Oletko NARKOMAANI?

tästä löydät vastauksen

Koska joillekkin tämän palstan käyttäjille tuntuu olevan epäselvää mitä nimitys NARKOMAANI tarkoittaa niin selvennetään asiaa tässä.

NARKOMAANI nimityksellä tarkoitetaan huumeen (huumaavan aineen) käyttäjää. Aineella tai sen käyttötavalla ei siis ole merkitystä, riittää kun se on luokiteltu huumausaineeksi. Myöskään käytön määrällä ei ole vaikutusta, jos käyttää huumeita on NARKOMAANI aineesta, käyttötavasta tai käytön määrästä riippumatta.

30

2744

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • little_bulb

..sinun tekstisi perusteella.
      Olenko myös alkoholisti (olen juonut tämän kuukauden aikana yhden pullollisen punaviiniä)?

• sairastat

Alkoholisteja ovat alkoholismia sairastavat henkilöt. Jos et tiedät sairastatko, niin käänny lääkärisi puoleen ja kysy häneltä.

Toivottavasti tämä vastaus helpottaa elämääsi.

• ................

Eli kun otan pullollisen keskikaljaa (huumaava aine) olen NARKOMAANI.

Ainiin, mutta kun sitä ei ole luokiteltu huumausaineeksi. Nyt kun aloit selittämään asioita niin kerrotko miksi alkoholi ei ole huumausainelistalla mutta esim. khat on? Mikä tekee huumeista huumeita ja miten ne ominaisuudet suhtautuu eroavasti laillisten päihteiden ominaisuuksiin?

• Tulevaisuuden Visio

Tarina sinun pojastasi/tyttärestäsi.

9. vuotias lapsesi kuulee koulussa huumeista, ehkä kaveriltaan. Juttu kulkee että eräs hänen opettajistaan on joskus poltellut hamppua, kokonaista kolme kertaa. Opettaja on hyvä, lapset pitävät hänestä.

Noniin, sitten lapsesi kysyy: Onko opettaja narkomaani koska hän on käyttänyt hamppua? - Sinä vastaat: Kyllä on. Hän on narkomaani.

Lapsi toteaa : Selvä juttu.

Muutamia vuosia myähemmin lapsi oppii että narkomaanit käyttävät amfetamiinia ja heroiinia. Hän muistaa edelleenkin pidetyn narkomaani-opettajansa ja toteaa että narkomaanit ovat hirveän viisaita ihmisiä, niinkuin oli narkomaani-opettajakin.

Muutaman vuoden päästä lapsesi jo pisteleekin käsivartensa sinerväksi neuloilla ja kuolee yliannostukseen ennen 18. syntymäpäiväänsä.

Vain siksi että nimitit väärää ihmistä narkomaaniksi ja lapsesi ei ymmärtänyt mikä on viihdekäyttäjän ja narkomaanin perimmäinen ero.

Tätäkö etsit määrittelylläsi?

• Mr Miekkonen

96% alkoholi luokitellaan huumausaineeksi, siksi se laitonta suomessa. Nyt kun olen tuota pirtua juonut, niin olenko narkomaani ?

• ei parane
        Mr Miekkonen kirjoitti:

96% alkoholi luokitellaan huumausaineeksi, siksi se laitonta suomessa. Nyt kun olen tuota pirtua juonut, niin olenko narkomaani ?

Sinun sairaus on parantumaton. Olen puolestasi pahoillani.
        Mutta, ei sinua narkomaaniksi tämän takia voi kutsua.

• azazz

Sulla on nyt ikävä kyllä mennyt käsitteet pahasti sekaisin. Käsitteellä narkomani (huomaa oikea kirjoitusasu) tarkoitetaan huumausaineiden väärinkäyttäjiä, aivan kuten alkoholisteilla tarkoitetaan alkoholin väärinkäyttäjiä.

• ja ylpeä siitä

Mä oon ollu viimeset 30 vuotta narkomaani vaihdellen, ei koskaan mitään hirveen epätoivosii putkia paitsi jossain vaiheessa meni melkeen 10 vuotta viinan kanssa lotraillessa, pahin kaikista kamoista.
      Melkee kaikkee oon kokeillu ja osaa huumeista käyttäny enemmänkin ja etupäässä hauskaa on ollu, tosin pientä vainoiluja ja flippailua välillä mut niinhän juopoillekki käy. Melkee aina oon ostanu tai ottanu vastaan ku huumeita on tarjottu, jos oon ollu vakuuttunu et kyseessä ei oo mitään hirveetä myrkkyä, esim fentanyyliä,pcp:tä, virolaista pirtuu, huonoimman laatusta katulätkää tai jotain jota on jatkettu esim. pesujauheella (tosin ei sitä aina tiedä).
      Sekotuksia en harrasta, mut narkomaanin urasta en luovu!

