"Se kuulostaa laululta". Oletko samaa mieltä ?
Mikä sinun mielestäsi on Suomen kaunein murre ?
https://www.is.fi/asuminen/art-2000012144011.html
Pohjois-Savon murre on äänestetty kaikkein kauneimmaksi
20
74
Vastaukset 20
- Anonyymi00001
"Pohjois-Savon murre on leppoisan lutvakkaa. Sitä kuunnellessa kiire häviää ja alkaa hymyilyttää."
- Anonyymi00002
Pohjois-Karjalan murre tuli toiseksi. Se kuulosti monen vastaajan mielestä yksinkertaisesti niin kivalta, että parempaa murretta ei ole.
Pohjois-Karjalassa on Suomen kaunein murre, koska se on vaan jotenkin niin rauhallisen ja kauniin kuuloinen.
Pohjois-Karjalan ihmiset ovat mukavia. Murre kuvastaa ihmisten ystävällisyyttä, auttavaisuutta.- Anonyymi00012
Ohan se tuttu murre kun mummoni on Karjalasta (Sortavala). Sieltä murre tarttui mummooni ja äitiini ja minuunkin osittain.
- Anonyymi00003
Savon murre on vastaukseni. Ihan selvä voitto.
- Anonyymi00006
Ei kaikki savonmurre, vaannimenomaan se Pohjois-savon laulava murre.
Mitä alemmaksi Savoa tullaan, niin sen enemmän siitä puuttuu se nuotti ja on pelkkää jäkättävää viäntelyä.
Kiuruvedellä voit onnistua vielä kuulemaan sitä oikeaa savonmurretta - Anonyymi00011
Anonyymi00006 kirjoitti:
Mitä alemmaksi Savoa tullaan, niin sen enemmän siitä puuttuu se nuotti ja on pelkkää jäkättävää viäntelyä.
Kiuruvedellä voit onnistua vielä kuulemaan sitä oikeaa savonmurrettaKiitos tarkennuksesta. Kiuruves tuttu paikka kun käyny siellä.
- Anonyymi00015
Anonyymi00006 kirjoitti:
Kiuruvedellä voit onnistua vielä kuulemaan sitä oikeaa savonmurrettaPitää varmasti paokkansa! - Savonmurre on ensimmäinen "kieli"
minkä olen oppinut. Savon murteen "nuotti" säilyy, puhuinpa
kirjakieltä tai ei. Eräs lääkäri kysyi, olenko savolainen. Hän kertoi
opiskelleensa lääkäriksi Kuopiossa ja hänen mielestään ihmiset
Kuopion seuduilla puhuivat samalla nuotilla!
Terveiset Kiuruvedelle!
- Anonyymi00004
Kammoan ihmisiä, jotka kaiken aikaa viäntävät ja kiäntävät vitsiä, tuijottaa tapittavat ja odottavat että toinen heti nauraisi joka puujalkavitseilleen.
Muistan yhden savolaismummon, joka tarttui kiinni, tuijotti silmät pyörien silmiini ja viänsi ja kiensi tarinaa ja odotti naurunhörähdystäni. Ei naurattanut. Oli vaikeuksia irrottautua tuon mummon lujasta otteesta.
Toiset, samanlaiset, asuvat Pirkanmaalla. - Anonyymi00005
Itse pidän Uudenkaupungin murteesta. Siellä on juuriakin.
Rantaruåtsille olen allerginen. - Anonyymi00007
Jokainen murre on rikkaus eikä niitä oikeasti voi laittaa "kauneusjärjestykseen".
- Anonyymi00008
Spede Pasastakin joku sanoo huumorintajuiseksi, mutta mies ei sietänyt yhtään itseensä kohdistunutta leikinlaskua.
- Anonyymi00009
Itse en ole koskaan pitänyt Speden huumorista. Turhapurot ovat pelkästään alatyylisiä, eivät hauskoja.
- Anonyymi00010
Anonyymi00009 kirjoitti:
Itse en ole koskaan pitänyt Speden huumorista. Turhapurot ovat pelkästään alatyylisiä, eivät hauskoja.
Pidän tahattomasta tilannekomiikasta.
Alkuperäiset Pink Panther-elokuvat olivat hauskoja, tarkastaja Clouseauna Peter Sellers. Nämä uudet ovat vain huonoja kopiota alkuperäisistä.
Myös Jacques Tatin elokuvista. - Anonyymi00013
Spede oli poikkeus.
- Anonyymi00016
Anonyymi00009 kirjoitti:
Kuittaan !
- Anonyymi00014
E-P murre on mukavaa, leviää ja mahtailevaa, ne on muka niin tosissaan ja trossaa, et kaikkia huvittaa, niitä itteäki.
'ku pääsis tästä ainaasesta raatamisesta! Osaaspa reiruhun kohorallen arpajaasis!'
'tuhurimman lompsan toivos ei trenkää uurenkarhiaa lavittaa potkia!' - Anonyymi00017
Suomalaiset on totutettu siihen, että se savon murre on yhtäkuin huumori.
- Anonyymi00018
Antti Ruuskasen murretta oli mukava kuunnella tai lienee vieläkin.
- Anonyymi00019
Olis kyl aika köyhää jos kaikki puhuis vain kirjakieltä.
- Anonyymi00020
Heti tunnistaa, jos puhuja on kotoisin syntymäkaupungistani Oulusta. Oulummurre ei katua puhheesta. Laimenee, mutta aina siihen jää jotain selllaista, mitä ei ole muilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1081295
- 45901
Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi
Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....50726- 70666
Perhoseni (miehelle)
Miksi et usko, että mun rakkaus sinuun on aitoa ja vilpitöntä? Tai että se oli jo silloin? Miksi ajattelet, ettet ole r129664- 67616
- 53597
- 55555
Onko Sofia jälleen jätetty?
Moni asia viittaisi siihen, että hän on jälleen sinkku.93473Mies, näetkö minut myös
Seksuaalisena ihmisenä ja naisena? Haluatko minua seksuaalisesti? Vai olenko mielestäsi tyttönen?20470- 34457
Nainen, mitä mieltä olet kodittomista?
Ja heistä jotka eivät kykene huolehtimaan asioistaan, itsestään eikä terveydestään? Miten heidän kanssaan tulisi toimia?115453Mitä jos...
Susta tykätään poikana enemmän, kun tyttönä? Miten asian käsittelet tai otat tiedon vastaan? T nainen gubetellija herät142443- 5438
Voiko se ikinä toimia
Voiko meistä ikinä tulla mitään? Näin kauan aikaa on kulunut ja mitään ei tapahdu... En usko, että sinä mietit minua het32438- 49437
- 51435
Rekat seisovat dieselin hinnan takia . Ala ei kestä tällaista hintatasoa, sanoo yrittäjä .
EU:n kallein diesel on kova paikka kuljetusalalle. Ajoja on jätetty ajamatta kannattavuusongelmien vuoksi, sanoo alan e82427- 52403
- 42400