Anoreksian ja endometrioosin mahdollinen yhteys

Anonyymi-ap

Anoreksia ei suoraan aiheuta tai käynnistä endometrioosia, mutta sairauksilla on todettu yhteys. Endometrioosi on pitkälti geneettinen ja hormonaalinen sairaus, joka on usein olemassa jo nuorena, kun taas anoreksia voi vaikuttaa oireiden havaitsemiseen tai kehon hormonitasapainoon.Vaikutukset ja yhteydetHormonitoiminta: Anoreksia pysäyttää usein kuukautiset (amenorrea), mikä saattaa väliaikaisesti estää endometrioosin oireita, koska sairaus on riippuvainen kuukautiskierrosta ja estrogeenistä. Kun syömisestä toivutaan ja kuukautiset palaavat, piilossa olleet endometrioosikivut voivat tulla esiin.Yhteinen kuormitus: Tutkimusten mukaan endometrioosia sairastavilla on suurempi riski kärsiä syömishäiriöistä tai kehonkuvan ongelmista. Kipu ja turvotus (niin sanottu endo belly) voivat johtaa tarpeeseen kontrolliin tai ruokavalion rajoittamiseen.Tulehdus ja stressi: Molempiin tiloihin liittyy kehon hormonaalista ja tulehduksellista kuormitusta, mutta syy-seuraussuhde ei tarkoita sitä, että laihuushäiriö synnyttäisi varsinaisia endometrioosipesäkkeitä.Jos haluat, että jatkamme keskustelua, kerro:Kohtaatko tällä hetkellä syömisen haasteita tai kipuja?Kaipaatko tietoa siitä, miten hoitaa oireita turvallisesti?

34

150

Vastaukset 34

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

AI:lla tehty

• Anonyymi00003

Eiköhän sitä tietoa ja vertaistukea ole muuallakin tarjolla vai päivystätkö palstalla 24//?

• Anonyymi00005

Itseasiassa ei ole

• Anonyymi00008
        Anonyymi00005 kirjoitti:

Itseasiassa ei ole

Kyllä on. Endometrioosiin on vertaistukea kuten on myös anoreksiaan

• Anonyymi00004

Monet vaatii itseltä täydellisyyttä. Toivottavasti joku jsks rentouttaa, joku pienikin juttu.

• Anonyymi00006

Eipä se raha rai omakotitalo mitään onnea tuo, anoreksia ja muut syömishäiriöt kielivät jstn. Moni voi katsoa asioita ehkä useinkin ihan eri näkökulmasta. Se on myös vaihtelua..

• Anonyymi00007

Vähän myöhässä olet ap, tämä asia on todistettu valheeksi jo vuosia sitten. Itsekin olin alle 40kg ilman anoreksiaa endometrioosin kanssa, eikä se laihuus auttanut tai sen ollut tarkoituskaan sairaalla auttaa kaiken lisäksi mihinkään kipuihin munasarjoissa.

• Anonyymi00009

Jos sinulla on jo endometrioosi ollut ennen anoreksiaa niin ei alipaino auta asiaan.Anoreksia ei paranna tai auta jo alkaneeseen endometrioosiin.Endometrioosia ei voi parantaa näännyttämällä.anoreksia ei poista endometrioosipesäkkeitä.

• Anonyymi00010

Olet nähtävästi aika lyhyt jos alle 40 kiloisena olet ollut terve.

• Anonyymi00011
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Jos sinulla on jo endometrioosi ollut ennen anoreksiaa niin ei alipaino auta asiaan.Anoreksia ei paranna tai auta jo alkaneeseen endometrioosiin.Endometrioosia ei voi parantaa näännyttämällä.anoreksia ei poista endometrioosipesäkkeitä.

Aloitus antaa kuvan, että muuttumalla anorektikoksi saattaa voida korjata asian. Itse olin sairas muista syistä, en anorektinen. Ja epäilen,että aloituksen tehnyt ei ymmärrä liikaa naishormoneista ja siitä, miten eri tavalla eri kehoissa progesteroni ja estrogeeni vaikuttavat tai miten paljon hormonien tasapainolla on vaikutusta ylipäänsä mihinkään, jopa laihuuteen ja lihomiseen. Jos tuo aloittaja haluaisi auttaa, ei puhuisi anoreksiasta vaan laihduttamisesta ja laihuudesta. Ylipäänsä taitaa ihannoida anoreksiaa, ja täällä muut anorektikot sitten komppaavat asiaa? Olen huomannut täällä nuorten anorektikoiden määrän kasvavan, ja sitten päälle joku setämies alkaa heitä opettaa laihuudesta halutessaan seuraajia, kuten tuossa lopussa sanoo:

"Jos haluat, että jatkamme keskustelua, kerro:Kohtaatko tällä hetkellä syömisen haasteita tai kipuja?Kaipaatko tietoa siitä, miten hoitaa oireita turvallisesti?"

