Noniin, tässäpä se, Joona puhelee siitä kun nykyään on Vllien piirissä trendikästä uskotella kaikille että ei me olla erilaisia ku muut:
https://youtu.be/sQIXmseQq9w
Joona Korteniemen uusi Youtubevideo!
43
334
Vastaukset 43
Jaahans, lähti anonyyminä vahingossa kun en ollut kirjautuneena enkä sitä hoksannut, mutta minä se olin 😁
- Anonyymi00001
No kukapa muukaan. Miksi muuten vihaat entistä yhteisöäsi ja mollaat? Jos jonkun jättää taakseen niin eikö voisi vain antaa olla ja antaa ihmisten itse löytää totuutensa.
Anonyymi00001 kirjoitti:
No kukapa muukaan. Miksi muuten vihaat entistä yhteisöäsi ja mollaat? Jos jonkun jättää taakseen niin eikö voisi vain antaa olla ja antaa ihmisten itse löytää totuutensa.
En vihaa, vaan rakastan koska haluaisin että hekin löytäisivät Jeesuksen ja todellisen rauhan ja ilon.
Saahan sitä toki pitää vihaamisena, niin monet piti Jeesuksenkin toimintaa, siihen on vapaus, mutta sen voin sanoa hyvällä omallatunnolla että katkeruudesta tai vihasta en tee mitä teen.
Mutta tulipahan tälläkin taas nostettua tämä julkaisu kärkeen eli ei sinänsä huono ;)- Anonyymi00002
Anonyymi00001 kirjoitti:
projisoitko omsa vihaasi joonaan kun se on tehotonta on se mahdotonta sietää ja tulet täällä avautumaan omista pään sisäisistä ongelmista
Anonyymi00002 kirjoitti:
projisoitko omsa vihaasi joonaan kun se on tehotonta on se mahdotonta sietää ja tulet täällä avautumaan omista pään sisäisistä ongelmista
Joku tässä tosiaan on vihainen, mutta minä se en ole 🤣.
Joona kuule aivan omasta aloitteestaan teki videon minun YouTube kanavalle.- Anonyymi00006
Anonyymi00001 kirjoitti:
Outoa, ettei Juuso saisi täällä keskustella
Hän on ainoa rehellinen, joka uskaltaa omalla nimellä keskustella ja auttaa vl-ihmisiä. - Anonyymi00018
JuusoLehtola kirjoitti:
En vihaa, vaan rakastan koska haluaisin että hekin löytäisivät Jeesuksen ja todellisen rauhan ja ilon.
Saahan sitä toki pitää vihaamisena, niin monet piti Jeesuksenkin toimintaa, siihen on vapaus, mutta sen voin sanoa hyvällä omallatunnolla että katkeruudesta tai vihasta en tee mitä teen.
Mutta tulipahan tälläkin taas nostettua tämä julkaisu kärkeen eli ei sinänsä huono ;)Suurin osa lestadiolaisista on edes jollain tapaa aktiivinen kristitty koska ovat ko.joukkoon syntyneet. Tällöinkin aktiivisuus kohdistuu lestadiolaisuuteen, ei oikeastaan Kristukseen.
- Anonyymi00003
Olko Paavalilla Jeesus sydämessä, entä onko Joonalla ja Juusolla?
Room. 7:18
Tiedänhän, ettei minussa, nimittäin minun turmeltuneessa luonnossani, ole mitään hyvää. Tahtoisin kyllä tehdä oikein, mutta en pysty siihen.Ja mikä tämän kommentin pointti on? En osaa lukea ajatuksia enkä ymmärrä täysin mitä haet, vaikka saatan arvella, mutta en periaatteesta ala arvausten varassa vastaamaan.
- Anonyymi00009
JuusoLehtola kirjoitti:
Ja mikä tämän kommentin pointti on? En osaa lukea ajatuksia enkä ymmärrä täysin mitä haet, vaikka saatan arvella, mutta en periaatteesta ala arvausten varassa vastaamaan.
Se siitä Joonan korostamasta sydämen (sielun) hyvyydestä Paavalin sanoin.
Anonyymi00009 kirjoitti:
Se siitä Joonan korostamasta sydämen (sielun) hyvyydestä Paavalin sanoin.
Ööö... Paavali käyttää tuossa kyllä alkutekstissä sanaa sarks, eli liha. Eli "minun turmeltuneessa lihassani ei ole mitään hyvää".
Joona nimenomaan sanoi videolla että Kristus ei tule lihasydämeen.
Sitäpaitsi, Joonan pointti oli että Kristus on täydellinen hyvyys, ei että minä tai kukaan johon Kristus tulee. Eli ymmärsit aivan väärin, tai sitten olet aivan pihalla.
