Unelmoin, että aikanani (jos minä kuolen), voisin kaatua saappaat jalassa, terveenä ja hyvissä voimin.
Bodasin 6-kymppiseksi asti. Sen jälkeen annoin "piinapenkkini" tyttäreni pojille, joista sitten on kasvanutkin aikamoisia voimakolleja. Tunsin nimittäin ettei penkkipunnerrus välttämättä edistänyt terveyttäni - niin kova paine päähän nostoissa kohdistui.
Korvasin bodauksen uimisella. Sitten osoittautui että ihoni oli liian herkkä klooratulle vedelle. Vaihdoin tavalliseen lenkkeilyyn. Otin mukaan myös nk. hyötyliikunnan, so. akkain työt kaupassakäynteineen ynnä muineen.
Vaimoni on osittain mukana, osittain hän on säveltänyt oman ohjelmansa. Nuorin lastenlapsistamme oli eilen kehaissut vaimolleni hänen näyttävän viisikymppiseltä. Niin että lienemme molemmat ikäiseksemme hyväkuntoisia.
En puhu nyt tässä yhteydessä ravintoasioista enkä henkisistä harrastuksista. Ne ovat asia sinänsä ja kuuluvat osana unelmaani terveestä vanhuudesta.
Kysynpä vain, kuinka teillä? Uskotteko terveeseen vanhuuteen, mitä se on ja onko sellainen ylipäätään mahdollista. Täytän seuraavan kerran 75v.
Terve vanhuus?
56
3238
Vastaukset
Toivon minäkin, että voisin kuolla "saappaat jalassa" joutumatta kärsimään vuosia.
Päätäni yritän kyllä rasittaa paljon. Tietokone ja siihen littyvä, ristikot, kielet j.n.e.. Syksyllä pitää joku opiskeluharrastus ottaa ohjelmaan.
Eräs asia, jota harrasta liian vähän on liikunta. "Hyppään", eli pujottaudun varovasti autoon vaikka diabetes vaatisi liikuntaa.
Neuvokaa minua, pliis!
Olen sairastellut ikäni, operoitukin kymmenisen kertaa, jo vauvaiässä olin kuolla, nyt olen terveimmilläni.
Ihmettelen elämän yleensä ja oman elämäni tarkoitusta! Tämän palstakirjoittelun takiako olen olemassa?
7-kymppiä tuli keväällä täyteen ja siirryin tänne, siksi palsta onkin, khöm, nyt paljon vilkkaampi.Kuntosali hiljaisempana seniorien aikana.
Olen löytänyt ne vempaimet nyt vasta eläkeläisenä. Ensin ohjattuna ja sitten omin nokin mukavan kaverin kanssa, niin että juttu lentää samalla.
Tekee huomaamattaan tylsempiäkin liikkeitä.
Kävelymatolla on aivan ihana kävellä kun rytmiin pääsee, kädet heiluu ja menee kuin pilven päällä kun maa karkaa alta pois taaksepäin, ja jalkoja on pakko nostella. Vauhtia voi kiihdyttää tarpeen mukaan, eikä kaatumisesta pelkoa.
Ja kuntosalin jälkeen saunan kautta terapia-altaan suihkuihin.
Ensin on jälkeen päin olo kuin selkäänsä saaneella, mutta siitä ne liikeradat hiljalleen paranee.
Sanotaan:
Kerran viikossa tunti kuntosalia pitää kunnon siinä missä se on. Kaksi kertaa viikossa voi jopa parantaa, kuulemma.beataBarbara kirjoitti:
Kuntosali hiljaisempana seniorien aikana.
Olen löytänyt ne vempaimet nyt vasta eläkeläisenä. Ensin ohjattuna ja sitten omin nokin mukavan kaverin kanssa, niin että juttu lentää samalla.
Tekee huomaamattaan tylsempiäkin liikkeitä.
Kävelymatolla on aivan ihana kävellä kun rytmiin pääsee, kädet heiluu ja menee kuin pilven päällä kun maa karkaa alta pois taaksepäin, ja jalkoja on pakko nostella. Vauhtia voi kiihdyttää tarpeen mukaan, eikä kaatumisesta pelkoa.
Ja kuntosalin jälkeen saunan kautta terapia-altaan suihkuihin.
Ensin on jälkeen päin olo kuin selkäänsä saaneella, mutta siitä ne liikeradat hiljalleen paranee.
Sanotaan:
Kerran viikossa tunti kuntosalia pitää kunnon siinä missä se on. Kaksi kertaa viikossa voi jopa parantaa, kuulemma.unohdin vesijuoksun. Se vasta hauskaa on , kun on hiki päässä juokseviaan, eikä eteenpäin pääse kuin etanan vauhtia
beataBarbara kirjoitti:
unohdin vesijuoksun. Se vasta hauskaa on , kun on hiki päässä juokseviaan, eikä eteenpäin pääse kuin etanan vauhtia
Minulle ssopii varmaan tanssi ja kävelylenkit paremmin kuin nuo vesijutut.
Panen itseni vielä parempaan kuntoon kuin tuo oikean käden kynärnivel.- Maalaismies*
Ruuneperi kirjoitti:
Panen itseni vielä parempaan kuntoon kuin tuo oikean käden kynärnivel.Tanssi, olen kuullut, on hyvää liikuntaa. Itse olen tanssirajoitteinen. Totta on, että olet Ruuneperi pitänyt 7-kymppisten palstaa virkeänä, kiitos siitä! Tämä on mielestäni ollut kesästä huolimatta ihan jees.
Tietsikka ja nämä palstat ovat hyvä harraste. Itselläni on taipumus hakeutua "vaikeiden" kirjojen pariin. Tällä kertaa iltalukemistonani on Charles Seifen "Nollan elämäkerta". Se on kansantajuinen matemaattisfilosofinen tarina nollan synnystä.
Ihan niin kuin se, että harrastaa jotakin liikuntalajia riittävästi, myös henkinen askartelu, muistin ja älyn sopiva rasittaminen edistää terveyttä.
Minusta SkillaN kumppaneineeen on tehnyt urotyön onnistuessaan pitämään kahvipirtin leppoisana tapaamispaikkana. Tekisi mieli kehua retostaa kaikkia oikein kunnolla, mutta olkoon! Maalaismies* kirjoitti:
Tanssi, olen kuullut, on hyvää liikuntaa. Itse olen tanssirajoitteinen. Totta on, että olet Ruuneperi pitänyt 7-kymppisten palstaa virkeänä, kiitos siitä! Tämä on mielestäni ollut kesästä huolimatta ihan jees.
Tietsikka ja nämä palstat ovat hyvä harraste. Itselläni on taipumus hakeutua "vaikeiden" kirjojen pariin. Tällä kertaa iltalukemistonani on Charles Seifen "Nollan elämäkerta". Se on kansantajuinen matemaattisfilosofinen tarina nollan synnystä.
Ihan niin kuin se, että harrastaa jotakin liikuntalajia riittävästi, myös henkinen askartelu, muistin ja älyn sopiva rasittaminen edistää terveyttä.
Minusta SkillaN kumppaneineeen on tehnyt urotyön onnistuessaan pitämään kahvipirtin leppoisana tapaamispaikkana. Tekisi mieli kehua retostaa kaikkia oikein kunnolla, mutta olkoon!kiitos Maalaismies.
Sen verran sanon ,että aloittajan osa on helppo,mutta ne "kumppanit " tuvan pystyssä ovat pitäneet,siitä kiitän heitä ja teitä.
Tuosta ikäkysymyksestä,juttelin juuri entisen naapurin tyttären kanssa ja keskustelu meni ikään.
Sanoin ,että joko olet neljäkymmentä täyttänyt,hän katsoi minuun vähän hämmästyen ,hän sanoi olevansa viisikymmentäkolme.
No kai hän yritti olla kohtelias minullekin ja päiväili ikääni",ei uskoisi" no se siitä.
Tällä vain yritän sanoa,että on aika vaikea mennä arvioimaan tänä päivänä kenenkään ikää,vaikka kukapa nyt loukkaantuisi ,jos nuoremmaksi arvioidaan.
Sairastumatta jos saa olla ,ei vanhuuskaan mikään ikävä asia ole.
Itselläni on onnea siinä asiassa,olen lääkkeetön,vielä kotini itse hoitava(mökkikin lisänä)liikunkin vielä kohtalaisen hyvin ja siitä kiitän terveyteni antajaa,oli se sitten mikä tahansa.Itse en ole paljonkaan kuntoni eteen töitä tehnyt.
Työ ja terveellinen arkiruoka ovat kai apuna olleet.- Oona
beataBarbara kirjoitti:
unohdin vesijuoksun. Se vasta hauskaa on , kun on hiki päässä juokseviaan, eikä eteenpäin pääse kuin etanan vauhtia
Lähikuntosalilta tuli postitse lahjakortti, joka on voimassa vain heinäkuun! Tuli kiire varata aika.
Yleensä käyn talvisaikaan lähempänä entistä asuinpaikkaani, jossa käymme tutun naisryhmän kanssa.
Kyllä minustakin vesijuoksu on aika hauska ja tehokas liikuntatapa, - kaikkea pitää kokeilla! - Trina
Ruuneperi kirjoitti:
Panen itseni vielä parempaan kuntoon kuin tuo oikean käden kynärnivel."Seniorijoogaa".
Kun mieheni jäi eläkkeelle, ehdotin kaikenlaista liikuntaa tenniksen lisäksi(sitä hän pelaa 2 kertaa viikossa). Sitten hän meni kokeilemaan "Seniorijoogaa" ja innostui asiasta. Hän on nyt harrastanut sitä n. 10 vuotta ja hänestä se on jäykähkölle miehelle sopivaa liikuntaa. Pitää nivelet notkeina ja lihaksetkin
tulevat kerran viikosssa venyteltyä.
Suosittelen!
- Magda
Etsit näkemystä terveeseen vanhuuteen ja onko se ylipäätänsä mahdollista. Siinäpä ajattelemisen aihetta kerrakseen.
Meillä kaikilla on mahdollisuus vanheta omilla ehdoillamme ja voimme sen kokea myös myönteisenä voimavarana. Vanhuus tulee eittämättä eteen.Se on vain kohdattava ja ajateltava "läpi". Yleistä mallia ei ole.
Näillä vuosilla joutuu arvioimaan elämää ja sen mukana tuomia muutoksia uudelleen. On varottava juuttumasta haave maailmaan tosiasioiden edessä, uskallettava olla oma itsensä.
On tehtävä tilaa uudistumiselle, ajateltava tuoreesti, otettava tilaa itselle, etsi iloa elämään, hyödynnä käden taitojasi, vaali ihmissuhteitasi, pidä puolesi, toteuta unelmiasi, osallistu aktiivisesti ryhmätoimintoihin. Tässä osa vinkkejä henkisen kapasiteetin ylläpitoon, mitä nyt aamutuimaan tuli mieleen.
Fyysisen kunnon ylläpito, liiku mahdollisuuksien mukaan, tiedosta omat voimavarasi.
On ikävää nähdä ikäihmisen juoksevan nuoruuttaan kiinni asfaltilla, nenänpää sinisenä, kuola valuu suupielestä ja askel laahustaa, välillä lysähtää pientareelle lepäämään. Tuliko loppusuora eteen vai vieläkö kierrokset jatkuvat?
Erään veteraanin toteamus kuntoutuksesta. Nuori terapeutti juoksi kuin ylväs hirvi edellä kovaa vauhtia, ei ymmärtänyt ettei ikäihmisen resurssit enää yllä siihen. Tämän kertomus on vuodelta n. -88.
Päätyykö matka saappaat jalassa vai ei, on mielestäni Korkeimmissa näpeissä kuin meidän käsissämme, siihen en usko muuta kuin geeniperimän kautta eikä sekään ole yleispätevä.
Eipä muuta kun jatketaan matkaa niillä eväillä mitä elämän selkäreppuun olemme saaneet kerätyksi, lisätään sinne uusia mahdollisuuksia, joita matkalta löydämme. Näillä eväillä voimme löytää uutta sykettä,voimaa elämään sekä onnen ja ilon sirpaleita päiviimme.- särkikala
Kiitos sinulle hyvästä kirjoituksestasi ja onnea elämääsi! Yhdyn täysin siihen mitä kirjoitat.
- Laritsa
Onnea tulevan 75-vuotispäiväsi johdosta.
Reippailu ei varmasti ole ainakaan vahingoksi. Päin vastoin, olet itse tehnyt parhaasi hyvinvointiasi ajatelle.
Toivotan hyvää terveyttä ja pitkää ikää. Hyvä terveys yleensä ja erityisesti vanhana.
Ensteeks se on Luojan lahja.
Toiseksi paljolti riippuu geeneistä.
Kolmanneksi sitä pitäisi myös hoitaa.
Juttu kertoo vanhasta isännästä, kun tupakan poltosta varoiteltiin:
että kunhan minä ne nyt (keuhkot) oikein tervaan, niin kestää ne kuin vanha vene.
Ehkä ei kuitenkaan ihan noinkaan.- Leny
Älä muuta sano Maalaismies*, ei sitä muuta toivo kun että sais terveenä kuolla. Lääketieteellisesti katsottuna tuo terveys tarkoittaa oireiden ja sairauksien puuttumista, mutta se on aika steriili ilmaisu terveydestä varsinkin ikäihmisistä puhuttaessa. Kyllä meikäläisen voi katsoa olevan terveen myös sairauksiensa kanssa. Jos sairaudet ovat hoidettavissa ja ollaan jonkinmoisessa tasapainossa niiden kanssa, mieli on tasapainossa ja sosiaaliset kontaktit toimivat, niin terveitähän silloin olemme.
Terveet elämäntavat ja virikkeet edistävät terveyttä. Sanotaan, että paljon on itsestä kiinni, mutta kaikkeen emme voi itse vaikuttaa. Valitettavasti iän lisääntyessä myös riski sairastumiseen lisääntyy. Kyllä sitä onnellinen saa olla niin kauan kun terveestä vanhuudesta saa nauttia.- Maalaismies*
Eräässä mielessä on elettävä kuin huippu-urheilija. On koetettava välttää rasitusvammoja. Sivusta katsoen 7-kymppinen saattaa näyttää täysissä hengen ja ruumiin voimissa olevalta. Sisältä nähtynä (ajattelen itseäni) arvelen suorituskykyni tällä hetkellä olevan korkeintaan 20% verrattuna esim. 40-vuotiaaseen.
