Onko kokemuksia? Minua pelottaa ja ahdistaa tuo tutkimus. En tiedä pystynkö olemaan paikallaan vähintään 30 minuuttia. Se putki on varmaan ahdas, laite lähellä päätä ja siitä lähtee pieni pauke.
Se kestää 30-90 minuuttia. Miksi noin suuri ero? Ehkä tehosteainetta laitetaan. Miksi ei tiedetä etukäteen laitetaanko vai ei?
Pään magneettitutkimus
67
236
Vastaukset 67
- Anonyymi00001
Magneettitutkimuksessa olet paremmassa turvassa kuin missään muualla.
Matkasi kotoa tutkimuspaikalle on huomattavasti vaarallisempi kuin itse tutkimus. - Anonyymi00002
Olen ollut monta kertaa kuvattavana noissa härveleissä sairauden takia. Ei ainakaan itselleni ollut vaikeaa maata selällään sitä aikaa.
Älä turhaan stressaa siitä. Yleensä ne lääkärit vielä osaavat auttaa rentoutumaan. Kerrot vain siellä huolesi. Mieti sitä vaikka uutena kokemuksena, jos se helpottaisi jännitystä.
Se etu kuvauksesta on kuitenkin tärkeä. Pidä se mielessä. - Anonyymi00003
Kun päätä kuvataan, on tärkeintä, että pää pysyy paikallaan. Magneettikuvauksessa laitetaan yleensä pää sellaiseen tukeen, jotta pää pysyy paikallaan.
Kuvauksen kesto riippuu siitä, mitä on tarkoitus kuvata, ja saadaanko riittävät kuvat lyhyemmässä ajassa, vai meneekö kauemmin.
Siellä saa kuulokkeet korville, voit itse valita radiokanavan, jota haluat kuulla tutkimuksen ajan.
Ainakin HUS:n alueella on kuulokkeet käytössä magneettikuvauksessa. - Anonyymi00004
Sinulle annetaa kuulokkeet joista voit kuunnella radiota. Miksi pelkäät tehosteainetta? onko sinulle joku neulakammo?
- Anonyymi00005
En niin pelkää tehosteainetta. Se on enemmänkin muovinen osa joka käteen laitetaan ja jonka kautta aine lasketaan. En vain pidä että sellainen laitettaisiin käteen jos ei tarvitse. Se aina ehkä voi aiheuttaa huonovointisuutta ja ehkä vauroittaa sisäelintä tai elimiä ja sen jälkeen pitäisi juoda paljon että aine huuhtoutuisi pois kehosta.
- Anonyymi00006
Anonyymi00005 kirjoitti:
En niin pelkää tehosteainetta. Se on enemmänkin muovinen osa joka käteen laitetaan ja jonka kautta aine lasketaan. En vain pidä että sellainen laitettaisiin käteen jos ei tarvitse. Se aina ehkä voi aiheuttaa huonovointisuutta ja ehkä vauroittaa sisäelintä tai elimiä ja sen jälkeen pitäisi juoda paljon että aine huuhtoutuisi pois kehosta.
Eivät he laita kanyylia käteen, jos varjoainetta ei kuvauksessa tarvita.
Varjoaine on se tehosteaine, joka joskus parantaa näkyvyyttä kuvattaessa, riippuen siitä mitä halutaan kuvata. Varjoaine laitetaan verisuoneen kanyylin avulla.
Varjoaineessa on jodia, jotkut saattavat olla jodille allergisia, taitaa tosin olla harvinaisempaa.
Veden juonti kuvauksen jälkeen vaikuttaa siten, että munuaiset puhdistuvat riittävästi, jos sitä varjoainetta on laitettu.
Huono olo voi olla mahdollista kuvauksen jälkeen, jos varjoainetta on käytetty. Itselleni ei ole koskaan tullut huonoa oloa jälkeenpäin. - Anonyymi00007
Anonyymi00006 kirjoitti:
Eivät he laita kanyylia käteen, jos varjoainetta ei kuvauksessa tarvita.
Varjoaine on se tehosteaine, joka joskus parantaa näkyvyyttä kuvattaessa, riippuen siitä mitä halutaan kuvata. Varjoaine laitetaan verisuoneen kanyylin avulla.
Varjoaineessa on jodia, jotkut saattavat olla jodille allergisia, taitaa tosin olla harvinaisempaa.
Veden juonti kuvauksen jälkeen vaikuttaa siten, että munuaiset puhdistuvat riittävästi, jos sitä varjoainetta on laitettu.
Huono olo voi olla mahdollista kuvauksen jälkeen, jos varjoainetta on käytetty. Itselleni ei ole koskaan tullut huonoa oloa jälkeenpäin.Ei magneettikuvauksen tehoseaineessa ole jodia. CT kuvauksessa käytetään.
- Anonyymi00008
Anonyymi00005 kirjoitti:
Tehosteainetta käytetään yleensä seuraavissa tilanteissa:
Kasvainepäilyt: Tehosteaine kertyy herkästi mahdolliseen kasvaimeen ja tekee sen näkyväksi.
Tulehdukset ja infektiot: Esimerkiksi aivotulehdus (enkefaliitti) tai paiseet erottuvat tehosteaineen avulla.
Verisuonisairaudet: Tehosteaine auttaa havaitsemaan verisuonten poikkeavuuksia, kuten laajentumia (aneurysmia) tai aivoverenkierron häiriöitä.
MS-tauti ja muut demyelinoivat sairaudet: Aktiiviset, tulehdukselliset muutokset ("plakit") näkyvät tehosteaineella tehostuvina.
Kuinka tärkeää sulle on terveys? - Anonyymi00009
Anonyymi00007 kirjoitti:
Ei magneettikuvauksen tehoseaineessa ole jodia. CT kuvauksessa käytetään.
Olin pari vuotta sitten pään magneettikuvauksessa, ja kyllä siellä laitettiin ihan samaa ainetta suoneen, jota minulle on TT-kuvaustenkin yhteydessä laitettu.
Ikävä kyllä, sillä kertaa sain allergisen reaktion, vaikka en ollut aiemmin saanut. - Anonyymi00010
Anonyymi00009 kirjoitti:
Olin pari vuotta sitten pään magneettikuvauksessa, ja kyllä siellä laitettiin ihan samaa ainetta suoneen, jota minulle on TT-kuvaustenkin yhteydessä laitettu.
Ikävä kyllä, sillä kertaa sain allergisen reaktion, vaikka en ollut aiemmin saanut.Minulle on tehty molemmat tutkimukset tehosteaineella. Vain TT-kuvauksessa kyllä huomaa, kun jodipitoinen aine menee suoneen. Ei magneetissa. Voithan olla allerginen myös sille.