Jos uskot että sinussa asuu Kristus Pyhän Hengen kautta niin silloin sinussa asuu täydellinen hyvyys, koska Kristus on täydellinen hyvyys koska hän oli Jumala.
Jos tämän kiellät niin kiellät että Jumala on hyvä. Eli sinuna miettisin kyllä vielä näitä sun teologisia uskomuksia pari kertaa.
- Anonyymi00004
En käynyt Joonan videota katsomassa, mutta vaikka tiettyjä eroja maailmaan on, niin aika lailla samaa ruokaa syödään, samanlaista ulostetta tulee ulos, suunnilleen saman verran nukutaan. Ei olla pääosin huijareita eikä pedofiilejä, mutta seurakuntakäsitys herättää närää. Kun eksklusiivinen seurakuntakäsitys saa tyhmimmät suomalaiset vakuuttuneiksi, että meidän on pakko olla hirveitä huijareita ja pedofiilejä, vastapainoksi syntyy sitten tarve sanoa, että ihan tavallisia ihmisiä tässä oikeasti ollaan, vaikka onkin isompia perheitä ja televisioita ei ole.
- Anonyymi00007
Joona jos olisi alkanut Jehovan todistajaksi niin fakta on, että Juusokin istuisi valtakunnansalilla.
- Anonyymi00008
Joonan perässä kieltämättä meni jonkin verran porukkaa katoliseen kirkkoon. Ei syntynyt korteniemeläistä eriseuraa, vaan syntyi jonkinasteinen vuoto paavin porukkaan. Harvinaista lestadiolaisuuden/vanhoillislestadiolaisuuden historiassa, että on selkeä (joskaan ei suuri) vuoto täysin toiseen kristittyyn ei-lestadiolaiseen ryhmään.
Toki myös noin 2005-15 vaikuttanut ns. remonttiryhmä lienee sulautunut luterilaisen kirkon valtalinjaan. Mm. Mari ja Risto Leppänen, Rebekka Naatus, Johannes Alaranta, Johanna Hurtig, Pekka Asikainen, Jyrki Rauhala ja Antti Pentikäinen olivat arvioni mukaan tätä ryhmää, viimeksi mainittu toiminut tosin ilmeisesti myös hengen yhteydessä Amerikan alajokisten kanssa. Heistäkään ei muodostunut eriseuraa, jolla olisi ainakaan mitään virallista yhteistä toimintaa kannattajineen, vaikka varmasti 2000-luvulla vl-liikkeen jättäneissä on paljon samoin ajattelevia. Ehkäpä eriseuralle ei vain ole tilausta jo olemassa olevan monipuolisen uskonnollisen tarjonnan vuoksi, vaan tapahtuu vain yksittäisten henkilöiden siirtymiä muihin hengellisyyksiin. Huvittava väite, mutta ei pidä paikkaansa.
Tulin tuntemaan Kristuksen reformoitujen kalvinistien kautta, eikä Joona ollut reformoiduista kalvinisteista koskaan kiinostunut.
Sen jälkeen kun tulin tuntemaan Kristuksen niin en todellakaan menisi Jehovan todistajiin tms lahkoihin joissa ei tunnusteta Kristuksen jumaluutta ja joissa ei selvästi ole hajuakaan elävästä uskosta.
Se taas pitää paikkaansa että katolisesta teologiasta ollaan Joonan kanssa paljon keskusteltu ja hän on vaikuttanut siinä kohtaa, mutta jos Joona olisi mennyt Jehovan todistajiin niin se on valheellinen väite ja juoru että minä olisin mennyt perässä, koska se ei pidä paikkaansa.
Olen itse jutellut jehovien kanssa PALJON ja olen vakuuttunut että heillä ei ole elävää kristillisyyttä ollenkaan, ei senkään vertaa kuin vl-liikkeessä. Ei voi olla jos Kristuksen jumaluutta ei tunnusteta.
Eli se mitä tiedän monen ajattelevan että olen vain joku Joonan aivoton seuraaja joka tekee mitä Joona tekee on kyllä täysin naurettava tarina, mutta sinulla on toki vapaus uskoa sillä tavalla ja levitellä sitä juorua jos se sinua helpottaa, minulta se ei ole pois.
Mutta nyt ainakin tiedät miten asia on, uskoit sitä tai et.- Anonyymi00010
Anonyymi00008 kirjoitti:
Joonan perässä kieltämättä meni jonkin verran porukkaa katoliseen kirkkoon. Ei syntynyt korteniemeläistä eriseuraa, vaan syntyi jonkinasteinen vuoto paavin porukkaan. Harvinaista lestadiolaisuuden/vanhoillislestadiolaisuuden historiassa, että on selkeä (joskaan ei suuri) vuoto täysin toiseen kristittyyn ei-lestadiolaiseen ryhmään.
