Vaasan lentoasemalle laskeutui tiistaina Uumajasta historiaa tehnyt sähkölentokone.
https://yle.fi/a/74-20233453
Historiallinen lento: sertifioitu sähkölentokone ylitti avomeren
8
140
Vastaukset 8
- Anonyymi00001
Yks mokoma vekotin saa porukan ihan sekaisin.
- Anonyymi00008
Täh
- Anonyymi00002
Porukalla tulee punttiin kun joku mainitsee saman "SÄHKÖ".
- Anonyymi00003
Hiljaisempi lentää voisi uskoa, kuin bensa/diesel-moottorilla
- Anonyymi00004
Sähkö soveltuu lähinnä lasten leluihin, sama autoissa.
Markkinavoimat rummuttaa rahastusta, kokonaisvaikutusta ympäristölle ei niin väliä!
Vain paras käyttövoima sallitaan puolustusektorilla, sähkö vain viestiliikennettä varten!
Kohta on liian monta persaukista , kun sähköautojen hintaromahdus ja korjauskulut vie loputkin rahat. - Anonyymi00005
Ja ruumis tuli.
- Anonyymi00006
Hyvinkään turmakone on eri, kuin tuo linkin juttu. Hyvinkään kone oli Pipistrel Alpha Electro.
- Anonyymi00007
Onko ihmisen lennettävää drone kopteria? Joka on lentävä matkailuauto?
Kyllä, mutta lentävää matkailuautoa ei vielä ole käytännössä saatavilla. Nykyiset laitteet ovat pieniä yhden tai kahden henkilön sähköisiä eVTOL-ilma-aluksia — enemmän lentäviä tuoleja, moottoripyöriä tai mikroautoja kuin asuntoautoja.
Esimerkkejä:
* Jetson ONE: yhden henkilön sähköinenmonikopteri, kahdeksan moottoria,huippunopeus noin 102 km/h ja lentoaika noin20 minuuttia. Valmistaja ottaa tilauksia, muttatoimitukset ovat rajallisia ja ajoittuvatmyöhemmäksi. jetson.com
* RICTOR X4: yhden henkilön taittuva eVTOL,jonka ilmoitettu hyötykuorma on noin 100 kg,lentoaika noin 20 minuuttia ja hinta noin 40000 dollaria. Se on kuljetettavissa esimerkiksilava-autolla, mutta siinä ei ole matkustamoatai asumistilaa. Fox News 1
* RICTOR SKYRIDER X1: pieni lentävämikroauto, jossa on pyörät maalla ajamistavarten ja kahdeksan potkuria lentämiseen.Sekään ei ole matkailuauto, vaan lähinnähenkilökohtainen ilma-alus.aerospaceglobalnews.com
Lentävä matkailuauto tarvitsisi paljon enemmän nostovoimaa kuin tavallinen henkilö-eVTOL: matkustamon, akut, veden, keittiön, vuoteet ja matkatavarat. Siksi sen ongelmat ovat tällä hetkellä erityisesti:
* akkujen pieni energiatiheys
* suuri paino
* lyhyt toimintasäde
* melu ja turvallisuus
* tiukat ilmailumääräykset
* nousu- ja laskeutumispaikan tarve
Lähimpänä ajatusta olisi tulevaisuudessa hybridikäyttöinen VTOL-matkailuauto: maassa sähkö- tai polttomoottorilla kulkeva pieni asuntoauto, jonka katolla tai sivuilla olisi taittuvat roottorit. Todennäköisemmin ensimmäiset versiot olisivat kuitenkin lentäviä takseja tai pieniä henkilöaluksia, eivät kokonaisia matkailuautoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moottoripyöräonnettomuus
Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää63779- 157753
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa25750Jos oikeasti haluat mies
Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.98712Uusi ruokapaikka
Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä27708Miten sinä voit?
Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua93667Kerro minulle totuus
Minä haluan kuulla sen nyt. Kenen kanssa sinä olet nykyisin, ja miksi jätit minut? 🐒193636- 22582
- 61572
VILLISIKALAUMA TULOSSA IISALMEEN
Yle: Poliisi varoittaa Iisalmen keskustaa lähestyvästä villisikalaumasta Poliisi on pyytänyt Pohjois-Savossa Iisalmessa40539Hautakivien massapoisto aloitettu Härkökankaan vanhalla hautausmaalla kaikessa hiljaisuudessa!
Suomussalmen seurakunnan kirkkoneuvosto on tehnyt historiansa surullisimman päätöksen hautojen haltuunotosta ja raivauks34516On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit78460- 39455
- 57445
Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25427- 70423
sinulle....
Olen ymmärtänyt, ettei minua haluta enää takaisin. Mitään pahaa en koskaan halunnut sinulle. Ikävä että kuvittelit niin.74422Useita poliisiautoja kunnantalolla
Maijojen kyydissä tuttuja naamoja ja nyt kannetaan arkistolaatikoita autoihin. Nyt se on alkanut. Pidätykset.9419- 54408
On kyllä tosi surullista
jos kaivattuni (nainen) luulee palstan tyhmien viestien olevan multa. 😔Ei ole mitään syytä, miksi kirjoittaisin sellais68397