Työnhakuprofiilin julkaisemisesta Työmarkkinatorilla tulee pakolliseksi uusille työnhakijoille 1. syyskuuta 2026 alkaen.
Vastaukset 112
- Anonyymi00001
Miten tässä toteutuu työnhakijan oikeus olla tunnistamaton?
- Anonyymi00002
Työnhakuprofiili on nimetön, ellet itse lisää siihen linkkejä esimerkiksi sosiaalisen median tileillesi.
Saavatkohan helposti tiedon esim. työnhakijan iästä? Taitaa olla aika epäselvä tietojen leviämisen suhteen tämä asia. - Anonyymi00003
Ei tuo sinua koske kun kyse on uusista työnhakijoista.
- Anonyymi00016
Anonyymi00003 kirjoitti:
Ei tuo sinua koske kun kyse on uusista työnhakijoista.
Kyllä se koskee kaikkia muitakin työnhakijoita sitten, kun suunnitelma päivitetään seuraavan kerran. Tosin siihen saattaa mennä aikaa, eipä ole kuulunut työkkäristä mitään moneen kuukauteen.
- Anonyymi00030
Anonyymi00016 kirjoitti:
Kyllä se koskee kaikkia muitakin työnhakijoita sitten, kun suunnitelma päivitetään seuraavan kerran. Tosin siihen saattaa mennä aikaa, eipä ole kuulunut työkkäristä mitään moneen kuukauteen.
V*ttaa niin paljon, että pitää käydä sanomassa työkkäriin, että lähettävät jatkossa kaiken paperilla ja ettei ole tietokonetta eikä ole älypuhelinta. Eli ei käytä tietoteknisiä laitteita. Säästyy rahat ja aikaa, kun lopettaa puhelinliittymän. Ihan turhia juttuja tällä suurimman osan ajasta tekee. Tuleepahan liikuntaa, kun käy laskut maksamassa Kelassa.
Ja tiedoksi narisijoille, asiakas saa valita asiointitavan.
Yksityisyyttäni en halua enää yhtään enempää menettää. Terveisin kolme kertaa tietonsa yrityksen, kaupungin tai koulun tietosuojamurron yhteydessä menettänyt - Anonyymi00041
Anonyymi00002 kirjoitti:
Työnhakuprofiili on nimetön, ellet itse lisää siihen linkkejä esimerkiksi sosiaalisen median tileillesi.
Saavatkohan helposti tiedon esim. työnhakijan iästä? Taitaa olla aika epäselvä tietojen leviämisen suhteen tämä asia.Tuosta tuli mieleen, kun olin työtön ja käytin hyväkseni kaikki ilmaiset koulutukset, mitä te-toimisto tarjosi ja hauskin oli "miten teet cv:n". Olin vähän vanhempi. TE-toimiston eukko sanoi, et älä laita ikääsi, mutta kuva oli pakollinen. No, minä siihen, jotta yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa😂. Eipä eukko vastannut mitään.
No tuo kuva, olipa sitten nuori/komea, vanha ja ruma, muuten vaan "ei miellyttävä", niin pitäisi ehdottomasti kieltää, koska sen kuvan perusteella varmasti valinta suoritetaan.
Ei paina edes osaaminen, riittää, että on nuori ja nätti/komea. - Anonyymi00066
Anonyymi00041 kirjoitti:
Tuosta tuli mieleen, kun olin työtön ja käytin hyväkseni kaikki ilmaiset koulutukset, mitä te-toimisto tarjosi ja hauskin oli "miten teet cv:n". Olin vähän vanhempi. TE-toimiston eukko sanoi, et älä laita ikääsi, mutta kuva oli pakollinen. No, minä siihen, jotta yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa😂. Eipä eukko vastannut mitään.
No tuo kuva, olipa sitten nuori/komea, vanha ja ruma, muuten vaan "ei miellyttävä", niin pitäisi ehdottomasti kieltää, koska sen kuvan perusteella varmasti valinta suoritetaan.
Ei paina edes osaaminen, riittää, että on nuori ja nätti/komea.Paitsi jos työhön ottaja on ruma läski nainen, hän yrittää löytää työntekijöiksi vielä häntä rumempia ja lihavampia. Sen huomaa virastoissa. Tai sitten nätin tumman pojan.
Mikähän muuten saa vanhenevan läskin pukemaan ylleen röyhelöpuseron? Sellainen voi ollas hoikalla nuorella sievä, tai ainakin oli silloin, kun ne olivat muotia, 20 vuotta sitten, mutta läskisillä olkapäällä törröttävä röyhelö vain korostaa naisen rumuutta. - Anonyymi00088
Anonyymi00016 kirjoitti:
Erittäin hyvä huomio.
Kun kerran saadaan ihmiset vaan tekemään se profiili sinne...
Sitten on hyvä muuttaa ehtoja. - Anonyymi00114
Anonyymi00066 kirjoitti:
Paitsi jos työhön ottaja on ruma läski nainen, hän yrittää löytää työntekijöiksi vielä häntä rumempia ja lihavampia. Sen huomaa virastoissa. Tai sitten nätin tumman pojan.
Mikähän muuten saa vanhenevan läskin pukemaan ylleen röyhelöpuseron? Sellainen voi ollas hoikalla nuorella sievä, tai ainakin oli silloin, kun ne olivat muotia, 20 vuotta sitten, mutta läskisillä olkapäällä törröttävä röyhelö vain korostaa naisen rumuutta."Paitsi jos työhön ottaja on ruma läski nainen, hän yrittää löytää työntekijöiksi vielä häntä rumempia ja lihavampia. Sen huomaa virastoissa. Tai sitten nätin tumman pojan."
Tuo nyt ei pidä aluunkaan paikkaansa ainakaan valtion ja kuntien virastoissa.
- Anonyymi00004
Miten tässä toteutuu ihmisen yksityisyys käytännössä?
Mitä tietoja tuohon profiiliin pitää laittaa?
Miten työnantajat voivat ottaa yhteyttä jos ihmisellä ei ole mahdollisuutta sähköiseen asiointiin?
Voidaanko vaatia asioimaan sähköisesti ja laki tähän?- Anonyymi00005
Sinulla on mahdollisuus sähköiseen asiointiin, kun pystyt täälläkin asioimaan ; ). https://tyomarkkinatori.fi/teemasivut/tyonhakuprofiili
Voit hakea anonyymisti. - Anonyymi00006
Anonyymi00005 kirjoitti:
Sinulla on mahdollisuus sähköiseen asiointiin, kun pystyt täälläkin asioimaan ; ). https://tyomarkkinatori.fi/teemasivut/tyonhakuprofiili
Voit hakea anonyymisti.Väärin. Sähköinen asiointi vaatii vahvan tunnustautumisen.
- Anonyymi00007
Anonyymi00006 kirjoitti:
Väärin. Sähköinen asiointi vaatii vahvan tunnustautumisen.
Edit, vahvan tunnistautumisen vaatii kyseinen palvelu.
- Anonyymi00089
Anonyymi00005 kirjoitti:
Voit hakea anonyymisti.Mahdollisuus on eri asia kuin PAKKO.
Sinulla on oltava oikeus myös kieltäytyä sähköisestä asioinnista.
- Anonyymi00008
Jos ei ole pankkitunnuksia, niin tuskin profiilia tarvitsee tehdä.
- Anonyymi00009
Viet paikan päälle cv:n, virkailija ottaa siitä kopion ja täyttelee tiedot.
- Anonyymi00017
Jos ei tee itse profiilia annettuun määräaikaan mennessä, tekoäly tekee ja julkaisee työnhakijan puolesta.
- Anonyymi00010
Saako sen kirjoittaa ihan itse, vai tekeekö senkin TE-palvelun nainen kuten kaikki suunnitelmatkin? Mitä sanoo siitä Oikeusministeriö? Tämäkö on sitä elämänhallinnan parantamista, jota työllistymis- ja aktivisuussuunnitelmat perustellaan?
- Anonyymi00011
Saat itse tehdä mutta jos et tee niin virkailija tekee.