Toki myös noin 2005-15 vaikuttanut ns. remonttiryhmä lienee sulautunut luterilaisen kirkon valtalinjaan. Mm. Mari ja Risto Leppänen, Rebekka Naatus, Johannes Alaranta, Johanna Hurtig, Pekka Asikainen, Jyrki Rauhala ja Antti Pentikäinen olivat arvioni mukaan tätä ryhmää, viimeksi mainittu toiminut tosin ilmeisesti myös hengen yhteydessä Amerikan alajokisten kanssa. Heistäkään ei muodostunut eriseuraa, jolla olisi ainakaan mitään virallista yhteistä toimintaa kannattajineen, vaikka varmasti 2000-luvulla vl-liikkeen jättäneissä on paljon samoin ajattelevia. Ehkäpä eriseuralle ei vain ole tilausta jo olemassa olevan monipuolisen uskonnollisen tarjonnan vuoksi, vaan tapahtuu vain yksittäisten henkilöiden siirtymiä muihin hengellisyyksiin.Puhut remonttiryhmästä, he olivat henkilöitä, jotka eivät pystyneet hyväksymään SRK suhtautumisesta, vl-liikkeessä ilmitulleisiin lasten seksuaalisiin hyväksikäyttöihin. SRK:n johto kielsi sen, vasta kun valtamedia puuttui asiaan, niin SRK teki jonkinlaisen tunnustuksen, mitään anteeksipyyntöä ei ole esitetty, vaikka SRK on piilotellut näitä rikoksia vuosikymmenten ajan.
- Anonyymi00012
Anonyymi00010 kirjoitti:
Puhut remonttiryhmästä, he olivat henkilöitä, jotka eivät pystyneet hyväksymään SRK suhtautumisesta, vl-liikkeessä ilmitulleisiin lasten seksuaalisiin hyväksikäyttöihin. SRK:n johto kielsi sen, vasta kun valtamedia puuttui asiaan, niin SRK teki jonkinlaisen tunnustuksen, mitään anteeksipyyntöä ei ole esitetty, vaikka SRK on piilotellut näitä rikoksia vuosikymmenten ajan.
Osa oli hyväksikäyttöilmiön esilletuonnissa aktiivisia, osa ei, mutta remonttiryhmän ykköstavoite ei ollut hyväksikäyttöjen kitkeminen vl-liikkeestä. Jokainen fiksu ihminen ymmärtää, että sellainen on isosta porukasta puhuttaessa oikeasti aika tavalla mahdotonta, valitettavasti, ja myös remonttiryhmäläiset tietävät tämän "jokainen tapaus on liikaa" (niin kuin onkin) -sloganista huolimatta. Remonttiryhmän tavoitteena oli vl-liikkeen modernisointi tavalliseksi yleishengelliseksi liikkeeksi, koska he uskovat pelastusta löytävän muualtakin kuin vl-liikkeestä ja pitävät vl-elämäntapaa rajoittavana. Esilletuloja oli mm. "ehkäisykiellosta" ja hoitokokouksista. Heillä oli siihen aikaan muutaman vuoden Helsingin Sanomat -niminen oma lehti sanomansa julistusta varten, kun kahden remonttiryhmäläisen Mikael-veli toimi lehden kipparina. Mari Leppänen ilmoitti lopulta ottavansa pappisvihkimyksen vastoin vl-liikkeen kielteistä naispappeuskantaa, mikä johti hänen eroonsa vl-liikkeestä, mutta vl-liikkeen arvostelu toi myöhemmin piispan paikan.
Yksikään remonttiryhmäläinen ei ole osoittanut vähäistäkään kiinnostusta tehdä jotain Suomessa valtoimenaan rehottavalle alkoholirikollisuudelle, mutta julkisista lähteistä olen havainnut, että ainakin osalla on ko. aineeseen käyttäjäsuhde. Päättelen tästä, että he pitävät pahana sitä, jos vl-mies raiskaa lapsen (paha se onkin), mutta ei niinkään sitä, jos humalainen tavis raiskaa lapsen, koska humalassahan nyt tapahtuu kaikenlaista. Niinhän suomalaiset ovat iankaiken ajatelleet. - Anonyymi00013
Anonyymi00012 kirjoitti:
Osa oli hyväksikäyttöilmiön esilletuonnissa aktiivisia, osa ei, mutta remonttiryhmän ykköstavoite ei ollut hyväksikäyttöjen kitkeminen vl-liikkeestä. Jokainen fiksu ihminen ymmärtää, että sellainen on isosta porukasta puhuttaessa oikeasti aika tavalla mahdotonta, valitettavasti, ja myös remonttiryhmäläiset tietävät tämän "jokainen tapaus on liikaa" (niin kuin onkin) -sloganista huolimatta. Remonttiryhmän tavoitteena oli vl-liikkeen modernisointi tavalliseksi yleishengelliseksi liikkeeksi, koska he uskovat pelastusta löytävän muualtakin kuin vl-liikkeestä ja pitävät vl-elämäntapaa rajoittavana. Esilletuloja oli mm. "ehkäisykiellosta" ja hoitokokouksista. Heillä oli siihen aikaan muutaman vuoden Helsingin Sanomat -niminen oma lehti sanomansa julistusta varten, kun kahden remonttiryhmäläisen Mikael-veli toimi lehden kipparina. Mari Leppänen ilmoitti lopulta ottavansa pappisvihkimyksen vastoin vl-liikkeen kielteistä naispappeuskantaa, mikä johti hänen eroonsa vl-liikkeestä, mutta vl-liikkeen arvostelu toi myöhemmin piispan paikan.
