopiaa.

60-luvulla hajosi kaikki ennen 10 vuoden ikää
        70-luvulla ruostui kori ja moottori meni täysremonttiin ennen 10 vuoden ikää

jne jne

Ja nyt on maailmanloppu jos ei paksin luukku toimi.

Jotain realismia noihin juttuihin.

Kestävyyden ja laadun huippu oli 2005-2016, autot tuolta ikävuodelta eivät tule todennäköisesti koskaan häviämään täysin vaikka 100 vuodenkaan päästä.

Autot vuosilta 1985-2005 on myös todella vahvoja, mutta kestävyysen miinus on herkempi ruosteenkestävyys kuin ylhäällämainituissa vuosissa.

Nykyautot taas on tarkoituksella tehty "halpuutetuiksi" ja "kertakäyttöisemmäksi", ihan sen takia että ostovoima säilyy tekniikan liiallisen kehittymisen vastatasapainona.

Mazda on poikkeus tässä, uudet Mazdat on varmaan kestävimpiä ja luotettavimpia autoja, toyotaakin kestävämpi nyt.

• Anonyymi00013
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Kestävyyden ja laadun huippu oli 2005-2016, autot tuolta ikävuodelta eivät tule todennäköisesti koskaan häviämään täysin vaikka 100 vuodenkaan päästä.

Autot vuosilta 1985-2005 on myös todella vahvoja, mutta kestävyysen miinus on herkempi ruosteenkestävyys kuin ylhäällämainituissa vuosissa.

Nykyautot taas on tarkoituksella tehty "halpuutetuiksi" ja "kertakäyttöisemmäksi", ihan sen takia että ostovoima säilyy tekniikan liiallisen kehittymisen vastatasapainona.

Mazda on poikkeus tässä, uudet Mazdat on varmaan kestävimpiä ja luotettavimpia autoja, toyotaakin kestävämpi nyt.

Hahahahahahahah. Hihihihihihihihihihiii. Matukat ruostuu, nopeaan!!!

• Anonyymi00014
        Anonyymi00012 kirjoitti:

"Mazda on poikkeus tässä, uudet Mazdat on varmaan kestävimpiä ja luotettavimpia autoja, toyotaakin kestävämpi nyt."

Mistä voit tietää, kun vain aika tuon näyttää toteen.

Jos ei ne saa edes paksinmekanismia toimimaan niin miten on muun tekniikan kanssa.

• Anonyymi00015

Luukku pysyy kiinni ilman lukko mekanismia, poista käytöstä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Puukotus Kajaanissa

Kuka puukotti ja ketä? https://yle.fi/a/74-20247765 Vähemmän yllättäen päihteet mainittu
      Kajaani
      56
      1244
    2. Taas henkirikos

Kuka lienee nyt asialla.
      Ilomantsi
      16
      845
    3. 68
      742
    4. Mitä söpö

Mies mietit?
      Ikävä
      63
      735
    5. Miten uskallan sua nähdä

Kun vaikutat suuttuneelta :(
      Ikävä
      47
      704
    6. Nainen, tässä olen kahden vaiheilla

Toinen pitäisi valita ja kummassakin on hyvät ja huonot puolensa. Toinen olisi sellainen pysyvä mutta työläs. Toinen taa
      Ikävä
      69
      698
    7. Hyvä on sitten, jos et sitä s*ksiä halua kanssani.

Rakastetaan vaan toisiamme, voin käydä muualla tyydyttämässä fyysisenpuolen tarpeet. Puhumalla tämäkin olisi selvinnyt.
      Ikävä
      131
      625
    8. Suloinen ja herkkä

Toiset huomioiva, räväkkä, yllättävä. Ei sellaisesta voi olla pitämättä.
      Rakkaus ja rakastaminen
      31
      585
    9. Humalassa autolla ajo.

Tuhti humala hyydytti kuljettajan Suomussalmella -sammui rattiin ,uutisoi Ylä-Kainuu.
      Suomussalmi
      9
      570
    10. Tiesitkö? Jorma Uotisen EX-rakas on Helena Lindgren - Nämä ovat välit nyt: "Me ollaan..."

Jorma Uotinen ja Helena Lindgren olivat avoliitossa v. 1982-1999. Pariskunta oli aikansa näyttävä julkkispari, missä i
      Kotimaiset julkkisjuorut
      8
      520
    11. Minä muistan

Minä muistan sinut nauravana. Sellaisena, joka sai tavallisenkin hetken tuntumaan vähän kevyemmältä, kuin huoneeseen ol
      Ikävä
      45
      518
    12. Jäljitelmä Birginit

Ei jumaleisson, Jeffin vaimo kertoo et nää Hermesit olikin jäljitelmiä ja timangit labrarääsää. Anna mun kaikki kestää �
      Kotimaiset julkkisjuorut
      120
      494
    13. Hurja pako Kuhmossa

19 vuotias kaahasi humalassa jalkakäytävälle tänään. Kuka mitä häh.
      Kuhmo
      4
      492
    14. Hyvää yötä hurmuri

Iltaa haaveeni! Kauniita unia😘 Jospa me vielä nähtäis ja juteltais, suukoteltais ja halittais, siliteltäis ja hyväiltä
      Ikävä
      24
      483
    15. Pitäisikö seksille asettaa huvivero?

(ja jos hankkisi todistuksen sen harrastamisesta velvollisuudesta tai lisääntymistarkoituksessa, saisi siitä vapautuksen
      Sinkut
      113
      444
    16. Taidat olla

Luovuttanut jo minun suhteeni osalta?
      Ikävä
      36
      435
    17. Mä voisin rakastua noihin tähti silmiin

Katseesi on niin lumoava nainen💚.
      Ikävä
      16
      431
    18. Minä en ole koskaan

Rakastanut ketään toista yhtä paljon kuin sinua
      Ikävä
      70
      428
    19. Olet pelottava ilme vakavana

Sitä alkaa ajatella äkkiä kaikenlaista. Synkkiäkin juttuja. Kai tässä oma mielikuvitus kun laukkaa. 🤔😳
      Ikävä
      26
      427
    20. Kaduttaako kun jätit vastaamatta

Vai oliko tarkoitus satuttaa?
      Ikävä
      34
      414
    Aihe