Suomen tukiviidakon mahtavuus tuli itselle aika konkreettisen selväksi.
Eli siis, 29.05.2026 opinnot loppuivat ja 01.06.2026 ensimmäinen työttömyyspäivä.
Ilmoita työmarkkinatorille olevasi työtön, ilmoita koulun päättymisestä ja ensimmäisestä työttömyyspäivästä, toimita tarvittavat paperit Helsingin työllisyyspalveluiden toimipisteeseen, he ottavat papereista kopiot ja asia lähtee selvitykseen.
Tee ensimmäinen tukihakemus kelalle kun työttömyyttä on takana 2 viikkoa, hakemuksen selvitysajaksi ilmoitetaan noin 30 päivää. Kela evää hakemuksen koska työmarkkinaviranomaiset ovat tehneet päätöksen jossa kerrotaan minun olevan opiskelemassa 01.06.2026 lähtien.
Tämän jälkeen olen uudestaan yhteydessä työvoimapalveluihin, he kertovat minulle avaavansa selvityksen uudelleen, sekä pyytävät ottamaan yhteyttä oppilaitokseen, jotta oppilaitokselta kirjoitettaisiin minulle todistus jossa he todistavat opintoni päättyneiksi. Tämä vähän ihmetytti koska todistuksessani lukee opintojeni kesto ja päättymispäivä on 29.05.2026. No soitin oppilaitoksella ja hekin olivat tästä ihmeissään, mutta tästä huolimatta antoivat minulle uuden erillisen todistuksen missä todistavat minun opiskelleen oppilaitoksessa ja todistavat opintojeni loppuneen 29.05.2026. Nyt se ainakin lukee niin selvästi, että tuosta on enään vaikea tehdä mitään muuta johtopäätöstä kuin se, että olen ollut 01.06.2026 asti työttömänä.
No liitin tämän tiedoston uudelleen avattuun selvityspyyntöön ja lähetin sen heille, kun mitään muutosta lausuntoon ei pariin päivään tullut niin soitin työllisyyspalveluihin jälleen kerran. Tällä kertaa vastanneen asiakaspalvelijan kanssa keskustelu oli kaikkea muuta kuin rakentavaa, joten puhelusta jäi ainoastaan paha maku työllisyyspalveluiden tilasta. No päätin tästä huolimatta soittaa toiseen numeroon ja saikin asioita paremmin selvitettyä, tästä huolimatta virkailija sanoin että uuden lausunnon antamiseen menee ainakin se 24 päivää, eli siis lausunto menee elokuun puolelle.
Tiedustelin miksi lausunto on avattu uutena käsittelynä vaikka olen laittanut lisätietoja jo 01.06 vireille laitettuun asiaan. Olisin ajatellut että lisäselvitysten toimittamisen jälkeen jo kauan vireillä ollut asia käsiteltäisiin nopeammin, näin ei kuitenkaan ole, vaan asia käsitellään uudelleen vireille tulleena asiana. Tämä on mielestäni todella käsittämätöntä.
Tilanne on siis se, että olen saanut viimeksi opintotuen 01.05.2026. Tästä on kirjoitus hetkellä yli kaksi kuukautta aikaa. Olen joutunut lainaamaan rahaa sukulaisiltani laskujen maksuun ja elämiseen.
Ja jotta asiat menisivät vielä vähän enemmän mutkikkaimmiksi. Kun elokuussa saan uuden lausunnon ja he toteavat, että olen ollut työtön 01.06.2026 lähtien voi asiassa vielä käydä seuraavanlaisesti. Haen takautuvasti tukea 01.06.2026 lähtien tietenkin, mutta virkailija tekee päätöksen onko perusteita maksaa se tuki tuolta alusta asti. Soitin Kelalle ja tiedustelin asiaa, he sanoivat että yleensä tuki maksetaan takautuvasti yhden kuukauden ajalta ja virkailija tekee päätöksen onko perusteita maksaa tuki pidemmältä ajalta. Voi siis olla niin, että kesäkuun työttömyyden ajalta en saa mitään tukea ja syy siihen on tämä järjestelmän käsittämätön mielivaltaisuus. Työmarkkina viranomaisen käsittämätön tulkinta todistuksestani johti lisäselvityksiin ja tähän lopputulokseen, jossa asia joka laitettiin vireille 01.06.2026 saadaan päätökseen aikaisintaan elokuun 3:na päivänä.