• sini

no sehän on hyvä et oot tyytyväinen elämäntapaasi=)..Vaikkei se välttämättä mikään fiksu elämän tapa olekkaan..Mutta jos ite olet tyytyväinen niin mikäs siinä?
        Mut onko koskaan käyny mielessä et ne rahat vois laittaa johonkin vähän fiksumpaa??

• ede.viestin narkkis
        sini kirjoitti:

no sehän on hyvä et oot tyytyväinen elämäntapaasi=)..Vaikkei se välttämättä mikään fiksu elämän tapa olekkaan..Mutta jos ite olet tyytyväinen niin mikäs siinä?
        Mut onko koskaan käyny mielessä et ne rahat vois laittaa johonkin vähän fiksumpaa??

On niit rahoja laitettu vaikka mihin; ruokaan, vaatteisiin, kirjoihin, levyihin, matkusteluun, kosmetiikkaan, koruihin, lahjotettu hyväntekeväisyyteen, maksettu vuokraa, hoidettu kissaa, ostettu kukkia, harrastettu, mitäs vielä?
        Polkupyörään, uimaräpylöihin, keittiön pienremonttiin, kummipojalle, kummitytölle, lähetin rahaa vähän yhdelle köyhälle Venäjälle, kaikenlaisiin tapahtumiin. Kaikkee tasasesti. Ei koskaan mitään liian kallista, ei koskaan mitään ahneesti tai liikaa, ei myöskään huumeita.

• Peksi
    • kizi

miten huumeita voi käyttää oikein???

• Peksi

Voihan alkoholiakin "käyttää oikein". Kaikista ei tule alkoholisteja, kuten ei tule huumeiden käyttäjistä narkomaanejakaan.

• zen buddha

Niin kauan kun oma elämä pysyy hanskassa ja itselle asetetut rajat eivät mene rikki, aine ei hallitse ajatuksia ja muutenkin kaikki on ok, voi ihan helposti käyttää oikein.

Joillakin on tarve toisinaan juoda itsensä humalaan. Jotkut tuntevat tarvetta välillä syödä essonapin ja jotkut haluavat silloin tällöin poltella pilveä. Kaikki käyttävät ihan yhtä oikein tai väärin, kunhan käyttö oikeasti pysyy hallinnassa.

• sanooko se nyt sitä

että mä olen narkki jos olen käyttänyt piriä aina silloin tällöin, en paria päivää kauempaa?!
      Penskana kokeilin hamppua, mutta se ei oikein iskenyt, joten olenko mä ihan sieltä asti ollut narkki?!
      Nykyään mun huumeiden ja alkoholin käyttö on vähäistä, mutta vaikka olen huumeita käyttänyt satunnaisesti, ei se mun mielestäni musta narkkia tee. Koska mulla ei ole ollut mitään ongelmia ko. aineiden kanssa koskaan..

• SuperMies

Narkomaani tarkoittaa Huumeriippuvaista ei niinkään käyttäjää. Eihän jokainen Alkoholin käyttäjäkään ole alkoholisti.

• dgdghd

Nimenomaan. Sitten kun vielä saataisiin Suomeen vakiinnutettua "recreational drug use"-termiä vastaava käsite... Viihdekäyttö on vähän huono. Mutta jotain joka saisi harmaaparrat tajuamaan että "huumeiden käyttäjä" on naurettava termi, yhtä leveästi ja lavesti voisi puhua "alkoholin käyttäjistä" niputettuna yhdeksi suureksi klöntiksi. Sitä alkoholiakin voi käyttää _aika_ monella tavalla...

• zen buddha

Tuo määrittely ei kerro yhtään mitään. Jos puhutaan "narkoomaanista", olisi hyvä että se oikeasti tarkoittaisi narkoottisista aineista riippuvaista henkilöä, niinkuin sana antaa ymmärtää.

Tuossa on sekin huono homma, että joku pilveä poltteleva teini voi hyvin mieltää itsensä narkomaaniksi ja ajattelee ettei ole sitten mitään väliä mitä ainetta kiskoo ja kuinka paljon. Kun nyt kerran kumminkin narkkareita ollaan.

Muutenkin on vähän arveluttavaa niputtaa joku piikittävä pirinisti ja vaikka pari kertaa vuodessa sieniä naposteleva hippi samaan kasaan. Koko "narkomaani" sanasta tulee silloin täysin merkityksetön.

• kizi

puhut asiaa! ;)

• miekkanen
        kizi kirjoitti:

puhut asiaa! ;)

helsinkinpormestarikin narkomaani eli se kaupunkinjohtaja kun jostain luin että olis käyttänyt huumetta?eihän rikolliset pääse tollaisiinvirkoihin ei pitäis päästä tuollaisilla papruilla valtion virkaan..

• pyörittelijä

Lääketietellisesti narkomania on tila, jossa ihmisen elimistö on luonut riippuvuussuhteen johonkin keholle vieraaseen aineeseen.

