Kysymys maaperätutkimuksesta

kalkki-stabilo

Paljonko olette maksaneet omakotitaloa varten tehtävästä maaperätutkimuksesta? Onko hinnan kysyminen monesta eri paikasta kannattanut vai onko kaikilla suurinpiirtein sama hinta? Tai onko eroja tutkimuksen laajuudessa tms?

9

7199

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemusta ainakin vähän

Hinnat olivat viimesyksynä välillä 500-1000e Oulun seudulla. Halvimmassa piti itse olla apupoikana mittauksessa ja tutkimius ei ollut kovin kattava. Perustus- ja paalutussuunnitelusta jouduin maksamaan lisäksi 1300e. Paalutussuunnitelmaa varten olisi joutunut tekemään uuden maaperätutkimuksen mutta oli sama suunnittelija kuin naapurilla niin suunnittelija pystyi suunnittelemaan niillä tiedoilla.

Tuttavallani helppo maaperä ja maksoi 700e ja hintaan kuului myös perustussuunnitelma(kopiot toisesta talosta, mutta ajoivat asiansa).

Jos tarvitset maaperätutkimksen sitä varten että ostaako tontti vai ei niin silloin ei tutkimuksen kovin kattava tarvitse ollakaan. Jos aiot myös rakentaa niin kannattaa _ehkä_ ottaa sellainen diili että saa maaperätutkimukset paalutus-, massanvaihto, ja perustussuunnittelmat samalla.

Tällaisia kokemuksia minulla. Voi mennä erilailla sinulla...

• Pasi

maksoi maaperätutkimus ja perustussunnitelma 488(sis alv)
        Liminka

• oksat pois

tilaa aluksi kaivinkone paikalle poistamaan pintamaa. Sitten selviää tarvitsetko varsinaista maaperätutkimusta lainkaan. Taisimme itse maksaa muutama sata euroa aivan turhasta, sillä maaperätutkijan mukaan maasto oli moreenia - pintamaan alta kuoriutui kuitenkin puhdasta kalliota....ja eiku räjäyttämään...

• ilman

rakennuslupaa ja lupaa taas et saa ilman maaperätutkimusta eli käytänössä pakko tehdä tutkimus rakennulupa-anomusta varten.

• tutkimus

640e

• Kallioon 1,5 metriä

Maaperätutkimus ja perustamistapalausunto sisältyi hintaan ja tutkimus tehtiin ennen tonttikauppaa.

• RR2006

Tämä tarina on sitten tosi.

Periaateessa täällä(kin) rakennusvalvonta vinkuu ns. geoteknisten tutkimusten perään - mutta toisaalta kaupungin omien hankkeiden kokenut rakennusmestarikin totesi, että "ne maaperän porailut koskaan 100% luotettavia ole - paras tulos pientalon perustuksille tulee, kun kaivaa 2 koekuoppaa anturoiden viereen"

Näin tehtiin ja kuopat teki sattumoisin alueella muita töitä tekevä kaivinkoneurakoitsija. Aikaa meni noin 1 h kuoppien tekoon ja peittelyyn, ml. koneen siiityminen tontille. Ei suostunut ottamaan edes rahaa!

Kuopat kävi katsastamassa vastaava mestari, joka myöhemmin päättää perustamistavasta yhdessä rakennesuunnitelijan kanssa.

Pohjatutkimukselle tuli näin menetellen hintaa 0 euroa!

Kysyin hintaa "oikealle" pohjatutkimukselle ja se olisi maksanut 800 e alv - sillä olisi saanut kaksi kairanreikää ja jonkun lausunnon - joka on aika turha paperi keveän pientalon perustuksia tehdessä! Kyllä ne pohjat osataan muutenkin tehdä oikein noin helpoille rakenteille!

Hauskinta rakentamisessa on juuri näiden "oikoteiden" keksiminen, joilla säästää selvää rahaa lopputuloksen kärsimättä tai se jopa paranee. Kyllä olisi muuten "vituttanut" maksaa yli 800 euroa siitä, minkä tiedän muutenkin: tontille voi perustaa nk. matalalla anturalla maanvaraisesti, onhan se koekuoppien perusteella hiekkaharjua!

• ...tarjottiin...

...hintaan 600e (sis. ALV) --> 750e ALV matkakulut.
      Yllättäen sitten otettiin se 600 veroineen.
      Hintaan sisältyi 4 reikää, karkea mittaus korkeuseroista sekä perustamistapalausunto ja paalutettava paikka kun on, niin myös suositus paalutyypistä.

• Paalut?

Monta metriä pehmeätä ja millasta perustusta suosittelivat?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka oli töllöntyön tekijä?

Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt
      Pieksämäki
      44
      4776
    2. Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja

Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.
      Pieksämäki
      57
      2619
    3. Jenkkilahkojen kastekaava

Jenkkilahkojen yhteinen kastekaava on kirjoitettuna Mormonin Kirjaan, Moroni, luku-8 Pienten lapsien vanhempia uhataan
      Kaste
      139
      1054
    4. Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!

Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin
      Kaste
      161
      1025
    5. Odotan sitä hetkeä

kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh
      Ikävä
      71
      1004
    6. Leijonat Maailmanmestareita!

Ihanaa Leijonat, ihanaa!!!
      Maailman menoa
      121
      970
    7. Olen melko vakuuttunut

etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok
      Ikävä
      72
      934
    8. Mitä ajatuksia miehet, jos..?

Nainen on 40v eikä ole omia lapsia?
      Ikävä
      137
      845
    9. Se mies rakastaa minua

Ja minä rakastan häntä. 😌
      Ikävä
      49
      834
    10. Taas mietin että

mitä ihmettä sanoisin, jos laittaisin viestiä. Aina voi toivottaa jotain, vaikka hyvää kesää, ja jos ei tule vastausta,
      Ikävä
      52
      810
    Aihe