Yksikään remonttiryhmäläinen ei ole osoittanut vähäistäkään kiinnostusta tehdä jotain Suomessa valtoimenaan rehottavalle alkoholirikollisuudelle, mutta julkisista lähteistä olen havainnut, että ainakin osalla on ko. aineeseen käyttäjäsuhde. Päättelen tästä, että he pitävät pahana sitä, jos vl-mies raiskaa lapsen (paha se onkin), mutta ei niinkään sitä, jos humalainen tavis raiskaa lapsen, koska humalassahan nyt tapahtuu kaikenlaista. Niinhän suomalaiset ovat iankaiken ajatelleet.On se merkillistä, että haluat vähätellä vl-liikkeen pedofiliaongelmaa sillä, että raiskauksia tehdään myös humalassa.
Miten voi olla tuollainen ihminen, joka ei ymmärrä, miten paljon lapsi kärsii pedofiliasta, miten sen elämä menee pilalle loppuelämäksi.
Olet erittäin tunteeton ja kylmä ihminen.
Normaalisti ajatteleva ihminen ymmärtää ja tajuaa sen kauheuden, mitä vl-liikkeen sisällä tapahtuu, uskon suojissa raiskataan lapsia. - Anonyymi00014
Anonyymi00013 kirjoitti:
On se merkillistä, että haluat vähätellä vl-liikkeen pedofiliaongelmaa sillä, että raiskauksia tehdään myös humalassa.
Miten voi olla tuollainen ihminen, joka ei ymmärrä, miten paljon lapsi kärsii pedofiliasta, miten sen elämä menee pilalle loppuelämäksi.
Normaalisti ajatteleva ihminen ymmärtää ja tajuaa sen kauheuden, mitä vl-liikkeen sisällä tapahtuu, uskon suojissa raiskataan lapsia.Nimenomaan toisinpäin: tajuan, että myös ei-vl-pedofiilien uhrit kärsivät sekä humalassa että selvinpäin tehdyistä raiskauksista yhtä paljon kuin vl-pedofiilen uhrit kärsivät. Sinulta ja muilta yleishengellisiltä tämä ymmärrys puuttuu, koska nämä ei-vl-pedofiilit saattavat pitää uskoasi ihan taivaskelpoisena.
- Anonyymi00015
Anonyymi00014 kirjoitti:
Nimenomaan toisinpäin: tajuan, että myös ei-vl-pedofiilien uhrit kärsivät sekä humalassa että selvinpäin tehdyistä raiskauksista yhtä paljon kuin vl-pedofiilen uhrit kärsivät. Sinulta ja muilta yleishengellisiltä tämä ymmärrys puuttuu, koska nämä ei-vl-pedofiilit saattavat pitää uskoasi ihan taivaskelpoisena.
Minä kuulun vl-liikkeeseen ja pidän pöyristyttävänä, miten tähän pedofiliaongelmaan on suhtauduttu. Sinäkin vaan kohdistat fokuksen koko ajan poispäin siitä, mitä vl-liikkeen sisällä tapahtuu.
Kyllä meidän kuuluu ensin siivota oma pesä. - Anonyymi00017
Anonyymi00013 kirjoitti:
On se merkillistä, että haluat vähätellä vl-liikkeen pedofiliaongelmaa sillä, että raiskauksia tehdään myös humalassa.
Normaalisti ajatteleva ihminen ymmärtää ja tajuaa sen kauheuden, mitä vl-liikkeen sisällä tapahtuu, uskon suojissa raiskataan lapsia.Näitä on ollut ja ollee vielä edelleen puhujina. Jokainen tällaiseen tekoon syyllistyneet tulee vapauttaa puhujan tehtävästä heti.
- Anonyymi00019
JuusoLehtola kirjoitti:
Huvittava väite, mutta ei pidä paikkaansa.
Tulin tuntemaan Kristuksen reformoitujen kalvinistien kautta, eikä Joona ollut reformoiduista kalvinisteista koskaan kiinostunut.