- Anonyymi00012
Mikäli alkavat holhoamaan, väittämään että on elämänhallinnassa ongelmia niin hallintokantelu virkailijasta ja kunnianloukkaus syyte!
- Anonyymi00013
Voit tehdä itse siitä sellaisen kun haluat. Itse sen päätät,
- Anonyymi00014
Anonyymi00012 kirjoitti:
Mikäli alkavat holhoamaan, väittämään että on elämänhallinnassa ongelmia niin hallintokantelu virkailijasta ja kunnianloukkaus syyte!
Eihän perutusturhanilkillä moista ole😆
- Anonyymi00015
Anonyymi00014 kirjoitti:
Eihän perutusturhanilkillä moista ole😆
Kirjoittaa oikeistolainen tuhkamuna isän firman suojatyöpaikasta
- Anonyymi00020
"Saako sen kirjoittaa ihan itse, vai tekeekö senkin TE-palvelun nainen kuten kaikki suunnitelmatkin?" On TE-palveluissa miehiäkin virkailijoina!
- Anonyymi00021
Ihan itse pitää tehdä. Jos ei tee määräaikaan mennessä, viranomainen eli käytännössä Työmarkkinatorin tekoäly tekee sen.
Tässä lainaus mulle alkukesästä tulleesta työkkärin sähköpostitiedotteesta asiasta:
"Jos et laadi tai julkaise profiilia itse, viranomainen laatii sen Työmarkkinatorin tekoälyehdotuksen pohjalta."
Eli kannattaa tehdä ihan itse. - Anonyymi00032
Anonyymi00015 kirjoitti:
Kirjoittaa oikeistolainen tuhkamuna isän firman suojatyöpaikasta
Kelpais varmaan sinullekin niin saisit käyttörahaa
- Anonyymi00042
Anonyymi00020 kirjoitti:
"Saako sen kirjoittaa ihan itse, vai tekeekö senkin TE-palvelun nainen kuten kaikki suunnitelmatkin?" On TE-palveluissa miehiäkin virkailijoina!
No vähempi, luulisin. Kun itse jäin työttömäksi, en saanut mennä edes työvoimatoimistoon. Minut "hoideltiin" puhelimitse. Tätä ihmettelin, paloin suorastaan halusta, että pääsisin katsomaan sisältä lähi te-toimiston meiningin, kun en ikinä ollut siellä edes käynyt. Jostain syystä ei huolittu sinne. Olisiko ollut ikä? Minulle meinaan yksi virkailija sanoi, "et sinä töitä saa". Ihan näillä sanoin.
No ei se mitään, onnistuin saamaan "asioiden hoitajaksi" suorastaan ihanan virkailijan, oli naine. Hänen kanssaan homma hoitui puhelimitse. - Anonyymi00047
Anonyymi00042 kirjoitti:
No vähempi, luulisin. Kun itse jäin työttömäksi, en saanut mennä edes työvoimatoimistoon. Minut "hoideltiin" puhelimitse. Tätä ihmettelin, paloin suorastaan halusta, että pääsisin katsomaan sisältä lähi te-toimiston meiningin, kun en ikinä ollut siellä edes käynyt. Jostain syystä ei huolittu sinne. Olisiko ollut ikä? Minulle meinaan yksi virkailija sanoi, "et sinä töitä saa". Ihan näillä sanoin.
No ei se mitään, onnistuin saamaan "asioiden hoitajaksi" suorastaan ihanan virkailijan, oli naine. Hänen kanssaan homma hoitui puhelimitse.Näillä palstoilla on yksi kiukuttelija vuosia, joka valitti kun joutuu kuulemma aina menemään paikan päälle ja siellä on sosiaalivirkailija myös mukana. Myöhemmin selvisi kuinka hän ei suostu antamaan puhelinnumeroaan heille, koska pelkää kuinka sitten soitellaan jatkuvasti.
Minun ensimmäinen "tapaamiseni" oli tekstiviesti, jossa pyydettiin menemään allekirjoittamaan suunnitelma joka oli joku ikuisuuden vanhalla pohjalla tehty. Ei mitään havaintoa millainen henkilö siellä on. - Anonyymi00067
Anonyymi00021 kirjoitti:
Ihan itse pitää tehdä. Jos ei tee määräaikaan mennessä, viranomainen eli käytännössä Työmarkkinatorin tekoäly tekee sen.
Tässä lainaus mulle alkukesästä tulleesta työkkärin sähköpostitiedotteesta asiasta:
"Jos et laadi tai julkaise profiilia itse, viranomainen laatii sen Työmarkkinatorin tekoälyehdotuksen pohjalta."
Eli kannattaa tehdä ihan itse.Minulle ei ole sellaista tiedotetta työnestotoimistosta tullut. Tarkoittaneeko, että haluavat tehdä sen profiilin minulta salaa, vai olenko vapautettu siitä?
- Anonyymi00068
Anonyymi00047 kirjoitti:
Näillä palstoilla on yksi kiukuttelija vuosia, joka valitti kun joutuu kuulemma aina menemään paikan päälle ja siellä on sosiaalivirkailija myös mukana. Myöhemmin selvisi kuinka hän ei suostu antamaan puhelinnumeroaan heille, koska pelkää kuinka sitten soitellaan jatkuvasti.
Minun ensimmäinen "tapaamiseni" oli tekstiviesti, jossa pyydettiin menemään allekirjoittamaan suunnitelma joka oli joku ikuisuuden vanhalla pohjalla tehty. Ei mitään havaintoa millainen henkilö siellä on.Tarkoitat varmaan minua. Vuosia sitten olin pitkään työnhakijana, ennen kuin yli viisikymppisenä löysin työtä. Tosiaan en antanut puhelinnumeroani. Se kyllä osui omaan nilkkaan. Asia ärsytti virkaloisia niin, että he keskittyivät kiusasasmaan minua urakalla, kasvokkain. Lopulta ajoivat minut pois tuilta, vaikka olisin ollut niihin oikeutettu osa-aikatyön ohella. Varmaan saivat bonuksia siitä, että minä etsin työpaikan. He eivät koskaan auttaneet työnhakuani, vaan yrittivät kaikin puolin haitata. Pahinta, mitä työnhakijalle voi tehdä, on viedä häneltä omanarvontunne. Siitä ei toivu kuin työssä käymällä.
- Anonyymi00080
Kuule kommarisuomessa sä et itse suunnittele yhtään mitään. Kaikista vähiten omaa elämääsi. Viranomainen suunnittelee sun koko elämänkaaresi alusta loppuun asti eikä sulla ole asiaan nokan koputtamista.
- Anonyymi00081
Anonyymi00020 kirjoitti:
Miehet on pahimpia. Ikänaiset usein myöskin. Nuoret naiset fiksuimpia.
- Anonyymi00100
Anonyymi00080 kirjoitti:
Kuule kommarisuomessa sä et itse suunnittele yhtään mitään. Kaikista vähiten omaa elämääsi. Viranomainen suunnittelee sun koko elämänkaaresi alusta loppuun asti eikä sulla ole asiaan nokan koputtamista.
Kyllä ne ihan Kokoomus ja Persu siat näit asioita ajaa eteenpäin..!!
- Anonyymi00107
Anonyymi00047 kirjoitti:
Näillä palstoilla on yksi kiukuttelija vuosia, joka valitti kun joutuu kuulemma aina menemään paikan päälle ja siellä on sosiaalivirkailija myös mukana. Myöhemmin selvisi kuinka hän ei suostu antamaan puhelinnumeroaan heille, koska pelkää kuinka sitten soitellaan jatkuvasti.
Minun ensimmäinen "tapaamiseni" oli tekstiviesti, jossa pyydettiin menemään allekirjoittamaan suunnitelma joka oli joku ikuisuuden vanhalla pohjalla tehty. Ei mitään havaintoa millainen henkilö siellä on.Lienee ollut jostakin pikku pitäjästä tuo henkilö. Mitä pienempi virkailija piiri niin sitä sairaampi on touhu.
- Anonyymi00108
Anonyymi00081 kirjoitti:
Miehet on pahimpia. Ikänaiset usein myöskin. Nuoret naiset fiksuimpia.