VAROKAA, JOKU NARSISTI ETSII UHRIA TÄÄLLÄ.

• Anonyymi00012
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Aloitus antaa kuvan, että muuttumalla anorektikoksi saattaa voida korjata asian. Itse olin sairas muista syistä, en anorektinen. Ja epäilen,että aloituksen tehnyt ei ymmärrä liikaa naishormoneista ja siitä, miten eri tavalla eri kehoissa progesteroni ja estrogeeni vaikuttavat tai miten paljon hormonien tasapainolla on vaikutusta ylipäänsä mihinkään, jopa laihuuteen ja lihomiseen. Jos tuo aloittaja haluaisi auttaa, ei puhuisi anoreksiasta vaan laihduttamisesta ja laihuudesta. Ylipäänsä taitaa ihannoida anoreksiaa, ja täällä muut anorektikot sitten komppaavat asiaa? Olen huomannut täällä nuorten anorektikoiden määrän kasvavan, ja sitten päälle joku setämies alkaa heitä opettaa laihuudesta halutessaan seuraajia, kuten tuossa lopussa sanoo:

"Jos haluat, että jatkamme keskustelua, kerro:Kohtaatko tällä hetkellä syömisen haasteita tai kipuja?Kaipaatko tietoa siitä, miten hoitaa oireita turvallisesti?"

VAROKAA, JOKU NARSISTI ETSII UHRIA TÄÄLLÄ.

Kuten sanoin jos endometrioosi on jo niin laihduttaminen ei auta. Minä saan kuvan että hän ehdottaa anoreksiaa jotta endometrioosia ei tule,koska koska endometrioosi tarvitsee estrogeenia ja anoreksia laskee elimistön rasvaprosenttia, mikä johtaa estrogeenituotannon romahtamiseen.

• Anonyymi00018
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Ei ollut anoreksiaa tai muutakaan syömishäiriötä enkä laihduttanut endon takia, en edes laihduttanut vaan laihduin luurangoksi löytämättömän keliakian takia, kun ei se näkynyt verikokeissa. Gastroskopiassa se sentään huomattiin.

• Anonyymi00026
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Kuten sanoin jos endometrioosi on jo niin laihduttaminen ei auta. Minä saan kuvan että hän ehdottaa anoreksiaa jotta endometrioosia ei tule,koska koska endometrioosi tarvitsee estrogeenia ja anoreksia laskee elimistön rasvaprosenttia, mikä johtaa estrogeenituotannon romahtamiseen.

Ehdottaa syömishäiriötä, kuin se olisi kellekään hyvästä?

• Anonyymi00013

Hän sanoo ettei vertaistukea ole saatavilla. Kyllä on esim korento ry tarjoaa vertaistukea.

• Anonyymi00014

Tämä lienee totta. "Endometrioosipotilailla elimistön normaali immuunijärjestelmä on häiriintynyt mahdollistaen endometrioosin kehittymisen."

Itsellä on endoa ja koronarokotteet laukaisi vuotohäiiriön. Kohdussa on immuunisoluja.

• Anonyymi00015

Kohdussasi on immuunisoluja. Kohdussa pitää olla immuunisoluja.

Immuunisolujen tehtävät kohdussa:

Suoja infektioilta: Ne torjuvat bakteereja ja viruksia.
        Raskauden tuki: Erityiset kohdun immuunisolut auttavat sikiötä kiinnittymään ja kasvamaan turvallisesti ilman, että keho hylkii sitä.
        Kierron säätely: Ne osallistuvat limakalvon muutoksiin kuukautiskierron aikana.

Onko lääkäri kertonut miksi sinulla ei saisi olla kohdussa immuunisoluja?

• Anonyymi00016
        Anonyymi00015 kirjoitti:

Kohdussasi on immuunisoluja. Kohdussa pitää olla immuunisoluja.

Immuunisolujen tehtävät kohdussa:

Suoja infektioilta: Ne torjuvat bakteereja ja viruksia.
        Raskauden tuki: Erityiset kohdun immuunisolut auttavat sikiötä kiinnittymään ja kasvamaan turvallisesti ilman, että keho hylkii sitä.
        Kierron säätely: Ne osallistuvat limakalvon muutoksiin kuukautiskierron aikana.

Onko lääkäri kertonut miksi sinulla ei saisi olla kohdussa immuunisoluja?

Höh. Tietysti on, siksi on kaikenlaista immuunihäiriötä.

• Anonyymi00017
        Anonyymi00016 kirjoitti:

Höh. Tietysti on, siksi on kaikenlaista immuunihäiriötä.

Sinulla oli tarve kertoa että sinulla on kohdussa on imuunisoluja joita pitääkin olla. Ei sekään olis hyvä jos ei olis kohdussa immuunisoluja . Jos kohdusta puuttuisivat immuunisolut kokonaan, kyseessä olisi vakava ja harvinainen immuunipuutostila, joka johtaisi toistuviin tulehduksiin ja estäisi normaalin raskauden alkamisen.

Haluisitko sitten tosituvia tulehduksia jos sinulla ei olis immuunisoluja?

• Anonyymi00019
        Anonyymi00017 kirjoitti:

Sinulla oli tarve kertoa että sinulla on kohdussa on imuunisoluja joita pitääkin olla. Ei sekään olis hyvä jos ei olis kohdussa immuunisoluja . Jos kohdusta puuttuisivat immuunisolut kokonaan, kyseessä olisi vakava ja harvinainen immuunipuutostila, joka johtaisi toistuviin tulehduksiin ja estäisi normaalin raskauden alkamisen.

Haluisitko sitten tosituvia tulehduksia jos sinulla ei olis immuunisoluja?

Se immuunisolujen vähyys vaikuttaa kaikkeen sairasteluun missä päin vain kehoa, immuunisolujakin on monia erilaisia.

• Anonyymi00022
        Anonyymi00019 kirjoitti:

Se immuunisolujen vähyys vaikuttaa kaikkeen sairasteluun missä päin vain kehoa, immuunisolujakin on monia erilaisia.

Niinhän mä just sanoin. Jos immuunisoluja ei olis niin ne johtaisi toistuviin tulehduksiin. Nyt oli kyse kohdun immuunisoluista.

• Anonyymi00024
        Anonyymi00022 kirjoitti:

Niinhän mä just sanoin. Jos immuunisoluja ei olis niin ne johtaisi toistuviin tulehduksiin. Nyt oli kyse kohdun immuunisoluista.

🤓 : miten sinä erittelet kohdun immuunisolut? Teetkö niille diffin, erittelylaskennan:)

• Anonyymi00027
        Anonyymi00024 kirjoitti:

🤓 : miten sinä erittelet kohdun immuunisolut? Teetkö niille diffin, erittelylaskennan:)

Koska endometrioosi on kohdun ja vatsaontelon toimintahäiriö.

• Anonyymi00028
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Jos sä nyt haluat että erittelen sulle kohdun immuunisolut niin tässä tulee

Kohdun limakalvolla (endometriumissa) ja raskauden aikaisella desidualla on useita eri valkosolutyyppejä:

Kohdun luonnolliset tappajasolut (uNK-solut): Kohdun yleisin immuunisolutyyppi. Toisin kuin veren sytolyyttiset NK-solut, uNK-solut eivät ole ensisijaisesti tuhoajia. Ne erittävät sytokiineja ja kasvutekijöitä, jotka ohjaavat istukan verisuoniston (spiraaliarterioiden) muotoutumista ja sikiön trofoblastisolujen tervettä kasvua.

Makrofagit: Toiseksi yleisin ryhmä. Ne toimivat "roskakuskeina" siivoten kuollutta kudosjätettä kuukautisten ja synnytyksen jälkeen. Lisäksi ne osallistuvat aktiivisesti alkion kiinnittymisen (implantaation) tukemiseen ja kudoksen muokkaamiseen.

T-solut: Erityisesti Treg-solut (regulatoriset T-solut) ovat kriittisiä. Ne vaimentavat äidin immuunireaktiota sikiötä kohtaan ja estävät hylkimisreaktion. Myös sytotoksia T-soluja esiintyy paikallisesti torjumassa mikrobeja.

Dendriittisolut: Toimivat viestinviejinä (antigeeneja esittelevinä soluina), jotka tunnistavat taudinaiheuttajia ja säätelevät muiden immuunisolujen aktivoitumista.

Voidaan jatkaa huomenna tästä mutta nyt menen nukkumaan.

• Anonyymi00029
        Anonyymi00024 kirjoitti:

ja kyllä immuunisolujen määrä voidaan laskea

Laboratoriossa kudosnäyte leikataan ohuiksi leikkeiksi ja käsitellään spesifisillä vasta-aineilla.Yleisimmin tutkitaan uNK-soluja (uterine Natural Killer -solut), jotka tunnistetaan niiden pinnalla olevan CD56-proteiinin perusteella. Vasta-aine värjää nämä solut ruskeiksi tai muuten erottuviksi mikroskoopissa.

