Joskus musta tuntuu että ns. "uutiset" on vähän seiska tyyppistä diibadaabaa, tv:n uutisetkin joskus samantoistoja päiväst toiseen. Samoja uutisia kopsataan lehdestä lehteen. Miten tuntuu että sana- Uutiset - on mennettäneet merkityksiä tän mahdottoman tietotulvan seassa:)
Vastaukset 36
- Anonyymi00002
Blaah.
Uutisia ne viihdeuutisetkin ovat. Osansa monipuolista tiedonvälitystä.
Koskee muuten myös urheilua, Ikinä miettinyt, urheilu-uutisiin käytetään liki yhtä paljon aikaa, kuin kaikkiin muihin uutisiin? Kuitenkin ne lähinnä viihdeuutisia.
Kaikenlaista uutisointia tarvitaan.
=DW=Kaikenlaisia uutisia, kaikenlaisilta toimittajilta,
kaikenlaisesta viitekehyksestä,
onko se varsin Uutisen tehtävä ees ??- Anonyymi00008
Mummunen kirjoitti:
Kaikenlaisia uutisia, kaikenlaisilta toimittajilta,
kaikenlaisesta viitekehyksestä,
onko se varsin Uutisen tehtävä ees ??Nimenomaan.
Kyse tiedonvälityksestä. Riippuu medialukutaidosta, mitä ja miten lukija saamansa informaation suodattaa ja ymmärtää.
Toinen vaihtoehto tietenkin ohjattu uutisointi. Tarkoittaa valeuutisia ja sensuuria. Propagandaa.
Kannattaa huomata, tietyt tahot hyökkäävät jatkuvasti yleisradiota vastaan. Heidän mielestään tiedonvälityksen pitäisi perustua kokonaisuudessaan omien kanaviensa varaan ainoastaan. Näitä ovat erilaiset uskonnolliset, tai poliittiset lehdet jne.
Yleisradio on uskonnoista, tai poliittisista puolueista riippumaton. Samaten mtv, siitä pitää ottaa huomioon, se mainosrahoitteinen.
Medialukutaito, se nykyisessä informaatiotulvassa välttämätöntä.
=DW= - Anonyymi00012
Anonyymi00008 kirjoitti:
Nimenomaan.
Kyse tiedonvälityksestä. Riippuu medialukutaidosta, mitä ja miten lukija saamansa informaation suodattaa ja ymmärtää.
Toinen vaihtoehto tietenkin ohjattu uutisointi. Tarkoittaa valeuutisia ja sensuuria. Propagandaa.
Kannattaa huomata, tietyt tahot hyökkäävät jatkuvasti yleisradiota vastaan. Heidän mielestään tiedonvälityksen pitäisi perustua kokonaisuudessaan omien kanaviensa varaan ainoastaan. Näitä ovat erilaiset uskonnolliset, tai poliittiset lehdet jne.
Yleisradio on uskonnoista, tai poliittisista puolueista riippumaton. Samaten mtv, siitä pitää ottaa huomioon, se mainosrahoitteinen.
Medialukutaito, se nykyisessä informaatiotulvassa välttämätöntä.
=DW=Medialukutaito on nykyisessä informaatiotulvassa todellakin välttämätöntä.
- Anonyymi00003
Joka päivä media on täynnä uutisia, ei se mitään diipadaapaa ole.
- Anonyymi00004
Suosittelen aloittasjalle kirjoja, jotka kehittävät medialukutaitoja.
Niitä on monta, tässä yksi
https://kauppa.gaudeamus.fi/sivu/tuote/medialukutaidot-osallisuus-mediakasvatus/2493266- Anonyymi00013
Mummunen kirjoitti:
Kiitos suosituksestasi.
Luetko uutisia laisinkaan??Luen uutisia ja kuuntelen monelta kanavalta.
- Anonyymi00005
Vanheneva ihminen, jonka kiinnostus keskittyy Linnanmäen vuosijuhliin
ja sirkukseen ei ymmärrä oikeista uutisista mitään.Tuohan on just se aloituksen pääkohta, joka pitääkin poimia! Kadehdin päättelykykyäsi, vihreeNä 🥸
- Anonyymi00006
Ei vika ole uutisissa, se on lukijassa.
Uutistarjonta on nimenomaan lukijoista kiinni?
