Vanhusväestön määrässä hurja kasvu vuoteen 2045 mennessä – kuka Suomen vanhukset hoitaa?
https://stat.fi/tietotrendit/artikkelit/2026/Vanhusvaeestoen-maeaeraessae-hurja-kasvu-vuoteen-2045-mennessae-kuka-Suomen-vanhukset-hoitaa#msdynmkt_trackingcontext=9a9db409-5a89-48fc-b24e-af210b0d0200
Kuka Suomen vanhukset hoitaa?
33
88
Vastaukset 33
- Anonyymi00001
Jos Orpon persuhallituksesta on kiinni ei kukaan.
- Anonyymi00004
Itseinhosi näkyy.
- Anonyymi00002
Tilanne on huolestuttava etenkin nykyisten 50-70 vuotiaitten kannalta.
Iäkkäimmät ehtivät kuolla pois ennenkuin ongelmat tulevat olemaan
vaikeimmilaan.
Tulevaisuudessa ilmeisesti eläkeläiset hoitavat eläkeläisiä eli lapset
vanhempiaan, mutta entäpä ne, joilla ei ole lapsia?
Noin viidenneksellä 65 vuotta täyttäneistä ei ole lapsia,
jotka edes teoreettisesti voisivat toimia vanhempiensa hoitajina.
45-vuotiaista miehistä lähes 40 prosentilla ei ole lapsia, naisista noin 20 prosentilla.
Täysin lapsettomiksi jäävien osuus on yleisempää nuoremmissa ikäluokissa ja
yhteydessä syntyvyyden alenemiseen.
Suomessa asuu 599 000 yli 64-vuotiasta miestä ja 748 000 naista. Näistä miehistä 106 500 on lapsettomia (17,8 %) ja naisista 106 100 (14,2 %).
Eli yli 200000:lla ei ole lapsia huolehtimassa.
Tosiasiassa tällä hetkellä lapsettomien määrä on edellä mainittua suurempi, koska osa lapsista on saattanut kuolla tai muuttaa pois maasta.
Olen yksi niistä, joilla ei ole lapsia ja jonka kaikki lähiomaiset ja ystävät ovat kuolleet.
Olen monisairas, lievästi liikuntarajoitteinen 75 vuotias ja olen vaikeuksissa jo nyt.
Toivon kuolevani pian.- Anonyymi00010
Väestörakenteen mukaan Suomessa v. 2025 oli
50-59 vuotiaita yhteensä 663 727 henkilöä
60-69 vuotiaita yhteensä 701 787 henkilöä
70-79 vuotiaita yhteensä 644 790 henkilöä
80-84 vuotiaita yhteensä 189 759 henkilöä
Vuoteen 2045 mennessä (noin 20 vuoden kuluttua) ovat 60-69 vuotiaat 80-89 vuotiaita jos hieman terveempiä kuin nykyiset, niin heitä ehkä on elossa silloin korkeintaan 250 000 - 300 000 ja 70-79 vuotiaita suunnilleen 500 000 jotka myös ovat terveempiä kuin nykyiset.
Tämän päivän 834549 70-84 vuotiaasta ainakin 90% ovat vuonna 2045 kuolleet. Mä en luota lapsiini enkä lapsenlapsieni tahtoon "hoitaa" mua. kyllä mä haluun että mä oon jossain palvelutalossa, kodissa tai muiden vanhusten kanssa samoissa yhteisöissä, etten ole lapsilleni riippana tai vastuuna. Harmillista olis ajatella, että mun lapset joutuis käyttää aikaa mun täysipäiväiseen hoitamiseen tai jopa maksamaan siitä. Todella harmittavaa.
- Anonyymi00003
Palveluja on vähennettävä, kukin sitten vain selviytyy, kuka sukulaisten kuka ystävien voimin. Se ei ole kenenkään syy, ihan typerää on syytellä ketään päättäjää ja lietsoa närää, kun syy on väestörakenteessa.
