KÖYNNÖSKASVI SISÄLLE

Mikä kiipeää?

Tietäisikö kukaan köynnöskasvia, joka menestyy sisällä? Kultaköynnös on tuttu, mutta en sellaista nyt etsi.
Haen tuuheaa, pienehkö lehtistä, itse kiipeävää kasvia, jossa saa olla vaikka kukkasiakin.
Kasvissa saa olla samaa rehevää henkeä, kuin pihaköynnöskasveissa.

6

10881

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ellah.

esimerkiksi vesifiikus on nätti, pienilehtinen köynnös, jota myydään joskus sellaisen paksun pölkyn ympärille kierrettynä.

Sitten on herttaköynnösvehka, mutta aika samanlainen, kuin kultaköynnöskin.

Muratti on myös pienilehtinen, mutta maineeltaanhan se on kuolemankasvi.. :)

Kohtalonköynnöskin on nätti kiipeilevä köynnös, mutta siinäkin on isommat lehdet.

• köynnökset

Onko nämä ns. kiipeäviä köynnöksiä? Olen törmännyt nimittäin huonekasveihin, joista käytetään nimitystä köynnös, mutta ne eivät niinkään omin avuin tartu tukirakenteisiin kiinni kuten esim hernekasvit.
        Monesti nämä "köynnökset" pitää itse kieputtaa jonkin materiaalin ympärille.

Kiitos ehdotuksista. Otan niistä selvää.

• anemone

Se on tosi nopeakasvuinen ja runsaslehtinen. Talvella se usein pudottelee lehtiään ja voi olla joskus jopa aivan "kalju" koko talven, mutta aloittaa uuden kasvun helmi-maaliskuussa ja kukinnan aika pian sen jälkeen. Kasvi kukkii parhaiten itä-eteläsuunnassa olevalla ikkunalla, mutta viihtyy hyvin myös pohjoisella ikkunalla ja kasvaa hurjaa vauhtia.

Kesällä se tarvitsee paljon vettä, mutta talvella tipan noin kerran viikossa.

• anemone
        anemone kirjoitti:

Se on tosi nopeakasvuinen ja runsaslehtinen. Talvella se usein pudottelee lehtiään ja voi olla joskus jopa aivan "kalju" koko talven, mutta aloittaa uuden kasvun helmi-maaliskuussa ja kukinnan aika pian sen jälkeen. Kasvi kukkii parhaiten itä-eteläsuunnassa olevalla ikkunalla, mutta viihtyy hyvin myös pohjoisella ikkunalla ja kasvaa hurjaa vauhtia.

Kesällä se tarvitsee paljon vettä, mutta talvella tipan noin kerran viikossa.

Kohtalonköynnös tarvitsee jonkinlaisen tuen, johon sitä voi sitoa kiinni, sillä oksat on pitkiä ja taipuisia.

• voisi olla

Kärsimykukka on köynnös, joka kasvattaa kärhiä (tai siis sellaisia rihamaisia systeemejä jotka kiertyvät tuen ympärille). Ts. voi kiivetä itse, mutta käytännössä sitäkin pitää avustaa. Lehdet ovat muistaakseni 5-sormiset, ehkäpä n. 5 cm halkaisijaltaan. Hieno kasvi,todella upeat kukat. Sekin tiputtaa talvella lehtiä, mutta tuuheutuu kesällä. Helppo saada kukkimaan, tykkää olla kesät ulkona. Paljon eri lajikkeita.

• puutarhaopiskelijas

koruköynnös! pienet lehdet, kauniit putkilokukat, ja kunnon köynnöskasvi on!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      414
      9136
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      189
      3740
    3. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      20
      2203
    4. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      87
      1383
    5. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      27
      1135
    6. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      113
      1128
    7. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      66
      1122
    8. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      79
      1105
    9. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      75
      1100
    10. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55