Vielä alkuvuodesta vihreiden kansanedustaja Fatim Diarra suunnitteli matkustavansa 40-vuotissyntymäpäivänsä kunniaksi Champagnen alueelle Ranskaan.
Suunnitelmat kuitenkin muuttuivat, kun Diarra teki positiivisen raskaustestin eduskunnan vessassa. Ensimmäisenä tuli valtava onnen tunne, jonka jälkeen hän havahtui.
– Tajusin samalla, että olen lähdössä viikon päästä työmatkalle Madagaskarille. Minun piti heti selvittää, mitä malarialääkkeitä voinkaan käyttää, esikoistaan odottava Diarra muistelee huvittuneena.
Kansanedustaja tunnustaa, ettei äitiys ole ollut hänelle itsestäänselvä haave.
– Monella naisella on varma tieto siitä, että he haluavat perheen ja lapsia. Minulla sellaista tunnetta ei ole ollut. Olen ollut tyytyväinen elämääni sellaisenaan, mutta en ole koskaan sanonut jyrkästi ei äitiydelle.
Diarra on ollut kymmenen vuotta naimisissa Jari Järvenpään kanssa. Aviomies on jo pitkään haaveillut isyydestä ja aiheesta on käyty vuosien varrella useita keskusteluja.
– Kun lähestyin neljääkymmentä, Jari sanoi, että meidän pitäisi alkaa tehdä ratkaisuja lasten suhteen. Pohdin asiaa ja päätimme kokeilla lapsen saamista.
Mikä vaikutti päätökseesi?
– Ympärilläni on hyviä esimerkkejä, mitä kaikkea äitiys voikaan olla. Kun katson mahtavia naisia ympärilläni, ymmärrän, ettei minun tarvitse olla mikään ennalta määritelty versio äidistä.
Yhdestä asiasta Diarra on kuitenkin varma.
– Minusta ei tule sellaista äitiä, joka vahtii muita äitejä somessa ja kritisoi heidän tapojaan olla vanhempi. Se on julmaa, koska kukaan aikuinen ei halua pilata omaa lastaan tarkoituksella.
Fatim Diarra inspiroitui ympärillään olevista naisista, jotka ovat näyttäneet, ettei kaikkien tarvitse olla samanlaisia äitejä.
Diarra on kokenut elämänsä aikana, miten ihmiset ovat suhtautuneet häneen avoimen vihamielisesti. Muistoihin on jäänyt ikävä tilanne teiniajoilta.
– Muistan, kuinka aikuinen mies sylkäisi päälleni bussipysäkillä, kun olin 13-vuotias.
Kansanedustaja kertoo, että hän joutuu olemaan usein yhteydessä poliisiin somekommenttien vuoksi. Diarra saa jatkuvasti viestejä, joissa häneen kohdistetaan naisvihaa ja rasismia.
Kansanedustaja on toisinaan miettinyt, mikä saa tuntemattoman ihmisen kirjoittamaan niin kamalia asioita toiselle.
– Se johtuu ehkä osattomuuden tunteesta. Suomessa on joukkotyöttömyys ja alueiden välisiä eroja, joten moni kokee, ettei heillä ole paikkaa yhteiskunnassa.
– Eihän onnellinen ihminen käyttäisi aikaansa kirjoittamalla rasistisia ja naisvihamielisiä viestejä toiselle. Onnellinen ihminen tekee jotain muuta.
Vähemmistöihin ja naisiin kohdistuva viha huolettaa Diarraa. Häntä ärsyttää se, että naisten oikeudet kiinnostavat silloin, kun keskustelussa halutaan kritisoida maahanmuuttajia.
– Se ei ole naisten puolella olemista, me naiset näemme sen läpi, hän näpäyttää.
Nykyään Diarra välttelee ulkona liikkumista myöhään. Epämiellyttäviä tilanteita syntyy, jos ihmiset ovat humalassa.
– Kyllä sen näkee ihmisen tuijotuksesta, kun hän haluaa lyödä sinua turpaan. Sen takia välttelen sellaisia tilanteita ja poistun paikalta, jos ihmiset ovat liian humalassa.
Kun Diarra pohtii oman lapsensa tulevaisuutta, arvio on karu.