- Anonyymi00005
Seppo ja Erkki hoitaa
Väestömme vähenee vanhenee, jollain konstilla olisi saatava työttömyys poistettua, koska se maksaa valtavasti, poistamalla se meillä olisi varaa vanhusten hoitajille kunnon palkkaa. Mikäli raha ei houkuttele suomalaista työvoimaa alalle on työvoimaa saatava ulkoa, tekoäly teknologia ei korvaa kovinkaan ihmistyövoimaa hoitoalalla.
- Anonyymi00006
Aika parantaa asioita hiljootellen, kun vanha väki menee tuonelaan.
Anonyymi00006 kirjoitti:
Aika parantaa asioita hiljootellen, kun vanha väki menee tuonelaan.
Tietysti hoituu vaikka kehnosti se ei ole tavoite, eläkeläiset on varteen otettava äänestäjä joukko, joka ratkaisee kuka johtaa hallitusta, jos ole tyly heitä kohtaan niin vaihtavat päättäjät.
- Anonyymi00008
Tuo houkutteleminen vanhustenhoitoalalle, jos mediassa olisi kannustavia positiivisia juttuja vanhustenhoidosta niin alalle löytyisi suomalaisiakin. Täytyyhän ulkomaalaiselle työvoimalle maksaa samaa palkkaa kuin suomalaisellekin. Eikä saa olla tarkoituksena ettei palkalla elä eikä pysty elättämään lapsiaan ilman kuntien ja valtion tukea.
- Anonyymi00009
Anonyymi00008 kirjoitti:
Tuo houkutteleminen vanhustenhoitoalalle, jos mediassa olisi kannustavia positiivisia juttuja vanhustenhoidosta niin alalle löytyisi suomalaisiakin. Täytyyhän ulkomaalaiselle työvoimalle maksaa samaa palkkaa kuin suomalaisellekin. Eikä saa olla tarkoituksena ettei palkalla elä eikä pysty elättämään lapsiaan ilman kuntien ja valtion tukea.
Niin, eikö pitäisi tukea suomalaisia hoitajia, eikä ottaa ulkomailta väkeä ja tukea heitä, missä järki? Ei olisi kieliongelmia ja sen takia vaarallisia tilanteita hoitotyössä.
- Anonyymi00013
Anonyymi00009 kirjoitti:
Niin, eikö pitäisi tukea suomalaisia hoitajia, eikä ottaa ulkomailta väkeä ja tukea heitä, missä järki? Ei olisi kieliongelmia ja sen takia vaarallisia tilanteita hoitotyössä.
Se on persuhalliituiksen tahto, että suomalaisille hoitajile annetaan kenkää
ja tuodaan halpatyövoimaa tilalle. Anonyymi00009 kirjoitti:
Olen käyny vierailulla dementiakodissa jossa kaikki työntekijät olivat ulkomaalais - taustaisia. Kai se lähinnä saattohoitoo oli - ehkä nopeutettuakin :)
- Anonyymi00007
No voi jumalauta rikkaat eläkeläiset ovat haalineet näitä tiedemiehiä niin siitä vain opettelemaan basgua SAATANA ETTÄ SAA PALVELUA. Kiinnosta enää pätkääkään.
- Anonyymi00011
Tarkenna sitten kun olet rauhoittunut et mitä tarkoitat.
- Anonyymi00012
Vanhukset on pölhööntynteet. Suuri osa äänestää persuja, jotka ei vanhuksien
eteen mitään hyvää tee kuten ei kokoomuskaan, joka alunperin vanhushoivan
tuhosi ja nyt persuhallitus jatkaa tuhotyötä.- Anonyymi00014
Sano sitten, kuka vanhustyön tuhotyöstä nostaa?
- Anonyymi00015
Anonyymi00014 kirjoitti:
Sano sitten, kuka vanhustyön tuhotyöstä nostaa?
Sanna Marinin naishallitus ei saanut mitään aikaan.
- Anonyymi00016
Anonyymi00015 kirjoitti:
Sanna Marinin naishallitus ei saanut mitään aikaan.