- Anonyymi00011
Anonyymi00009 kirjoitti:
Ikävä kyllä, sillä kertaa sain allergisen reaktion, vaikka en ollut aiemmin saanut.Magneettikuvauksen tehosteaineet eivät sisällä jodia.
- Anonyymi00012
Anonyymi00011 kirjoitti:
Magneettikuvauksen tehosteaineet eivät sisällä jodia.
Mitä niissä sitten on, mitä ainetta ?
- Anonyymi00013
Anonyymi00012 kirjoitti:
Mitä niissä sitten on, mitä ainetta ?
Magneettikuvauksen (MK) tehosteaineet eli varjoaineet perustuvat lähes poikkeuksetta gadolinium-nimiseen harvinaiseen maametalliin. Koska vapaa gadolinium on myrkyllistä, se on tehosteaineissa aina sidottu turvalliseen kantaja-aineeseen eli kelatoitu, jotta se poistuu elimistöstä luonnollisesti virtsan mukana. Toisin kuin röntgenkuvauksessa, magneettikuvauksen tehosteaineet eivät sisällä jodia.
Googlen hakukoneen käyttö ei ole kielletty. Mutta pääsit nyt helpommalla kun itse ei tarvitse selvittää - Anonyymi00014
Anonyymi00013 kirjoitti:
Magneettikuvauksen (MK) tehosteaineet eli varjoaineet perustuvat lähes poikkeuksetta gadolinium-nimiseen harvinaiseen maametalliin. Koska vapaa gadolinium on myrkyllistä, se on tehosteaineissa aina sidottu turvalliseen kantaja-aineeseen eli kelatoitu, jotta se poistuu elimistöstä luonnollisesti virtsan mukana. Toisin kuin röntgenkuvauksessa, magneettikuvauksen tehosteaineet eivät sisällä jodia.
Googlen hakukoneen käyttö ei ole kielletty. Mutta pääsit nyt helpommalla kun itse ei tarvitse selvittääTäytyykö sinulle vielä kertoa mitä on gadolinium
- Anonyymi00015
Anonyymi00014 kirjoitti:
Täytyykö sinulle vielä kertoa mitä on gadolinium
kerrotaan nyt varmuuden vuoksi. Gadolinium on voimakkaasti paramagneettinen aine, joka muuttaa kudosten magneettisia ominaisuuksia ja parantaa erityisesti pehmytkudosten (kuten aivojen ja nivelten) erottelukykyä.
- Anonyymi00016
Anonyymi00015 kirjoitti:
kerrotaan nyt varmuuden vuoksi. Gadolinium on voimakkaasti paramagneettinen aine, joka muuttaa kudosten magneettisia ominaisuuksia ja parantaa erityisesti pehmytkudosten (kuten aivojen ja nivelten) erottelukykyä.
Kiitos paljon näistä tiedoista.
Olisin toki ne googlestakin löytänyt etsimällä, mutta sillä hetkellä kun kysyin täällä asiaa, oli se päällimmäisenä kysymyksenä mielssä juuri silloin.
Kiitos sinun, nyt ei tarvitse katsoa muualta.
Mikään kysymys ei ole tyhmä tai turha, vain kysymällä saa tietoa asioista, jotka askarruttavat. - Anonyymi00017
Anonyymi00016 kirjoitti:
Kiitos paljon näistä tiedoista.
Olisin toki ne googlestakin löytänyt etsimällä, mutta sillä hetkellä kun kysyin täällä asiaa, oli se päällimmäisenä kysymyksenä mielssä juuri silloin.
Kiitos sinun, nyt ei tarvitse katsoa muualta.
Mikään kysymys ei ole tyhmä tai turha, vain kysymällä saa tietoa asioista, jotka askarruttavat.Itse olen henkilö joka tykkää etsiä itse tietoa ja eikä kysellä pasltoilla asiaa jonka löytää itsekin googlen hakukoneella
- Anonyymi00018
Anonyymi00017 kirjoitti:
Itse olen henkilö joka tykkää etsiä itse tietoa ja eikä kysellä pasltoilla asiaa jonka löytää itsekin googlen hakukoneella
No hyvä että itse tiedät. Tiedä myös se, että jokainen ei ole kuten sinä itse.
- Anonyymi00020
Anonyymi00018 kirjoitti:
No hyvä että itse tiedät. Tiedä myös se, että jokainen ei ole kuten sinä itse.
Onko sinulla jotain muuta jota haluisit kysyä niin voin googlesta hakea sulle vastaukset
- Anonyymi00021
Anonyymi00017 kirjoitti:
Itse olen henkilö joka tykkää etsiä itse tietoa ja eikä kysellä pasltoilla asiaa jonka löytää itsekin googlen hakukoneella
Tiedon etsintä googlettamalla vaatii pirusti kriittisyyttä.
Varsinkin terveysasioissa.
Itselläni on vaikka minkälaisia tuki ja liikuntaelinvaivoja sekä astma.
Olen etsinyt googlella oireisiin sopivia sairauksia mutta todella kriittisesti ja monesti en ole löytänyt selitystä.
Selitys on sitten löytynyt tutkimuksissa.
Minun periaate on se että etsin yhteensopovuuksien lisäksi myös niitä ei yhteensopivuuksia, jos löytyy ei sopivuuksia niin silloin googlediaknosi ei ole ollenkaan varma.
Toisille riittää yksi yhteensopivuus ja he ovat varmoja että heillä on juuri se ensimmäinen sairaus jota google ehdottaa. - Anonyymi00022
Anonyymi00020 kirjoitti:
Onko sinulla jotain muuta jota haluisit kysyä niin voin googlesta hakea sulle vastaukset
Paljon kiitoksia tarjouksestasi, mutta kykenen kyllä ihan itsekin.
Toivottavasti sinulle tuli nyt parempi olla, kun pääsit vielä "vattuilemaan".
Mukavaa alkavaa viikonloppua! ( Muista yrittää olla ihminen ihmisille, niin on itselläsikin parempi olla.) - Anonyymi00023
Anonyymi00021 kirjoitti:
Tiedon etsintä googlettamalla vaatii pirusti kriittisyyttä.
Varsinkin terveysasioissa.
Itselläni on vaikka minkälaisia tuki ja liikuntaelinvaivoja sekä astma.
Olen etsinyt googlella oireisiin sopivia sairauksia mutta todella kriittisesti ja monesti en ole löytänyt selitystä.
Selitys on sitten löytynyt tutkimuksissa.
Minun periaate on se että etsin yhteensopovuuksien lisäksi myös niitä ei yhteensopivuuksia, jos löytyy ei sopivuuksia niin silloin googlediaknosi ei ole ollenkaan varma.
Toisille riittää yksi yhteensopivuus ja he ovat varmoja että heillä on juuri se ensimmäinen sairaus jota google ehdottaa.Jos esim käypähoitosuunnitelmaan usko niin on niin surullista koska terveydenhuollon pitäisi noudattaa käypähoitosuunnitelmaa ja sen takia ihmiset ei luota edes käypähoitosuunnitelmaan joka on luettavissa eri diagnooseista erikseen.
- Anonyymi00024
Anonyymi00022 kirjoitti:
Paljon kiitoksia tarjouksestasi, mutta kykenen kyllä ihan itsekin.
Toivottavasti sinulle tuli nyt parempi olla, kun pääsit vielä "vattuilemaan".
Mukavaa alkavaa viikonloppua! ( Muista yrittää olla ihminen ihmisille, niin on itselläsikin parempi olla.)En minä vittuile mutta tuon tiedon etsimiseen menee pari sekunttia. Mutta jos on aikaa tunti ja päivä tolkulla odottaa vastausta suomi24 palstalla nii toki niin saa tehdä,kun se vastauksen saa sekunnissa.
- Anonyymi00019
Oletan, että aloittaja kävi jo kuvissa, ja kehtaan kertoa oman kokemukseni.
13 vuotta sitten olin pään magneetissa, ja en ilman unilääkettä saisi tehtyä samaa uudelleen, olin saanut rauhoittavankin ennen tuota. Radio soi, ja hakkasin jaloilla sitä osaa alustasta, joka ei ollut kuvattuna jo pitkän tovin oltuani laitteessa, kun alkoi olla jo vaikeaa olla paikoillaan, muistelen käsilläni puristaneeni kaiteita? Ja miksi pitää mennä koko kropalla pää ensin tuohon laitteeseen? Miksei voi olla pää ulkoreunalla? Oli mulle kamala kokemus, sain tuosta ahtaan paikan kammon, en voi liikkua enää hisseilläkään.
Vuosi sitten pään TT-kuvissa alkoi myös ahdistaa, vaikka vain pään yli se kuvauslaite kulkikin, oli vaikea kestää olla paikoillaan, koko vartalo meinasi alkaa täristä samasta pelosta kuin minkä pään magneettikuvaus aiheutti sen yli kymmenen vuotta sitten, vaikka aika maaten oli huomattavasti lyhyempi eikä koko kroppa ollut suljettuna isoon putkeen. Ei varmaan kukaan tällaista halua tietää kysyessään toimeenpiteestä, ja siksi vasta nyt laitoinkin, ja ehkä joku saa tämän kautta pyydettyä myös jonkinnäköisen toimivan rauhoituksen, ettei panikoi (tai paremman kuin minä pään kuviin sain aikoinaan).- Anonyymi00025
No löytyikö magneettikuvista mitään poikkeavaa? Ennen ekaa magnettikuvausta elämäsi oli hyvää ja voit hyvin mutta mageneettikuvaus pilasi sun elämän . Sairastuit magneettikuvauksesta?
- Anonyymi00026
Anonyymi00025 kirjoitti:
No löytyikö magneettikuvista mitään poikkeavaa? Ennen ekaa magnettikuvausta elämäsi oli hyvää ja voit hyvin mutta mageneettikuvaus pilasi sun elämän . Sairastuit magneettikuvauksesta?
Häh?
- Anonyymi00027
Anonyymi00026 kirjoitti:
Häh?
"sain tuosta ahtaan paikan kammon, en voi liikkua enää hisseilläkään."
- Anonyymi00028
Anonyymi00027 kirjoitti:
"sain tuosta ahtaan paikan kammon, en voi liikkua enää hisseilläkään."
Onko sulla ongelma luetun ymmärryksessä? Ylipäänsä ahtaan paikan kammosta kyse.
- Anonyymi00030
Anonyymi00028 kirjoitti:
Onko sulla ongelma luetun ymmärryksessä? Ylipäänsä ahtaan paikan kammosta kyse.
Juuri niin ja on surullista koska et voi liikkua esim bussilla ja junalla. Sinulla ei ollut ennen magneettikuvausta ahtaan paikan kammoa?Ahtaan paikan kammo (klaustrofobia) voi aiheuttaa julkisissa liikennevälineissä voimakasta ahdistusta, sillä tila on ahdas, poistuminen on kesken matkan rajoitettu ja tilanteessa voi olla ihmismassoja.
- Anonyymi00029
Magneettikuvaus voi olla vaikea paikka sellaisille, jotka kärsivät ahtaan paikan kammosta.
Siellä putkessa maatessa on kädessä kuitenkin joku sellainen pallo, jota voi puristaa, jos tulee ylitsepääsemättömän vaikea ahdistus. Ammattilaiset siitä tietävät, ettei kaikki ole hyvin.
On siinä putkessa se hyvä puoli, että se on kuitenkin molemmista päistä auki. Olisi kamalampaa, jos se olisi toisesta päästä ummessa ja auki vain toisesta päästä. Eihän sellaiseen haluaisi kukaan "sukeltaa".- Anonyymi00031
Kyllä. Mutta minä ajattelin että hänelle tuli ahtaanpaikan kammo magnettikuvauksen jälkeen ." Oli mulle kamala kokemus, sain tuosta ahtaan paikan kammon, en voi liikkua enää hisseilläkään."
- Anonyymi00032
Eikö ihminen voi ajatella että kuvaus tehdään sen henkilön terveyden takia. Eikö ihminen kestä tutkimuksia edes oman terveyden vuoksi? on tutkimuksia jotka tuntuu epämiellyttäviltä mutta niihin ei kuole.
- Anonyymi00033
Anonyymi00031 kirjoitti:
Kyllä. Mutta minä ajattelin että hänelle tuli ahtaanpaikan kammo magnettikuvauksen jälkeen ." Oli mulle kamala kokemus, sain tuosta ahtaan paikan kammon, en voi liikkua enää hisseilläkään."
Jos on elämänsä ensimmäistä kertaa ollut magneettikuvauksessa, on ihan mahdollista, että tilanne voi olla hyvinkin ahdistava, ja saattaahan siitä seurata ahtaan paikan kammo, jos ihminen on herkkä.
Tuskin mitään kohtaan tulee jotain kammoa tai pelkoa, jos ei ole koskaan kokenut mitään tilannetta ikäväksi, pelottavaksi tai ahdistavaksi.
