Muutama kysymys umpisuolentulehduksesta:
1. Onko itselläsi ollut & jos on niin kuinka oireet alkoivat?
2. Onko umpisuolen tulehdus perinnöllistä?
3. Oireilu on lähes samankaltaista kuin esim.virtsatietulehduksessa,miten ne erottaa toisistaan?
4. Mulla on luultavasti virtsatientulehdus,voiko kyseessä olla kuitenkin umpisuolentulehdus?Vatsaa särkee ja kivistää.Ei ole kuumetta,pahoinvointia/oksentelua.Pystyn hyvin liikkumaan vaikka välillä kipu tuntuu kovalta.
Umpisuolentulehduksesta
19
50140
Vastaukset
- Heini
Ja lisäyksenä vielä,että kuulemani mukaan ruokahalu katoaa jos on umpisuolentulehdus.Mulle ainakin ruoka maistuu yhtä hyvin kuin ennenkin.
- cerelia
Ajattelin vaan, että jos sinulla on virtsatientulehdus, niin onko esimerkiksi pissatessa kirvelyä, selkäkipua ja kuinka kauan olet oireillut, alkoiko äkillisesti? Tietääkseni umpisuolen tulehdus alkaa usein äkillisesti ja pahenee nopeasti, mutta virtsatientulehduksessa oireet eivät välttämättä tule niin nopeaan. Virtsatientulehdus voi myös aiheuttaa vatsakipua. Kehottaisin kuitenkin joka tapauksessa menemään lääkäriin!
- Heini
Pissatessa ei ole kirvelyä,eikä tarvitse aina ollakkaan.Tapauskohtaista kuulemma.Tämä vatsakipu alkoi ensin pikkuhiljaa & sitten paheni.Seuraavaksi tuli alaselkään kipua.
Olen menossa lääkäriin huomenna tai perjantaina,mutta olisi kiva tietää näistä asioista kuitenkin vielä etukäteen.
- Joiku
Umpisuolen tulehdus on mun mielestä paljon pahempaa kuin kuvailemasi vatsakivut.Se särky tulee niin nopeasti ja salakavalasti että toi kuulostaa enemmän virtsateiden tulehdukselta.
Tuttava ei ainakaan pystynyt pahimmassa tilassa edes kävelemään ja tuntu kuulemma et olis ollut kuin dynamiittia mahassa -noin vertauksellisesti.
Tämä on mun mielipide asiasta,vastatkaa tähän toki muutkin.Voin olla väärässäkin!- cerelia
Luin tuossa juuri, että kaikenlainen liikkuminen ja tärähtely on tuskaa, jos umpisuoli on tulehtunut.
- tepsukas
Missä kohtaa umpisuoli muuten on?
- cerelia
Voi hieman olla eri paikassa eri ihmisillä (suolet pääsevät hieman liikkumaan), mutta suurimmalla osalla varmaan alavatsassa ja oikealla puolella.
- leikkauksesta toipunut
cerelia kirjoitti:
Voi hieman olla eri paikassa eri ihmisillä (suolet pääsevät hieman liikkumaan), mutta suurimmalla osalla varmaan alavatsassa ja oikealla puolella.
Itselläni leikattiin umppari juuri juhannuksen alla. Kipu oli todellista tuskaa.Ei pystynyt kävellä saatika nukkua mahallaan.Terveyskeskuksessa ottivat vain tulehdusarvon joka oli 169 sais olla 8 pintaan. Passittivat suoraan ensiapuun.Kipua oli vaikea paikallistaa. Minutkin vietiin munasarjakierreleikkaukseen mutta kun heräsin nukutuksesta olikin umppari leikattu. Harmi vain kun leikkasivat mahaan 10 cm haavan kun umpparin olis pystyny leikata tähystämälläkin.
- Heini
leikkauksesta toipunut kirjoitti:
Itselläni leikattiin umppari juuri juhannuksen alla. Kipu oli todellista tuskaa.Ei pystynyt kävellä saatika nukkua mahallaan.Terveyskeskuksessa ottivat vain tulehdusarvon joka oli 169 sais olla 8 pintaan. Passittivat suoraan ensiapuun.Kipua oli vaikea paikallistaa. Minutkin vietiin munasarjakierreleikkaukseen mutta kun heräsin nukutuksesta olikin umppari leikattu. Harmi vain kun leikkasivat mahaan 10 cm haavan kun umpparin olis pystyny leikata tähystämälläkin.
Kiitos vastauksestasi.