Suurimman osan Marinin hallitus kärsi koronan tuomista vaikeuksista. Koronahan tuli Kiinasta vuonna 2019 ja kehittyi pandemiaksi koko maailmassa aina vuoteen 2022 loppuun saakka.
Mitä sen hallituksen olisi pitänyt tehdä kun vanhainhoitolaitoksiin eivät vanhat uskaltaneet lähteä kun pelkäsivät että kuolevat siellä koronaan. Ja hoitajatkinhan sairastuivat eikä kuolevia vanhuksia ja sairaita saanut edes mennä hyvästelemään paikan päälle. Vai onko kaikki tämä unohtunut?
Marinin hallitus lopetti ne melkein 30 vuoden aikaiset soutamiset ja huopaamiset hyvinvointialueista. Sinne kyllä upposi varmasti noiden 30 vuoden aikana satoja miljardeja poliitikkojen täysistuntoihin ja kokouksiiin. Orpon hallitus puolestaan tehnyt kaikkensa että Marinin hallituksen hyvinvointialueiden talous torppautuisi jotta saisi syyttää siitäkin edellistä hallitusta kun muuta eivät osaa. - Anonyymi00017
Anonyymi00016 kirjoitti:
Suurimman osan Marinin hallitus kärsi koronan tuomista vaikeuksista. Koronahan tuli Kiinasta vuonna 2019 ja kehittyi pandemiaksi koko maailmassa aina vuoteen 2022 loppuun saakka.
Mitä sen hallituksen olisi pitänyt tehdä kun vanhainhoitolaitoksiin eivät vanhat uskaltaneet lähteä kun pelkäsivät että kuolevat siellä koronaan. Ja hoitajatkinhan sairastuivat eikä kuolevia vanhuksia ja sairaita saanut edes mennä hyvästelemään paikan päälle. Vai onko kaikki tämä unohtunut?
Marinin hallitus lopetti ne melkein 30 vuoden aikaiset soutamiset ja huopaamiset hyvinvointialueista. Sinne kyllä upposi varmasti noiden 30 vuoden aikana satoja miljardeja poliitikkojen täysistuntoihin ja kokouksiiin. Orpon hallitus puolestaan tehnyt kaikkensa että Marinin hallituksen hyvinvointialueiden talous torppautuisi jotta saisi syyttää siitäkin edellistä hallitusta kun muuta eivät osaa.Kaikki Orpon "sopeutukset" on suurta kusetusta.
- Anonyymi00018
Anonyymi00017 kirjoitti:
Kaikki Orpon "sopeutukset" on suurta kusetusta.
Ne ovat massiivisia tulonsiirtoja isotuloisille. Sitäkö varten tässä on veroja
maksettu ? Rikkaat rikastukoot omilla rahoillaan. - Anonyymi00019
Anonyymi00018 kirjoitti:
Ne ovat massiivisia tulonsiirtoja isotuloisille. Sitäkö varten tässä on veroja
maksettu ? Rikkaat rikastukoot omilla rahoillaan.Eihän se pitäisi olla mikään yllätys kenellekään, että Kokoomus on hyvää pataa Elinkeinoelämän keskusliiton kanssa. EK:n kädenjälki näkyy siinä, minkälaista politiikkaa on tehty.
- Anonyymi00020
ALOITTAJA ei ainakaan joku pelle luulee että Suomi pitää täyttää
kehitysmaalaisilal työttömillä kun hetken on hoitajapula
siitähän vasta ongelma seuraisi kun kehitysmaalaisia on nytkkin liikaa - Anonyymi00021
Vanhuksia tulee sitä tahtia kuin ennenkin, ongelma on se, että nuoremmat
ikäpolvet pienenevät. Ongelma on myös hallituksen päätöksien seurauksena
syntynyt massatyöttömyys. Hoitajille on jouduttu antamaan kenkää
soten leikkausten takia. Ei ole varaa palkkoihin enää.- Anonyymi00022
Sitä se on kun hoivatyö maksetaan valtion veroilla. Eihän millään voi ainoastaan niillä veroilla kattaa palvelujen maksuja ja työntekijöiden palkkpka,ei edes julkisella puolella . Verotus täytyy muutta erilaiseksi.