Esimerkiksi nikotiini on vahvasti narkoottinen aine, johon elimistö pystyy luomaan lujan riippuvuussuhteen. Myös kofeiini ja jopa suklaan sisältämä fenylamiini ovat narkoottisia aineta, mutta tosin erittäin mietoja sellaisia.

Mutta kannabis ei ole narkoottinen aine, sillä sen riippuvuus ei ole fysiologista ts. elimistö ei muutu riippuvaiseksi THC:stä tai muistakaan cannabiloideista pitkänkään käytön seurauksena.

Nyt kun naapurin mummo pyytää sinua kahville, voit huoletta haukkua häntä narkkariksi.

• sini

sano mitä sanot,mutta kyllä jotkut siihen kannabikseenkin jää ``koukkuun``..
        Se on nähty jo aika monta kertaa...monet tuttavani eivät osaisi elää yhtä päivää ilman että polttelisi..

• pyörittelijä
        sini kirjoitti:

sano mitä sanot,mutta kyllä jotkut siihen kannabikseenkin jää ``koukkuun``..
        Se on nähty jo aika monta kertaa...monet tuttavani eivät osaisi elää yhtä päivää ilman että polttelisi..

Ilman muuta kannabikseen voi jäädä koukkuun. Samalla tavalla kuin uhkapeleihin ja netinkäyttöönkin. Tällöin on kyse enemmänkin psyykkisestä riippuvuudesta eli ei pystytä elämään ilman sitä mielihyvää.

Millään näistä asioista ei ole kuitenkaan tekemistä narkomanian kanssa.

Mutta kun narkomaani-termin käyttöä tässä keskustelussa tunnutaan setvivän, niin viilataan sitä pilkkua nyt tosissaan. ;)

• sini
        pyörittelijä kirjoitti:

Ilman muuta kannabikseen voi jäädä koukkuun. Samalla tavalla kuin uhkapeleihin ja netinkäyttöönkin. Tällöin on kyse enemmänkin psyykkisestä riippuvuudesta eli ei pystytä elämään ilman sitä mielihyvää.

Millään näistä asioista ei ole kuitenkaan tekemistä narkomanian kanssa.

Mutta kun narkomaani-termin käyttöä tässä keskustelussa tunnutaan setvivän, niin viilataan sitä pilkkua nyt tosissaan. ;)

niin juuri sitä tarkoitin=)

• zen buddha

Narkoottinen aine on kemikaali, joka aiheuttaa narkoosin. Esimerkiksi opiaatit ovat narkoottisia aineita, samoin vaikkapa GHB tai laktoni.

Tupakka ei sisällä narkoottisia aineita. Nikotiini, samoin kun kofeiini, ovat stimulantteja.

Kannabis sisältää delta-9-tetrahydrokannabinolia, joka on lievä psykedeeli. Psykedeeleihin kuuluvat myös monet tryptamiinit, joita kutsutaan "tutkimuskemikaaleiksi". Myös LSD kuuluu tähän ryhmään.

• pyörittelijä
        zen buddha kirjoitti:

Narkoottinen aine on kemikaali, joka aiheuttaa narkoosin. Esimerkiksi opiaatit ovat narkoottisia aineita, samoin vaikkapa GHB tai laktoni.

Tupakka ei sisällä narkoottisia aineita. Nikotiini, samoin kun kofeiini, ovat stimulantteja.

Kannabis sisältää delta-9-tetrahydrokannabinolia, joka on lievä psykedeeli. Psykedeeleihin kuuluvat myös monet tryptamiinit, joita kutsutaan "tutkimuskemikaaleiksi". Myös LSD kuuluu tähän ryhmään.

Kiitos täydennyksestä ja korjauksesta zen buddha.

Eli eikös amfetamiinikin ole stimulantti, kuten myös kokaiini? Eli näidenkään substanssien yltiöpäinen vetely ei tee ihmisestä narkomaania.

• Oskari Orava
        pyörittelijä kirjoitti:

Kiitos täydennyksestä ja korjauksesta zen buddha.

Eli eikös amfetamiinikin ole stimulantti, kuten myös kokaiini? Eli näidenkään substanssien yltiöpäinen vetely ei tee ihmisestä narkomaania.

"Eli eikös amfetamiinikin ole stimulantti, kuten myös kokaiini? Eli näidenkään substanssien yltiöpäinen vetely ei tee ihmisestä narkomaania."

Jeps, piristeitä ovat. Kuten myös kofeiini ja nikotiinikin.

• ajate

Norkomaani tarkoitaa ihminen,jos ei ole ihminen ei voi Norkomaaniksi!!

• ajate

Norkomaani tarkoitaa ihminen,jos ei ole ihminen ei voi Norkomaaniksi!!

• narkkari..?

ovatko lääkkeiden väärinkäyttäjät narkomaaneja..?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3230
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1620
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1389
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1344
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      158
      1259
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1188
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1019
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      47
      829
    Aihe