Helsingissä rommaa -19,1 %:
https://www.iltalehti.fi/talous/a/1b81f38d-2414-4b1e-95f3-4b1d32613b56
Kaupunki Muutos, %
1. Helsinki -19,1
2. Espoo + Kauniainen -14,0
3. Tampere -16.1
4. Vantaa -22,1
5. Oulu -7,0
6. Turku -15,4
7. Jyväskylä -11,9
8. Kuopio -12,3
9. Lahti -16,3
10. Pori -20,2
Koko maa -16.2
Lähde: Tilastokeskus
Siis jos ymmärsit olla ostamatta esimerkiksi 700 000 euron kaksion Helsingistä, olet tienannut tuhnuttamalla sohvalla jo 140 000 euroa. Tämä siis puhtaana käteen. Eikä mikään näytä siltä, etteikö suunta jatkuisi. -70% lienee varsin realistinen skenaario, sillä romahduksen tahti kiihtyy sitä mukaa kuin tajuntaan tulee, ettei paluuta vanhaan ole koska rahaa ei ole! Minä myin kuplahinnalla vuonna 2021 ja olenkin nyt netonnut jo lähemmäs 200 000 euroa. Ei palkkatyöllä pääse tällaisiin tienesteihin. Pitää olla ovela, että näillä markkinoilla tienaa.
IL: Helsingissä romahtanut jo yli 19%
18
151
Vastaukset 18
- Anonyymi00001
En osta osaketta, mistään, koskaan maksa toiselle 6 numeroisia summia.
Tai elä saman katon alla monen muun kanssa ilman omaa maata ja rauhaa. Olla "virran" mukana jossa taakse ajetaan velkaa, laskuja. "remonttien nimissä"
Täällä on aina ollut talot, maat edullisia - Anonyymi00002
Pulkkamäkeä tiedossa vielä ainakin koko 2020-luku.
- Anonyymi00004
Näin on, oston paikka on joskus 2030 jälkeen. -70% saattaa olla itse asiassa alakanttiin, enemmänkin saattaa romahtaa.
Vähän kuin sähköautojen kanssa. Kannattaako ostaa auto nyt 50 000 eurolla, kun sen arvo on vuoden päästä 20 000 euroa, kuten on monille merkeille käynyt. No ei tod kannata.
- Anonyymi00003
En usko. Tällä palstalla on yli 20 vuotta tiedetty, että omistusasunto on hyvä sijoitus.
- Anonyymi00005
Vai -70% rommi tulossa, anna mun nauraa! Jos olet yhtään seurannut viimeaikaisia talousuutisia, niin ymmärtänet, että talous on viimein saatu nousuun. Se tarkoittaa, että pienellä viiveellä alkaa työpaikkojakin ilmaantua, joka taas johtaa asuntojen hintojen nousuun. Mutta hienoa, jos tosiaan olet saanut asunnon myytyä 2021 "kuplahinnalla". Kannattaa kuitenkin olla varuillaan, ettei tuo 200 tonnin voitto pikku hiljaa sula vuokranantajan taskuun -70% rommia odotellessa. Tämä siis vain ystävällisenä neuvona. Itse asun ok-talossa ja FIRE:tän pitämällä sijoitusomaisuuden muissa omaisuusluokissa kuin asunnoissa, joten minua nämä uutiset eivät hirveämmin kiinnosta.
- Anonyymi00006
Ja se pieni viive on 20-30 vuotta
- Anonyymi00007
"joten minua nämä uutiset eivät hirveämmin kiinnosta."
Kiirehdit kuitenkin palstalle purkautumaan. - Anonyymi00008
Nämä on aina nämä rikkaat sijoittajat, keitä ei lainkaan kiinnosta ja kuitenkin kommentoivat. Sitten ei varmaan haittaa sekään, että monen asiantuntijan mukaan -70% ei edes riitä, vaan -80% lienee realistisempi pidemmällä aikavälillä.
- Anonyymi00011
Ja lisää romahtaa kun aletaan tekemään parveketarkastuksia. Se on miljoonaluokan remontti isoon kerrostaloon. Ei kannata halvalla tehdä, kun siitä voi repiä hyvänkin katteen.
- Anonyymi00012
Suomi lähti. Nousuun ,kiitos lahtarit🤔
- Anonyymi00013
Ostaako miljonäärit kaikki perikunnilta ylimääräisiksi jäävät luukut seuraavan 20 vuoden aikana? Ehkä ostaa, yksityisillä on viime aikoina ollut hyviä kokemuksia asuntosijoittamisesta...
- Anonyymi00014
Tekemättömällä tilillä ei ole likviditeettiä.
- Anonyymi00015
Kas siksipä osakkeenomistajat ovat nyt niin hiljaa. Velka ei pienene, mutta asunnon arvo katoaa. Eipä tarvitse välittää myyntivoittoverostakaan.
- Anonyymi00018
Anonyymi00015 kirjoitti:
Kas siksipä osakkeenomistajat ovat nyt niin hiljaa. Velka ei pienene, mutta asunnon arvo katoaa. Eipä tarvitse välittää myyntivoittoverostakaan.
>>Velka ei pienene, mutta asunnon arvo katoaa.
Pitäisikö kiinteistö-verojakin laskea, vastaavassa suhteessa ?
Jos näin ei tehdä, Verosi siis KIRISTYVÄT suhteellisesti koko ajan !
Porrrrrvari-hallituksen toimesta !!!!!
t. haans
- Anonyymi00016
"-70% lienee varsin realistinen skenaario, sillä romahduksen tahti kiihtyy"
Kas, "rommauksen" ennustelijat eivät ole muuttaneet kitkerää valitusvirttään 20 vuoteen. :D Kävin täällä silloin kurkkaamassa, mitä nyymit huutelevat, ja ihan sama jauhanta oli silloinkin käynnissä.
2007:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/4028693/rommaus-on
2014:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/12271653/kl-asuntojen-hinnat-romahtaa
2020 (ennen koronaa ja hintojen pompsahdusta) :
https://keskustelu.suomi24.fi/t/16220549/asuntojen-hintojen-romahdus-on-alkanut-suomessa---osa-2--
Eipä tässä muuta, jatkakaa samaa rataa seuraavatkin 20 vuotta. Itse olen tässä 20 vuodessa ehtinyt jo myydä ensimmäisen asuntoni hyvällä voitolla ja ostaa isomman, jonka hinta on myös noussut tasaiseen tahtiin.- Anonyymi00017
Minä taas myin kuplahinnalla ja tuhnuttelen vuokralla. Voisin jo nyt ostaa asuntoni takaisin 150 000 euroa halvemmalla, mutta taidan odotella vielä, miksi tyytyisin alle 400 000 euron tiliin? Huom. tästä tilistä ei mene veroa.
- Anonyymi00019
Omasta saa kyllä haaveilla, mutta vuokrat on maksettava ajallaan. Muuten ei hyvää heiku.
- Anonyymi00020
Vuokralla asumalla säästetyillä varoilla ostetaan pörssiosakkeita ja Mersu pihaan. Kun oma vihdoin maksettu, siinä alkavat mittavat remontit ja arvo lähenee nollaa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalaisten pinna paloi - Ärsytys iskee uudesta TTK-juontajasta "Eihän tälle voi kun nauraa"
Oliko Veronica Verho hyvä valinta TTK-juontajaksi? Uuden TTK-juontajan henkilöllisyyttä on arvailtu siitä asti, kun Va1082227- 103896
- 66843
- 47818
Mitä tapahtuu?
Mitä tapahtuu Humalojalla? Poliiseja talon ympärillä ja paljon ihmisiä pitkin pihoja???21776Suomi on viittä vaille sodassa Venäjän kanssa...
...syynä tähän on kokoomuslainen presidenttimme Stubb. Hän on ainoa eurooppalaisen maan johtaja, joka kärkkäästi ja taha518725Olen vähän epävarma siitä, oletko kiltti
Nainen, ensivaikutelma oli, että olet tosi hyväsydäminen eli siinä mielessä harvinaisuus. Eli et mene virran mukana, etk76650- 65630
Herkkä, hellä, aurinkoinen, kaunis upea, valonsäde on hän nainen
Ja myös fiksu, älykäs ja luonnonläheinen. Erittäin mielenkiintoinen ja kiltti ihminen. Haluan tuntea hänet, koska kaik23590- 57561