Nyt se on Suomessa. Afrikkalainen sikarutto.
Mistähän on tullut maahamme? Rajan takaa ehkä.
Nyt suuret tuotantolaitokset hk,atria pelkäävät viennin tyrehtymistä.
No Suomessa on sitten paljon sikaa tarjolla.
Olen kasvissyöjä, että toisaalta tämä sika-asia ei koske minua.
Afrikkalainen sikarutto
19
85
Vastaukset 19
- Anonyymi00001
Pelkian konkosta. Joku huusi bill tuo hartsia ja niin tuli bilhartsia
Ne trooppiset taudit maksaa miljoonia hoitaa, kun pitää perustaa professorijohtoiset yksiköt uusiin tuntemattomiin tauteihin
Onneksi teiltä löytyy vielä paalua kun etujanne leikataan trooppisia varten saadaan ne kondikseen - Anonyymi00002
Elukat liikkuvat.
Net ei noudata valtiorajoja. Eli ulkomailtahan tautielukka on suomeen tullut.
On muistin mukaan tapahtunut ennenkin.
Toki kusessa on elukan tuotantolaitokset. Vaikkei ruttoa ole niistä löytynytkään. Pelko on kova ja heijastuu pisneksiin. Pitää kuitenkin muistaa, villielukat on eniten vaarassa. Luonnossa ruttoa on hankala torjua. Käytännössä kai sairaitten eläinten metsästys ainoo keino.
Lähinnä kuitenkin puhutaan tuotantolaitoksista.
Voi olla, tauti saadaan estettyä. Mutta voi olla, se leviää niin paljon, että se jää tänne pysyvästi.
Asia, mihin en mä, eikä moni muukaan voi vaikuttaa. Pitää vaan katella, miten menee. Jos se jää tänne pysyvästi, sen kans pitää vaan oppia toimimaan. Lihanjalostuspuoli mun mielestä kuitenkin on turvallinen. Ainakin ebenpi, kuin luonto. On valvonnat,vlekurit, varotoimet jne. Pisneksiin se voi ottaa. Mutta luonto, se voikin olla sitten hoitamaton juttu.
=DW= - Anonyymi00003
Afrikkalaista sikaruttoa esiintyy muun muassa Virossa, Latviassa, Liettuassa, Puolassa, Unkarissa, Romaniassa, Bulgariassa, Slovakiassa, Italiassa, Saksassa, Espanjassa, Tšekissä, Kreikassa, Kroatiassa, Venäjällä, Valko-Venäjällä, Moldovassa, Ukrainassa, Serbiassa, Pohjois-Makedoniassa, Bosnia-Hertsegovinassa, Kosovossa, Montenegrossa ja Albaniassa.
Se on saanut alkunsa 1921 Keniassa tuotantolaitoksessa ja siirtynyt sieltä
Portugaliin ja Intiaan.
Muunlaistakin tietoa voi olla. - Anonyymi00004
Villisiat kulkee missä kulkevat, niitä myös metsästetään ruuaksi.
Olen itsekin maistanut kauan kauan sitten. Ei kai mitenkään erikoisen
makuista, kun ei maku sen kummemmin mieleen jäänyt
suurena herkkuna.
15 vuoteen en ole lihaa syönyt, jos ei kalaa lasketa lihaksi.
Mitä kalan liha on nimeltään ? - Anonyymi00005
Ihmisen ei ole tarkoitus syödä lihaa.
- Anonyymi00006
Se on Jumalan kosto ihmiselle.
- Anonyymi00007
Villisioilla afrikkalaisen sikaruton tartuntaan voi viitata se, että luonnosta löytyy kuollut villisika tai useita kuolleita villisikoja, villisialla on ollut sairauden oireita ennen kaatoa tai villisiassa havaitaan suolistamisen yhteydessä normaalista poikkeavaa verekkyyttä.
Akuutti afrikkalainen sikarutto muistuttaa kliinisesti ja patologisesti hyvin paljon akuuttia klassista sikaruttoa. Aina, kun eläimen iholla ja korvissa on selvästi havaittavia verenpurkaumia, on syytä epäillä klassista sikaruttoa tai afrikkalaista sikaruttoa. Samanlaisia muutoksia aiheuttavat vain harvat muut sairaudet. - Anonyymi00008
Eiköhän afrikkalainen sikarutto ole tullut meille Afrikasta.
- Anonyymi00011
Luulin että villisiat on tullut Venäjältä
- Anonyymi00009
Pelkian konkossa ja siellä kehittyy kaiken maaliman tauteja tänne uusia trooppisia jotka maksaa mallasta hoidella
- Anonyymi00010
Olin kuulevinani uutisesta että sikarutto ei tartu ihmiseen.
Syön n. 80 g/vrk tuoreesta lihasta itse valmistamaani paistia. Lihavalmisteita en. En käsitä miten saisin nälkäni muuten pidettyä hallinnassa. Olen kyllä kokeillut kaksi lyhyehköä jaksoa elämässäni, Jouduin syodä papuja, viljatuotteita ja muuta niin paljon, että maha alkoi pulleta jo heti rintojen alapuolelta. Ei myöskään kala ykistään riittänyt, kanaan kyllästyn aika äkkiä enkä viitsi itseäni pakottaa sen syöntiin, sitä en oikein voi syödä kun yhden aterian viikossa.- Anonyymi00012
yleensä köhiin tarttuu kaikki
rahattomat tilit tyhjennetään
listeriaa kurkkuun punaliputetuista ruokatarjouksista
niin miksei sikaruttokin Anonyymi00012 kirjoitti:
yleensä köhiin tarttuu kaikki
rahattomat tilit tyhjennetään
listeriaa kurkkuun punaliputetuista ruokatarjouksista
niin miksei sikaruttokinVaikka sikaruton virus ei ihmiseen tartu, villisian lihasta voi huonosti kypsennettynä tai käsiteltynä levitä muita taudinaiheuttajia.
- Anonyymi00016
Kasvisruokaan tottuu helposti. Pitää oppia säätelemään syömisensä
eikä mättää joka aterialla niinkuin se olisi viimeinen,
- Anonyymi00013
Mistä mahtaa olla tullut? ei voi kuin ihmetellä miten vieraantuneita toimittajat voivat olla, ei voi olla kuin kaksi vaihtoehtoa, merestä vai maalta, toinen näistä suoraan poisluettavissa, Kaikki villisiat metsästettävä sadan kilometrin säteeltä löytöpaikasta, valtakunnanrajan sisällä kuitenkin.
- Anonyymi00014
Ettekö seuraa uutisia ? Kaikki on kerrottu ihan selkeästi moneen kertaan
ja mediasta vois myös lukea uutisia.
- Anonyymi00015
Uutissa näytettiin sianruhoja teurastamolla.
Yök. Ei tee mieli.
Lopetin lihansyönnin 15 vuotta sitten. - Anonyymi00018
Mitä nää metsissä liikkuvat kolmen henkilön porukat ovat, niitä on nähty Luumäellä, Jaalassa, Utissa. Pirun kovia juoksemaan, sotilaita?
- Anonyymi00019UUSI
Ruotsissa oli tätä samaa sikaruttoa vuonna 2023. Se havaittiin Västmannin läänissä Fagerstan ja Norbergin kunnissa. Silloin 70 villisikaa oli saanut tartunnan ja toimenpiteet leviämisestä aloitettiin heti. Taudin leviämisen ehkäisemiseksi tapettiin 116 villisikaa, Yli 140 neliökilometrin alue aidattiin ja eristettiin .
Tauti havaittiin syyskuussa 2023 ja syyskuussa 2024 alue todettiin jälleen terveeksi.
Sikarutto tarttuu vaatteista, kengistä, autoista jopa kylmäsavustetusta makkarasta joka heitetty luontoon.
Ruotsissa on yli 500 000 villisikaa luonnossa. Sanovat että Suomessa niitä on noin 2500,
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 77958
- 73822
Jasmin Vähäkangas paljastelee
Eilinen päivä on heillä kulunut biitsillä niin silloin tuo äiti ihminen on intoutunut paljastelemaan kunnolla. Laittanut100567- 42561
- 45533
Kangaskylän alkoholi-hurjastelijat
Oppi olkoon että autollessa etanoli kuuluu pääasiassa 95 E10 polttoaineseen, siihenkin vain enimmillään 10% vahvuisena t4516Miehet lähtevät itse pois deittailumarkkinoilta
Ovat saaneet tarpeekseen naisista. Tyypillisin poistuja on: Koulutettu, työssäkäyvä, etsii pitkäaikaista parisuhdetta.158502- 26481
Oikea nainen
On äärimmäisen naisellinen, pienikokoinen, kapeaharteinen, pienet kapeat kasvot, paksut huulet, kauniit hiukset, upeat t132472- 45439