Töihin baariin!

-kiinnostunut

Hei,

olisin kovasti kiinnostunut baarityöskentelystä tiskin takana. Pitääkö minun käydä joku kurssi ennen itse työn hakemista, esim. alkoholijuomien anniskelua koskevat säännökset tai hygieniapassi?

Olisin kiitollinen, jos saisin vastauksia ja mielipiteitä kysymykseeni.

7

11144

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sissi

Ei taida pelkät kurssit riittää. Ammattikouluissa/opistoissa on ravintola/tarjoilijalinjoja, joissa saa ala peruskoulutuksen ja sen jälkeen on mahdollisuus suorittaa eri vaihtoehtoja ja kursseja mm. baarimikon ammatin.

• jeph

mee ekaks blokkariksi, eli astioidenkerääjäksi, siihen ei tarvita mitää koulutusta...sitten jos tuuri käy niin sanot vaa pomollesi et haluisit olla tiskin takanakin välil, suoritat alkoholipassin ja vuola, olet baarimikko!niin mulle kävi....

• MaryJ

Olen edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä, kannattaa aloittaa alhaalta, eli blokkarista. Siinä näkee mitä se baari homma oikeasti on... (ei mitään ruusuisia ja vaaleanpunaisia kuvia). Luonnollisesti alkoholi- sekä hygieniapassi on hyvä suorittaa, sellainen kun nykyään tarvitaan. Henkilöstön välitys firmat kuten staffpoint, opteam yms... on hyvä paikka aloittaa... pääsee näkemään vähän kaikenlaista, ensimmäisenä ei kuitenkaan yökerhon baaritiskin taakse pääse ;)

• meillä ei kerääjää/tiskaaja...
        MaryJ kirjoitti:

Olen edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä, kannattaa aloittaa alhaalta, eli blokkarista. Siinä näkee mitä se baari homma oikeasti on... (ei mitään ruusuisia ja vaaleanpunaisia kuvia). Luonnollisesti alkoholi- sekä hygieniapassi on hyvä suorittaa, sellainen kun nykyään tarvitaan. Henkilöstön välitys firmat kuten staffpoint, opteam yms... on hyvä paikka aloittaa... pääsee näkemään vähän kaikenlaista, ensimmäisenä ei kuitenkaan yökerhon baaritiskin taakse pääse ;)

Itse asun pikku kaupungissa. Kaikki riippuu itsestäsi. Oletko minkä ikäinen, alle 18v ei saa tarjoilla. Jos olet yli 20v ja työtön, voit hakea työkkärin kautta kursseille, tarjoilijan paperit saat noin vuodessa. Perinteisen amiksen kautta kestää kolme vuotta.

Kossupassi on nykyään edellytys, hygienia passi oltava ruokapaikassa. Hygieniapassillinen menee taatusti passittoman edelle hakiessa töihin. MOL sivuilta löydät tenttipaikkoja. Jos olet työtön työnhakija, kannattaa kysyä oikeuttasi työharjoitteluun/työkokeiluun. Et olisi työsuhteessa työnantajaan, mutta saisit arvokasta työkokemusta paska korvauksella. Mutt jos haluat alalle, siihen kannattaa opetella, kaupan kassakin tienaa paremmin. Harjoittelussa ei siis kerry liiton päivät eikä eläke! Mutt voisit olla tervetullut yritykseen, koska et työnantajallesi maksa mitään. Ja harjoittelun aikana kerkee oppia talon tavoille, joten jalka on oven raossa.

Jos olet iloinen ja koet olevasi asiakaspalvelija, nopea oppimaan, hyvämuistinen ja jaksat olla aina töissä kun kaverit bilettää, tervetuloa alalle. Ala on raskas, mutta antoisa, asiakkaat sen tekevät. Palkka vois olla parempi. Mutt kyllä tällä maanantai-illan kännit nykäsee, muulloin kun ei pääse...

Jos suunnittelet perheen perustamista suht pian, unohda. Mulla on kaks pientä lasta, eikä työajat ole todellakaan perheellisen. Vanhempi aloittaa koulun syksyllä. Käy päivät koulussa, tulee kotiin ku mutsi lähtee töihin, ja nukkuu kun palaan. Mutt ennen lapsia en muuta alaa olisi edes harkinnut.

