Ammattiopettaja?

Uralle

Heippa,

aion yrittää aloitella epäpätevänä ammattiaineiden opettajana (amk:t, ammattioppilaitokset). Ala on vaatetus/käsi- ja taideteollisuus opetettavina kokonaisuuksina esim. tuotannonsuunnittelu, laatuun liittyvät asiat, johtaminen, markkinointi...

Taustalla amk tutkinto ja usean vuoden työkokemus esimiestehtävistä, johtamisen erikoisopinnot työn alla sekä kasvatustieteen appro viimeistelyä vailla. Olenko epäpätevä....?

Kerrotteko käytännön neuvoja- missä vaiheessa ja keneen ja miten kannattaa ottaa yhteyttä?

Jos opettaa useassa eri oppilaitoksessa tuntiopettajana niin miten verotus? Kannattaako tehdä ennakkoverolla vai miten?

Mikä on epäpätevän ammattiopettajan palkka?

KIIITOOOS! Kaikki tieto on tervetullutta....

11

22905

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uralle

      Heippa- vastatkaa nyt joku.....

    • Epäpätevä

      Olen vähän vastaavassa tilanteessa. Minulta vaaditaan seuraavia:

      - yliopistotutkinto
      - korkein mahdollinen tutkinto opetettavassa aineessa (= 35 ov. yliopisto-opintoja alalta)
      - 3 v. työkokemus
      - opettajan pedagogiset opinnot (35 ov.)

      Palkasta voidaan ilmeisesti vähentää epäpätevyyden johdosta max. 28 %. Itsellä vähennysprosentti on 6 %, koska opetettavasta aineesta ei ole riittävästi opintoja (FM, ope, 5 v. työkokemus).

      • Uralle

        Mikä on esim. ammattikoulun opettajan palkkaluokka?

        Entä tuntiopettajan?


      • ja tunneista
        Uralle kirjoitti:

        Mikä on esim. ammattikoulun opettajan palkkaluokka?

        Entä tuntiopettajan?

        En nyt osaa ihan tarkkaan sanoa, kannattaa katsoa oaj:n sivuilta esim. http://www.oaj.fi/Resource.phx/oaj/edunv/palk.htx?menu=edunv

        Viranhaltijan palkkaluokka on kai jotain C54, mutta palkkaan vaikuttavat mahdolliset lisät (kokoelman hoito, ryhmänohjaus, ...).

        Itselläni on sellainen tuntiopettajuus, että opetusvelvollisuutta on 20 tuntia viikossa. Lähtöpalkka on ilmeisesti n. 2000 e eli vähän. Lisätunnit kasvattavat palkkaa noin 130 e/tunti.

        Opettajien palkat ovat kehnot verrattuna työmäärään. Tuntien suunnittelu, kokeiden korjaus, kokouksissa oleminen, yhteydenpito eri tahoille vie aikaa. Tietysti opettajuus on myös antoisaa????


      • helpollaSaa

        helpollapa ammattiopettajat saavat oppiaineensa. minulta vaaditaan omassa aineessani aineenopettajana laudatur-opinnot (ja seuraavistakin 35ov cumut), plus peda päälle.


    • Jere

      Hommaat vaan pedakoomiset opinnot AMK:sta 35 ov. niin homma on sillä sipuli. Ei virantäytössä huomioida mitään johtajuus tms. opintoja, sillä virkaan on tietyt minimiehdot ja riittää niiden täyttyminen.

    • Uralle

      Kiitos vastauksista!

      Suunnitelmana on lähettää avoin hakemus ('markkinointikirje') oppilaitoksiin. Onkohan mitään mahkuja enää tässä vaiheessa? Onko kaikki lyöty jo lukkoon vai olisiko mahdollista, että rehtorit tuskailevat vielä lukujärjestysten ja opettajien kanssa?

      Kun sais edes jonkun pienenkin jutun lyötyä lukkoon niin olis joku kiintopiste....

    • Titta..

      Opiskelen kampaajaksi ja kosmetologiksi. Minua kuitenkin kiinnostaa tulevaisuudessa olla molempien alojen opettaja. Mitä kouluja tai työkokemuksia tarvitsen. Olen ylioppilas. Ajattelin oisko sulla mitään tietoa tästä... Ehkä ei, mutta kysyn kuitenki.

    • hämminki82

      En tiedä tästä kovinkaan paljoa koska opetan ruotsinkielen puolella. Olen itse 2008 valmistunut luokanopettaja mutta olen opettanut sijaisena ja eri kursseja opintojeni ohella ihan simona. Tälläkin hetkellä vuoden sijaisuus meneillä lukiossa ja amk:ssa aineopettajana vaikka ei pätevyyttä. Tärkeintä on saada ovi johonkin jalkoväliin koska kaikki katsoo aina meriittejä. Pätevyyden puuttuminen estää aina viran saamista ja useimmiten myös kesälomapalkan saamista. Eikun Kelaan anomaan 25€/päivä. Leuhki itseäsi ansioluettelossa ja soita kaikkiin mahdollisiin kouluihin ja ilmoita kiinnostuksesi. Joskus nappaa. Eli joku ope on joskus kipeä, ne soittaa sulle, sä olet viikon töissä ja seuraavan kerran kun sama ope joutuu burn out saikulle niin ne soittaa sulle. Yhtäkkiä sulla on kokemusta ja kontakteja ja eikun etäopiskelemaan kasvatustieteitä ja aineita. Pian sä oot ope!!!

    • paremminennen

      Toimin yli 45 vuotta opettajana sitten kyllästyin palkka pineni koko ajan nyt saan eläkettä enemmän kuin sain palkkaa kun jäin eläkkeelle ja on pätevyyksiä enemmän kuin on tarvis. Kesälomat viedään ja ammatin arvostus työmäärään on ala arvoinen.

      • viherpiiperöt

        se minkä ruotsi edellä, suomi perässä...

        sanokaa minun sanoneeni, mutta 10-15v päästä on sellainen kato käynnyt, ettei päteviä opettajia on vaikeampi saada kouluihin.

        luulen, että yksityiskoulut on suomen tulevaisuus seuraavalla 30v sisällä. onnistuttu ryssimään pro peruskoulu täysin!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1305
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1217
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      58
      880
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      751
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe