"Kiuruveden kaupunki: Tuulivoimapäätökseen osallistui esteellinen henkilö, mutta itseoikaisun tekeminen ei onnistu
Kiuruveden kaupunki myöntää, että Laulurämeen tuulivoimayleiskaavan käsittelyyn osallistui esteellinen henkilö", kertoo Yle.
KIURUVEDEN KAUPUNKI MYÖNTÄÄ...
4
66
Vastaukset 4
- Anonyymi00001
"Itä-Suomen hallinto-oikeus kuitenkin hylkäsi kaavapäätöksestä tehdyn valituksen, koska valittajat eivät nimenneet ajoissa oikeaa esteellistä henkilöä. Kiuruveden kaupungin hallintojohtaja myönsi aiemmin Ylelle, että se on antanut valittajille väärää tietoa luottamushenkilöiden sidonnaisuuksista."
- Anonyymi00002
"Kaupunginjohtaja Juha-Pekka Rusanen kieltäytyi tuolloin kommentoimasta tapausta. Nyt Rusanen kertoo, että kaupunki korjaa virheelliset sidonnaisuustiedot ja on hakenut neuvoa Kuntaliitolta itseoikaisun tekemisestä. Kuntaliiton oikeudellisen näkemyksen mukaan muutoksen hakeminen on nyt valittajien käsissä.
– Kaupunki ei pysty valtuustopäätöstä omalla päätöksellään korjaamaan, vaan alkuperäisten valittajien olisi haettava muutosta korkeimmasta hallinto-oikeudesta, Rusanen sanoo."
- Anonyymi00003
"Kiuruveden kaupunginhallitus ja -valtuusto hyväksyivät Laulurämeen tuulivoimakaavan keväällä 2025.
Itä-Suomen hallinto-oikeus kumosi kesäkuussa Lapinlahden ja Iisalmen päätökset tuulivoima-alueista esteellisyyksien vuoksi.
Esteellisyydet liittyvät Savon Voima Verkkoon, jonka sähköverkkoon tuulivoimapuistot aiotaan kytkeä. Oikeuden kumoamissa päätöksissä jäävit kuntapäättäjät ovat olleet esimerkiksi Savon Energiaholdingin hallituksessa tai hallintoneuvostossa.
Hallinto-oikeuden mukaan Savon Voima Verkko ja sen omistajat hyötyvät taloudellisesti, jos tuulivoimapuistot rakennetaan.
Kuntien omistama Savon Energiaholding omistaa Savon Voiman, jonka tytäryhtiö puolestaan on Savon Voiman Verkko." - Anonyymi00004
"Kiuruvedellä tuulivoimakaavasta oli päättämässä sekä kaupunginhallituksessa että -valtuustossa keskustan Emmi Tikkanen. Asiakirjojen mukaan hän oli tuolloin Savon Energiaholdingin hallituksen jäsen. Sitä ennen hän oli ollut Savon Energiaholdingin hallintoneuvostossa. Tikkanen ei halunnut aiemmin kommentoida asiaa Ylelle, koska valitusaika korkeimpaan hallinto-oikeuteen on vielä menossa.
Kiuruveden kaupunki aikoo korjata jäsenyys- ja sidonnaisuusrekisterin virheellisyydet välittömästi."
Näin siis Yle.fi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 100822
Martinan tyttärestä hieno haastattelu IL
Martina on kasvattanut fiksun tyttären.361770Mä olen tosi
Ylpeä sinusta 🫂 Ajatuksissani pyydän sulle paljon suojelusta ja varjelusta. Sinua rakastettaan ja susta välitetään. Mui38589- 65575
- 47568
- 30556
- 68553
En minä tule koskaan ottamaan sinuun yhteyttä
Että siinä ole vaan rauhassa ilman minua koko loppuelämäsi ajan.25530Omituiset kuntayhtymän vieraat festareilla
Mitähän Pekka Iivari teki kuntayhtymän vieraana festareilla? Harvemmin tällaiset tilaisuudet ovat ns. avec- tyyppisiä ei48527Jos se onkin niin
Että me molemmat kaivataan toisiamme. Odotetaan sitä näkemistä. Ollaan mustasukkaisia ja mietitään, että kenen kanssa se27522