Eikä pelkästään tilanteet ole ahdistavia, väkivallan uhriksi joutuminen, vaarallinen tai pelottava tilanne maalla, merellä tai ilmassa, nuo ovat tilanteita.
Kun taas vaikka jonkun aggressiivisen eläimen kohtaaminen, esim. koiran puremaksi joutuminen, voi saada kammon tai pelon aikaan kyseistä eläintä kohtaan.
On paljon erilaisia asioita, jotka voivat saada jonkun kammon tai pelon aikaan.
Jostainhan se kammo ja pelkokin yleensä alkaa, ne eivät ole ihmisellä synnynnäisiä. - Anonyymi00034
Anonyymi00032 kirjoitti:
Eikö ihminen voi ajatella että kuvaus tehdään sen henkilön terveyden takia. Eikö ihminen kestä tutkimuksia edes oman terveyden vuoksi? on tutkimuksia jotka tuntuu epämiellyttäviltä mutta niihin ei kuole.
Se on täysin totta, että ei tutkimuksiin yleensä kuole.
Mutta olemme erilaisia, ja jotkut voivat kokea tilanteet pelottavina ja ahdistavina, vaikka sinä tai minä emme niin kokisikaan.
Ei voi sanoa, jos jokin on itsestä helppo juttu, että se olisi muistakin yhtä helppoa. Se on sitä erilaisuutta, ja on hyvä ymmärtää, että ihmiset kokevat asioita eri tavoilla. - Anonyymi00035
Anonyymi00033 kirjoitti:
Jos on elämänsä ensimmäistä kertaa ollut magneettikuvauksessa, on ihan mahdollista, että tilanne voi olla hyvinkin ahdistava, ja saattaahan siitä seurata ahtaan paikan kammo, jos ihminen on herkkä.
Tuskin mitään kohtaan tulee jotain kammoa tai pelkoa, jos ei ole koskaan kokenut mitään tilannetta ikäväksi, pelottavaksi tai ahdistavaksi.
Eikä pelkästään tilanteet ole ahdistavia, väkivallan uhriksi joutuminen, vaarallinen tai pelottava tilanne maalla, merellä tai ilmassa, nuo ovat tilanteita.
Kun taas vaikka jonkun aggressiivisen eläimen kohtaaminen, esim. koiran puremaksi joutuminen, voi saada kammon tai pelon aikaan kyseistä eläintä kohtaan.
Jostainhan se kammo ja pelkokin yleensä alkaa, ne eivät ole ihmisellä synnynnäisiä.Hän kirjoittaa ettei ENÄÄ voi liikkua hissilläkään. Hän on siis voinut liikkua hissillä aikasemmin kun ei ole ollut ahtaan paikan kammoa. Miksi hän kirjoitta ENÄÄ jos hänellä on ollut kammoa ennen magneettikuvausta.
- Anonyymi00036
Anonyymi00034 kirjoitti:
Mutta olemme erilaisia, ja jotkut voivat kokea tilanteet pelottavina ja ahdistavina, vaikka sinä tai minä emme niin kokisikaan.
Ei voi sanoa, jos jokin on itsestä helppo juttu, että se olisi muistakin yhtä helppoa. Se on sitä erilaisuutta, ja on hyvä ymmärtää, että ihmiset kokevat asioita eri tavoilla.Voisko sille pelolle tehdä jotain? Esim junassa ja bussissa matkustaminen ei ole mahdollista tuossa pelossa. Niin siksi mietin että henkilö ei voi enää matkustaa edes paikallisbussilla tuon kammon takia. Ihminen välttelee busseja, takseja, henkilöautoja ym ahtaita tiloja
- Anonyymi00037
Anonyymi00034 kirjoitti:
Ei voi sanoa, jos jokin on itsestä helppo juttu, että se olisi muistakin yhtä helppoa. Se on sitä erilaisuutta, ja on hyvä ymmärtää, että ihmiset kokevat asioita eri tavoilla.Magneettikuvauslaite pelottaa eikä esim ne oireet jonka takia magneettikuvaukseen on päätytty?Tai diagnoosi? Se on hienoa ettei makdollinen sairaus ahdista ja pelota vaan se tutkimus
- Anonyymi00038
Anonyymi00033 kirjoitti:
Jostainhan se kammo ja pelkokin yleensä alkaa, ne eivät ole ihmisellä synnynnäisiä.Onhan uutisoitu että eräällä miehellä oli niin paha ahtaanpaikan kammo että piti nukuttaa ja kuoli magneettikuvauksessa.
- Anonyymi00039
Anonyymi00035 kirjoitti:
Hän kirjoittaa ettei ENÄÄ voi liikkua hissilläkään. Hän on siis voinut liikkua hissillä aikasemmin kun ei ole ollut ahtaan paikan kammoa. Miksi hän kirjoitta ENÄÄ jos hänellä on ollut kammoa ennen magneettikuvausta.
Jos hän ei enää pysty liikkumaan hissillä, se tarkoittaa, että aiemmin on pystynyt.
Eli kuvaus on jättänyt ahtaan paikan kammon, joka estää nykyään myös hissillä kulkemisen.
Mikä tuossa on vaikeaa ymmärtää ?
Jos sanoo, ettei enää pysty jotain, se tarkoittaa juuri sitä, että aiemmin on pystynyt. - Anonyymi00040
Anonyymi00037 kirjoitti:
Magneettikuvauslaite pelottaa eikä esim ne oireet jonka takia magneettikuvaukseen on päätytty?Tai diagnoosi? Se on hienoa ettei makdollinen sairaus ahdista ja pelota vaan se tutkimus
Älä ala saivartelemaan. Varmasti ymmärrät kerrotun asian ?
- Anonyymi00041
Anonyymi00039 kirjoitti:
Jos hän ei enää pysty liikkumaan hissillä, se tarkoittaa, että aiemmin on pystynyt.
Eli kuvaus on jättänyt ahtaan paikan kammon, joka estää nykyään myös hissillä kulkemisen.
Mikä tuossa on vaikeaa ymmärtää ?
Jos sanoo, ettei enää pysty jotain, se tarkoittaa juuri sitä, että aiemmin on pystynyt.Jos on ahtaampaikan kammo niin hän ei pysty myöskään liikkumaan bussilla,junalla,autolla. Vai eikö se ahtaanpaikan kammo koskekaan muita paikkoja kuin hissiä?
Pelko laukeaa yleisimmin seuraavissa paikoissa:
Pienet kulkuneuvot: Hissit, lentokoneet, junat ja metrot.
Ahtaat huoneet: Ikkunattomat tilat, pienet pukukopit ja julkiset vessat.
Kapeat käytävät ja tunnelit
Väkijoukot: Ahtaat paikat, joissa on vaikea liikkua vapaasti tai poistua nopeasti.
Näiden takia elämä on paljon vaikeampaa kuin ennen. - Anonyymi00042
Anonyymi00041 kirjoitti:
Jos on ahtaampaikan kammo niin hän ei pysty myöskään liikkumaan bussilla,junalla,autolla. Vai eikö se ahtaanpaikan kammo koskekaan muita paikkoja kuin hissiä?
Pelko laukeaa yleisimmin seuraavissa paikoissa:
Pienet kulkuneuvot: Hissit, lentokoneet, junat ja metrot.
Ahtaat huoneet: Ikkunattomat tilat, pienet pukukopit ja julkiset vessat.
Kapeat käytävät ja tunnelit
Väkijoukot: Ahtaat paikat, joissa on vaikea liikkua vapaasti tai poistua nopeasti.
Näiden takia elämä on paljon vaikeampaa kuin ennen.Juu, pelko voi laueta noissa paikoissa, tai sitten vain joissain noista.
On yksilöllistä, mikä ketäkin ahdistaa ja missä.
Ahtaan paikan kammo tulee yleensä jossain pienemmässä, suljetummassa paikassa, josta on kenties hankalampaa päästä ulos. Pieni ahdas tila voi ahdistaa tai pelottaa.
Liikennevälineet, junat, metrot, ym. on isompia tiloja, joissa mahtuu liikkumaan, asemalla pääsee ulos. Jos tuollaisissa pelottaa tai ahdistaa, se voi johtua ennemminkin paniikkihäiriöstä, sosiaalisten tilanteiden pelosta kuin ahtaan paikan kammosta.
Lentopelko johtuu ehkäpä isoimmaksi osaksi siitä, kun lentokoneessa oleva ihminen menettää hallinnan tunteen. Lentokoneessa ollessa ihminen ei voi itse hallita tilanteita, vaan siellä ollaan täysin muiden armoilla, lentäjän, purserin, ym. Ei voi itse lentää eikä ohjata konetta, vaan muut tekevät sen. - Anonyymi00043
Anonyymi00042 kirjoitti:
Juu, pelko voi laueta noissa paikoissa, tai sitten vain joissain noista.
On yksilöllistä, mikä ketäkin ahdistaa ja missä.
Ahtaan paikan kammo tulee yleensä jossain pienemmässä, suljetummassa paikassa, josta on kenties hankalampaa päästä ulos. Pieni ahdas tila voi ahdistaa tai pelottaa.
Liikennevälineet, junat, metrot, ym. on isompia tiloja, joissa mahtuu liikkumaan, asemalla pääsee ulos. Jos tuollaisissa pelottaa tai ahdistaa, se voi johtua ennemminkin paniikkihäiriöstä, sosiaalisten tilanteiden pelosta kuin ahtaan paikan kammosta.
Lentopelko johtuu ehkäpä isoimmaksi osaksi siitä, kun lentokoneessa oleva ihminen menettää hallinnan tunteen. Lentokoneessa ollessa ihminen ei voi itse hallita tilanteita, vaan siellä ollaan täysin muiden armoilla, lentäjän, purserin, ym. Ei voi itse lentää eikä ohjata konetta, vaan muut tekevät sen.Miksi ei hae apua jos pelko rajoittaa elämää? Ahtaanpaikan kammoon voidaaan käyttää lääkkeitä hillitsemään oireita mutta nähtävästi ne lääkkeet ei ole tehokkaita jos hissiin ei pysty menee senkään jälkeen.
- Anonyymi00044
Onko altistushoitoa kokeiltu.
Hissiesimerkissä altistushoito voisi yksinkertaistetusti edetä niin, että ensin klaustrofobiasta kärsivä piipahtaa hississä niin, että ovet pysyvät auki. Seuraavaksi suljetaan hetkeksi ovet, mutta ei vielä liikuta. Myöhemmin matkustetaan yksi kerrosväli ja sen jälkeen useampi.
Hyvin voimakkaasti pelkäävän altistaminen voitaisiin aloittaa myös niin, että hän ensin altistuu vain mielikuvissaan tai katsoo, kun joku toinen altistetaan.
Monesti altistushoitoon yhdistetään kognitiivinen käyttäytymisterapia, sillä näiden kahden on havaittu tukevan hyvin toisiaan.
Rauhoittavia lääkkeitä saatetaan määrätä klaustrofobiaan ja muihin pelkoihin käytettäväksi lyhytaikaisesti tilanteissa, joissa pelon kohteen välttäminen ei ole mahdollista. - Anonyymi00045
Aloittaja täällä. Magneettikuvaus tehdään siksi että voidaan poissulkea se ettei jokin kuvauksessa näkyvä aiheuttaisi psykoottista häiriötä. En edes ole varma onko minulla psykoottista häiriötä. Sen vuoksi hieman epäilevä olo edes mennä tutkimukseen.
- Anonyymi00046
Jos ilmaseksi pääset niin käytä tutkimus kokemuksena jos tunnet itsesi terveeksi.
- Anonyymi00047
Tuskin lääkäri huvikseen terveen ihmisen pistää magneettikuvaukseen.Lääkäri on nähnyt että kuvaus on aiheellinen.
- Anonyymi00048
Kuvauksellahan se juuri selviää, onko siellä päässä jotain, joka psykoottista häiriötä aiheuttaisi. Ainakin sulkevat pois, jos ei mitään löydy.
Onhan se hyvä, että tutkitaan kunnolla ennen kuin aletaan "hulluksi" väittämään.
Jos kuvauksessa ei ilmene aihetta, niin kai sitten tutkivat, mistä epäilty häiriö voisi johtua. Ihmisellä voi olla kaikenlaista ongelmaa psyyken kanssa, vaikka kuvausten perusteella ei näkyisikään mitään.
On myös aivosairauksia, jotka voivat haitata psyyken toimintaa, muistisairaus, aivokasvaimet, tms. Kuvauksella voidaan sulkea ainakin ikävimmät vaihtoehdot pois.
Mene ihan reippain mielin, kun on mahdollisuus kerran mennä. Ota se kokemuksena.
Samalla selviää, ettei se tutkimus aivan kamala olekaan. - Anonyymi00049
Miksi olet ylipäänsä mennyt lääkäriin jos tunnet itsesi terveeksi?
- Anonyymi00050
Anonyymi00049 kirjoitti:
Miksi olet ylipäänsä mennyt lääkäriin jos tunnet itsesi terveeksi?
Siis se on kelan kuntoutusterapian arvioinnissa selvinnyt että heidän mielestä minulla olisi psykoottinen häiriö. En ole täysin varma onko. Voi mennä väärin nämä mielenterveysdiagnoosit.