Se on henkilö. Minusta naiset ovat kauheimpia
- Anonyymi00018
Mulla on ollut tuo työnhakuprofiili siitä asti, kun jäin työttömäksi viime vuoden lokakuussa. Yhtä tyhjän kanssa koko profiili. Yhtään yhteydenottoa työnantajilta ei ole tullut sitä kautta.
- Anonyymi00069
Ei edes sellaisias työnantajia, joille kukaan ei halua työskennelleä; puhelinmyyntifirmoja jne?
- Anonyymi00019
ostan toimeentulolla olutta
- Anonyymi00022
Oma ratkaisusi olla ikuisesti köyhä.
- Anonyymi00023
Anonyymi00022 kirjoitti:
Oma ratkaisusi olla ikuisesti köyhä.
Vinkuu kaikki mahdolliset yhteiskunnan maksamat yritystuet hakeva oikeistoloinen
- Anonyymi00033
Anonyymi00023 kirjoitti:
Vinkuu kaikki mahdolliset yhteiskunnan maksamat yritystuet hakeva oikeistoloinen
Ihan työtön kuule olen itsekin tällä hetkellä. 😂
Mutta kaljan ostamisen sijasta sijoitan osan ansiosidonnaisesta päivärahasta joka kuukausi. Sijoittanut olen lukioiästä asti. Ei työttömän ole pakko olla köyhä, jos on joskus ollut töissä ja on hieman älliä päässä. - Anonyymi00070
Anonyymi00033 kirjoitti:
Ihan työtön kuule olen itsekin tällä hetkellä. 😂
Mutta kaljan ostamisen sijasta sijoitan osan ansiosidonnaisesta päivärahasta joka kuukausi. Sijoittanut olen lukioiästä asti. Ei työttömän ole pakko olla köyhä, jos on joskus ollut töissä ja on hieman älliä päässä.Upeaa. Yritän sitä itsekin. Aina on ollut hiukan rahaa varalla, yllätyksiä varten. Enemmänkin olisi voinut sijoittaa, toki.
- Anonyymi00024
Juu ja kaikki on sitten Prof vähintään. Tietysti samalla euromäärällä.
- Anonyymi00025
Miten tässä toteutuu ihmisen oikeus valita ammatti & työ?
- Anonyymi00029
Ei toteudu. Pakko laittaa nettiin henkilötietojakin.
Työnhakuprofiili koostuu kolmesta osiosta, jotka ovat Tiedot ja taidot, Esittely sekä Työkokemus ja koulutus.
Esittely-osiossa voit lisätä työnhakuprofiiliisi otsikon, kirjoittaa lyhyen esittelytekstin itsestäsi sekä kertoa, milloin haluaisit aloittaa työskentelyn ja miltä alueelta etsit töitä.
Mitä se esittely on muuta kuin ikä, kotipaikka ja sukupuoli. Kaikki nämä ovat henkilötietoja, jotka kuuluvat tietosuojan piiriin. - Anonyymi00034
Anonyymi00029 kirjoitti:
Työnhakuprofiili koostuu kolmesta osiosta, jotka ovat Tiedot ja taidot, Esittely sekä Työkokemus ja koulutus.
Esittely-osiossa voit lisätä työnhakuprofiiliisi otsikon, kirjoittaa lyhyen esittelytekstin itsestäsi sekä kertoa, milloin haluaisit aloittaa työskentelyn ja miltä alueelta etsit töitä.
Mitä se esittely on muuta kuin ikä, kotipaikka ja sukupuoli. Kaikki nämä ovat henkilötietoja, jotka kuuluvat tietosuojan piiriin.Itsehän tuossa saa päättää, mitä ja kuinka paljon haluaa kertoa itsestään. Ikää, sukupuolta tai asuinpaikkaa ei ole pakko kertoa.
- Anonyymi00071
Anonyymi00029 kirjoitti:
Mitä se esittely on muuta kuin ikä, kotipaikka ja sukupuoli. Kaikki nämä ovat henkilötietoja, jotka kuuluvat tietosuojan piiriin.Jos et osaa esitellä itsestäsi muuta kuin henkilötietosi, sinun kannattaisi hakeutua työkkärin ilmaisille työnhakukursseille.
Voihan sitä esitellä työssä, harrastuksissa ja elämässään hankkimiaan taitoja, kielitaitoaan, ahkeruuttaan, ystävällisyyttään, täsmällisyyttään ja muuta sellaista. - Anonyymi00082
Anonyymi00071 kirjoitti:
Jos et osaa esitellä itsestäsi muuta kuin henkilötietosi, sinun kannattaisi hakeutua työkkärin ilmaisille työnhakukursseille.
Voihan sitä esitellä työssä, harrastuksissa ja elämässään hankkimiaan taitoja, kielitaitoaan, ahkeruuttaan, ystävällisyyttään, täsmällisyyttään ja muuta sellaista.Onko joku työllistynyt hakemuksella jossa kertoo olevansa ahkera ja tunnollinen?
- Anonyymi00109
Anonyymi00071 kirjoitti:
Jos et osaa esitellä itsestäsi muuta kuin henkilötietosi, sinun kannattaisi hakeutua työkkärin ilmaisille työnhakukursseille.
Voihan sitä esitellä työssä, harrastuksissa ja elämässään hankkimiaan taitoja, kielitaitoaan, ahkeruuttaan, ystävällisyyttään, täsmällisyyttään ja muuta sellaista.Niillä kursseilla ei ole nykyään oikein mitään hyötyä kun oikeita työpaikkoja ei ole.
Henkilöstöfirmaan pääsee ilmankin..
- Anonyymi00026
Tässä virallinen ohjeistus.
"Työnhakuprofiilin täyttäminen ja julkaiseminen on pääsääntöisesti jokaisen työnhakijaksi ilmoittautuneen velvollisuus 1.9.2026 alkaen.
Velvollisuuden laiminlyönnistä ei seuraa työnhaun voimassaolon päättymistä tai työttömyysturvaseuraamusta.
Työnhakijalla on 15 arkipäivää aika laatia ja julkaista työnhakuprofiili työnhaun käynnistymisestä. Jos työnhakija ei julkaise työnhakuprofiiliaan määräajassa, työvoimaviranomainen julkaisee työnhakuprofiilin työnhakijan puolesta."
https://ykntyollisyys.fi/tyonhakuprofiilista-tukea-tyonhakuun/- Anonyymi00027
Lisää infoa:
"Työnhakija ei ole velvollinen julkaisemaan työnhakuprofiilia eikä työvoimaviranomainen julkaise sitä, jos jokin poikkeuksista täyttyy. Laatimista ja julkaisemista koskevia poikkeuksia ovat esimerkiksi:
* Työnhakijalle ei aseteta työnhakuvelvollisuutta;
* Työnhakija työllistyy kokoaikatyössä, opiskelee päätoimisesti tai toimii päätoimisena yrittäjänä;
" Työvoimaviranomainen arvioi, ettei työnhakija voi itsenäisesti hyödyntää palvelualustaa työnhaun ja työllistymisen tukemiseksi. Tällainen tilanne olisi esimerkiksi se, ettei työnhakijan kieli-, luku- tai kirjoitustaito mahdollistaisi palvelualustan käyttämistä tai työnhakijalla olisi muu työ- tai toimintakykyyn liittyvä este.
* Työvoimaviranomainen arvioi, että työnhakuprofiilin julkaiseminen on muusta työnhakijaan liittyvästä syystä ilmeisen perusteetonta. Tällainen tilanne olisi esimerkiksi, jos työnhakija ei käytä ollenkaan tietoteknisiä laitteita."
- Anonyymi00028
Miten tässä toteutuu yksityisyyden suoja?
Ei mitenkään. Kuka tahansa voi kirjautua työkkäriin yksityisenä työnantajana ja alkaa selata työnhakuprofiileja.
"Työmarkkinatorilla julkaistuja työnhakuprofiileja voivat hakea palvelualustalle kirjautuneet:
- työnantajat
- yksityiset työnvälitysyritykset 1.9.2026 alkaen
- työvoimaviranomaiset omien asiakkaidensa osalta"- Anonyymi00031
Mitäs yksityistä siinä profiilissa olevinaan on, tietoja pitää itsekin lähetellä 4 kertaa / kk työnantajille....jokta levittelee niitä ties minne.
- Anonyymi00036
Anonyymi00031 kirjoitti:
Mitäs yksityistä siinä profiilissa olevinaan on, tietoja pitää itsekin lähetellä 4 kertaa / kk työnantajille....jokta levittelee niitä ties minne.
Itse olen laittanut aina työhakemuksiin erillisen sähköpostin ja puhelinnumeron & + paikkakunnan. Edellä mainitut ovat vain työnhakua varten, esimerkiksi puhelinnumero prepaid.
- Anonyymi00054
"Miten tässä toteutuu yksityisyyden suoja?
Ei mitenkään. Kuka tahansa voi kirjautua työkkäriin yksityisenä työnantajana ja alkaa selata työnhakuprofiileja."
Ootko tynnyrissä kasvanut? Totta kai työnantajana kirjautuneena on oltava vähintään Y-tunnus. - Anonyymi00058
Anonyymi00054 kirjoitti:
"Miten tässä toteutuu yksityisyyden suoja?
Ei mitenkään. Kuka tahansa voi kirjautua työkkäriin yksityisenä työnantajana ja alkaa selata työnhakuprofiileja."
Ootko tynnyrissä kasvanut? Totta kai työnantajana kirjautuneena on oltava vähintään Y-tunnus.Yksityinen työnantaja voi tarkoittaa kotitaloutta, joka palkkaa esim. jonkun tekemään remonttia, lapsenvahdin tai vaikka rakentamaan uima-altaan omaan pihaan. Ei tarvita y-tunnusta.
Lisätietoja: Kotitalous työnantajana - Näin rekisteröidyt
https://tyomarkkinatori.fi/tyonantajat-ja-yrittajat/tietoa-tyonantajuudesta-ja-yrittajyydesta/tyonantajuus/kotitalous-tyonantajana
- Anonyymi00035
Täysin turhaa. Profiili on tehty ja julkaistu, koska sillä sai aikanaan työnhakuvelvollisuutta täytettyä. Yhtään työtarjousta tai edes yhteydenottoa ei ole poikinut.
- Anonyymi00037
Voidaanko vaatia ja pakottaa käyttämään sähköisiä palveluja?
- Anonyymi00038
Ei. Mutta mitä järkeä on kiusata itseään ja olla käyttämättä sähköisiä palveluita? Sähköisten palveluiden käyttö on paljon helpompaa kuin soitella asiakaspalveluun ja käydä paikan päällä.
Jos et tee itse työnhakuprofiilia netissä, työmarkkinatorin tekoäly tekee sen ja te-tantta julkaisee. - Anonyymi00039
Anonyymi00038 kirjoitti:
Ei. Mutta mitä järkeä on kiusata itseään ja olla käyttämättä sähköisiä palveluita? Sähköisten palveluiden käyttö on paljon helpompaa kuin soitella asiakaspalveluun ja käydä paikan päällä.
Jos et tee itse työnhakuprofiilia netissä, työmarkkinatorin tekoäly tekee sen ja te-tantta julkaisee.Kukin toimii tavallaan. On se helpompaa, jos tulee paperipostissa ilmoitukset, kutsut ja selvitykset. Ei tarvitse kytätä jotain sähköistä palvelua. Yksi stressi väheän.
Ja yhteystiedot on kotisoite, kun sähköpostia ei ole. Puhelinnumeroon harvat ryönantajat alkaa soittaa.
Takuulla ei mikään työnantaja ota yhteyttä, kun ei ole edes sähköpostia. Saa olla rauhassa! - Anonyymi00040
Anonyymi00039 kirjoitti:
Kukin toimii tavallaan. On se helpompaa, jos tulee paperipostissa ilmoitukset, kutsut ja selvitykset. Ei tarvitse kytätä jotain sähköistä palvelua. Yksi stressi väheän.
Ja yhteystiedot on kotisoite, kun sähköpostia ei ole. Puhelinnumeroon harvat ryönantajat alkaa soittaa.
Takuulla ei mikään työnantaja ota yhteyttä, kun ei ole edes sähköpostia. Saa olla rauhassa!Voi sen profiilin sitten muuttaa, jos ei miellytä.
- Anonyymi00052
Anonyymi00039 kirjoitti:
Kukin toimii tavallaan. On se helpompaa, jos tulee paperipostissa ilmoitukset, kutsut ja selvitykset. Ei tarvitse kytätä jotain sähköistä palvelua. Yksi stressi väheän.
Takuulla ei mikään työnantaja ota yhteyttä, kun ei ole edes sähköpostia. Saa olla rauhassa!Vai kytätä🤣...pelkäätkö että se aika olisi pois suoli24ssa maleskelusta tai tyhjien tölkkien etsimisestä?
- Anonyymi00053
Anonyymi00052 kirjoitti:
Vai kytätä🤣...pelkäätkö että se aika olisi pois suoli24ssa maleskelusta tai tyhjien tölkkien etsimisestä?
Oikeistolaisella tauko yhteiskunnan maksamien yritystukien hakemisessa kun tänne ehtii kirjoittaa
- Anonyymi00063
Anonyymi00053 kirjoitti:
Oikeistolaisella tauko yhteiskunnan maksamien yritystukien hakemisessa kun tänne ehtii kirjoittaa
Kateus on kamala tauti! 😂
- Anonyymi00043
Eiköhän tämän seurauksena vuokratyövoimafirmat ala tarjoamaan nollastuntisopimuksella mahtavaa työtilaisuutta tuntemattomattomalle firmalle, työnantajalle & sitten alkaa vinkuminen jos et hyväksy.
Ottavat yhteyttä työllisyyspalveluun, selvityspyyntöä tulee & tämän jälkeen karenssi. - Anonyymi00044
Elämässä on kaksi pakkoa eikä työnhakuprofiili ole kumpikaan niistä. Pakko on vain syntyä ja kuolla, kaikki muu siinä välissä on vapaaehtoista.
- Anonyymi00045
Mitä siihen "profiiliinsa" voi muka kirjoittaa sen lisäksi mitä muut omat työnhakutiedot ovat? Alanko aikuisenakin kehumaan itseäni ja kertoilemaan omista harrastuksista, vai mitä? Nämä profiilithan ovat yksityisyyden loukkaamista ja ne sitä paitsi rajoittavat työnhakua. Mitä kirjoittaa sairas, ahdistunut, toipilas tai osaamaton? Kehuuko hänkin itseään?
- Anonyymi00046
Pitää olla itsekeskeistä, fantastista Kokoomuslaista oman itsensä ylistämistä & näin irtoaa suojatyöpaikka Suomessa!
- Anonyymi00072
Ja niitä profiileja voi (pakko)laatia vain yhden. Entä jos on jonkin yliopistollisen turhaketutkinnon suorittanut, joka hakee virkoja ja lisäksi tarjoilijan ja siivoojan paikkoja, jotta olisi edes joku mahdollisuus työllistyäkin? Samassa esittelyssä maininta tutkinnosta ja opiskeluajan siivouskokemuksista? Haittaa kummankin tason työn saamista.
- Anonyymi00048
Työvoimatoimiston asiakkaan on haettava kokopäivätyötä. Profiilin kautta voivat tarjota osa-aikatyötä.
- Anonyymi00073
Se on kätevä karenssiansa. Jos työnhakija ei profiilissaan muista väittää hakevansa myös kokoaikaisia töitä, tekoälybotti havaitsee sen, rollaa virkaloiselle ja seuraa selvityspyyntö ja karenssi.
- Anonyymi00049
Pitääkö ottaa tarjottu työ vastaan, eikö tämän pitäisi myös saada itse valita?
- Anonyymi00050
Tottakai muuten karenssi...mutta kyllä siinä on ennen tuota kaikennäköistä esim haastattelu jne. Näissä voi kyllä itse vaikuttaa siihen pääseekö työhön vai ei :D
Pelkkä työtarjous ei koskaan tarkoita työpaikkaa....joskus 80- luvulla ja sitä ennen saattooi ollakin noin että kutsusta töihin - Anonyymi00060
Anonyymi00050 kirjoitti:
Tottakai muuten karenssi...mutta kyllä siinä on ennen tuota kaikennäköistä esim haastattelu jne. Näissä voi kyllä itse vaikuttaa siihen pääseekö työhön vai ei :D
Pelkkä työtarjous ei koskaan tarkoita työpaikkaa....joskus 80- luvulla ja sitä ennen saattooi ollakin noin että kutsusta töihinKaljatölkki tai viinilasi näkyvästi pöydälle etähaastattelussa, niin ei tartte odotella kutsua töihin. Sehän se on monen stereotypia työttömästä, vaikka oikeasti olisi vegaani urheilija, joka osaa viittä kieltä.
- Anonyymi00074
Anonyymi00060 kirjoitti:
Kaljatölkki tai viinilasi näkyvästi pöydälle etähaastattelussa, niin ei tartte odotella kutsua töihin. Sehän se on monen stereotypia työttömästä, vaikka oikeasti olisi vegaani urheilija, joka osaa viittä kieltä.
Vegaanilta kutistuu aivot.
- Anonyymi00051
Miten tässä profiilista voi olla anonyymi, siis miten työnantajat ottavat yhteyttä kun ei käytä sähköisiä palveluja.
Prepaid puhelinnumero & anonyymi sähköposti tähän profiiliin?
Edelleen voivatko pakottaa tämän seurauksena käyttämään sähköisiä palveluja?- Anonyymi00055
Työnantaja laittaa viestin sinne sun profiilin "alle", työkkäri on sinuun sitten yhteyksissä..joko sähköisesti, paperipostilla tai vaikka savumerkeillä.
- Anonyymi00059
Anonyymi00055 kirjoitti:
Työnantaja laittaa viestin sinne sun profiilin "alle", työkkäri on sinuun sitten yhteyksissä..joko sähköisesti, paperipostilla tai vaikka savumerkeillä.
Jos ei käytä sähköisiä palveluja, ei tartte tehdä koko profiilia.
Tässä on ohje:
"Työvoimaviranomainen arvioi, että työnhakuprofiilin julkaiseminen on muusta työnhakijaan liittyvästä syystä ilmeisen perusteetonta. Tällainen tilanne olisi esimerkiksi, jos työnhakija ei käytä ollenkaan tietoteknisiä laitteita." - Anonyymi00064
Anonyymi00055 kirjoitti:
Ei, vaan työnantajan Työmarkkinatorin kautta lähettämä viesti tipahtaa työnhakijan sähköpostiin.
- Anonyymi00065
Anonyymi00064 kirjoitti:
Ei, vaan työnantajan Työmarkkinatorin kautta lähettämä viesti tipahtaa työnhakijan sähköpostiin.
No periaatteessa sama asia, se sähköposti on työkkärin järjestelmässä joten "työkkäri lähettää"
- Anonyymi00075
Anonyymi00055 kirjoitti:
Näin työkkärin nuijat varmistavat työpaikkojaan. Heistä tulee 'hyödyllisiä' välikäsiä pakkotyönhakuun. Tekoäly valvoo, että kaikki karenssiansat laukaistaan.
- Anonyymi00076
Anonyymi00064 kirjoitti:
Ja kopio työkkäriin?
- Anonyymi00111
Anonyymi00076 kirjoitti:
Ja kopio työkkäriin?
"Jos ei käytä sähköisiä palveluja, ei tartte tehdä koko profiilia.
Tässä on ohje:
"Työvoimaviranomainen arvioi, että työnhakuprofiilin julkaiseminen on muusta työnhakijaan liittyvästä syystä ilmeisen perusteetonta. Tällainen tilanne olisi esimerkiksi, jos työnhakija ei käytä ollenkaan tietoteknisiä laitteita."
-"Ei, vaan työnantajan Työmarkkinatorin kautta lähettämä viesti tipahtaa työnhakijan sähköpostiin."
--"No periaatteessa sama asia, se sähköposti on työkkärin järjestelmässä joten "työkkäri lähettää"."
Jos ei ole sähköpostia käytössä työkkärin järjestelmissä, niin mihin se työkkäri ne kiinnostuneiden työnantajien yhteydenotot lähettää?
Ilmamoitus, ettei ole sähköpostia takaa sen, ettei koko profiilia tartte tehdä. Ja työnantajat ohittavat takuulla sähköpostittomat profiilit.
Helppo juttu, poista sähköpostiosoite omista tiedoista. - Anonyymi00112
Anonyymi00111 kirjoitti:
"Jos ei käytä sähköisiä palveluja, ei tartte tehdä koko profiilia.
Tässä on ohje:
"Työvoimaviranomainen arvioi, että työnhakuprofiilin julkaiseminen on muusta työnhakijaan liittyvästä syystä ilmeisen perusteetonta. Tällainen tilanne olisi esimerkiksi, jos työnhakija ei käytä ollenkaan tietoteknisiä laitteita."
-"Ei, vaan työnantajan Työmarkkinatorin kautta lähettämä viesti tipahtaa työnhakijan sähköpostiin."
--"No periaatteessa sama asia, se sähköposti on työkkärin järjestelmässä joten "työkkäri lähettää"."
Jos ei ole sähköpostia käytössä työkkärin järjestelmissä, niin mihin se työkkäri ne kiinnostuneiden työnantajien yhteydenotot lähettää?
Ilmamoitus, ettei ole sähköpostia takaa sen, ettei koko profiilia tartte tehdä. Ja työnantajat ohittavat takuulla sähköpostittomat profiilit.
Helppo juttu, poista sähköpostiosoite omista tiedoista.Edelleen voivatko pakottaa tämän seurauksena käyttämään sähköisiä palveluja?
Ei voi. Ilman sähköisiä palveluja ei tule pyyntöä tehdä profiilia.
- Anonyymi00062
Muahhaahhaaa!
Mummo 64 v. - Anonyymi00077
Aleksilla urku auki
- Anonyymi00083
Tai siis palstatrollilla urku auki 24/7
- Anonyymi00078
- Huonokuntoisen, osaamattoman ja ikääntyneen "profiiliinhan" me jo tiedämme. Pakolla kirjoittu vain perustoimeentulon vuoksi.
- Valehtelijoiden profiilit on jäävät yrittäjien riesaksi.
- Ammattikoulututkintoihin perustuvat osaamisprofiilien olisi syytä myös erottua. Ne yrittjät voisi nähdä' mahdollisuutena.
Jos tästä lakiin perustuvasta työllistoimesta haluaa kritiikkiä esittää, niin kenelle? Ei TEM ole kritikistä kiinnostunut, se on lakien takana. Sosiaalitiurvan vastuuministeriksi valittiin saman puolueen edustaja kuin TEM:n ministeri on. En näe muuta tahoa kuin lakien valvonnasta vastaavan Oikeusministeriön.
Perustuslain tarkoitus on suojella kansalaisia typeryyksiltä, mutta se antaa suojan myös virkamiehille, jotka joutuvat huonoja lakeja toteuttamaan. Huonoja lakeja on varmaan ikävä valvoakin - niin ikävä ettei sitä viitsitä tehdä. - Anonyymi00079
Rekrytoijilla on aina ollut pääsy työllisyyspalveluiden ylläpitämään rekisteriin jossa on työnhakijoiden tiedot. Sehän on kai työkkärin idea että työnantajat ja työnhakijat voivat löytää toisensa! Mikään ei ole koskaan estänyt työnantajia etsimistä työttömien profiilesta työntekijöitä tarpeisiinsa.
Julkinen pakkoprofiili on julkinen jalkapuu johon päästään pällistelemään työttömien häpeällistä työhistoriattomuutta. Tarkoitus on tuoda näkyväksi suurelle yleisölle kuinka kelvottomia otuksia työnhakijat ovat. Sitten saadaan taas lietsottua lynkkausmielialaa yhä pahemmaksi.
