Hei. Täällä kirjoittelee vastadiagnosoitu bipo (20, F). Ketipinoria olen vedellyt jostain maaliskuusta asti, bipo todettiin kesäkuussa jo vuoden kolmannen hypomanian jälkeen ja samalla aloitettiin lamotrigiini hitailla annosnostoilla. Heti 25mg aloituksen jälkeen alkoi rajut itsemurha-ajatukset, viikkoa myöhemmin otin tupla-annoksen ketiä ja haahuilin sillan liepeillä, sairaalareissuhan siitä tuli. Silti lääkäri totesi että annosnosto 50mg. Viidelläkympillä mieliala oli hetken hyvä ja valoisa, jopa onnellinen, sitten nosto sataseen ja taas uusi impulsiivinen itsemurhayritys. Tästä nyt pari päivää aikaa ja lääkäri soittaa muutaman päivän päästä.
Mieliala vaihtelee rajusti että en tiedä olisiko olo sama ilman lamoakin, todella toivoton olo, pistin vähän aikaa sitten tulevaisuuden suunnitelmat opiskelun suhteen täysin uusiksi kun luin että unelmieni alalla on todella heikko työllisyys, silti pelottaa että jos lähden opiskelemaan niin valmistun työttömäksi. Ostin yksi ilta yhtäkkiä netistä painopeiton ihan törkeän kalliilla ihan kuin rahaa muka olisi. Vuoroin levoton, vuoroin vetämätön olo ja ahdistuksia, itkukohtauksia, mutta myös todella korkea toimintakyky ja välillä jopa liikaa virtaa. Ja tietenkin noita impulsiivisia itsetuhoyrityksiä. Onko jollain lamo tehnyt samaa vai onko sekamuotoinen jakso päällä? Vituttaa lääkkeet tässä kohtaa, tekee mun elämästä helvettiä.
Mieliala vaihtelee rajusti että en tiedä olisiko olo sama ilman lamoakin, todella toivoton olo, pistin vähän aikaa sitten tulevaisuuden suunnitelmat opiskelun suhteen täysin uusiksi kun luin että unelmieni alalla on todella heikko työllisyys, silti pelottaa että jos lähden opiskelemaan niin valmistun työttömäksi. Ostin yksi ilta yhtäkkiä netistä painopeiton ihan törkeän kalliilla ihan kuin rahaa muka olisi. Vuoroin levoton, vuoroin vetämätön olo ja ahdistuksia, itkukohtauksia, mutta myös todella korkea toimintakyky ja välillä jopa liikaa virtaa. Ja tietenkin noita impulsiivisia itsetuhoyrityksiä. Onko jollain lamo tehnyt samaa vai onko sekamuotoinen jakso päällä? Vituttaa lääkkeet tässä kohtaa, tekee mun elämästä helvettiä.
Vastaukset 1
Vanhimmat
Olen käyttänyt tuota Lamotrigiiniä monta vuotta. Se on ainoa käytössäni oleva psyykenlääke. Minulle se ei ole aiheuttanut itsetuhoisuutta.
Aikoinaan käytin monet vuodet neuroleptejä, johon lääkeryhmään myös Ketipinor kuuluu. Kävin monia eri valmisteita läpi vuosien varrella. Omalla kohdallani neuroleptit oli syynä silloiseen itsetuhoisuuteen. Olin itsetuhoinen niin kauan kun neuroleptejä käytin. Itsetuhoisuus loppui heti, kun lopetin viimeisenkin neuroleptin.
Lamotrigiini siis enää käytössäni, eikä ole aiheuttanut itsetuhoisuutta, ei tosin muitakaan haittoja. Paitsi vuosia sitten, kun kokeiltiin isompaa annosta 2x100-150 mg, aloin nähdä kaksoiskuvia, eli kaikki näkyi vähän kuin kahtena. Annostus oli liian suuri. Sitä alennettiin heti pienemmäksi.
Pitkään olen käyttänyt 2x50 mg ja se on ollut sopiva annostus.