Solujen laskeminen mikroskoopilla

Patologi katsoo värjättyä näytettä mikroskoopilla suurella suurennuksella (High-Power Field, HPF).Solut lasketaan tietyltä pinta-alalta stroomasta eli kohdun limakalvon tukikudoksesta.

Laskentatapoja on kaksi:Prosenttiosuus: Lasketaan, kuinka monta prosenttia uNK-solut muodostavat kaikista strooman soluista.Solumäärä alueella: Lasketaan solujen absoluuttinen lukumäärä yhtä näkökenttää tai neliömillimetriä kohden.

• Anonyymi00030
        Anonyymi00028 kirjoitti:

Jos sä nyt haluat että erittelen sulle kohdun immuunisolut niin tässä tulee

Kohdun limakalvolla (endometriumissa) ja raskauden aikaisella desidualla on useita eri valkosolutyyppejä:

Kohdun luonnolliset tappajasolut (uNK-solut): Kohdun yleisin immuunisolutyyppi. Toisin kuin veren sytolyyttiset NK-solut, uNK-solut eivät ole ensisijaisesti tuhoajia. Ne erittävät sytokiineja ja kasvutekijöitä, jotka ohjaavat istukan verisuoniston (spiraaliarterioiden) muotoutumista ja sikiön trofoblastisolujen tervettä kasvua.

Makrofagit: Toiseksi yleisin ryhmä. Ne toimivat "roskakuskeina" siivoten kuollutta kudosjätettä kuukautisten ja synnytyksen jälkeen. Lisäksi ne osallistuvat aktiivisesti alkion kiinnittymisen (implantaation) tukemiseen ja kudoksen muokkaamiseen.

T-solut: Erityisesti Treg-solut (regulatoriset T-solut) ovat kriittisiä. Ne vaimentavat äidin immuunireaktiota sikiötä kohtaan ja estävät hylkimisreaktion. Myös sytotoksia T-soluja esiintyy paikallisesti torjumassa mikrobeja.

Dendriittisolut: Toimivat viestinviejinä (antigeeneja esittelevinä soluina), jotka tunnistavat taudinaiheuttajia ja säätelevät muiden immuunisolujen aktivoitumista.

Voidaan jatkaa huomenna tästä mutta nyt menen nukkumaan.

🤓 :Peräti jtn tiedätkin. Hyvä. On niitä opiskelijoita , jotka eivät viitsi paneutua, aika kuluu paremmin muuten lienet opinnot kunnolla suorittanut/suorittava, joka kulkee kaidalla tiellä. Onnea ja menestystä.

• Anonyymi00031
        Anonyymi00030 kirjoitti:

🤓 :Peräti jtn tiedätkin. Hyvä. On niitä opiskelijoita , jotka eivät viitsi paneutua, aika kuluu paremmin muuten lienet opinnot kunnolla suorittanut/suorittava, joka kulkee kaidalla tiellä. Onnea ja menestystä.

🤓 : Jos olet alan ihmisiä, niin tiedät että tietopuolisen käy yhä haastavammaksi. Lisäksi, kun mukaan tulee tekoäly, niin asiakas-ja henkilötietojen suojauksesta muodostuu haaste . Ihmiset eivät käytä palveluita, mikäli tietosuoja pettää, joten, olit alalla(lääketiede) tai et, niin lycka till. Koskee yleisesti sote-sektoria ja vaikka kaupan kassaa.

• Anonyymi00032
        Anonyymi00030 kirjoitti:

En opiske. Mutta tiedoksi sinulle että tiedon etsiminen ei ole kielletty. Mutta sinua kiinnosti asia niin minä kerroin jottei sinun tarvitse itse hakea tietoa

• Anonyymi00033
        Anonyymi00032 kirjoitti:

En opiske. Mutta tiedoksi sinulle että tiedon etsiminen ei ole kielletty. Mutta sinua kiinnosti asia niin minä kerroin jottei sinun tarvitse itse hakea tietoa

🤓: opiskelu ei aina kannatakaan. Sinulla on semmoiset tiedot kyllä, rttä voisi olettaa , että opiskelet, minullakin on tietoa, olen opiskellut.

• Anonyymi00034
        Anonyymi00033 kirjoitti:

🤓: opiskelu ei aina kannatakaan. Sinulla on semmoiset tiedot kyllä, rttä voisi olettaa , että opiskelet, minullakin on tietoa, olen opiskellut.