Sitä pystyy monissa asioissa laadukkaaseen suoritukseen paitsi että suorituskyky on vain viides osa aikaisemmasta. Meinaan, että jos ei huomaa, siis jos ylimitoittaa luulonsa kunnostaan, vammat väijyvät lähellä. - terveyskin kiinni.
Maalaismies* kirjoitti:
Eräässä mielessä on elettävä kuin huippu-urheilija. On koetettava välttää rasitusvammoja. Sivusta katsoen 7-kymppinen saattaa näyttää täysissä hengen ja ruumiin voimissa olevalta. Sisältä nähtynä (ajattelen itseäni) arvelen suorituskykyni tällä hetkellä olevan korkeintaan 20% verrattuna esim. 40-vuotiaaseen.
Sitä pystyy monissa asioissa laadukkaaseen suoritukseen paitsi että suorituskyky on vain viides osa aikaisemmasta. Meinaan, että jos ei huomaa, siis jos ylimitoittaa luulonsa kunnostaan, vammat väijyvät lähellä.Mieheni on 85-vuotias, eikä ole päivääkään ollut varsinaisesti sairaana. Työelämäkin meni ilman yhtään poissaoloa. Joskus nenä saattanut valua puolipäivää, mutta mennyt saman tien ohi.
Olisikohan terveyden salaisuus siinä, että hän syö mielellään rasvaista sianlihaa, juo täysmaitoa, käyttää paljon sokeria jälkiruokiin, nauttii suklaasta, mutta käyttää tosi vähän alkoholia, ehkä muutama kerta vuodesta lasillisen jotain makeaa likööriä. Eikä ole koskaan urheillut eikä pese käsiään kovin usein. On aina autolla menossa joka paikkaan. Muistaakseni oli 75-vuotistarkastus ajokorttia varten, kun lääkäri ei uskonut, että hän itse oli paikalla, vaan väitti kivenkovaa, että mieheni oli lähettänyt jonkun nuoremman tilalleen.
Mieheni sisko on 98-vuotias eikä myöskään ole oikeastaan koskaan sairastellut. Hän on täysin voimissaan niin henkisesti kuin fyysisestikin. Vielä pari vuotta sitten hoiti pientä lasta päivittäin, mutta joka nyt on jo koulussa joten ei tarvitse enää päivähoitajaa. Tämän lapsenkin hän hoiti melkein vauvasta pitäen, koska äiti joutui onnettomuuteen, eikä voinut hoitaa lasta.
Että näin, pankaapa paremmaksi! - Magda
Maalaismies* kirjoitti:
Sitä pystyy monissa asioissa laadukkaaseen suoritukseen paitsi että suorituskyky on vain viides osa aikaisemmasta. Meinaan, että jos ei huomaa, siis jos ylimitoittaa luulonsa kunnostaan, vammat väijyvät lähellä.Niinkuin totesit, oman kuntonsa yliarvioiminen on päätynyt omaksi kohtaloksi, monilla henkilöillä. Mutta ei ole varmaankaan hyväksi neuroottisesti seurata itseään ja varoa ettei vain nilkka nuljahtaisi.
On yleistä että yliarvioidaan omat mahdollisuudet ja aliarvioidaan toisten mahdollisuudet. Se tulee esiin kaikkialla, myös näillä palstoillakin hyvin usein, kun pitäisi ajatella tämä on hänen mielipiteensä asioista OK.
Läheiseni oli kokonaisvaltaisessa testauksessa viran puolesta 50v, tulokset loistavat. Juoksi maratoonilla kärkipään aikoja, Viimeinen maratooni 51v elokuussa. Nautti täysin siemauksin elämästään ja työstään. Valitettavasti samana vuonna ilmeni syöpä, ja näin elämä loppui 52v.
Että näin, senjälkeen olen hyvin harkiten kertonut fyysisen, psyykisen ja sosiaalisen
kunnon suorituksistani ja ylläpidosta. Treenaan silloin kun hyvältä tuntuu, hemmottelen itseäni
esim. käyn hierojalla (jalat), kauneushoitolassa ja tietysti kampaajalla. Lenkkarit, verkkarit ja kävelysauvat ovat päivittäisessä käytössä.
Olen iloinen kuullessani ystävien elämän moninaisuuksista eri alueilla ja siitä että heillä menee hyvin, huoltavat itseänsä heille sopivilla tavoilla. - Maalaismies*
terveyskin kiinni. kirjoitti:
Mieheni on 85-vuotias, eikä ole päivääkään ollut varsinaisesti sairaana. Työelämäkin meni ilman yhtään poissaoloa. Joskus nenä saattanut valua puolipäivää, mutta mennyt saman tien ohi.
Olisikohan terveyden salaisuus siinä, että hän syö mielellään rasvaista sianlihaa, juo täysmaitoa, käyttää paljon sokeria jälkiruokiin, nauttii suklaasta, mutta käyttää tosi vähän alkoholia, ehkä muutama kerta vuodesta lasillisen jotain makeaa likööriä. Eikä ole koskaan urheillut eikä pese käsiään kovin usein. On aina autolla menossa joka paikkaan. Muistaakseni oli 75-vuotistarkastus ajokorttia varten, kun lääkäri ei uskonut, että hän itse oli paikalla, vaan väitti kivenkovaa, että mieheni oli lähettänyt jonkun nuoremman tilalleen.
Mieheni sisko on 98-vuotias eikä myöskään ole oikeastaan koskaan sairastellut. Hän on täysin voimissaan niin henkisesti kuin fyysisestikin. Vielä pari vuotta sitten hoiti pientä lasta päivittäin, mutta joka nyt on jo koulussa joten ei tarvitse enää päivähoitajaa. Tämän lapsenkin hän hoiti melkein vauvasta pitäen, koska äiti joutui onnettomuuteen, eikä voinut hoitaa lasta.
Että näin, pankaapa paremmaksi!Pitkään ikään ei tosiaankaan liene mitään reseptiä. Lueskelin jokin aika sitten "Vuosisadan vartijat" nimistä teosta, missä 100-vuotiaat kertoilivat elämästään. Siinä kävi selville ihan sama, miten sanoit 85-vuotiaan miehesi elelevän: mitään yhteistä reseptiä ei heillä ollut.
Sanottakoon kuitenkin - ja se tainnee päteä mieheesikin nähden, ettei hän ole tuhonnutkaan terveyttään tolkuttomilla elämän tavoilla. Joskus peruselämä tuottaa tarvittavan toimeliaisuuden, liikunnan ja mitä siihen kuuluu, ettei ao. henkilö kaipaa mitään terveysohjelmia. - Oona
Magda kirjoitti:
Niinkuin totesit, oman kuntonsa yliarvioiminen on päätynyt omaksi kohtaloksi, monilla henkilöillä. Mutta ei ole varmaankaan hyväksi neuroottisesti seurata itseään ja varoa ettei vain nilkka nuljahtaisi.