Ei muutaku rohkeesti ottaan selville koulutuspuoli, harjoittelu mahdollisuus, kierrä työnantajia ja tarjoa apuasi vaikka extraksi, onnea valitsemallesi tielle!

• koulutuksen saanut
        meillä ei kerääjää/tiskaaja... kirjoitti:

Itse asun pikku kaupungissa. Kaikki riippuu itsestäsi. Oletko minkä ikäinen, alle 18v ei saa tarjoilla. Jos olet yli 20v ja työtön, voit hakea työkkärin kautta kursseille, tarjoilijan paperit saat noin vuodessa. Perinteisen amiksen kautta kestää kolme vuotta.

Kossupassi on nykyään edellytys, hygienia passi oltava ruokapaikassa. Hygieniapassillinen menee taatusti passittoman edelle hakiessa töihin. MOL sivuilta löydät tenttipaikkoja. Jos olet työtön työnhakija, kannattaa kysyä oikeuttasi työharjoitteluun/työkokeiluun. Et olisi työsuhteessa työnantajaan, mutta saisit arvokasta työkokemusta paska korvauksella. Mutt jos haluat alalle, siihen kannattaa opetella, kaupan kassakin tienaa paremmin. Harjoittelussa ei siis kerry liiton päivät eikä eläke! Mutt voisit olla tervetullut yritykseen, koska et työnantajallesi maksa mitään. Ja harjoittelun aikana kerkee oppia talon tavoille, joten jalka on oven raossa.

Jos olet iloinen ja koet olevasi asiakaspalvelija, nopea oppimaan, hyvämuistinen ja jaksat olla aina töissä kun kaverit bilettää, tervetuloa alalle. Ala on raskas, mutta antoisa, asiakkaat sen tekevät. Palkka vois olla parempi. Mutt kyllä tällä maanantai-illan kännit nykäsee, muulloin kun ei pääse...

Jos suunnittelet perheen perustamista suht pian, unohda. Mulla on kaks pientä lasta, eikä työajat ole todellakaan perheellisen. Vanhempi aloittaa koulun syksyllä. Käy päivät koulussa, tulee kotiin ku mutsi lähtee töihin, ja nukkuu kun palaan. Mutt ennen lapsia en muuta alaa olisi edes harkinnut.

Ei muutaku rohkeesti ottaan selville koulutuspuoli, harjoittelu mahdollisuus, kierrä työnantajia ja tarjoa apuasi vaikka extraksi, onnea valitsemallesi tielle!

Kyllä alle 18 vuotiaskin saa tarjoilla jos omaa anniskelupassin. Tosin silloinhan pitää olla se valvoja siinä samassa tilassa.

• jemppi

Lain mukaan anniskelupassi täytyy olla sellaisella baarityöntekijällä joka toimii vastaavana tai varavastaavana. Muilla se ei ole välttämätön, eikä myöskään ammatillinen koulutus. Itse olen ollut yökerhossa töissä neljä vuotta, en ole käynyt koulutusta eikä minulla ole anniskelupassia koska en ole tehnyt vastaavan töitä. Riippuu ihan työnantajasta se että haluavatko he että kaikilla työntekijöillä on anniskelupassi. Plussaahan se aina on. :)

• baarimikkooo

itselläni ei ollu mitää koulutusta baaritarjoilijaksi vaan hakeuduin suoraan töihin , kun ajattelin et on mukavaa hommaa tai siis olin kiinnostunut asiasta. monet ravintolat kuitenki haluavat, että sulta löytyisi anniskelupassi eli osaan anniskeluun liittyvät lain säädännöt. myös moni haluaa, että sulta löytyisi alalta kahden vuoden työkokemus, mutta on niitäkin jotka eivät sitä vaadi mutta lähes kaikki haluavat että on anniskelupassi, muuta et tarvitse. työn nimittäin oppii tekemällä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      40
      2989
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      33
      2807
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      48
      2443
    4. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      45
      2111
    5. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      21
      2024
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      58
      1790
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      44
      1697
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      37
      1550
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      45
      1473
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26