- Anonyymi00023
Anonyymi00022 kirjoitti:
Sitä se on kun hoivatyö maksetaan valtion veroilla. Eihän millään voi ainoastaan niillä veroilla kattaa palvelujen maksuja ja työntekijöiden palkkpka,ei edes julkisella puolella . Verotus täytyy muutta erilaiseksi.
Hoivattavat maksavat itsekin suoraan hoivastaan ja ne verot tulevat
hoivattavilta myös, jolla terveydenhuoltoa pidetään toimivana,
vaikkei se enää niin hyvin toimi, koska perskokkareet vohkviat rahat
isotuloisille. - Anonyymi00024
Anonyymi00023 kirjoitti:
Hoivattavat maksavat itsekin suoraan hoivastaan ja ne verot tulevat
hoivattavilta myös, jolla terveydenhuoltoa pidetään toimivana,
vaikkei se enää niin hyvin toimi, koska perskokkareet vohkviat rahat
isotuloisille.Nuo persuista jankuttavat saa demarihallituksen tullessa valtaan ihmetellä kun asiat muuttuikin VIELÄ huonommaksi....
- Anonyymi00025
En halua ainoan lapseni joutuvan millään lailla vastaamaan elämästäni ja hoidostani, toivottavasti potkaisen tyhjää ennenkuin siihen joudutaan. Läheltä olen jo nyt nähnyt miten raskasta se jälkeläisille on jotka joutuvat vanhuksen asioita hoitamaan. Itse en ole siihen joutunut enkä halua sitä lapsellenikaan.
- Anonyymi00026
Kun oli kekkosaika
karmea sääntely
esim. korot, seuraus saitte palvelua, joka kulmassa oli pankki tai kolme
vnäjänkauppa sopimuksella tevanaketeollisuus myi heikkoa tavaraa ja mtk munia Venäjälle
rakennemuutos hoidettiin lähettämällä maalaiset Ruotsiin
ylikorkeat palkat laskettiin devalvoimalla
kaikki oli paikallista enintään Moskova Tukholma linjalla
Sitten kaikki muuttui globalisaatiossa
Teidän tekemänne työ on arvotonta mutta
nauttimanne palvelut ruhtinaallisia, ylemmällä tasolla jopa suurruhtinaallisia
Tätä ristiriitaa ei ratkaista millään muulla kuin vähentämällä palvelu ja leikkaamalla
Ketään ulkomaista tai suomalaista ette saa töihin tänne maksamaan nykyisiä palkkavero ja pitämään lapsiaan heikossa koulussa lässyttämässä jotain pakkoruotsia ja teologiaa tiesmitä sukupuolitutkimusta ja nauttimassa kesämökkialkeiselämästä - Anonyymi00027
Ehkä persuhallitus lähettää vanhukset Viroon "hoidettavaksi" niin kuin
vankejakin lähetetään ?- Anonyymi00028
Se on tulevaisuutemme jos persuhallitus ehtii sen päättää.
- Anonyymi00029
Anonyymi00028 kirjoitti:
Se on tulevaisuutemme jos persuhallitus ehtii sen päättää.
Kyllä. Kokoomushan aloitti vanhushoivan kurjistamisen Risikon ollessa
peruspalveluministeri joskus 2011 (?)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä mieltä olet?
Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo2022122Muistakaa pojat tämä.
Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.1591429Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin
Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset2271071- 71917
- 58908
Pahoin pelkään nainen
että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus72831- 47823
- 93777
Martina avaa suhdettaan
IL 22.7: Martina avaa suhdettaan nuoreen Muhikseen. Nyt on jo vakavaa, on käyty syömässä Itä-Helsingissä. Onkohan muutt200697Hyvinvointitalo, mitä sanoo Korkein hallinto-oikeus . Mikä on kansalaisten oikeusturva?!
Onpa mielenkiintoisessa vaiheessa Pyhäjärven hyvinvointitalon kohalo; Saako rakentaa, vai eikö? Kaupungin tekninen johta109687