On yleistä että yliarvioidaan omat mahdollisuudet ja aliarvioidaan toisten mahdollisuudet. Se tulee esiin kaikkialla, myös näillä palstoillakin hyvin usein, kun pitäisi ajatella tämä on hänen mielipiteensä asioista OK.
Läheiseni oli kokonaisvaltaisessa testauksessa viran puolesta 50v, tulokset loistavat. Juoksi maratoonilla kärkipään aikoja, Viimeinen maratooni 51v elokuussa. Nautti täysin siemauksin elämästään ja työstään. Valitettavasti samana vuonna ilmeni syöpä, ja näin elämä loppui 52v.
Että näin, senjälkeen olen hyvin harkiten kertonut fyysisen, psyykisen ja sosiaalisen
kunnon suorituksistani ja ylläpidosta. Treenaan silloin kun hyvältä tuntuu, hemmottelen itseäni
esim. käyn hierojalla (jalat), kauneushoitolassa ja tietysti kampaajalla. Lenkkarit, verkkarit ja kävelysauvat ovat päivittäisessä käytössä.
Olen iloinen kuullessani ystävien elämän moninaisuuksista eri alueilla ja siitä että heillä menee hyvin, huoltavat itseänsä heille sopivilla tavoilla.terve ja innostunut kaikesta, menestynyt, tyytyväinen, rauhallinen - ja sitten sama syöpä kuin isoisällään,hän eli 65-vuotiaaksi.
- Unikotta
Joskus haluaisin vain nukkua. On kuulemma paha esioire.
Huomenta Suomi ohjelmassa oli tänään , tunnettu ”rullis”-toimittaja, keskustelemassa uusista, ihmeellisistä hoitokeinoista.
Hän itse sanoi ” me rullikset”. Valoisa, ihana ihminen
Kertoi elävänsä päivän kerrallaan kuten lapset.
Suuri joukko positiivista energiaa omaavia ystäviä ja jo syntymässä saatu ylimääräinen sisu-annos pitää toiveikkaana.
Kumpa minäkin osaisin , olenhan terve ja liikuntakykyinen ja vasta kolme vuotta eläkkeellä.
Hän sentään jo seitsemän vuotta rullatuolissa- zakzak
Juo ja polttaa runsaasti, syö rasvaisia ruokia, kun vähärasvainen on "pahaa". (Syö kyllä runsaasti vihanneksia.)
Terve kuin pukki.
Hän on tavattomana iloinen, mutkaton, avulias ihminen. Aina hyvällä tuulella, koko seudun vapaaehtoinen talonmies/LVI-asentaja/sähkömies/remonttimies/taitojensa opettaja ja valmentaja. Hän on hyvin taitava käsistään ja varsinainen todellisen elämän Puuha-Pete. Aina menossa.
Minä luulen, että sellainen mutkaton elämäasenne ja se, että saa tehdä sitä, mistä pitää, on aikamoinen voimavara ja kantaa pitkälle. - Maalaismies*
zakzak kirjoitti:
Juo ja polttaa runsaasti, syö rasvaisia ruokia, kun vähärasvainen on "pahaa". (Syö kyllä runsaasti vihanneksia.)
Terve kuin pukki.
Hän on tavattomana iloinen, mutkaton, avulias ihminen. Aina hyvällä tuulella, koko seudun vapaaehtoinen talonmies/LVI-asentaja/sähkömies/remonttimies/taitojensa opettaja ja valmentaja. Hän on hyvin taitava käsistään ja varsinainen todellisen elämän Puuha-Pete. Aina menossa.
Minä luulen, että sellainen mutkaton elämäasenne ja se, että saa tehdä sitä, mistä pitää, on aikamoinen voimavara ja kantaa pitkälle.Viittaan tuohon aiemmin mainitsemaani "Vuosisadan vartijat" kirjaan 100-vuotiaista. Yhden yhteisen piirteen havaitsin: Yksikään ei juonut, polttanut eikä ollut ylipainoinen. Eivät he millään tavalla tuoneet näitä asioita esille, se vain kuvastui heidän kertomuksistaan.
En minä tästä avauksesta tarkoittanut tulevan mitään ikäkausikilpailua. Kun nyt vanhuutta kuitenkin jossakin määrin halveerataan ja pelätäänkin, niin sitä minä vain ettei sen tarvitse olla pahinta maailmassa - luonnollisinta kylläkin. - zakzak
Maalaismies* kirjoitti:
Viittaan tuohon aiemmin mainitsemaani "Vuosisadan vartijat" kirjaan 100-vuotiaista. Yhden yhteisen piirteen havaitsin: Yksikään ei juonut, polttanut eikä ollut ylipainoinen. Eivät he millään tavalla tuoneet näitä asioita esille, se vain kuvastui heidän kertomuksistaan.
En minä tästä avauksesta tarkoittanut tulevan mitään ikäkausikilpailua. Kun nyt vanhuutta kuitenkin jossakin määrin halveerataan ja pelätäänkin, niin sitä minä vain ettei sen tarvitse olla pahinta maailmassa - luonnollisinta kylläkin.Pointtini olikin se, että mutkaton, iloinen alämänasenne on hyvä keino pysyä terveenä. Kunpa minullakin olisi!
- Maalaismies*
zakzak kirjoitti:
Pointtini olikin se, että mutkaton, iloinen alämänasenne on hyvä keino pysyä terveenä. Kunpa minullakin olisi!
Olen pannut merkille, että sinulla on syvällistä tietoa arabi-, juutalais- ja muslimikulttuureista. Sellaisen henkilön on vaikea euforisena hypellä ja ylistää maailman ihanuutta. Lauri Viidan sanoin:" Paljon se sietää/ kuka sen tietää/ millaista lastia vie maapallo tää."
- piikkiruusu
On olemassa yksi luotettava testi, jolla voi todeta onko terve vai ei.
Se on se ikivanha juttu.
Jos aamulla herätessäsi sinulla ei ole minkäänlaisia kolotuksia tai vaivoja missään kehon osassa, niin olet kuollut.
Täysin terve yli seitsemänkymppinen on harha. Sorry vaan!- !!!!
What shall I do?
Maalaismies, kuolemastasi :DDD? Kirjoitit "JOS minä kuolen"....Sellaista voi todella tapahtua meille ;-)
No, leikki leikkinä!
Minäkin olen ollut sellainen kuntosali-friikki, kolme kertaa viikossa salilla, kerran viikossa uimahallilla, jokapäiväiset pitkät kävelylenkit, joka lajin tanssikurssit harrastuksena.
Maallemuuton jälkeen on ainoa kunnon ylläpitäjä kävelylenkit ja uiminen.
Paino nousi heti kun kuntosalilla käynnit loppuivat, mutta nyt alkaa sekin puoli olla taas kunnossa.
Uskon kyllä että kun pitää huolta sekä henkisestä että fyysisestä puolesta niin pysyy virkeämpänä pitempään kuin jos asettuu paikoilleen ja alkaa odottaa kuolemaa.
Katsoin eilen illalla TV:stä dokumenttiohjelman
"Eläkeläiset kesäsiirtolassa".
Mukana oli mm 104-vuotias mies ja hänen "tyttöystävänsä" joka oli 97 vuotta.
He olivat tavanneet toisensa kun mies oli 100 v ja "tytönhupakko" oli vaan 93 v! Molemmat olivat pirteitä, henkisesti myös vielä aivan "teräviä".
Ja kuinka elegantteja ja hyvinhoidettuja he sitten olivatkaan, oli todella ihastuttava pari.
Heitä katsellessa tuli aivan lohdullinen olo,
että kyllä minäkin yritän pitää itsestäni huolta että voin vanhentua tuolla tavalla arvokkaasti ;))- Maalaismies*
Noin juuri, MdK, tarvitseeko vanhenemisen välttämättä olla onnetonta ja surkeaa, sitä mietin. Vaikeat sairaudet ovat eri asia, mutta nuorilla ne ovat vieläkin dramaattisempia.
Tuossa Piikkiruusu oivasti pilaili, että 7-kymppinen on kuollut ellei aamulla herätessään tunne kolotusta ja kipua. Minä ilmeisesti olen kuollut. Maalaismies* kirjoitti:
Noin juuri, MdK, tarvitseeko vanhenemisen välttämättä olla onnetonta ja surkeaa, sitä mietin. Vaikeat sairaudet ovat eri asia, mutta nuorilla ne ovat vieläkin dramaattisempia.
Tuossa Piikkiruusu oivasti pilaili, että 7-kymppinen on kuollut ellei aamulla herätessään tunne kolotusta ja kipua. Minä ilmeisesti olen kuollut.ovat huikeat lääketieteessä.
Täällä meillä on uutisissa kerrottu nyt parin päivän aikana Karoliinisessa instituutissa tehdystä tutkimustyöstä, jonka tulokset tulevaisuudessa estäisi mm Alzheimerin, MS:n ja muut aivohermosolujen näivettymisestä johtuvat sairaudet.
Mikä elämänlaadun paraneminen niille, jotka noista sairauksista kärsivät!
Saa olla kiitollinen, että ei kolota mistään kun herää. Uusi, mielenkiintoinen päivä edessä!- Leny
MdK-MdK kirjoitti:
ovat huikeat lääketieteessä.
Täällä meillä on uutisissa kerrottu nyt parin päivän aikana Karoliinisessa instituutissa tehdystä tutkimustyöstä, jonka tulokset tulevaisuudessa estäisi mm Alzheimerin, MS:n ja muut aivohermosolujen näivettymisestä johtuvat sairaudet.
Mikä elämänlaadun paraneminen niille, jotka noista sairauksista kärsivät!
Saa olla kiitollinen, että ei kolota mistään kun herää. Uusi, mielenkiintoinen päivä edessä!Todella tervetulleita uutisia minäkin kuulin tältä saralta. Mitä nyt olen minäkin nähnyt noita Alzheimer-potilaita, ovat he ainakin taudin alkuvaiheessa fyysisesti hyväkuntoisia ja ketteriä liikkumaan. Taudin pahentuessa tämän vuoksi hyvin vaikeahoitoisia vahdittavia. Ms-tauti iskee nuoriin ikäluokkiin ja invalidisoi lopulta pahoin. Käänteentekeviä tutkimustuloksia.
- Magda
Maalaismies* kirjoitti:
Tuossa Piikkiruusu oivasti pilaili, että 7-kymppinen on kuollut ellei aamulla herätessään tunne kolotusta ja kipua. Minä ilmeisesti olen kuollut.Mistä moinen ajatus, tarviiko ikääntymisen (vanhenemisen) olla tyylitöntä. Minkälaatuinen ikääntyminen sitä on, en tiedä. Onko nautintoaineista kadulle sammunut ikäihminen? Ei todellakaan.
Viime vuodet meidän ikääntyneiden joukossa pyörineenä, olen tavannut vain persoonallisia, kukin omalla tavallaan hallitusti ikääntyneitä henkilöitä.
Jokainen haluaa olla ajan hengessä mukana, olipa taustalla mitä tahansa. Nautitaan yhdessä olosta, käydään kulttuuri tapahtumissa, katsellaan TV:tä. Jokainen yleensä löytää itselleen sopivat harrastukset.
Asioidaan Terv.keskuksissa, uskalletaan kyseenalaistaa saatu vastine ja sanoa se julki asiallisesti.
Ajan henki on muuttunut viime vuosikymmeninä myös ikääntyneiden kohdalla myönteisempään suuntaan. Tosin vaatesuunnittelu kahlaa lapsenkengissä, muoti suosii nuorisoa ja kuitenkin ikääntyvillä (yli50v) on paljolti samat mahdollisuudet kulutukseen kuin muillakin. Ostokset ovat harkittuja, krääsää ostetaan vain pakottavissa tilanteissa. Siisti asiallinen pukeutuminen leimaa tämän päivän ikääntyneiden tyylikkyyden ilmettä.
En näe tässä mitään surkuteltavaa, on selvää etteivät kaikki päivät ole veljeksiä keskenään kenenkään kohdalla. Elämänkokemus on opettanut suhtautumaan vastoinkäymisiin realistisesti, niistä selviytyminen kysyy henkisiä voimavaroja.
Asenne, kaikki selviää aikanaan, lienee useammalle tuttu sanonta. - Maalaismies'
Magda kirjoitti:
Mistä moinen ajatus, tarviiko ikääntymisen (vanhenemisen) olla tyylitöntä. Minkälaatuinen ikääntyminen sitä on, en tiedä. Onko nautintoaineista kadulle sammunut ikäihminen? Ei todellakaan.
Viime vuodet meidän ikääntyneiden joukossa pyörineenä, olen tavannut vain persoonallisia, kukin omalla tavallaan hallitusti ikääntyneitä henkilöitä.
Jokainen haluaa olla ajan hengessä mukana, olipa taustalla mitä tahansa. Nautitaan yhdessä olosta, käydään kulttuuri tapahtumissa, katsellaan TV:tä. Jokainen yleensä löytää itselleen sopivat harrastukset.
Asioidaan Terv.keskuksissa, uskalletaan kyseenalaistaa saatu vastine ja sanoa se julki asiallisesti.
Ajan henki on muuttunut viime vuosikymmeninä myös ikääntyneiden kohdalla myönteisempään suuntaan. Tosin vaatesuunnittelu kahlaa lapsenkengissä, muoti suosii nuorisoa ja kuitenkin ikääntyvillä (yli50v) on paljolti samat mahdollisuudet kulutukseen kuin muillakin. Ostokset ovat harkittuja, krääsää ostetaan vain pakottavissa tilanteissa. Siisti asiallinen pukeutuminen leimaa tämän päivän ikääntyneiden tyylikkyyden ilmettä.
En näe tässä mitään surkuteltavaa, on selvää etteivät kaikki päivät ole veljeksiä keskenään kenenkään kohdalla. Elämänkokemus on opettanut suhtautumaan vastoinkäymisiin realistisesti, niistä selviytyminen kysyy henkisiä voimavaroja.
Asenne, kaikki selviää aikanaan, lienee useammalle tuttu sanonta.Lienenkö väärässä, kun aistin suurten ikäluokkien ihmisten, so. pian eläköityvien kammoavan vanhuutta?
Tuntuu hyviltä, Magda, havaintosi nykyvanhoista. Minä, erakko vain aavistelen asioita. - Magda
Maalaismies' kirjoitti:
Lienenkö väärässä, kun aistin suurten ikäluokkien ihmisten, so. pian eläköityvien kammoavan vanhuutta?
Tuntuu hyviltä, Magda, havaintosi nykyvanhoista. Minä, erakko vain aavistelen asioita.Kyllä minuakin huolestuttaisi jos olisin 50v tulevaisuus. Tulevissa eläkkeissä heillä ei todella ole hurraamista. On tehty monimutkaiset muutokset eläkekertymien laskelmiin, joilla eläkkeet saadaan tosi alhaisiksi.
Usein ajattelen olemmeko todella pitkälti sosialistinen valtio, kuten Etelä-Euroopassa asia ymmärretään.
Visiosi tulevaisuudesta on faktaa. Miettiessäni asiaa olen todella huolestunut. - Repliikki
Magda kirjoitti:
Kyllä minuakin huolestuttaisi jos olisin 50v tulevaisuus. Tulevissa eläkkeissä heillä ei todella ole hurraamista. On tehty monimutkaiset muutokset eläkekertymien laskelmiin, joilla eläkkeet saadaan tosi alhaisiksi.
Usein ajattelen olemmeko todella pitkälti sosialistinen valtio, kuten Etelä-Euroopassa asia ymmärretään.
Visiosi tulevaisuudesta on faktaa. Miettiessäni asiaa olen todella huolestunut.terveessä ruumiissa.
Kaikille varmaan tuttu iskulause.
Mutta, mutta.
Olen nyt ollut suh.koht. aktiivinen "jäsen" tällä 70 palstalla ja mitä olenkaan kokenut?
Pahansuopaisuutta, ilkeilyä, loukkauksia, tarkoituksellista väärinymmärrystä jne.
Ovatko nuo mainitsemani luonteenpiirteet terveen ihmisen vai onko kysymyksessä sitten jokin sairaus, esim. vanheneminen. Mitä kaikkea se pitäneekään sisällään.
Oli niin tai näin, parhaalla tavallakaan ei ihminen voi sanoa olevansa terve, jos käyttäytyy em. tavalla.
Kateus vie kalatkin vedestä ja kateus on vihan äiti. Viha synnyttää puolestaan kotonhalun.
Voivatko ne olla terveen ihmisen tuntemuksia.
Miettikääpä näitä, kun todistelette olevanne terveitä.
Enkä missään nimessä osoita ketään erikseen sormella vain näin yleisellä tasolla.
Olenhan minäkin vain erehtyväinen ihminen. - Leny
Repliikki kirjoitti:
terveessä ruumiissa.
Mutta, mutta.
Olen nyt ollut suh.koht. aktiivinen "jäsen" tällä 70 palstalla ja mitä olenkaan kokenut?
Pahansuopaisuutta, ilkeilyä, loukkauksia, tarkoituksellista väärinymmärrystä jne.
Ovatko nuo mainitsemani luonteenpiirteet terveen ihmisen vai onko kysymyksessä sitten jokin sairaus, esim. vanheneminen. Mitä kaikkea se pitäneekään sisällään.
Oli niin tai näin, parhaalla tavallakaan ei ihminen voi sanoa olevansa terve, jos käyttäytyy em. tavalla.
Kateus vie kalatkin vedestä ja kateus on vihan äiti. Viha synnyttää puolestaan kotonhalun.
Enkä missään nimessä osoita ketään erikseen sormella vain näin yleisellä tasolla.
Olenhan minäkin vain erehtyväinen ihminen.>Ovatko nuo mainitsemani luonteenpiirteet terveen ihmisen vai onko kysymyksessä sitten jokin sairaus, esim. vanheneminen.<
Pitiko esim. sanan tilalla olla ja sana, sillä eihän vanheneminen ole sairaus. Repliikki kirjoitti:
terveessä ruumiissa.
Mutta, mutta.
Olenhan minäkin vain erehtyväinen ihminen.saattaa aiheuttaa kaikenlaisia "sivuvaikutuksia", katkeruutta ja ärtyneisyyttä.
Jos ei ole lähellä ihmisiä, niin täällä netillä saattaa monikin purkaa katkeruuttaan, yksinäisyyttään ja huonovointisuuttaan.
On kateellinen ihmisille jotka näyttävät voivan paremmin kuin mitä itse voi, jotka ovat terveempiä ja iloisempia kuin mitä itse on.
Mitä todisteluja siinä tarvitaan jos tuntee olevansa terve ja elämänhaluinen?
Vanhenemisen negatiivisiin puoliin saattaa kuulua luonteen muuttuminen.
Jos on nuorempana ollut negatiivinen niin nuo luonteenpiirteet saattavat pahentua iän mukana.- Maalaismies*
Repliikki kirjoitti:
terveessä ruumiissa.
Mutta, mutta.
Olenhan minäkin vain erehtyväinen ihminen.Todisteleeko täällä joku jotakin? Kas kun en sitä huomaa. Eihän täällä ole vanhoja ihmisiäkään. Vasta 80:n jälkeen ehkä rohkenee puhua olevansa vanha. Käsittääkseni tässä pähkäillään, aprikoidaan...
Käsittääkseni suurin osa palstalaisista ovat leppoisia, hyväntahtoisia ja rauhaa rakastavia. Kyllä nuo pahansuovat äänet tulevat suppealta taholta.
Leny avasi tuossa ylempänä kaunapalstan. Totesin siinä itsestäni, että perin harvoin tulee mieleeni nirhata joku tyyppi hengiltä - virtuaalisesti tietenkin. En minä yleistäisi pahansuopaisuutta. - zakzak
Magda kirjoitti:
Mistä moinen ajatus, tarviiko ikääntymisen (vanhenemisen) olla tyylitöntä. Minkälaatuinen ikääntyminen sitä on, en tiedä. Onko nautintoaineista kadulle sammunut ikäihminen? Ei todellakaan.
Asenne, kaikki selviää aikanaan, lienee useammalle tuttu sanonta.Olet vallan oikeassa siinä, että nykyisin ikäihmiset saattavat olla varsin tyylitajuisia. Ei ainoastaan vaatteiden, vaan kaiken muunkin suhteen. - Ihmiset osaavat nykyisin myös hoitaa itseään, vireyttään ja terveyttään.
Naiset ainakin osaavat olla tyylikkäästi pukeutuneita. Miehet evät niinkään. Lehdet ovat pullollaan juttuja miesten huonosta pukeutumisesta, ja tottahan se on. Siihen on muuan hyvä syykin: Ei ikääntyneille miehille myydä tyylikkäitä vaatteita! Niitä ei kertakaikkiaan ole. Ei siitäkään huolimatta, että ennen eläkeikää ihmisillä on keskimäärin eniten rahaa käytössään. Velat on maksettu, lapset maailmalla, ja palkka vielä juoksee.
Niin kauan, kuin on mukana työelämässä pitää jaksaa hampaat irvessä etsiä jotakin siedettävää vaatetta päälleen. Mutta sitten, kun ei tarvitse päivittäin enää "pukeutua", niin tyytyy siihen, mitä lähimmissä kaupoissa on. Tyyliä se ei ole.
Kovinpa kauas minä taas harhailin aiheesta! - Repliikki
Leny kirjoitti:
>Ovatko nuo mainitsemani luonteenpiirteet terveen ihmisen vai onko kysymyksessä sitten jokin sairaus, esim. vanheneminen.<
Pitiko esim. sanan tilalla olla ja sana, sillä eihän vanheneminen ole sairaus.Lenylle sanoisin näin, että vanhuuteen sattaa liittyä jokin piilevä sairaus, esim. alzheimerin-tauti voi olla pitkään piilevänä. Sitä ei itse huomma, eikä sitä huomaa lähipiiri, ennekuin pikkuhiljaa ao. henkilössä alkaa ilmetä outoja piirteitä.
Oliko kommenttisi tarkoitettu rakentavaksi, vai oliko se sellainen "tarkoitushakuinen" väärinymmärrys? - Leny
Repliikki kirjoitti:
Lenylle sanoisin näin, että vanhuuteen sattaa liittyä jokin piilevä sairaus, esim. alzheimerin-tauti voi olla pitkään piilevänä. Sitä ei itse huomma, eikä sitä huomaa lähipiiri, ennekuin pikkuhiljaa ao. henkilössä alkaa ilmetä outoja piirteitä.
Oliko kommenttisi tarkoitettu rakentavaksi, vai oliko se sellainen "tarkoitushakuinen" väärinymmärrys?Ettet vaan luokittele vanhuutta sairaudeksi. Olen nimittäin sellaisen ilmaisun ennenkin kuullut. Ymmärrän vanhuudessa lisääntyneen sairausriskin. Myös vanhuksilla esiintyy psyykkisiä sairauksia, joihin nuo edellä mainitsemasi oireet sopivatkin.
- Klara*
Leny kirjoitti:
Ettet vaan luokittele vanhuutta sairaudeksi. Olen nimittäin sellaisen ilmaisun ennenkin kuullut. Ymmärrän vanhuudessa lisääntyneen sairausriskin. Myös vanhuksilla esiintyy psyykkisiä sairauksia, joihin nuo edellä mainitsemasi oireet sopivatkin.
Ainoa tauti, josta taatusti paranee, on nuoruus.
Sanoi viisas mummuni aikoinaan.
Oikeassa oli.
- Maalaismies*
Geriatria so. vanhuustutkimus on nuorten käsissä, tietty, sillä hekin menevät eläkkeelle tietyssä iässä.
Kun nyt olen ollut runsaat kymmenen vuotta eläkkeellä ja lukenut jonkin verran geriatrista kirjallisuutta, niin eräissä (aika useissakin) kohdissa tuumaan ettei se noin mene.
Magda tuolla aiemmin kertoi nuoresta kuntoiluttajasta, joka juoksutti vanhuksia tajuamatta lainkaan heidän mahdollisuuksiaan.
Oikeastaan vanhuustutkija ei saisi lainkaan jäädä eläkkeelle, sillä vasta itse eläneenä (loppuun saakka) hän voisi meille tieteellisesti raportoida sellaisesta, minkä itsekukin vanhetessamme joudumme kokemaan.- TR.maalariN
Suomalainen tunnettu psykoanalyytikko Thor-Björn Hägglund teki itseanalyysia vanhenemisesaan kuolemaansa asti. Hän kuoli viime joulun alla...
Pieni kustannusyhtiö Kajo on kirjojen julkaisija.
Suosittelen lämpimästi, tai ainakin minä, nelikymppinen 'nuoruusikäinen' olen kokenut monet noista kirjoista hyvin aitoina ja koskettavina...ja saanut tapaani ajatella, uusia näkökulmia.
http://www.bookplus.fi/search.php?AuthorName=Hägglund, Tor-Björn&formhide=1 - TR.maalariN
TR.maalariN kirjoitti:
Suomalainen tunnettu psykoanalyytikko Thor-Björn Hägglund teki itseanalyysia vanhenemisesaan kuolemaansa asti. Hän kuoli viime joulun alla...
Suosittelen lämpimästi, tai ainakin minä, nelikymppinen 'nuoruusikäinen' olen kokenut monet noista kirjoista hyvin aitoina ja koskettavina...ja saanut tapaani ajatella, uusia näkökulmia.
http://www.bookplus.fi/search.php?AuthorName=Hägglund, Tor-Björn&formhide=1linkki kokonaisuudessaan, niin pääset suoraan Hägglundin kirjoihin....
Tämän linkin tarkoitus ei ollut olla...
mikään kirjakauppamainos ;(( - Maalaismies*
TR.maalariN kirjoitti:
linkki kokonaisuudessaan, niin pääset suoraan Hägglundin kirjoihin....
Tämän linkin tarkoitus ei ollut olla...
mikään kirjakauppamainos ;((Muutama vuosi sitten luin kaikki mitä sain käsiini Hägglundin tuotannosta. Hänellä on tosiaan hieno esseekokoelma vanhenemisesta "Vanhaset".
Jos haluaa tietää mitä psykoanalyysi on, romaanissaan "Peilissä vaskiset kasvot" hän kuvaa nerokkaan kirjailijan tien itsetuhoon tavalla, mitä en ole missään muussa kirjassa tavannut. Siinä Hägglund kuorii ihmisen kaikkine kätkettyine perversioineen kuin sipulin.
Mutta Hägglund olikin paitsi tiedemies, myös kirjailija. Yksi parhaista vanhuuteen liittyvistä lukemistani teoksista on ranskalaisen Simone de Beauvoirin "Vanhuus". - zakzak
TR.maalariN kirjoitti:
http://www.bookplus.fi/search.php?AuthorName=Hägglund, Tor-Björn&formhide=1Olen aina ihaillut Tor-Bjön Hägglundia. Hän on kypsä, aikuinen kirjoittaja. En tiennyt hänen kuolleen. - Samoin Vilja Hägglund on hyvä. En tiedä heidän sukulaisuussuhdettaan, mutta yhdessä he ovat kirjoittaneet myös.
Mainitsemaasi kirjaa en ole lukenut. Kannattaa varmaan tilata. - Maalaismies*
zakzak kirjoitti:
Olen aina ihaillut Tor-Bjön Hägglundia. Hän on kypsä, aikuinen kirjoittaja. En tiennyt hänen kuolleen. - Samoin Vilja Hägglund on hyvä. En tiedä heidän sukulaisuussuhdettaan, mutta yhdessä he ovat kirjoittaneet myös.
Mainitsemaasi kirjaa en ole lukenut. Kannattaa varmaan tilata.Tor-Björn ja Vilja olivat aviopari, tutkivat ja kirjoittivat yhdessä useita teoksia.
- TR.maalariN
Maalaismies* kirjoitti:
Muutama vuosi sitten luin kaikki mitä sain käsiini Hägglundin tuotannosta. Hänellä on tosiaan hieno esseekokoelma vanhenemisesta "Vanhaset".
Jos haluaa tietää mitä psykoanalyysi on, romaanissaan "Peilissä vaskiset kasvot" hän kuvaa nerokkaan kirjailijan tien itsetuhoon tavalla, mitä en ole missään muussa kirjassa tavannut. Siinä Hägglund kuorii ihmisen kaikkine kätkettyine perversioineen kuin sipulin.
Mutta Hägglund olikin paitsi tiedemies, myös kirjailija. Yksi parhaista vanhuuteen liittyvistä lukemistani teoksista on ranskalaisen Simone de Beauvoirin "Vanhuus".Rakkauden kaleidoskoopin ?
En osaa sanoa, mistä T-B:n kirjasta pitäisin itse eniten... Mutta lukenut olen kaikki. - TR.maalariN
zakzak kirjoitti:
Olen aina ihaillut Tor-Bjön Hägglundia. Hän on kypsä, aikuinen kirjoittaja. En tiennyt hänen kuolleen. - Samoin Vilja Hägglund on hyvä. En tiedä heidän sukulaisuussuhdettaan, mutta yhdessä he ovat kirjoittaneet myös.
Mainitsemaasi kirjaa en ole lukenut. Kannattaa varmaan tilata.kirjaa...
Minusta ne kun kannattaa lukea kaikki ;)) - zakzak
Maalaismies* kirjoitti:
Tor-Björn ja Vilja olivat aviopari, tutkivat ja kirjoittivat yhdessä useita teoksia.
Olen tavannut Vilja H:n eräillä kutsuilla hyvin kauan sitten. Varsin vaikuttava ihminen hän oli, vaikken edes silloin ollut vielä lukenut häneltä mitään, enkä edes tiennyt, mikä hän oli.
Yleensä sana "psykoanalyytikko" tarkoittaa freudilaista koulua edustavaa analyytikkoa. Käsittääkseni nämä kaksi mainittua ovat edenneet paljon pitemmälle. Niillä kaikilla vanhoilla oman kouluntansa perustajilla oli omat rajoituksensa.
Nykyiset osaavat yhdistää, lisätä tieteen uusia tutkimustuloksia ja järkeistää paljon enemmän kuin Freud, Jung, Stekel, Reich ym. (Reich muutti Amerikkaan ja tuli lopulta hulluksi, Jung uskoi horoskooppeihin ja magiaan, Freud oli itse impotentti jne.)
Merkillistä, miten vanhoiksi juuri monet psykoterapeutit säilyttävät työvireensä ja aktiivisuutensa. - TR.maalariN
zakzak kirjoitti:
Olen tavannut Vilja H:n eräillä kutsuilla hyvin kauan sitten. Varsin vaikuttava ihminen hän oli, vaikken edes silloin ollut vielä lukenut häneltä mitään, enkä edes tiennyt, mikä hän oli.
Yleensä sana "psykoanalyytikko" tarkoittaa freudilaista koulua edustavaa analyytikkoa. Käsittääkseni nämä kaksi mainittua ovat edenneet paljon pitemmälle. Niillä kaikilla vanhoilla oman kouluntansa perustajilla oli omat rajoituksensa.
Nykyiset osaavat yhdistää, lisätä tieteen uusia tutkimustuloksia ja järkeistää paljon enemmän kuin Freud, Jung, Stekel, Reich ym. (Reich muutti Amerikkaan ja tuli lopulta hulluksi, Jung uskoi horoskooppeihin ja magiaan, Freud oli itse impotentti jne.)
Merkillistä, miten vanhoiksi juuri monet psykoterapeutit säilyttävät työvireensä ja aktiivisuutensa.tavassa tehdä työtä on jotain samaa kuin luovassa tavassa. L. omaa itseä, tapaa kokea ja tuntea käytetään instrumentin tavoin...
Luulen, että kyse on enemmän elämäntavasta kuin työnteosta ja 'työ' on niin oleellinen osa omaa persoonallisuutta ja elämän hahmotusta, että sitä ei voi lopettaa, samaan tapaan, kun monen muun työn voi. - Maalaismies*
TR.maalariN kirjoitti:
Rakkauden kaleidoskoopin ?
En osaa sanoa, mistä T-B:n kirjasta pitäisin itse eniten... Mutta lukenut olen kaikki.Rakkauden kaleidoskooppia en saanut käsiini. Olen kyllä mutkien kautta tietoinen sen sisällöstä. Täytyy ottaa kertauskurssi Hägglundin teoksista.
- Maalaismies*
TR.maalariN kirjoitti:
tavassa tehdä työtä on jotain samaa kuin luovassa tavassa. L. omaa itseä, tapaa kokea ja tuntea käytetään instrumentin tavoin...
Luulen, että kyse on enemmän elämäntavasta kuin työnteosta ja 'työ' on niin oleellinen osa omaa persoonallisuutta ja elämän hahmotusta, että sitä ei voi lopettaa, samaan tapaan, kun monen muun työn voi.Varmaan on niin kuin sanoit luovuuden ylläpitävästä voimasta. Picasso tuumasi, että kun maalari sulkee työhuoneensa oven, sen taakse jää vanheneva puoli, maalari säilyy vanhenematta.
- zakzak
TR.maalariN kirjoitti:
tavassa tehdä työtä on jotain samaa kuin luovassa tavassa. L. omaa itseä, tapaa kokea ja tuntea käytetään instrumentin tavoin...
Luulen, että kyse on enemmän elämäntavasta kuin työnteosta ja 'työ' on niin oleellinen osa omaa persoonallisuutta ja elämän hahmotusta, että sitä ei voi lopettaa, samaan tapaan, kun monen muun työn voi.Luulen, että olen kertonut tämän ennekin jossakin ketjussa. Kuoleva ystäväni, joka oli psykoterapeutti, oli saattohoidossa. Hänellä oli vielä siinäkin vaiheessa yksi "potilas", tosin vain puhelimitse.
- TR.maalariN
Maalaismies* kirjoitti:
Rakkauden kaleidoskooppia en saanut käsiini. Olen kyllä mutkien kautta tietoinen sen sisällöstä. Täytyy ottaa kertauskurssi Hägglundin teoksista.
siitä yhtään ylimääräistä kappaletta...
Oidipus iänikuisesta sen sijaan olisi ;))
...näytti olevan nimittäin 'ei saatavilla olevien listalla'
..jos haluat voit lähettää minulle osoitteen meilinä.. niin laitan postiin :))) - Maalaismies*
TR.maalariN kirjoitti:
siitä yhtään ylimääräistä kappaletta...
Oidipus iänikuisesta sen sijaan olisi ;))
...näytti olevan nimittäin 'ei saatavilla olevien listalla'
..jos haluat voit lähettää minulle osoitteen meilinä.. niin laitan postiin :)))Olen saanut hankituksi erinäisiä H:n teoksia. Kirjastostakaan en löytänyt ihan kaikkea. Mukava, että otit esille Tor-Björn Hägglundin.
- zakzak
Maalaismies* kirjoitti:
Varmaan on niin kuin sanoit luovuuden ylläpitävästä voimasta. Picasso tuumasi, että kun maalari sulkee työhuoneensa oven, sen taakse jää vanheneva puoli, maalari säilyy vanhenematta.
Hän ei tullutkaan ikinä vanhaksi, ennen kuin kuoli yli 80-vuotiaana.
PS: Oletko koskaan nähnyt ruotsalaista elokuvafarssia "Picasson seikkailut"?
Se on jotakin, joka ei myöskään vanhene!
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1539089Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492749Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja312537- 572511
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1971895- 971837
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai231773Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä471308Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091207- 271156