Kovasti eräät tahot vastustavat pienintäkin alkoholipolitiikan uudistamista Eurooppalaiseen malliin, vedoten kaikkeen mahdolliseen, mm. alkoholin aiheuttamiin kustannuksiin terveydenhoidolle, mutta mikä onkaan totuus?
Viinan hinnastahan suurin osa on valtiolle menevää veroa, joka riittää kompensoimaan viinan aiheuttamat haitat.
Alkoholi- ja alkoholijuomaveron tuotto on Suomessa noin 1,3–1,5 miljardia euroa vuodessa.
Kun taas alkoholin kustannukset julkiselle terveydenhuollolle ovat n. 1,1 miljardia euroa vuodessa, joten juomarithan kustantavat itse haittojen hoidon ja vielä jää valtion kassaan rahaakin.
Tässä on pääsyy miksi valtio ei kovinkaan innokkaasti aja raittiusasiaa, joten ihan turha dramatisoida alkoholin tuhoisaa vaikutusta terveydenhoidolle ja valtiontaloudelle.
Mikä on totuus alkoholin aiheuttamista kustannuksista?
26
82
Vastaukset 26
- Anonyymi00001
Alkoholi on ylivoimaisesti kallein kuluerä. Myös suurin tappaja. Ei tupakat tms ole samaa. Ei lähellekään.
- Anonyymi00004
Etkö nyt ymmärtänyt? Haitat rahoitetaan alkoholiverotuotolla ja jää vielä rahaa ylikin valtion kassaan käytettäväksi muihin tarkoituksiin.
Ja mitä tulee tupakan haitallisuuteen niin tupakkaverotuotto on n. 1 miljardi euroa vuodessa, kun taas tupakkasairauksien hoitokulut ovat jopa 1,6 miljardia.
Eli näin ollen tupakointi on yhteiskunnalle paljon vahingollisempaa ja kalliimpaa kuin alkoholi, voisi sanoa että alkoholiverolla rahoitetaan myös tupakkahaittojen alijäämä.
Itse en juo enkä polta, mutta tykkään kuitenkin enemmän faktoista kuin mutu-tuntumasta ja höphöpö-arvailuista. - Anonyymi00007
Anonyymi00004 kirjoitti:
Etkö nyt ymmärtänyt? Haitat rahoitetaan alkoholiverotuotolla ja jää vielä rahaa ylikin valtion kassaan käytettäväksi muihin tarkoituksiin.
Ja mitä tulee tupakan haitallisuuteen niin tupakkaverotuotto on n. 1 miljardi euroa vuodessa, kun taas tupakkasairauksien hoitokulut ovat jopa 1,6 miljardia.
Eli näin ollen tupakointi on yhteiskunnalle paljon vahingollisempaa ja kalliimpaa kuin alkoholi, voisi sanoa että alkoholiverolla rahoitetaan myös tupakkahaittojen alijäämä.
Itse en juo enkä polta, mutta tykkään kuitenkin enemmän faktoista kuin mutu-tuntumasta ja höphöpö-arvailuista.Nämä jokka ei ryyppää eikä polta tupakkaa, saisivat itse kustantaa kaikki tautinsa mitä viina ja tupakka aiheuttaa.
- Anonyymi00010
Uppista
- Anonyymi00020
Anonyymi00007 kirjoitti:
Nämä jokka ei ryyppää eikä polta tupakkaa, saisivat itse kustantaa kaikki tautinsa mitä viina ja tupakka aiheuttaa.
No niinhän ne ryyppääjät tekeekin. Alkoholivero tuottaa enemmän kuin tautien hoitoon kuluu.
Tupakoitsijat maksaa yhteiskunnalle enemmän kuin tupakkavero tuottaa.
- Anonyymi00002
Juon kaljaa vain terveydeksi.
- Anonyymi00003
minä juon kiljua, suoli toimii ja lisäksi naiset näyttää kauniilta
- Anonyymi00005
Minä juon viinaa vain krapulaan...
- Anonyymi00006
MInä juon viinaa ihan koko ajan. Syyn voi keksiä jälkikäteen jos tarvitsee. Oikeesti juon koska se on niin hauskaa.
- Anonyymi00008
Anonyymi00006 kirjoitti:
MInä juon viinaa ihan koko ajan. Syyn voi keksiä jälkikäteen jos tarvitsee. Oikeesti juon koska se on niin hauskaa.
Ja raaka viinahan maistuukin tosi hyvälle...
- Anonyymi00013
Uppista
- Anonyymi00009
Kohta maistuisikin kylmä olut🍺😋
- Anonyymi00011
Ensi puraisu on paras.
- Anonyymi00012
Rock rules!
- Anonyymi00015
Jeesuskin joi viiniä
- Anonyymi00021
Niinhän sitä on kirkossakin jaettu uskovaisille jo aikoja sitten,mutta jos muualla otat alkoholia niin se on kuulema paheksuttavaa 🤡
- Anonyymi00022
Anonyymi00021 kirjoitti:
Niinhän sitä on kirkossakin jaettu uskovaisille jo aikoja sitten,mutta jos muualla otat alkoholia niin se on kuulema paheksuttavaa 🤡
Niin ja papit ovat kovia ryystäjiä aina olleet.Eikös tämä yksikin naispuolisen juomakulut olleet yli 10.000 euroa vuodessa jonka kirkko siis kustansi? On jo nykyään eläkkeellä
- Anonyymi00017
hyvin sanottu
- Anonyymi00018
höpö höpö.
- Anonyymi00019
Upppp
- Anonyymi00024
Viinanjuonti on silkkaa hanketta! ☝️😀
- Anonyymi00025
Tienneekö totuutta kukaan?
- Anonyymi00026
Viina on hyvää ja terveellistä. Juokaa viinaa!
- Anonyymi00027
Viina auttaa moneen asiaan, jopa krapulaan.
- Anonyymi00028
Alkoholi maksaa itse haittansa, tupakointi ei.
- Anonyymi00029
Mulla on maksavaurio, joka ei johdu tupakoinnistani.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa741660- 231162
Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as321073Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu134896Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.189816- 64694
Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo192609On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit79598- 48538
- 69530
Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä
Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,32508- 55507
- 57485
Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25457Kai sä mies ymmärrät..
..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast28422- 40417
- 34414
- 33413
- 16399
- 82398