- Anonyymi00051
Anonyymi00050 kirjoitti:
Siis se on kelan kuntoutusterapian arvioinnissa selvinnyt että heidän mielestä minulla olisi psykoottinen häiriö. En ole täysin varma onko. Voi mennä väärin nämä mielenterveysdiagnoosit.
Ja sinä voit hyvin. Ei ole vaikeuksia arjessa ja elämässä? Tunnetko itsesi terveeksi ja hyvinvoivaks?
- Anonyymi00052
Anonyymi00051 kirjoitti:
Ja sinä voit hyvin. Ei ole vaikeuksia arjessa ja elämässä? Tunnetko itsesi terveeksi ja hyvinvoivaks?
Kieltämättä vähän ristiriitaiselta tuntuu. Mutta muuten kannattaa noi tutkimukset ottaa niinku neljäkasi kirjoitti. Liikaahan tässä maassa on sitä ettei puututa ollenkaan tai tarpeeksi ja ajoissa!
Jos kuvissa ei näy mitään eikä selviä psyyken oireita, sitten voi miettiä vaikka eri hormoneita ja vitamiineja (ellei jo ole), koska monet aiheuttaa myös psyykkistyylisiä oireita.
Normaali kuvaus ei sinänsä kerro hermojen toiminnasta, mutta itse uskon pieniä muutoksia ainakin olevan, jos merkittäviä oireita, koska mri päästään kumminkin noin millin tarkkuuteen. Muistelen myös lukeneeni, että käytännössä näin usein mutta nuo toiminnalliset muutokset ei eli ei esim. reaktiiviset psyyken muutokset, joita lienee itsellä kuin myös hormonaalisia mutta myös hypotalamus-peräisiä (jossa varmasti vikaa). Mulla ei esim. limbisessä järjestelmässä eikä otsalohkoissa näkynyt mitää. Muualla kyllä mm. hypotalamus joka säätää vaikka mitä. Tosin se kuvauslaite oli vähän vanha jo.
Monisairas - Anonyymi00053
Anonyymi00052 kirjoitti:
Kieltämättä vähän ristiriitaiselta tuntuu. Mutta muuten kannattaa noi tutkimukset ottaa niinku neljäkasi kirjoitti. Liikaahan tässä maassa on sitä ettei puututa ollenkaan tai tarpeeksi ja ajoissa!
Jos kuvissa ei näy mitään eikä selviä psyyken oireita, sitten voi miettiä vaikka eri hormoneita ja vitamiineja (ellei jo ole), koska monet aiheuttaa myös psyykkistyylisiä oireita.
Normaali kuvaus ei sinänsä kerro hermojen toiminnasta, mutta itse uskon pieniä muutoksia ainakin olevan, jos merkittäviä oireita, koska mri päästään kumminkin noin millin tarkkuuteen. Muistelen myös lukeneeni, että käytännössä näin usein mutta nuo toiminnalliset muutokset ei eli ei esim. reaktiiviset psyyken muutokset, joita lienee itsellä kuin myös hormonaalisia mutta myös hypotalamus-peräisiä (jossa varmasti vikaa). Mulla ei esim. limbisessä järjestelmässä eikä otsalohkoissa näkynyt mitää. Muualla kyllä mm. hypotalamus joka säätää vaikka mitä. Tosin se kuvauslaite oli vähän vanha jo.
MonisairasEi lääkäri laita ihmistä magneettikuvaukseen jos henkilö voi hyvin ja hänellä ei ole oireita, vaikeuksia,ongelmia? Miksi oireeton henkilö pitäis magneettikuvaukseen laittaa?
- Anonyymi00054
Anonyymi00053 kirjoitti:
Ei lääkäri laita ihmistä magneettikuvaukseen jos henkilö voi hyvin ja hänellä ei ole oireita, vaikeuksia,ongelmia? Miksi oireeton henkilö pitäis magneettikuvaukseen laittaa?
Joo, kyllä tietty jotain pitää olla, en tiedä mikä ajatusvirhe 😊😲
Aloittaja ei ole oireista oikein mitään kertonutkaan.
Näillä sivuilla on ollu hyvin lieväoireisia, joita on tutkittu kattavastikin. Ovat kertoneet ettei oireet haittaa elämää ja diagnoosi vähön niinku sattumalöydös. Näin esim. joidenkin MS-diagnoosien kanssa.
Näinhän se meneekin ideaalitilanteessa niin ei pääse suotta paheneen, mutta välillä ihmetyttää miten ovat onnistuneet saamaan tutkimukset, kun välttämättä ei saa edes rahalla yksityiseltä. Käytännössä kaikkiin hormoneihion ja vitamiineihin liittyy pysyväisvaikutuksia, on myös itsellä jotain ja hermoissa. Tästä suurkiitos erityisesti TYKS mutta muutakin, ja on ns. pesty kädetkin täydellisesti🤬
Monisairas - Anonyymi00055
Anonyymi00054 kirjoitti:
Näillä sivuilla on ollu hyvin lieväoireisia, joita on tutkittu kattavastikin. Ovat kertoneet ettei oireet haittaa elämää ja diagnoosi vähön niinku sattumalöydös. Näin esim. joidenkin MS-diagnoosien kanssa.
Näinhän se meneekin ideaalitilanteessa niin ei pääse suotta paheneen, mutta välillä ihmetyttää miten ovat onnistuneet saamaan tutkimukset, kun välttämättä ei saa edes rahalla yksityiseltä. Käytännössä kaikkiin hormoneihion ja vitamiineihin liittyy pysyväisvaikutuksia, on myös itsellä jotain ja hermoissa. Tästä suurkiitos erityisesti TYKS mutta muutakin, ja on ns. pesty kädetkin täydellisesti🤬
MonisairasKun hänelle on annettu psykoottisen häiriön diagnoosi niin ei kait sitä tosta vaan anneta jos voi hyvin ja ei ole oireita jotka viittaa psykoottisuuteen. Kyllä hänen potilaskertomukseen on varmasti kirjattu oireet ja miten häiriö ilmenee.
- Anonyymi00056
Anonyymi00054 kirjoitti:
MonisairasSe pahin kokonaisuus mitä epäilen tyks:ssä tehdyksi, on epäilys hypotalamuksen pysyvästä vahingoittamisesta sekä diabetes insipiduksen täydellisestä ryssimisestä. Näin tehtiin myös kilpparin suhteen mutta tää ei niin paha. Pidettiin mm. kehityshäiriönä ja jonain epäm. psyykkisenä mutta jokainen ymmärtää miten pöhköö ajattelua semmonen on. Näitä manintoja ja oireita ei kirjattu kuin vähän mutta sittemmin nekin paperit on hävitetty. Miksi jos vilpittömässä mielessä toimittu ja tehty parhaansa...?
