Uskotko kohtaloon vai uskotko, että meillä on valta muokata kohtaloamme?
Uskotko kohtaloon vai uskotko, että me hallitsemme omaa kohtaloamme?
Uskotko, ettei sattumalla ole sijaa elämässämme ?
Uskotko, että kohtalosi on ennalta määrätty ?
14
63
Vastaukset 14
- Anonyymi00001
En usko, että elämä on ennalta määrätty. Elämä on enemmänkin sattumaa.
Muiden ihmisten valinnat vaikuttavat myös meihin.
Ajatellaan nyt vaikka esimerkiksi jos Venäjää ei johtaisi nykyään Putin,
voisi Ukrainan (ja muunkin maailman) tilanne olla ihan eri.
Jotkin sattumat vievät meitä paljon "pidemmälle" kuin toiset, mutta sekin on vain sattumaa.- Anonyymi00003
Olen itse miettinyt noita "sattumia" usein.
Jo pelkästään se jos teini-iässä olisi ehtinyt kadun yli ennen punaisia, ei olisi ehtinyt bussiin tai mikä tahansa pieni ja mitätön tapahtuma niin elämä voisi olla täysin erillainen kuin mitä se on ollut ja on nyt. Tai jos on jonkun kanssa keskustellessa sanonut jonkun aivan mitättömän väärän sanan tai hymyillyt tai ollut hymyilemättä tai vaikkapa vain aivastanut niin että joku on siirtynyt loitommaksi jne. Olen70plus ja semmoisena kai täältä lähdenkin mutta ei minua mikään näytä masentavan ihme kyllä. Uskon tuonpuoleiseen vaikken uskis olekaan. Sielunvaellukseen uskon koska "kävin kerran jossain" mutta lääkärit herättivät takaisin henkiin ihan sitten viime tipassa.
Hyvää kesän jatkoa! - Anonyymi00013UUSI
JOS Trump ei olisi vallassa, olisi koko maailman tilanne täysin toisenlainen, kuin nyt.
- Anonyymi00002
Jos uskoo kohtaloon niin miten se sitten toimii, kun muutkin ihmiset
ja tapahtumat vaikuttavat elämäämme ? - Anonyymi00004
Valinnat ovat olemassa. Mutta ne tiedetään kyllä koska aika on rajoite vain ihmisille. Kohtalo on vastuunpakoilua. Mutta valinnat ovat myös merkityksettömiä omien tavoitteiden suhteen. Valinnat on jo tiedossa.
- Anonyymi00005UUSI
Aina on ollut vaihtoehtoja, mistä valita. Jälkeenpäin tässä vaan ihmetellään. mietin silloin ja silloin olisi mennyt, jos olisin valinnut jotenkin toisin. Kuin ajopuu koskessa; läpi on päästy. Tietyt asiat määrittivät alussa. Isä kuoli, kun olin pikkupoika ja menin sitten keskikouluun. Jos ei olisi kuollut, ei isä olisi päästänyt kouluun, kuten ei päästänyt vanhempia ja fiksumpia sisaruksiani. Jos en olisi vaivoin saanut keskikoulua käydyksi, en olisi päässyt siihen hyvään ammattiin, mihin päädyin ja jos-ja jos niin... tätä se oli. Ja jos en olisi mennyt siihen tanssipaikkaan, niin ei kohta vietettäisi kuuskytvuotis hääpäivää.
- Anonyymi00006UUSI
Not.
Sattumat sinällään on vaikuttaneet elämään kyllä. Mutta en todellakaan usko mihinkään ennalta kirjoitettuun käsikirjoitukseen.
Just siks on sattumia, jotka voi heittää eloa vaikka miten.
Elo on eloa, ei muuta. Pitääpi ottaa yllättävätkin käänteet vaan jotenkin tyynesti vastaan. Se kyllä totta, kaikki ei mene, niinkuin ite on haavaillut. Mutta se tekee elämistä jotenkin kiinnostavaksi.
