Pään magneettitutkimus

Anonyymi-ap

Onko kokemuksia? Minua pelottaa ja ahdistaa tuo tutkimus. En tiedä pystynkö olemaan paikallaan vähintään 30 minuuttia. Se putki on varmaan ahdas, laite lähellä päätä ja siitä lähtee pieni pauke.

Se kestää 30-90 minuuttia. Miksi noin suuri ero? Ehkä tehosteainetta laitetaan. Miksi ei tiedetä etukäteen laitetaanko vai ei?

17

73

Vastaukset 17

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Magneettitutkimuksessa olet paremmassa turvassa kuin missään muualla.
      Matkasi kotoa tutkimuspaikalle on huomattavasti vaarallisempi kuin itse tutkimus.

• Anonyymi00002

Olen ollut monta kertaa kuvattavana noissa härveleissä sairauden takia. Ei ainakaan itselleni ollut vaikeaa maata selällään sitä aikaa.

Älä turhaan stressaa siitä. Yleensä ne lääkärit vielä osaavat auttaa rentoutumaan. Kerrot vain siellä huolesi. Mieti sitä vaikka uutena kokemuksena, jos se helpottaisi jännitystä.

Se etu kuvauksesta on kuitenkin tärkeä. Pidä se mielessä.

• Anonyymi00003

Kun päätä kuvataan, on tärkeintä, että pää pysyy paikallaan. Magneettikuvauksessa laitetaan yleensä pää sellaiseen tukeen, jotta pää pysyy paikallaan.
      Kuvauksen kesto riippuu siitä, mitä on tarkoitus kuvata, ja saadaanko riittävät kuvat lyhyemmässä ajassa, vai meneekö kauemmin.
      Siellä saa kuulokkeet korville, voit itse valita radiokanavan, jota haluat kuulla tutkimuksen ajan.
      Ainakin HUS:n alueella on kuulokkeet käytössä magneettikuvauksessa.

• Anonyymi00004

Sinulle annetaa kuulokkeet joista voit kuunnella radiota. Miksi pelkäät tehosteainetta? onko sinulle joku neulakammo?

• Anonyymi00005

En niin pelkää tehosteainetta. Se on enemmänkin muovinen osa joka käteen laitetaan ja jonka kautta aine lasketaan. En vain pidä että sellainen laitettaisiin käteen jos ei tarvitse. Se aina ehkä voi aiheuttaa huonovointisuutta ja ehkä vauroittaa sisäelintä tai elimiä ja sen jälkeen pitäisi juoda paljon että aine huuhtoutuisi pois kehosta.

• Anonyymi00006
        Anonyymi00005 kirjoitti:

En niin pelkää tehosteainetta. Se on enemmänkin muovinen osa joka käteen laitetaan ja jonka kautta aine lasketaan. En vain pidä että sellainen laitettaisiin käteen jos ei tarvitse. Se aina ehkä voi aiheuttaa huonovointisuutta ja ehkä vauroittaa sisäelintä tai elimiä ja sen jälkeen pitäisi juoda paljon että aine huuhtoutuisi pois kehosta.

Eivät he laita kanyylia käteen, jos varjoainetta ei kuvauksessa tarvita.
        Varjoaine on se tehosteaine, joka joskus parantaa näkyvyyttä kuvattaessa, riippuen siitä mitä halutaan kuvata. Varjoaine laitetaan verisuoneen kanyylin avulla.
        Varjoaineessa on jodia, jotkut saattavat olla jodille allergisia, taitaa tosin olla harvinaisempaa.
        Veden juonti kuvauksen jälkeen vaikuttaa siten, että munuaiset puhdistuvat riittävästi, jos sitä varjoainetta on laitettu.
        Huono olo voi olla mahdollista kuvauksen jälkeen, jos varjoainetta on käytetty. Itselleni ei ole koskaan tullut huonoa oloa jälkeenpäin.