Kai niillä on joku työttömien julkinen teloitusprojekti final solutionina mielessä.- Anonyymi00085
Todellakin, TE-palvelu ja kaikki muutkin ovat työnvälittäjiä jonne asiakkaat ovat jo työnhakutietonsa antaneet.
Hyvä kysymys onkin, miksi asiakkaan pitää vielä keksiä jotakin uutta omakuvan kaltaista? Ketä se muka palvelee?
Jokainen kai osaa haravoida, pitääkö sekin erikseen kertoa yrittäjille ja muille työnantajille?
- Anonyymi00084
Oletteko te tyhjätaskut vassariruikuttajat edes oman elämänne sankareita?
- Anonyymi00086
Pertti luulee että kaikki työttömät ovat vasureita. Heti kun työtön vaihtaisi poliittista kantaansa ja alkaisi kokoomukselaiseksi hän ihmeen omaisesti pääsisi töihin. Koska työttömän poliittinen kanta jotenkin korreloi sen kanssa pääseekö ihminen töihin vai ei.
- Anonyymi00087
Tämä on TODELLA hämärä käytäntö!
Älkää missään nimessä suostuko! Kirjautukaa ulos kokonaan työnhakupalveluista, jos asia sitä vaatii!
Tällä hetkellä on ilmoitettu (lähde:YLe) että varsinaista rangaistusta profiilin täyttämättömyydestä ei tule. mutta jollet suostu, niin TYÖVOIMAVIRANOMAINEN TEKEE PROFIILIN PUOLESTASI!
Siis valtio ottaa käsiinsä oikeuden julkaista sinusta profiilin nettiin!
TÄHÄN ON PISTETTÄ TIUKKA VIIVA! Tällaista oikeutta ei millään toimijalla tule olla missään tilanteessa!
Olisiko jollain oikeusoppineella antaa kommenttia tähän? Miten tätä vastaan on mahdollista taistella?- Anonyymi00092
En ole oikeusoppinut ja hieman kyseenalainen tällainen pakollisuus kylläkin on.
Tämä sunnitelma olisi pitänyt olla ensin vapaaehtoisessa koekäytössä vaikkapa vuoden verran. Sen jälkeen olisi pitänyt tehdä loppututkielma työvoimatoimiston kanssa kuinka monta työnantajaa todellisuudessa oli ottanut yhteyttä työtä hakevaan ja tarjonnut työtä joka alkaisi viimeistään kahden kuukauden kuluttua ensimmäisestä yhteydenotosta.
Koska tietosi myös jaetaan ulkomaille niin hakkereilla on helppo päästä tietoihisi jotka ovat yksityisiä. Toivottavasti tuohon hakemukseen ei tarvitse antaa henkilönumeroa.
Onko muuten millään muulla valtiolla tuota tulevaa käytäntöä toiminnassa, vai onko se yksityissuojan perusteella laitonta?
Mitä sanoo oikeusministeriö vai tuliko tämä käytäntö sillekin yllätyksenä? Onko tästä käytännöstä tehty laki kun käytännön sanotaan olevan pakollinen? - Anonyymi00093
Anonyymi00092 kirjoitti:
En ole oikeusoppinut ja hieman kyseenalainen tällainen pakollisuus kylläkin on.
Tämä sunnitelma olisi pitänyt olla ensin vapaaehtoisessa koekäytössä vaikkapa vuoden verran. Sen jälkeen olisi pitänyt tehdä loppututkielma työvoimatoimiston kanssa kuinka monta työnantajaa todellisuudessa oli ottanut yhteyttä työtä hakevaan ja tarjonnut työtä joka alkaisi viimeistään kahden kuukauden kuluttua ensimmäisestä yhteydenotosta.
Koska tietosi myös jaetaan ulkomaille niin hakkereilla on helppo päästä tietoihisi jotka ovat yksityisiä. Toivottavasti tuohon hakemukseen ei tarvitse antaa henkilönumeroa.
Onko muuten millään muulla valtiolla tuota tulevaa käytäntöä toiminnassa, vai onko se yksityissuojan perusteella laitonta?
Mitä sanoo oikeusministeriö vai tuliko tämä käytäntö sillekin yllätyksenä? Onko tästä käytännöstä tehty laki kun käytännön sanotaan olevan pakollinen?No nyt toimenpiteeltä ei voi välttyä. Jollet itse julkaise profiilia, niin viranomainen tekee sen!
Olen varma, että tuo 15 päivää raja on automatisoitu, ja profiilin luo AI niistä sinusta olemassa olevista tiedoista.
Sinulla ei ole käytännössä enää mitään neuvotteluvaraa - vaikka viranomainen niin lupaileekin. Hänen ei TARVITSE kysyä sinulta mitään. Sinulla ei ole 1.9.2026 alkaen enää oikeutta omiin tietoihisi, niiden käsittelyyn tai julkaisuoikeuteen.
Tämän on pakko olla laitonta. Kyse kuitenkin on henkilökohtaisista tiedoista, ja työttömältä peräisin olevasta datasta, jonka suhteen vain hänellä pitäisi olla oikeus päättää, mihin sitä käytetään. Se, että julkaisu on anonyymi, ei muuta asiaa. Lisäksi, jos asialta ei voi välttyä, se myös sotii GDPR lainsäädännön kanssa. Työtönhän myös menettää oikeutensa poistaa profiilin Työmarkkinatorilta.
Tässä ollaan menossa todella vaarallisella tiellä, jos tuollaiset oikeudet viranomaisille annetaan, - sehän käytänössä antaa oikeuden vaikka luoda AI botti siitä työttömästä sinne työarkkinatorille häntä edustamaan - ja ilman hänen suostumusta.
Tässä on myös koko homma sotii yhdenvertaisuuslainsäädännön kanssa. Henkilön statusta (työtön) käytetään oikeutuksena riistää häneltä oikeus omiin tietoihinsa, yksityisyyteensä, tekijänoikeus, datan omistusoikeus ja julkaisuoikeus ym. Asia on oikeutettu sillä, että kyseessä on työtön.
Tässä on pakko olla joku ihme juoni takana, koska kukaan työnantaja ei puolla tällaista pakotetta. Uskon, että tarkoitus on vaan saada niitä profiileja sinne työmarkkinatorille, ja niitä sitten voi käyttää ties mihin!
Mielestäni koko työvoimapalveluista pois jääminen, ja omien tietojen pois vetäminen on ihan hyvä vaihtoehto, jos vaan suinkin pysyy hengissä ilman niitä tukia. Sitten voi rauhassa katsoa ulkopuolelta, että mihin kurimukseen sitä oltiinkaan ihmistä ajamassa. Mukana ei kannata olla, jos vaan suinkin pystyy pysymään ulkona...Tässä on kierompi koira haudattuna. - Anonyymi00098
Anonyymi00093 kirjoitti:
No nyt toimenpiteeltä ei voi välttyä. Jollet itse julkaise profiilia, niin viranomainen tekee sen!
Olen varma, että tuo 15 päivää raja on automatisoitu, ja profiilin luo AI niistä sinusta olemassa olevista tiedoista.
Sinulla ei ole käytännössä enää mitään neuvotteluvaraa - vaikka viranomainen niin lupaileekin. Hänen ei TARVITSE kysyä sinulta mitään. Sinulla ei ole 1.9.2026 alkaen enää oikeutta omiin tietoihisi, niiden käsittelyyn tai julkaisuoikeuteen.
Tämän on pakko olla laitonta. Kyse kuitenkin on henkilökohtaisista tiedoista, ja työttömältä peräisin olevasta datasta, jonka suhteen vain hänellä pitäisi olla oikeus päättää, mihin sitä käytetään. Se, että julkaisu on anonyymi, ei muuta asiaa. Lisäksi, jos asialta ei voi välttyä, se myös sotii GDPR lainsäädännön kanssa. Työtönhän myös menettää oikeutensa poistaa profiilin Työmarkkinatorilta.