Vai onks uutinen niinku Olemassa ilman kohdeYleisöö?
- Anonyymi00007
Uutisetkin ovat viihdettä, vaikka mitä kauheuksia niissä kerrotaan, aina tulee humoristinen loppukevennys ja kaikkia naurattaa tai hymyilyttää. Niin se käy.
- Anonyymi00014
Ei uutiset viihdettä ole, paitsi viihdeuutiset.
- Anonyymi00009
Aloittaja katsoo / lukee aivan selvästi vääriä uutisia. Katso oikeita, joissa on oikeita asioita; maailman ja tämän yhteiskunnan aiheita ja tapahtumia.
Minusta mediamaailma on vähän menettänyt arvostustaan. Mutt ymmärrän myös, että tämä on mun oma henkilökohtainen ja itsenäinen päätelmäni:
selaan usein ampparit/ high. kännykkäni lähettelee mulle otsikoita - hesari tulee luettua. teeveestäkin uutisia, aamuin illoin. Melkein vois niinkuin sanoa informaatiotulva.
En sitten tiedä tätä jaottelua oikeaan ja väärään uutiseen: Kuka sen oikein määrittelee ja ohjailee uutimeks? En kyll usko Teidänkään - kenenkään lukevan kaikkea mitä silmänne näkevät, kyllä te ohittelette ja mietitte - mikähän on ko. juttusen uutisarvo:)
Toki ymmärrän että kailenlaisia juttuja tarvitaan, ihmiset oman kiinnostuksen mukaan valikoivat mitä lukevat. mutt itse nyt lähinnä ajattelen
UUTISIA, news.
Noh, jokaiselle omanlaaatuisensa uutiset =) Toivon, että "Uutiset"ei oo mainontaa, missinformaatioo, propagandaa tai juoruiluja ... mutta enhän minä voi päättää, mikä on uutinen ja miten se toimitetaan :D- Anonyymi00016
Mummunen kirjoitti:
Minusta mediamaailma on vähän menettänyt arvostustaan. Mutt ymmärrän myös, että tämä on mun oma henkilökohtainen ja itsenäinen päätelmäni:
selaan usein ampparit/ high. kännykkäni lähettelee mulle otsikoita - hesari tulee luettua. teeveestäkin uutisia, aamuin illoin. Melkein vois niinkuin sanoa informaatiotulva.
En sitten tiedä tätä jaottelua oikeaan ja väärään uutiseen: Kuka sen oikein määrittelee ja ohjailee uutimeks? En kyll usko Teidänkään - kenenkään lukevan kaikkea mitä silmänne näkevät, kyllä te ohittelette ja mietitte - mikähän on ko. juttusen uutisarvo:)
Toki ymmärrän että kailenlaisia juttuja tarvitaan, ihmiset oman kiinnostuksen mukaan valikoivat mitä lukevat. mutt itse nyt lähinnä ajattelen
UUTISIA, news.
Noh, jokaiselle omanlaaatuisensa uutiset =) Toivon, että "Uutiset"ei oo mainontaa, missinformaatioo, propagandaa tai juoruiluja ... mutta enhän minä voi päättää, mikä on uutinen ja miten se toimitetaan :DSe on totta, että paljon turhaa sälää on joissakin uutispaikoissa. Mutta Ylen ja Mtv:n uutiset ovat asiapitoisia, niissä ei ole turhia julkku- ja / tai skandaaliaiheita, joita muut paikat ovat pullollaan aivan vain siksi, että ihmisten uteliaisuus on sairaalloista luokkaa.
- Anonyymi00010
Olen osittain samaa mieltä että on joutavia uutisia. Kuuluuko julkkisten kuolemat uutisiin, niitä on ollut viime aikoina useita. Minusta niillä ei ole uutisarvoa. Ehkä ne julkisessa virassa olevat, joita muutenkin katsotaan tv:ssä tämän tästä, selvitykseksi kun lakkaavat näkymästä.
Ihmisten kotien näyttäminen hesarissa on joutavanpäiväistä.
Varmaan muitakin, joita en juuri nyt muista. kyllä joskus ajattelen miten ihmeessä tuokin on uutiskynnyksen ylittänyt.
