86 %: vaihtoehtohoitajia valvottava

www,acupuncturewatch.org

Laillistamattoman terapeutin asiakas on pulmatilanteessa vailla oikeusturvaa: Ilman potilasvahinkovakuutuksen korvausta! Ilman lääninlääkärin/terveydenhuollon neuvontaa! Terveydenhuollon oikeusturvakeskus, kuluttajaviranomainen ja poliisi ja lääninhallituks pompottavat laillistamattoman hoitajan potilasta, jos on sattunut potilasvahinko tai ilmennyt hoitohaittaa... ehkä väärinkohteluakin.

Tarvitaanko Suomeen "puoskarilakia", vrt. Ruotsin "kvacksalverilagen"?

PS Ilta-Sanomien nettikyselyssä 19.7. 86% vaatii vaihtoehtohoitojen parempaa valvontaa. Suomen Mielenterveysseura on kirjelmöinyt Sosiaali- ja terveysministeriölle vaihtoehtohoitajien potilaiden oikeusturvasta, valvomattomien terapeuttikoulutusten markkinoista ja laillistettujen hoitajien yhteistyöstä puoskareiden kanssa.

wwww.quackwatch.org, www.acupuncturewatch.org

13

1323

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Terapeutti

      Myös minä äänestin siinä äänestyksessä valvonnan puolesta. Itse olen tekemässä näitä "vaihtoehtoterapiahoitoja". Minulla on vastuuvakuutukset ja olen myös saanut terveydenhoitoalalta koulutuksen, joten kuulun terhikki-rekisteriin. Terapeutilta voi kysyä hänen pohjakoulutustaan ja myös näistä mahdollisista korvausasioista vahingon sattuessa. Meitä on iso joukko myös vastuullisesti toimivia, joskin myös muunlaisia.

      • www.acupuncturewatch.org

        Hyvä! On tärkeätä muistaa, että vaikka valvontaviranomaiset resurssit ovat muuhun sidottuja, ovat vanha lainsäädäntö ja ammattieettinen ohjeisto edelleen voimassa:
        - Rikoslain 44. luvun 3.§ määrää rangaistuksen luvattomasta terveydenhuollosta
        - Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 15. § määrää pitäytymään tutkittuihin, turvallisiin ja luotettavaan kokemukseen perustuviin menetelmiin


      • Terapeutti
        www.acupuncturewatch.org kirjoitti:

        Hyvä! On tärkeätä muistaa, että vaikka valvontaviranomaiset resurssit ovat muuhun sidottuja, ovat vanha lainsäädäntö ja ammattieettinen ohjeisto edelleen voimassa:
        - Rikoslain 44. luvun 3.§ määrää rangaistuksen luvattomasta terveydenhuollosta
        - Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 15. § määrää pitäytymään tutkittuihin, turvallisiin ja luotettavaan kokemukseen perustuviin menetelmiin

        Ja laki potilaan oikeuksista sanoo, että potilaan tai hänen huoltajansa on saatava päättää, miten ja millä keinoin häntä hoidetaan. Akupunktiosta puheen ollen, sillä on virallistettu asema suomalaisessa terveydenhoidossa. Ollut jo 70-luvulta.


      • mikä mikä

        terhikki rekisteri?


      • Terapeutti
        mikä mikä kirjoitti:

        terhikki rekisteri?

        Jonkunlainen lempinimi sille rekisterille, josta löytyvät rekisteröidyt tutkinnonsuorittaneet terveydenhoitoalan ammattilaiset.


    • Terapeutit

      Kyllä Suomesta löytyy kunnollisen koulutuksen saaneita vastuullisia terapeutteja, joilla on myös asianmukaiset vakuutukset otettuna. Koulutetut terapeutit haluavat myös viranomaisten valvontaa, koska nämä kouluttamattomat pilaavat myös koulutettujen terapeuttien mainetta. Onneksi meillä on järjestö johon voi liittyä vain kunnon koulutuksen saaneet terapeutit. Kannattaa siis katsoa sieltä.
      http://www.lkl.fi/

    • Marjaana

      Onko potilas sitten joku passiivinen tahdoton ja tyhmä olento. Omalla vastuulla sinne mennään, ja jalat äänestää, jos ei olla tyytyväisiä. Ei tässä mitään holhoojia tarvita. Eikä kyse ole mistään aivoleikkaukseta.

      • emilia

        MInulle on kerrottu,että akupunktiolla on aika vaikea saada aikaan mitään vaaralista, muutama lääkäri on vissiin joskus puhkassut jonkun keuhkot mikä sekään ei sitten ollut vaarallista. siinä mielessä olen erimieltä että kontrolli olisi hyvästä ettei itse tarvitsisi tehdä niin paljon työtä hyvää hoitajaa etsiessään. mutta se kuka tai mikä kontroloi on tärkeää etteivät jotkut vaan perusta jotain hyvävelijärjestöä niinkuin esim. omalla alallani on hieman käynyt...