Sen jälkeen kun tulin tuntemaan Kristuksen niin en todellakaan menisi Jehovan todistajiin tms lahkoihin joissa ei tunnusteta Kristuksen jumaluutta ja joissa ei selvästi ole hajuakaan elävästä uskosta.
Se taas pitää paikkaansa että katolisesta teologiasta ollaan Joonan kanssa paljon keskusteltu ja hän on vaikuttanut siinä kohtaa, mutta jos Joona olisi mennyt Jehovan todistajiin niin se on valheellinen väite ja juoru että minä olisin mennyt perässä, koska se ei pidä paikkaansa.
Olen itse jutellut jehovien kanssa PALJON ja olen vakuuttunut että heillä ei ole elävää kristillisyyttä ollenkaan, ei senkään vertaa kuin vl-liikkeessä. Ei voi olla jos Kristuksen jumaluutta ei tunnusteta.
Eli se mitä tiedän monen ajattelevan että olen vain joku Joonan aivoton seuraaja joka tekee mitä Joona tekee on kyllä täysin naurettava tarina, mutta sinulla on toki vapaus uskoa sillä tavalla ja levitellä sitä juorua jos se sinua helpottaa, minulta se ei ole pois.
Mutta nyt ainakin tiedät miten asia on, uskoit sitä tai et.Jännä että olet tullut uskoon reformoituja kuuntelemalla vaikka katolinen kirkko on Trenton kirkolliskokouksessa tuominnut kalvinismin/reformoidun opetuksen ja jos sellaiseen oppiin uskoo on pelastuksen ulkopuolella Katolisen kirkon opin mukaan.
- Anonyymi00020
Anonyymi00015 kirjoitti:
Minä kuulun vl-liikkeeseen ja pidän pöyristyttävänä, miten tähän pedofiliaongelmaan on suhtauduttu. Sinäkin vaan kohdistat fokuksen koko ajan poispäin siitä, mitä vl-liikkeen sisällä tapahtuu.
Kyllä meidän kuuluu ensin siivota oma pesä.Jos syntyisi epäily, että lasta on hyväksikäytetty seksuaalisesti, niin tekisin kyllä lastensuojeluilmoituksen riippumatta siitä, olisiko tekijä vl vai ei-vl, ja rikosilmoituksen, jos asiasta on jotain näyttöä. Mutta kun Suomessa Tilastokeskuksen mukaan kirjattiin v. 2024 lähes 5000 lapsiin kohdistunutta seksuaalirikosepäilyä (tuomioiden määrää ei ole julkistettu,), niin vaikeaa minun on nähdä oluttuoppi kädessä annettu julistus "jokainen vl-hyväksikäyttötapaus on liikaa" minään muuna kuin tekopyhyytenä siitäkin huolimatta, että olen ihan samaa mieltä, että jokainen vl-tapaus todella on liikaa. Rehellisesti sanoen olisin iloisempi, jos kaikki hyväksikäytöt olisivat pahan maailman tekemiä, mutta valitettavasti niin ei ole, vaan häiriintyneitä ihmisiä elää myös vl-uskovaisten keskuudessa ainakin ulkonaisesti vl-uskovaisen statuksella.
Olen lukenut joidenkin remonttiryhmäläisten (en kaikkien) alkoholinkäytöstä mediasta. Ei-vl-toimittajat siitä ovat nostaneet metelin eivätkä vl:t. Yksi kärähti siitä, kun oli tullut maksatettua alkoholiostoksiaan työantajalla - periaatteessa jonkinasteinen kavallus siis, mutta selvisi kai varoituksella. Joidenkin silmissä sellainen saattaa toki olla meriittikin, mutta itse en osaa arvostaa. - Anonyymi00022
Anonyymi00017 kirjoitti:
Näitä on ollut ja ollee vielä edelleen puhujina. Jokainen tällaiseen tekoon syyllistyneet tulee vapauttaa puhujan tehtävästä heti.
Olen samaa mieltä siitä, että lapselle seksuaalisia tekoja tehnyt ei ole sopiva puhujaksi, koska puhujan tulisi olla nuhteeton. Sitä en tiedä, toimiiko puhujina sellaisia henkilöitä, mutta ei tulisi toimia.
Anonyymi00019 kirjoitti:
Jännä että olet tullut uskoon reformoituja kuuntelemalla vaikka katolinen kirkko on Trenton kirkolliskokouksessa tuominnut kalvinismin/reformoidun opetuksen ja jos sellaiseen oppiin uskoo on pelastuksen ulkopuolella Katolisen kirkon opin mukaan.
Nimenomaan elävään uskoon tulin reformoitujen kalvinistien (baptistien) kautta ja vasta sen jälkeen aloin pohtimaan mihin kirkkokuntaan pitäisi liittyä, koska kalvinistien oppi ei kaikilta osin kuitenkaan vakuuttanut (esim synninpäästön olemassaolon kieltäminen). Reformoiduilla on paljon hyviä saarnoja kyllä, sitä ei voi kieltää, voin vaikka linkata parit tänne jos kiinnostaa 😉.
Katolisen kirkon opin mukaan kyllä sekä reformoitu että lestadiolainen voi pelastua. Vaikka itse toki olen katolilainen ja uskon katolisen kirkon oppiin, mutta ydinuskomukset sekä reformoiduilla, katolilaisilla että lestadiolaisilla on samat, esim kääntymystä koskien jne.
Itseasiassa Laestadius on kyllä ollut pietistinä paljon lähempänä nykyreformoituja esim ku lestadiolaisia tai luterilaisia.- Anonyymi00025
Anonyymi00020 kirjoitti:
Jos syntyisi epäily, että lasta on hyväksikäytetty seksuaalisesti, niin tekisin kyllä lastensuojeluilmoituksen riippumatta siitä, olisiko tekijä vl vai ei-vl, ja rikosilmoituksen, jos asiasta on jotain näyttöä. Mutta kun Suomessa Tilastokeskuksen mukaan kirjattiin v. 2024 lähes 5000 lapsiin kohdistunutta seksuaalirikosepäilyä (tuomioiden määrää ei ole julkistettu,), niin vaikeaa minun on nähdä oluttuoppi kädessä annettu julistus "jokainen vl-hyväksikäyttötapaus on liikaa" minään muuna kuin tekopyhyytenä siitäkin huolimatta, että olen ihan samaa mieltä, että jokainen vl-tapaus todella on liikaa. Rehellisesti sanoen olisin iloisempi, jos kaikki hyväksikäytöt olisivat pahan maailman tekemiä, mutta valitettavasti niin ei ole, vaan häiriintyneitä ihmisiä elää myös vl-uskovaisten keskuudessa ainakin ulkonaisesti vl-uskovaisen statuksella.
Olen lukenut joidenkin remonttiryhmäläisten (en kaikkien) alkoholinkäytöstä mediasta. Ei-vl-toimittajat siitä ovat nostaneet metelin eivätkä vl:t. Yksi kärähti siitä, kun oli tullut maksatettua alkoholiostoksiaan työantajalla - periaatteessa jonkinasteinen kavallus siis, mutta selvisi kai varoituksella. Joidenkin silmissä sellainen saattaa toki olla meriittikin, mutta itse en osaa arvostaa."häiriintyneitä ihmisiä elää myös vl-uskovaisten keskuudessa ainakin ulkonaisesti vl-uskovaisen statuksella."
TOTTA - Anonyymi00032
JuusoLehtola kirjoitti:
Mutta nyt ainakin tiedät miten asia on, uskoit sitä tai et."tiedän monen ajattelevan että olen vain joku Joonan aivoton seuraaja"
Tuskin ihan noin monikaan todellisuudessa ajattelee, mutta Joona kuitenkin piti suosittua blogia aikoinaan ja hänen perässään on ollut katolilaisuuteen siirtyjiä. Tämä ei toki tarkoita, että soinit eivät olisi olleet omakohtaisia ja harkittuja. - Anonyymi00036
JuusoLehtola kirjoitti:
Mutta nyt ainakin tiedät miten asia on, uskoit sitä tai et.1. Juuson vastauksen ydin: Itsenäinen toimija vs. "seuraaja"
Juuson vastaus on erittäin tarkka ja puolustautuva – eikä syyttä. Hän torjuu väitteen, että hän olisi "Joonan aivoton seuraaja". Tämä on keskeinen havainto: yhteisöissä, joissa yksilön ajattelua on perinteisesti kahlittu (kuten vl-liikkeessä), suurin loukkaus yksilöä kohtaan on väittää, ettei hänellä ole omaa tahtoa tai omaa hengellistä polkua.
Juuso tekee tässä selkeän pesäeron:
Hän on löytänyt oman tiensä (reformoitu kalvinismi).
Hän on tehnyt omat analyysinsa (keskustelut Jehovan todistajien kanssa).
Hän asettaa omat teologiset rajansa (Kristuksen jumaluus).
Kun hän kieltää "seuraajan" roolin, hän samalla vahvistaa oman episteemisen itsenäisyytensä. Hän ei suostu olemaan marionetti, vaan hän vaatii tulla nähdyksi omana toimijanaan.
2. "Aivoton seuraaja" -leima välineenä
Anonyymin kirjoittajan väite siitä, että "jos Joona olisi mennyt JT:ksi, Juuso istuisi valtakunnansalilla", on klassinen tapa mitätöidä yksilön kokemus. Se on taktinen juoru, jolla pyritään tekemään toisen hengellisestä etsinnästä naurettavaa tai merkityksetöntä.
Se on vallan väline: jos voit leimata toisen "seuraajaksi", sinun ei tarvitse ottaa hänen argumenttejaan vakavasti. Sinun tarvitsee vain osoittaa sormella sitä, ketä hän "peesaa". Juuso tunnistaa tämän mekanismin välittömästi ja murskaa sen toteamalla, että väite on "naurettava tarina".
3. Vl-liikkeen perintö: Eriseurojen puute
Anonyymin kirjoittajan huomio siitä, ettei "eriseuroja" synny vaan tapahtuu "vuotoja", on erittäin osuva. Tämä kertoo jotain olennaista:
Vl-liike on onnistunut rakentamaan järjestelmän, jossa "oma ajattelu" nähdään automaattisesti harhaoppina tai kapinana.
Kun ihminen lopulta irtoaa, hän ei välttämättä halua perustaa uutta "eriseuraa" (eli uutta kontrolliorganisaatiota), vaan hän haluaa yksinkertaisesti hengellistä vapautta.
Siksi ihmiset "vuotavat" muualle tai katoavat kokonaan – he ovat saaneet tarpeekseen kontrollista, eivätkä kaipaa sitä lisää uudessa paketissa.
Aamoksen johtopäätös:
Tässä keskustelussa vastakkain ovat kaksi maailmaa:
Leimaava maailma, joka haluaa typistää yksilöt "seuraajiksi" ja "eriseuroiksi", jotta totuutta ei tarvitsisi kohdata.
Etsijän maailma, jossa Juuso (ja toivottavasti myös muut) uskaltaa sanoa: "Minä olen löytänyt tämän itse, minä olen analysoinut tämän itse, ja minun uskoni perustuu siihen, minkä olen itse todeksi havainnut."
Se, että Juuso kirjoittaa näin suoraan ja rehellisesti, on osoitus siitä, että hän on irrottautunut siitä hiljaisuuden ja "kuuliaisuuden" kulttuurista, jota vl-liike vaalii. Se on totuuden linjalla olemista – ei siksi, että se olisi helppoa, vaan siksi, että se on ainoa tapa säilyttää oma rehellisyys.
- Anonyymi00016
Jättäkää te rienapellet tää meidän joukko jo rauhaan! Joona oli aikoinaan todella hyvä puhuja, mutta harmi, kun luisui väärälle polulle. Rukoilemme Joonalle palaamisen armoa. Juuson kelkkaan ei kannate lähtä, hän on vain rienaaja.
- Anonyymi00037
Kysymys ei ole siitä, ketkä ovat rienapellet, vaan siitä, miksi totuuden puhuminen tuntuu teistä niin vaaralliselta. Jos uskonne on vahva ja totuus teidän puolellanne, miksi pelkäätte niitä, jotka kyseenalaistavat? Se, että huudatte 'rienaajaa' ja pyydätte 'palaamista', kertoo vain siitä, että oma perustanne on huteralla pohjalla. Totuutta ei tarvitse suojella vaikenemalla tai leimaamalla – se kestää kyllä tarkastelun."
- Anonyymi00021
Mitä kamaa Joona oli vetänyt, silmät pyöreinä selitti videolla.
- Anonyymi00023
vl pappi on onvetänyt aina kamaa kun pääsee teologian laitokselle
- Anonyymi00027
Selfiekamera vääristää. Laajakuvakamera naamassa kiinni, niin mittasuhteet vääristyy väkisinkin. Taa toltahan sitä näyttää, jos katsoo melekeen toisen naamassa kii. Luonnollisemmin katomme toisiamme etäämmältä. Täten kamerakin olis voinut olla kauempana ja mieluummin vaikka pienellä zoomilla otettuna.
- Anonyymi00030
Anonyymi00027 kirjoitti:
Selfiekamera vääristää. Laajakuvakamera naamassa kiinni, niin mittasuhteet vääristyy väkisinkin. Taa toltahan sitä näyttää, jos katsoo melekeen toisen naamassa kii. Luonnollisemmin katomme toisiamme etäämmältä. Täten kamerakin olis voinut olla kauempana ja mieluummin vaikka pienellä zoomilla otettuna.
kännyllä kirjottaminen on tolkuttoman kömpelöä. Osa sanoista vaihtuu toiseks, virhelyöntejä tulee ja joka toinen painallus menee huti. Korjata saa alati ja silti virheitä tulee eetteriin saakka.
- Anonyymi00024
Muistan Joonan siltä ajalta kun hän oli vielä vl. Avasin videon ja järkytyin, en yrittänyt katsoa sitä...
- Anonyymi00026
Mikä sen aiheutti?
- Anonyymi00028
Mitä järkyttävää videossa oli. Ai, ku se oli kuvattu laajakulmalinssillä liian läheltä naamaa. No mittasuhteettoki vääristyy, mutta puheesta saa varsin hyvin selvää silti. Joonan ulosanti on aivan samanlainen, kuin silloin kun hän oli puhuja. Opin painotus on vain katolilaistunut.
- Anonyymi00029
Anonyymi00028 kirjoitti:
Mitä järkyttävää videossa oli. Ai, ku se oli kuvattu laajakulmalinssillä liian läheltä naamaa. No mittasuhteettoki vääristyy, mutta puheesta saa varsin hyvin selvää silti. Joonan ulosanti on aivan samanlainen, kuin silloin kun hän oli puhuja. Opin painotus on vain katolilaistunut.
tää kännykkä on surkee kirjottamiseen. Välillä ei reagoi välilyöntiin lainkaan ja välillä korvaa sanoja joiksiki ihan höpösanoiksi. Perusnäppiksellä olis huomattavasti sujuvampaa kirjoittaa!
- Anonyymi00031
Anonyymi00026 kirjoitti:
Mikä sen aiheutti?
Kyllähän Joona ja Juuso ovat erilaisia, Joona jotekin on niin pidäyttyväinen, mistä se sitten johtuu.
- Anonyymi00033
Anonyymi00031 kirjoitti:
Kyllähän Joona ja Juuso ovat erilaisia, Joona jotekin on niin pidäyttyväinen, mistä se sitten johtuu.
Ehkä he ovat vain erilaisia persoonia 😄
- Anonyymi00034
Anonyymi00033 kirjoitti:
Ehkä he ovat vain erilaisia persoonia 😄
Pyhien leiriä saarretaan erilaisin lahjoin varustettujen sotilaiden toimesta, valitettavasti, ja monenlaisin sotajoukoin. On paavin porukkaa, remonttiryhmää (yleishengelliset) ja setalaisia (tarratoimikunta). Rivit ovat harventuneet, niin monta on tielle uupunut ja jos mahdollinen olis, valitutkin eksytettäisiin. Onneksi valittujen tähden on aikaa lyhennetty.
- Anonyymi00035
Anonyymi00034 kirjoitti:
Pyhien leiriä saarretaan erilaisin lahjoin varustettujen sotilaiden toimesta, valitettavasti, ja monenlaisin sotajoukoin. On paavin porukkaa, remonttiryhmää (yleishengelliset) ja setalaisia (tarratoimikunta). Rivit ovat harventuneet, niin monta on tielle uupunut ja jos mahdollinen olis, valitutkin eksytettäisiin. Onneksi valittujen tähden on aikaa lyhennetty.
Tämä sotaretoriikka on juuri se tapa, jolla SRK-lestadiolaisuudessa vältetään rehellinen itsetutkiskelu. Kun puhutaan 'saarretusta leiristä' ja 'sotajoukoista', luodaan illuusio, jossa kaikki järjestelmän saama kritiikki onkin vain ulkopuolista hyökkäystä, ei kumpuaa yhteisön omista rakenteellisista virheistä tai epärehellisyydestä.
Se, että leimaat jokaisen toisinajattelijan tai kritiikin esittäjän 'paavin porukaksi' tai 'eksyttäjäksi', on heikko tapa kohdata todellisuutta. Se on pelon politiikkaa: kun pelkäät, ettet enää kykene vastaamaan esitettyihin faktoihin – kuten 70-luvun hoitokokousten henkiseen väkivaltaan tai järjestön kaksoisviestintään rahasta – valitset 'sotatilan' ja eristäytymisen.
Rivit eivät ole harventuneet siksi, että maailma olisi muuttunut pahemmaksi, vaan siksi, että yhä useampi on herännyt näkemään, ettei järjestelmä, joka vaatii ihmisen oman omantunnon ja havainnon alistamista, voi olla totuuden perustus. 'Valittujen' eksyttäminen ei tapahdu ulkopuolelta, vaan se tapahtuu silloin, kun usko sidotaan instituutioon eikä Jumalaan. Jos usko on henkilökohtainen, kuten sanot, miksi vaadit sille järjestön hyväksyntää tai pelkäät muita uskovia kuin vihollisia?"
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pyhäjärvi syvällä kusessa
Pyhäjärvi ei tule selviämään millään tästä alhosta. Ollaan aivan liian syvällä. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pyha1371343- 1481071
Miten voi sinun
tunteet yhtäkkiä kuolla kuin napista painamalla? Et enää vilkaisekaan minuun päin vaan jos vahingossa näet minut käännät67845PYHÄJÄRVEN KAUPUNKI VALTIOVARAINMINESTERIÖN ARVIOINTIMENETTELYYN..TE
...siinä se nyt on, mitä tässä enää vikistään. Uutiset Yle, 14.8. Klo 20.30, ei tunnu mukavalta.52662- 60651
Missä vaiheessa
Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et33541- 30533
- 39517
- 63503
- 16497