KÖYNNÖSKASVI SISÄLLE

Mikä kiipeää?

Tietäisikö kukaan köynnöskasvia, joka menestyy sisällä? Kultaköynnös on tuttu, mutta en sellaista nyt etsi.
Haen tuuheaa, pienehkö lehtistä, itse kiipeävää kasvia, jossa saa olla vaikka kukkasiakin.
Kasvissa saa olla samaa rehevää henkeä, kuin pihaköynnöskasveissa.

6

10821

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ellah.

esimerkiksi vesifiikus on nätti, pienilehtinen köynnös, jota myydään joskus sellaisen paksun pölkyn ympärille kierrettynä.

Sitten on herttaköynnösvehka, mutta aika samanlainen, kuin kultaköynnöskin.

Muratti on myös pienilehtinen, mutta maineeltaanhan se on kuolemankasvi.. :)

Kohtalonköynnöskin on nätti kiipeilevä köynnös, mutta siinäkin on isommat lehdet.

• köynnökset

Onko nämä ns. kiipeäviä köynnöksiä? Olen törmännyt nimittäin huonekasveihin, joista käytetään nimitystä köynnös, mutta ne eivät niinkään omin avuin tartu tukirakenteisiin kiinni kuten esim hernekasvit.
        Monesti nämä "köynnökset" pitää itse kieputtaa jonkin materiaalin ympärille.

Kiitos ehdotuksista. Otan niistä selvää.

• anemone

Se on tosi nopeakasvuinen ja runsaslehtinen. Talvella se usein pudottelee lehtiään ja voi olla joskus jopa aivan "kalju" koko talven, mutta aloittaa uuden kasvun helmi-maaliskuussa ja kukinnan aika pian sen jälkeen. Kasvi kukkii parhaiten itä-eteläsuunnassa olevalla ikkunalla, mutta viihtyy hyvin myös pohjoisella ikkunalla ja kasvaa hurjaa vauhtia.

Kesällä se tarvitsee paljon vettä, mutta talvella tipan noin kerran viikossa.

• anemone
        anemone kirjoitti:

Se on tosi nopeakasvuinen ja runsaslehtinen. Talvella se usein pudottelee lehtiään ja voi olla joskus jopa aivan "kalju" koko talven, mutta aloittaa uuden kasvun helmi-maaliskuussa ja kukinnan aika pian sen jälkeen. Kasvi kukkii parhaiten itä-eteläsuunnassa olevalla ikkunalla, mutta viihtyy hyvin myös pohjoisella ikkunalla ja kasvaa hurjaa vauhtia.

Kesällä se tarvitsee paljon vettä, mutta talvella tipan noin kerran viikossa.

Kohtalonköynnös tarvitsee jonkinlaisen tuen, johon sitä voi sitoa kiinni, sillä oksat on pitkiä ja taipuisia.

• voisi olla

Kärsimykukka on köynnös, joka kasvattaa kärhiä (tai siis sellaisia rihamaisia systeemejä jotka kiertyvät tuen ympärille). Ts. voi kiivetä itse, mutta käytännössä sitäkin pitää avustaa. Lehdet ovat muistaakseni 5-sormiset, ehkäpä n. 5 cm halkaisijaltaan. Hieno kasvi,todella upeat kukat. Sekin tiputtaa talvella lehtiä, mutta tuuheutuu kesällä. Helppo saada kukkimaan, tykkää olla kesät ulkona. Paljon eri lajikkeita.

• puutarhaopiskelijas

koruköynnös! pienet lehdet, kauniit putkilokukat, ja kunnon köynnöskasvi on!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      148
      2879
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      367
      2037
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1767
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      37
      1722
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1411
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1213
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1173
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      328
      955
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      938
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      782
    Aihe