Tämä järjestelmä on kyettävä muuttamaan toimivammaksi. Itsellä oli tässä se onni, että pystyin turvautumaan sukulaisiini.
Suomen työttömyysturva
7
<50
Vastaukset 7
- Anonyymi00001UUSI
On tapahtunut paha virhe työvoimatoimistossa kun ilmoittivat että olet aloittanut opinnot 1.6.26 alkaen. Olisitkohan voinut hakea toimeentulotukea 1,6,alkaen vai olisikohan sekin evätty, koska sinun tiedot opiskelun lopettamisesta olivat Kelassa virheellisesti.
Onneksi olet selvinnyt läheistesi avulla. Toivottavasti saat takautuvasti elokuussa 1.6.alkaen työttömyyskorvauksen.- Anonyymi00003UUSI
Käsittääkseni en voi hakea toimeentulotukea. Koska viranomaisen lausunnon mukaan olen opiskelija, niin mielestäni tämä evää oikeuteni myös toimeentulotukeen.
- Anonyymi00002UUSI
Olet joutunut lainaamaan rahaa, mutta oluesta tai tupakin kärryyttelystä ei voi tinkiä??
Joo, Kela toiminta taas päin persettä, mutta kun et ole enään opiskelija, niin et saa halpoja euron tuoppeja baarista, niin se pitäisi vähintään lopettaa se sätkän kärryyttely eikä lainata sukulaisilta!- Anonyymi00004UUSI
En käytä tupakkatuotteita, enkä myöskään alkoholia. Totta kuitenkin se, että en ole enään oikeutettu etuuksiin joita opiskelijana sain.
- Anonyymi00005UUSI
Olisit hakenut toimeentulotukea ja jos hylky niin sen jälkeen harkinnanvaraista, eiköhän tuota olisi tullut rahaa, oisivat ottaneet takaisin kun saat takautuvasti jne...
Mut eipä siinä, hyvä että elät lainarahalla, ikävä vaan jos et saakaan takautuvasti... - Anonyymi00006UUSI
AP:n kannattaa mennä suoraan patruunan tykö ja kysyä olisiko töitä tarjolla. Ei kukaan jotain nettihakemuksia lue, mutta suoraan kun asiallisesti kysyy, niin aina jotain hommaa löytyy.
Pari vinkkiä:
-Esittelet itsesi asiallisesti ja muistat teititellä ja reipas kädenpuristus
-Ei lökäpöksyjä, lippistä tai muutenkaan resupekan vaatteita, vaan siistit perusvaatteet
- Lävitykset piiloon, eikä mitään sinistä tukkaa tai muuta liian huomiota herättävää
-Muista olla kohtelias ja hieman "nöyrällä" asenteella liikkeeä
Näillä ohjeilla varmasti löytyy jotain hommaa, ei mitään johtajan paikkaa varmaan aluksi tarjota, mutta kaikki työkokemus on parempaa kuin sohvalla makoilu. Tätä ei oikein nykyajan nuorisolaiset ymmärrä. Sitä johtajan paikkaa ei saas uoraan vaikka olisi miten hienot koulut käytynä, osaaminen pitää myös käytännössä näyttää!- Anonyymi00007UUSI
Apina
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1061656
- 781341
- 1361133
- 741132
Ei kai nyt kukaan oikeasti kuvittele, että hallitus eroaisi Garden Helsingin takia?
Ongelmanahan tässä kuitenkin on se, että mitään tavallisuudesta poikkeavaa ei ole tapahtunut. Joten mikä se eroperuste169909Mahdoton tilanne
Täällä monella tuntuu olevan jumissa oleva tilanne. Joillakin kaipuu ja ikävä on kestänyt jo vuosia. Osapuoli/puolet ova90843Välillä tulee haikeus
Et kaikki päättyi näin. Etten saanut vastauksia. Ei meitä oltu tarkoitettu. Niin se vain on.78824Tunteilla leikkiminen
Oletko leikkinyt kaivattusi tai jonkun kiinnostuneen tunteilla, pelannut jotain peliä tai pelleillyt asioilla? Miksi?106754- 45723
Oothan sä erilainen mies
Kaikintavoin. Ikävä kyllä en tunnistanut sitä seikkaa aikoja sitten, ja nyt olen armottoman rakastunut. Olen vaan ❤️37706