Kyllä olen opiskellut aikoinaan kaksi ammattitutkintoa. Sinä olisit voinut itse etsiä nuo tiedot mutta ymmärrän että olet laiska etsii tietoa ja suomi24 palstalla se asioiden kysely on kätevämpää kun ei tartte itse tietoa etsiä kysymyksiin

• Anonyymi00035
        Anonyymi00034 kirjoitti:

Kyllä olen opiskellut aikoinaan kaksi ammattitutkintoa. Sinä olisit voinut itse etsiä nuo tiedot mutta ymmärrän että olet laiska etsii tietoa ja suomi24 palstalla se asioiden kysely on kätevämpää kun ei tartte itse tietoa etsiä kysymyksiin

🤓 : niin ajattelinkin kyllä, että täytyy olla jokin tutkinto, ei noita kuka vaan tiedä. Mistä sinä tiedät kuka on laiska, kuka ei, kuka mitään on kenestäkään sanomaan muuten? Joka itsensä korottaa, se alennetaan ja päinvastoin..

• Anonyymi00036
        Anonyymi00035 kirjoitti:

🤓 : niin ajattelinkin kyllä, että täytyy olla jokin tutkinto, ei noita kuka vaan tiedä. Mistä sinä tiedät kuka on laiska, kuka ei, kuka mitään on kenestäkään sanomaan muuten? Joka itsensä korottaa, se alennetaan ja päinvastoin..

No vaikka sinä kun pyysit erittelee kohdun immuunisolut ja miten lasketaan. Sr tieto löytyy esim googlen hakukoneella. Mutta ymmärrän ettet osaa sitä käyttää. Yrititkö itse löytää vastauksen kysymykseesi?

• Anonyymi00021

🤓: Asiat osaa arvioida lymfajärjestelmän avulla. Eli eosinofiilit, babofiilit, beutrofiilit, granulosyytit. Mikä ok arvo, miten päin pyörii. Suurentuneet nodus lymfhaticukset, jstn kielii. Nousi lymphaticus, mon. Noniin lymphaticii.

• Anonyymi00023

🤓: tekstinsyöttö, kirjoitetaampa selkosuomeksi. Asuat osaa arvioida lympfhajärjestelmän avulla. T-solut. Eosinofiilit, neutrofiilit, basofiilit, granulosyytit. Nodus lymphaticus, mon. Nodii lymphaticii. Mikäli arvot heittää, pyörii väärinpäin. Imusolmukkeita kannattaa tunnustella, imusolmuketulehdus on aika yleinen. Etenkin pitkittyneen flunssan yht.

• Anonyymi00025

Ihan trolli taidat olla.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalaisten pinna paloi - Ärsytys iskee uudesta TTK-juontajasta "Eihän tälle voi kun nauraa"

Oliko Veronica Verho hyvä valinta TTK-juontajaksi? Uuden TTK-juontajan henkilöllisyyttä on arvailtu siitä asti, kun Va
      Suomalaiset julkkikset
      106
      2195
    2. Mitäpä luulet että tykkääkö

kukaan kaivatustasi ?
      Ikävä
      103
      886
    3. T rakastan sua

vaikket sitä usko
      Ikävä
      64
      801
    4. Varmaan aika moni

Haluaisi sinut enemmän kuin mielellään
      Ikävä
      46
      790
    5. Mitä tapahtuu?

Mitä tapahtuu Humalojalla? Poliiseja talon ympärillä ja paljon ihmisiä pitkin pihoja???
      Haapavesi
      21
      706
    6. Suomi on viittä vaille sodassa Venäjän kanssa...

...syynä tähän on kokoomuslainen presidenttimme Stubb. Hän on ainoa eurooppalaisen maan johtaja, joka kärkkäästi ja taha
      Maailman menoa
      511
      698
    7. Olen vähän epävarma siitä, oletko kiltti

Nainen, ensivaikutelma oli, että olet tosi hyväsydäminen eli siinä mielessä harvinaisuus. Eli et mene virran mukana, etk
      Ikävä
      76
      630
    8. Miksi et lähesty minua

Jos kerran kaipaat, mies? Mitä pelkäät?
      Ikävä
      64
      595
    9. Herkkä, hellä, aurinkoinen, kaunis upea, valonsäde on hän nainen

Ja myös fiksu, älykäs ja luonnonläheinen. Erittäin mielenkiintoinen ja kiltti ihminen. Haluan tuntea hänet, koska kaik
      Ikävä
      23
      570
    10. Kai sä olet

Luovuttanut mun suhteen.
      Ikävä
      57
      551
    Aihe