– Lapseni tulee varmasti kokemaan rasismia Suomessa. Aion tehdä kaikkeni, että hänellä on kanttia vastustaa sitä ja puolustaa itseään.
– Haluan kasvattaa ihmisen, joka ajattelee omilla aivoillaan ja sanoo vastaan vääryydelle. Toivon, että hän uskaltaa kyseenalaistaa niin minut kuin muutkin, ja että hänellä on suuri rakkaus planeettaa, eläimiä ja ihmisiä kohtaan.
– Tämä aika ei tarvitse keskitysleirin vanginvartijoita, vaan ihmisiä, jotka uskaltavat vastustaa vääryyksiä.
Diarra on varma, että hänen lapsensa kohtaa rasismia tulevaisuudessa. Hän haluaa opettaa lastaan puolustamaan itseään ja muita.
Fatim Diarra on raskaana
15
89
Vastaukset 15
- Anonyymi00001
Siksi Sdp.
- Anonyymi00002
Seksi- kähmintä- ja työpaikkahäirintä-SDP!
- Anonyymi00006
Anonyymi00002 kirjoitti:
Seksi- kähmintä- ja työpaikkahäirintä-SDP!
semmonenki onko Fatima Diuorreeaa
diurriieeaa
ong se ribuli , tai jotain ...
- Anonyymi00003
Onnea
- Anonyymi00004
Onneks olkoon Fatimalle.
Lahjoja vaan tuleen firmoilta.
Eduskunnan wc tiloissa tullut raskaus on uusi ja ihana asia.- Anonyymi00005
Onko raskaus luonnollinen jos se on tullut vain miesten kanssa samoja wc tiloja käyttämällä...?
- Anonyymi00009
Anonyymi00005 kirjoitti:
Onko raskaus luonnollinen jos se on tullut vain miesten kanssa samoja wc tiloja käyttämällä...?
Tartunta sateenkaari wc.n istuinrinkulasta...?!
- Anonyymi00007
Kiitos, Fatim
Ei anneta vihan voittaa. - Anonyymi00008
Totuus: Lapseni tulee vihaamaan rasistisesti suomalaisia, kuten minäkin olen aina vihannut. Olen rasistisesti haukkunut suomalaisten kansanryhmää koko elämäni.
- Anonyymi00010
Ihana nainen, aina suomalaisten puolella kaikissa asioissa!
- Anonyymi00011
Nyt se fatti painaa kohtaa 200 kiloa kun tuleva mulatti lasketaan mukaan painoon.
- Anonyymi00014
No ei näy pienet raskauskilot tuossa kropassa!!!🤣🤣🤣
- Anonyymi00015
Katsopa Turun katukuvassa nuoria naisia. Moni ei paljoa jää kehon painossa jälkeen Fatimasta. Mutta niinhän sen on jos ruokavalio koostuu enimmäkseen roskaruoasta, jossa paljon sokeria ja huonoja rasvoja, ja ainoa liikunta tulee skuuttia ajaessa ranteiden liikuttelusta.
- Anonyymi00012
Miten Fatim liittyy Turkuun ?
Helsinki löytyy myös.- Anonyymi00013
Eiks hän ole Sofian kamu
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2072059
Ei enää ulkoteltta ruokaa.
Se oli sitten viimmeinen kerta kun tuonne teltalle menen.Laatu heikkenee joka vuosi ja annokset pienenee.Ei enää kiitos,491217Jos sussa toisessa on yhtään miestä
Ja kadut tekemisiäsi niin menet poliisin puheille, paljastat kaiken oman osuutesi ja kerrot mitä kaikkea se toinen on te1761108- 81976
En ole hetkeen sinulle kirjoittanut nainen
Vieläkin ajattelen sinua, jos voit uskoa. Tunteet minussa huutavat toivoa ja rakkautta, kun kylmä loogisuus taas pistää56871- 71793
- 100782
Mitä eroavaisuuksia sinulla on
kaivattusi kanssa? Esim. luonteessa. Haittaavatko erot vai ovatko vain rikkaus?77737Martinan tyttärestä hieno haastattelu IL
Martina on kasvattanut fiksun tyttären.347693- 29676