=DW= - Anonyymi00007UUSI
Johtuu se varmaan henkilöstä itsestäänkin, miten se menee. Toiset on aina jossain vaikeuksissa, itse järjestetyissä, aina riitaa johonkin suuntaan, napit vastakkain milloin kenenkin kanssa. Mikään ei mene ilman häslinkiä.
- Anonyymi00008UUSI
En ihan niin tarkkaan raamattua usko että Jumala päämme hiuskarvojen putoamisen todentaisi, mutta hänen johdatukseensa uskon. Että kaikki on etukäteen määrätty miten asiat menevät. Ei yksityiskohtaisesti, mitä jonakin päivänä syö tai missä piipahtaa, mutta päälinjat uskon olevan ennalta määrätyt.
Tiedän sen siitä että kun kohtaan vastoinkäymisen, karvaasti sitä kärvistelen, mutta kas, myöhemmin tajuan että näin se piti mennä ja siitä koitui toisaalla jotain hyvää, kaunista ja tarpeellista. Eikä niin että jok´ikinen vastaantuleva naapurin Taavi olisi ennalta sille paikalleen määrätty, mutta isommat kohtaamiset, sellaiset joilla on vaikutusta myöhempään elämääni, ovat johdatusta.
Uskon myös että kuolemamme on ennalta määrätty, ja juuri se punainen Opel, joka meihin törmätessään elämämme lopettaa.- Anonyymi00016UUSI
Tämä kommentti oli hyvä. Tosin ilman tuota punaista Opelia. Mistähän se tuli?
- Anonyymi00011UUSI
Ratkaisevaa on miten itse kykenee käyttämään hyväkseen tarjoutuneet mahdollisuudet ja välttämään sudenkuopat. Ulkopuolisille, mittaville katastrofeille emme mahda mitään mutta usein niistä selviytyminen riippuu, enemmän tai vähemmän meistä itsestämme.
Sama koskee myös onnistumisen mahdollisuuksia.
Omien resurssien arviointi > tavoitteet aikataulutettuina > toiminta ja epäonnistumisista selviytyminen sekä tavoitteiden tarkistus. - Anonyymi00017UUSI
En tiedä, mihin uskoa. Vieläkään. Mutta taannoin naapurikaupungin kirkkoherran kuolinjutusta lehdessä luin hänen sanomansa: "sattumia ei ole". Kaikella on tarkoituksensa siis.
- Anonyymi00018UUSI
Jumala lähetti minulle viestin, että minun täytyy tehdä itsemurha ja pääsen Paratiisiin Jumalan Herran luokse: KIITOS JUMALALLA, YLISTÄKÄÄ HERRAA JEESUSTA! Minä tulen! Kiitos Jumala.
- Anonyymi00019UUSI
Ei Jumala tai luoja tuollaisia viestejä lähetä. Ennalta määrätty on ehkä käsikirjoitus, joka on geeneissä. Kohtalo taas on se, että kaikki tapahtuu, niinkuin tapahtuu, eikä itse tuohon paljon vaikuteta. Kauheasti toki yritetään.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 77958
- 73822
Jasmin Vähäkangas paljastelee
Eilinen päivä on heillä kulunut biitsillä niin silloin tuo äiti ihminen on intoutunut paljastelemaan kunnolla. Laittanut100567- 42561
- 45533
Kangaskylän alkoholi-hurjastelijat
Oppi olkoon että autollessa etanoli kuuluu pääasiassa 95 E10 polttoaineseen, siihenkin vain enimmillään 10% vahvuisena t4516Miehet lähtevät itse pois deittailumarkkinoilta
Ovat saaneet tarpeekseen naisista. Tyypillisin poistuja on: Koulutettu, työssäkäyvä, etsii pitkäaikaista parisuhdetta.158502- 26481
Oikea nainen
On äärimmäisen naisellinen, pienikokoinen, kapeaharteinen, pienet kapeat kasvot, paksut huulet, kauniit hiukset, upeat t132472- 45439