Ammattiopettaja?

Uralle

Heippa,

aion yrittää aloitella epäpätevänä ammattiaineiden opettajana (amk:t, ammattioppilaitokset). Ala on vaatetus/käsi- ja taideteollisuus opetettavina kokonaisuuksina esim. tuotannonsuunnittelu, laatuun liittyvät asiat, johtaminen, markkinointi...

Taustalla amk tutkinto ja usean vuoden työkokemus esimiestehtävistä, johtamisen erikoisopinnot työn alla sekä kasvatustieteen appro viimeistelyä vailla. Olenko epäpätevä....?

Kerrotteko käytännön neuvoja- missä vaiheessa ja keneen ja miten kannattaa ottaa yhteyttä?

Jos opettaa useassa eri oppilaitoksessa tuntiopettajana niin miten verotus? Kannattaako tehdä ennakkoverolla vai miten?

Mikä on epäpätevän ammattiopettajan palkka?

KIIITOOOS! Kaikki tieto on tervetullutta....

11

23192

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uralle

Heippa- vastatkaa nyt joku.....

• Epäpätevä

Olen vähän vastaavassa tilanteessa. Minulta vaaditaan seuraavia:

- yliopistotutkinto
      - korkein mahdollinen tutkinto opetettavassa aineessa (= 35 ov. yliopisto-opintoja alalta)
      - 3 v. työkokemus
      - opettajan pedagogiset opinnot (35 ov.)

Palkasta voidaan ilmeisesti vähentää epäpätevyyden johdosta max. 28 %. Itsellä vähennysprosentti on 6 %, koska opetettavasta aineesta ei ole riittävästi opintoja (FM, ope, 5 v. työkokemus).

• Uralle

Mikä on esim. ammattikoulun opettajan palkkaluokka?

Entä tuntiopettajan?

• ja tunneista
        Uralle kirjoitti:

Mikä on esim. ammattikoulun opettajan palkkaluokka?

Entä tuntiopettajan?

En nyt osaa ihan tarkkaan sanoa, kannattaa katsoa oaj:n sivuilta esim. http://www.oaj.fi/Resource.phx/oaj/edunv/palk.htx?menu=edunv

Viranhaltijan palkkaluokka on kai jotain C54, mutta palkkaan vaikuttavat mahdolliset lisät (kokoelman hoito, ryhmänohjaus, ...).

Itselläni on sellainen tuntiopettajuus, että opetusvelvollisuutta on 20 tuntia viikossa. Lähtöpalkka on ilmeisesti n. 2000 e eli vähän. Lisätunnit kasvattavat palkkaa noin 130 e/tunti.

Opettajien palkat ovat kehnot verrattuna työmäärään. Tuntien suunnittelu, kokeiden korjaus, kokouksissa oleminen, yhteydenpito eri tahoille vie aikaa. Tietysti opettajuus on myös antoisaa????

• helpollaSaa

helpollapa ammattiopettajat saavat oppiaineensa. minulta vaaditaan omassa aineessani aineenopettajana laudatur-opinnot (ja seuraavistakin 35ov cumut), plus peda päälle.

• Jere

Hommaat vaan pedakoomiset opinnot AMK:sta 35 ov. niin homma on sillä sipuli. Ei virantäytössä huomioida mitään johtajuus tms. opintoja, sillä virkaan on tietyt minimiehdot ja riittää niiden täyttyminen.

• Uralle

Kiitos vastauksista!

Suunnitelmana on lähettää avoin hakemus ('markkinointikirje') oppilaitoksiin. Onkohan mitään mahkuja enää tässä vaiheessa? Onko kaikki lyöty jo lukkoon vai olisiko mahdollista, että rehtorit tuskailevat vielä lukujärjestysten ja opettajien kanssa?

Kun sais edes jonkun pienenkin jutun lyötyä lukkoon niin olis joku kiintopiste....

• Titta..

Opiskelen kampaajaksi ja kosmetologiksi. Minua kuitenkin kiinnostaa tulevaisuudessa olla molempien alojen opettaja. Mitä kouluja tai työkokemuksia tarvitsen. Olen ylioppilas. Ajattelin oisko sulla mitään tietoa tästä... Ehkä ei, mutta kysyn kuitenki.

• hämminki82

En tiedä tästä kovinkaan paljoa koska opetan ruotsinkielen puolella. Olen itse 2008 valmistunut luokanopettaja mutta olen opettanut sijaisena ja eri kursseja opintojeni ohella ihan simona. Tälläkin hetkellä vuoden sijaisuus meneillä lukiossa ja amk:ssa aineopettajana vaikka ei pätevyyttä. Tärkeintä on saada ovi johonkin jalkoväliin koska kaikki katsoo aina meriittejä. Pätevyyden puuttuminen estää aina viran saamista ja useimmiten myös kesälomapalkan saamista. Eikun Kelaan anomaan 25€/päivä. Leuhki itseäsi ansioluettelossa ja soita kaikkiin mahdollisiin kouluihin ja ilmoita kiinnostuksesi. Joskus nappaa. Eli joku ope on joskus kipeä, ne soittaa sulle, sä olet viikon töissä ja seuraavan kerran kun sama ope joutuu burn out saikulle niin ne soittaa sulle. Yhtäkkiä sulla on kokemusta ja kontakteja ja eikun etäopiskelemaan kasvatustieteitä ja aineita. Pian sä oot ope!!!

• paremminennen

Toimin yli 45 vuotta opettajana sitten kyllästyin palkka pineni koko ajan nyt saan eläkettä enemmän kuin sain palkkaa kun jäin eläkkeelle ja on pätevyyksiä enemmän kuin on tarvis. Kesälomat viedään ja ammatin arvostus työmäärään on ala arvoinen.

• viherpiiperöt

se minkä ruotsi edellä, suomi perässä...

sanokaa minun sanoneeni, mutta 10-15v päästä on sellainen kato käynnyt, ettei päteviä opettajia on vaikeampi saada kouluihin.

luulen, että yksityiskoulut on suomen tulevaisuus seuraavalla 30v sisällä. onnistuttu ryssimään pro peruskoulu täysin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3940
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      80
      2049
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      548
      1641
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      85
      1308
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1097
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1028
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      908
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      883
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      854
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      818
    Aihe