Kuinka oireilu alkoi & kesti ennen kuin menit leikkaukseen?Mulla on ollut jo lähes puoltoista viikkoa kipua & pistelyä alavatsassa,alaselässä ja välillä kyljessä.Tutut ovat sanoneet,ettei kyseessä voi olla umppari koska kipua on kestänyt jo niin pitkään.Tulehduksen pitäisi kuulemma alkaa niin nopeasti (N.2VRK) eikä siinä vaiheessa pystyisi enää kävelemäänkään?Pahiten kipu alkaa silloin kun yrittää mennä nukkumaan.Kiitos todella paljon jos vastaat,paniikkiin tässä menee.
Ja vielä,mitä tarkoittaa leikkaus tähystämällä? - cerelia
Heini kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi.
Kuinka oireilu alkoi & kesti ennen kuin menit leikkaukseen?Mulla on ollut jo lähes puoltoista viikkoa kipua & pistelyä alavatsassa,alaselässä ja välillä kyljessä.Tutut ovat sanoneet,ettei kyseessä voi olla umppari koska kipua on kestänyt jo niin pitkään.Tulehduksen pitäisi kuulemma alkaa niin nopeasti (N.2VRK) eikä siinä vaiheessa pystyisi enää kävelemäänkään?Pahiten kipu alkaa silloin kun yrittää mennä nukkumaan.Kiitos todella paljon jos vastaat,paniikkiin tässä menee.
Ja vielä,mitä tarkoittaa leikkaus tähystämällä?Tehdään vain pieni aukko ja siitä ujutetaan sellainen pieni valaiseva tähystin, jossa on kamera ja tehdään leikkaus sen avulla. Ei tarvitse aukaista kokonaan (avoleikkaus) ja paranee myös nopeammin.
- Nimetön
Heini kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi.
Ja vielä,mitä tarkoittaa leikkaus tähystämällä?Ajattelin ensin kipujen olevan ihan normaalia menkkakipua sitten töissä tuli tosi huono olo ihan kuin mahatauti iskisi. Pöntöllä istuskelin ilman et olis tullu kummastakaan päästä mitään. Makoilin sitten vain oikosena lattialla. Tuli ihan tuskanhiki ja olo oli jotenkin kuumeinen. Ei kärsiny kunnolla kävellä. Kylmät väreet meni iholla. Terveystalolta passittivat kotiin et soita aamulla jos on kipee ja olihan se KIpee.Sainkin heti ajan lääkäriin mut ei se osannut kuin laittaa lähetteen ensiapuun. Siellä ultrasivat ja ei näkyny mitään umpparissa. Sit menin gynen juttusille ja se löysi munasarjakierteen ja illalla vietiinkin jo leikkaukseen ja herätessäni nukutuksesta kuulin et umppari oli leikattu ja kaikki gynen jutut kierteestä oli ihan huuhaata. Munasarjakierteessä on paljolti samat oireet ku umpparissa.
Kivut onneks jäi leikkauspöydälle ja jälleen voi nukkua mahallaankin.
- Heini
Voisiko joku kertoa tosta tulehduksesta..mulla alkaa kohta paniikki!
- cerelia
Oman mielenrauhasi vuoksi kehottaisin menemään lääkäriin. Täältä käsin on vaikea auttaa enempää... Ei kannata vitkutella montaa viikkoa, jos todella on kipeä. Jos jotain löytyy, niin se menee vain pahemmaksi, mitä kauemmin odottaa.
- Heini
cerelia kirjoitti:
Oman mielenrauhasi vuoksi kehottaisin menemään lääkäriin. Täältä käsin on vaikea auttaa enempää... Ei kannata vitkutella montaa viikkoa, jos todella on kipeä. Jos jotain löytyy, niin se menee vain pahemmaksi, mitä kauemmin odottaa.
Kaikki ihmiset joiden kanssa olen keskustellut ovat sanoneet,että umpisuolentulehdus mun kohdalla olis epätodennäköistä koska vatsasärkyä on ollut jo niin pitkään(veikkaavat,että kyseessä naisten vaivoja) ja suvun kummallakaan puolella ei ole esiintynyt umpisuolentulehdusta.
Olen kuullut myös,että sitten kun säryt pikku hiljaa alkavat niin ei mene kuin n.2vrk siihen,ettei pysty enää kävelemään.Jos lasken kaikki päivät niin tätä on nyt kestänyt 13vrk,ja pystyn kävelemään ihan normaalisti.Pahimmat säryt alkavat silloin kun pitäisi mennä nukkumaan.
Viikonlopun jälkeen varaan ajan lekurista jos kivut eivät hellitä.Hermoilenkohan ihan turhaan?Immeiset sanovat tämän olevan puoliksi psyykkistä,koska en muuta lähi-aikoina ole tehnytkään kun stressannut ja miettinyt asiaa.
Voiko kyseessä olla myös virtsatientulehdus-säryt? - cerelia
Heini kirjoitti:
Kaikki ihmiset joiden kanssa olen keskustellut ovat sanoneet,että umpisuolentulehdus mun kohdalla olis epätodennäköistä koska vatsasärkyä on ollut jo niin pitkään(veikkaavat,että kyseessä naisten vaivoja) ja suvun kummallakaan puolella ei ole esiintynyt umpisuolentulehdusta.
Olen kuullut myös,että sitten kun säryt pikku hiljaa alkavat niin ei mene kuin n.2vrk siihen,ettei pysty enää kävelemään.Jos lasken kaikki päivät niin tätä on nyt kestänyt 13vrk,ja pystyn kävelemään ihan normaalisti.Pahimmat säryt alkavat silloin kun pitäisi mennä nukkumaan.
Viikonlopun jälkeen varaan ajan lekurista jos kivut eivät hellitä.Hermoilenkohan ihan turhaan?Immeiset sanovat tämän olevan puoliksi psyykkistä,koska en muuta lähi-aikoina ole tehnytkään kun stressannut ja miettinyt asiaa.
Voiko kyseessä olla myös virtsatientulehdus-säryt?Hermoilu voi pahentaa kipua. Tiedät varmaan virtsatientulehduksen yleisimmät oireet? Ilman testejä ei pysty sanomaan sen enempää. Koeta nyt ottaa vaan rauhallisesti ja varaa se aika lääkärille jos kivut eivät hellitä.
- syyllinen
cerelia kirjoitti:
Hermoilu voi pahentaa kipua. Tiedät varmaan virtsatientulehduksen yleisimmät oireet? Ilman testejä ei pysty sanomaan sen enempää. Koeta nyt ottaa vaan rauhallisesti ja varaa se aika lääkärille jos kivut eivät hellitä.
mistä umpisuolen tulehdus tulle? esim. jos ei juo tarpeeksi nestettä vai ei käy tarpeeks usein vessassa?
- _hulivili_
cerelia kirjoitti:
Hermoilu voi pahentaa kipua. Tiedät varmaan virtsatientulehduksen yleisimmät oireet? Ilman testejä ei pysty sanomaan sen enempää. Koeta nyt ottaa vaan rauhallisesti ja varaa se aika lääkärille jos kivut eivät hellitä.
Mull on leikattu umpisuoli ja mun oireet olivat ainakin tälläiset: ihan kamala kipu mahan oikealla puolella alhaalla, kuume nousi, en pystynyt hyppimään (niin sitä voi testata), tulehdusarvot nousi... Kannattaa hankkiutua sinne lääkäriin mahdollisimman pian jos nuo oireet natsaa, sillä jos sitä ei hoideta mahdollisimman äkkiä poisa alta, ni voi käydä huonosti..
- namipelle
syyllinen kirjoitti:
mistä umpisuolen tulehdus tulle? esim. jos ei juo tarpeeksi nestettä vai ei käy tarpeeks usein vessassa?
voi esim tulla ruokamyrkytyksestä.
- tyttö15v
Olen 15-vuotias tyttö.Epäilen,että minulla on umpisuolen tulehdus.Eilen eli perjantaina minua alkoi sattumaan yhtäkkiä koko vatsan alueelle.Kipu oli sietämätöntä.Terveydenhoitaja oli lomalla.Kävin pyytämässä luokanvalvojaltani särkylääkettä.Hän antoi Burana 400.Kipu helpottui kaikkialta paitsi umpisuolen kohdalta.Jouduin lähtemään kotiin ruotsinopen auton kyydissä,koska liikkuminen sattui.Minulla ei ole kuumetta enkä ole oksentanut,joten vanhempani ja ystäväni,jolla on ollut umpisuolentulehdus eivät usko,että kipu johtuu siitä. Torstaina päivää ennen kipua minulla oli liikuntaa ja kuukautiseni olivat juuri loppumassa,voisko kipu johtua siitä?Lisäksi ole syönyt tällä viikolla paljon Sisu-pastilleja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302295
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu292148Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121559Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett131454Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701241- 961111
- 171057
- 88923
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon18828Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks121791