Laitan vähän tarkemmin mahdollisimman lyhyesti mutta en kilpparista kuin maininnan, että jäi pysyvä kuulonalenema joka me haittaa kumminka normi arjessa. Se on varmastio autoimmuuni.
Hypotalamuksen tehtävät ylimalkaan: https://fi.wikipedia.org/wiki/Hypotalamus
Ihan kaikkia vikoja ei ole mutta monia on ja eräs keskeisimpiä on diabetes insipidus joka komplisoitui pahasti. On omiaan aiheuttamaan pysyviä hermostollisia haittoja, jos elimistö pääsee kuivuun (kv. aineiston mukaan jo kerta voi riittää eikä tartte taju lähtee), ihan kutenn sokeritaudissa vaikkei siihen liitykään, mutta jokainen ymmärtää mihin viittaa diabetes. Huono nestetasapaino voi vaurioittaa myös selkäytimen toimintaa ja se on sattumaa miten kelläkin. Hankalia toimintakyvyn rajoitteita mutta ennen kaikkea sosiaalisesti. Osa on sanonut että vain kädellä ja jalalla on merkitystä, on mutta ei likikään niin paljon, kun liikkuun pääse eri välineillä ja digistä iso apu
Erään anestesian jälkeen pian tuli ensimmäisiä merkkejä, jotka viittas sokeritautiin mutta sitä ei ollut. Tässä anestesiassa oli jotain ongelmaa, mä muistan miten oli poikkeuksellisen tokkurainen ja mulle mainittiin joistain isoista haasteista.Kv. aineiston mukaan jo sekunnin hapenpuute (ehkä ollu anestesiassa?) riittä viemää hypotalamuksen nekroosiin ja siten vaurioittaan pysyvästi! Sitten mä muistan sellaset oudot jalkatuntemukset, mutta en tiedä on ollu selkäydinpuudutus (tehdään kuulemma myös kevytnukutus ja selkäpuudutus). Mitään edellä mainittua ei ole kirjattu tuolloin eikä myöhemmin
Tätä ennen oli muistaakseni suht samoihin aikoihin eräs liukastuminen (ei omaa myötävaikutuista) ja selän retkahdus&päätälli. En muista, että heti olis tullu pahempaa selkä-ja pääoiretta (1. 3 päätällistä; ei ole omaa syytä). Mutta tyypillinen diffuusi aivovamma (dai), jonka yksi ainoa neurologi kirjasi myöhemmin, tulee harvoin heti, vaan kuukausien viiveellä. Neurologi kirjasi dai:n ja maininnan cauda-tyyppisestä selkäoireesta mutta ei tapahtumakuvauksia.
Näitä ei siis ole muuten kirjattu, eikä muitakaan myöhemmion tulleita. Tätä myöten tietysti sitten tuli myös hankalia psyykenoireita, kenties osa hypot.peräisiä mutta ennen muuta niitä tavallisia jne jne. Jos oltais vilpittömässä mielessä, oireet lukisi kunnolla paperissa eikä "kehityshäiriötkään" voi kadota ykskaks eli asennevikaa ja hölmöilyä, minkä vuoksi päätetty ns. hävittää todisteet Nyt kyseessä siis hyvin monimutkainen ongelmavyyhti kokonaisuutena.
Monisairas - Anonyymi00059
Anonyymi00056 kirjoitti:
Se pahin kokonaisuus mitä epäilen tyks:ssä tehdyksi, on epäilys hypotalamuksen pysyvästä vahingoittamisesta sekä diabetes insipiduksen täydellisestä ryssimisestä. Näin tehtiin myös kilpparin suhteen mutta tää ei niin paha. Pidettiin mm. kehityshäiriönä ja jonain epäm. psyykkisenä mutta jokainen ymmärtää miten pöhköö ajattelua semmonen on. Näitä manintoja ja oireita ei kirjattu kuin vähän mutta sittemmin nekin paperit on hävitetty. Miksi jos vilpittömässä mielessä toimittu ja tehty parhaansa...?
Laitan vähän tarkemmin mahdollisimman lyhyesti mutta en kilpparista kuin maininnan, että jäi pysyvä kuulonalenema joka me haittaa kumminka normi arjessa. Se on varmastio autoimmuuni.
Hypotalamuksen tehtävät ylimalkaan: https://fi.wikipedia.org/wiki/Hypotalamus
Ihan kaikkia vikoja ei ole mutta monia on ja eräs keskeisimpiä on diabetes insipidus joka komplisoitui pahasti. On omiaan aiheuttamaan pysyviä hermostollisia haittoja, jos elimistö pääsee kuivuun (kv. aineiston mukaan jo kerta voi riittää eikä tartte taju lähtee), ihan kutenn sokeritaudissa vaikkei siihen liitykään, mutta jokainen ymmärtää mihin viittaa diabetes. Huono nestetasapaino voi vaurioittaa myös selkäytimen toimintaa ja se on sattumaa miten kelläkin. Hankalia toimintakyvyn rajoitteita mutta ennen kaikkea sosiaalisesti. Osa on sanonut että vain kädellä ja jalalla on merkitystä, on mutta ei likikään niin paljon, kun liikkuun pääse eri välineillä ja digistä iso apu
Erään anestesian jälkeen pian tuli ensimmäisiä merkkejä, jotka viittas sokeritautiin mutta sitä ei ollut. Tässä anestesiassa oli jotain ongelmaa, mä muistan miten oli poikkeuksellisen tokkurainen ja mulle mainittiin joistain isoista haasteista.Kv. aineiston mukaan jo sekunnin hapenpuute (ehkä ollu anestesiassa?) riittä viemää hypotalamuksen nekroosiin ja siten vaurioittaan pysyvästi! Sitten mä muistan sellaset oudot jalkatuntemukset, mutta en tiedä on ollu selkäydinpuudutus (tehdään kuulemma myös kevytnukutus ja selkäpuudutus). Mitään edellä mainittua ei ole kirjattu tuolloin eikä myöhemmin
Tätä ennen oli muistaakseni suht samoihin aikoihin eräs liukastuminen (ei omaa myötävaikutuista) ja selän retkahdus&päätälli. En muista, että heti olis tullu pahempaa selkä-ja pääoiretta (1. 3 päätällistä; ei ole omaa syytä). Mutta tyypillinen diffuusi aivovamma (dai), jonka yksi ainoa neurologi kirjasi myöhemmin, tulee harvoin heti, vaan kuukausien viiveellä. Neurologi kirjasi dai:n ja maininnan cauda-tyyppisestä selkäoireesta mutta ei tapahtumakuvauksia.
Näitä ei siis ole muuten kirjattu, eikä muitakaan myöhemmion tulleita. Tätä myöten tietysti sitten tuli myös hankalia psyykenoireita, kenties osa hypot.peräisiä mutta ennen muuta niitä tavallisia jne jne. Jos oltais vilpittömässä mielessä, oireet lukisi kunnolla paperissa eikä "kehityshäiriötkään" voi kadota ykskaks eli asennevikaa ja hölmöilyä, minkä vuoksi päätetty ns. hävittää todisteet Nyt kyseessä siis hyvin monimutkainen ongelmavyyhti kokonaisuutena.
MonisairasKiva kun vastasit hänen puolesta jolla on psykoottinen häiriö todettu. En tiedä miten sinun sairaushistoria liittyy hänen psykoottisen häiriön diagnosoiniin. Hän ei ole puhunut muista sairauksista tai diagnooseista. Jos hänellä olis ms-tauti niin aiheuttaako se psykoottisuutta?
- Anonyymi00063
Anonyymi00053 kirjoitti:
Ei lääkäri laita ihmistä magneettikuvaukseen jos henkilö voi hyvin ja hänellä ei ole oireita, vaikeuksia,ongelmia? Miksi oireeton henkilö pitäis magneettikuvaukseen laittaa?
oisko niin että kaikki oireet ei aina tunnu niin voimakkaasti ku voi salakavalasti sairaus iskeä??
- Anonyymi00064
Anonyymi00052 kirjoitti:
Monisairastuttua sairaanhoidossa julkisella puolella ettei puututa ajoissa. Tuntuu jopa ettei ne usko että pompottelevat ja naapurin ukkoakin 3 kertaa pomputelleet ja hoitaja meinasi ettei ole mitään ettei uskonut edes naapurin ukkelin oireita vaikka tekee melkein kuolemaa.
Julkinen sairaanhoito= turhauttavaa. Pitkät jonot ja paljon potilaita että kaipa siitä johtuvaa mut joskus tuntuu ihan oikeasti ettei ne välitä. - Anonyymi00065
Anonyymi00063 kirjoitti:
oisko niin että kaikki oireet ei aina tunnu niin voimakkaasti ku voi salakavalasti sairaus iskeä??
Psykiatrian puolella saatetaan otattaa magneettikuvat, juurikin ehkä sen takia, tutkitaan johtuvatko psyykkiset oireet mahdollisesti ongelmasta aivoissa, eikä varsinaisesti psyykestä.
Mielentilatutkimuksessa, sen aikana, otetaan potilailta pään magneettikuva. Se kuuluu tutkimukseen, kun selvittävät kaiken tosi laajasti.
Kauan sitten oli otettu kuulemma selkäydinpunktiokin mielentilatutkimuksessa. Onneksi siitä on luovuttu jo aikoinaan. - Anonyymi00067
Anonyymi00063 kirjoitti:
Jos on saanut psyykoottisen häiriön diagnoosin ennen kuvausta niin kai se oireita aiheuttaa jos diagnoosin on saanut. Ei tuollaista diagnoosia saa jos on todellisuudentajuinen. Mutta eihän psykoottinen tiedä aina olevansa psykoottinen. Kyllä lääkäri varmasti puheista ja käyttäytymisestä huomaa onko henkilö psykoottinen.
- Anonyymi00057
Jos on ahtaanpaikan kammoa, niin ei tule onnistumaan. Itselläkin yritetty, ei toimi. Ei vaan pysty.
- Anonyymi00058
Eikö magneettikuvauksessa ole myös sellainen laite jossa voisi istua. Miksi kaikki mri laitteet ei voisi olla sellaisia.
- Anonyymi00060
Anonyymi00058 kirjoitti:
Eikö magneettikuvauksessa ole myös sellainen laite jossa voisi istua. Miksi kaikki mri laitteet ei voisi olla sellaisia.
En ole koskaan nähnyt enkä kuullut, että magneettikuvausta voisi tehdä istuma-asennossa.
- Anonyymi00066
Anonyymi00060 kirjoitti:
En ole koskaan nähnyt enkä kuullut, että magneettikuvausta voisi tehdä istuma-asennossa.
Magneettikuvaus istuen (eli pysty- tai upright / standing / sitting MRI) on erikoistutkimus, jossa potilas kuvataan istuma-asennossa pysty- tai avoimessa laitteessa. Suomessa ei kuitenkaan ole vakituisesti käytössä erillistä kokovartalon pysty-/istumamagneettikuvauslaitetta, vaan tavalliset magneettitutkimukset tehdään maaten putkimaisissa laitteissa. Istuma-asennossa tehtäviä erikoiskuvauksia ei tuoteta rutiininomaisesti julkisella eikä tavanomaisella yksityisellä puolella Suomessa
- Anonyymi00061
Ajattele aivan vapaasti totuus mielessä.
- Anonyymi00062
En voi ajatella sen kummemmin totuus mielessä, kun en tässä tapauksessa tiedä totuutta. Että se siitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ny se loppuu ( Kuhmo)
Yhtiö on myyty. Notta yyteet meleko äkkiä, notta. Pelastautukoon ken voi. Notta se on tuulista pian.772473Parikymppinen hakkasi nelikymppisen kriittiseen tilaan
Ja ihminen jäi junan alle lautiosaaressa...paljon on taas sattunut ja tapahtunut. Ketähän nämä uhrit mahtaa olla 🤔 htt422106Kaivattusi tärkein ulkoinen tuntomerkki
Onko jokin muu kuin yleinen kuten kaunis, laiha. hyväkroppainen jne.28955- 31830
Äimän käki
Olen vähää vaille viisikymppinen mies, ja olen elellyt ilman parisuhdetta parisen vuotta. Nyt vihdoin ja viimein tuntuu,154788Nainen, miten suhtautuisit
Jos mies ehdottaisi tapaamista? Entä siihen, jos mies kertoisi tapaamisessa tunteistaan ja haluaisi seurustella?58640Paikallinen autokorjaamo
Kyllä alkaa vituttamaan, palvelua haluaisi niin jono ovelle ja yksi myyjä. Auto valmistunut kuntoon niin kukaan ei ilmoi6518Vihdoinkin tarjolla sushia!
Onpa mukava, että tän paikkakunnan ruokatarjonta laajenee. Ensi lauantaina pääsee herkuttelemaan kun Kukkoloilta saa su78501- 21495
- 33472