• Anonyymi00007
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Eivät he laita kanyylia käteen, jos varjoainetta ei kuvauksessa tarvita.
        Varjoaine on se tehosteaine, joka joskus parantaa näkyvyyttä kuvattaessa, riippuen siitä mitä halutaan kuvata. Varjoaine laitetaan verisuoneen kanyylin avulla.
        Varjoaineessa on jodia, jotkut saattavat olla jodille allergisia, taitaa tosin olla harvinaisempaa.
        Veden juonti kuvauksen jälkeen vaikuttaa siten, että munuaiset puhdistuvat riittävästi, jos sitä varjoainetta on laitettu.
        Huono olo voi olla mahdollista kuvauksen jälkeen, jos varjoainetta on käytetty. Itselleni ei ole koskaan tullut huonoa oloa jälkeenpäin.

Ei magneettikuvauksen tehoseaineessa ole jodia. CT kuvauksessa käytetään.

• Anonyymi00008
        Anonyymi00005 kirjoitti:

Tehosteainetta käytetään yleensä seuraavissa tilanteissa:

Kasvainepäilyt: Tehosteaine kertyy herkästi mahdolliseen kasvaimeen ja tekee sen näkyväksi.

Tulehdukset ja infektiot: Esimerkiksi aivotulehdus (enkefaliitti) tai paiseet erottuvat tehosteaineen avulla.

Verisuonisairaudet: Tehosteaine auttaa havaitsemaan verisuonten poikkeavuuksia, kuten laajentumia (aneurysmia) tai aivoverenkierron häiriöitä.

MS-tauti ja muut demyelinoivat sairaudet: Aktiiviset, tulehdukselliset muutokset ("plakit") näkyvät tehosteaineella tehostuvina.

Kuinka tärkeää sulle on terveys?

• Anonyymi00009
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Ei magneettikuvauksen tehoseaineessa ole jodia. CT kuvauksessa käytetään.

Olin pari vuotta sitten pään magneettikuvauksessa, ja kyllä siellä laitettiin ihan samaa ainetta suoneen, jota minulle on TT-kuvaustenkin yhteydessä laitettu.
        Ikävä kyllä, sillä kertaa sain allergisen reaktion, vaikka en ollut aiemmin saanut.

• Anonyymi00010
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Olin pari vuotta sitten pään magneettikuvauksessa, ja kyllä siellä laitettiin ihan samaa ainetta suoneen, jota minulle on TT-kuvaustenkin yhteydessä laitettu.
        Ikävä kyllä, sillä kertaa sain allergisen reaktion, vaikka en ollut aiemmin saanut.

Minulle on tehty molemmat tutkimukset tehosteaineella. Vain TT-kuvauksessa kyllä huomaa, kun jodipitoinen aine menee suoneen. Ei magneetissa. Voithan olla allerginen myös sille.

• Anonyymi00011
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Magneettikuvauksen tehosteaineet eivät sisällä jodia.

• Anonyymi00012
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Magneettikuvauksen tehosteaineet eivät sisällä jodia.

Mitä niissä sitten on, mitä ainetta ?

• Anonyymi00013
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Mitä niissä sitten on, mitä ainetta ?

Magneettikuvauksen (MK) tehosteaineet eli varjoaineet perustuvat lähes poikkeuksetta gadolinium-nimiseen harvinaiseen maametalliin. Koska vapaa gadolinium on myrkyllistä, se on tehosteaineissa aina sidottu turvalliseen kantaja-aineeseen eli kelatoitu, jotta se poistuu elimistöstä luonnollisesti virtsan mukana. Toisin kuin röntgenkuvauksessa, magneettikuvauksen tehosteaineet eivät sisällä jodia.

Googlen hakukoneen käyttö ei ole kielletty. Mutta pääsit nyt helpommalla kun itse ei tarvitse selvittää

• Anonyymi00014
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Magneettikuvauksen (MK) tehosteaineet eli varjoaineet perustuvat lähes poikkeuksetta gadolinium-nimiseen harvinaiseen maametalliin. Koska vapaa gadolinium on myrkyllistä, se on tehosteaineissa aina sidottu turvalliseen kantaja-aineeseen eli kelatoitu, jotta se poistuu elimistöstä luonnollisesti virtsan mukana. Toisin kuin röntgenkuvauksessa, magneettikuvauksen tehosteaineet eivät sisällä jodia.

Googlen hakukoneen käyttö ei ole kielletty. Mutta pääsit nyt helpommalla kun itse ei tarvitse selvittää

Täytyykö sinulle vielä kertoa mitä on gadolinium

• Anonyymi00015
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Täytyykö sinulle vielä kertoa mitä on gadolinium

kerrotaan nyt varmuuden vuoksi. Gadolinium on voimakkaasti paramagneettinen aine, joka muuttaa kudosten magneettisia ominaisuuksia ja parantaa erityisesti pehmytkudosten (kuten aivojen ja nivelten) erottelukykyä.

• Anonyymi00016
        UUSI
        Anonyymi00015 kirjoitti:

kerrotaan nyt varmuuden vuoksi. Gadolinium on voimakkaasti paramagneettinen aine, joka muuttaa kudosten magneettisia ominaisuuksia ja parantaa erityisesti pehmytkudosten (kuten aivojen ja nivelten) erottelukykyä.

Kiitos paljon näistä tiedoista.
        Olisin toki ne googlestakin löytänyt etsimällä, mutta sillä hetkellä kun kysyin täällä asiaa, oli se päällimmäisenä kysymyksenä mielssä juuri silloin.
        Kiitos sinun, nyt ei tarvitse katsoa muualta.
        Mikään kysymys ei ole tyhmä tai turha, vain kysymällä saa tietoa asioista, jotka askarruttavat.

• Anonyymi00017
        UUSI
        Anonyymi00016 kirjoitti:

Kiitos paljon näistä tiedoista.
        Olisin toki ne googlestakin löytänyt etsimällä, mutta sillä hetkellä kun kysyin täällä asiaa, oli se päällimmäisenä kysymyksenä mielssä juuri silloin.
        Kiitos sinun, nyt ei tarvitse katsoa muualta.
        Mikään kysymys ei ole tyhmä tai turha, vain kysymällä saa tietoa asioista, jotka askarruttavat.

Itse olen henkilö joka tykkää etsiä itse tietoa ja eikä kysellä pasltoilla asiaa jonka löytää itsekin googlen hakukoneella

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on suurin syy

Ettet halunnut minua?
      Ikävä
      97
      680
    2. Mikä on ollut

Ihanin kohtaamisemme?
      Ikävä
      39
      675
    3. Sinä mies olisit

ollut se kenet haluan. Edelleen pidän sinua kaikkein ihanimpana ja tärkeimpänä. Kukaan muu ei ole niinkuin sinä. Mutta s
      Ikävä
      32
      609
    4. Poliisin potkija

Kukahan oman elämänsä sankari oli potkaissut poliisia? Iltalehdessä oli juttua.
      Haapavesi
      16
      578
    5. Miksi jätit minut

Epätietoisuuteen? Tiedän että pelkäsit mitä siitä seuraa jos asiat tulevat mutta silti. Miksen merkinnyt tarpeeksi?
      Ikävä
      38
      547
    6. Kun et ota yhteyttä, tarkoittaako se

Että olet menny elämässä eteenpäin ja et myös toivo minulta naiselta viestiä enää?
      Ikävä
      63
      516
    7. kehtaisitko esitellä kaivattusi

läheisillesi? 🤔
      Ikävä
      34
      515
    8. Tykkäisitköhän todellisuudessa jutella

Minun kanssa kahdestaan, vai onko tämä palstailu enemmän sinun juttu minun suhteen?
      Ikävä
      49
      511
    9. Mitä haluaisit

Sanoa itsellesi juuri nyt?
      Ikävä
      63
      491
    10. Kaipaatko vielä exää?

Jos olet ihan rehellinen
      Ikävä
      68