Tässä ollaan menossa todella vaarallisella tiellä, jos tuollaiset oikeudet viranomaisille annetaan, - sehän käytänössä antaa oikeuden vaikka luoda AI botti siitä työttömästä sinne työarkkinatorille häntä edustamaan - ja ilman hänen suostumusta.
Tässä on myös koko homma sotii yhdenvertaisuuslainsäädännön kanssa. Henkilön statusta (työtön) käytetään oikeutuksena riistää häneltä oikeus omiin tietoihinsa, yksityisyyteensä, tekijänoikeus, datan omistusoikeus ja julkaisuoikeus ym. Asia on oikeutettu sillä, että kyseessä on työtön.
Tässä on pakko olla joku ihme juoni takana, koska kukaan työnantaja ei puolla tällaista pakotetta. Uskon, että tarkoitus on vaan saada niitä profiileja sinne työmarkkinatorille, ja niitä sitten voi käyttää ties mihin!
Mielestäni koko työvoimapalveluista pois jääminen, ja omien tietojen pois vetäminen on ihan hyvä vaihtoehto, jos vaan suinkin pysyy hengissä ilman niitä tukia. Sitten voi rauhassa katsoa ulkopuolelta, että mihin kurimukseen sitä oltiinkaan ihmistä ajamassa. Mukana ei kannata olla, jos vaan suinkin pystyy pysymään ulkona...Tässä on kierompi koira haudattuna."Tämän on pakko olla laitonta."
Olet aivan oikeassa.
Mutta se varsinainen ongelma ei ole toiminnan lainvastaisuus, vaan se, että näistä asioista on kyettävä myös tekemään kantelu oikeuslaitokselle (tai vaihtoehtoisesti käyttämällä valitusreittiä Kelan päätöksestä alkaen).
Kantelujen tarkoitus on pääpiirteittäin se että viranomaistoimintaa ei saa eikä pidä käyttää lainvastaisiin tarkoituksiin, sitä varten on olemassa oikeuslaitos mm. ylimpien laillisuusvalvojien tehtävä on viranomaistoiminnan lainmukaisuutta vahtia.
- Anonyymi00094
Hirveätä ruikutusta jälleen kerran. Eikö kukaan ole työkkärin kirjoilla töitä saadakseen, eikä vain tukia?
- Anonyymi00097
Aika kielteisesti ja totuudenvastaisesti ilmaistu.
Tietenkin, työkkärin kirjoilla ollaan juuri siksi, että sieltä lopulta työtön saisi sen hyväpalkkaisen, miellyttävän, itse vapaasti valitun työn, aivan kuten Perustuslain pykälä 18 vaatii.
Työvoimapalveluilla puolestaan EI ole mitään oikeutta toimia em. lain vastaisella tavalla, se kielto löytyy TSS-sopimuksen artikla 6:sta.
Me emme vain valitettavasti voi sille mitään, jos poliitikot ovat ideologioistaan sokaistuneina käsittäneet nuo lain velvollisuudet täysin väärin. Joutuu kantelemaan ja valittamaan jatkuvasti, sen tulet tämänkin lain yhteydessä näkemään. - Anonyymi00101
Anonyymi00097 kirjoitti:
Aika kielteisesti ja totuudenvastaisesti ilmaistu.
Tietenkin, työkkärin kirjoilla ollaan juuri siksi, että sieltä lopulta työtön saisi sen hyväpalkkaisen, miellyttävän, itse vapaasti valitun työn, aivan kuten Perustuslain pykälä 18 vaatii.
Työvoimapalveluilla puolestaan EI ole mitään oikeutta toimia em. lain vastaisella tavalla, se kielto löytyy TSS-sopimuksen artikla 6:sta.
Me emme vain valitettavasti voi sille mitään, jos poliitikot ovat ideologioistaan sokaistuneina käsittäneet nuo lain velvollisuudet täysin väärin. Joutuu kantelemaan ja valittamaan jatkuvasti, sen tulet tämänkin lain yhteydessä näkemään.Jos töitä haluatte, niin sitten älkää itkekö työnhakuprofiileista. Uskomattomia itkupillejä kaikki työttömät. Saisi tulla vanha kunnon lapiolinja käyttöön ja ojia kaivamaan.
- Anonyymi00102
Anonyymi00101 kirjoitti:
Jos töitä haluatte, niin sitten älkää itkekö työnhakuprofiileista. Uskomattomia itkupillejä kaikki työttömät. Saisi tulla vanha kunnon lapiolinja käyttöön ja ojia kaivamaan.
Voi hurja ihan jo jännittää kun noin inhottavia ajatuksia heittelet.
Sitten vain sinne eduskuntaan säätämään lakeja ja kokeilemaan kuinka siinä käy.
Eiköhän se ole parasta että noudatetaan edelleenkin perustuslakia (PL18) ja siihen suoraan kytköksissä olevaa TSS-sopimuksen artikla 6:sta, ja jätetään tällaiset fasismi-haaveilut sellaisille ihmisille jotka elävät menneisyydessä. - Anonyymi00104
Anonyymi00102 kirjoitti:
Voi hurja ihan jo jännittää kun noin inhottavia ajatuksia heittelet.
Sitten vain sinne eduskuntaan säätämään lakeja ja kokeilemaan kuinka siinä käy.
Eiköhän se ole parasta että noudatetaan edelleenkin perustuslakia (PL18) ja siihen suoraan kytköksissä olevaa TSS-sopimuksen artikla 6:sta, ja jätetään tällaiset fasismi-haaveilut sellaisille ihmisille jotka elävät menneisyydessä.Jeps, noudatetaan perustuslakia jonkun muun, kuin sinun tulkitsemanasi. Sinullahan ei ollut muistaakseni mitään alan koulutusta?
- Anonyymi00095
Tässäpä se olennainen lukee:
"Työnhakuprofiilin täyttäminen ja julkaiseminen on pääsääntöisesti jokaisen työnhakijaksi ilmoittautuneen velvollisuus 1.9.2026 alkaen."
Avainsana PÄÄSÄÄNTÖISESTI.
Eli mitään pakkoa ei voi olla, kun lainsäätäjäkin on tiedostanut laissa olevan ongelman, ja lisännyt tuohon lauseeseen sanan pääsääntöisesti.
Muusääntöisesti toimitaan sitten, kun työnhakija toteaa, että tässä toimitaan ensinnäkin perustuslain pykälä 10 vastaisesti, viranomaisella ei ole sellaista oikeutta että noin vain julkistetaan yksityistietoja.
Toinen aivan yhtä merkittävä asia on PL 18 pykälän mukainen oikeus työn vapaaseen valintaan. Kyse ei ole työnantajan oikeudesta vapaasti selailla kaikkien työnhakijoiden tietoja, vaan siitä, että työnhakijalla on lakiin perustuvan vapaan valinnan oikeutensa myötä myös varmistaa se että ei-valituille työnantajille ei mitään tietoja anneta.
Työnhakija siis valitsee, aivan kuten perustuslaki vaatii.
Googlailkaapa Googlen AI:lla mitä oikeuskansleri on tästä asiasta lakia säätäessä sanonut, tässä haiskahtaa oikein kunnolla palaneen käry, kun työttömille tarkoitetuista palveluista yritetään muokata jonkinlaista työttömien oikeuksien tärvelyyn tarkoitettua poliittista asetta.
Näin ne on ne 4 työpaikan pakkohautkin jätetty kokonaan velvoittamatta, koska niissäkin on työttömän oikeusturvan kannalta merkittävä ongelma, kas kun kaikille ei ole saatavissa eikä tarjolla niitä 4 työpaikkaa, sellaisia jotka olisivat nimenomaan työttömän oma vapaa valinta.
Tämmöistä surkeata toimintaa viritellään jatkuvasti työvoimapalveluihin, vaikka ainakin puolet koko työvoimapalveluihin kytköksissä olevista yli 6000 euron palkoilla toimivasta väestä pitäisi potkaista ulos, yli 10000 euroa tienaavista ainakin 80%. Tuo raha tulee palauttaa valtion johdolla takaisin työn kysynnäksi, eli se on valtion tehtävä varmistaa se että rahaa tulee työn kysyntään.