      • Marjaana
        emilia kirjoitti:

        MInulle on kerrottu,että akupunktiolla on aika vaikea saada aikaan mitään vaaralista, muutama lääkäri on vissiin joskus puhkassut jonkun keuhkot mikä sekään ei sitten ollut vaarallista. siinä mielessä olen erimieltä että kontrolli olisi hyvästä ettei itse tarvitsisi tehdä niin paljon työtä hyvää hoitajaa etsiessään. mutta se kuka tai mikä kontroloi on tärkeää etteivät jotkut vaan perusta jotain hyvävelijärjestöä niinkuin esim. omalla alallani on hieman käynyt...

        Totta puhut, kontrolli on tietysti laadun tae. Ettei tule ostettua sikaa säkissä.
        On kuitenkin paljon ns. kansanparantajia, joilla on taito hanskassa itseopiskelun ja kansanperinteen kautta. Vaikka akupunktio taitaa olla sellainen alue, että sitä on kyllä pakko aika tiiviisti opiskella.

        Ihmettelen vain, että miten suomalaiset viranomaiset hyväksyvät esimerkiksi Kiinassa, jossain kunnon koulussa käydyt opinnot. Tämäntyyppiset ihmiset varmasti karsiutuvat kaikenmaailman rekistereistä. Jollain tavalla epäilen, että näihin rekistereihin sitten jäävät nämää viikonloppukurssilaiset, joilla ei sitten välttämättä ole kunnon koulutusta. No, tiedä häntä.


      • joni
        Marjaana kirjoitti:

        Totta puhut, kontrolli on tietysti laadun tae. Ettei tule ostettua sikaa säkissä.
        On kuitenkin paljon ns. kansanparantajia, joilla on taito hanskassa itseopiskelun ja kansanperinteen kautta. Vaikka akupunktio taitaa olla sellainen alue, että sitä on kyllä pakko aika tiiviisti opiskella.

        Ihmettelen vain, että miten suomalaiset viranomaiset hyväksyvät esimerkiksi Kiinassa, jossain kunnon koulussa käydyt opinnot. Tämäntyyppiset ihmiset varmasti karsiutuvat kaikenmaailman rekistereistä. Jollain tavalla epäilen, että näihin rekistereihin sitten jäävät nämää viikonloppukurssilaiset, joilla ei sitten välttämättä ole kunnon koulutusta. No, tiedä häntä.

        Saanen huomauttaa ettei suomessa järjestetä mitään muuta kuin viikonloppukoulutusta akupunktiosta. Toiset koulutukset (esim. fysioterapeuteilla) kestävät kymmenen viionloppua ja toiset kolme vuotta!


      • Marjaana
        joni kirjoitti:

        Saanen huomauttaa ettei suomessa järjestetä mitään muuta kuin viikonloppukoulutusta akupunktiosta. Toiset koulutukset (esim. fysioterapeuteilla) kestävät kymmenen viionloppua ja toiset kolme vuotta!

        Kiitos täsmennyksestä. Töksäytin viikonloppukoulutuksista, mutta ei ollut tarkoitus suhtautua halveksivasti kenenkään opiskeluun, eikä sen puoleen koulutukseenkaan.


    • Tero Inkeri

      Tällä hetkellä Suomessa ei ole yhtään asiallista eikä lainvoimaista rekisteriä akupunktiohoitajille. Akupunktio on lainsuojatonta ja sitä saa harjoittaa kuka tahansa, eläimille tosin ainoastaan eläinlääkäri. Meillä on maassamme muutama kiinalaisen lääketieteen yhdistys, jotka tällä hetkellä tekevät kovasti töitä yhteisen loppukokeen ja rekisterin aikaansaamiseksi akupunktiontekijöille. Aikaa myöten olisi tarkoitus saattaa tuleva ammaattiyhdistys viralliseen sosiaali- ja terveysministeriön valvontaan. Aikaa tämä projekti tulee varmasti tosin vielä viemään, eikä matka tule olemaan helppo. Koulutusstandardit esimerkiksi tulevat olemaan sen verran tiukat, että esim. lääkärit ja fysioterapeutit eivät tule milläään muotoa läpäisemään tulevaa tutkintoa. Näiden tahojen järjestämät kurssit aiheeseen ovat niin vajaavaisia ja puutteellisia että alalla tarvittavaa osaamista ei niiden pohjalta ole saavutettavissa. Tästä seuraa se että he jättäytyvät rekisterin ulkopuolelle. Toisaalta laki tietääkseni sallii heidän neuloittelunsa joka tapauksessa, joten he ilmeisesti tulevat, ainakin jonkin aikaa, jatkamaan puuhiaan rekisteröityjen ammattilaisten rinnalla. Elämä ei aina ole helppoa...

      • Tero.Inkeri

        Haluan vielä tehdä pienen tarkennuksen, etten loukkaisi ketään. Suomessa on myös muutamia fysioterapeutteja, jotka ovat hankkineet asianmukaisen koulutuksen akupunktioon ja kiinalaiseen lääketieteeseen. Kannattaa siis aina kysyä fysioterapeutilta, mistä hän on akupunktiokoulutuksensa hankkinut. Edellisessä kirjoituksessani tarkoitin fysioterapeuttien ja lääkäreiden itse järjestämää akupunktiokoulutusta, joka valtaosalla on koulutuspohjana.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      108
      7776
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2862
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2452
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2175
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1835
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1599
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1444
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1405
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe