Herättäjäjuhlat olivat pettymys

Anonyymi-ap

Minulla on ollut hengellinen etsintä jo reilun vuoden ja käynyt eri hengellisissä tilaisuuksissa. Erityisesti kesän isot juhlat ovat olleet matalan kynnyksen paikkoja. Eka minne tänä kesänä osallistuin, oli Keuruun Juhannus konferenssi. Tapahtumassa oli paljon voimallista julistusta, joskin osa oli ehkä liian hurmahenkisiä. Tapahtumassa oli myös melkoista festarimeininkiä, bailua yms. Eli aika rauhattoman näköistä menoa. Kokonaisuutena Juhannuskonferenssi meni kuitenkin plussan puolelle. Suviseuroilla kävin vuosi sitten ja vaikutuksen teki voimallinen veisuu seurateltassa. Koin Pyhän hengen voimakasta läsnäoloa.

Nyt päätin osallistua Herättäjäjuhlille. Ensireaktio oli, että ompa kuollutta ja mitään sanomatonta meininkiä. Seurapuheissa teologisia merkityksiä haettiin myös maallisista teoksista ja sanoitettiin niitä jollain tapaa kristilliseksi, vaikka taiteen tekijä ei sellaista olisi teoksiinsa sisällyttänyt. Muutenkin puheet olivat yhtä tyhjän kanssa. Väkeä oli huomattavasti vähemmän, mitä mun mielikuva tapahtumasta oli. Aamun jumalanpalvelus keräsi ehkä eniten porukkaa juhlakentälle. Saarna oli yleiskirkollinen ja pääosin aika tyhjää sisällöltään, joskin jotain helmiäkin siinä oli. Kokonaisvaikutelma meni kuitenkin ns. lässähtäneen puolelle. Kävin uteliaisuuttani myös sateenkaariseuroissa, kun halusin tietää, millaisia ne ovat. Kokonaisvaikutelma oli vähän plääh. En tiedä. En saanut hengellistä ravintoa herättäjäjuhlilta. Jumalanpalveluksen jälkeen pakkasin kimpsut ja lähdin takaisin Keski-Suomeen päin.

Onko kellään vinkata jotain hengellistä kesätapahtumaa jossain päin Suomea, joihin voisin vielä tänä kesänä osallistua?

10

95

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001
      UUSI

Jäi vähän epäselväksi että mitä etsit?

• Anonyymi00002
        UUSI

Koittaa varmaan saada hengellistä viihdettä jolla herätä kunnolla orgastiseen hurmioon, mutta juuri sopivaa ei tunnu löytyvän, itse ei osaa tyydyttää omaa uskonjanoaan ihan vain kahdestaan Jumalansa kanssa, ilmeisesti jää vajaaksi, joten pitää saada kunnon kimppakivaa, hurmiota joka vie jalat alta ja sielun taivaisiin.

• Anonyymi00003
        UUSI

Seurakuntaa tai yhteisöllisyyttä ympärilleni, joka tukisi minua rakentumaan hengellisesti. En osaa paremmin selittää, mutta haluan ihmisiä ympärilleni, jotka jakaisi jollain tavalla oman arvomaailmani ja tukisi minua sellaisissa arvovalinnoissa, joissa itsellä ei ole vielä selkeää kuvaa. Täydellisyyteen en pyri, koska kukaan ei ole täydellinen. Riittäisi, että ympärillä olevien joukko hyväksyisi minut uskossani ja joiden kanssa voisi puhua syvällisemmistä asioista vapaasti.

• Anonyymi00004
        UUSI
        Anonyymi00003 kirjoitti:

Seurakuntaa tai yhteisöllisyyttä ympärilleni, joka tukisi minua rakentumaan hengellisesti. En osaa paremmin selittää, mutta haluan ihmisiä ympärilleni, jotka jakaisi jollain tavalla oman arvomaailmani ja tukisi minua sellaisissa arvovalinnoissa, joissa itsellä ei ole vielä selkeää kuvaa. Täydellisyyteen en pyri, koska kukaan ei ole täydellinen. Riittäisi, että ympärillä olevien joukko hyväksyisi minut uskossani ja joiden kanssa voisi puhua syvällisemmistä asioista vapaasti.

Kun kysyin eräältä herättäjäjuhlavieraalta (t-paidassa luki, en toivomasta lakkaa) teologisia kysymyksiä. Hän totesi, että jokaisessa meissä on uskonnollinen pohjavire ja täten riittäviä pelastukseen. Ettei muuta oikeastaan tarvitsekaan. Tällainen hengellisyys ei ole minua varten.

• Anonyymi00005
      UUSI

Herättäjuhlat ovat yhtä tyhjän kanssa. Kun pride messua ei saanut järjestää, niin puhujiksi hankittiin prideen positiivisesti suhtautuvia ja ennenkaikkea homoja.
      Teimme päätöksen eroamme kirkosta. Evlut kirkko ei ole meitä varten.

• Anonyymi00009
        UUSI

Ai erositte kirkosta, ku herättäjäyhdistys sitä ja tätä? Ompa löperö syy erota!

• Anonyymi00006
      UUSI

Seksuaalivähemmistöt ovat vähemmistönä Suomessa, mutta niitä tungetaan joka paikkaan.

• Anonyymi00007
      UUSI

Voidaan sanoa että nämä olivat Pride Herättäjäjuhlat.

• Anonyymi00008
      UUSI

Jos suviseurojen sanoma puhutteli ja koit siellä Pyhän Hengen läsnäoloa, kannattaa vierailla Jämsän kristillisen opiston järjestämissä opistoseuroissa Ison Kirjan alueella Keuruulla 17.–19.7.2026. Opistoseurat ovat kuin suviseurat hiukan pienemmässä mittakaavassa

• Anonyymi00010
        UUSI

Täytyypä laittaa korvan taakse. Ehkä pistäydyn käymään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      13
      1444
    2. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      53
      1364
    3. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      105
      1105
    4. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      121
      1071
    5. Mikä estää?

tapaamisen, suhteen aloittamisen?
      Ikävä
      76
      726
    6. Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...

Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä
      Ikävä
      168
      691
    7. Mitä jos saisit selville

että kaivattusi tekee susta pilaa?
      Ikävä
      107
      562
    8. Eilinen

Herättikö eilinen jotain ajatuksia?
      Ikävä
      52
      562
    9. Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri

Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala
      Maailman menoa
      368
      548
    10. Tajuan kyllä

että molemmilla on omat elämänsä ja kuvionsa ja rakkaansa. En odota mitään enkä ole tunkemassa mihinkään. Kai silti saa
      Ikävä
      52
      515
    Aihe