Te-toimisto muuten vastaa nykyisin myös työn KYSYNTÄÄN liittyvistä asioista, lukekaapa lakimuutoksia, aiemmin korostettiin apinanraivolla työn TARJONTAA, joka on siis käytännössä kiertoilmaisu sille että valtio on poistanut työttömiltä oikeuden päättää itse vapaasti oman työnsä valinnoista ja tarjoamisista.- Anonyymi00096
Huomatkaa se asia, että työnhaku kannattaa pitää voimassa, eli ei kannata sallia tilannetta että työvoimavirkailija katkoo työnhaun. Kyse on palveluista, joita on lain mukaan pakko olla työttömille saatavissa - ongelma vain on siinä että palveluista viritellään lainvastaista toimintaa.
Toinen asia mikä on syytä monien muistaa, on se, että suunnitelman tekemiseen on pakko MUTTA sen sisältö on lainkin mukaan pakko saada tarkistaa - eli korjata.
Älkää jättäkö suunnitelmia tekemättä vaan vaatikaa että saatte ne korjata - sitten vain roskatekstit sieltä pois ja parempia tilalle.
- Anonyymi00099
Kun valitatte tai kantelette näistä asioista, muistakaa sen oman asianne lisäksi vaatia myös korjaustoimia valtakunnallisesti, eli kaikille työttömille.
Kannattaa olla melko tarkka kun valitusta tai kantelua laatii asiasta, se ei pääsääntöisesti auta valtakunnassa mitään jos vaaditte jotain ratkaisua vain itsellenne, vaan oikeasti asiat voi korjaantua vasta sitten kun puututaan asioihin koko valtakunnan laajuisesti. - Anonyymi00103
Vähän mielikuvitusta kehiin ja kunnon WC tai CW. Kuvaakin voi muokata.
- Anonyymi00105
Minulal on ratkaisu kaikkiin ongelmiin:
Kirjautukaa ulos työvoimapalvelujen asiakkuudesta ja poistakaa mahdolliset jo olemassaolevat Työmarkkinatorin profiilinne.
Sen sijaan, että ihmisistä saataisiin tiukempi kuristusote, ja niiden dataan ja henkilökohtaisiin tietooihin täysi omistus, - ja julkaisuoikeus, viranomainen MENETTÄÄ ottaansa ihmisistä ja datasta.
Samalla menee pohja koko yhteiskunnalta.
Suomi pyörii työttömillä. - Tämä on fakta. Täällä on tuhansia asiantuntijoita ja satoja järjestöjä työttömille palveluja tarjoamassa. Työmarkkinatorin ja muiden data-alustojen koko kehittäjäkunta ja omistajat elävät työttömillä. Monialaisen palvelun tuloksena yhtä työtöntä on tönimässä 3 viranomaista. Työttömyydellä perustellaan kaikki poliittiset päätökset valtio- ja kunnallistasolla. Suuri osa koko himmelistä ja koko markkinasta perustuu siihen, että on työttömiä tilastoissa.
Nyt olisi ainutlaatuinen tilaisuus näpäyttää koko järjestelmää ja riisua se kaikesta tekopyhyydestä! Jos työttömiä poistuu kortistosta tämän uuden lain myötä tarpeeksi suurissa määrin, tulee monelle toimijalle suoranainen hätä!
Näin tuo laki saadaan kumottua pikimiten, - ja samalla nähtyä monen toimijan todelliset kasvot.
Ja parasta tässä - työkkärin asiakkaaksi pääsee aina takaisin! Ei siis olisi kyse peruuttamattomasta päätöksestä, jos lakkautat asiakkuutesi Työvoimapalveluihin.
Tämän jälkeen, ei heillä ole sinuun mitään päätäntävaltaa. Työttömällä on KAIKKI kortit käsissään.
Joten.. jos vain suinkin tulet toimeen kuukauden pari ilman tukia...
Tässä on mahdollisuus muuttaa maailmaa!- Anonyymi00110
Apina
- Anonyymi00113
Anonyymi00110 kirjoitti:
Apina
Kuten kaikki mahdolliset Kokoomusta kannattavat
- Anonyymi00115
En pidä kovin fiksuna ratkaisuna sitä että työtön ihan oma-aloitteisesti sahaa em. ohjeiden mukaisesti omaa oksaansa poistumalla työkkärin listoilta omalla päätöksellänsä.
Edelleenkin, kannattaa mieluummin varmistaa se että työkkärissä tehtävä suunnitelma ei sisällä mitään sellaista mihin viranomaisella ei ole alun alkaenkaan minkäänlaista toimivaltaa, esim. kaikki ne toimet joilla yritetään poistaa työttömältä oikeus työn vapaaseen valintaan, tai alkamalla valheellisesti väittää työtöntä työ/toimintakyvyttömäksi esim. käynnistelemällä kaikenmaailman p*sk*palveluita jotka sellaisille on tarkoitettu.
Älä anna viranomaiselle mitään lupaa tehdä mitään sellaista mihinkä ei ole alun alkaenkaan oikeutta, myös tietojen julkaisu ilman työttömän lupaa tarkoittaa sitä että viranomainen ryhtyy toimimaan PL10 vastaisesti, ja se onkin sitten jo peruste tehdä asiasta hallintokantelu laillisuusvalvojalle, lisäksi pyyntö viranomaistoimien välittömästä keskeytyksestä.
Asiassa tulee olemaan riitaa, sen voin luvata, mutta jotain on asialle tehtävä, muuten tämä sikailu ei lopu.
- Anonyymi00106
silloin ku tuli tieto et nimi työttömyysturva muutetaan yleistueksi, niin joku "salaliittohörhö" ennusti että se nimi muutetaan siksi että voidaan ottaa käyttöön pakkotyö tulevaisuudessa ja kansaa valmistellaan siihe sillälailla että kiihotetaan työttömiä vastaan ^^, kaikki nauroi, mutta nyt ollaan sit siinä et on tulossa hahaha! koska eihän sitä nyt voi työttömyysturvaa saada jos on töissä hehehe!
- Anonyymi00116
Työnhakuproofiilia ei tarvitse itse tehdä. Antaa työvoimaviranomaisten tehdä muutama satatuhatta työnhakuprofiilia vähimmäistiedoilla niin tulee sellainen sotku, että ei niitä ainakaan kukaan työnantaja ala läpi lukemaan.
https://tyomarkkinatori.fi/uutiset/tyonhakuprofiili-tulee-osaksi-tyonhakua-1-9-alkaen - Anonyymi00117UUSI
Tuon lain on allekirjoittanut Matias Marttinen ja Alexander Stubb.
Voiko työttömät yhdistyä ja pyytää jonkin EU mepin tehdä kysely EU tasolla onko tämä laki laillinen EU:ssa, koska missään muussa valtiossa tätä käytäntöä ole.
Voiko suuret ammattiyhdistykset ottaa kantaa?
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalaisten pinna paloi - Ärsytys iskee uudesta TTK-juontajasta "Eihän tälle voi kun nauraa"
Oliko Veronica Verho hyvä valinta TTK-juontajaksi? Uuden TTK-juontajan henkilöllisyyttä on arvailtu siitä asti, kun Va1132396Mitä tapahtuu?
Mitä tapahtuu Humalojalla? Poliiseja talon ympärillä ja paljon ihmisiä pitkin pihoja???371433Suomi on viittä vaille sodassa Venäjän kanssa...
...syynä tähän on kokoomuslainen presidenttimme Stubb. Hän on ainoa eurooppalaisen maan johtaja, joka kärkkäästi ja taha640986- 106983
- 71962
- 97868
- 48865
Olen vähän epävarma siitä, oletko kiltti
Nainen, ensivaikutelma oli, että olet tosi hyväsydäminen eli siinä mielessä harvinaisuus. Eli et mene virran mukana, etk76700- 70696
Herkkä, hellä, aurinkoinen, kaunis upea, valonsäde on hän nainen
Ja myös fiksu, älykäs ja luonnonläheinen. Erittäin mielenkiintoinen ja kiltti ihminen. Haluan tuntea hänet, koska kaik31686