KÖYNNÖSKASVI SISÄLLE

Mikä kiipeää?

Tietäisikö kukaan köynnöskasvia, joka menestyy sisällä? Kultaköynnös on tuttu, mutta en sellaista nyt etsi.
Haen tuuheaa, pienehkö lehtistä, itse kiipeävää kasvia, jossa saa olla vaikka kukkasiakin.
Kasvissa saa olla samaa rehevää henkeä, kuin pihaköynnöskasveissa.

6

10767

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ellah.

esimerkiksi vesifiikus on nätti, pienilehtinen köynnös, jota myydään joskus sellaisen paksun pölkyn ympärille kierrettynä.

Sitten on herttaköynnösvehka, mutta aika samanlainen, kuin kultaköynnöskin.

Muratti on myös pienilehtinen, mutta maineeltaanhan se on kuolemankasvi.. :)

Kohtalonköynnöskin on nätti kiipeilevä köynnös, mutta siinäkin on isommat lehdet.

• köynnökset

Onko nämä ns. kiipeäviä köynnöksiä? Olen törmännyt nimittäin huonekasveihin, joista käytetään nimitystä köynnös, mutta ne eivät niinkään omin avuin tartu tukirakenteisiin kiinni kuten esim hernekasvit.
        Monesti nämä "köynnökset" pitää itse kieputtaa jonkin materiaalin ympärille.

Kiitos ehdotuksista. Otan niistä selvää.

• anemone

Se on tosi nopeakasvuinen ja runsaslehtinen. Talvella se usein pudottelee lehtiään ja voi olla joskus jopa aivan "kalju" koko talven, mutta aloittaa uuden kasvun helmi-maaliskuussa ja kukinnan aika pian sen jälkeen. Kasvi kukkii parhaiten itä-eteläsuunnassa olevalla ikkunalla, mutta viihtyy hyvin myös pohjoisella ikkunalla ja kasvaa hurjaa vauhtia.

Kesällä se tarvitsee paljon vettä, mutta talvella tipan noin kerran viikossa.

• anemone
        anemone kirjoitti:

Se on tosi nopeakasvuinen ja runsaslehtinen. Talvella se usein pudottelee lehtiään ja voi olla joskus jopa aivan "kalju" koko talven, mutta aloittaa uuden kasvun helmi-maaliskuussa ja kukinnan aika pian sen jälkeen. Kasvi kukkii parhaiten itä-eteläsuunnassa olevalla ikkunalla, mutta viihtyy hyvin myös pohjoisella ikkunalla ja kasvaa hurjaa vauhtia.

Kesällä se tarvitsee paljon vettä, mutta talvella tipan noin kerran viikossa.

Kohtalonköynnös tarvitsee jonkinlaisen tuen, johon sitä voi sitoa kiinni, sillä oksat on pitkiä ja taipuisia.

• voisi olla

Kärsimykukka on köynnös, joka kasvattaa kärhiä (tai siis sellaisia rihamaisia systeemejä jotka kiertyvät tuen ympärille). Ts. voi kiivetä itse, mutta käytännössä sitäkin pitää avustaa. Lehdet ovat muistaakseni 5-sormiset, ehkäpä n. 5 cm halkaisijaltaan. Hieno kasvi,todella upeat kukat. Sekin tiputtaa talvella lehtiä, mutta tuuheutuu kesällä. Helppo saada kukkimaan, tykkää olla kesät ulkona. Paljon eri lajikkeita.

• puutarhaopiskelijas

koruköynnös! pienet lehdet, kauniit putkilokukat, ja kunnon köynnöskasvi on!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3053
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2715
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2325
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2178
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      54
      1896
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1370
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1339
    Aihe