Mutta eipä niistä isoa vaivaakaan ole. Katson parit uutisen päivässä, siinäpähän soljuvat minulle tärkeimpien uutisten ketjussa.Niin. Totta toinen puoli. Kun ihmiset totutetaan, juttujen "ihansama,eivälii" -tunnelmaan, niin kohta siell on naapurin kumminkaiman pikkuserkun kissan nimipäivät jo uutisena.
Ylen uutisointi pääpiirteittäin riittävä, Yle ei herkuttele uutisillaan kuten iltapäivälehdet joissa kuitenkin täyttä asiaakin, samat uutisarvoiset uutiset tulee käsiteltyä joka paikassa. Hesarissa paljon artikkeleita maksumuurin takana jos suostuu maksamaan 10 euroa kuussa, ei kallis.
- Anonyymi00011
Suomen uutismediat eivät kuitenkaan keksi uutisiaan, kutein joidenkin muiden maiden medioiden osalta saattaa olla.
- Anonyymi00015
PersuPravda keksi ja vääristelee. Sen "uutiset" ovat lähinnä tietämättömien
rasistien aivopesua.
- Anonyymi00017
Uutisia ei kannata seurata liian aktiivisesti.
- Anonyymi00020
Mummunen kirjoitti:
Entäs kannattaako "uutiset" ottaa vakavasti ?
Hyyyvin harva "ottaa vakavasti". Ihmiset ovat niin täynnä hömpänpömppää, etteivät edes tiedä ja tajua, mitä on vakava.
- Anonyymi00018
Totta, että kun tulee infoähky, pitisi osata suodattaa tietoa
Mielestäni kyllä uutiset ovat suht neutraaleja ja perustuvat faktaan; poikkeuksena nyt tämä Ceutan viime päivien uutisointi, josta tavalliselle kansalaiselle tuli kyllä aivan toisen lainen käsitys mitä se todellisuudessa oli (+ persut sekoilivat lisää, joten asia oli täysi fiasko)
Seiskan jutut taas ovat suurimmalta osaltaan fiktiota tai vähintäänkin liioiteltuja ja sitähän ei esim, YLEn uutisissa voi tehdä
Tietohan perustuu aina johonkin ja kyllä uutisten lähteet ovat suht luotettavia. Luonnollisesti pitää olla kuuntelijalla ja lukijalla jonkin sortin "lukutaitoa", ettei ihan kaikkea purematta niele Aika moni aamulla herätessään haluaa tietää päivän sään ja uusimmat uutiset.
Kuuntelen paljon radiota, tulee ajankohtaisia uutisia, asia ohjelmia kuten tänäänkin, illalla tulee luonto-suomi ' marjailta, radio ei vaadi tuijottamista, voi sulkea silmänsä olla pötköllään.Totta! kuuntelu on tärkeetä, mä en kyll varmaan enää osais varsin kuunnella radiookaa: oon niin tottunut näihin hömppäraatioihin, joissa musiikkia / mainoksia vähän väliä.
- Anonyymi00019
Tai tehdä jotain, puuhata, työskennellä.
Plus 60 oli miellyttävä palsta 15-vuotta sitten.
- Anonyymi00021
Mikä sen tekee epämiellyttäväksi nykyisellään?
Voisko tähän vaikuttaa myös se että 15vuotta sitten yleensäkin netti/some keskustelu oli uutta ja ihmeellistä. nyt siihen on vähän turruttu, kuten kaikkeen muuhunkin someen.
*vähän vaan mietin*
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1471896
Naisten liian suuret vaatimukset?
Palstalla näkee usein vlituksia siitä, että naisilla on miehille liian suuria vaatimuksia. Haluankin nyt mielenkiinnosta3191324Johanna Tukiainen oli seonut ja hyökännyt ystävänsä kimppuun.
Ollut suora lähetys ja repinyt hiuksista ystäväänsä.175946Olen Aito Narsisti
Kysykää mitä haluatte liittyen tähän aiheeseen. Joitain kokemuksiani asiaan liittyen voin harkintani mukaan jakaa.264684- 33611
Outo liikkuja
Tämä tyyppi josta kirjoitettiin Ähtärin Ilmoitustaululla. Joka yritti varastaa auton meijeritieltä. Hän liikkui koulut12611- 257603
- 191563
Iso käsi pormestarille hyvin hoidetusta työstä
Puolangan kunta on siistinyt Paljakan rinteitä kesän aikana – yksi keskeneräinen lakiasia hidastaa vielä rinnekeskuksen20512- 42492